Kaupalliset kotiakut

Sukke

Aktiivinen jäsen
Onko näihin Yixiangin akkuihin kukaan törmännyt aikaisemmin? Toimitus EU-varastosta ja 15 kWh valmiin akun hinta dollareissa 1999.


Off-grid-garagessa oli jokin Yixiangin diy-boksi jokin aika sitten testissä ja arvio taisi olla melko positiivinen.



Circuit breaker aiheutti ilmeisesti hieman kysymysmerkkejä.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuolla taannoin kun kerroin että kävi Poweran myyntitykki kauppaamassa reservimarkkina-akkusysteemiä niin lupasi lähettää sähköpostilla juttua asiasta ja sen tarjouksen eli käydessään ei jättänyt muuta kun käyntikortin ja lisäksi lupasi soittaa eilen eli 7.10. mutta eipä tullut sähköpostia eikä soittoa.
Käydessään tuntui suht asialliselta nuorelta herralta mutta nyt jälkeenpäin kyllä joudun muuttamaan käsitystäni kauppurin asiallisuudesta.

Onko sitten lukenut tätä foorumia ja todennut että ovatten huomanneet että on sikakallis systeemi ettei noille kannata mitään kunnon "kääntöä" yrittää.

Jos samanlaista n. 10 kWh:n akkusysteemiä samanlaisella tuotolla mitä em. herra laskelmissaan esitti kaupattaisiin asiallisella hinnalla niin miksei voisi asiaan innostuakkin,olisiko se hinta akkuineen,inverttereineen ja asennuksineen sitten siinä 7 tonnin paikkeilla vai mikä olisi passeli hinta.
 

anders

Vakionaama
Jos samanlaista n. 10 kWh:n akkusysteemiä samanlaisella tuotolla mitä em. herra laskelmissaan esitti kaupattaisiin asiallisella hinnalla niin miksei voisi asiaan innostuakkin,olisiko se hinta akkuineen,inverttereineen ja asennuksineen sitten siinä 7 tonnin paikkeilla vai mikä olisi passeli hinta.

10 kWh akulle asiallinen hinta inverttereineen olisi 2t eur + asennus.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Varmaan olisi toivottava hinta mutta mistään ei saa siihen hintaan nyt ja epäilen etttei tulevaisuudessakaan.

Perehdyin näihin vaihtoehtoihin ja tuli eteen tällainen firma kun Energio Finland Oy ,pieni firma mutta halvimmat akutkin sieltä löytyivät,onko täällä kellään kokemusta tästä firmasta.
Ne toteutuneet tuotot näiltä markkinoilta ovat olleet tosi hyviä mutta kun nämä akkuhommat yleistyvät niin mihinkä mahtavat tuotot pudota,kuka laskunikkari osaa laskea että paljonko aina yksi MWh:n akkukapasiteetti laskee maksettavaa tuottoa/kWh ja mikä sitten tulee olemaan tämä akkukapasiteetin lisäys.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ne toteutuneet tuotot näiltä markkinoilta ovat olleet tosi hyviä mutta kun nämä akkuhommat yleistyvät niin mihinkä mahtavat tuotot pudota,kuka laskunikkari osaa laskea että paljonko aina yksi MWh:n akkukapasiteetti laskee maksettavaa tuottoa/kWh ja mikä sitten tulee olemaan tämä akkukapasiteetin lisäys.
Mun käsitääkäseni kyseessä ei edes ole toteutuneista tuotoista vaan laskenalliset toteutuneet tuotot. Eli noita tuotoja kukaan ei ole oikeasti saanut mitä mainostavat. Vai?

10 kWh akulle asiallinen hinta inverttereineen olisi 2t eur + asennus.
Liian kallis jos vertaa materiaalinen hintaa louhoksella, siis muutama kymmenen kiloa erilaisia mineraaleja... noi ei oikeesti maksa tonneja.
 

anders

Vakionaama
Varmaan olisi toivottava hinta mutta mistään ei saa siihen hintaan nyt ja epäilen etttei tulevaisuudessakaan.

Kyllä saa ihan tilaamalla.

10 kWh lifepo akku ja siihen vaikka Victron inu, tai halvalla jos haluaa niin Huawein PSU + Hoymiles HMS inuksi.

Halvalla tehden jää vielä jäätelörahaakin.
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Kai niitä sitten siihen pariintonniin saa tosin pitää olla halpa asentaja ja se että kenenkä kautta liityt siihen reservikauppaan taitaa olla se vaikein rasti.
 

roots

Hyperaktiivi
Moro

Kai niitä sitten siihen pariintonniin saa tosin pitää olla halpa asentaja ja se että kenenkä kautta liityt siihen reservikauppaan taitaa olla se vaikein rasti.
Juu ei taida olla mitään operaattorii joka ottais jotain puoliksi diy hengessä tehdyt sekasysteemit ohjaukseensa reservimarkkinaan.... eikä olekkaan eikä tulekkaan!
 

roots

Hyperaktiivi
Onkos tätä kotiakku sijoituspaikka ja paloriskiasiaa otettu missään kohtaa esille, miten nämä siihen suhtautuu?
-Rakennusviranomaiset!
-Paloviranomaiset!
-Vakuutusyhtiöt!
-?

Kait nuolla kaikilla on mielipide asiaan...
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Juu ei taida olla mitään operaattorii joka ottais jotain puoliksi diy hengessä tehdyt sekasysteemit ohjaukseensa reservimarkkinaan.... eikä olekkaan eikä tulekkaan!

En näe mitenkään täysin mahdottomana, että esim Victron lisäisi tuen tälle ESS -ohjelmistossaan, joko itse toimien agregaattorina tai tarjoten tälle toiminnalle alustan.

Kaikki tarvittavahan toiminnallisuushan ESS:stä jo löytyy valmiina.
 

roots

Hyperaktiivi
En näe mitenkään täysin mahdottomana, että esim Victron lisäisi tuen tälle ESS -ohjelmistossaan, joko itse toimien agregaattorina tai tarjoten tälle toiminnalle alustan.

Kaikki tarvittavahan toiminnallisuushan ESS:stä jo löytyy valmiina.
Viktroni voi tehdä omilleen kyllä tuen kuten jokainen valmistaja omilleen...

Mutta @MarkkuJ viestistä ymmärsin että jos kasaa jonkun sekalaisen akkusysteemin ja siihen yrittää etsiä operaattoria reservimarkkinaan niin on hyvin lyhyt polku kun seinä vastassa.
 

anders

Vakionaama
Mistä löytyy sekalaiseen seurakuntaan?

Siksi sanoin noin niinkuin futuurissa ja konditionaalissa:

"En näe mitenkään täysin mahdottomana, että esim Victron lisäisi tuen tälle ESS -ohjelmistossaan, joko itse toimien agregaattorina tai tarjoten tälle toiminnalle alustan."
 

roots

Hyperaktiivi
Siksi sanoin noin niinkuin futuurissa ja konditionaalissa:

"En näe mitenkään täysin mahdottomana, että esim Victron lisäisi tuen tälle ESS -ohjelmistossaan, joko itse toimien agregaattorina tai tarjoten tälle toiminnalle alustan."
Joo, lottovoittokin pitäis saada!
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onkos tätä kotiakku sijoituspaikka ja paloriskiasiaa otettu missään kohtaa esille, miten nämä siihen suhtautuu?
-Rakennusviranomaiset!
-Paloviranomaiset!
-Vakuutusyhtiöt!
-?

Kait nuolla kaikilla on mielipide asiaan...
Ei kai akusto eroa sähköautosta tai sähköpolkupyörästä mitenkään? Mutta on siinä jotakin mitä voi itse tehdä. Minulle on listattu seuraavat asiat
- läpivientien palokatkot
- akkutilan tuuletus esim lämmön mukaan
- veivuodon aiheuttama riski
- asennustilan palokuorma
- palohälyttimet ja muu anturionti, videovalvonta tms?

Joo, lottovoittokin pitäis saada!
Victronin tapauksessa ihan realistinen mahdollisuus. Lienee kuitenkin ainoita inuvalmistajia joka on saanut pörssisähkön toiminnon kehitettyä. Lisäksi asennuskanta olisi valmiina kun ei tarvitse ulkoista purkkaviritystä. 48V akkusyteemin on avoin eli antaa mahdollisuuden sekalaiseen käyttäjäkuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Ai että ennakointi auttaa vähän. No kai se on suhteellista mikä auttaa paljon ja mikä vähän.
Ei auta pätkääkään itse asiaan, viranomaisiin ja vakuutuslaitoksiin, eikä nuo ole tainnut asiaan oikein vielä edes herätä asian ympärille.
Vai onko esmes lifepo4 akut todettu jossain 'virallisesti' palamattomiksi, niitähän paljolti viljellään nykyään.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Minulle on listattu seuraavat asiat
- läpivientien palokatkot
- akkutilan tuuletus esim lämmön mukaan
- veivuodon aiheuttama riski
- asennustilan palokuorma
- palohälyttimet ja muu anturionti, videovalvonta tms?

Minkälaisia lämpötiloja akkutilassa sallitaan?

Onko palokuorman osalta konkreettisia rajauksia?

Meillä voisi puolilämmin varasto olla sijoituspaikka, mutta toki varastossa on palavaa materiaalia ja ilmanvaihto toistaiseksi ovessa olevan yhden venttiilin kautta. En tiedä mahtaisiko tuolla lämpötilat nousta miten helposti, mutta äkkiähän sitä asentaisi lämpötilaohjatun puhaltimen seinän läpi.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Minkälaisia lämpötiloja akkutilassa sallitaan?
Lähinnä ajatelen niin että ongelmat ilmenee lämpönä ja lämpö tarkoittaa kemiallisia höyryjä joissa on paloriski. Ja saahan akustoon lämpötilanaturtit helposti. Mutta ensimäisenä isompana ongelmana tuli mieleen vesivahinko ja veden aiheuttama vaara sähkölaitteille. Eli vuotovahti nyt ainakin.

Mutta akkujen kaasut, niistä olisin huuollisani ensimäisenä ja siksi hyvin tuuletettu tila. Joku asiasta enemän tietävä jatkakoon...
Onko palokuorman osalta konkreettisia rajauksia?
Akkujen suhteen ei taida olla vielä määräytksiä mutta lienee asiallista keventää palokuormaa. Minulla on mm kaasukärry hhitsaukseen ja niile varmaan tarttee oman ulkoisen varastoin tehdä. Liottimet jne voisi sulkea metalliseen laatikkoon tms samalla tavalla kuin kaupoissa.... tätä täytynee miettiä.
Meillä voisi puolilämmin varasto olla sijoituspaikka, mutta toki varastossa on palavaa materiaalia ja ilmanvaihto toistaiseksi ovessa olevan yhden venttiilin kautta. En tiedä mahtaisiko tuolla lämpötilat nousta miten helposti, mutta äkkiähän sitä asentaisi lämpötilaohjatun puhaltimen seinän läpi.
Ei auta pätkääkään itse asiaan, viranomaisiin ja vakuutuslaitoksiin, eikä nuo ole tainnut asiaan oikein vielä edes herätä asian ympärille.
Vai onko esmes lifepo4 akut todettu jossain 'virallisesti' palamattomiksi, niitähän paljolti viljellään nykyään.
Palamattomalle materiaalli on oma määritelmänsä - joka ei ole sama asia kuin paloturvaluokitus - ja se määritrlmä meni suunnilleen niin että ei syty eikä muodosta savua joten tuskin saadaan palamatomaksi koska kaasut/savu. Toisaalta, auto ja suurin osa rakennusmateriaaleja on palavia. Akut on tullut jäädäkseen ja vaatimukset kannattaa katsoa vakuutusyhtiön ehdoista. Jos ei akkuja sallita niin vaikea haaveilla sähköautosta. Kannataa tässä vaiheessa palata maankamaralle peloissaan että jää leijumaan kiertoradalle.

Kuinka turvallisempia litiumrautafosfaattiakut ovat kuin muut litiumakut?

Fosfaattiakuilla on erinomainen kemiallinen ja mekaaninen rakenne, joka ei ylikuumene vaaralliselle tasolle. Tämän seurauksena turvallisuus paranee verrattuna litiumioniakkuihin, jotka on valmistettu muista katodimateriaaleista. Tämä johtuu siitä, että LiFePO4:n varatut ja varaamattomat tilat ovat fysikaalisesti samanlaisia ja erittäin kestäviä, mikä mahdollistaa ionien pysymisen vakaina lataussykleihin liittyvän happivirran aikana tai voi epäonnistua. Kaiken kaikkiaan rautafosfaatti-oksidisidos on vahvempi kuin kobolttioksidisidos, joten kun akku on ylilatautunut tai fyysisesti vaurioitunut, fosfaatti-oksidisidos pysyy rakenteellisesti vakaana; kun taas muissa litiumkemioissa sidos alkaa hajota ja vapauttaa liikaa lämpöä, mikä lopulta johtaa terminen karkaamiseen.

Litiumfosfaattiakut eivät ole syttyviä, mikä on tärkeä ominaisuus, kun niitä käsitellään väärin latauksen tai purkamisen aikana. Ne kestävät myös ankaria olosuhteita, olipa kyseessä kylmä, polttava lämpö tai epätasainen maasto. Ne eivät räjähdy tai syty tuleen vaarallisessa tilanteessa, kuten törmäyksessä tai oikosulkussa, mikä vähentää merkittävästi loukkaantumisriskiä. Litiumrautafosfaatti voi olla paras valintasi, jos valitset litiumakun ja aiot käyttää sitä vaarallisissa tai epävakaissa ympäristöissä. On myös syytä mainita, että litiumrautafosfaattiakut eivät ole myrkyllisiä, saastumattomia eivätkä sisällä harvinaisia maametalleja, mikä tekee niistä ympäristötietoisen valinnan. Ne eivät räjähdy tai syty tuleen, mikä vähentää merkittävästi loukkaantumisriskiä.

Lähde:
Lithiumbatterytech


Tukesin ohjeet
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
  • If:n vakuutusehdoista ei löytynyt erillisohjeita paneeleille eikä akustoille.
  • Tukesilta ei suranaisesti löytynyt ohjeita akustolle
  • Paloviranomaisten ohjeita:
    Sivu 40 on akut jne

"Akut on standardin SFS 6000 mukaan sijoitettava riittävän suojattuun tilaan, esimerkiksi erillisiin akkuhuo-
neisiin, kaappeihin tai koteloihin tai sähkötiloissa erillisille akkuja varten erotetuille alueille. Tiloissa on ol-
tava riittävä ilmanvaihto. Sijoittelussa on huomioitava ulkoiset vaarat (tulipalo, ilkivalta, mekaaninen vauri-
oituminen yms.) ja akun itsensä aiheuttamat vaarat (jännite, korroosio yms). Akkuhuoneet on merkittävä
vaaralllisesta jännitteestä varoittavalla merkillä, ja merkillä joka kieltää avotulen teon ja tupakoinnin. (SFS
6000 570.6.3, Liite 57C)."

"Pientaloissa akut suositellaan sijoitettavaksi tiloihin, jotka eivät ole asuintiloja tai niihin välittömässä yhtey-
dessä. Tarkoituksenmukainen sijoituspaikka voisi olla esimerkiksi palo-osastoitu tekninen tila, jossa on
asuintiloista erillinen ilmanvaihto. Tila tulisi järjestää sellaiseksi, ettei akkujen läheisyyteen pääse kerty-
mään palokuormaa. Tilaan on tarkoituksenmukaista järjestää käynti suoraan ulkoa kulkematta asuintilojen
kautta, erityisesti, jos tilassa on litiumioniakkuja. Tilaan on suositeltavaa sijoittaa palovaroitin.
Akustotilojen suunnittelussa tulisi huomioida pelastustoiminnan ja savunpoiston edellytykset. Akkupaloissa
saattaa kehittyä nopeasti korkeita pitoisuuksia palamattomia ja herkästi syttyviä kaasuja. Erillisen tai palo-
osastoidun akustotilan savunpoiston tulisi olla suunniteltu ja mitoitettu riittäväksi. Savunpoistojärjestelyjen
tulisi olla pelastushenkilöstön turvallisesti käytettävissä menemättä sisälle akustotilaan."

Edit1: Pitäisköhän tästä lohkaista oma ketju, esim Aurinkopaneelien ja akkujen paloturvallisuus
Edit2: Vastaus kysymykseen on kyllä, laitoin uuden aiheen Aurinkopaneelien ja akkujen paloturvallisuus
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Oon kans kuullut että taloja on palanut ilman niissä ole ollut akkuja
If:n ohjeissa oli tiukemmat säännöt saunalle kuin akuille... eli kun talojen akut alkaa palamaan soihtuina niin ohjeet kiristyy. Uusia ohjeita odotelessa.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
If:n ohjeissa oli tiukemmat säännöt saunanlle kuin akuille... eli kun talojen akut alkaa palamaan soihtuina niin ohjeet kiristyy. Uusia ohjeita odotelessa.
LFP ei kemiana pala sointuina kuten Li-Ion (NMC/NCA) tekee. Fillareissa, skuuteissa, mopoissa ja useimmissa autoissa käytetään just NMC/NCA kemian akkuja.
Huawein LUNA 2000, BYD & Growatt torneissa, sekä näissä 48v nimellisjännitteen kotiakuissa on taasen käytössä LiFePo4 kemian kennot. LTO kemia on hieman vielä turvallisempi kuin LFP, mutta siinä energiatiheys ongelmana.
LFP kemiallisen akun lämpökarkauspiste (Thermal Runaway) on 250-270°C kun NMC/NCA kemioilla se on 150-200°C, Sodium-Ion kemiassa n.350°C eli mitä korkeampi lämpötila niin sitä vähemmän alttiita leimahtamiselle, palamiselle tai räjähdyksille.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Hieman tutkailin asiaa ja... ja amatöörin nopealla tulkinalla H2 ja CH4 voisi olla se ongelmallinen juttu. Edit: ja jatkotulkinta on että lämpötilaanturilla voidaan katkaista akkujen lataus. Ainakin Victronissa pitäisi onnistua. Tästä eräs jäsen taisikin mainita.

The failure and fires have increasingly become puzzles that may not be ignored for Li-ion batteries (LIBs). Overcharging is notoriously difficult to detect in the early stage. To address this problem, eight types of commercial LiFePO4 batteries are used to evaluate overcharge-thermal runaway (TR) properties in a sealed chamber, including surface temperature, voltage, pressure, and vent gas. And a gas-based fault diagnosis method is proposed based on the gas results. The results show that the Tmax and Pmax of the cells are between 121–150 °C and 132–144 kPa except for the battery type 3. The primary gases measured by the gas chromatograph are CO, H2, CO2, and alkanes, and the total amount of gases ranges from 12 to 45 mmol. Moreover, the proportions of H2 and CO2 both exceeded 30 %. Furthermore, the overcharge-warning experiment showed that H2 was outperformed by CO and CH4, and the capture time was 271 s and 579 s earlier than smoke and TR. Once the gases are detected, TR may be completely suppressed, and the battery neither smokes nor fires. The gas-based TR method is significantly superior to the traditional method in terms of reliability and rapidity. This study can provide a reference for the fault diagnosis of LIBs.

Lähde: Gas production for commercial LiFePO4 batteries during overcharge-thermal runaway

1728497091244.png

1728497015494.png
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Akustotilojen määräykset noudattaa lyijyakkujen normaalista käytöstä tulevaa haitallista (vaarallista) kaasua jolloin tuuletus on olennainen tekijä tilassa. LFP/NMC/NCA/LTO ovat suljettuja akkuja ja eivät eritä tilaan normaalissa käytössä kaasuja. Virhetilanteessa niistä pääsee toimintasavut pihalle jolloin oleellisempi on siihen reagoiva hälytys kuin tilan tuuletus.
Kennojen lämpötilan seuranta on tärkeä ennalta ehkäisevä keino. Jos lämpötila kohoaa, BMS katkaisee virran eikä palauta sitä automaattisesti (ainakaan pitäisi) jolloin lämpötilan tulisi laskea automaattisesti hyvissä ajoin ennen kuin kenno on vaarassa leimahtaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Akustotilojen määräykset noudattaa lyijyakkujen normaalista käytöstä tulevaa haitallista (vaarallista) kaasua jolloin tuuletus on olennainen tekijä tilassa. LFP/NMC/NCA/LTO ovat suljettuja akkuja ja eivät eritä tilaan normaalissa käytössä kaasuja. Virhetilanteessa niistä pääsee toimintasavut pihalle jolloin oleellisempi on siihen reagoiva hälytys kuin tilan tuuletus.
"Comprehensive analysis of gas production.." -tutkielmaa tuskin oli tehty normaalitilanetta silmällä pitäen.
"Furthermore, the overcharge-warning experiment showed that H2 was outperformed by CO and CH4, and the capture time was 271 s and 579 s earlier than smoke and TR."
Kennojen lämpötilan seuranta on tärkeä ennalta ehkäisevä keino. Jos lämpötila kohoaa, BMS katkaisee virran eikä palauta sitä automaattisesti (ainakaan pitäisi) jolloin lämpötilan tulisi laskea automaattisesti hyvissä ajoin ennen kuin kenno on vaarassa leimahtaa.
Täydelisessä maailmassa näin varmasti tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Tuolla ylempänä Espejot mietiskeli että mitä viranomaiset näistä akuista ovat mieltä,lähetin listan instansseille postia ja Pelastustoimesta tuli jo eilen vastaus,tätä mieltä ovat he:

Pelastusviranomainen ei suorita tuotteille hyväksyntöjä yms.menettelyjä. Turvallisuus- ja Kemikaalivirasto TUKES suorittaa tuotteille muun muassa markkinavalvontatoimenpiteitä. TUKESin sivuilta löytyy hyvää tietoutta muun muassa paloturvallisuuteen liittyvistä asioista. Osoite: tukes.fi Etusivulla on linkki akkumateriaaleihin. Voisitko perehtyä siellä olevaan aineistoon. Annan tarvittaessa lisätietoja.

Odotellaan vielä Rakennusvalvonnan ja vakuutusyhtiön tässä tapauksessa Lähitappiolan kantaa.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Muistaako kukaan vuosi-pari sitten tapahtunutta lifepo4 akkujen räjähtämistä muistaakseni Saksassa? En nyt pikaisella haulla löytänyt tuota artikkelia, mutta selvisikö siitä tapauksesta koskaan syytä miksi räjähdys tapahtui? Itsekin olen siinä käsityksessä, että paloturvallisuudeltaan lifepo4 akut ovat kohtuu turvallisia, mutta onko tuo räjähdysvaara todellinen uhka?
 

-Teme-

Vakionaama
Muistaako kukaan vuosi-pari sitten tapahtunutta lifepo4 akkujen räjähtämistä muistaakseni Saksassa? En nyt pikaisella haulla löytänyt tuota artikkelia, mutta selvisikö siitä tapauksesta koskaan syytä miksi räjähdys tapahtui? Itsekin olen siinä käsityksessä, että paloturvallisuudeltaan lifepo4 akut ovat kohtuu turvallisia, mutta onko tuo räjähdysvaara todellinen uhka?
Kyseessä vissiin tämä juttu? Ei en ole kuullut jatkoa että selvisikö koskaan
https://lampopumput.info/foorumi/threads/akkupalot.32820/post-604325
Edit: muisti palailee pätkittäin… yksi skenaario on että tuhoutuneessa akussa käytettiin pussi-kennoja, joita enää ei pitäisi olla uusissa ratkaisuissa kun ne havaittiin kokonaisuutena huonoiksi ratkaisuiksi. Räjähtäneessä akussa oli 64 kennoa 16s4p = 64x 50Ah =10kWh BMS ei valvo kaikkia kennoja, vaan jokaista 4S pakettia mikä ei ole hyvä. Jokainen kenno pitää olla itsenäisesti valvottu niin se lisää turvallisuutta.
Kuvassa 64 kennon akku joka räjähti. Oikealla on toisen akun prismatic kennot joissa ei havaittu ongelmia.
IMG_9988.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
Kyseessä vissiin tämä juttu? Ei en ole kuullut jatkoa että selvisikö koskaan
https://lampopumput.info/foorumi/threads/akkupalot.32820/post-604325
Edit: muisti palailee pätkittäin… yksi skenaario on että tuhoutuneessa akussa käytettiin pussi-kennoja, joita enää ei pitäisi olla uusissa ratkaisuissa kun ne havaittiin kokonaisuutena huonoiksi ratkaisuiksi. Räjähtäneessä akussa oli 64 kennoa 16s4p = 64x 50Ah =10kWh BMS ei valvo kaikkia kennoja, vaan jokaista 4S pakettia mikä ei ole hyvä. Jokainen kenno pitää olla itsenäisesti valvottu niin se lisää turvallisuutta.
Kuvassa 64 kennon akku joka räjähti. Oikealla on toisen akun prismatic kennot joissa ei havaittu ongelmia.
katso liitettä 100508
Tämä juttu se oli mitä muistelin. Jos syynä tosiaan oli pussikennot niin tämä on hyvä esimerkki, että ehkä niitä halvimpia Kiinassa kasattuja valmisakkuja ei kannata ostaa. Vaikka noita ei pitäisi enää olla niin en silti yllättyisi vaikka jossain tulisi vastaan. Monet akkujen käyttäjistä ja varmaan myös vakuutusyhtiö karttaa itse kasattuja akkuja, mutta monessa tapauksessa itse kasaamalla laadukkaista osista saattaisi saada näitä halvimpia Kiinan akkuja turvallisemman akun.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kyseessä vissiin tämä juttu? Ei en ole kuullut jatkoa että selvisikö koskaan
https://lampopumput.info/foorumi/threads/akkupalot.32820/post-604325
Edit: muisti palailee pätkittäin… yksi skenaario on että tuhoutuneessa akussa käytettiin pussi-kennoja, joita enää ei pitäisi olla uusissa ratkaisuissa kun ne havaittiin kokonaisuutena huonoiksi ratkaisuiksi. Räjähtäneessä akussa oli 64 kennoa 16s4p = 64x 50Ah =10kWh BMS ei valvo kaikkia kennoja, vaan jokaista 4S pakettia mikä ei ole hyvä. Jokainen kenno pitää olla itsenäisesti valvottu niin se lisää turvallisuutta.
Kuvassa 64 kennon akku joka räjähti. Oikealla on toisen akun prismatic kennot joissa ei havaittu ongelmia.
katso liitettä 100508
Kaasunmuodostus selitäisi asian koska eihän akut räjähdä kuin pommi... kaasu taas rajähtää.
 

Råtta

Aktiivinen jäsen
Powera tarjoaa avaimetkäteen akkua (10, 15, 30kWh) ja hybridi-invertteriä ja omaa mittausta ja pientä keskusta jossa äly. Pienempien hinta 14900/19900€. Akkupaketin sijoituspaikan minimi lämpötila +15 astetta. Laitteet voidaan hajasijoittaa. Ja asentaja tulee tontille ennen sopimuksen hyväksymistä tarkistamaan paikat.

Syy miksi tämä kannattaisi ostaa on se että reservimarkkinoilla aggregaattoritoiminta on nyt sallittua myös kotitalouksille ja kun sähköverkon taajuus tulee pysyä 49,9Hz ja 50,1Hz välillä, niin isojen kuormien/tuottajien liittyessä/irrotessa verkosta tarvitaan nopeaa energiavarastoa.

Tämä ei liity mitenkään omiin aurinkopaneeleihin tai tuulivoimalaan vaan leikitellään suoraan sähköliittymän sähköllä. Koska järjestelmässä on äly ja oma mittari niin siirtomaksuja tms. ei tule asiakkaalle. Akku ei myöskään tuota sähköä omaan kiinteistöön silloin kun valtakunnan verkko on alhaalla.

No miksi mun pitäisi maksaa henkilöauton verran akusta, josta ei ole mulle hyötyä??? Reservimarkkinoilla olevan akun käytöstä maksetaan euroja. Esim. viimevuonna 10kWh akkupaketilla on saanut reilu 2000€ vuodessa verotonta tuloa. Alla korvaushintoja. Lähteestä Fingrid
VuosiFCR-N hinta (€/MW,h)FCR-N
määrä
(MW)
FCR-D ylös hinta
(€/MW,h)
FCR-D ylös määrä
(MW)

FCR-D alas hinta (€/MW,h)
FCR-D alas määrä (MW)
202212,24102,81,90430,610,00114,4
202319,1067,72,81345,19,99186,4
202425,3967,54,00347,89,50245,2

Mutta miksi osallistuisin isolla pääomasijoituksella muiden sähkön riittävyyden turvaamiseen? Eikö tämä ole suomen kantaverkkoyhtiön ongelma?

Kotitalousvähennyksien jälkeen takaisinmaksuaika on yli 4,5 vuotta. Akun laskennallinen kestävyys lienee kymmenessä vuodessa toki se heikkenee jo aiemmin. Elektroniikan kestävyys ja vanheneminen??? Laitteet kuitenkin ostetaan omaksi. Kuka näistä vastaa jos tulee vikaa? Laskeeko korvaushinnat kun useampi akku saadaan sähköverkkoon? Nwj Fin näitä ainakin rakentelee Ylen jutussa
Keksiikö joku jossain vaiheessa käyttää autojen akkuja samaan tarkoitukseen?
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Meillä kävi myös em. firman edustaja esittelemässä tätä ylikallista systeemiä.
Näissä akuissa on ne sitten kalliita tai halpoja + invertteri ei ole mitään ihmeellistä mutta jos niitä halutaan käyttää reservimarkkinoilla niin se tarvitaan se agregoija tässä välissä ja sillä pitää olla riittävä kapasiteetti ennenkuin Finngrid hyväksyy tämän agregoijakseen.
Auto ei nyt tietystikkään sovi tähän tarkoitukseen kun se ei ole koko aikaa käytettävissä eikä myöskään sen pelkkä akku + tarvittavat tilpehöörit kun nämä DIY systeemit ovat ei vaihtoehto näissä hommissa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
No miksi mun pitäisi maksaa henkilöauton verran akusta, josta ei ole mulle hyötyä??? Reservimarkkinoilla olevan akun käytöstä maksetaan euroja. Esim. viimevuonna 10kWh akkupaketilla on saanut reilu 2000€ vuodessa verotonta tuloa. Alla korvaushintoja. Lähteestä Fingri
Käsitääksen Suomessai kukaan ei ole saanut viimme vuonna senttiäkään eli nämä maksuarviot perustuu virtuaaliseen tilanteeseen viimme vuoden datasta mitä se maksu ehkä olisi viimme vuonna ollut jos raha oikeasti olisi vaihtanut omistajaa kulutajille suunatussa reservimarkinoissa. Eli Suomessa ei ole vielä todellista dataa todellisista rahavirroista. Korjatkaa jos olen väärässä...
 

Rh-

Tyhjäkäynnillä
Seron Oy oli työkaverille kotiakkua tarjotellut, 600mmx250mm laatikko, ja jaksaa kuulema sähkökatkon kanssa syöttää taloa viikon..

Tämä arvio oli tehty kyselemättä edes vuorokausi kulutusta.

Jospa tuo nyt tänne rekisteröityisi ja kertoisi koko homman kuten kehotin.
 
Back
Ylös Bottom