Ei pätkiminen ole mobiililiittymänkään normaali ominaisuus, mutta nopeusvaihtelu on. Nopeus vaihtelee kuituverkossakin kun liikenne ruuhkautuu. Heikkolaatuisia kuluttajaluokan 4G reitittimiä on luvattoman paljon. Sain testata monta eri laitetta ennen kuin löytyi sellainen jossa suorituskyky ulkoisilla antenneilla on oikeasti speksien mukainen. Huawei B525s-23a oli sellainen. Myöhemmin kuvittelin, että kehitys kehittyisi ja otin B535-232:n kun operaattori sellaista tyrkytti, mutta tuossa on joku bugi joka aikaa myöten hyydyttää nopeuden 50Mb/s tasoon ellei sitä säännöllisesti boottaa. Anoppilassa samaa vikaa kuituliittymän kanssa ja pitkään tappelivat että saisivat kuidulla luotettavaa telkkarikuvaa. Nyt saisivat 5G:llä enemmän kaistaa halvemmalla hinnalla, mutta kuituhan "pakkomyytiin" poistamalla kuparit ja tarjoamalla tietyt kanavapaketit ainoastaan kuidulla.
Valitettavasti monet, jotka ei ole työskennelleet tietoliikennealalla, todella naiivilla lapsenuskolla uskoo että on olemassa täydellisiä tietoliikenneyhteyksiä ja täällä on siihen väitteeseen vielä poteroiduttu niin huolella, että ei ole mitään mahdollisuutta peruuttaa.
Noissa kuluttajapäätelaitteissa riittää ongelmia ja kotikuitujen halvassa keskuspäässä myös, mobiilissa keskuspää on laadukkaampi ja sen palvelutaso on mm. sähkönjakelun osalta varmistettu edes jotenkin. Kuiduissa myös niitä asennusliikkeen sormilla rasvaamia liitoksia yms. ikävää tulee vastaan, vaikka kuinka paasataan että asiakas ei saa kuituja kytkeä, niin ikävä kyllä olen aika monta yritysliittymää tilannut ja ne on sitten kytketty minun kuitumikroskoopilla, puhdistusvälineillä jne. asiakkaan tiloissa ja keskuspäässä ilmeisesti vaan toivotaan parasta. Kuluttaja-asennuksia en viitsi edes ajatella, ettei tule paha mieli.
Ehkä 20% kerroista (yleensä kun asentajana on ollut Relacom pk-seudulla) on asentajalla ollut itsellä edes mukana tarvittavat välineet, ja useimmiten silloin niitä on myös käytetty. Empower harrastaa kuitujen kytkemistä aivan yhtä sokkona kuin asiakas itse. Laskuttaa osaavat kuitenkin "ammattilaisen" hinnan.
Valikoimalla löytyy toimivia päätelaitteita ja verrattuna esim. DSL:iin mobiilit on erinomaisen luotettavia, ei ole päivien katkoksia kun joku on irrottanut parit tai viikkojen riitelyä aspan kanssa kun liitos jossain kastuu ja yhteys alkaa pätkiä.
Mobiilin suuri etu on se että keskuspää on jaettu muiden asiakkaiden kanssa -> vaikka olisi harvinainen tai erikoinen vika, se löytyy ja korjataan kaikille. Yksittäistä tilaajaa koskeva ajoittainen vika kiinteässä yhteydessä on kuluttaja-aspan kautta usein ihan toivoton korjattava vaikka itse tietäisi missä vika on, peruskuluttajalle se on aivan ylivoimaista kun ei voi todistaa onko vika asiakkaan laitteissa vai ei. Mobiilissa voi myös simmiä vaihtamalla äänestää jaloillaan eli on oikeasti mahdollisuus kokeilla onko vika verkossa vai asiakaslaitteissa. Usein kiinteissäkin helpoin tie on tilata eri toimittajalta uusi liittymä ja luovuttaa vian korjauksen kanssa, mutta kuiduissa on usein monopoli.