Keskustelua sähköautoista

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Männäthän ovat kumitiivisteen suojassa eivätkä ne ruostu ennen kumin hajoamista. Eikä silloinkaan tuo ole ongelma. Onhan noissa 20-vuotiaissa järjestäen ollut nuo kumit rikki.
JOo,
Ainakin Volvoissa rakenne on semmoinen, että kun kosteus pääsee sylinterin varrelle eli sen suojakumin tiivisteelle, se sylinteri alkaa laahata. Tämän voi korjata vain purkamalla satulan ja puhdistuksen jälkeen täyttämällä suojakumin ilmatilan jarrurasvalla tai kumirasvalla, miksi sitä rasvaa nyt sitten haluaakin kutsua. On toiminut ainakin 10 vuotta eli paljon enemmän kuin mikään varaosan takuu on. Yhdestä puhaltelin paineilmalla jo ennakkoon tuon suojakumin sisuksen kuivaksi ja sitten apteekin huumeruiskiulla työnsin sen tuota kumirasvasvaa täyteen. Ongelma on, että ruoste etenee hitaasti mutta vääjäämättömästi raudan ja kumin rajapinnassa ja turvotessaan ruoste saa jarrun jumittamaan.
 

Jule

Vakionaama
No siis koko käyttövoimavero on pelkkä fiskaalinen kuvio, jolla haluttiin leikata dieselin parempaa hyötyä raskaan kuorman kuljetuksissa vs. bensa. Ja jotta kuorma-autoliikenne ei siitä kärsisi liikaa, on niille omat laskentasääntönsä ja ha-liikenteelle omansa.
Eikös dieselvero ollut alunperin vain henkilöautojen juttu? Otettiin käyttöön kun diesel moottoreita alkoi tulla henkilöautoihin?

Voin kyllä olla tuossa väärässäkin, mutta siinä käsityksessä olen aina ollut että diesel/käyttövoimavero on valunut autoluokissa ylöspäin.. varmaan ennenpitkää saavuttaa lopulta kaikki ajoneuvoluokat.
 

Ton1A

Vakionaama
Aloin tossa perehtymään sähkäreihin enemmänkin. Tuo Teslan mallistohan näyttää pysyneen samanlaisena pitkään. Onko siinä tapahtunut minkäänlaista tuotekehitystä. Muissa merkeissä on tapahtunut suuria edistysaskeleita.
Onhan Fordillakin ollut mm. Mondeo mallinimenä jo vaikka kuinka kauan.

Teslan voluumimalleista 3 sai vähän isomman faceliftin viime kesänä, Y taas nyt alkuvuodesta. Enää ne eivät näytä keskenään niin samanlaisilta että ainoa ero olisi pulleudessa. S ja X on viimeksi uudistettu isommin '22, ulkonäkö on tosin muuttunut vain hyvin hienovaraisesti. Nyt taas huhutaan jonkinlaisesta kasvojenkohotuksesta ässälle.
 

arimika

Vakionaama
Eikös noihin sähköautoihin tullut se käyttövoimavero kun niitä ELCAt alka saamaan liikenteeseen. Mutten niissä ei olisi ollut mitään vuosimakua (muistaakseni) . Toki tää vain hämärä muistikuava
 

kotte

Hyperaktiivi
Satula saattaa kestää pidempään ennen vaihtotarvetta.
Mutta ei paljon ilostuta, kun vähäisen hinkkaamisen seurauksena mäntä juuttuu kiinni sylinteriin (suola ihmeesti kumminkin löytää tiensä väliin). Vaikka nuo saisi penkissä irrotetuksi paineilmalla tms., työ luultavasti maksaa teetettynä paljon enemmän kuin osat.
 

Harrastelija

Vakionaama
Otettiin käyttöön kun diesel moottoreita alkoi tulla henkilöautoihin?
Raskaan liikenteen vuoksi haluttiin dieseliä verottaa vähemmän kuin bensaa. Siis vero joka maksetaan polttoaineen hinnassa alvin lisäsi.

Sehän ei tietenkään käynyt päinsä että alamainen hyötyisi tästä jotain. Vanha diesel vero palautti alamaisen maan pinnalle koska dieselin käyttö tuli kalliiksi. Paljon ajavalle jäi vielä mahdollisuus hyötyä dieselin halvemmasta verosta.
 

bungle

Vakionaama
Sehän ei tietenkään käynyt päinsä että alamainen hyötyisi tästä jotain. Vanha diesel vero palautti alamaisen maan pinnalle koska dieselin käyttö tuli kalliiksi. Paljon ajavalle jäi vielä mahdollisuus hyötyä dieselin halvemmasta verosta.
Alunperin taisi olla, että diesel maksoi jopa alle puolet siitä mitä bensa maksoi. Oli kai huoli, että suomalaiset ostaisivat pelkkiä diesel autoja. Nykyisellään diesel on välillä mkasanut jopa enemmän kuin bensa, joten perusteet tälle on kyseenalaistuneet. Lisäksi diesel henkilöautojen valmistus on merkittävästi kaventunut.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Alunperin taisi olla, että diesel maksoi jopa alle puolet siitä mitä bensa maksoi. Oli kai huoli, että suomalaiset ostaisivat pelkkiä diesel autoja. Nykyisellään diesel on välillä mkasanut jopa enemmän kuin bensa, joten perusteet tälle on kyseenalaistuneet. Lisäksi diesel henkilöautojen valmistus on merkittävästi kaventunut.
No muistani itsekin aikanaan kun faija kauhisteli miten diesel voi maksaa jo yli 1mk litra :huh2:

No onhan nuo fiskaaliset perusteet silleen olleet todella heikossa kun disun hinta on völillä karannut, mutta taas toisaalta sitä kun tosiaan kuluu vähempi sadalle kuin vastaavan kuorman raahaamiseen bensalla, niin eipä tuosta sen suurempaa älämölöä kuitenkaan kerinnyt nousemaan kun jo tilanne normalisoitui noiden pumppuhintojenkin suhteen.

Se että diesel-henkilöautoja valmistetaan vähempi johtuu melko pitkälle jatkuvasti tiukkenevista päästömääräyksistä, siellä kun alkaa olemaan jo niistetty about kaikki mahdollinen mitä sieltä järkevää on päästöjä siistiä, kaikki tuosta vielä eteenpäin käy yhä vain kalliimmaksi kun jo näitä nykyisiäkään systeemejä ei tunnutta osaavan tehdä kestävästi. Ja tuokin sitten vielä oikein sinetöidään päättömillä AdBlue-aivopieruilla, kun kotimainen Denoxium olisi tasan samaan käyttöön sopivaa, mutta kotimaista ja ominaisuuksiltaan jopa selvästi parempaa ainetta, vaan kunnolliset pitkät illanvietot ja EU-herrat antaa näille AdBlue-lobbaajille yksinoikeudet ko. saastepesuriin, jee jee.
 

Jule

Vakionaama
Pitää taas muistuttaa että EU ei vaadi adblueta käytettäväksi, eikä ole kiinnostunut siitä miten se auto määräykset täyttää, kunhan täyttyvät.

Ihan käytännössä mikään ei estä käyttämästä jotain adblueta korvaavaa ainetta, kun auton takuuaika on ummessa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ihan käytännössä mikään ei estä käyttämästä jotain adblueta korvaavaa ainetta, kun auton takuuaika on ummessa.
No periaatteessa ei, mutta koska AdBlue on tavarasuojattu/patentoitu, niin esim. juurikin Denoxiumia ei saa EU-alueella virallisesti myydä, joka hankaloittaa jo "jonkun verran" kyseisen aineen saantiakin, eikös. Ja juuri tässä tulee se EU-herrojen aivopieru kun ovat menneet tuollaisen suojan tuolle litkulle myöntämään. Eli noita vermeitä ei saisi suojata noin perusteellisesti mitä litkuja niissä käytetään, vaan tuon aineen tulisi olla kuin polttoaine, sille asetetaan jotkut speksit ja jos se ne täyttää niin homma on ok. Tässä ollaan nyt menty vähän kuin olisi speksattu ainoaksi mahdolliseksi polttoaineeksi ST1 myymä 95E ja mitään, todellakaan mitään muita polttoaineita ei saisi yhdessäkään ottomoottorissa käyttää. Tai toki myös Nesteen 95E:lläkin saisi ajella, jos Neste olisi ensin ostanut kalliin valmistuslisenssin ST1:ltä. Tooosi järkevää, eix ookkin :hattu:
 

repomies

Hyperaktiivi
Männäthän ovat kumitiivisteen suojassa eivätkä ne ruostu ennen kumin hajoamista.
Eihän tuo kumitiiviste ole kuin onneton haitarikumi joka estää lähinnä hiekkaa ynnä muuta töhnää kuten suolaa pääsemästä männän pinnalle. Kaikki kondenssi tapahtuu ihan normaalisti ilmankosteuden mukana. Jos mäntä on rautaa, niin se ruostuu. Vaikka sen yrittäisi rasvata pinnastaan, sitä mukaa kun mäntä tulee varsinaisen jarrunesteen pitävän tiivisteen takaa esiin, paljastuu suojaamatonta rautaa, joka ruostuu.

Jos haluaa männän välillä liikkuvan niin jarruja saa kyllä polkea ja mäntiä liikutella, eikä sitä tarvitse tehdä edes liikkeessä. Mäntähän ei välitä, liikkuuko auto vai ei.
 

Jule

Vakionaama
No periaatteessa ei, mutta koska AdBlue on tavarasuojattu/patentoitu, niin esim. juurikin Denoxiumia ei saa EU-alueella virallisesti myydä, joka hankaloittaa jo "jonkun verran" kyseisen aineen saantiakin, eikös. Ja juuri tässä tulee se EU-herrojen aivopieru kun ovat menneet tuollaisen suojan tuolle litkulle myöntämään. Eli noita vermeitä ei saisi suojata noin perusteellisesti mitä litkuja niissä käytetään, vaan tuon aineen tulisi olla kuin polttoaine, sille asetetaan jotkut speksit ja jos se ne täyttää niin homma on ok. Tässä ollaan nyt menty vähän kuin olisi speksattu ainoaksi mahdolliseksi polttoaineeksi ST1 myymä 95E ja mitään, todellakaan mitään muita polttoaineita ei saisi yhdessäkään ottomoottorissa käyttää. Tai toki myös Nesteen 95E:lläkin saisi ajella, jos Neste olisi ensin ostanut kalliin valmistuslisenssin ST1:ltä. Tooosi järkevää, eix ookkin :hattu:
Siis sitä denoxoumia ei tietenkään saa myydä adbluena, mutta ei denoxiumin myyntiä kukaan ole kieltänyt. Myöskin adbluen patentti koskee luonnollisesti adblueta, ja koko denoxiumin ideahan on se että se ei ole samaa ainetta kuin adblue.

EUta ei ole tuosta syyttäminen, se ei ole speksannut mitään muuta kuin sen mitä tulee pakoputken päästä, ja sen kiinnostus asiaan loppuu siihen.

Se että autovalmistaja määrittelee että vain adblueta saa käyttää, ei ole EUn vika. Ja mitä intressejä autovalmistajilla olisi hyväksyä jokin toinen aine? Pienetyvä varaosamyynti?

Mä en muutenkaan keksi sille että tuota denoxoumia tai vastaavia lieniä ei ole yleisesti myynnissä muita syitä kuin sen että denoxiumin valmistaja pelkää että niiltä tultaisiin vaatimaan korvauksia hajonneista saastelaitteista, kuten tietysti tultaisiinkin, jos ne markkinoivat tuota ainetta siihen tarkoitukseen.

Periaatteessa jos ne vain myisivät denoxiumia sen kemiallisella nimellä mitenkään määrittelemättä mihin tarkoitukseen se on ja sitä adbluen korvaajana markkinoimatta, olisivat turvassa, mutta samalla sillä ei tekisi voittoa, koska markkinan auettua kuka tahansa voisi valmistaa ja myydä samaa ainetta ilman varsinaista sijoitusriskiä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Hempuli

Töllintunaaja
Jos haluaa männän välillä liikkuvan niin jarruja saa kyllä polkea ja mäntiä liikutella, eikä sitä tarvitse tehdä edes liikkeessä. Mäntähän ei välitä, liikkuuko auto vai ei.
Tätä tuttu katsurikin ehdotteli. Survoo poljinta ajankuluksi liikennevaloissa, niin ei mene hermo odotukseen.

Sähkisten (eikä polttistenkaan) jarrulevyt ei tällä harmi kyllä kiillotu...
 

Ton1A

Vakionaama
Jos haluaa männän välillä liikkuvan niin jarruja saa kyllä polkea ja mäntiä liikutella, eikä sitä tarvitse tehdä edes liikkeessä. Mäntähän ei välitä, liikkuuko auto vai ei.
Mutta siltikin männän liike on aivan olematonta. Jarrupalojen kuluessa mäntä sitten tulee pikkuhiljaa ulospäin, ja sitten taas pitkän pätkän sisään kun palat joskus vaihdetaan uusiin.

Mulla on ollut tapana tehdä jarrujen puhdistus/herkistelyhuolto kevään renkaanvaihdossa, papukaijapihdeillä männät sisään ja samalla tarkistetaan että ne liikkuvat kevyesti. Jos liikkuvat, mutta niille ei tarvitse tehdä. Ei se suolavesi juuri löydä ehjän paljekumin taakse. Kerran olen korjannut rikkinäisen paljekumin vuoksi jumittunutta jarrusatulaa, uusi mäntä, uusi männän tiiviste, uusi paljekumi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Mutta siltikin männän liike on aivan olematonta. Jarrupalojen kuluessa mäntä sitten tulee pikkuhiljaa ulospäin, ja sitten taas pitkän pätkän sisään kun palat joskus vaihdetaan uusiin.

Se on juurikin noin.

Mulla on ollut tapana tehdä jarrujen puhdistus/herkistelyhuolto kevään renkaanvaihdossa, papukaijapihdeillä männät sisään ja samalla tarkistetaan että ne liikkuvat kevyesti. Jos liikkuvat, mutta niille ei tarvitse tehdä. Ei se suolavesi juuri löydä ehjän paljekumin taakse. Kerran olen korjannut rikkinäisen paljekumin vuoksi jumittunutta jarrusatulaa, uusi mäntä, uusi männän tiiviste, uusi paljekumi.
Itse en ole koskaan jaksanut lähteä tuohon, vaan olen laiskana hakenut vaihtosatulan.

Yhdessä autossa jumitteli jarrut tykkänään, toisessa ruostui mäntä liian pahasti ja alkoi vuotaa. Noin muuten ei jarrumurheita, mikä on positiivista. Tiedän tapauksia, joissa autosta on revennyt jarruputki ruostumisen takia. Sellainen on jo varsin vaarallista.

Sähköauton jarruissa ei ole ollut kyllä sitten niin mitään ihmeellistä sanottavaa. Ihan samat komponentit kuin ICE-versiossa. En huomaa edes eroa ruostumisessa verrattuna itselataavaan.
 

tet

Hyperaktiivi
Mä en muutenkaan keksi sille että tuota denoxoumia tai vastaavia lieniä ei ole yleisesti myynnissä muita syitä kuin sen että denoxiumin valmistaja pelkää että niiltä tultaisiin vaatimaan korvauksia hajonneista saastelaitteista, kuten tietysti tultaisiinkin, jos ne markkinoivat tuota ainetta siihen tarkoitukseen.

Taannoisen TM-artikkelin mukaan autojen ruiskutuslaitteistot valvovat anturein aineen laatua, ja osaavat tietyissä rajoissa säätää annoksen sopivaksi, vaikka liemessä olisi pientä laatuheittoa. Mutta standardi on aika tiukka, jos aine on sen ulkopuolella niin annostelu menee pieleen.

Yaralla on vaihtoehtoinen aine, nimeltään Optispray, joka toimii paremmin kylmässä. Se vain maksaa jutun mukaan tuplaten adblueen verrattuna, joten kysyntä henkilöautoissa lienee siksi aika olematonta. Työkoneissa tuota kuulemma käytetään.

 

jmaja

Hyperaktiivi
Eihän tuo kumitiiviste ole kuin onneton haitarikumi joka estää lähinnä hiekkaa ynnä muuta töhnää kuten suolaa pääsemästä männän pinnalle. Kaikki kondenssi tapahtuu ihan normaalisti ilmankosteuden mukana. Jos mäntä on rautaa, niin se ruostuu. Vaikka sen yrittäisi rasvata pinnastaan, sitä mukaa kun mäntä tulee varsinaisen jarrunesteen pitävän tiivisteen takaa esiin, paljastuu suojaamatonta rautaa, joka ruostuu.
No eipä ne mun autoissa ole ruostuneet liikealueeltaan. Vain se osa, joka ei mene koskaan sylinterin sisään on ruostunut. N. 40 vuotta olen autoni itse huoltanut ja korjannut. Aika monta käytettynä ostettua autoa on ehtinyt olla 10-17 vuotta meillä eli n. 20 vuotiaaksi.

Toki tapanani on ollut herkistellä jarrut eli renkaita vaihtaessa painaa männät sisään ja heilutella paloja ja satuloita.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tiedän tapauksia, joissa autosta on revennyt jarruputki ruostumisen takia. Sellainen on jo varsin vaarallista.
Mulla meni jarruputki 1,5 v sitten myymästäni 2005 autosta. Olin matkalla katsastukseen ja painelin sitten kunnolla jarrua. Ei kai tuo kovin vaarallista ole, kun aina on tuplapiirit jarruissa. Tietysti jarruneste loppuu, jos ei heti korjaa.

Se onkin ainoa jarrunestevuoto, joka mulla on ikinä ollut. Äidin autossa taisi vuotaa takajarrurummun sylinteri joskus 80-luvulla.
 

Ton1A

Vakionaama
Mulla meni jarruputki 1,5 v sitten myymästäni 2005 autosta. Olin matkalla katsastukseen ja painelin sitten kunnolla jarrua. Ei kai tuo kovin vaarallista ole, kun aina on tuplapiirit jarruissa. Tietysti jarruneste loppuu, jos ei heti korjaa.
Ei lopu edes jarrunesteet, säiliön pitäisi olla alaosastaan väliseinämällä varustettu. Vanhassa Corollassa oli sen verran tasalaatuista, että toinenkin taakse menevä putki hajosi melkein saman tien...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Se onkin ainoa jarrunestevuoto, joka mulla on ikinä ollut. Äidin autossa taisi vuotaa takajarrurummun sylinteri joskus 80-luvulla.
Itsellä se ainut on Berlingo -99 kuskinpuoleisen takapään rumpujarrun sylinteri. Liekkö sisäisestä kosteudesta aiheutunut korroosio kun tuon sylinterin nakersi, vaan ihan hieno lammikko siitä parkkikselle tuostakin kyllä tuli. Putkinipan sai vielä onneksi auki nitkuteltua, niin korjaus oli melko helppo; sylinterin vaihto, jarrunesteiden täyttö ja ilmaus.
 

Jule

Vakionaama
Juuri laitoin Vivaron takajarruun uuden pölylukumin. Todennäköisesti se hajosi vasta kun menin ronkkimaan sitä, kun mäntä oli ihan asiallisen näköinen. Tarkoitus oli vaan herkistellä jarruja, mutta kun pahimmassa oli pintaa enää milli, niin sai sitten kumin lisäksi uudet jarruapalat taakse. Toisaalta, edellidestä rempasta olikin jo 30tkm joten olihan se aikakin...
 

bungle

Vakionaama
800 sähköautoa (70 täyssähköistä ja 680 hybridiä) (ja loput polttomoottoriautoja) ja yksi rahtilaiva (palon intensiteetistä johtuen pakko epäillä täyssähköautoa, laivalla olleet toimivat sammutusjärjestelmät eivät saaneet paloa kuriin, on palanut jo kymmeniä tunteja):

A fire involving an electric vehicle might require 136,000 litres of water over four hours to extinguish, compared to just 10,000 to 17,000 litres over 30 minutes for a traditional combustion engine vehicle.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
^ Tuollaisessa botsikssa se palon sammutus tietääkseni tapahtuu hiilidioksidilla, ensin eristetään palavan auton sisältävä osasto muista ja sitten se täytetään hiilidioksidilla. Se vaan ei akkupaloa pysäytä, valitettavasti, kun akku tuottaa itse palamiseen tarvittavan hapen. Varttitunti on kuulemma se aika, minkä jälkeen miehistö jättää laivan, jos ei ole palo suostunut sammumaan.

Olisiko tuo nyt sitten ensimmäinen autolaiva, jonka sähköautopalo tuhoaa? Jos se siis sähköautosta ylipäätään lähti, sitähän emme vielä kai varmasti tiedä. Pohjanmerellä taannoin palaneen Fremantle Highwayn palonkin uutisoitiin alunperin lähteneen sähköautosta, mutta kappas vain kun saatiin sammumaan, niin sähköautot ajettiinkin ehjinä ulos paatista.
 

bungle

Vakionaama
Olisiko tuo nyt sitten ensimmäinen autolaiva, jonka sähköautopalo tuhoaa?

Ei ole. Tässä toinen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Felicity_Ace

Toki syytä ei saatu varmuudella selville, mutta on syytä kohtuullisella varmuudella olettaa että Porchen akku oli syypää. Vaikka syttyytävä syy voisi olla joskus toisaalla, niin näiden oleminen palojen läheisyydessä on se viimeinen naula arkkuun (eli tekee hallinnasta olevasta hallitsemattoman).

Kuljetuksessa oleva polttomoottoriauto ei voi oikein syttyä mistään muusta syystä kuin sähköviasta sekään (tai ulkoisesta syystä). Akut voisi siirtää helposti jonnekin konttiin tai kiinnittää kohdemaassa.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Ei ole. Tässä toinen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Felicity_Ace

Toki syytä ei saatu varmuudella selville, mutta on syytä kohtuullisella varmuudella olettaa että Porchen akku oli syypää. Vaikka syttyytävä syy voisi olla joskus toisaalla, niin näiden oleminen palojen läheisyydessä on se viimeinen naula arkkuun (eli tekee hallinnasta olevasta hallitsemattoman).

Ikävästi ne epäilyt aina esson baarissa kääntyvät varmaksi tiedoksi. International Union of Marine Insurance -järjestön kommentti Fremantle Highwayn (ja siten myös Felicity Acen) jälkeen oli tämä:

“To date, no fire onboard a roro or Pure Car and Truck Carrier (PCTC) has been proven to have been caused by a factory-new EV. IUMI understands that the transportation of EVs raises certain risks that are different to those involved in carrying internal combustion engine vehicles but research suggests that the risks are not heightened or more dangerous”

Sinänsä jossain kohtaa sen sähköautopalon on tultava noillakin paateilla, ihan jo tilastojen perusteella. Sen verran paljon sähköautoja maailman merillä jo kuljetetaan. Varmaan jossain kohtaa jokin varmuuskin saadaan, mutta arvailuksihan nuo tuppaavat jäämään, jos paatti todisteineen menee pohjaan avomerellä.
 

bungle

Vakionaama
To date, no fire onboard a roro or Pure Car and Truck Carrier (PCTC) has been proven to have been caused by a factory-new EV.
Sanoin yllä, että varmuudella ei voitu todistaa, mutta kohtuullisella varmuudella pystyttiin osoittamaan Porchen akku syyksi. Mutta ymmärrän, vain 100% varmuus on 100%:sta varmuutta (tosin oletko silloinkaan 100% varma... mitäs jos akussa ei ollutkaan vikaa vaan sinne oli unohtunut suurennuslasi aurinkokannella penkille, josta ei tuollaisen palon jälkeen varmuudella enää löydy todisteita?). Lisäksi lainauksesi asettaa ehtoja mm. "factory new EV" (nytkin oli varmaan piraattiakku löytänyt tiensä autoon).

Samoin kohtuullisella varmuudella voidaan todeta, että kummassakin tapauksessa ilman akkuautoja, palot olisi pidetty hallinnassa (ei välttämättä, mutta merkittävällä todennäköisyydellä).
 
Viimeksi muokattu:

tj86430

Vakionaama
Wikipediajutun mukaan Felicity Ace:n palo saatiin sammumaan, mutta sen jälkeen hinattaessa laiva sai pahan kallistuman ja sitten upposi. Jos näin, niin sittenhän se palo ei varsinaisesti tuhonnut laivaa.
 

bungle

Vakionaama
Wikipediajutun mukaan Felicity Ace:n palo saatiin sammumaan, mutta sen jälkeen hinattaessa laiva sai pahan kallistuman ja sitten upposi. Jos näin, niin sittenhän se palo ei varsinaisesti tuhonnut laivaa.
Johtui hinauksesta? Vai säästä? Vai palosta? Vai näiden yhteisvaikutuksesta. Et pysty 100% varmuudella mitään todistamaan. Ei tollaset autorahtilaivat yleensä itsekseen uppoa. Kyllä se todennäköinen syy (kallistukselle ja uppoamiselle) oli viikkoja jatkuneen palon tuhot aluksella. 100% varmuudella voin todeta, että alus menetti kelluntakykynsä ja se oli syy uppoamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Sähköautopaloista, takavuosina oli paljon juttua Teslan Model S tulipaloista. Nyt niistä ei ole enää pitkään aikaan kulunut mitään, eikä myöskään X, 3 tai Y ole ensiintynyt tällaisissa jutuissa. Mahtoikohan tuo koskea lähinnä vanhempia 'ovaalikeulaisia' ässiä, joissa siis on myös vanhempi versio akkukotelosta, sekä akkumallina 85 kWh. Kyseinen akkumalli oli myös herkkä ulkopuolisille vesivuodoille.
 

Ton1A

Vakionaama
Tais tulla bromanceen pahempi ryppy... Osakekurssissakin on melkoinen pudotus, nyt kun Trump meinaa poistaa sähköauton ostajan $7500 verovähennyksen.

1749206381533.png
 

pökö

Kaivo jäässä
Jarrujen elinikää saa lyhennettyä tehokkaasti kun pesee vanteet painepesurilla ja siinä samassa menee vesi kumin raoista männälle.

Itse en ole kärsinyt jarruongelmista vanhojen pösöjeni kanssa
 
K

korsteeni

Vieras
Johtui hinauksesta? Vai säästä? Vai palosta? Vai näiden yhteisvaikutuksesta. Et pysty 100% varmuudella mitään todistamaan. Ei tollaset autorahtilaivat yleensä itsekseen uppoa. Kyllä se todennäköinen syy (kallistukselle ja uppoamiselle) oli viikkoja jatkuneen palon tuhot aluksella. 100% varmuudella voin todeta, että alus menetti kelluntakykynsä ja se oli syy uppoamiseen.
110% varmuudella johtui lastauksesta, sähköautot painavia siellä ylhäällä kannella.
ei siellä mitään paloa ollutkaan, pojat tupakalla, aivan varmasti tiedän
 
K

korsteeni

Vieras
Kannattaa pitää mielessä myös aaltomuotojen vääristymisen mahdollisuus, kun mainitulla virtatasolla toimivan "ryhmäjohdon" kanssa pelataan. Eli olisi myös hauska tietää, onko jännitteen RMS-jännitearvo sama kuin halvan yleismittarin jännitteen keskiarvoon perustuva lukema. Moisten ero voisi hämätä laurinkin antamia lukemia.
vika ei vielä selvinnyt mutta aiheuttaja kylläkin, yksi invertteri. kun sen kytkee pois niin kaikki toimii normaalisti.
mutta kuinka selvittää mikä sitä vaivaa kun se muuten toimii eroamatta millään lailla muista samanlaisista identtisistä laitteista mutta ainoastaan tuo auto, auton oma invertteri alkaa sooloilemaan sen kanssa nostaen jännitteet ja virrat ja sitten ääritapauksissa pätkii.
no ei tätä muuten saa selville kun kortti kerrallaan vaihdan osat, selviää missä mättää.
jostain sattui silmään että id4 invertteri aiheuttaa häiriöitä ja uudessa softassa on sitä parannettu. olisikohan vielä merkkikohtainen? en tiedä
 

kotte

Hyperaktiivi
yksi invertteri. kun sen kytkee pois niin kaikki toimii normaalisti.
mutta kuinka selvittää mikä sitä vaivaa kun se muuten toimii eroamatta millään lailla muista samanlaisista identtisistä laitteista mutta ainoastaan tuo auto, auton oma invertteri alkaa sooloilemaan sen kanssa nostaen jännitteet ja virrat ja sitten ääritapauksissa pätkii.
Sopii varsin hyvin kuvaan, että jokin tai jotkin inverttereistä tai auton tasasuuntaaja päästävät rakennuksen sähkoverkkoon erilaista pärinää ja kun taso nousee riittävästi, nuo "alkavat riidellä, kun riitaa riittävän kovalla äänellä haastetaan".

Olen itse viime päivinä tapellut vastaavien ongelmien kanssa sähkömoottoridriven ja siihen liittyvien muuntajien ja itse moottorin kanssa. Skoopilla kun katsoo hommaa ja miettii, kestävätkä muuntajien ja moottorin käämit moista pärinää ja nopeasti toistuvia jännitepiikkejä ja mistä voisi löytyä "siistimisapua" kohtuullisella vaivalla ja rahanmenolla, on lähinnä tullut ajatus, että heittäisi noilla värkeillä vesilintua paitsi moottorilla, jota sitten ohjaisi vain säätömuuntajalla, jollainen toimii ao. moottorin ja sovelluksenkin kanssa aivan mainiosti. Tuskin tuossa sähköäkään juuri enempää kuluisi, vaikka teoriassa ainakin hiukan enemmän saattaisikin.
 

Jule

Vakionaama
110% varmuudella johtui lastauksesta, sähköautot painavia siellä ylhäällä kannella.
ei siellä mitään paloa ollutkaan, pojat tupakalla, aivan varmasti tiedän
Ainakin normaalilla roro aluksella mitkä tahansa autot ovat keveytensä takia ongelmallista rahtia. Laiva käy kiikkeräksi kun rahti on niin kevyttä, luonnollisesti siloin se kevyin rahti laitetaan ylimmäs.
 

jarkko_h

Vakionaama
Autovakmistajasta riippumaton akkutesteri. Tämä on tervetullut asia. En hirveästi luottaisi autonvalmistajien omiin lukuihin.


Artikkelissä vuoden 2022 Skodassa viallinen testissä 76% SoH -luvun saava akku. Skodan oma diagnostiikka näytti 88% SoH -lukemaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Autovakmistajasta riippumaton akkutesteri. Tämä on tervetullut asia. En hirveästi luottaisi autonvalmistajien omiin lukuihin.


Artikkelissä vuoden 2022 Skodassa viallinen testissä 76% SoH -luvun saava akku. Skodan oma diagnostiikka näyttää 88% SoH -lukemaa..
Aviloo lukee vain niitä auton antamia tietoja joten siinä mielessä testi on turha. Tosin myyntitilanteessa voi olla käteväkin. Akun kapasiteettiä mittaavan testin voi myös tehdä itse ajamalla ja tulos on yhtä luotettava kuin aviloon kalliimpi testi ja luotettavampi kuin aviloon pikatesti joka vain luetaan sieltä autosta.
 
Back
Ylös Bottom