Mikä voisi aiheuttaa auton jarrun laahauksen?

Lappanen

Hyperaktiivi
Onko se jarruletku jo vaihdettu? Eikai tuossa muuta wanhaa enää taida olla?

Voihan se olla, että letkussa on palkeenkieli sisäpinnassa joka käytössä riittää pitämään pienen paineen männällä, mutta levossa sitten pikkuhiljaa päästää paineet läpi. Ei tuo kallis kokeilu ole, ehkä pari kaljaa + letku. Jarrunestettä varmaan löytyy vielä hyllystä.

Onko kyseinen satula lämmin (lämpimämpi kuin muut) ajon jälkeen?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko se jarruletku jo vaihdettu? Eikai tuossa muuta wanhaa enää taida olla?
En ole sitä vaihtanut. Käsittääkseni jarruletkuvian poissulkeminen tein jo avaamalla ilmausruuvia. Tuo ei mielestäni vähentänyt laahausta.
Tarkoitus olisi vielä Forscanilla ensin katsoa mitä sen avulla voi ABS-yksikölle tehdä huoltotoimia ja testejä. Ei löytynyt tällaista toimintoa tähän ajoneuvoon USB-piuhalla eikä BT adapterilla.
Onko kyseinen satula lämmin (lämpimämpi kuin muut) ajon jälkeen?
Itse satulaa en ole mittaillut. Levyn lämpötilaa on mitattu useasti.
Itse satula ei ole yhtä lämmin kuin levy. Jarrupala on lähellä levyn lämpötilaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuon abs-yksikön sielunelämä on ihan arvoitus itselleni. Asiaa voisi testata itse sillä tavalla, että päästää jarrusatulan ilmausruuvista mahdollisen abs-yksikön tai muun jättämän tai pukkaaman paineen pois. Jos sylinterin sisällä olisi painetta, joka aiheuttaisi laahauksen, sen pitäisi helpottaa, kun ilmaruuvia hiukan löysää. Nestettäkin pitäisi tulla vähäinen määrä jollakin paineella kun se muuten vain tippuu hitaasti sen pienen korkeuseron voimalla.

Tapit ja luistit lienee jo käyty läpi. Jäljelle ei paljon muuta jää kuin se itse sylinteri ja palojen takapinta. Jos sylinteri liukuu suhteellisen helposti, siinä voi silti olla jokin sisäinen "kiinailmiö", että se ei osaa irrottaa sitä viimeistä kymmenysosamilliä, jotta puristus helpottaisi paloista kokonaan. Myös jokin liian paljon joustava materiaali palojen takapinnassa voisi jättää palat kevyesti laahaamaan, koska jousto siellä söisi sen pienen palautusvaran.

Kiero levy voisi myös saada aikaan, että palat jäävät rapsuttamaan levyä, koska se rakenteellinen vapautus on hyvin pieni. Tästä nyt luulisi olevan paljon muitakin merkkejä ja näkyvimpänä se, että käsin pyöritettäessä tuntuisi epätasaista laahausta.
 

IJN

Jäsen
Viestissä nro100 on kuva käyristyneistä jarrupaloista. Ei kai ne muuten käyristy kuin liiasta kuumuudesta. Silloin on satulan pidin ollut myös kokolailla kuumana samassa tilanteessa. Jos sekin on muuttanut muotoaan, satula istuu hiukan vinossa, ja siitä ei mäntä tykkää että sitä painetaan vain yhdeltä reunalta, voi vaikka jumittaa. Kyse on millin osista, silmällä ei välttämättä erota.
 

kotte

Hyperaktiivi
Edeltä kävi mielestäni ilmi, että jarrusylinterin sisäänvetomekanismi perustuu mekanismeihin, joiden kontrolloitavuus on hiukan niin ja näin. Varaosasatulan laatu ja aivan satunnainen valmistuspoikkeamakin voi saada aikaan sellaista, että mäntä pääseekin vähitellen liukumaan jarrujärjestelmän staattisen paineen takia kiinni levyyn. Toki ABS-järjestelmän venttiileilläkin saattaisi olla osuutensa asiassa, vaikkakaan perus-ABS ei välttämättä kehitäkään painetta jarrujen lepotilassa? Sen sijaan ESC:n kaltaiset järjestelmät tuskin reagoivat riittävän nopeasti, jos jarrupaine pumpataan venttileitä vastaan vasta tarvittaessa, mikä nyt on kuitenkin ihan mutu-tuntumaa tuntematta tekniikkaa sen lähemmin?
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Heitetään taas villi idea vianhakuun. Saisiko ilmausruuviin painemittarin. Sitten kävisi ajamassa koskematta jarruun. Jos paine kohoaa, on vika hydraulipuolella, muutoin mekaaninen vika. Mittarin luku jätetään ideoitavaksi, joko etäluettava, loggaava tai vaikka go pro kamera lukemaan.
 

pökö

Kaivo jäässä
Heitetään taas villi idea vianhakuun. Saisiko ilmausruuviin painemittarin. Sitten kävisi ajamassa koskematta jarruun. Jos paine kohoaa, on vika hydraulipuolella, muutoin mekaaninen vika. Mittarin luku jätetään ideoitavaksi, joko etäluettava, loggaava tai vaikka go pro kamera lukemaan.
Liian tavallinen ratkaisu, pitää olla hankalampi ;)
 

kimmok

Vakionaama
En jaksanut selata kokko säihkettä läpi.
Mut vanhemmissa autoissa esim jarrutehostin osaa laittaa jarrut laahaamaan ja Opel merkkisissä oli liukutapeissa o-renkaat ja ne osasivat turvota ja aiheuttaa laahamisen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Jos joku jaksaisi räpeltää tekoälyn kanssa niin pyytäköön tekemään tästä ketjusta (ei siis googlehakua mukana) koosteen syistä. Näkisi älytestimielessä osaako se poimia kaikki moninaiset ehdotukset
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Jos joku jaksaisi räpeltää tekoälyn kanssa niin pyytäköön tekemään tästä ketjusta (ei siis googlehakua mukana) koosteen syistä. Näkisi älytestimielessä osaako se poimia kaikki moninaiset ehdotukset
 

Liitteet

  • IMG_3261.png
    IMG_3261.png
    92,3 KB · Katsottu: 73

Husky

Hyperaktiivi
Uuuu, kiitos.

Miten se osasikin lajitella vielä syyt ja kuvaukset oikein ensisilmäyksellä. Täytyy tietsikan ruudulta katsoa myöhemmin, mutta taitaa melkein kaikki syyt olla mitä lueteltu!

Löytääkö kaikki oman ehdotuksensa?
 

Eckerö

Jäsen
Mitähän ne sitten vielä tekisivät siellä korjaamolla muuta kuin rahastaisivat? :help:
Kokenut osaava asentaja tutkii tuon yksinkertaisesti ja jos rehellinen korjaamo niin hyvinkin nopeasti. Osia ei kauhean montaa ole koko systeemissä.
Alkaen tuosta piraatti satulasta, tosin voivat olla osat sen verran halpoja että vaihtaa kaikki komponentit, ja oskiloskoopilla katsoo mitä käsijarrun moottorissa tapahtuu, yleismittarilla johdot kuorman kanssa.
Vastaavan näköinen kia romun hiljattain käytin kylä pajalla jossa tiedossa osaaja. Vaihtoi kaikki hilppeet satulasta levyyn/ja letkuihin. Alta 300e kokonaiskulut ihan kuitilla.. Tunti työn osuutta.
Ihme puuhailua turvallisuudella. Et vaan ole hahmottanut kyseisen jarrujärjetelmän toimintaa. Se vaatii käyttöönoton oikealla tapaa tehdyksi.
 
Viimeksi muokattu:

Tifo

Vakionaama
Kaveri teki jarrupalojen vaihdon muutaman vuoden vanhaan golfiin niin siinä työsylinteri ajettiin auki asentoon jollain digipalikalla ja samalla vehkeellä laitettiin käyttöasentoon kun palat oli vaihdettu.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kaveri teki jarrupalojen vaihdon muutaman vuoden vanhaan golfiin niin siinä työsylinteri ajettiin auki asentoon jollain digipalikalla ja samalla vehkeellä laitettiin käyttöasentoon kun palat oli vaihdettu.
Mikä "työsylinteri" oli nyt kyseessä? Jos tuo on sähköisen käsijarrun "työsylinteri"(=ruuvi), niin VAGarenan mukaan tuon voi tehdä ilman testeriäkin aivan kuten Fordissa.

Ohessa video VAG, jarrusatulasta, Tuo on hyvin identtinen Mondeon satulan kanssa. Tässä laahausjuttua VAGarenalla.

Sähköinen käsijarru "kalibroi" itsensä aina kun se ajetaan kiinni. Sähkömoottoria ajetaan kiinni päin niin kauan että tietty virta-arvo saavutetaan. Aukipäin ajetaan vain tietty aika.

Tuo sähköisen käsijarrun vian poissuljin irrottamalla moottorin satulasta ja pyörittämällä käsin aukipäin käsijarrun ratasta.
=> ei vaikutusta laahaukseen
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Tekoälylistasta puuttuu se pyöränlaakeri.

BTW: muistaisin että siitä jäi pieni mahdollisuus, ettet sitä ollut ns viimeisen päälle analysoinut. Eli oletko rengas ilmassa kurmuuttanut huolellisesti joka suunnasta/tavalla ja jos jarru laahaa/on puristuksessa, niin pitäisi ottaa satula irti kun tutkii laakeria?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Heitetään taas villi idea vianhakuun. Saisiko ilmausruuviin painemittarin.

Itse mietin hiukan samaa mutta ei aivan yksinkertaista. Käsittääkseni tämän pitäisi toimia myös ajamatta pyörä ilmassa samalla tavalla.

Jarrutuspaine on aika suuri, useita kymmeniä baareja, jopa ~100 bar. Jäännöspaineena jo ihan kymmenyksetkin saisivat aikaan laahauksen, sillä eihän niitä paloja tarvitse kuin sormin puristaa niin jarru alkaa "laahata". Tavallisesta vaikkapa 100 bar kestävästä mittarista tätä ei näe ja joku muutaman bar mittari hajoaa, kun varpaalla painaa mutta toki tutkimiseen ehkä kevytkin käsittely voisi riittää. Eli pätevät mittarit pitäisi olla. Nuo ilmanippojen ja abs yksiköiden kierteet taitavat olla ihan muita kuin painemittareiden putkikierteitä, että pitäisi tehdä suoralle mittariasennuksellekin jokin spesiaali sovitekappale ja ilmata huolella myös mittarin palje tai sitten käyttää noita jotain erikoisantureita tms.

Monitorointia voisi toki harrastaa yhtä hyvin lähtöpäästä abs -yksiköltä, olisi lähempänä ja ehkä helpompi paikka itse mittauksen kannalta. Eikös sieltä mene suora putki sinne pyörän sylinterille?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eli oletko rengas ilmassa kurmuuttanut huolellisesti joka suunnasta/tavalla ja jos jarru laahaa/on puristuksessa, niin pitäisi ottaa satula irti kun tutkii laakeria?
Pyörä pyörii tuolloin vapaasti ja herkästi yli 10 kierrosta kun laittaa siihen käsin 1/2-kierrosta vauhtia.
 

RauskiH

Vakionaama
Jos tuo edelleen laahaa niin paljon että levy on 100c niin vaihtaisin uuden, ehkä jopa toisen merkkisen satulan. Ja jos ei sillä kummene niin sitten myös palat, osathan nyt ei niin hirveän hintaisia ole että tuon kanssa kannattaa ikuisuuksia tapella. Tuolla nyt luulisi korjaantuvan jos kerta ongelmat tuli osien vaihdon yhteydessä
 

pAy

Vakionaama
Jos ajaa 15min eikä koske jarrupolkimeen kertaakaan niin kuumeneeko myös silloin? Tai voihan sitä vähän jarruttaa kun pysähtyy tuolta testiajolta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No nyt onnistui Forscanilla (vanhempi beta versio ohjelmasta) huoltotilaan asettaminen ja siitä pois. :)

(OK) [12:06:17.802] Apply and Release calibration ('Assembly Test') On aloitettu
(OK) [12:06:34.871] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:07:01.147] Apply and Release calibration ('Assembly Test') On aloitettu
(OK) [12:07:18.085] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:07:38.367] Enter Electric Parking Brake Maintenance Mode On aloitettu
(OK) [12:08:00.430] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:08:08.580] Exit Electric Parking Brake Maintenance Mode On aloitettu
(OK) [12:08:31.928] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:08:42.308] Apply and Release calibration ('Assembly Test') On aloitettu
(OK) [12:09:00.301] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:10:08.968] Akun valvonta järjestelmän resetointi On aloitettu
(OK) [12:10:21.284] Odota...5 Sekuntia
(OK) [12:10:39.525] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:16:53.274] Isolation Valve Calibration On aloitettu
(OK) [12:16:56.079] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
(OK) [12:17:12.981] Inlet Valve Calibration On aloitettu
(OK) [12:17:21.078] Huolto menettely suoritettu onnistuneesti.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Hieman Offtopic tähän kommenttiin liittyen.

Olipa eilen mökillä sitten auto aamulla aivan "mykkänä" (seissyt 1,5 vuorokautta sateessa 300 km ajelun jälkeen) => 12 V akku jostain syystä kyykännyt (1,5 vuotta akulla ikää).
Forscanilla taisi löytyä syyllinen tai syylliset tähän akun kyykkäämiseen.

Akku oli määritelty autoon 90 Ah, vaikka tehtaalta tullessakin autossa oli 75 Ah akku (Varta). :rtfm::prkl:
Listalta löytyi Exide 80 Ah, vaidoin sen vaikka akku nyt onkin Exide 75 Ah 700CCA (on ainakin lähempänä oikeaa arvoa).
1757590159649.png
1757590618460.png

1757590920208.png
1757590984040.png


BMS oli myöskin säädetty pitämään akun varaustila 80%. Muutin nyt 100%. Pitäisi varmaan kokeilla laittaa BMS suojasulake takaisin paikalleen ja katso miten nyt akkua sitten jatkossa auto latailee.

1757591072481.png
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Forscanilla taisi löytyä syyllinen tai syylliset tähän akun kyykkäämiseen.

Akku oli määritelty autoon 90 Ah, vaikka tehtaalta tullessakin autossa oli 75 Ah akku (Varta). :rtfm::prkl:
Listalta löytyi Exide 80 Ah, vaidoin sen vaikka akku nyt onkin Exide 75 Ah 700CCA (on ainakin lähempänä oikeaa arvoa).
katso liitettä 108548katso liitettä 108549
katso liitettä 108550katso liitettä 108551

BMS oli myöskin säädetty pitämään akun varaustila 80%. Muutin nyt 100%. Pitäisi varmaan kokeilla laittaa BMS suojasulake takaisin paikalleen ja katso miten nyt akkua sitten jatkossa auto latailee.

katso liitettä 108552
Mistä kohtaa löysit tuon lataustason säädön? En ole omasta Forscanista tuollaista bongannut, mulla tosin tokauusin versio ja eri versioissa vähän vaihtelee että mitä vaihtoehtoja käytettävissä..
 

Husky

Hyperaktiivi
Pyörä pyörii tuolloin vapaasti ja herkästi yli 10 kierrosta kun laittaa siihen käsin 1/2-kierrosta vauhtia.
Tuo hyvä pyörivyys ei välttämättä tarkoita että laakeri on kunnossa. On käynyt niin, että viallisella laakerilla pyörii hyvin, mutta on väljää.
No epäilemättä samalla kokeilit tuon
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä kohtaa löysit tuon lataustason säädön? En ole omasta Forscanista tuollaista bongannut, mulla tosin tokauusin versio ja eri versioissa vähän vaihtelee että mitä vaihtoehtoja käytettävissä..
Niin on tälläkin 65 pääteinen. Juu kyllä se näkyy mulla BCMii - Korin ohjausmoduli kohdassa, autossa pitää olla BMS.
(WARN) [18:41:18.176] New version is available: 2.3.66. Current version: 2.3.65

Tuossa oli juttua Boot Loaderin asennuksesta jos sellaista vaaditaan BG9T-14C097-AA.vbf
 
Viimeksi muokattu:

arimika

Vakionaama
Satula on ESEN SKV https://www.skv.pl/en/ Hyvin oli paketoitu ja brändätty. Selkeät kuvat ja tiedot.

Tuon näköinen se on nyt paikoillaan. SKV:n leima tuossa on. Valmistaja/-maa?? Satulan rungon aluminiinivalu voi olla mistä tahansa. :)

katso liitettä 108410
Veikkaan että vika löytyy tästä kuvasta. Viestiketjussa aiemmin kuva vanhoista jarrupaloista jotka kuluneet "kieroiksi". Oliko ennen vaihtoa jumitusta / osat lämpöisenä?
Oleteaan seuraavaa: Uusilevy suora

Ensin tarkastaisin noi palat onko kuluneet tasaisesti. Vastakkain laitto testi, taikka työntömitalla tarkistus

sitten tarkastaisin loput osat:
SKV:n satula kiinnityspisteet kierossa eli luistit ei liiku kokomatkalla herkästi ( pitää ottaa palat pois ja ajaa sylinteri huoltoasentoon ja koittaa satulan KOKO liikerata ei saa takellella yhtään
Mikäli vanhoissa osissa ollut myös lämpö onglmaa niin osa johon toi SKV satula tulee kiinni voi olla kierossa.

Sähköinen käsijarru yleensä toimii taikka sitten ei. Yhden asian siitä voi tarkistaa: Kun laittaa käsijarrun päälle niin työntääkö tasaisesti sitä sylinteriä ulos. Tämän tarkistus vaatii kaksi henkilöä, ottaa ulomman palan pois ja laittaa tuon tilalle sopivan kovan mutta ohuemman esineen joka vastaa jarrulevyyn ja siihen jarrusatulaan. TÄMÄ TIETYSTI OMALLA VASTUULLA

Jos teetty liikkeessä menisin reklamoimaan liikkeeseen

ps. Mukava ketju lukea mielipiteitä ja arvauksia ollut jo paljon. Aloittaja tietys meitä tiedon janoisia infoo mitä seuraavaksi :)
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Alko täälläkin Fordin etujarru laahata. Tai laahasi jo aiemmin, mutta korjaantui hetkeksi kun purin ja putsasin satulan, vaihdoin kaikki tiivisteet ja liukutapit, jarruletkun sekä palat, paloja hioin silleen että liikkuu kevyesti kiskoillaan. Jarrunestet vaihtui luonnollisesti samalla kaikkiin kulmiin. Ainoa, mikä jäi vaihtamatta, oli mäntä. Sen kyllä hioin niin kiiltäväksi kuin sai, mutta pari syvempää ruosteen aiheuttamaa syöpymää jäi vielä pintaa rumentamaan.

Eiköhän tuo mäntä ole saanut taas kosteutta jostain ja alkanut hirttämään taas, todnäk niistä syöpymäkohdista. Olisi vaan pitänyt hommata se uusi mäntäkin, mutta aina ne on saanut hinkattua niin ettei aiheuta ongelmaa.

Toisessa autossa taas liukutapit jumittui parissa kuukaudessa, kun niistä oli pinnoite kulunut pois, aina vaan sai uudestaan hioa kirkkaaksi ja sitten taas jumissa. Uusilla liukutapeilla sitten ei mitään ongelmaa.

No, uusi mäntä laitettu tilaukseen, kaikki muuhan on uutta jo. Taidan tästä lähtien investoida heti uusiin vaihto-osiin, enkä ala ruosteisia hiomaan kun voi olla näköjään sitten jatkuvaa hiomista edessä.. Ainakin uudemmissa autoissa näin, vanhemmissa tuntuu olevan helpompaa.

Edit. Laahaavan jarrun löytää helposti ja turvallisesti, kun ajon jälkeen kokeilee jarrusatulan selästä lämpöä. Laahaamattomat on lähes kylmät, vaikka on jarruteltu enemmänkin, laahaava taas selvästi lämmin.
Täällä laahaus loppui uudella männällä. Joskus jarruhommat olleet yksi inhokkikohde jostakin syystä, mutta nykyään ihan mukavaa paskartelua jostain syystä :hmm: Ehkä se on se kun yleensä kaikki paikat jumissa, lisäksi katkeilevat kiinniruostuneet ilmausnipat.. Noihin ja muihinkin soveltuviin osiin kun jaksaa sipaista jarrurasvaa kierteisiin niin kiittää itseään myöhemmin. Samaten oppii muutkin jumit aukomaan rikkomatta niin homma ei enää ota niin pattiin :)
 

pökö

Kaivo jäässä
Aikoinaan tuli painittua rumpujarrujen kanssa, jo pelkän kuluneen rummun irroitus oli välillä työläs. Levyt kaikinpuolin kevyitä niihin verraten
 

Hempuli

Töllintunaaja
Isot pojat joskus kertoi mulle, jotta kartiollinen ilmausruuvi pitäisi avata terävällä napautuksella eikä vääntämällä, niin ei rikkoudu niin helposti. Itse en ole kokeillut, kun ovat avautuneet muutenkin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Isot pojat joskus kertoi mulle, jotta kartiollinen ilmausruuvi pitäisi avata terävällä napautuksella eikä vääntämällä, niin ei rikkoudu niin helposti. Itse en ole kokeillut, kun ovat avautuneet muutenkin.
Siihen ja myös mm jumiutuneeseen jarrulevyn kiinnityspulttiin auttaa kun antaa sille vasaraa. Jarrulevyn pulttiin voi nuijia kuusiokolohylsyn avulla ja ilmausruuvia olen naputellut kohtisuoraan vasaralla. Vielä ei ole menny poraushommiksi.
 

pökö

Kaivo jäässä
Olen 2000 luvulla yhteen autoon joutunut vaihtamaan jarrusatulat taakse, muuten on vaihdettu pelkkiä jarrupaloja. Sikäli hyvä saavutus että kaikki autot on ollut paljon ajettuja vanhoja pösöjä, tai ehkä korjausvähyys johtuu juuri merkistä, mene ja tiedä ;) .
Nykyinen tojota mennee vielä tovin ilman murheita.
 

pAy

Vakionaama
Olen 2000 luvulla yhteen autoon joutunut vaihtamaan jarrusatulat taakse, muuten on vaihdettu pelkkiä jarrupaloja. Sikäli hyvä saavutus että kaikki autot on ollut paljon ajettuja vanhoja pösöjä, tai ehkä korjausvähyys johtuu juuri merkistä, mene ja tiedä ;) .
Nykyinen tojota mennee vielä tovin ilman murheita.
Toimii ne jarrut Ranskiksissa, mutta sähköt ei :)
 
Back
Ylös Bottom