Keskustelua aurinkopaneeleista

pökö

Kaivo jäässä
Pohjakulutus on harvemmin vakio, kun esimerkiksi kylmälaitteiden kompressorit käyvät termostaatin ohjaamina
Minä ajattelen pohjakulutuksen tämmöisenä että mitä menee kun ei olla kotona, se on melko tasaista.

Liitteet

• Screenshot_20191017-200629.png
    Screenshot_20191017-200629.png
    32,6 KB · Katsottu: 390

kotte

Hyperaktiivi
Minä ajattelen pohjakulutuksen tämmöisenä että mitä menee kun ei olla kotona, se on melko tasaista.
Ajattelet siis keskimääräisiä kulutuksia kahden tasatuntilukeman välissä, mutta kylmälaitteehan eivät toimi näin, vaan jääkaapit ehkä kolmasosan ajasta huomattavalla kulutuksella ja loput hyvin vähäisellä tai nollakulutuksella. Pakastimien osalta vastaavat osuudet voisivat olla puolet ja puolet. Sähköyhtiöhän ei Suomessa netota tuntikulutusta nyt eikä sellaista netotusta tule, vaan netotus tapahtuu 0,01 sekunnin jaksolla. Kylmälaitteiden osalta pystyt kattamaan ehkä vain kolmanneksen pohjakulutuksesta (yksi jääkaappi) ja 2/3 ajasta tuotat liikaa, vaikka paneeli tuottaisi mitoitusteholla. Tilanne toki lievenee, mitä useampia kylmälaitteita on ja mitä suurempi osuus on keskimäärin tasaisemmin kuluttavaa pakastinten aiheuttamaa kuormaa.

dumo

Aktiivinen jäsen
Ja ilmeisesti se vesi lämmitetään muuten suoralla sähköllä eikä millään pumpuilla?

Tuommosia tarjousta mm löytyi sekunnin googletuksella...aika sama kun sulla:
Kyllä, pumpun kanssa menisi paljon enemmän myyntiin. Mulla on Solarwattin paneelit ja SMA:n invertteri. Oli aikanaan kova tarjous isolta toimijalta.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Onninen on maahantuoja. Silloin maahantuoja hoitaa takuun mikäli paneelien myyvä taho on lopettanut toimintansa. Solarwatt myös itse myöntää paneeleille 30 vuoden takuun.

Sama pätee esim. Autoissa jos ostat uuden auton jostain kaupasta niin maahantuoja korvaa mut se autoliike hoitaa. Jos taas autokauppa joka ennen on edustanut vaikka audia, lopettaa audin myynnin. Siirtyy se jollekin toiselle kaupalle ja taas maahantuoja korvaa ne osat sille uudelle kaupalle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

VesA

In Memoriam
Onninen on maahantuoja. Silloin maahantuoja hoitaa takuun mikäli paneelien myyvä taho on lopettanut toimintansa. Solarwatt myös itse myöntää paneeleille 30 vuoden takuun.

Sama pätee esim. Autoissa jos ostat uuden auton jostain kaupasta niin maahantuoja korvaa mut se autoliike hoitaa. Jos taas autokauppa joka ennen on edustanut vaikka audia, lopettaa audin myynnin. Siirtyy se jollekin toiselle kaupalle ja taas maahantuoja korvaa ne osat sille uudelle kaupalle.

Kyllä sinulla on nyt onnellisesti sekaisin tuotevastuu, takuu ja kuluttajasuoja. Et myöskään ole lukenut niitä takuuehtoja. Aloita nyt vaikka niistä:

Tehari

Aktiivinen jäsen
Kyllä sinulla on nyt onnellisesti sekaisin tuotevastuu, takuu ja kuluttajasuoja. Et myöskään ole lukenut niitä takuuehtoja. Aloita nyt vaikka niistä:
Muuten hyvä mut noi on eri paneelit mitä mulla on. Niissä on eri takuu. Kyllä se takuu vaan toimii. Ainakin heidän takuulapun mukaan. Kuluttajasuojalla ei ole tän takuun kanssa tekemistä. Solarwatt itse myöntää sen takuun loppukäyttäjälle 30 vuodeksi. Mikäli takuuhommia tarvitaan se hoituu toki ensisijaisesti firman kautta joka on paneelit mulle toimittanu ja se hoitaa homman maahantuojan kautta, joka taas hoitaa homman Solarwattin kautta.

Esimerkiksi otetaan vaikka auton takuu.
3 vuotta tai 100 000km. Kumpi ensin täyttyy niin takuu loppuu. Mutta ei muuten lopu. Puhutaan yliaikatakuusta. Jos auto on vaikka 6 vuotta vanha mutta sillä ei ole ajettu kuin 70 000km auto kuuluu vielä yliaikatakuun piiriin. Ja silloin maahantuoja on velvollinen korvaamaan. Mikäli auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja valtuutetussa huoltotoimipisteessä.

Tulihäntä

Vakionaama
Muuten hyvä mut noi on eri paneelit mitä mulla on. Niissä on eri takuu. Kyllä se takuu vaan toimii. Ainakin heidän takuulapun mukaan. Kuluttajasuojalla ei ole tän takuun kanssa tekemistä. Solarwatt itse myöntää sen takuun loppukäyttäjälle 30 vuodeksi. Mikäli takuuhommia tarvitaan se hoituu toki ensisijaisesti firman kautta joka on paneelit mulle toimittanu ja se hoitaa homman maahantuojan kautta, joka taas hoitaa homman Solarwattin kautta.

Esimerkiksi otetaan vaikka auton takuu.
3 vuotta tai 100 000km. Kumpi ensin täyttyy niin takuu loppuu. Mutta ei muuten lopu. Puhutaan yliaikatakuusta. Jos auto on vaikka 6 vuotta vanha mutta sillä ei ole ajettu kuin 70 000km auto kuuluu vielä yliaikatakuun piiriin. Ja silloin maahantuoja on velvollinen korvaamaan. Mikäli auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja valtuutetussa huoltotoimipisteessä.

Toki valmistaja saa myöntää tuotteilleen ihan millaisen takuun haluaa. Kunhan kyseisen markkina-alueen yleiset säädökset ja asetukset täyttyy.
Mutta tällä ei ole yhtikäs mitään tekemistä GW:n tai kuluttajansuojan kanssa. Jos nyt oletetaan vaikka, että ostat kaupasta uuden renaultin 3v / 100tkm takuulla, niin 6v ja 70tkm jälkeen kukaan ei kyllä sitä hajonnutta vaihdelaatikkoa tai pyöränlaakeria veloituksetta vaihda. Vastaantulon voit saada, koska osa on todennäköisesti hajonnut ennenaikaisesti. Mutta se ei ole mikään takuu, vaan Goodwill myyjäliikkeen/maahantuojan suunnalta. Muutenhan meillä olisi 90-luvun corsassa edelleen tehdastakuu voimassa kun siinä ei ole kilsoja kun 60tkm.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Onpa jännä homma. Keli on samanlainen mitä muinakin päivinä. Mut silti tuotto on yli 200w.

tj86430

Vakionaama
Puhutaan yliaikatakuusta.
Anteeksi mistä? Missä tällainen on määritelty? Kuluttajansuojalaissa puhutaan virheestä ja virhevastuusta, enkä ole myöskään missään takuuehdoissa törmännyt tuollaiseen termiin.

Ja mitä virhevastuuseen tulee, niin se ei ole mikään täsmällisesti määritelty asia, vaan "tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa." (KSL 12§). Se on sitten viime kädessä oikeus joka päättää mitä on perusteltua aihetta olettaa.

Nämä on aika hyvin selitetty täällä: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

fraatti

Hyperaktiivi
Tälläinen juttu sattui lehdessä silmään. Täytyy kyllä todeta että yleisesti ottaen paneelien ulkonäkö rumentaa talon ilmettä ja harvassa paikassa asennukset ovat sellaisia että kosmaattiset vaikutukset eivät mene negatiivisen puolelle. Tässäkin jutussa ensimmäinen kuva on hirveä. Tosin en tiedä näkyykö ko. ilmansuunta mihinkään.

Artikkelissa herralla on kyllä kovat suunnitelmat paneliensa kanssa kun sata panelia on tavoitteena. Omasta mielestä tuossei kyllä taida enää olla mitään järkeä.

Tehari

Aktiivinen jäsen
No huhhuh. On kyllä osattu pilata piha. Ehkä kannattais miettiä vähän asennusta. Miksi ne on tuolla pihalla "levällään. Ois ollut huomattavasti siistimpi mikäli ne ois talon katolla.
PSX_20191018_132154.jpg

Mikki

Hyperaktiivi
Tai olisi edes paneelit suorassa rivissä. Siisti asennus kyllä sinulla Tehari, Nuo mustat paneelit on asiallisen näköisiä.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Kiitos. Tykkään myös. Sopii hyvin tuonne tummalle katolle. Tälläkin hetkellä sateesta huolimatta puskee 275W. Viikonloppuna on lupailtu hieman aurinkoakin. Mielenkiinnolla odotan millaista tehoa sillon tulee.

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Tälläinen juttu sattui lehdessä silmään. Täytyy kyllä todeta että yleisesti ottaen paneelien ulkonäkö rumentaa talon ilmettä ja harvassa paikassa asennukset ovat sellaisia että kosmaattiset vaikutukset eivät mene negatiivisen puolelle. Tässäkin jutussa ensimmäinen kuva on hirveä. Tosin en tiedä näkyykö ko. ilmansuunta mihinkään.

Artikkelissa herralla on kyllä kovat suunnitelmat paneliensa kanssa kun sata panelia on tavoitteena. Omasta mielestä tuossei kyllä taida enää olla mitään järkeä.

Tällä tekniikan maailman jutussa olevalla miehellä on kyllä ihan ihmeelliset jutut. Eipä noista rahallisesti ihan hirveästi säästöä kerry. Sitten kun on 100 paneelia niin myytiin menee varmaankin jotain 90%.

Jos hän ostaa uusia paneeleita 68 kpl x 300w = 20,4 kWP. Noilla saa hyvällä sijoittelulla 16 000 kWh sähköä vuodessa ja jos kaikki tuosta menisi myyntiin, olisi se rahassa 0,05 * 16000 = 800 EUR. Paneelit maksavat vähintään 6800 EUR.

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Juu varmasti netistä löytää kaikkia hienoja tarjouksia. Mä en esim. halunnu että paneelit on siniset, hopeilla reunoilla tai että paneeli musta missä hopeat reunat jne. yms.
Halusin että ne on mustat ja laadukkaat. Edelleenkin korostaen sitä että 30 vuotta on takuu sekä itse paneelilla että tuotolla joka pitää olla vähintään 87% uudesta. Muuten takuuna vaihdetaan uuteen.

Mielenkiinnosta paljonko tuossa 7080 on työnosuus ? jos se on vaikkapa 1000€ saat siitä 400€ vähennystä. Ensi vuonna enää 300€.

Juurikin näin. Itsekin laittaisin mustat monopaneelit mustilla reunoilla ja mustilla kiinnikkeillä. Meillä on tummanharmaa tiilikatto joten sopisi siihen nätisti. Ihme ettei noita mustia ole sen enempää myynnissä.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Samat paneelit ku mulla mutta katto erivärinen

Liitteet

• IMG_20191005_094954.jpg
    IMG_20191005_094954.jpg
    132,4 KB · Katsottu: 463

Mikki

Hyperaktiivi
Sopiihan nuo paremmin mustalle katolle. Mutta nämä paneelit yleistyväy niin vauhdilla, että pian näihin ei kukaan kiinnitä huomiota.

Kuuluu NS. Normiomakotitalon varusteisiin, siinä missä rännit, savupiiput ja ulkoyksiköt

pamppu

Hyperaktiivi
BTW, kuten jossain aiemmin todennut, mulla ainoa paneeleille sopiva paikka olisi autotalli, johtuen lappeen suunnasta ja varjoista. Siinä nyt sattuu olemaan viherkatto. Onko mielipiteitä:
1) Heittelisi paneelien kohdalta turpeet mäkeen ja huopakiinnikkeillä paneelit kiinni. Käytännössä ne olisi sitten samalla tasalla suunnilleen rehujen kanssa.
2) jättäisi turpeet alle ja tekisi kiinnikkeet niin että ne tulee siihen yläpuolelle. Turpeet pidättäisi sadekosteutta alla ja ilma kiertäisi paremmin kun paneelit on koholla.

Se kiintoisa asia lienee ilmankierto, systeemin lämpötila ja sitä kautta hyötysuhde?

kotte

Hyperaktiivi
1) Heittelisi paneelien kohdalta turpeet mäkeen ja huopakiinnikkeillä paneelit kiinni. Käytännössä ne olisi sitten samalla tasalla suunnilleen rehujen kanssa.
Kun olen joskus nähnyt viherkaton seurauksia rakennukselle, niin valitsisin tämän vaihtoehdon. Saisi syyn kuorruttaa koko katto paneeleilla, jolloin pääsisi viherkatosta kokonaan eroon.

Tehari

Aktiivinen jäsen
Nätti rivi myös ja sopii tuohon ihan hyvin. Paljos tuossa on 14x285w?

Tänään paras hetkittäinen tuotto oli 1010w. Päivän saldo tulee olee saman verran mitä ti iltapäivä-pe yhteensä.

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos missään sellaista laskuria tms mikä antaa paneelistojen tunnittaisen päivittäisen tuoton pihalle vaikka excel muodossa? Kyllähän tuon pystyy arvioimaan keskiarvoista vaikka päivät ovatkin erilaisia. Haluaisin hiukan vertailla omaa kulutusta seka jotain paneeliston tuottoa keskenään.

Vai löytyisikö joltain tälläinen tiedosto excel muodossa? Tällöin vois lukemat voisi skaalata sopivaksi kun vain tietää paneeliston nimellistehon.

Syy tähän löytyy tästä. Katsoin siis ihan mielenkiinnosta omaa asunnon sähkökulutuksen tuntijakaumaa kesäkuulta. Se on yllättävän samankaltainen joka päivä. Noin klo 8-18 on on kulutuksen alin kohta. Pohjakulutus noin 300 - 350 W. Tästä voisi laatia joka kuukaudelta keskiarvon paljonko sähköä kulutetaan mihinkänkin kellonaikaan.

Tässä lähiaikoina näitä paneelikauppiaita on soittanut ainakin 3 kpl. Taidan sopia seuraavan kanssa tärskyt... :hmm:
JBRI8zE.png

K

korsteeni

Vieras
Kaveri naapurikunnasta osti kuukausimaksulla pari vuotta sitten Pohjolan energialta 3kW voimalan asennettuna 13500€
Kukaan ei informoinut 3- vaihe invertteristä eikä siitä kuinka mikin laite on kytketty ja missä mittasuhteessa säästöä syntyy.
Nyt kun asian negatiivisempi puoli on tullut esiin, ei tuolle oikein voi edes mitään mennä tekemään, lasku tulee kuukausittain kun on siihen sitoutunut.

pamppu

Hyperaktiivi
Auts... Todella moraalitonta kaupankäyntiä.

Tuo on toki omaa luokkansa (luokattomuutta...), Eihän tuolla hinnalla olisi touhussa mitään järkeä, oli sitten netotus tahi ei.

Mutta kukas sen takaa, että tällä hetkellä netottavat yhtiöt eivät nappia painamalla ilmoita että netotus päättyy? Siihen romahtaa monen investoinnin maksupuoli yhdellä sähköpostilla.

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo vero on jo peruttu. Mutta hulluuden huippu tuo oli. Pitkälti syynä oli jotkut takuutuotot energisfirmoille jotka laukesi maksuun kun energiaa ei ostettu tarpeeksi.

Eli ne yritti korjata kommunismin ongelmat lisäämällä kommunismia.

Back
Ylös Bottom