Kaupalliset kotiakut

No mä ajattelin, että pystyisi offgrid toimintaankin sitten samalla, jos nyt kerran jotain tässä laittaa. Ja jollain teholla vaikka myyntiin, jos sattuu törkeä pörssihinta sopivasti kohdalle. En mä näistä siis ole kyllä tarpeeksi perilläkään. Kunhan nyt herättelen, josko jotain vaikka laittaisi jossain kohtaa. Seuraavaksi varmaan lisää tavaraa katoille aamu- ja ilta-aurinkoa kohti ja minimoimaan kuukausia ostosähköille vuorokausille. Kaikki oppi tännepäin luetaan hyväksi. Invertteri siis liittymän huipputehon mukaan. Sulakkeita en näillä omilla hinnoilla tule suurentamaan, kuin pakon sanelemana. Sen verran törkeä hinnoittelu tulee ensin muutoksesta ja sitten perusmaksusta, ettei ole järkevää touhua.

Ja talvikauden siirto pois kokonaan normaalihinnoista.
Kausisiirrossa talvinen päiväsiirto (1.11.–31.3. ma–la klo 7–22), eli muun ajan siirto on 1/2-hintaan.
Saattaisi olla vielä sähkön hintakin tuolla välttelyllä hieman alempaa, jos joskus pystyisi vaikka siirtymään pörssisähköön.
Mutta siis noiden luokkaa 100 kWh systeemien kasaaminen/hankinta tässä kiinnostaa hintojen ja omien kykyjen puntarointina.

Jos investoi nyt 100kwh "konttiin" niin ottaa kyllä aika paljon näkemystä sen puolesta että seuraavien vuosien aikana ei akustojen hinnat enään kehitty.
Itse en kyllä usko että nähdään ihan samaa kehitystä kuin mitä nähtiin LFP hintakehityksessä 2023-2026 jossa hinta puolittui mutta kyllä $/kWh varmasti vielä jatkaa kehittymistä jos vaan globaali kaupankäynti jatkuu about tässä muodossa.

Jos investoi nyt 100kwh "konttiin" niin ottaa kyllä aika paljon näkemystä sen puolesta että seuraavien vuosien aikana ei akustojen hinnat enään kehitty.
Itse en kyllä usko että nähdään ihan samaa kehitystä kuin mitä nähtiin LFP hintakehityksessä 2023-2026 jossa hinta puolittui mutta kyllä $/kWh varmasti vielä jatkaa kehittymistä jos vaan globaali kaupankäynti jatkuu about tässä muodossa.
Miksei suola-akkujen tullessa hinnat voisi puolittua? Natrium on halpaa kuten myös akuissa käytettävä alumiini. Kunhan volyymit saadaan ylös niin hinnat tulevat alas. Lisäbonuksena kylmänkesto, akuston voi jättää vaikka ulos.

Nyt akuissa ja paneeleissa on nousupainetta, kun kiina alkanut verottaa EU vientiä ja siten subventointi vähentynyt
Suola-akkuteollisuutta tuetaan voimakkaasti, jotta niiden valmistus saadaan nopeammin ylös ja riippuvuutta litiumista vähemmäksi. Varmaan parissa-kolmessa vuodessa saadaan reilusti kapasiteettia lisää?

Suola-akkuteollisuutta tuetaan voimakkaasti, jotta niiden valmistus saadaan nopeammin ylös ja riippuvuutta litiumista vähemmäksi. Varmaan parissa-kolmessa vuodessa saadaan reilusti kapasiteettia lisää?
ja sen aikana kun valmistuskapaa saadaan onkin jo sähkölaskussa maksanut erotuksen ja enemmän

Omissa simulaatioissa 64kWh oli optimaalisin, sen jälkeen kustannukset kasvoi hyötyä enemmän.

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom