Keskustelua aurinkopaneeleista

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Oletteko koskaan pohtineet "ainavalmis" keittolevyä. Vaikka yksi sellainen, missä jonkin 50 kg rautajärkäleen kuumentaisi näillä ylijäämäsähköillä.
Näitä vilahtelee vanhojen aikojen tv-ohjelmissä, viimeksi näin jossain brittisarjassa. Levyn päällä raskas kansi saranoilla, lämpö tosin tulella eikä auringolla.
Pitäisi mökin puuhellaan värkätä tuollainen.

Jolberious

Vakionaama
Kun kuluttaa kaiken tuottamansa, ei ole mitään myytävää. Sähköä ei kannata tuottaa myytäväksi.
Sähköä kannattaa tuottaa niin paljon kun järjestelmästä irti lähtee. Vai pitääkö kesällä peittää paneleita katolla, jottei mitään tarvitse myydä :hmm:

Paneleita kannattaa myös laittaa niin paljon, kuin järkevästi mahtuu ja kukkarossa on katetta, invertteri sit sopivasti ylimitoittaen.
Jokainen kwh joka taivaalta tulee, on pois sähköyhtiöltä ostettavasta määrästä.
Verkkoakku, tai Tesla 85kwh akulla ja 2-suuntainen laturi olisi pop.

PS. Tänään ei tullut 13.6kwh taivaalta.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Asiaan kyllä vaikuttaa sekin, että se geeni minulta mielestäni puuttuu joka pakottaa maksamaan 2€ siitä, ettei joku muu saisi sitä yhtä €uroa...

3 vaihe vertillä menee just näin , kahden vaiheen tuotto menee sähköyhtiölle ja yhden vaiheen tuoton voi hyödyntää itse.

Jolberious

Vakionaama
3 vaihe vertillä menee just näin , kahden vaiheen tuotto menee sähköyhtiölle ja yhden vaiheen tuoton voi hyödyntää itse.
Jos käännät 2 pääsulaketta irti, niin mitään ei siis tapahdu? Vai asutko 50-luvun kerrostalossa?

Kyllä kaikilla normaaleilla ihmisillä on joka vaiheella kuormaa. Niin tyhmää sähkömiestä ei ole vielä vastaan tullut, että ei jakaisi kuormia kun taulua kytkee.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Jos käännät 2 pääsulaketta irti, niin mitään ei siis tapahdu? Vai asutko 50-luvun kerrostalossa?

Kyllä kaikilla normaaleilla ihmisillä on joka vaiheella kuormaa. Niin tyhmää sähkömiestä ei ole vielä vastaan tullut, että ei jakaisi kuormia kun taulua kytkee.

Olet aivan oikeassa, kyse on vain 1 vaihe vs 3 vaihe invertterien tuoton hyödyntämisestä normaalien ihmisten normaaleilla asennuksilla normaalisssa käytössä keskimäärin. Ihan varmasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Jolberious

Vakionaama
On, on, olet aivan oikeassa, kyse on vain 1 vaihe vs 3 vaihe invertterien tuoton hyödyntämisestä normaalien ihmisten normaaleilla asennuksilla normaalisssa käytössä keskimäärin. Ihan varmasti ymmärrät mitä tarkoitan.
Eli, miksi pitäisi ennemmin 3kw tunkea yhteen vaiheeseen, kuin 1kw kaikkiin kolmeen?
Edelleen, se pohjakuorman tappo on minimi, mihin kannattaa järjestelmä mitoittaa, siitä ylöspäin on vain ekstraa, ja se ekstra määrä riippuu käytettävästä rahamäärästä

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Eli, miksi pitäisi ennemmin 3kw tunkea yhteen vaiheeseen, kuin 1kw kaikkiin kolmeen?
Edelleen, se pohjakuorman tappo on minimi, mihin kannattaa järjestelmä mitoittaa, siitä ylöspäin on vain ekstraa, ja se ekstra määrä riippuu käytettävästä rahamäärästä

Vaihdan esimerkkiä, mutta toistan saman kuin aiemmin
- aurinko 3kW, 3 vaihe = 1kw/ vaihe
- aurinko 3kW, 1 vaihe = 3kw/ vaihe
- lataan hybridiautoa sen mukana tulleella 1 vaihelaturilla 2500W.............

capiche

Jolberious

Vakionaama

capiche
Normaali ihminen on yleensä töissä päivällä.
Laturi saattaa olla myös 3-vaiheinen, ainakin rahalla niitä on vielä saanut.
Sillä 2vaihe-hellalla ei kannata hernaria samaan aikaan tehdä esimerkissä.

Voihan ryhmitellä vaikka 1vaihevilpin, ilpin, uunin, hellan, iv-koneen ja lämminvesivaraajan jne saman vaiheen taakse, emäntä kun klikkaa hiustenkuivaajan päälle, niin se posliinisulake naksahtaa taulussa jos sattuu aurinko menemään pilveen.

PolyEsko

Aktiivinen jäsen

capiche
Mitäs sitten sen jälkeen, jos ollaan 1-vaihe systeemissä ja kun uusi tuleva Corolla on täynnä aurinkovoimaa?
Toisessa vaiheessa VILP haluaisi ryystää aurinkoa tai Imatran koskivoimaa 3000 Watin edestä, ja kolmannessa on se uuni pizzoja paistelemassa 2000 Watin teholla. 1 vaiheessa parit LED lamput vain. Minne aurinkoa silloin pitäisi pukata? Osaako 1-vaiheinverteri vaihtaa lennossa vaihetta, eli pukkaa sinne misssä tarvetta eniten?

Jolberious

Vakionaama
Naapurit käyttää niitä
Olet aivan oikeassa, kyse on vain 1 vaihe vs 3 vaihe invertterien tuoton hyödyntämisestä normaalien ihmisten normaaleilla asennuksilla normaalisssa käytössä keskimäärin. Ihan varmasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Normaalisti naapurit tuskin käyttää mun sähköjä, ainakaan toivonmukaan ei. Enkä usko, että se on myöskään keskimääräinen tilanne.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Normaali ihminen on yleensä töissä päivällä.
Laturi saattaa olla myös 3-vaiheinen, ainakin rahalla niitä on vielä saanut.
Sillä 2vaihe-hellalla ei kannata hernaria samaan aikaan tehdä esimerkissä.

Voihan ryhmitellä vaikka 1vaihevilpin, ilpin, uunin, hellan, iv-koneen ja lämminvesivaraajan jne saman vaiheen taakse, emäntä kun klikkaa hiustenkuivaajan päälle, niin se posliinisulake naksahtaa taulussa jos sattuu aurinko menemään pilveen.
En minä ole maininnut, eikä meillä ole ilppiä, vilppiä, pyykinkuivaajaa, i-v konetta, lämminvesivaraaja sensijaan lämmitetään auringolla ja sinne uppoaisi enempikin, ehkä lisään vielä paneleita. Jääkaappi, pakastin , valaistus, hupi, ei niillä vinokuormaa saa eikä niissä paljon jaettavaa eri vaiheille

roots

Hyperaktiivi
En minä ole maininnut, eikä meillä ole ilppiä, vilppiä, pyykinkuivaajaa, i-v konetta, lämminvesivaraaja sensijaan lämmitetään auringolla ja sinne uppoaisi enempikin, ehkä lisään vielä paneleita. Jääkaappi, pakastin , valaistus, hupi, ei niillä vinokuormaa saa eikä niissä paljon jaettavaa eri vaiheille
Eli tämä aurinkosähkö on puhtaasti harrastus, silloinhan ei hinnalla ole väliä mitä siihen uppoo ja hyötykään ole niin nokon nuukaa. :)

fraatti

Hyperaktiivi
Aiheeseen liityen. Tuli ajettua jo nyt rajottimeen. Näennäisteho 5000VA, tehokerroin 0.96, kuvittelin että pätöteho olisi 5kW. :mad: Näin ropelipäänä olisi ollut mukava seurata dataa ilman leikkuria, olis pitänyt ottaa 6kW invertteri, PRKL.
Täysin aurinkoisena päivänä tuotto ei voi enää kasvaa muutakuin siten että päivän pituus kasvaa.

Tuo alkaa muuttamaan tehokerrointa pikkuhiljaa kun teho alkaa olemaan tapissa eli työntää osan loistehoksi. Osaako joku tulkita noita lukuja miksi loisteho on tuollainen -1438VAr? Mua ei oo nää oikein koskaan kiinnostanut mutta nyt on kai alettava ottamaan selvää. Periaatteessa parisataa wattia tuolla olisi reserviä pätötehoksi jos tehokerroin olisi jotain muuta.
HQBIIRA.png

fraatti

Hyperaktiivi
~238VAC
EDIT: Ei mene loisteho ainakaan tuolla päivämäärällä kuin max. -12VAr pakkaselle.

Hmm.. vähän arvelinkin ettei tuo ole jännitteestä kiinni.
Mahtaakohan tähän vaikuttaa jakelumuuntajan perässä olevat muut käyttäjät(kuormat), johdotukset eli periaatteessa sähkön laatu? Vai se että mulla teho on suurempi?

fraatti

Hyperaktiivi
@Agiles Olikos sulla smart meteriä? Lähinnä ajetellen selviääkö niistä lukemista mitään...
Mulla nuo näyttävät tälläisellä...
PFbrtnj.png

Pätöteho^2 + loisteho^2 = näennäisteho^2
Tehokerroin × näennäisteho = pätöteho

Loistehon merkki riippuu siitä onko kuorma enemmän induktiivinen vai kapasitiivinen eli kumpaan suuntaan vaihe-ero on.

Eli tavallaan "kumpaan suuntaan aaltomuotoa" siirretään määrittää tuo etumerkki? Eikö loisteho muuta aaltomuotoa vai ainostaan muuttaa aaltojen suhdetta toisiinsa?

Agiles

Aktiivinen jäsen
En kyllä osaa sanoa mistä johtuu, mutta induktiivista loistehoa sinulla on kyllä reippaan oloisesti. Eli invertterisi "kuluttaa" loistehoa. Tai näin ainakin itse tulkitsen tuon miinusmerkin.

Ei ole minulla smart meteriä.. nuukuus iski siinä kohtaa :confused:
Saan kyllä mitattua samat asiat muutenkin tarvittaessa.

EDIT: Näyttääkö se smart meter niitä variksia?

fraatti

Hyperaktiivi
Muistaako kukaan on teillä ollut nyt käyttöönotetuissa Froniuksissa valintana myös "Finland"? Mulla ei ollut silloin kuin käyttöönotin tuota vaan se on tullut nyt vasta softapäivityksien mukana. Vaihdoin maan (verkon) suomeksi, katsotaan mitä tapahtuu...

Sen verran tuossa kuukkeloin että jossain maassa kun 3 kVA ylittyy niin tehokerroin alkaa muuttumaan kohti 0.90, tämä lienee kiinni siitä missä verkossa tuo aparaatti on... :rolleyes:

GKAWlWK.png

fraatti

Hyperaktiivi
Huomasin että tehokertoimen ohjaus astuu(toivottavasti astui ;) ) peliin 3kW kohdilla...
Sen verran tuossa pläräsin huoltomanuaalia että ohjaustapoja on vaikka kuinka....
ps. taas näytti olevan tarjolla uutta softaa koneeseen...

KzDJUp6.png

Pätkä s.manuaalista:
wsY6Frw.png

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, etsivä löytää. Sattui silmiin sopiva salasana 100 000 vaihtoehdon joukosta ja pääsin tarkistamaan asetukset tuolta koneesta (ja niitä on paljon) ja näköjään suomi-softan pitäisi työntää kaiken järjen mukaan kaikki pätötehona ulos. Katsotaan... :cool:
bC8Fto5.png

"The PROFI Menu can be provided upon request by Fronius Technical Support." ;D

Viimeksi muokattu:

Agiles

Aktiivinen jäsen
Minulla oli/on tosiaan suojaus-asetuksena Finland.
Meinasinkin tuota kysyä sinulta, mutta kerkesitkin näköjään itse ensin.

Mistä niitä salasanoja löytää lisää? ;)
EDIT: Juu, löytyi...

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mistä niitä salasanoja löytää lisää? ;)

Tosiaan suomea ei ollut silloin kun oma koneen käynnistin jo olin jostain lueskellut että tuo sakemanni asetus on ok. Kannattanee vaihtaa jos jollain sellainen sattuu olemaan valittuna.

5 - 6 kpl löytyy helposti. Tuo viimeinen olikin jo vähän hankalampi.

Ylös Bottom