Kommentointi - janti Mitsubishi Electric FD35VABH loggauksia

Noita käyriä kun kattoo niin kuivalla kelillä kyllä cop kiittäisi Jos tuo käyntijakso ois tupla mittainen Nyt käy niin että just kun on päästy huippu cop lukuihin niin polkaistaan sulatus.
Eikös Jantia yhtään innostaisi laittaa modi tuohon mitsu vsnhukseen?

Vielä ei ole tullut huurteettoman kennon sulatuksia. Katsotaan nyt keväällä kun ilmankosteus laskee pidemmäksi aikaa 80% alapuolelle.

Vaatisi alle 4 min sulatuksen että pidentäisi lämmitysjaksoja. Nyt on sulatukset 4 min 30 s. - 5mn.

Nythän laite jo toimii kuin Toshibat parhaimmillaankin ja eipä niitä ole kukaan lähtenyt modailemaan. 8)

Millaisia vesimääriä syntyy noilla käyntijaksoilla?
Eli onko kuuraa sen verran että lorahtaa litra vai jääkö desiin?
Aamulla mittasin noin 1 h 30 min käyntijakson ja 4 min 30 s sulatusjakson tuloksen, ja se oli hieman yli 0,5 litraa. +Osa kosteudesta höyrystyi kennon kuivauspuhalluksessa.

Virallisella sääasemalla -17C ja kosteus 90%.

Liitetiedostot

• sää.png
    sää.png
    314,7 KB · Lukukerrat: 216
Viimeksi muokattu:
On siinä ollut kokeilussa anturin siirtomodaus ja tämän lisäksi loppulämpötila nostomodaus.
Anturin siirto kennokierrossa noin 4 kiertoa aiemmaksi (ks. kuva uusi paikka) johti siihen että jäätä aloi kertymään viimeisiin kennoputkiin jo pikkupakkasilla. (ks. kuva Jäätä3) :lumiukko:
Loppulämpötilan nosto 5 => 10 C auttoi tuohon, mutta tuolloin sulatusjaksot pitenivät sen verran että laite aloi lyhentämään lämmitysjaksoja. ;D

Tällä hetkellä sulastuksen loppulämpötila on vakio ja sulatusanturi vaikopaikalla hieman eristettynä.

Liitetiedostot

• Anturi eristettynä.jpg
    Anturi eristettynä.jpg
    113,6 KB · Lukukerrat: 296
  • Jäätä3.jpg
    Jäätä3.jpg
    114,2 KB · Lukukerrat: 279
  • Sulatusanturi uusi paikka.jpg
    Sulatusanturi uusi paikka.jpg
    89,5 KB · Lukukerrat: 258
Viimeksi muokattu:
Onko sulla modattu pumppua mitenkään?
Pari reikää olen porannut ulkoyksikköön vasempaan etukulmaan.

Pohjavastukselle on "janti-modaus", joka ei ole tällä hetkellä käytössä (=kovemmilla pakkasilla). Tämä modaus on nyt katkaisijalla ohitettuna (=ihan vakio toiminta).

Sulatusanturi on eristetty, mutta vakio paikallaan.

On se hyvin rokannut kovassa käytössä.
Juu, 10 vuotta tuo on yksin hoitanut kämpän lämmityksen ja jäähdytyksen. Laite on tuona aikana kuluttanut sähköä 26,5 MWh.:cool:
Jos olisi pyörinyt noin 6000 h vuodessa, niin keskiottoteho olisi ollut noin 440 W.

Noin 60 000 h kompressorilla täynnä ja kompressorin tukikumit alkaa olla kovettuneet ulkoyksikön värinästä päätellen.
Nibe taisi arvioida käyttöiäksi noin 80 000 h => vielä 3-4 vuotta vois olla kompuralla "elinaikaa" :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Noin 60 000 h kompressorilla täynnä ja kompressorin tukikumit alkaa olla kovettuneet ulkoyksikön värinästä päätellen.
Nibe taisi arvioida käyttöiäksi noin 80 000 h => vielä 3-4 vuotta vois olla kompuralla "elinaikaa" :rolleyes:
Mulla on Fujitsu yli 15 vuotta, todellista aktiivikäyntiä tosin siitä vain 12 vuotta kun tuli vilp/mlp-elämä, mutta se oli kyllä sen 12 v kesät-talvet käynnissä. Nyt se vain jäähdyttää.

Mutta en ole fujitsussa havainnut näinä vuosina heikkenemisen merkkejä, hämmästyn jos se nitkahtaa.
Kyllä mitsu ylittää tuon 80 000 tuntia.

Mutta en ole fujitsussa havainnut näinä vuosina heikkenemisen merkkejä, hämmästyn jos se nitkahtaa.
Kyllä mitsu ylittää tuon 80 000 tuntia.
Meillä tuo ulkoyksikön värinä on nyt 1. oire jostain... :hmm:

Tällä viikolla tuli taas kerran tehtyä sisäyksikön kennolle ja puhallinrummullulle perinteinen pesu pumppusuutin pullolla. Laiskotti sen verran että jätin imuroinnin väliin ja sen sijaan huuhtelin kuumalla vedellä ennen pesunesteen ruiskuttelua. Syksyllä voisi taas kokeilla imurointia ennen pesua. :p

Tällä viikolla tuli taas kerran tehtyä sisäyksikön kennolle ja puhallinrummullulle perinteinen pesu pumppusuutin pullolla. Laiskotti sen verran että jätin imuroinnin väliin ja sen sijaan huuhtelin kuumalla vedellä ennen pesunesteen ruiskuttelua. Syksyllä voisi taas kokeilla imurointia ennen pesua. :p
Kyllä toi vesipesu on ihan ykkönen, nopee ja siisti.

10.7.2021 oli Hyvinkäällä toistaiseksi kuumin vuorokausi, keskilämpötila 26C.

10.-11.7.2021 jäähdytyksen kulutus oli 2 kWh/vrk.

"Jäähdytys voi tuoda ison laskun". Terveisin, jokavuotinen itkuvirsi medioissa:

Että varo nyt Janti, ettei tule kuitenkin ISO LASKU.

Toivottavasti laite osaa lyhentää lämmitysjaksoa tarpeen mukaan...
Täällä on aika usein -3c keleissä kenno aivan tukossa jo 70min kohdalla.
Millähän kelillä tuollainen 5 tunnin lämmitysjakso onnistuisi täällä, ehkä joku -30c pakkanen, mutta taitaa yhäkin olla liikaa.

Toivottavasti laite osaa lyhentää lämmitysjaksoa tarpeen mukaan...
Tuo ei ole ollut koskaan ongelma, tässä esimerkki.

Harmittavaa että Toshiba pilasi hyvän sulatusalgoritminsa noilla "kellosulatuksilla" (70/90min). Daikin taitaa olla nyt ainoita joissa voi olla pakkasilla yli 3 h lämmitysjaksoja ilman sulatuksia. Olikohan jollain 10 h lämmitystä kovalla kuivalla pakkasilmalla ilman sulatusta.
Mistähän löytyisi tuo Daikinin nykyisin käyttämä sulatusalgoritmi?

Tuossa Daiseikai 8 sulatusalgoritmi ND ja E mallit, kumpi on parempi? :hmm:

Liitetiedostot

• Defrost RAS-25G2VP-ND.png
    Defrost RAS-25G2VP-ND.png
    161,8 KB · Lukukerrat: 226
  • Defrost RAS-10G2VP-E.png
    Defrost RAS-10G2VP-E.png
    144,3 KB · Lukukerrat: 185
Viimeksi muokattu:
Täällä on aika usein -3c keleissä kenno aivan tukossa jo 70min kohdalla.
Täällä vedellään 95 min lämmitysjaksoja 100% kosteudessa, ottotehot noin 530 W ja anto noin 1840.

Liitetiedostot

• FD35VABH puhalluslämpötilat -2.5 - +4C TI-KE.png
    FD35VABH puhalluslämpötilat -2.5 - +4C TI-KE.png
    55,6 KB · Lukukerrat: 206
  • FD35VABH tehot ja koti-KOP -2.5 - +4C TI-KE.png
    FD35VABH tehot ja koti-KOP -2.5 - +4C TI-KE.png
    72,5 KB · Lukukerrat: 219
  • sää.png
    sää.png
    105,7 KB · Lukukerrat: 206
Hyvin kyllä pelaa. Laskin että, jos modais toshibassa pohjavastuksen toimimaan pelkästään sulatuksen aikana, säästäisi etelän keskimääräisenä talvena 200 kwh.

@janti miten toteutit pohjavastuksen ohjauksen. Toshibassa olis todennäköisesti nelitieventtiilin releestä otettavissa tieto. Toinen vaihtoehto puhaltimen pyöriminen.

@janti miten toteutit pohjavastuksen ohjauksen.
Tuommoinen extra termarit on sopivasti kolmitieventtiilihatun päällä kiinni.

Viimeksi muokattu:
Illalla 5 min sulatusjakso ei lyhentänyt lämmitysjaksoja, vasta 6 min sulatusjakso lyhensi seuraavaa lämmitysjaksoa.

Nyt aamulla 5 min sulatus kuitenkin lyhensi lämmitysjaksoa? :hmm:
=> Ehkä tuota pitäisi logata 10s välein, niin selviäisi onko noissa 5 min sulatusjaksoissa todellisuudessa eroja.
Mistä sinä mittaat sulatusjakson pituuden?

LN:ssä nimimerkki @Velsku teki sulatusaikamittauksia viime talvena. Mitä olen itse näitä testaillut, niin minullakin näyttäisi nämä mittaukset pitävän paikkansa. Velskulla muistaakseni LN35 ja minulla LN25.

LN:ssä kun mittaa "aktiivisen" sulatusjakson pituuden siitä, kun kompressori käynnistyy - siihen kun kompressori sammuu ja puhallin käynnistyy, niin...

Kun pakkasta vähemmän kuin -20 C, niin alle 3:00 sulatuaika pidentää lämmitysjaksoa 10 min.

ja pakkasta enemmän kuin -20 C, niin alle 3:15 pidentää lämmitysjaksoa 10 min. Eli kovemmalla pakkasella antaa 15 sekunttia lisäaikaa sulatusajalle.

Kun sulatusaika jää alle 4:15, niin pitää lämmitysjakson samana.

Kun sulatusaika 4:15 – 5:00 lyhentää lämmitysjaksoa 10 min.

Kun sulatusaika yli 5 min, niin mahdollisesti lyhentää kerralla paljon lämmitysjaksoa.

Mistä sinä mittaat sulatusjakson pituuden?
Minulla on ottotehomittauksen loggaus 30 s välein. Siitä pystyy ottamaan ajan. Näkee kun on vain ulkoyksikön puhallin päällä (~35W) tai pohjavastus+puhallin on päällä (~156 W). Eli mulla alkaa tuo ajanmittaus jo ennen 4-tien kääntymistä, mutta se päättyy myös ennen sen kääntymistä takaisi lämmitykselle. 30 s tarkkuudella tuo on riittävä tieto. Tuo mun mittaama sulatusaika taitaa olla nyt noin 30 s pidempi jo lähtökohdiltaan kuin mitä teidän LN-mittaus.

Mulla on siis modattu pohjavastus joka ei ole päällä lämmityksen aikana. Sulatuksen alussa vain ulkoyksikön puhallin ottaa tehoja ennen 4-tien kääntymistä jäähdytykselle/sulatukselle. Sulatuksen lopussa kompressorin sammuttua mulla on sen sijaan sulatusvastus ja ulkoyksikön puhallin päällä (ennen kompressorin käynnistystä lämmitykselle).

MUZ-FD35VABH sulatusjakso.png

Viimeksi muokattu:
Minulla on ottotehomittauksen loggaus 30 s välein. Siitä pystyy ottamaan ajan. Näkee kun on vain ulkoyksikön puhallin päällä tai vain pohjavastus päällä.
Ok. Nämä eivät varmaankaan ole vertailukelpoisia edellä mainitsemani LN mittausten kanssa, jollei joku tietäisi, mitä aikaeroa,näillä olisi keskenään. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että ovatko LN:n ja FD:n sulatusjaksojen pituuksien merkitys lämmitysjaksoihin samat.

Ok. Nämä eivät varmaankaan ole vertailukelpoisia edellä mainitsemani LN mittausten kanssa, jollei joku tietäisi, mitä aikaeroa,näillä olisi keskenään. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että ovatko LN:n ja FD:n sulatusjaksojen pituuksien merkitys lämmitysjaksoihin samat.
Nuo mun mittaamat ovat siis noin 30 s pidempiä kuin teidän LN-mittauksella, mulla alkaa mittaus noin 35 s aiemmin kuin teillä LN-mittauksissa. Mulla alkaa siitä kun puhallin on yksin päällä, kun teillä alkaa siitä kun kompressori käynnistyy sulatukselle.

Viimeksi muokattu:
Nuo mun mittaamat ovat siis oin 30 s pidempiä kuin teidän LN-mittauksella, mulla alkaa mittaus noin 30 s aiemmin.
Ymmärsinköhän oikein? Eli "LN-mittaustavalla" FD:ssä alle (5:00-0:30)= 4:30 min aktiivisella sulatusajalla jatkaa lämmitysjaksoa 10 min, kun taas LN jatkaa lämmitysjaksoa 10 min alle 3:00 min aktiivisella sulatusajalla.

Ymmärsinköhän oikein? Eli "LN-mittaustavalla" FD:ssä alle (5:00-0:30)= 4:30 min aktiivisella sulatusajalla jatkaa lämmitysjaksoa 10 min, kun taas LN jatkaa lämmitysjaksoa 10 min alle 3:00 min aktiivisella sulatusajalla.
Tuossa edellä oli noita mun mittauksia vain lyhennyksistä. Eli jos oli yli 5 min sulatus LN-mittaustavalla (5:30 FD) niin lyhentää 10 min.

Tässä oli näitä pidennyksiä samalla sulatuskeston mittaustavalla, mutta siellä ei ollut nyt sopivaa esimerkkiä sille ettei tekisi mitään.

Tässä mun mittaustavalla 4:30 min sulatus, LN-mittaustavalla tuo olisi 4 min. 8)
Sulatus 4 min 30 s.png

Viimeksi muokattu:
Tuossa edellä oli noita mun mittauksia vain lyhennyksistä. Eli jos oli yli 5 min sulatus LN-mittaustavalla (5:30 FD) niin lyhentää 10 min.

Tässä oli näitä pidennyksiä samalla sulatuskeston mittaustavalla, mutta siellä ei ollut nyt sopivaa esimerkkiä sille ettei tekisi mitään.

Tässä mun mittaustavalla 4:30 min sulatus, LN-mittaustavalla tuo olisi 4 min. :cool:
Anteeksi, tosiaan kyse oli lyhennyksistä. Uusi tulkinta yritys. LN mittaustavalla FD lyhentää lämmitysjaksoa yli 5 min sulatusajalla ja LN yli 4:15 sulatusajalla.

LN mittaustavalla FD jatkaa lammitysjaksoa alle 4 min sulatusajalla ja LN alle 3 min sulatusajalla.

Onko sinulla @janti tiedossa, että mikä on FD:llä enimmäissulatusaika, jolla FD vielä jatkaa sulatusväliä?

LN:llä se on LN-mittaustavalla alle 3 min ja yli -20 pakkasella 3:15.

Kiinnostaisi siis se, että salliiko esim. FD pidemmän sulatusajan kuin LN, jolla FD vielä jatkaa sulatusväliä.

Onko sinulla @janti tiedossa, että mikä on FD:llä enimmäissulatusaika, jolla FD vielä jatkaa sulatusväliä?
Eipä ole tuosta muistikuvaa. Alle 4 min se on (-10 C) eli tuolla teidän mittausta tavalla alle 3:30 min. Tarkkoja mittauksia ei tästä ole mulla, joten se voi olla tuo sama kuin teidän mittaama.

Viimeksi muokattu:
No kelpaisi se FD:llekin, mutta sitten pahenisi tuo jäätäminen rivotuksen alareunassa. Se on mulla aika saman näköistä kuin tuolla toisaalla Toshiba Premiumissa Plussassa on. Tuohan voi kasvaessaa vaikuttaa tuohon sulatuksen pituuteenkin.
Erikoisen näköisiä jääpaloja. LN:lle sulatushuijauksen tehneillä sulatuksia on huomattavasti vähemmän, kuin perus LN:llä. Myöhemmin varmaankin kuullaan, että aiheuttaako huijaus mm. tällaista ilmiötä. Tosin huijaus ei ole orjallisesti aikaan sidottu.

Eikös siinä coppi parane, jos koneelta riittää lähemmäs 20 astetetta viilempi puhallusilma takan avustuksella.
Vai takan copistako tässä oli puhe?

Eikös siinä coppi parane, jos koneelta riittää lähemmäs 20 astetetta viilempi puhallusilma takan avustuksella.
Laitteen COP on kyllä heikko tuossa, lähellä 1. Sähköuunin COP on meillä kyllä alle 1.

Takaisin
Ylös Bottom