Kaupalliset kotiakut

fraatti

Hyperaktiivi
Taitaa olla poikeus nyt mutta tulevaisuudessa valtavirtaa

Juu, aika harvassa taitaa olla. Moni sitä on lupaillut mutta Elisa ja Victronissa on, onko muissa?
Solis Smart Energy – Dynamic Price Control
Fronius Energy Cost Assistant (ECA)
Huawei EMMA

Taitaa löytyä ainakin
 

fraatti

Hyperaktiivi

Espejot

Hyperaktiivi
Deyestä on tuolla jotain kuviakin.

Pilviratkaisu. Tästä päästään muuten Victronin vahvuusalueelle, modulaarisuuteen jolloin äly on omassa boxissa jota voi suoraan ohjelmoida.

Solis Smart Energy – Dynamic Price Control
Fronius Energy Cost Assistant (ECA)
Huawei EMMA

Taitaa löytyä ainakin

Kysin kesällä EMMAN käyttöohjetta tms ei löytynyt joten vedin johtopäätöksen että ei ollut vielä toiminassa. Onko näistä kättäpidempää, onko Fronius saanut jotain valmista. Aikoinani kun kysin niin Victronilla oli ainoana yrityksen toimiva beta mikä sitten oli ratkaiseva valintakriteeri. Nämä DESS tyypiset ratkaisut tulee yleistymään kunhan koodarit saavat koodia kirjoitettua.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Pilviratkaisu. Tästä päästään muuten Victronin vahvuusalueelle, modulaarisuuteen jolloin äly on omassa boxissa jota voi suoraan ohjelmoida.



Kysin kesällä EMMAN käyttöohjetta tms ei löytynyt joten vedin johtopäätöksen että ei ollut vielä toiminassa. Onko näistä kättäpidempää, onko Fronius saanut jotain valmista. Aikoinani kun kysin niin Victronilla oli ainoana yrityksen toimiva beta mikä sitten oli ratkaiseva valintakriteeri. Nämä DESS tyypiset ratkaisut tulee yleistymään kunhan koodarit saavat koodia kirjoitettua.
Froniuksen kikkareen esittely on tuolla.

Toiminnasta ei ole oikein sen kummempaa havaintoa, mutta täällä ei ole ainakaan liiaksi kehuttu sitä.

Pahoin pelkään että monen valmistajan kötöstykset ovat raakileita.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Sitten kun laskee auki kuinka paljon DESSeistä saa maksaa ekstraa (esim. Victron asennusten vuoksi tai Fronius BYDin liiton takia) niin alkaa kiinnostus ainakin itsellä lopahtamaan. Ei sitä hintaeroa kurota umpeen softalla vs. tavanomainen/yksinkertaisempi pösä-ohjaus.

Lisäksi on erittäin todennäköistä, että samat ominaisuudet tulevat jossain muodossa muiltakin valmistajilta… noh pioneerit maksaa ensin kermat päältä.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Nopealla vilkaisulla vaikutti melko epäselvältä kaikkine yläindekseineen toi Growatt. En tiiä avautuuko asia jos jaksaisi paneutua asiaan.

Hoymilesillä miellyttää ainakin yksinkertaisuus, selkeät tuotteet, melko hyvä akkujen yhteensopivuus eikä hinnalla pilattu - mutta ei tosiaan ole mikään tekoäly-DESS.
 

Liitteet

  • Hoymiles pösä.pdf
    322,5 KB · Katsottu: 30

markok

Aktiivinen jäsen
Sitten kun laskee auki kuinka paljon DESSeistä saa maksaa ekstraa (esim. Victron asennusten vuoksi tai Fronius BYDin liiton takia) niin alkaa kiinnostus ainakin itsellä lopahtamaan. Ei sitä hintaeroa kurota umpeen softalla vs. tavanomainen/yksinkertaisempi pösä-ohjaus.

Lisäksi on erittäin todennäköistä, että samat ominaisuudet tulevat jossain muodossa muiltakin valmistajilta… noh pioneerit maksaa ensin kermat päältä.
En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.
Tutkin asiaa joskus taannoin ja sekä oma kokemukseni tarjouskyselyistä, että täällä kerrotusta piti paikkaansa, eli asentajia ei tahdo löytyä mistään ja mikäli löytyy niin siihen saa muutamien lisäpalikoiden asennuksen kanssa kuluttaa tovin - eli kalliimmaksi tulee kuin yksi Hoymilesin invertteri.

Toki jos lähtökohtaisesti etsii LV-ratkaisua ja hieman enemmän DIY-hengessä niin varmasti pätevä ratkaisu.
 

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Victronin GX mallin kanssa ei tarvita kuin verkkomittari, ja näiden AC kytkennät hoituvat ihan perus sähkäriltä nopeasti. Akunkaan kytkemisessä ei kauaa mene.

Victronissa on kieltämättä haasteena erityisesti konffaus. Jos haluat sähkärin hoitavan systeemin konffauksen, niin ymmärrän kyllä että asentajaa on vaikea löytää ja ne jotka löytyy on kalliita.
 

Espejot

Hyperaktiivi
En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.
Niin, voimaloita voi ostaa kuin maitoo kaupasta tai siitosoria hevosmarkkinoilta. Yksinkertaisin ratkaisu on soittaa pariin liikkeeseen ja kysyä että paljon maksaa 7 kWp + 15 kWk voimala ja valitsee halvimman. Tai sitten voi nähdä vaivaa ja toteuttaa projekti jaettuna urakkana niin että itse toimii pääurakoitsijana. Mutta silloin ei saa kultaisia avaimenperia ja kokonaistakuuta. Jotkut arvostaa sitä takuuta. Minulla meni selvitystyön - eli lätisemiseen ja asian kypsytelyyn - pari vuotta eli tuplasti kauemmin kun taloa rakenettiin samalla periaatteella. Toisaalta, huomannut että nyt näistä tietää enemän kuin myyjät.

Jollakulahan olis keskitetty ratkaisua, mitäköhän se tuli maksamaan...

Victronin GX mallin kanssa ei tarvita kuin verkkomittari, ja näiden AC kytkennät hoituvat ihan perus sähkäriltä nopeasti. Akunkaan kytkemisessä ei kauaa mene.

Victronissa on kieltämättä haasteena erityisesti konffaus. Jos haluat sähkärin hoitavan systeemin konffauksen, niin ymmärrän kyllä että asentajaa on vaikea löytää ja ne jotka löytyy on kalliita.

Sähköjen veto ei ole merkitävästi työläämpää mutta sen konfaus täytyy tehdä - ja vetää ne muutamat tietoliikkene piuhat. Tämän voi kokea ongelmaksi jos palapelistä puuttuu yksi pala eikä tiedä mistä etsiä sitä. Minä kyselin paljon ja sitä kautta minulta kysyttiin että kaipaanko kaupallista apua. Sain konfauksesta ns käyttäänottopöytäkirjan. Mutta ymmärän että asoita voi tehdä monella ja se ratkaiseva ero löytyy korvien välistä joten ei ole oikeaaa tai väärää tapaa toteuttaa projektia.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Jollakulahan olis keskitetty ratkaisua, mitäköhän se tuli maksamaan...
Mulla on tarjous pöydällä tarvikkeista koko paketille:
- 6,3kWp voimala kiinnikkeineen konesaumakatolle (12x525w)
- Energiamittari, turvakytkimet ym pikkukilkkeet
- 9,6kWh HV-akku (Enershare)
- 10kW Hoymiles hybridi-inu

Tarvikkeet 6500€

Mitä LV-Victron maksaa?
Entä kuinka monta boksia pitää ruuvata seinään?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Sähköjen veto ei ole merkitävästi työläämpää mutta sen konfaus täytyy tehdä - ja vetää ne muutamat tietoliikkene piuhat. Tämän voi kokea ongelmaksi jos palapelistä puuttuu yksi pala eikä tiedä mistä etsiä sitä. Minä kyselin paljon ja sitä kautta minulta kysyttiin että kaipaanko kaupallista apua. Sain konfauksesta ns käyttäänottopöytäkirjan. Mutta ymmärän että asoita voi tehdä monella ja se ratkaiseva ero löytyy korvien välistä joten ei ole oikeaaa tai väärää tapaa toteuttaa projektia.
Ainakin Pohjois-Savosta Victron järjestelmän saa ihan avaimet käteen ratkaisuna eikä itse tarvitse tietää järjestelmästä mitään tai selvitellä asioita. Luulisi näitä olevan muuallakin. Ei Victron järjestelmää varmaan ihan tuohon hintaan vastaavan tehoisena saa mitä @salasana yllä kirjoitti, mutta ei se pelkkien osien osalta kovin paljoa kalliimpi ole. Muokattavuus ja laajennusominaisuudet Victronissa on kuitenkin ihan ylivoimaiset kaikkiin muihin järjestelmiin verrattuna.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ainakin Pohjois-Savosta Victron järjestelmän saa ihan avaimet käteen ratkaisuna eikä itse tarvitse tietää järjestelmästä mitään tai selvitellä asioita. Luulisi näitä olevan muuallakin. Ei Victron järjestelmää varmaan ihan tuohon hintaan vastaavan tehoisena saa mitä @salasana yllä kirjoitti, mutta ei se pelkkien osien osalta kovin paljoa kalliimpi ole. Muokattavuus ja laajennusominaisuudet Victronissa on kuitenkin ihan ylivoimaiset kaikkiin muihin järjestelmiin verrattuna.
Täytyy musitaa että Victronin kamat on 1v eli pienin teho on 3x3kVA (Multiplus) jos haluaa kolmiviheisen. Toi tietämättömyys kuulostaa vaaralliselta ominaisuudelta. Mutta Victronin modulaarisuus on selkeä etu koska systeemi skaalautuu helposti ja helpottaa myös huoltoa. Gerbo ohjausyksiköhän on käytänössä pieni tietokone. Eli jos nälkä jää niin laajentaminen on mahdolista ilman että miettii systeemin uusiksi. Ja ei kai Eurooppalisuudesta haittaa ole. Mutta onhan noita Euroopplaisia inuja pari muutakin. En noita hintoja jaksa kaivella, jokainen saa kaivettua ne itse.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Totta, mutta itse en keksi muuta laajennettavaa tuossa kuin paneelien määrä tai akkukapasiteetti… mitä muuta Victron siis tarjoaa?
Laitteista ekana tulee mieleen auton lataus, mutta periaatteessa Victronin ympärille voi tehdä koko kotiautomaation NodeRed:n avulla. Tässä on vain mielikuvitus rajana. Se onko se järkevää kun tarjolla on esim. Home Assistant on toinen asia, mutta todella moni asia on mahdollista tehdä.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Täytyy musitaa että Victronin kamat on 1v eli pienin teho on 3x3kVA (Multiplus) jos haluaa kolmiviheisen.
Eihän mikään pakko ole tehdä 3-vaihe järjestelmää jos muuten teho riittää. Vaihenetotus mahdollistaa sen, että tuo ei näy käyttäjän sähkölaskussa mitenkään.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Eihän mikään pakko ole tehdä 3-vaihe järjestelmää jos muuten teho riittää. Vaihenetotus mahdollistaa sen, että tuo ei näy käyttäjän sähkölaskussa mitenkään.
Lähinnä kommentoin että jossain 10 kW hybridiinussa on paneeliteho 10 kW mutta akun latausteho 5 kW. Eli hybridissä mitoituksess täytyy tehdä kompromissi.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Laitteista ekana tulee mieleen auton lataus, mutta periaatteessa Victronin ympärille voi tehdä koko kotiautomaation NodeRed:n avulla. Tässä on vain mielikuvitus rajana. Se onko se järkevää kun tarjolla on esim. Home Assistant on toinen asia, mutta todella moni asia on mahdollista tehdä.
Mihin auton lataus tarvitsee Victronia?
Eikö esim. Hoymilesin järjestelmään saa automaatiota? Entä mitä automaatiota pösä-ohjauksen lisäksi tuollainen järjestelmä kaipaa? (Victronissa toki se joku DESS, joka omassa ymmärryksessä on ainakin itselle se ainoa etu mitä Victron tuo tavalliselle käyttäjälle.)
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Siitä on omat etunsa että EV laturi näkee koko talon energiavirrat. Uskoisin että Victron DESS/ESS kehittyy taloautomaation suuntaan pitkässä juoksussa.
 

Liitteet

  • 1756829713321.png
    1756829713321.png
    177,1 KB · Katsottu: 36

Espejot

Hyperaktiivi
Victron ei tarvitse erillistä konrolleria. Tästä voi sitten miettiä mitä etua saa että hallinta on yhden ohjauksen takana, ekaksi tulee mieleen spot mukaan ohjaus koko systeemille. Toki kaiken voi ohjelmoida itse kasaan esim HA:lla. Mutta taidettiin puhua avaimet käteen ja yhdet aivaimet on vähemän kuin kahdet tai kolmet. Ylimääräisten avainten säilytyksestä voi koitua hankaluuksia.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Mitkä ne edut on juuri Victronilla?

Miten se eroaa esim. Go-e laturista kuormanhallinnalla?

katso liitettä 108433
Kuten @Espejot jo mainitsi plus se, että Victronissa pystyy ohjaamaan aurinkosähkön ylijäämän/halvan pörssisähkön tarkasti sinne minne haluaa ja käyttää silloin kun aurinkoenergiaa ei ole tarjolla. Esimerkiksi meillä ei ole huhtikuun puolen välin jälkeen ostettu verkosta sähköä kun Victron on käyttänyt tuotetun aurinkoenergian järkevästi.
 

mhaanpaa

Tulokas
Tämä nyt ei ole kaupallinen setti, mutta tälläinen paketti on asennusvalmiina:
- EEL V5 16 kWh DIY, EVE 304 Ah kennoilla, JK V19 BMS. Eurooppalaisesta kaupasta, 1.900,- toimitettuna
- Victronin Multiplus2 5kVA, 1 kpl, eli yksivaiheisena, +Cerbo, +Lynx, + 2 kpl EM540, + sulakkeet, katkaisijat, kaapelit. Nämä kotimaisesta kaupasta 2.000,- toimitettuna.
6 kWp 14 paneelin voimala 6 kW inulla jo toiminnassa 3 vuotta.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Victron ei tarvitse erillistä konrolleria. Tästä voi sitten miettiä mitä etua saa että hallinta on yhden ohjauksen takana,
Eikö se olisi hyvä olla erillispalikat nyt kun mm. modulaarisuus mainittu? Ok, 230€ hinta toki.
Edit: Näköjään myös Hoymilesissa oma sisäinen energiamittari.

ekaksi tulee mieleen spot mukaan ohjaus koko systeemille.
Miten se eroaa siitä, että Go-e on jo pörssisähköllä Hoymilesin lisäksi?

Toki kaiken voi ohjelmoida itse kasaan esim HA:lla. Mutta taidettiin puhua avaimet käteen ja yhdet aivaimet on vähemän kuin kahdet tai kolmet. Ylimääräisten avainten säilytyksestä voi koitua hankaluuksia.

En tiedä kuinka monia avaimia tässä tarvitaan… ihan avaimet käteen on tuo Hoymiles + Go-e. Lisäksi taisi olla suosituksena oma energiamittari MLP:lle. Kaavionkin jo sain.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Tämä nyt ei ole kaupallinen setti, mutta tälläinen paketti on asennusvalmiina:
- EEL V5 16 kWh DIY, EVE 304 Ah kennoilla, JK V19 BMS. Eurooppalaisesta kaupasta, 1.900,- toimitettuna
- Victronin Multiplus2 5kVA, 1 kpl, eli yksivaiheisena, +Cerbo, +Lynx, + 2 kpl EM540, + sulakkeet, katkaisijat, kaapelit. Nämä kotimaisesta kaupasta 2.000,- toimitettuna.
6 kWp 14 paneelin voimala 6 kW inulla jo toiminnassa 3 vuotta.
Näille taitaa olla tuolla oma ketjunsa. Tuskin kenellekään yllätys, että 1-v DIY setti on halvempi?
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Kuten @Espejot jo mainitsi plus se, että Victronissa pystyy ohjaamaan aurinkosähkön ylijäämän/halvan pörssisähkön tarkasti sinne minne haluaa ja käyttää silloin kun aurinkoenergiaa ei ole tarjolla. Esimerkiksi meillä ei ole huhtikuun puolen välin jälkeen ostettu verkosta sähköä kun Victron on käyttänyt tuotetun aurinkoenergian järkevästi.
Tuntuu kovin siltä, että nyt asioita katsotaan Victron-lasit päässä.

Miten ohjaat Victronilla ”tarkasti sinne minne haluaa” siten, että se ei vaikkapa Hoymilesilla onnistu?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Tuntuu kovin siltä, että nyt asioita katsotaan Victron-lasit päässä.

Miten ohjaat Victronilla ”tarkasti sinne minne haluaa” siten, että se ei vaikkapa Hoymilesilla onnistu?
Tällaisia alkeellisia ESS ominaisuuksia on varmaan muillakin merkeillä enkä tunne tarkasti mihin kaikkeen Hoymiles pystyy. Esimerkkinä vaikka se, että voidaan määrittää prioriteetti auton akulle ja ESS akulle mitä ladataan ensin ja kuinka paljon ennen kuin toista ladataan. Tai että ESS akusta ei pureta auton akkuun silloin kun se ei ole järkevää.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onko Hoymilesin ohjauksesta mitään manuaali tai esitettä? Hoymilesillä on kanssa jonkin asteinen ekosysteemi että asia kiinnostaa akateemisesti...

Edit kuva Hoymilesin ekosysteemistä. Tähän saa myös pman EV laturin
1756837682455.png
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Onko Hoymilesin ohjauksesta mitään manuaali tai esitettä? Hoymilesillä on kanssa jonkin asteinen ekosysteemi että asia kiinnostaa akateemisesti...
Tuolta löytyy tuotteen kuvauksen jälkeen tiputusvalikko ”Lisätietoja” missä ladattavissa dokumentointia:


Itselle tuo jokin s-cloud etäohjaus (vaiko vain jokin etäinfo-taulu?) on itselle toistaiseksi täysi musta aukko.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Nopeasti vilkaisi HAT/HITsarjan käyttöohjetta. Sisältää kolme moodia joista yksikään ei ole spot ohjaus (kuvat HAT sarjasta). Manuaalit oli varsin suppeita ja epäilen että tämä ei ollut se odotettu pörssihjauksen ohjekirja. Näillä tiedoilla tämä ei edusta oohjauksen kärkeä. HIT sarjassa on pikkuisen eri selitykset mutta en tutkinut sitä kun sieltäkään ei löytynyt pörssiohjausta.
 

Liitteet

  • 1756837967839.png
    1756837967839.png
    143,7 KB · Katsottu: 17
  • 1756838014227.png
    1756838014227.png
    127,2 KB · Katsottu: 18
  • 1756838036893.png
    1756838036893.png
    101,5 KB · Katsottu: 21
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tyhjänpäiväisen, ja turhan polveilevan A vs B keskustelun jälkeen ollaan takas lähtöruudussa.... onko niitä muita valmistajia millä on valmis pörssisähköohjaus ja niistä ihan oikea manuaali tuotantoverssiosta?

DEYE CoPilot toimii ainakin jollakin tasolla. Facessa on jokin verran juttu asian tiimoilta, lähinnä kysymyksiäö mikä vikana.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
En tiedä HIT mallista mitään.
Itse harkitsen HYT mallia, mutta manuaali sama kuin HAT.

Mielestäni tämä on pörssisähköohjausta. Ainoa ero minulle on toistaiseksi se äly mitä Victronissa on vs kaavamainen pösä-ohjaus.

IMG_4387.jpeg
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tyhjänpäiväisen, ja turhan polveilevan A vs B keskustelun jälkeen ollaan takas lähtöruudussa.... onko niitä muita valmistajia millä on valmis pörssisähköohjaus ja niistä ihan oikea manuaali tuotantoverssiosta?
Minulle on ollut alusta saakka selvää, että Victronissa on huomattavasti enemmän älyä ohjauksen osalta. Mutta jos halutaan se pösä-ohjattu voimala + inu niin Hoymiles on vaihtoehto. Ehkä se lähtöruutu oli meillä eri?

Epäselvää on kaikkien kulujen jälkeen se, kuinka paljon siitä tarkemmasta ja älykkäämmästä ohjauksesta on todellisuudessa hyötyä henkilölle joka ei välttämättä edes halua asiaa enempää harrastaa? Säästääkö sillä vuodessa 20€ vai 100€?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Minun mielstä Hoymiles ei siäsällä automaaatista spot-ohjausta, en ainakaan löytänyt kohtaa missä olisi selitetty spot-ohjaukset logiikka. Näillä tiedoilla katsoisin sen Growatin tuotteen ja siinä mainostetaan olevan automatikkaa koska koneoppisaika on n. 4 vko. Dey toimii pilvipalveluna joka hieman alkoi epäilyttämää ja jättäisen se tässä vaiheessa sivuun jos ei halua HA avulla ohjata. Minä miettisin voimalan elikaarta niin ettei se ole vanhahtava jo ostettaessa. On selvää että nämä softat muuttuu ja päivittyy joten antasin sillekin arvoa.

Edit: nopean silmäilyn jälkeen niin Growatt Smart Modea tukeva inu voisi voisi olla verokki DESS:lle mutta GroWatt taitaa käyttää HV akkuja vai miten on?
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Minun mielstä Hoymiles ei siäsällä automaaatista spot-ohjausta, en ainakaan löytänyt kohtaa missä olisi selitetty spot-ohjaukset logiikka.

Ohjeissa sanotaan siis näin, kuten tuossa yllä laitoin:

”For instance, the battery could be charged or discharged according to valley or peak electricity price.”

Myös edustaja sanoi, että on pösä-ohjaus. Joten valehteleeko sitten ohjeet ja edustaja kun logiikkaa ei ole avattu tarkemmin?

Kuten sanottu, niin itselle riittäisi kaavamainen pösä-ohjaus ja minusta käyttöohjeissa näin kuvataan tapahtuvan. En tiedä mihin viittaat automaattisella spot-ohjauksella?

Sen verran kysyin, että mikäli tehomaksut tulevat niin onnistuuko akulla tasaamaan kuormaa niin kuulemma pystyy, mutta enempää en ole logiikoiden perään kysellyt.
 

Apaneli

Jäsen
Growatt WIT -sarjan invertterit toimivat matalajänniteakuilla. Esitteen mukaan pörssisähköominisuutta ei ollut saatavilla mallisarjan pienempiin laitteisiin (4-15kw) Eli näiden osalta joutuu vielä odottamaan jos sellaisen haluaa.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Meillä ei myöskään ole huhtikuun puolenvälin jälkeen mennyt ostosähköä käytännössä lainkaan vaan se mitä invertteri ottaa "elääkseen".
Kun aurinko paistaa niin meidän kämppä lämpenee usein jopa liikaakin ja silloin ILP jäähdyttää,taisi kesällä olla jatkuvasti kuukauden päällä.Mihinkä voisi sen ylijäämäsähkön johtaa vaikka olisi kuinka hienot Victron tms. ohjaukset kun ei ole sitä "maa-akkua" tms. johon säköllä lämpöä voisi ajaa lähes loputtomiin,on vain hybridivaraaja jonka se sama aurinko lämmittää mistä sitä sähköäkin kennojen kautta saadaan.
Ihan Huawein oma perin yksinkertainen ohjaus on riittänyt tähän asti enkä ole parempaa havitellut kun ei ole sitä paikkaa mihin sitä ylijäämäsähköä tuuppaisi,pistokehybridin patteri tulee kovin äkkiä täyteen paisteella ja vaikka olisi se patteriautokin niin ei kai senkään patteriin ylettömästi sovi sähköä ja sitten se että sen pitää plla hieno systeemi että siitä voisi automatiikka käyttää sitä tarvittaessa.
Mietittekö vähän liikaa näitä ohjaushommia,pitää olla myös se paikka mihin sähköä voi ohjata ellei halua sitä myydä.
 
Back
Ylös Bottom