Pohjavesi saattaa tunkea sisällekin riittävän syvään kuoppaan, eli kaikki riippu rakennuspaikasta. Myös varastointiaineen valinnassa kannattaa ottaa reunaehdot huomioon.mutta vesi tuskin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pohjavesi saattaa tunkea sisällekin riittävän syvään kuoppaan, eli kaikki riippu rakennuspaikasta. Myös varastointiaineen valinnassa kannattaa ottaa reunaehdot huomioon.mutta vesi tuskin.
Pohjavesi saattaa tunkea sisällekin riittävän syvään kuoppaan,

IBC tankeissa näyttäisi googlauksen perusteella olevan 60C aika maksimi mitä käyttöön suositellaan. Eli sinänsä lämpöpumppujen tuottama lämpötila on sangen kelvollinen.
Se miten lämpö laitettaisiin tankkeihin ja otettaisiin pois.... jos tankkeja olisi vaikka 50 kappaletta, niin lämmönvaihtimen kustannus alkaisi olemaan merkittävä. Riittäisiköhän jos kuhunkin tankkiin työntäisi lattialämmitusputkea vaikka 10 metriä ja huolehtisi tavalla tai toisella että putki yltää pohjalle asti.
Tuo saattaisi joissakin tapauksissa myös vähentää eristystarvetta ympäristöä vastaan, jos suoranaiset pohjaveden virtaukset on estetty vaikkapa junttaamalla rakennuksen ympärille ponttiseinä, joka patoaa lisäveden tulvimista. Suotoveden pumppaus (paaluille perustetun) talon alta tai vierustalta palauttaa lämpöä, joka voidaan puolestaan kerätä osittain hyödyksi vaikkapa maalämpöpiirin paluuseen liitetyllä priimauskeräimellä, jollainen asennettaisiin suotoveden palautuskaivoon, mistä jäähtynyt vesi johdettaisiin edelleen ponttipadon ulkopuolelle.Hyvä pointti eli se lisäisi rutkasti varaajan kapasiteettia jos olisi näin onnekas sattuma![]()
Ei se ole vain 10%, alussa kylmä reunavyöhyke on 1,5 m, ja tuossa kuvassa on lämpöenergian riittävyys pun käyrä, sieltähän tulee 150-250 vrk kohdalla 7-4 kW. Vihreä käyrä on lämpötila hiekka akun sisemmässä kuumassa kerroksessa.Jos ratkaisu on tuo että ei käytetä siitä hiekka-akusta kuin esim 10% kapasiteetista, lämmittämällä vain sen ydin, niin miten se nyt enää mitenkään voi enää kilpailla veden kanssa energiatiheydessä?
Miksei kierrättäisi vaan ihan niissä olevaa nestettä sellaisenaan? T-haara jossa supistus toiselle tulolle sekoittaisi hyvin, tai sitten toinen putki kannesta läpi.
Pumppaushäviöt saisi maltilliseksi kytkemällä nuo rinnan, jolloin pumppausvastus tippuu verrattuna sarjakytkentään. Ja häviöhän jää pitkälti talteen lämmöksi, joka tapauksessa.
Lähinnä juuri sen vuoksi että kierto olisi suljettu ja happidiffuusion estävällä putkella myös pysyisi sellaisena. Siirtohäviöt saisi haltuun toki asentamalla useamman rinnakkaisen putkilenkin.
Omasta mielestäni tuo olisi aivan käyttökelpoinen idea: eli jokainen IBC-tankki lähes täyteen sopivaa litkua ja sitten kannen korkista U-lenkki tai hiukan monimutkaisempi keräin kuhunkin tankkiin. Nuo voi sitten kytkeä osin sarjaan ja osin rinnan esim. diffusiosuojatuilla PEX-yhdysputkilla.Sitten täytyy asentaa jokin lämmönvaihdin, kaiketi.
Mutta jos koko kierto on muoviputkea ilman rautaosia kierrossa, niin haittaako tuo happidiffuusio lopulta?
Lisäksi voisihan sinne jotain hapensyöjää lisätä, kaiketi?
Omasta mielestäni tuo olisi aivan käyttökelpoinen idea: eli jokainen IBC-tankki lähes täyteen sopivaa litkua ja sitten kannen korkista U-lenkki tai hiukan monimutkaisempi keräin kuhunkin tankkiin. Nuo voi sitten kytkeä osin sarjaan ja osin rinnan esim. diffusiosuojatuilla PEX-yhdysputkilla.
Vesi on kyllä vielä halvempaa kuin halvinkin hiekka, eli eiköhän sen raaski täyttää jos vajenee.Minulla ei vesi pysy edes suljetussa putkistossa saati että uima-altaassa pysyisi ikuisesti.
Itse mietin asiaa näin, että jos sen varaajan pitää olla siellä talon alla sata vuotta ainakin, niin lähes varmasti se hiekka siellä pysyy, mutta vesi tuskin. Eristäminen, niin että se toimii sen sata vuotta on siis pulmana. Hiekan pienempää kapasiteettia voi kompensoida laittamalla sitä enemän. Halvinta mahdollista laatua. Matala varauslämpötilakin vaatii sitä sinne hyvin runsaasti.
Jos alkaa rakentamaan kausivarastoa, niin kyllä se koko tulla ongelmaksi jos se energiatiheys on liian pieni. Kausivarastoon pitää kuitenkin saada vähintään luokkaa 10000kwh, kun joka tapauksessa merkittävä osa energiasta menee harakoille.Ei se ole vain 10%, alussa kylmä reunavyöhyke on 1,5 m, ja tuossa kuvassa on lämpöenergian riittävyys pun käyrä, sieltähän tulee 150-250 vrk kohdalla 7-4 kW. Vihreä käyrä on lämpötila hiekka akun sisemmässä kuumassa kerroksessa.
Lataus kesällä 120vrk=4kk, sitten 150 vrk (5 kk) kohdalla kuluttua isompi purku alkaa 7 kW:lla ja jatkuu n. 260 vrk (8,6 kk) päähän laskien 3,5 kW:iin :
katso liitettä 102592
Eihän kuuman hiekan energiatiheys ole vettä pienempi. esim tuolla mitoituksella saadaan n. 10 000 kwh varastoon ja edellä mainitulla ylimääräisellä 1,5 m alussa kylmällä hiekkaseinämällä energiahukka kuriin ennen talvea, edellyttä toki latausta sähköllä (paneli/tosi halpa sähkö):Vesi on kyllä vielä halvempaa kuin halvinkin hiekka, eli eiköhän sen raaski täyttää jos vajenee.
Lähinnähän tuossa on otettava huomioon se että vuodolla ei saa olla vaikutusta rakenteisiin, eikä se saa näkyä liiallisena lämpövuotona
Jos alkaa rakentamaan kausivarastoa, niin kyllä se koko tulla ongelmaksi jos se energiatiheys on liian pieni. Kausivarastoon pitää kuitenkin saada vähintään luokkaa 10000kwh, kun joka tapauksessa merkittävä osa energiasta menee harakoille.
En minäkään varsinaisena ongelmana muutoin, mutta olisi periaatteessa hyvä jos varaston kymmenet vesikuutiot olisivat kukin omissa altaissaan, joissa ei joko ole kuin yläluukku tai jonka pohjayhde on tulpattu kiinni. Monimutkainen putkihässäkkä on kumminkin jossakin määrin vuotoherkkä, joten pelkkä keirron vuotomahdollisuus rajaa vahingon suuruutta. Toinen hyöty olisi varastojen paineen rajoittumisen luokkaa 0,1bar tasolle, jos varastokuuoita onnistutaan jotenkin pinoamaan joko toistensa päälle tai järeämmistä I-palkeista tms. perustetulle hyllystölle hiukan korkeamman varastotilan hyödyntämiseksi lattiasta kattoon.Mutta en itse näkisi suorakiertoa ongelmana, olisi yksinkertainen sekin. T-haara jokaiseen tankkiin, missä toiseen haaraan kytketty esim 300mm pitkä koaksiaalinen sisäputki, joka erottaisi tulon ja menon keskenään.
mites jos maalämpöpumpun maapiirin eritäisi metrin ylhäältä ja ja sivuilta ja lataisi savimaahan lämpöä katolle jemmatulta keräysputkistolta kesäaikaan
Itse en usko mihinkään kallion, savipatjan tms lämmittämiseen. Jos haluaa pitää lämmön tallessa niin eristettä pitää olla ja aikalailla paljon.
En minäkään varsinaisena ongelmana muutoin, mutta olisi periaatteessa hyvä jos varaston kymmenet vesikuutiot olisivat kukin omissa altaissaan, joissa ei joko ole kuin yläluukku tai jonka pohjayhde on tulpattu kiinni. Monimutkainen putkihässäkkä on kumminkin jossakin määrin vuotoherkkä, joten pelkkä keirron vuotomahdollisuus rajaa vahingon suuruutta. Toinen hyöty olisi varastojen paineen rajoittumisen luokkaa 0,1bar tasolle, jos varastokuuoita onnistutaan jotenkin pinoamaan joko toistensa päälle tai järeämmistä I-palkeista tms. perustetulle hyllystölle hiukan korkeamman varastotilan hyödyntämiseksi lattiasta kattoon.
Eikö tämmöinen tapa nyt olisi hyvänen aika helpoin ja halvin tapa siirtää lämpöä IBC tankkeihin? Lattialämmitysputken taivuttaa vain tankin sisään ja yhdellä piirillä hoitaisi vaikka 10 tankin kierron.
Jos viisi rinnakkaista riviä olisi tankkeja, ja yhteensä 50 tuollaista "sukellusta" tankkiin, niin eiköhän sinne yhden lämpöpumpun tuottama lämpö hukkuisi. Ja ei tarvitsisi yhtä ainutta liitäntää tehdä... ainastaaan jakotukkiin päät kiinni.
Käytettynä jotain 10 000eMitäköhän sellainen säiliömerikontti kustantaa...?
Käytettynä jotain 10 000e
Tekisin silti rinnan, ts että jokaiseen menisi lenkki rinnakkain.
Pumppaushäviöt pienevät ja lämmönsiirto tasaantuu.
Tulee kyllä tukki ja liitokset, mutta jos se on tankkien yläpuolella, vuotoriski hallittu.
Tavanomainen lämpöpumppu toimii kuitenkin niin, että se pystyy tuottamaan tietyn muutaman asteen delta-T:n imetyn ja lämmitetyn veden välille, piste.
Ratkaisuna voi olla jonkinlainen koneellisesti pidennettävä tai lyhennettävä teleskooppiputkimekanismi tai useita vaihtoehtoisia päällekkäisiä liitäntäyhteistä, joista voidaan vastaavasti valita kulloinkin käytettävä imu- ja purkupari magneettiventtiileillä tms.
Ja ovat tuollaisa paitsi suunnitelleet, myäs toteuttaneet. Esimerkiksi tuota "teleskooppia" muistuttava systeemi oli aikoinaan toteutettuna joustavilla letkuilla "Keravan autinkotemppelissä" (googlatkaa tms., jos kiinnostaa). Systeemi ei sinällään toiminut tavoitteita vastaavasti, mutta on nostettava hattua yritykselle. Noista venttiilisysteemeistä on tällä foorumilla keskustelu ennenkin aivan vakavissaan, tunnustaen vaikeudet. Joskus mietin myös, kun katselin Vantaan varastoluolaston 3-d suunnitelmaa, oliko kuuman veden syöttöputkistolla yritetty toteuttaa jotakin samantapaista autonomisena veden tiheys-erojen aiheuttama virtausten suuntautumisena (ei ollut aikaa keskittyä tuon miettimiseen). Muistelisin, että ainakin Helenin kaukojäähdytyksen kylmävesipuskuerivarastoissa olisi sovellettu jotakin tuollaista (saatan erehtyäkin).Näissä hommissa on aina riski siitä että homma lähtee tangentin suuntaan kun insinöörit pääsee suunnittelemaan.
Minä taas olen sitä mieltä, että varsin usein fiksulla ja termodynamiikkaa kunnioittavilla ratkasuilla säätä, koska nuo eivät monesti maksakaan niin hirmuisesti ja ovat jopa helposti ylläpidettäviäkin. Jos noilla säästää massiivisten rakenteiden kokoa (ja pientalon kaltaisten sijoitustilojen kokoa), sijoittaminen kehittyneempään teknologiaan voi hyvinkin kannattaa. Mutta tilanne nimenomaan pitäisi analysoida mahdollisimman hyvin ja usein todellakin mennään "teknologia edellä puuhun", vaikka mitä monimutakisempi ratkaisu, sitä paremmin olosuhteet ja ratkaisun reunehdot pitäisi ymmärtää. Toisaalta suoraviivainen ja yksinkertaistettu ratkaisu käyttöönotettuna ilman sen kummempaa vaihtoehtojen punnintaa ei ole lupaus sen paremmasta. Etenkään, jos aikomus ei ole ryhtyä heti rakennushommiin eikä siksi ole tarvetta tehdä peruuttamattomia päätöksiä, miksi varoa pohtimasta myös haittapuolia sisältäviä vaihtoehtoja, koska niistä voi aueta toisaalta uusia näkökulmia ja toisaalta perusteluja, miksi kannattaa valinta yksinkertaisempi ja robustimpi vaihtoehto.Olen kuitenkin sitä mieltä että juuri siksi että ratkaisuista tehdään liian monimutkaisia, projektit yleensä epäonnistuu. Tyyliin lähes kaikki "nollaenergiatalot" missä on Veitsiluodon jalostamon verran tekniikkaa.
5 x 10 tankin satsia kun katsoo päältä päin niin huomaa että keskellä on 6 tankin ryhmä, josta ulkoreunaan on aina 2 tankkia välissä; niihin siis kannattaa johtaa kuumin vesi. Kuuman keskirivin ympärillä on 14 tankkia, joista ulkoreunaan on aina 1 tankki välissä, niistä sitten toiseksi kuumin satsi.Eikö tämmöinen tapa nyt olisi hyvänen aika helpoin ja halvin tapa siirtää lämpöä IBC tankkeihin? Lattialämmitysputken taivuttaa vain tankin sisään ja yhdellä piirillä hoitaisi vaikka 10 tankin kierron.
Jos viisi rinnakkaista riviä olisi tankkeja, ja yhteensä 50 tuollaista "sukellusta" tankkiin, niin eiköhän sinne yhden lämpöpumpun tuottama lämpö hukkuisi. Ja ei tarvitsisi yhtä ainutta liitäntää tehdä... ainastaaan jakotukkiin päät kiinni.
Tuon paluuputken voisi vielä takaisin tullessakin upottaa tankkeihin, eli putki sukeltaisi mennessä ja tullessa sinne. Tuossa pitäisi olla jatkuva kierto, että lämpö tasaantuisi tankkeihin.
katso liitettä 102648
Ihmettelen ettei tämän tyyppistä melkolailla edullista varaajaa ei ole kukaan tiettävästi tehnyt.
Yhden IBC tankin pinta-ala on 1,2m2. 50kpl tankkeja siis 60m2. Esim. Sisämitoiltaan 90m2 alapohjaan nuo menisi hyvin jopa niin ettå mahdollista huoltoa tai lämmönvaihdannan parantamista varten tuolla mahtuisi vielä olemaan kulkuväylät.
Paljonkos tuollaisen +100m2 alapohjan rakentaminen maksaa? Puurunkoisen autotallin rakennustarvikkeet taitaa olla jotain 1100€/m2 tätä nykyä.Edullisia ratkaisuja ei tehdä koska niistä ei kerry myyntivoittoa. Lisäksi kaikki halutaan tuotteistettuna.
Pitkälti noinkin, totta toinen puoli. Mutta...Olen kuitenkin sitä mieltä että juuri siksi että ratkaisuista tehdään liian monimutkaisia, projektit yleensä epäonnistuu. Tyyliin lähes kaikki "nollaenergiatalot" missä on Veitsiluodon jalostamon verran tekniikkaa.
Jos olisi tarkoitus varastoida lämpöä omakotitalon kellarin IBC kontteihin, 50kpl a'50 euroa tori.fi ostoksina, niin lataus ja purku systeemin pitää olla jossain suhteessa siihen..
Yksinkertaisesti ei siihen mitään monimutkaista VOI tarvita että ajaa lämpöpumpulla lämpöä veteen. Ei todellakaan. Eihän normaalistikaan varaajaa lämmitettäessä ole kuin yksi putki, mistä vesi otetaan pumpulle ja toinen putki mistä lämpimämpi vesi ulos ruutataan varaajaan.
Ei ole teleskooppeja, ei magneettiventiilejä eikä mitään muutakaan suurempaa älyä. Eikä sitä tarvitakaan.
....että varsin usein fiksulla ja termodynamiikkaa kunnioittavilla ratkasuilla...
Termodynamiikka tosiaan pistää aika rajalliset mahdollisuudet noihin ja jos iteltä puuttuu laskutaitoa tai muuta tietoa niin tämä foorumi lienee paraspaikka kysellä. Pystymetsästä aloittaen voi kyllä lukea kymmeniä tuhansia sivuja termodynamiikkaa mutta aikaa menee paljon ja oppiminen ei ole taattua.Jos noilla säästää massiivisten rakenteiden kokoa
Jotakuinkin varmaa on että tulevaisuudessakin on halvempia ja kalliimpia sähkönhintoja, pienempikin bufferi tuo säästöjä. Kysymys vain siitä että kattaako säästö kustannukset riittävän nopeasti. Sen laskeminen on aika epävarmaa kun kaikki muuttujat ovat epävarmoja. Tällä hetkellä energianvarastointi, muodossa tai toisessa, on aika kuumaperuna, joka taholla pohditaan asiaa kuumeisesti.Jos asiassa jokin on epävarmaa, niin asian taloudellinen puoli kuten sähkön hinnan kehitys lähivuosina ja ehdot, joilla sitä voi hankkia halvalla. Toisaalta, jos jokin on varmaa, niin kaikenlaisten kustannusten kasvu rakennelmien massiivisuuden myötä.
Herää kysymys että mitkä säästöt?..kaivamalla pihalle ja käyttämällä säästöt paksumpiin eristeisiin.
Valitsin tuon dT 35 K tarkoituksella aika pieneksi vaikka onhan se aika realistinen arvio, vähän niinkuin jäitä hattuunHyviå pointteja @Mikkolan. Letkua tankkiin saisi kevyesti työnnettyä sen 10m.
Yhden IBC tankin pinta-ala on 1,2m2. 50kpl tankkeja siis 60m2. Esim. Sisämitoiltaan 90m2 alapohjaan nuo menisi hyvin jopa niin ettå mahdollista huoltoa tai lämmönvaihdannan parantamista varten tuolla mahtuisi vielä olemaan kulkuväylät.
Tilan korkeudeksi riittäisi joku 1600mm, eli mistään kovinkaan syvästä kaivannosta ei olisi kyse.
Ihmettelen ettei tämän tyyppistä melkolailla edullista varaajaa ei ole kukaan tiettävästi tehnyt. Todella paljon kalliimpiakin ratkaisuja on erilaisiin "passiivitaloihin" tehty..
2000kWh ei toki kausivaraajasta mene, mutta kuukausivaraajasta kyllä ja esim. aurinko sähkölle melko hyvä tallennuspaikka. Paneelien ei tarvitsisi olla kovin suuretkaan jos tarkoitus olisi pyörittää lämpöpumppua. Hyvin suunnatuilla paneeleilla varaston varmaan helposti saisi pysymään 50C päällä maaliskuusta lokakuun loppuun. Ja sitten esim. marraskuu varaston lämmöllä ilman lisälataustakin.
Betonifirmasta 2. valinnan harkkoja ja itse muuraa. Maun mukaan vaikka valmiiksi eristettyjä harkkoja tai harkkomuotteja. Priimaa pukkaa vaikka vähempikin välttäisPaljonkos tuollaisen +100m2 alapohjan rakentaminen maksaa? Puurunkoisen autotallin rakennustarvikkeet taitaa olla jotain 1100€/m2 tätä nykyä.
Hyvä pointi tuokin, samalla jäis kenties ylimääräistä tilaa "konehuoneelle".5x10x1 vs 5x5x2 vaipan ala ja siten lämpöhäviö identtisellä eristeellä on 44% suurempi.
Laittaisin kahden pinoon, koska IBC:t on suunniteltu se kestämään.
Päällekkäisten tankkien "häkeissä" on kyllä letkuille reittejä.