Keskustelua sähköautoista

kotte

Hyperaktiivi
Näin mm. sotilasvastaanottimet tekevät, siksi jokaisessa USN aluksessa on atomikello kyydissä.
Käsittääkseni suurin apu on salatun sotilassignaalin signaali-kohinasuhteen parantamisessa? Sotilaat tuosta hyötyvät eniten, mutta siviilipuolella GNSS-tarkkuuspaikannus ei taida päästä noihin käsiksi muutoinkaan?
SSR on vaan modernimpi ja ylivertainen tapa tehdä sama asia. Kyllä sekin maa asemien verkon tarvitsee, tottakai. Muttei joka paikkaan yksilöityä signaalia, siinä homman pihvi.
Tokihan virhelähteitä on mahdollista mallintaa ja tosiaankin saada yleispätevämpiä ja laajemmin kattavia ratkaisuja kuin traditionaalinen RTK, en tuota tietenkään kiistä. Kehitys kehittyy. GNSS:n yksi idea on käsittääkseni estää tarkan paikannusmahdollisuus aivan vapaasti (eli tarvitaan hyväksytty tilaus palveluihin kiinni pääsemiseksi), mikä on samalla hyvä ja paha näkökulmasta riippuen. RTK on mahdollista saada toimimaan niin paikallisesti ja täysin paikallisesti hallitussa verkossa kuin yleensä mahdollista, kunhan tukiasemien fyysinen hallinta on paikallisen langattoman kanavan ohella omissa käsissä. Toki tämä ei esimerkiksi kaikissa sotilasteknisissä asetelmissa ole parhaiten hallittava tilanne (satelliittivälitteinen korjausten jakelu saattaa olla helpommin varmistettavissa ainakin joissakin tilanteissa).
 

Husky

Vakionaama
Tämä tarina on satu. Kirjoittaja ei selkeästi tiedä sautosta paljoakaan.

Sähköauto on öisin kotona sen 12h vähintään. Esim 4h vaikkapa 12kw teholla antaa sen 300km. Eli 100tkm vuodessa. Tuo riittää monelle.

Tosiaan aamuyöllä halpaa ja sauto poimii ne aikalailla automaattisesti.

Omalla auringolla lataaminen on haastavampi- automaattisesti usein menossa päiväsaikaan.
Viittasinkin tavalliseen sähkölämmitteiseen taloon, jossa tyypillinen 3x25A. Sellaisiakin kun Suomessa on. Ei paljoa pakkaskelillä piisaa autoon, kun yöaikaan 10kW lattiaan/pattereihin ja 3kW veteen. Ei ole mikään 12kW mikä jää yli.
Onko se vain 2kW mikä sulakeissa piisaa periaatteessa autoon, paitsi jos kokkausta ja konepesuakin siihen klo24 asti. Vähiin alkaa jäädä

Ja aiheena oli latauksen ajoitus kv mielessä ja sitä ei ole se, että otetaan kaikki se mikä liikenee kullakin hetkellä
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Viittasinkin tavalliseen sähkölämmitteiseen taloon, jossa tyypillinen 3x25A. Sellaisiakin kun Suomessa on. Ei paljoa pakkaskelillä piisaa autoon, kun yöaikaan 10kW lattiaan/pattereihin ja 3kW veteen. Ei ole mikään 12kW mikä jää yli.
Onko se vain 2kW mikä sulakeissa piisaa periaatteessa autoon, paitsi jos kokkausta ja konepesuakin siihen klo24 asti. Vähiin alkaa jäädä

Ja aiheena oli latauksen ajoitus kv mielessä ja sitä ei ole se, että otetaan kaikki se mikä liikenee kullakin hetkellä
Toki lvv varmaan harvoin huutaa 6h putkeen ja lämmitys myöskin vaihtelee, noihin löytyy myös dynaamista kuormanhallintaa. Voi olla yllätys, mutta aika monella tuo toimii, vertautuu sähkökiukaaseen tehon puolesta, erona että ottaa yleisesti pidempään.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Viittasinkin tavalliseen sähkölämmitteiseen taloon, jossa tyypillinen 3x25A. Sellaisiakin kun Suomessa on. Ei paljoa pakkaskelillä piisaa autoon, kun yöaikaan 10kW lattiaan/pattereihin ja 3kW veteen. Ei ole mikään 12kW mikä jää yli.
Onko se vain 2kW mikä sulakeissa piisaa periaatteessa autoon, paitsi jos kokkausta ja konepesuakin siihen klo24 asti. Vähiin alkaa jäädä

Ja aiheena oli latauksen ajoitus kv mielessä ja sitä ei ole se, että otetaan kaikki se mikä liikenee kullakin hetkellä

Eikös 3*25 A sulakkeilla koko liittymän maksimiteho ole luokkaa 17 kW eli eikös tuossa jää 5 kW vielä sähköauton lataukseen. En tiedä onko tuo 12 kW koko yön kuinka yleinen skenaario, mutta se on sitten eri juttu.

Tuolla 5 kW teholla latailee jo aika hyvin yön aikana. Meillä on ajettu sähköllä vuoteen 30 tkm ja käytössä maksimissaan 3,6 kW teho latauksessa.

Toki voi todeta, että mahdoton tehtävä, mutta ei se välttämättä koko totuus ole.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Toki voi todeta, että mahdoton tehtävä, mutta ei se välttämättä koko totuus ole.
Kovalla pakkasella voi rajat tosiaan tulla vastaan, mutta kummasti jotkut voi silti pörssisähkön kanssa pelata ja pudottaa tilapäisesti kulutusta huomattavastikin. Joten kyllä se sähköauton latauskin pitäisi onnistua. Kalleimpaan aikaan se auton lataus kannattaa siirtää jo kaupalliseen latauspisteeseen.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Nyt se meni kutakuinkin oikein, tosin taisi olla hieman vanhaa tilastoa. Epäilen että määrä olisi lisääntynyt. Ei ole varaa ajaa kalliin sähkön takia.
No eikai se nyt niin kallista ole. 100km tarvii noin 15kwh sähköä ja siitä minunkin, ihan yleisellä sähkösopparilla tulee siirtoineen ja veroineen noin 2e. Ei se ny niin kallista ole, ainakaan minun tuloille.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Viittasinkin tavalliseen sähkölämmitteiseen taloon, jossa tyypillinen 3x25A. Sellaisiakin kun Suomessa on. Ei paljoa pakkaskelillä piisaa autoon, kun yöaikaan 10kW lattiaan/pattereihin ja 3kW veteen. Ei ole mikään 12kW mikä jää yli.
Onko se vain 2kW mikä sulakeissa piisaa periaatteessa autoon, paitsi jos kokkausta ja konepesuakin siihen klo24 asti. Vähiin alkaa jäädä

Ja aiheena oli latauksen ajoitus kv mielessä ja sitä ei ole se, että otetaan kaikki se mikä liikenee kullakin hetkellä
Mulla menee pariin ilppiin maks 3kw ja varaajaan 1kw. Siihe marginaalia muille romppeille ni 6kw. Aika mukavasti jää vielä paukkua sähköauton lataukseen. Yösähköä tulee 22-07 niin 5kw laturiin piisaa melkosen mallikkaasti.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
No eikai se nyt niin kallista ole. 100km tarvii noin 15kwh sähköä ja siitä minunkin, ihan yleisellä sähkösopparilla tulee siirtoineen ja veroineen noin 2e. Ei se ny niin kallista ole, ainakaan minun tuloille.
Tässä sen taas näkee miten moni ajattelee, eli ei ollenkaan. Jos joku kallistuu, eikä tulot lisäänny, niin eikö se väistämättä peilaudu johonkin muuhun? Kun tuon heitin ei edes mielessä käynyt sähköauto, vaan ihan entisajan polttomoottoriajoneuvo.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Hirvet sun muut eivät pääse kunnolla sivulta muodostelman sisään, vaan paiskautuvat sivummalle kevyehkön osittaistönäisyn seurauksena, jos väkisin kiinteään "seinään" yrittävät puskea ja edellä ajava "muurinmurtaja" liiskaa moiset sivuun, jos eteen erehtyvät.
Tästä tulikin mieleeni taannoinen näkemäni hirvionnettomuus Kehä III Viinikkalassa kun sarvipää puski edelläni menneen vetoauton ja trailerin väliin. Karvat vaan pölähti ja siinähän se sitten pötkötteli kärryssä olleen jokkis-kuplan keulapellillä o_O
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nyt se meni kutakuinkin oikein, tosin taisi olla hieman vanhaa tilastoa. Epäilen että määrä olisi lisääntynyt. Ei ole varaa ajaa kalliin sähkön takia.
No tuskin se sähkön hinnasta johtuu polttoaineiden hinta ja etätyöt varmasti ovat vaikuttaneet.
Ajosuoritteet ovat laskeneet. https://www.aut.fi/tilastot/liikennesuoritteet

Samalla henkilöautojen määrä on kasvanut reilusti.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Samalla henkilöautojen määrä on kasvanut reilusti.
Eli ostetaan lisää autoja, vaikka ajetaan vähemmän. Tätähän minäkin olen toitottanut: pitää ostaa sähköauto jotta saa hyödynnettyä kulutusvaikutuksen sähkössä. Kannattavaa, eikö? Ja maailma pelastuu, sähköauto on vihreä….ei ole, kaukana siitä, pahempi kuin vanha tavallinen. Mutta tästähän ei välitetä, koska _ainoa asia_ mikä tänä päivänä määrää on raha. Myös tässä sähköhässäkässä. Joku jopa uskoo näihin yllättäviin ongelmiin mitä nyt kohta suurinpiirtein kahdesti viikossa ilmaantuu.
 

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Eli ostetaan lisää autoja, vaikka ajetaan vähemmän. Tätähän minäkin olen toitottanut: pitää ostaa sähköauto jotta saa hyödynnettyä kulutusvaikutuksen sähkössä. Kannattavaa, eikö? Ja maailma pelastuu, sähköauto on vihreä….ei ole, kaukana siitä, pahempi kuin vanha tavallinen. Mutta tästähän ei välitetä, koska _ainoa asia_ mikä tänä päivänä määrää on raha. Myös tässä sähköhässäkässä. Joku jopa uskoo näihin yllättäviin ongelmiin mitä nyt kohta suurinpiirtein kahdesti viikossa ilmaantuu.
Taitaa ennemmin olla ajetaan vähemmän autoa kohti.
 

Husky

Vakionaama
Täytyy vielä selvitellä noita sähkötehoja tarkemmin. Polttis kyllä haussa tässä, vaikk usein iskenyt ajatus viimeisen 2v aikana, että hybridi tai sähkis, mutta aina ajatus alkanut tuntua huonolta, kun pohtii. Keväällä toinen auto vaihdettiin ja polttis sekin lopulta oli.

Nyt kun ostaa polttiksen ja 3-4v päästä vaihtaa, niin alkaa jo olla noista sähköisistä tietoa, että mikä se akkuhomma oikeasti on (epäilen vahvasti hybridien akkuja ainakin yli 100kkm ajolla).

Naapureille tulaan kohta asentamaan latauspiste hybridille, niin saa suoraa tietoa minkäverran maksaa latauspiste sellaiselle ihan oikeasti.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Tässä sen taas näkee miten moni ajattelee, eli ei ollenkaan. Jos joku kallistuu, eikä tulot lisäänny, niin eikö se väistämättä peilaudu johonkin muuhun? Kun tuon heitin ei edes mielessä käynyt sähköauto, vaan ihan entisajan polttomoottoriajoneuvo.
No kyllä mä ajattelen, ja väitän edelleen että sähkön hinta ei ole syynä ajojen vähenemiseen. On kuitenkin melko halpaa se sähkön ostaminen. Muut asiat voi kyllä heijastua ajoihinkin. Vaikkapa bensan kallistuminen.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Täytyy vielä selvitellä noita sähkötehoja tarkemmin. Polttis kyllä haussa tässä, vaikk usein iskenyt ajatus viimeisen 2v aikana, että hybridi tai sähkis, mutta aina ajatus alkanut tuntua huonolta, kun pohtii. Keväällä toinen auto vaihdettiin ja polttis sekin lopulta oli.

Nyt kun ostaa polttiksen ja 3-4v päästä vaihtaa, niin alkaa jo olla noista sähköisistä tietoa, että mikä se akkuhomma oikeasti on (epäilen vahvasti hybridien akkuja ainakin yli 100kkm ajolla).

Naapureille tulaan kohta asentamaan latauspiste hybridille, niin saa suoraa tietoa minkäverran maksaa latauspiste sellaiselle ihan oikeasti.
Eikö se ole kohtalaisen helppoa arvioida ilman naapuriakin? Mukavasti säädeltävä laturi karvan alta 200e jos voimavirta on lähellä. Laittaa toiset 200e laskelmiin jos tarvii sähkärin siirtää lähemmäksi autoa se pistoke. Toki jos sitä ei ole ollenkaan ja keskus sisällä ni lienee sitte parempi ihan pyytää siitä tarjous. En ikinä ymmärrä miksi joku asentaa niitä kiinteiksi seiniin. Hajotessa mukava ajaa vaan kauppaan ja tökätä uus kiinni.
 

korsteeni

Vakionaama
Nyt se meni kutakuinkin oikein, tosin taisi olla hieman vanhaa tilastoa. Epäilen että määrä olisi lisääntynyt. Ei ole varaa ajaa kalliin sähkön takia.
nyt on vara ajaa, aiemmin meni puolitoista tonnia rahaa vuodessa bensaan ja nyt puolitoista tuhatta kilowattia, josta 90% jo hintansa haukkuneista paneleista. ostettuna väreeltä siirtomaksuineen se olisi tehnyt 320€ laskettuna ihan hevletin yläkanttiin.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
nyt on vara ajaa, aiemmin meni puolitoista tonnia rahaa vuodessa bensaan ja nyt puolitoista tuhatta kilowattia, josta 90% jo hintansa haukkuneista paneleista. ostettuna väreeltä siirtomaksuineen se olisi tehnyt 320€ laskettuna ihan hevletin yläkanttiin.
Ja auton vaihto hyvästä polttomoottoriversiosta, jolla pystyi hyvin ajamaan noin 10000/vuosi sähköversioon löi leiville?
 

korsteeni

Vakionaama
O

Ei, jmajahan kertoi että autojen määrä kasvanut reilusti.
riippuu missä käytössä on
minulla oli vuoden varalla jos sähköautolla pahin pelottelu toteutuu, sillä ajettiin vuodessa 98 kilometriä, sekin on siellä katsastuksen keskiarvossa. jos nyt rautalankana, niin toisella 10k ja toisella 98km elikkä viitisen tonnia. kasvot tilastoille.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
riippuu missä käytössä on
minulla oli vuoden varalla jos sähköautolla pahin pelottelu toteutuu, sillä ajettiin vuodessa 98 kilometriä, sekin on siellä katsastuksen keskiarvossa. jos nyt rautalankana, niin toisella 10k ja toisella 98km elikkä viitisen tonnia. kasvot tilastoille.
Juu mutta ääriesimerkki.
 

anders

Vakionaama
Käsittääkseni suurin apu on salatun sotilassignaalin signaali-kohinasuhteen parantamisessa? Sotilaat tuosta hyötyvät eniten, mutta siviilipuolella GNSS-tarkkuuspaikannus ei taida päästä noihin käsiksi muutoinkaan?

Minkä tahansa signaalin keskinäiskorrelaatio paranee, mitä tarkemmin oma aika tiedetään.

Tokihan virhelähteitä on mahdollista mallintaa ja tosiaankin saada yleispätevämpiä ja laajemmin kattavia ratkaisuja kuin traditionaalinen RTK, en tuota tietenkään kiistä. Kehitys kehittyy.

Kyllä, SSR on vain OSR:n jatkokehitelmä.

OSR:ssä kaikki virheet korjataan yhdessä, SSR:ssä ne korjataan komponentti kerrallaan.

GNSS:n yksi idea on käsittääkseni estää tarkan paikannusmahdollisuus aivan vapaasti (eli tarvitaan hyväksytty tilaus palveluihin kiinni pääsemiseksi), mikä on samalla hyvä ja paha näkökulmasta riippuen.

Kyllä kaikissa GNSS:ssä on vapaa palvelu, ilman tilausta.

Voi olla että muut vielä laitetaankin kiinni sopivassa tilanteessa, mutta Galileo ei tällaista mahdollisuutta tunne, ainakaan virallisesti.
 

korsteeni

Vakionaama
S

Sehän on kyllä näin, mutta silloin puhutaan eri asiasta. Silloin on kyse elämästä tai ehkä harrastuksesta.
vänkäsi ja vänkään yhä että tilastoista ei löydy edes suuntaa antavasti tietoa kuinka paljon autoilla vuodessa keskimäärin ajetaan jos tietoa ajatellaan käytettäväksi jossain mikä vaikuttaa veroihin, maksuihin yms. sentyyppisiin asioihin
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Täytyy vielä selvitellä noita sähkötehoja tarkemmin. Polttis kyllä haussa tässä, vaikk usein iskenyt ajatus viimeisen 2v aikana, että hybridi tai sähkis, mutta aina ajatus alkanut tuntua huonolta, kun pohtii. Keväällä toinen auto vaihdettiin ja polttis sekin lopulta oli.

Nyt kun ostaa polttiksen ja 3-4v päästä vaihtaa, niin alkaa jo olla noista sähköisistä tietoa, että mikä se akkuhomma oikeasti on (epäilen vahvasti hybridien akkuja ainakin yli 100kkm ajolla).
Reilu 200tkm toisessa hybridissä (itselataava) ja toisessa joku 126tkm (plugari). Kaverilla on vanhempi plugari, reilu 200tkm ajettu ja akku n. 80% kunnossa. Joku maksettu testi, en osaa kertoa miten pitää paikkansa, mutta kuulemma aika lähellä kun suhteuttaa ranteen joka oli uutena.

Ja monessa plugarissa on akkutakuu 8v/160tkm, eli ei sitä 100tkm kohdalla suuresti tarvitse pelätä. Plugarin saa myös usein jollain 5a virralla lataukseen, ei pauku sulakkeet
 

jmaja

Hyperaktiivi
sillä ajettiin vuodessa 98 kilometriä, sekin on siellä katsastuksen keskiarvossa.
Oliko koko vuoden liikenteessä eli maksoit täydet verot ja vakuutukset? Aika kalliit 98 km. Mitenköhän nuo on tilastoissa huomioitu? Eli onko siinä 2,8 miljoonassa henkilöautossa nekin, jotka on vain päivän vuodessa liikenteessä?
 

Arisoft

Vakionaama
On meilläkin kaksi autoa, mutta tarvitaan.

MInullakin oli vuosikausia kaksi autoa. Toisessa oli talvirenkaat ja neliveto ja toisessa oli kesärenkaat ja etuveto. Toista ajoin talvella ja toista kesällä. Sai kaksi kertaa vuodessa päästä "uuden auton rattiin" kun otti toisen pois seisonnasta. Yksi syy moiseen oli se, että toinen oli koko ajan varalla, jos toiseen tulee vaikka vikaa.

Nykyisin riittää yksi sähköauto.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
MInullakin oli vuosikausia kaksi autoa. Toisessa oli talvirenkaat ja neliveto ja toisessa oli kesärenkaat ja etuveto. Toista ajoin talvella ja toista kesällä. Sai kaksi kertaa vuodessa päästä "uuden auton rattiin" kun otti toisen pois seisonnasta. Yksi syy moiseen oli se, että toinen oli koko ajan varalla, jos toiseen tulee vaikka vikaa.

Nykyisin riittää yksi sähköauto.
Minulla autot pitää molemmat toimia aina, ei saa olla yhtä huonolla tolalla kuin esim ydinvoima suomessa.
 

tet

Hyperaktiivi
Toisaalta miten usein esim hisseissä tapahtuu automaation aiheuttamia onnettomuuksia?

Niinpä. Laivathan tunnetusti seilaavat jokainen omalla merellään. Lentokoneilla on jokaisella oma ilmatila, samoin jokaisella autolla on oma yksityinen tie jopa pitkin ne kulkevat. Hitto, enpäs ollut tajunnut että hissi on sopiva vertailukohta tässä asiassa.:bileet:
 

anders

Vakionaama
Niinpä. Laivathan tunnetusti seilaavat jokainen omalla merellään. Lentokoneilla on jokaisella oma ilmatila, samoin jokaisella autolla on oma yksityinen tie jopa pitkin ne kulkevat. Hitto, enpäs ollut tajunnut että hissi on sopiva vertailukohta tässä asiassa.:bileet:

Laiva myös kulkee vaakasuoraan, ja hissi pystysuoraan, lentokone molempiin. Huomioithan tämän?

Lisäksi kaikki kolme, auto, lentokone ja laiva, voivat olla hissin kyydissä. Hissi voi olla taas laivassa ja lentokoneessa, mutta autossa? En ole nähnyt, itse.
 

kotte

Hyperaktiivi
Lentoliikenne on hyvä esimerkki. Onnettomuudet ovat vähentyneet dramaattisesti, mutta niistä kasvava osa liittyy automaatioon.

Otetaanko askel taaksepäin, ts. onko väärin sammutettu?

Toisaalta miten usein esim hisseissä tapahtuu automaation aiheuttamia onnettomuuksia?
Monet noista lentokoneen automaatioon liityvistä onnettomuuksista ovat johtuneet ergonomian kaltaisista syistä, ts. automaation ja ihmisen yhteispeli ei ole sujunut. Esimerkiksi kone on ilmoittanut, ettei pysty nyt toimimaan ainakaan hetkeen havaitun vian takia, mutta pilotti ei ole joko huomannut tuota, ei ole osannut toimia (yksitoikkoisuuteen turtuneena, unenpöppörössä, koneen sekavan virheviestinnän takia) tavalla, minkä jokaisen lentokoulusta lisenssin saaneen pitäisi osata ratkaista melekin selkäytimellä tai toiminut suorastaan väärin, eli pudottanut koneen, vaikka kone on todistettavasti tehnyt parhaansa sen estämiseksi. Toki B737MAX on oma lukunsa, joka ei aivan sovi kaavaan (eli automaation oma vikasietoisuus oli alun perin ratkaistu ala-arvoisesti ja ergonomisten kysymysten ehdottomasti vaatima koulutus poistettu agendalta kaupallisista syistä).

Hissien etuna on tyypillisesti, että niissä on vain nappeja, jolla ihminen voi esittää hissille kuljetustoiveita, mutta hissin toimintaan ei varsinaisesti voi vaikuttaa ehkä hätäjarrua lukuun ottamatta. Tästä puolestaan on käsittääkseni aiheutunutkin vakavia tapaturmia silloin tällöin, kun on uudessa tilanteessa ruvettu säveltämään jotakin tosi vaarallista paikalta poistumista tms.
 

anders

Vakionaama
Hissien etuna on tyypillisesti, että niissä on vain nappeja, jolla ihminen voi esittää hissille kuljetustoiveita, mutta hissin toimintaan ei varsinaisesti voi vaikuttaa ehkä hätäjarrua lukuun ottamatta. Tästä puolestaan on käsittääkseni aiheutunutkin vakavia tapaturmia silloin tällöin, kun on uudessa tilanteessa ruvettu säveltämään jotakin tosi vaarallista paikalta poistumista tms.

Korkealla tasolla nykyiset lentokoneet ns. Airbus filosofian mukaan ovat muuten tavallaan samanlaisia.

Niillekin kuski esittää toiveita, mutta ohjaukseen ei voi suoraan vaikuttaa pl. vikatilanne...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Niillekin kuski esittää toiveita, mutta ohjaukseen ei voi suoraan vaikuttaa pl. vikatilanne...
Ja kun mennään hävittäjiin, niin nehän eivät aerodynaamisesti epästabiileina edes pysyisi ilmassa lainkaan ilman automatiikkaa.

Taikka autoissa aivan kaikki on menossa Drive-by-Wire tekniikkaan, polkimista ohjaukseen saakka aivan kaikki. Ja tuoltahan se on jo pikkuhiljaa levittymässä myös moottoripyöriin, vaikka toki esim. ohjaustankoa ei "ihan" helpolla kyllä sähköaivoiksi muuteta, varsinkaan jos halutaan säilyttää edes se etäinen nykyisenkaltainen ohjaustuntuma. Nuo itsestään tasapainoilevatkin prätkät on tehty takarenkaan kulmaa muuttaen, jolloin se pyörän massakeskipistekin siirtyy ja näin tuo kykenee seisomaan pystyssä ihan itsekseen paikallaankin, jatkuvilla pienillä korjausliikkeillä. Mutta ohjaus on näissäkin yhä tuo perinteinen. Tai no onhan noita ollut kun eturengaskin on kiinnitetty alatukivarteen ja näin ohjausliikkeet välitetään sille erillisen vivuston kautta noiden perinteisten etupamppujen sijaan, mutta...

Yamaha GTS1000 A -93
6FOHQXOKR3HMKB5QCVWANT55ZM.jpg
 

bungle

Vakionaama
Taikka autoissa aivan kaikki on menossa Drive-by-Wire tekniikkaan

Ihan ”kaikessa” ollaan menossa ns. softaohjaukseen. Se softa on usein vaan sitä itseään (ja yleensä tuki lopetetaan ennen kuin se on alkanutkaan). Tai kestää vuosikymmeniä tuunata sitä, jos edes halua on. Toki mukana saa sitten kaikkea turhaa kuten ajomoodeja ja sen sallaista.
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Vakionaama
^ Toivottavasti tietoturva on myös kunnossa autoissa, joissa kaikki ohjaus tapahtuu sähköisesti. Olisi ikävää, jos joku hakkeri pystyisi ohjaamaan noita autoja etänä miten haluaa.. Eikös noissa tuppaa myös nettiyhteys olemaan, ihan tehdasasennksena, vaikka sitä ei auton omistaja itse pystyisi mitenkään käyttämään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Niillekin kuski esittää toiveita, mutta ohjaukseen ei voi suoraan vaikuttaa pl. vikatilanne...
Airbusseissa on todellisuudessa kovinkin erilaisia toimintamoodeja, mutta lentäjiä koulutetaan käyttämään perustilaa aina, kun ei ole erityistä syytä toimia toisin ja silloinhan automatiikka toimii suunnilleen tuota filosofiaa noudattaen. On totta, että ohjaimia käytetään tietokoneen kautta aina eikä suoraa mekaanista yhteyttä ohjainpintoihin ole.

Onhan esimerkki mm. Venäjältä taannoin, jolloin lentäjä antoi ohjaamossa matkustaneen alaikäisen poikansa ohjata konetta matkalennolla ja kaveri sai muutamassa automatiikan aivan biasoituneeseen tilaan aktiivisen toiminta-alueensa äärirajoille painamalla ohjaimia autopilottia vastaan. Kun oireita alkoi tulla ilmi, kokenut lentäjä tarttui ohjaimiin ja ajoi automatiikan toisella tavoin äärilaidalleen, minkä seurauksena kone syöksyi maahan. FDR:n post mortem analyyin ja lentosimulaattorianalyysin perusteella vääjämätön johtopäätös oli, että jos kokenut lentäjä ei olisi puuttunut kovalla kädellä ohjaimiin, vaan vain pitänyt alaikäisen poissa ohjaimista, kone olisi aivan deterministisesti korjannut tilanteen ja palauttanut koneen hallintaansa ilman erityistä vaaratilannetta.
 
Back
Ylös Bottom