Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

jmaja

Hyperaktiivi
Saa toki, mutta toivottavasti sille on muitakin perusteita kuin pelkkä mukavuudenhalu, ihan jo kansanterveydelliseltä kantiltakin ajateltuna. Ja sitten väki huhkii jossain salilla juoksumatolla jne.
No mulla on työmatkaa autolla 36 km. Pyörällä pääsisi hiukan yli 30 km. Julkisilla menee 1,5-2 h ajasta riippuen. Kai se on mukavuudenhalua kun tuota autolla ajan. Autolla menee 31-40 min. Tosin teen 50% etätöitä, joten ei tuota tule päivittäin ajettua. Vielä en ole koskaan pyörällä mennyt töihin, ajatus on kyllä muutaman kerran kuussa kesäkaudella.

Vaimolla työmatka on 11 km. Julkisilla menee ajasta riippuen 37-50 min, autolla 15-20 min. Itse menisin tuon aika usein pyörällä, vaimo ei.

jmaja

Hyperaktiivi
^sinullahan menisi varmaan työmatka pyörä-metro-pyörä kombolla aika mukavasti?
Aikanaan tuli käytyä kohtuu usein metro-pyörällä Olarista Sköldvikiin. Tuossa tuli kymmenkunta km pyöräilyä, koko silloinen metro ja sitten 30 km pyöräilyä/suunta.

Nyt Metro kestäisi 45 min ja pyöräilyä tulisi vain 4 km yhteensä. Turhan vähän pyöräilyä mun makuun. Aikaa toki säästyisi bussi/kävely-metroon. Ja hiukan myös pelkkään pyöräilyyn.

pamppu

Hyperaktiivi
Minä syytän plugareissa eniten valmistajaa. Jos ei osaa ns. "suojella autoa" siten, että polttomoottoritta voi lähestulkoon ajaa, niin silloin käyttäjässä ei ole se vika. Plugin-hybridi on hybridi ja sen pohjalta valmistajan pitäis huolehtia, että vaikka ois kuinka optimaaliset kelit ajaa pelkällä sähköllä, niin silti pitää väkipakosta ottaa polttomoottori joskus käyttöön. Tämä on valmistajan tehtävä ja helpohkoa ku varmasti nykypäivänä on jos jonkinlaista anturia millä seurataan jo muutenki ajoa.
Aikanaan monen hybridin tarpeeton pakkokäynnistys lyhyelle matkalle oli yks syy miksi ohitin koko plugarivaiheen. Jos mun piti ajaa 4km matka ja sitten hetken päästä takas, niin tiedän että se olisi mennyt sähköllä, mutta moni auto halusi pakosta riuhtaista polttiksen pyörimään. Se kokonaan seisova polttis olisi ollut parempi tuossa. Sehän on selvää, että 4 kilometrin pyrähdyksessä se polttis ei saa muuta aikaiseksi kuin bensaa öljyn joukkoon.

Sitä olisi voinut sitten repiä tulille pidemmälle matkalle, mutta autolle olisi pitänyt voida jotenkin kertoa jo etukäteen milloin tulee pidempi matka. Sama vika noissa hiukkasloukkujen poltoissa ihan vaikka tuossa vanhassa perusdieselissä. Autolle pitäisi voida kertoa että suunnitteleppa nyt poltto, meinaan vetää 100 kilsan sivun.

Nyt toisinaan huomaa pihaan tullessa leijuvasta palaneen katkusta, että poltto jäi kesken kun matka ei riittänyt.

Husky

Hyperaktiivi
En oo koko ketjua lukenu.. mut päätinpä kommentoida.

Minä syytän plugareissa eniten valmistajaa. Jos ei osaa ns. "suojella autoa" siten, että polttomoottoritta voi lähestulkoon ajaa, niin silloin käyttäjässä ei ole se vika. Plugin-hybridi on hybridi ja sen pohjalta valmistajan pitäis huolehtia, että vaikka ois kuinka optimaaliset kelit ajaa pelkällä sähköllä, niin silti pitää väkipakosta ottaa polttomoottori joskus käyttöön. Tämä on valmistajan tehtävä ja helpohkoa ku varmasti nykypäivänä on jos jonkinlaista anturia millä seurataan jo muutenki ajoa.

Eli esimerkkinä vaikka.. jos on Suomen talvi ja koko ajan ajellaan pelkkää pätkää. Ajotietokone hokaa, "ahaa.. pakotetaan vaikka pätkäajot pelkälle polttomoottorille, kunnes käyttäjä oppii", tms... esimerkkejä voi keksiä lisää ja lisää.

Eli summa summarum: valmistajat ne plugarit on pilannu! Ei käyttäjät..
Juuri näin! Tai sitten sanoa reilusti autoa ostaessa.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No käytännössähän tuo tarkoittaisi että sun pitää kertoa aina joka ainut kerta sille autolle mihin olet menossa, jotta se voisi päätellä riittääkö sinne patteri, vai pitäisikö sittenkin startata se polttis hyrräämään. Näin sillä auton "älyllä" voisi olla edes jonkinlaiset saumatkin pitää se polttis kondiksessa, vähentää sitä kondensiota ja bensan kertymistä sinne ölpän sekaan - mutta sitten tullaan siihen toiseen puoleen kuka perhana muka tuota jaksaa, ajella navarilla sinne lähikauppaankin jne. Siis aivan jokainen ajonsa navariin liikkeelle lähteissään näppäillen 🤪

tuna

Vakionaama
Jos ei oltais tällainen friikkikieltä puhuva kansa niin määränpää olis helppo kertoa autolle puheella. Nykyisellään joutuu tavaamaan ja sekin menee välillä pieleen.

jussi

Vakionaama
Onneks mun autot tottelee mua, eikä käynnisty halutessaan. Ja se tuskin tulee muuttumaan tulevaisuudessakaan. Ne ei muutenkaan puutu mun ajamiseen, jos alkavat sitä tekemään, niin joutuvat korjaukseen.

katve

Aktiivinen jäsen
Aikanaan monen hybridin tarpeeton pakkokäynnistys lyhyelle matkalle oli yks syy miksi ohitin koko plugarivaiheen. Jos mun piti ajaa 4km matka ja sitten hetken päästä takas, niin tiedän että se olisi mennyt sähköllä, mutta moni auto halusi pakosta riuhtaista polttiksen pyörimään. Se kokonaan seisova polttis olisi ollut parempi tuossa. Sehän on selvää, että 4 kilometrin pyrähdyksessä se polttis ei saa muuta aikaiseksi kuin bensaa öljyn joukkoon.

Sitä olisi voinut sitten repiä tulille pidemmälle matkalle, mutta autolle olisi pitänyt voida jotenkin kertoa jo etukäteen milloin tulee pidempi matka. Sama vika noissa hiukkasloukkujen poltoissa ihan vaikka tuossa vanhassa perusdieselissä. Autolle pitäisi voida kertoa että suunnitteleppa nyt poltto, meinaan vetää 100 kilsan sivun.

Nyt toisinaan huomaa pihaan tullessa leijuvasta palaneen katkusta, että poltto jäi kesken kun matka ei riittänyt.
Kaveri ajeli Rovaniemen korkeuksilla ilta-ajoa valtatiellä kun Bemarin dieseli sanoi että poltto on kesken, ei saa sammuttaa. Mallia en muista. Alkoi kyrsiä kun olisi muutakin tekemistä ollut 😅 No hajosi se lopulta kun turbo sanoi sopimuksensa irti, ei liittynyt hiukkasloukkuun tämä kuitenkaan, ehkä. Ei sopinut kylmiin keleihin tai no jos olisi jotain Sodankylä-Roi pätkää vedellyt mutta ei ns paikallista ajoa.

Jule

Vakionaama
Kaveri ajeli Rovaniemen korkeuksilla ilta-ajoa valtatiellä kun Bemarin dieseli sanoi että poltto on kesken, ei saa sammuttaa. Mallia en muista. Alkoi kyrsiä kun olisi muutakin tekemistä ollut 😅 No hajosi se lopulta kun turbo sanoi sopimuksensa irti, ei liittynyt hiukkasloukkuun tämä kuitenkaan, ehkä. Ei sopinut kylmiin keleihin tai no jos olisi jotain Sodankylä-Roi pätkää vedellyt mutta ei ns paikallista ajoa.
On tuokin parempi kuin se miten ne yleensä tekevät, eli muuraavat vaan suodattimen umpeen kun puhdistuspoltto ei ehdi menemään läpi.

Tosin lienee tuossa tapauksessa ollut se turbo joka sen suodattimen alunperinkin tukki

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mä ajelin Land cruiserin 2,8 L kusimoottorilla pelkästään tankkaamalla MY dieseliä Nesteeltä. Poltto-operaatiot harvahkoina ja kulutus pysyi maltillisena 7-8 L/100 km välissä. Tietysti vähän hinnakkaampaa ajella tuolla MY tavaralla, mutta eipä ollut mitään vaivoja FAMEn aiheuttamasta liejun muodostumisesta havaittavissa. Sinänsä hieman erikoista, että esim EN 15940 sallitaan edelleen 7% FAME pitoisuus ja porukka luulee, että se olisi "NXT" tavarana vapaa tuosta moottorin tuhoajasta. Neste ei siis käytä tuota FAMEa MY dieselissään, mutta muut voivat kyllä käyttää, jos mittarissa lukee pelkästään EN 15940. Empiirisenä kokemuksena diesel oli 240 000 km ajelun jälkeen loistokunnossa ja en kyllä ymmärrä koko tuota FAMEn lisäämistä mihinkään nykypäivänä.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Neste ei siis käytä tuota FAMEa MY dieselissään, mutta muut voivat kyllä käyttää, jos mittarissa lukee pelkästään EN 15940.
Itse asiassa Neste on ainut joka ei käytä tuota FAME-paskaa missään dieseleissään, jopa Futuran bio-komponentti on nimenomaan HVO:ta (jota Neste kutsui aikaisemmin NExBTL:ksi) ja tämä nykyinen -20 disukkani ei muilla ole koskaan likkunutkaan kuin Nesteen dieseleillä. Talvisin tosin joutuu "läträämään" muodostaakseen tankkiin about wanhaa Pro Dieseliä vastaavan n. 15% HVO-pitoisuuden. Miksi? Koska jo tuo 15% saastuttaa selkeästi vähemmän, sen pakkaskesto on hitusen parempi, Webaston käryt muuttuu kynttilän tuoksuisiksi ja se ei silti vielä ole kovin kallista vs. My Diesel.

BBF

Vakionaama
Käsittääkseni FAMEa käytetään Suomessa aika vähän, lähinnä St1, ABC ja Shell dieselit voi sisältää sitä eikä niidenkään kaikki tuotteet. Ilmeisesti nuo tuodaan Ruotsista jossa sitä enemmän käytetään sekoitevelvoitteen takia. Neste ei sitä käytä.

-Teme-

Vakionaama
Viime aikoina rekat on alkaneet ajamaan liki 80 nopeudella kun sitä ennen ne ajeli poikkeuksetta 90 km/h vauhdilla.

Itsellä tulee 7 vuodessa nyt täyteen 300 Mm. Huoltoihin, joissa ei tapahdu varsinaista huoltoa, on mennyt kyllä ihan liikaa rahaa kun niitä on pitänyt tehdä 15 Mm välein. Siis 20 huoltoa tulee kohta täyteen. Niihin on mennyt monta tuhatta rahaa.
Tuttu kertoi että heillä on järjestetty taloudellisen ajon kursseja kuskeille. Lisäksi firmassa on joka kk kisa kuka on ajanut taloudellisimmin.
Vissii firma saanu varsin hyvät säästöt tästä pienestä skabasta, kun oikeasti siellä porukka kilpailee tosissaan

Back
Ylös Bottom