Kotimokkula ja kiinteä laajakaista keskustelua

hemaris

Aktiivinen jäsen
Näkisipä täällä kehä kolmosen sisäpuolella tällaisia tarjouksia - tai oikeammin mitä tahansa tarjouksia kuituyhteydestä. Vaikuttaa siltä että vahoille OK-alueille kuidun saaminen on lähes mahdotonta. Itse olen vuosien aikana ilmoittaunut aika moneen kampanjaakyselyyn, viimeksi Valokuitusen kyselyyn. Mikään näistä ei kuitenkaan näydä toteutuvan.

Pitää kommentoida omaa viestiäni - ihmeiden aika ei ole ohi. Eilen tipahti postilaatikkoon valokuitusen tarjous kuituverkon rakentamisesta. Hinta 1690€ siihen että tulee purkki sisään. 300€ alennusta jos itse kaivaa kaapelille ojan. Laitoin tilauksen välittömästi sisään. Nyt jännitetään että tuleeko riittävästi tilaajia. Haluavat "rajatulta alueelta" (jota ei taremmin määritellä) 50% peiton
 

jlu2006

Aktiivinen jäsen
Toivo parasta, pelkää pahinta.
Itse tilasin tammikuussa 2021. Kesäkuussa sitten ilmoittivat, että ei rakenneta :(

5Gllä sitten mennään täällä kehitysalueella (5 km tampereen keskustaan).
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Meillä tuon liittymän hinta nousi juuri 5 €/kk => 7,90 €/kk. Hyvin on pelittänyt korona-aikana. Ping matala (alle 20 ms)1800 MHz LTE verkossa ja signaali hyvä vesi-/lumisateella. Nopeudet noin 52-54 / 38. Aluksi tulee speedtestillä purskeessa yli 70 M, sitten tulee jarru päälle. :cool:
Mulla "sama", mutta ei BF-tarjouksesta, vaan tuon sain aikanaan kerrostalo-osakkeeseen kuuluvan laajakaistan kylkeen muistaakseni ystävänpäivätarjouksena 5€/kk. Nyt tulikin jo viestiä ja taas nousee hinta ens maaliskuussa 7,90€/kk -> 10,90€/kk. Nähtävästi vuoden välein hilaavat hintaa ylöspäin.
Onhan tuo ollut itelle ihan sopiva, mutta huonoa tuossa on se, että tuo ei toimi ulkomailla, vaan ainoastaan kotimaassa.
Mulla tuo on tosin puhelimessa toisena sim-korttina nettikäytössä, koska puheluita varten on kuukausimaksuton latausliittymä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Valokuitunen kauppaa valokuitua hintaan 1890EUR @ 60kk sopimuksella. Tämän jälkeen tulee 4,9EUR ylläpito maksu, oletan. Onko kokemuksia valokuitusesta?
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Valokuitunen kauppaa valokuitua hintaan 1890EUR @ 60kk sopimuksella. Tämän jälkeen tulee 4,9EUR ylläpito maksu, oletan. Onko kokemuksia valokuitusesta?

"Huhtikuun alusta toimintansa aloittava Valokuitunen Oy on CapMan Infran ja Telia Companyn yhteisyritys, joka keskittyy esikaupunkialueiden kuiduttamiseen tiiviisti asutuissa taajamissa ympäri Suomen. Yritykseen siirtyy Telian Avoin Kuitu -liiketoiminta ja -verkot, joissa on tällä hetkellä 20 000 kotitaloutta Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla."
 

repomies

Hyperaktiivi
Kuidussa operaattorin perimä kuukausimaksu on kova perustamiskustannusten lisäksi. Jo 50Mbit/s maksaa päälle kolmekymppiä kuussa.

Oma mokkula antaa käytännössä huonoimmillaan 40Mbit/s, tyypillisesti 50-70. Kuukausihinta on ihan pikkuisen toista kymppiä. Syynä nopeuden jäämiseen aina alle 100Mbit/s on lähinnä se, ettei ole suunnattua ulkoantennia. Sijainti talon sisällä vaikuttaa tuohon nopeuteen jostain syystä paljon.

Mokkulasta jaan gigabit-ethernetillä pitkin kämppää, tuo ethernetti toimii backhaulina meshille jossa on 3 wifiasemaa. Käytännössä tuo riittää mainiosti työkoneille ja lasten videoiden katseluun. 4K-kuvaa meillä ei katsella, eikä ole väliksikään.
 

rassi

Aktiivinen jäsen
Eikö tuo 4,9€ tule silloin, kun sulla ei ole varsinaista nettiyhteyttä otettuna?
Jos netti, niin tuota ylläpitomaksua ei ole.
 

pelzi_

Vakionaama
Juu. Mutta se on maksettava maailman tappiin vaikka ei käyttäisi, tai sitten uusi liittymismaksu jos liittymän lopettaa ja haluaa takaisin.

Mutta Telian kuituun sijoittaminen on perus-ok, sen arvo tuskin katoaa konkurssissa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Juu. Mutta se on maksettava maailman tappiin vaikka ei käyttäisi, tai sitten uusi liittymismaksu jos liittymän lopettaa ja haluaa takaisin.

Mutta Telian kuituun sijoittaminen on perus-ok, sen arvo tuskin katoaa konkurssissa.

Ainoa epävarmuus on CapMan joka omistaa 60% etä Telialta ei hirveesti kysellä.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Ainoa epävarmuus on CapMan joka omistaa 60% etä Telialta ei hirveesti kysellä.

Erään kilpailevan firman johtaja kertoi oman arvionsa minulle, että Telia varmaan pyrkii jossakin vaiheessa eroon koko osuudestaan Valokuitusessa. Aika näyttää.
 

pelzi_

Vakionaama
Telia kuitenkin antaa tytäryhtiölleen ymmärrystä siitä miten bisnestä pyöritetään oikeasti eikä niin että ensin rakennus vaatii almuja ja sitten ylläpitokin vaatii almuja.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Niin, sen takia Telia omistaakin vain 40%. Jos omistus olisi toisin pain niin silloin Telia uskois asiaan enemmän.

Telia, kuten kaikki kolme suurta operaattoria menevät neljänneskvartaali edellä.
Kuidun rakentaminen ei ole tässä suhteessa parasta bisnestä, joten Telian osuus kaupattaneen kunhan aika ja arvo on sopiva.

Capmanillakaan ei toki ole ylettömästi varaa alkaa käyttämään monopolia hyväksi, muutoin asiakkailla on pakko äänestää jaloillaan
vaikka sen huonon ja epävarman mobiilin varaan.
 

pAy

Vakionaama
Jes. Pääsääntöisesti, jos netillä on oikeasti väliä, niin kuitu nakkaa mobiilia viisi viidestä kuokkaan.

Kyllä sitä kuituliittymienkin ongelmista olen kuullut, pätkimisiä...

Pidän omaa 150M 4G liittymää aika hyvänä, ping 16, joskus harvoin nopeus tippuu 120/15M, hinta 9,90/kk. Kerran muistan vuoden aikana olleen jotain ongelmia operaattorin päässä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Ei noi kuituprojektit hirveästi ole tainneet ottaa tuulta alleen ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
Täälläkin ~kolme vuotta sitten aivan hirveä rummutus ja mainoskampanja Telian Avoin Kuitu -liittymästä, jonka lopputulos oli enemmänkin kyrpiintyneet asukkaat, kun mainoskylttejä oli pitkin tontteja ja ne jätettiin kaiken lisäksi osin keräämättä pois.
Nyt tuota samaa yritetään tasaisin väliajoin Valokuitunen -liittymän kautta mainostaa, mutta aika hiljaista on. Paikallisessa puskaradiossa on aina keskustelua noista, koska aina löytyy yksi-kaksi jotka olisi kiinnostuneita, mutta loput lähinnä naureskelee hinnoille ja pakkomyymiselle, sekä sille ettei kiinnostuneita ole koskaan tarpeeksi, jotta kukaan oikeasti mitään verkkoa rakentaisi.
Siinä vaiheessa, jos valokuituun liittyminen kustantaisi jotain 0-450€ välistä, niin uskoisin asiakkaitakin löytyvän, sillä 5G kiintenä kustantaa asennuksineen alle 500€ ja ainakin täällä suunnalla näkyy noita ulkomokkuloita ilmestyneen seiniin. Ilman kiinteää asennusta selviää vielä halvemmalla ja kaikenlisäksi kk-hinnatkin taitaa puoltaa 5G-liittymää.

Täällä vedetään edelleen/toistaiseksi 9.90€/kk 100M "korttelikuidulla", eli VDSL2-liittymällä. Kovasti tätäkin aikanaan mainostivat isoilla kampanjoilla ja heti perään ovat näitäkin liittymiä laittaneet lopetukseen "vanhentuneena tekniikkana", joten saa nähdä koska lähtee kuparit irti ja pakkomyynti kalliimpiin liittymiin alkaa. Ainakaan näitä liittymiä ei enää tarjota, eli ei saa enää edes ostettua rahallakaan.
Hyvin se tämäkin nykymitoilla "hidas ja max 1-2hlö" on riittänyt tv-striimauksiin ja pelailuihin samaan aikaan 4-5hlö taloudessa.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Haluavat "rajatulta alueelta" (jota ei taremmin määritellä) 50% peiton

Valokuitunen
Perusperiaate on, että 100–200 pientalon kokoiselta alueelta tarvitaan noin puolet asukkaista mukaan, jotta uusi valokuituverkko voidaan rakentaa.
Noinhan tuolla verkkosivustolla kerrotaan. Että siitä vain laskemaan lähinaapuruston kokoa ja lobbaamaan heitä mukaan.

Meillä valokuitunen on jatkanut ilmoittuatumista helmikuun loppuun - alkuperäinen määräaika oli tammikuun loppuun. Laittoivat alueen asukkaille uuden esitteen postilaatikkoon. Tämän voi kai nähdä joko positiivisena (on tullut ilmoittautumisia, mutta ei ihan tarpeeksi, joten jatketaan) tai negatiivisesti (ei ole tullut montaa ilmoittautumista, yritetään vielä kertaalleen).

Oma näkemys on että en ala firmojen markkinointia tekemään vaikka jäisi kuitu saamatta. Eli itse jätän tuon lobbauksen tekemättä vaikka olisikin ollut hyviä mahdollisuuksia kun koko naapurusto oli samaan aikaan kaivamassa aurausvalleja auki.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Ei noi kuituprojektit hirveästi ole tainneet ottaa tuulta alleen ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.

Itse näin ihan toteutuneen Valokuitusen projektin Malmin lentokentän kulmilla olevalla pientaloalueella. Eli joskus viime vuonna oli paljon kylttejä alueella ("saammeko tulla kaivamaan pihallesi"). Ja loppuvuodesta alkoivat kaivamaan. Helsingin karttapalvelusta kun katsoin niin aika hyvä peitto näyttää olevan. Siellä olevassa katualueiden työkartassa on merkitty yksittäisten tonttien kaivuulinjat ja sen mukaan vain muutama talo on jättänyt kuidun ottamatta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Täällä vedetään edelleen/toistaiseksi 9.90€/kk 100M "korttelikuidulla", eli VDSL2-liittymällä. Kovasti tätäkin aikanaan mainostivat isoilla kampanjoilla ja heti perään ovat näitäkin liittymiä laittaneet lopetukseen "vanhentuneena tekniikkana", joten saa nähdä koska lähtee kuparit irti ja pakkomyynti kalliimpiin liittymiin alkaa. Ainakaan näitä liittymiä ei enää tarjota, eli ei saa enää edes ostettua rahallakaan.
Hyvin se tämäkin nykymitoilla "hidas ja max 1-2hlö" on riittänyt tv-striimauksiin ja pelailuihin samaan aikaan 4-5hlö taloudessa.

Kupari riittää hyvin pelailuihin, pingit saa alas ja vakaiksi. Mikään striimauspalvelu sitten taas ei edellytä 100M enempää downstreamia, jos se vaan on vakaasti saatavilla. Talouden käyttäjien määrä voi tehdä omat muuttujansa tuossa.

Pidän omaa 150M 4G liittymää aika hyvänä, ping 16, joskus harvoin nopeus tippuu 120/15M, hinta 9,90/kk. Kerran muistan vuoden aikana olleen jotain ongelmia operaattorin päässä.

Nuo on hyviä lukuja ja hintakin on poikkeuksellisen halpa. Ettei vähän Lapin lisää olisi kuitenkin ja nuo luvut lähinnä hyvän päivän parhaita tuloksia? Onko kiinteä suunta-antenni ulkona? Tuo hinta lienee tinkimisen ja/tai keskittämisen tulos.

Itselläni 30-60% jää liittymän maksiminopeudesta haaveilun tasolle, ja pingi on pienimmillään ollut 19, tyypillisesti se on 22. Minkäänlaista napinaa jälkikasvun osalta ei kuitenkaan tule, ovat tyytyväisiä saamansa palvelun tasoon.
 

kotte

Hyperaktiivi
Meille saatiin pari vuotta sitten taloyhtiökuitu ja se on siitä hyvä, että yhtiölle tai osakkaille ei tule perusmaksuja. Yhtiöjakamosta on eteenpäin yleiskaapelointi. Mobiililiittymän (käyttö mökillä) ohessa olen tyytynyt 100Mbit/s liittymään, joka maksaa 5 euroa kuussa vielä toistaiseksi. Tuohon se on 90% tarkkuudella pystynytkin omissa mittauksissani. Naapurilla on ollut 1Gbit/s liittymä ja väitti littymänsä jokseenkin tuohon omissa mittauksissaan säännöllisesti päässeensä.

Omassa käytössä sisäverkon laitteisto on nykyiselläänkin yhtä suuri pullonkaula kuin nettiyhteys, joten enpä toistaiseksi kaipaa parempaa. Television ongelmattomaan katseluun muun ohella tuo riittää hyvin. Olen siirtynyt käyttämään pääasiassa lankayhteyttä kotonakin, kun naapureiden lukuisat tukiasemat ja nettiliikenne häiritsevät usein wifiä.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Kyllä sitä kuituliittymienkin ongelmista olen kuullut, pätkimisiä...

Ei pätki, ei kuulu kuidun normaaliin "ominaisuuksiin", kuten mobiilissa.
Todennäköisempää on, että pätkintää on kodin langattomassa verkossa. Langattoman verkon toimintaan kannattaa panostaa, jos sitä käyttää paljon. Yksi kuitupäätelaite wlanilla ei aina riitä.

Jos taas olet varma, että pätkintä ei johdu omista laitteista tai wlan verkosta, tulee tehdä operaattorille vikailmoitus.
 

pAy

Vakionaama
Ei pätki, ei kuulu kuidun normaaliin "ominaisuuksiin", kuten mobiilissa.
Todennäköisempää on, että pätkintää on kodin langattomassa verkossa. Langattoman verkon toimintaan kannattaa panostaa, jos sitä käyttää paljon. Yksi kuitupäätelaite wlanilla ei aina riitä.

Jos taas olet varma, että pätkintä ei johdu omista laitteista tai wlan verkosta, tulee tehdä operaattorille vikailmoitus.
Tarkoitin koko kylän toimimatonta verkkoa muutaman kerran vuodessa. 4G verkossa ei ole meillä ollut montaa kertaa katkoksia useamman vuoden ajanjaksolla.

Nuo on hyviä lukuja ja hintakin on poikkeuksellisen halpa. Ettei vähän Lapin lisää olisi kuitenkin ja nuo luvut lähinnä hyvän päivän parhaita tuloksia? Onko kiinteä suunta-antenni ulkona? Tuo hinta lienee tinkimisen ja/tai keskittämisen tulos.

24kk sopimus tuolla hinnalla voimassa syksyyn asti. Todella harvoin on niin ettei menisi 150M liittymän maksimiin rajoitinta vasten. Teknisessä tilassa 4G reititin, mastoon n. 700m näköyhteys katolta, reititin tosin juuri talon vastakkaisella puolella kuin masto. Sijainti muutama km Ylöjärven keskustasta.
 

repomies

Hyperaktiivi
24kk sopimus tuolla hinnalla voimassa syksyyn asti. Todella harvoin on niin ettei menisi 150M liittymän maksimiin rajoitinta vasten. Teknisessä tilassa 4G reititin, mastoon n. 700m näköyhteys katolta, reititin tosin juuri talon vastakkaisella puolella kuin masto. Sijainti muutama km Ylöjärven keskustasta.
Minulla ei tuota näköyhteyttä ole. Sen olen huomannut että työhuoneeseen sijoitettuna en saanut 4G-yhteydellä kuin 23Mbit/s. Sitten kun vein talon keskelle reitittimen, sain sen 40-70 vaihtelevasti. TV-antennin tolppaan laitettuna ja kunnolla suunnattuna voisi saada enempikin. Kaksikerroksisilla taloilla on täällä etulyöntiasema, itsehän asun yksikerroksisessa kuoppaan pudotetussa talossa.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Ei pätki, ei kuulu kuidun normaaliin "ominaisuuksiin", kuten mobiilissa.
Todennäköisempää on, että pätkintää on kodin langattomassa verkossa. Langattoman verkon toimintaan kannattaa panostaa, jos sitä käyttää paljon. Yksi kuitupäätelaite wlanilla ei aina riitä.

Jos taas olet varma, että pätkintä ei johdu omista laitteista tai wlan verkosta, tulee tehdä operaattorille vikailmoitus.
Ei pätkiminen ole mobiililiittymänkään normaali ominaisuus, mutta nopeusvaihtelu on. Nopeus vaihtelee kuituverkossakin kun liikenne ruuhkautuu. Heikkolaatuisia kuluttajaluokan 4G reitittimiä on luvattoman paljon. Sain testata monta eri laitetta ennen kuin löytyi sellainen jossa suorituskyky ulkoisilla antenneilla on oikeasti speksien mukainen. Huawei B525s-23a oli sellainen. Myöhemmin kuvittelin, että kehitys kehittyisi ja otin B535-232:n kun operaattori sellaista tyrkytti, mutta tuossa on joku bugi joka aikaa myöten hyydyttää nopeuden 50Mb/s tasoon ellei sitä säännöllisesti boottaa. Anoppilassa samaa vikaa kuituliittymän kanssa ja pitkään tappelivat että saisivat kuidulla luotettavaa telkkarikuvaa. Nyt saisivat 5G:llä enemmän kaistaa halvemmalla hinnalla, mutta kuituhan "pakkomyytiin" poistamalla kuparit ja tarjoamalla tietyt kanavapaketit ainoastaan kuidulla.
 

pamppu

Vakionaama
Minulla ei tuota näköyhteyttä ole. Sen olen huomannut että työhuoneeseen sijoitettuna en saanut 4G-yhteydellä kuin 23Mbit/s. Sitten kun vein talon keskelle reitittimen, sain sen 40-70 vaihtelevasti. TV-antennin tolppaan laitettuna ja kunnolla suunnattuna voisi saada enempikin.

Mulla irtos sisällä huawei viiksikoneella 30-50 muistaakseni. Ostin pari vuotta sitten Zyxel 7460 ulos tolppaan, niin nyt ainoastaan kesäiset mökkiläisten netflixaukset pudottaa alta satasen. Ulos viedyllä suuntaavalla laitteella parani siis täällä ainakin rajusti. Ihan kuralukemia ei tule enää lainkaan, käytännössä aina ollaan yli sen mitä sisälaitteilla parhaimpina huippuhetkinä.
 

pelzi_

Vakionaama
Ei pätkiminen ole mobiililiittymänkään normaali ominaisuus, mutta nopeusvaihtelu on. Nopeus vaihtelee kuituverkossakin kun liikenne ruuhkautuu. Heikkolaatuisia kuluttajaluokan 4G reitittimiä on luvattoman paljon. Sain testata monta eri laitetta ennen kuin löytyi sellainen jossa suorituskyky ulkoisilla antenneilla on oikeasti speksien mukainen. Huawei B525s-23a oli sellainen. Myöhemmin kuvittelin, että kehitys kehittyisi ja otin B535-232:n kun operaattori sellaista tyrkytti, mutta tuossa on joku bugi joka aikaa myöten hyydyttää nopeuden 50Mb/s tasoon ellei sitä säännöllisesti boottaa. Anoppilassa samaa vikaa kuituliittymän kanssa ja pitkään tappelivat että saisivat kuidulla luotettavaa telkkarikuvaa. Nyt saisivat 5G:llä enemmän kaistaa halvemmalla hinnalla, mutta kuituhan "pakkomyytiin" poistamalla kuparit ja tarjoamalla tietyt kanavapaketit ainoastaan kuidulla.
Valitettavasti monet, jotka ei ole työskennelleet tietoliikennealalla, todella naiivilla lapsenuskolla uskoo että on olemassa täydellisiä tietoliikenneyhteyksiä ja täällä on siihen väitteeseen vielä poteroiduttu niin huolella, että ei ole mitään mahdollisuutta peruuttaa.

Noissa kuluttajapäätelaitteissa riittää ongelmia ja kotikuitujen halvassa keskuspäässä myös, mobiilissa keskuspää on laadukkaampi ja sen palvelutaso on mm. sähkönjakelun osalta varmistettu edes jotenkin. Kuiduissa myös niitä asennusliikkeen sormilla rasvaamia liitoksia yms. ikävää tulee vastaan, vaikka kuinka paasataan että asiakas ei saa kuituja kytkeä, niin ikävä kyllä olen aika monta yritysliittymää tilannut ja ne on sitten kytketty minun kuitumikroskoopilla, puhdistusvälineillä jne. asiakkaan tiloissa ja keskuspäässä ilmeisesti vaan toivotaan parasta. Kuluttaja-asennuksia en viitsi edes ajatella, ettei tule paha mieli.

Ehkä 20% kerroista (yleensä kun asentajana on ollut Relacom pk-seudulla) on asentajalla ollut itsellä edes mukana tarvittavat välineet, ja useimmiten silloin niitä on myös käytetty. Empower harrastaa kuitujen kytkemistä aivan yhtä sokkona kuin asiakas itse. Laskuttaa osaavat kuitenkin "ammattilaisen" hinnan.

Valikoimalla löytyy toimivia päätelaitteita ja verrattuna esim. DSL:iin mobiilit on erinomaisen luotettavia, ei ole päivien katkoksia kun joku on irrottanut parit tai viikkojen riitelyä aspan kanssa kun liitos jossain kastuu ja yhteys alkaa pätkiä.

Mobiilin suuri etu on se että keskuspää on jaettu muiden asiakkaiden kanssa -> vaikka olisi harvinainen tai erikoinen vika, se löytyy ja korjataan kaikille. Yksittäistä tilaajaa koskeva ajoittainen vika kiinteässä yhteydessä on kuluttaja-aspan kautta usein ihan toivoton korjattava vaikka itse tietäisi missä vika on, peruskuluttajalle se on aivan ylivoimaista kun ei voi todistaa onko vika asiakkaan laitteissa vai ei. Mobiilissa voi myös simmiä vaihtamalla äänestää jaloillaan eli on oikeasti mahdollisuus kokeilla onko vika verkossa vai asiakaslaitteissa. Usein kiinteissäkin helpoin tie on tilata eri toimittajalta uusi liittymä ja luovuttaa vian korjauksen kanssa, mutta kuiduissa on usein monopoli.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ylläpidin taloyhtiön ADSL-liittymää reilut 10 v. Sinä aikana oli muutaman kerran vuodessa muutaman tunnin - 1 vrk katkosta ja yhteensä muutama useamman päivän katkosta. Vaikka liittymää käytti yli 20 asuntoa, ei korjauksiin saanut vauhtia. Viikonloppuna ei koskaan tehty mitään ja arkisinkin tosiaan saattoi kestää useita päiviä.

Valokuidulla varmasti ongelmat eivät ehkä ole yhtä yleisiä, mutta vaste on sitten tuollainen, jos noinkaan hyvä.

Toki myös mobiiliyhteyksissä voi olla paikallisia ongelmia. Mulla oli aikanaa duunilittymänä Sonera, joka ei kertakaikkiaan toiminut kotona, vaikka oli kaupunkiauluetta, tukiasema lähellä ja signaali hyvä. Tuossa puhelutkin katkeilivat usein kesken ja soitto ei onnistunut lainkaan. Nykyisellä DNA:lla samasta paikasta saa 4G:llä 100M+ nopeuksia. Monien soittokertojen jälkeen kertoivat bugista, joka laskee liikaa lähetystehoa jne., mutta ei tuo usean vuodon aikana hyväksi tullut.
 
Viimeksi muokattu:

pelzi_

Vakionaama
Juu, ei tuota päivien korjausviivettä saa pois kuin kahdennuksella, ja sitä ei kotiliittymiin saa ellei itse askartele mobiilista. Yritysliittymiin saa vaikka 15min SLA:n mutta se vaatii sitten toisen kuidun kaivamisen toisesta suunnasta niin kaukaa, että saadaan myös toisesta keskuksesta yhteys ilman että se kulkee samaa runkokuitua pitkin missään kohtaa - mutta se kaivuu ei ole kovin kallista 15min liittymän kk-hintaan verrattuna.

Kahdentamattomalle eivät viitsi kunnon SLA:ita edes myydä, koska asiakas vain pettyisi, SLA kun lupaa vaan viiveen korjauksen aloitukseen ja vaikka se olisi 15min, niin sen vuokratun kuparin korjaus menee silti käytännössä seuraavaan päivään ja poikki kaivetun kuidun korjaus myös - sitten jos 2 kuitua kaivetaan yhtä aikaa poikki, niin operaattori maksaa sakot ja asiakas tajuaa että kävi huono onni. Ja jos osoittautuu että molemmat yhteydet meni samassa putkessa, operaattori sitten yleensä häpeissään oikeasti jopa yrittää korjata ne pikaisesti.

Mobiilissa on kuitenkin hinnankin puolesta aika helppoa pitää kahta simmiä. Se suojaa myös niiltä muilta tutuilta riskeiltä, kuten siltä mitä Elisa aikanaan harrasti yritysasiakkaille, että lähettää virheellisiä laskuja, hyvittää ne kun valitetaan, ja sitten kuukauden päästä sulkee asiakkaan kaikki liittymät kun niitä aiheettomia laskuja ei ole maksettu ja menee päivä riidellä ne takaisin toimintaan.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Varsinaista herkkua oli aikoinaan asiakkaana ADSL-yhteyksien vikojen selvittely kun operaattorit vuokrasivat kuparia toisiltaan ja laittoivat viankorjauksen venymisen aina sen kolmannen osapuolen syyksi. Paikallinenhan olisi mieluummin myynyt oman kovemmin hinnoitellun tuotteen. Mahtaakohan sama olla tulevaisuutta mobiileissa kun operaattorit luopuvat omista verkoistaan?
 

pelzi_

Vakionaama
Ei mobiilissa oikein ole tuollaista jaettua vastuuta kuin vuokratuissa tilaajajohdoissa. DSL:issä oli myös korkeamman tason tuotteita, eli paikallinen operaattori tuottaa myös DSL-keskittimen ja siirtoyhteyden sovittuun nieluun paikassa X. Näidenkin vianhaku oli/on kuitenkin surkeaa ja työlästä hommaa kun ne on L2-yhteyksiä. Mobiilissa käsittääkseni verkkoa operoiva hoitaa homman aina L3:n asti joten vianhaku on tuloksellisempaa ja todennäköisyys että pieni asiakasryhmä särkyy ei ole niin suuri, ja suuren asiakasryhmän särkyminen huomataan ja korjataan pikaisesti, toisin kuin se että Kotikadulla ei Perähikiän puhelimen keskittimeen liitetyt 2 Telian asiakasta toimi koska jossain matkalla nieluun on konfiguraatiovirhe ja tämän vianhaku perustuu havaintoihin "johonkin ne paketit katoaa matkalla" ja se mihin ne katoaa löytyy esim. katsomalla laskureita joka laitteesta matkan varrella samalla kun generoi testiliikennettä, ym. kivikautisilla tavoilla.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Nopeus vaihtelee kuituverkossakin kun liikenne ruuhkautuu.

Vaihtelu on kyllä normaalisti hyvin minimaalista, ei ruuhkaudu, kunhan on asiansa osaava ISP jolla rungossa jerkkua riittävästi.
Ja jos ei ole, niin sitä voi aina lisätä. Mobiilin ruuhkautuessa yleensä vähemmän tehtävissä, operaattori vaan sanoo että verkossa on ruuhkaa voi voi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Mobiilissa on tuo sopimusvapaus kyllä hyvä juttu. Minä olen käyttänyt DNA dataprepaidia noin 20€/kk ja kun sattumalta suunta-antennilla sai tukevan linkin mastoon niin hyvin tyytyväinen olen ollut.

Tietenkin mobiilissa on ruuhkariskinsä. Mutta kun toistaiseksi on kaikki toiminut kuin ajatus niin olisi vaikea kuitukauppiaalle tehdä kaupat.
 

repomies

Hyperaktiivi
Minulla on tuo suunta-antenni vielä ajatuksen asteella. Kun katselin lähettimen keiloja jotka netistä löytyy cellmapperista, niin aika lailla laidalla ollaan kahden keilan välillä. Riippuu ihan tuurista, kumpaan mokkula tarraa. Nopeuteen sillä on 2x vaikutus näemmä. Suunta-antenni voisi auttaa, tai sitten ehkä ei. Samassa paikassa tuo lähetin on.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Iskran antennit on laadukkaita ja laitoin tosiaan ullakolle jemmaan metriset antennit: ei paljon jarruta tuulensuoja ja julkisivuverhous liikennettä (oikeasti toki vähän jarruttaa)

Tämä toiminee jos päötykolmiosta signaalin saa.. peltikaton suunnalta tuskin toimisi.

Mutta kyllä tuollaisella voi valita lähettimen jos pomppii kahden maston välillä. Ja aina ei lähin masto ole paras. Ei meilläkään.
 
Viimeksi muokattu:

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Vaihtelu on kyllä normaalisti hyvin minimaalista, ei ruuhkaudu, kunhan on asiansa osaava ISP jolla rungossa jerkkua riittävästi.
Ja jos ei ole, niin sitä voi aina lisätä. Mobiilin ruuhkautuessa yleensä vähemmän tehtävissä, operaattori vaan sanoo että verkossa on ruuhkaa voi voi.
Ei aina ole välttämättä omasta ISP:stä kiinni, että myös täysin kuidulla toteutettu yhteys ruuhkautuu. Ei ne operaattorit tietenkään rajattomasti voi mobiilin kapasiteettia lisätä, mutta lisäävät kuitenkin ja suuntaavat antennejaan mahdollisuuksien mukaan. Kerran olen kiinteästä 4G-yhteydestä valittanut ja ihan kohtuullisessa ajassa kuittasivat korjaavien toimenpiteiden valmistuneen, mutta ei ne foorumeiden valituksia lueskele.
Mistä tällainen luopumistieto on peräisin? Eikai ne hyvin lypsävää lehmää mihinkään myö.
Se on vaan villi veikkaus Suomen Yhteisverkkojen kehityssuunnasta. Myytiinhän varma rahasampokin (sähköverkko) ulkomaille.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kerran olen kiinteästä 4G-yhteydestä valittanut ja ihan kohtuullisessa ajassa kuittasivat korjaavien toimenpiteiden valmistuneen, mutta ei ne foorumeiden valituksia lueskele.
Ei pidä aina paikkaan. :D Kaverilla oli operaattorin X liittymät ja naureskelin julkisella foorumilla miten huonosti maston 5G lähettimien asennuksen jälkeen keilat oli. Asuinalue oli keilojen välissä ilman kuuluvuutta mutta keskellä asumatonta korpea oli hyvät kentät. Viestin jälkeen samana päivänä tuli yyveetä jossa joku heppu kertoi mikä asennuksessa oli mennyt pieleen ja alta kaks viikkoa tuosta antennit oli suunnattu uudestaan. No, kaverin osalta vahinko oli jo tapahtunut ja hän oli irtisanonut määräaikaiset liittymänsä ko. operaattorilta.

"Moi,
Laitoin palautetta alueesta vastaavalle radioverkkosuunnittelijalle tuosta ---- ---- 5G-peitosta.
Tässä tukiasemassa solusuunnat ovat todellakin enemmän yleispeittoa valtatien ja eteläisen alueen suuntaan, ja solujen suuntaamista paremmin ----- päin voi perustellusti ehdottaa :)
Laitan lisätietoa kun suunnitteija antaa palautetta."
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
@fraatti Seison korjattuna, ja ihan mielelläni. Minäkin valittelin kerran surkeaa varaosapalvelua harrastuspohjalta pyörivällä merkkikohtaisella autofoorumilla, ja pian sain haukkumani merkkiliikkeen edustajalta YV:tä ja kaipaamani osan "tiskin alta". Pointtina oli kuitenkin, pääsääntöisesti, että ehkä kaverisikin olisi kannattanut valittaa suoraan operaattorille eikä kaikessa hiljaisuudessa äänestää jaloillaan.
 
Back
Ylös Bottom