Juu juu, sitä on vain tutkittu akkumahdollisuutta miten vuosi kasaantuu.... paneelit kuitenkin on?Ei ole akkuja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu juu, sitä on vain tutkittu akkumahdollisuutta miten vuosi kasaantuu.... paneelit kuitenkin on?Ei ole akkuja
5.1kwp, go-e laturi ja plugari. Ja mahdollisesti lisää paneeleita tulossa jossain kohtaa. Erityisesti aamutuotto on heikko. Mutta alin kulutus oli alle 3kwh yhtenä vuorokautena kesällä, ostosähkö. Alle vitosen päiviä oli useita. Nyt paremman puutteessa lyönyt lämpöä kellarin lattioihin ja 1m³ varaajaan. Mutta joku 10kwh akku olisi optimi, selviäisi kesällä muutamalla siirtolaskulla (kiinteällä oli jo myynnit välillä lähellä nollata sähkölaskun, nyt kv-käytössä). 5kwh akku tietysti kustannustehokkaampi ja kuittaisi itsenä nopeammin takaisin.Juu juu, sitä on vain tutkittu akkumahdollisuutta miten vuosi kasaantuu.... paneelit kuitenkin on?
Tätähän tämä on, tänään tällästä:Huominen sitten huomattavasti enemmän jne. Jos tammikuun hinnat toistuisivat, niin aika äkkiä kertaantuisi.
Poistin kuvat että lainaus järkevän kokoinen. Mutta tuo on juuri tuollaista, välillä tulee euron hyötyä, välillä kahden, välillä isompia ja välillä olemattomia hyötyjä.Tätähän tämä on, tänään tällästä:
Akusta hyötyä joku €, karkeasti arvioiden 2€ jos vrk kulutus 30kWh... Mielestäni ei paljon jos tuota esim päiväpalkkaan vertaa.
Ja huomenna tällästä:
Akusta hyöty on 0€ tai negaa jos käyttää akkua.
Puolimatkan krouvissa ollaa joulukuun osalta ja 11 vrk 16:sta vuorokaudesta kv ollut yli -20%. Lyhyt jakso, kyllä ja spotin hinta alhainen. 7 vrk kulutusvaikutus yli -50% ja kv nyt -58% ilman myyntia. Toki puolikas kuukaus mutta onko joulukuu ollut epä tyypillinen... ainakin halpa.Poistin kuvat että lainaus järkevän kokoinen. Mutta tuo on juuri tuollaista, välillä tulee euron hyötyä, välillä kahden, välillä isompia ja välillä olemattomia hyötyjä.
Sen takia pitäisi tarkastella pidemmällä ajanjaksolla näitä ja keskittyä päivän sisäisiin hinnan vaihteluihin. Välillä saattaa olla kannattavaa vetää koko päivä akusta (jos siihen mahdollisuus) ja välillä pari päivää putkeen että akulla ei tee mitään.
Mitäs tuo on euroissa ?Puolimatkan krouvissa ollaa joulukuun osalta ja 11 vrk 16:sta vuorokaudesta kv ollut yli -20%. Lyhyt jakso, kyllä ja spotin hinta alhainen. 7 vrk kulutusvaikutus yli -50% ja kv nyt -58% ilman myyntia. Toki puolikas kuukaus mutta onko joulukuu ollut epä tyypillinen... ainakin halpa.
Siinä se kulutusvaikutus on ilmaistu muodossa 0,58 * spot * kulutus... mutta odotetaan nyt virallien sähkölasku mutta oma arvio on että verollinen spotti asettuneen 2 snt jommalle kummalle puolelle. Ehkä.Mitäs tuo on euroissa ?
Heitetään sitten hihasta vaikutusarvioo, 30€/joulukuu, jos tuota jatkuu ½ vuotta on 180€ ja toinen ½ vuotta tuon asian osalta 0€, niin vuosihyöty on luokassa 200€ -/+50€ joka ehkä on vähän yläkantissa. Miinus ~10% lisääntyy sähkönkulutus tuon osalta.Siinä se kulutusvaikutus on ilmaistu muodossa 0,58 * spot * kulutus... mutta odotetaan nyt virallien sähkölasku mutta oma arvio on että verollinen spotti asettuneen 2 snt jommalle kummalle puolelle. Ehkä.
Jotain sitä luokkaa kulutusvaikutuksen osalta. Kulutuksen siirron dynamiikka kevät-kesä akselilla on varmasti erilainen ja akuston hyöty korostuu koska lämmitystarve katoaa ja kulutuksen siirto vaikeutuu perinteisillä menetelmillä. Eli hyöty pysynee % samalla tasolla tai jopa parenaee mutta kulutusvaikutuksen snt määräinen hyöty pienee koska spotin hinta laskee mutta myynin prosentuaalinen osuus kasvaa. Tämän näkee muutaman kuukauden päästä mutta koska kulutus on jo ollut kohtuu pieni niin myös voitot on pieniä, tottakai. Paitsi jos musta joutsen ui joella vastaan.Heitetään sitten hihasta vaikutusarvioo, 30€/joulukuu, jos tuota jatkuu ½ vuotta on 180€ ja toinen ½ vuotta tuon asian osalta 0€, niin vuosihyöty on luokassa 200€ -/+50€ joka ehkä on vähän yläkantissa.
Kulutuksen nousu on monimutkainen palapeli mutta periaatteessa hyötysuhdetappio koskee akun läpi mnevää osuutta kulutkuksesta ja sekin menee varaston lämmitykseen. Toisaalta akusto mahdollistaa MLP paremman hyötysuhteen koska kulutusta ei tarvitse siirtää yhtä voimallisemmin. Pörssisähkön miinus/pluspuolet ei poistu akuston avulla automaattisesti vaan sekin riippuu akuston koosta ja kulutusprofiilista. Akuston vaikutuksen laskeminen on aikamoinen palapeli mutta joku 10% voi olla oikea suuruusluokka mutta voi myös hukkua tilastoihin koska nollatason määrittäminen vaikeaa.Miinus ~10% lisääntyy sähkönkulutus tuon osalta.
Näissä on kyllä iso puute, että ns. pörssisähköohjaus ei ole mitenkään valtavirtaa. Sähköverkkoa eivät siis avita kuin siinä mielessä, että syövät ylituotantoa aurinkopaneeleista. Ylituotantoa tuulesta eivät tunnista ja kun on pulaa sähköstä, ovat verkonpainona.Saksassa asennettuna vuoden 2024 lopussa 1.8 miljoonaa kotiakkua. Kapasiteetti noin 19 GWh.
![]()
Kapazität der installierten Batteriespeicher steigt auf etwa 19 Gigawattstunden
Im vergangenen Jahr ist die Zahl der neu installierten Photovoltaik-Heimspeicher leicht zurückgegangen. Dagegen hat sich der Zubau von großen Speichern über einem Megawatt Leistung binnen eines Jahres verdoppelt.www.pv-magazine.de
Saksassa lienee monella vielä kiekkomittareita (?) ja spottisähkön ostaminen ei välttämättä onnistu. En ole varma, mutta epäilen näin.Näissä on kyllä iso puute, että ns. pörssisähköohjaus ei ole mitenkään valtavirtaa. Sähköverkkoa eivät siis avita kuin siinä mielessä, että syövät ylituotantoa aurinkopaneeleista. Ylituotantoa tuulesta eivät tunnista ja kun on pulaa sähköstä, ovat verkonpainona.
Toki siis varmasti ohjattujakin on, mutta esim. Fronius joka lienee aika iso tekijä, ei ainakaan viime katsomalla osannut asiasta tuon taivaallista ja jo pelkästään ajastettujen latausten laitto oli tuskien taival.
Vaatinee jonkin premium-tilin eikä mistään löydy hintaa moiselle?Froniukseen on tulossa Energy Cost Assistant. Luulisin että tuo hanskaa homman, jahka vaan saadaan valmiiksi. Toki kolmannen osapuolen softia on myös jo olemassa. mm.
Tuo taisi olla julkaisuputkessa vasta alkuvuonna.Vaatinee jonkin premium-tilin eikä mistään löydy hintaa moiselle?
Itse itseäni lainaten marraskuulta, ei mennyt edes 9kk. Voi hyvin olla, että täällä ollut jo keskusteluissa, mutta Growattilla ilmeisesti jokin ”AI” pörssisähköohjaus.Näinhän se on. Kaikki painottaa eri asioita.
Growatt ilmeisesti maailman suurin invertterivalmistaja kuluttajatasolla ja omaavat jo jonkin boksin, joten en yhtään ihmettelisi, jos sitten 9kk päästä löytyy ties mitä ohjausta.
Toisaalta pitää vielä syventyä tuohon Growattiin ennenkuin tekee mitään johtopäätöksiä.
Kaikilla ei ole sama polku.
Riittäisiköhän Growattin ohjaamisen että vaihtelisi Modbusilla invertterin moodeja (Grid First ,Battery First, Load First) dynaamisesti hinta-, kulutus- ym tietojen perusteella. Mietin vaan että Arskan, johon tein proton Froniuksen ohjaamiseksi, voisi laittaa muuttamaan näitä moodeja käyttäjän asettamien sääntöjen perusteella. Jos jollakin on kiinnostusta testata, niin tätä voisi kokeilla. Vaatii Growattin+akun lisäksi ESP32-mikrokontrollerin.Itse itseäni lainaten marraskuulta, ei mennyt edes 9kk. Voi hyvin olla, että täällä ollut jo keskusteluissa, mutta Growattilla ilmeisesti jokin ”AI” pörssisähköohjaus.
En ole vielä sen tarkemmin siihen tutustunut eli FYI infoa vaan jos ei ollut jo tiedossa.
En ymmärrä nyt ehkä mitä haetaan, mutta jos invertterissä on jo pörssisähköohjaus niin miksi sinne pitää ajaa jotain koodinpätkää?Riittäisiköhän Growattin ohjaamisen että vaihtelisi Modbusilla invertterin moodeja (Grid First ,Battery First, Load First) dynaamisesti hinta-, kulutus- ym tietojen perusteella. Mietin vaan että Arskan, johon tein proton Froniuksen ohjaamiseksi, voisi laittaa muuttamaan näitä moodeja käyttäjän asettamien sääntöjen perusteella. Jos jollakin on kiinnostusta testata, niin tätä voisi kokeilla. Vaatii Growattin+akun lisäksi ESP32-mikrokontrollerin.
Sinällään tässä vaihtoehdossa ei ajettaisi mitään koodinpätkää laitteeseen vaan sitä ohjattaisiin Modbus-rajapinnan kautta toiselta laitteelta. Ohjauksessa voitaisiin hyödyntää pörssihinnan lisäksi myös esim. kulutustietoa oman käytön optimointiin ja kuormanhallintaan sekä energiasääennustetta. Tämä ei nojaa myöskään hintojen haun lisäksi ulkopuolisiin pilvipalveluihin.En ymmärrä nyt ehkä mitä haetaan, mutta jos invertterissä on jo pörssisähköohjaus niin miksi sinne pitää ajaa jotain koodinpätkää?
Onko siis kyse siitä, että halutaan harrastella asian parissa vai mistä?
Vähän sama homma että nämä on kyllä alkaneet polttelemaan. parilla tonnilla saisi valmiiksi koteloidun 15kwh akun- Kaveriksi 5-6kw paneelikenttä vaikka tuolla em. growatin vertillä niin tuolla saisi kesän kulutuksen melkoisen alas. Tuohon kaveriksi toimiva pörssiohjaus niin saisi talvella väisteltyä kalliita tunteja ja pystyisi hintojen seilatessa verkkoonkin syöttämään, ainakin lauhemmilla keleilläMistäköhän tämmöisistä voisi jotenkin rakennella itselleen lisäymmärrystä, että onko ihan huuhaata vai ei.... mutta 7,5kWh (24V 300Ah) akun saisi 1100 eurolla kotiin hilattuna. Ja toimitus EU:n sisältä (Tsekeistä).
Kyllä näiden hinnat on kovassa pudotuksessa... onkohan tulossa markkinoille jotain uutta tekniikkaa minkä alta myydään näitä LiFePO4 akkuja alennuksessa pois?
katso liitettä 104779
Harrastelulla viittasin harrastamiseen yleisesti eikä tarkoitus ollut vähätellä asiaa mikäli sen niin käsitit. Harrastukset on toki aina subjektiivisia asioita, koska useimmiten harrastus vaatii halua laittaa siihen omaa vapaa-aikaa ja rahaa. Ehkä hieman aliarvioit osaamistasi tuon osalta sanomalla, että vaatii ”jonkin verran osaamista”.Sinällään tässä vaihtoehdossa ei ajettaisi mitään koodinpätkää laitteeseen vaan sitä ohjattaisiin Modbus-rajapinnan kautta toiselta laitteelta. Ohjauksessa voitaisiin hyödyntää pörssihinnan lisäksi myös esim. kulutustietoa oman käytön optimointiin ja kuormanhallintaan sekä energiasääennustetta. Tämä ei nojaa myöskään hintojen haun lisäksi ulkopuolisiin pilvipalveluihin.
Jollakin voi olla kiinnostusta kokeilla vaihtoehtoisia ratkaisuja vaikka käyttöönotto vaatisikin jonkin verran osaamista. Mikä on "harrastelua" mikä ei, on varmaan aika subjektiivinen käsitys.
Tässä on 24V ja 240Ah eikä paina kuin 36kg.Moro
Mahtaako tossa Mikin vinkkaamassa akussa nyt olla mainosmiesten juttuja kun on saatu kapasiteettia painoon verrattuna oikein reilusti,tähän mennessä se 1 kWh on painanut n. 10 kg ja tässä paljon vähemmän.
Ennemmin eu.nkon.nl sivulta EVE 280k kennoja 15 kWh verran. Alle tonnin.Mistäköhän tämmöisistä voisi jotenkin rakennella itselleen lisäymmärrystä, että onko ihan huuhaata vai ei.... mutta 7,5kWh (24V 300Ah) akun saisi 1100 eurolla kotiin hilattuna. Ja toimitus EU:n sisältä (Tsekeistä).
Kyllä näiden hinnat on kovassa pudotuksessa... onkohan tulossa markkinoille jotain uutta tekniikkaa minkä alta myydään näitä LiFePO4 akkuja alennuksessa pois
Eikai pelkillä kennoilla oikein mitään teee. Mitäs koko läjä maksaa kun on paketti hommattu, kytketty kaikki kasaan ja BMS vielä mukana.Ennemmin eu.nkon.nl sivulta EVE 280k kennoja 15 kWh verran. Alle tonnin.
Väittäisin kyllä että noilla hinnoilla vielä pitää liittää etuliite "Harrastus" tuollaisille akuille. Useimmat varmaan hankkii näitä ihan kiinnostuspohjalta sen enempää laskematta, vaikka nykyään historiadata on jo kyllä tarjolla millä talouspuolen sais auki.Viime vuonna oli tiukilla kasata Huaweista invertterin kanssa alta 4000 € akkupaketti kun nyt Suomestakin saa alta 4500 e kaikki tarvittavat kilkkeet ja Keski-Euroopasta tonnin halvemmalla. Hyvällä automaatiolla, kalliilla siirrolla ja sopivalla kulutusprofiililla alkaa saada jo pientä tuottoa kaupalliselle akulle.
Kyllä kai akut on keventyneet kokoajan.
Huawein hinnoilla joo, Pylontechin hinnoille ei niikään. Suunnilleen ~1500 €/5kWh tasossa mennee tyypillinen kannattavuusraja jos ei pysty suuria temppuja tekemään (esim swingaamaan työsuhdeauton latausta kalleille tunneille) ja siihe voi hyvissä olosuhteissa jo päästäVäittäisin kyllä että noilla hinnoilla vielä pitää liittää etuliite "Harrastus" tuollaisille akuille. Useimmat varmaan hankkii näitä ihan kiinnostuspohjalta sen enempää laskematta, vaikka nykyään historiadata on jo kyllä tarjolla millä talouspuolen sais auki.
Jos kaukomailta haluaa tilata niin pääsee aika paljon halvemmalla, esim tästä 30kwh pakettiKaupallisten moduulien osalta hinnat näyttää tulevan 10-20% per vuosi alas. Täälläkin aiemmin esillä olleista:
Viime vuonna oli tiukilla kasata Huaweista invertterin kanssa alta 4000 € akkupaketti kun nyt Suomestakin saa alta 4500 e kaikki tarvittavat kilkkeet ja Keski-Euroopasta tonnin halvemmalla. Hyvällä automaatiolla, kalliilla siirrolla ja sopivalla kulutusprofiililla alkaa saada jo pientä tuottoa kaupalliselle akulle.
- Pylontechin 4,8 kWh paketti alveineen nippa-nappa yli tonnin https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html
- Huawein 5 kWh paketti alveineen vajaa 2600 € https://kesenci.de/Huawei-Speicherpaket-Batteriespeicher-5kWh-LUNA2000-5-S0
www.docanpower.com
Eikös tuo ole DIY, joka vaan on valmiiksi koottu?Vähän sama homma että nämä on kyllä alkaneet polttelemaan. parilla tonnilla saisi valmiiksi koteloidun 15kwh akun-
www.smartpropel.com
Jos joku muu on sen kasannut niin se ei ole DIY enää?Eikös tuo ole DIY, joka vaan on valmiiksi koottu?
Raja on hiukan häilyvä tuon Basengreenin osalta esimerkiksi. Tai ehkä ylipäätänsä nämä valmiit kitit, joissa ohjeet ja kaikki osat valmiina.Ja nämä kennokeskustelut voisivat siirtyä asiaan pyhitettyyn ketjuun, joita on täällä useampiakin? Olkoon tämä niitä kotiakku varten mitä ei tarvitse itse kasailla palikoista.