Mikä voisi aiheuttaa auton jarrun laahauksen?

kaihakki

Vakionaama
Olen Opeleista ja Fordeista paloja ja levyjä uusinut. Mäntä pitää painaa takaisin sisälle ja sen voi tehdä jarrutyökalulla, mutta onnistuu myös sopivilla pihdeillä puristamalla ja samalla pyörittämällä mäntää oikeaan suuntaan.
 

Tifo

Vakionaama
Olikos nyt tämä tekniikka että jos levyjarrussa on mekaaninen käsijarru niin se vaatii kierrettävän männän?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mäntä pitää painaa takaisin sisälle ja sen voi tehdä jarrutyökalulla, mutta onnistuu myös sopivilla pihdeillä puristamalla ja samalla pyörittämällä mäntää oikeaan suuntaan.
Mondeo Mk5 riiittää pelkkä painaminen, ei tarvitse pyörittää enää. Sähköinen käsijarru tässä.
 

juovi

Aktiivinen jäsen
Jos palat menee paikalleen ilman vasaraa niin se riittää, ei sinne mitään varsinaista välystä tartte jäädä.
Moottoripyörän takajarrussa tämä tulee esille hyvin, eli jos säätää välyksettömäksi vaikka takapyörä pyorii hyvin, niin ajossa lämmetessään jumii kiinni. Ohjeissakin on manintaa, että pieni välys pitää jäädä.
 

BBF

Vakionaama
Moottoripyörän takajarrussa tämä tulee esille hyvin, eli jos säätää välyksettömäksi vaikka takapyörä pyorii hyvin, niin ajossa lämmetessään jumii kiinni. Ohjeissakin on manintaa, että pieni välys pitää jäädä.
Menee nyt jankkaamiseksi mutta mikä ihmeen säädettävä välys? Se välys häviää joka tapauksessa kun jarrua eka kerran painaa. Sitten se löystyy taas vähän itsekseen kun männät palaa hiukan taaksepäin.
 

juovi

Aktiivinen jäsen
Menee nyt jankkaamiseksi mutta mikä ihmeen säädettävä välys? Se välys häviää joka tapauksessa kun jarrua eka kerran painaa. Sitten se löystyy taas vähän itsekseen kun männät palaa hiukan taaksepäin.
No jos puhutaan siitä moottoripyörän takajarrusta, niin sitä ei saa säätää välyksemättämäksi. Tosta vaikka ensimmäisestä ohjeesta joka tuli verkossa vastaan sivulla 17
 

Liitteet

  • 1761237719658.png
    1761237719658.png
    129,9 KB · Katsottu: 28

kaihakki

Vakionaama
Prätkän levyjarrujen kanssa ei ole ongelmia, koska ei ole ABS:ää. Justiinsa tuttavan pojan prätkään vaihdettiin eteen ja taakse palat. Niissä ei ole mitään, mikä aiheuttaisi laahausilmiötä. Olisi prätkässä erittäin vaarallinen ilmiö.
 

juovi

Aktiivinen jäsen
Tässä ei nyt varsinaisesti ole puhuttu mistään vanhan moottoripyörän vaijerirumpujarruista...
Toin esimerkin siitä, että ne jarrut tarvitsevat pienen välyksen. Jos esim. säätää käsijarrua ja se laahaa jo lähtötilanteessa hieman, niin lämmetessään laahaa aika paljon enemmän.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On ehdotettu useamman kerran. Eikös tällöin vika pitäisi vähitellen pahentua?
Lisäksi olen kokeeksi avannut ilmausruuvia kun laahaus on ollut päällä, niin eipä ole helpottanut jumi tällöin.
=> Tämä poissulkee mielestäni paineen jäämisen järjestelmään (esim. letkuvian tai ABS-häiriön vuoksi).
 

kotte

Hyperaktiivi
Oliko kaikki pyöränkulmat mitattu kunnollisella ja tarkalla laitteella? Oliko vanhassa satulassa muuta kuin korroosion aiheuttamaa vikaa? Jos pyörä on joskus osunut pahasti johonkin ja jokin paikka on vääntynyt, voi odottaa kaikenlaisia seurauksia. Sama on tietenkin tilanne, jos runko on jotenkin vääntynyt, jousi katkennut tai kuoleentunut, tms.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Oliko kaikki pyöränkulmat mitattu kunnollisella ja tarkalla laitteella? Oliko vanhassa satulassa muuta kuin korroosion aiheuttamaa vikaa? Jos pyörä on joskus osunut pahasti johonkin ja jokin paikka on vääntynyt, voi odottaa kaikenlaisia seurauksia. Sama on tietenkin tilanne, jos runko on jotenkin vääntynyt, jousi katkennut tai kuoleentunut, tms.
Ei auruaskulmat, camberit sen paremmin kuin katkennut tai kuoleentunut jousikaan saa jarrua laahaamaan. On ollut näitä kaikkia mutta ainut missä näkyy on renkaan kuluminen ja lopulta puoltava ohjaus. Nämä eivät kuumenna jarrua. Ohjauksen puslien kuntoa voi summittaisesti tarkastaa kun vedättää sopivasti esim. 3:lla tai 4:lla ja vastaavasti jarruttaa. Jos kaikki on etupäässä kunnossa, vetotilanteen muutoksen ei pitäisi aiheuttaa puoltamista ohjaukseen. Jarrutusvoimassakin pitää olla merkittävä ero, että alkaa ohjauksessa tuntua puoltamisena jarruttaessa, jos muuta vikaa ei ole.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oliko kaikki pyöränkulmat mitattu kunnollisella ja tarkalla laitteella?
Ei ole koskaan mitattu. Ei ole ollut tarvetta, renkaat ovat kuluneet tasaisesti.
Oliko vanhassa satulassa muuta kuin korroosion aiheuttamaa vikaa?
Oli ja se on tullut aiemmin esille ketjussa pariin otteeseen.
Jos pyörä on joskus osunut pahasti johonkin ja jokin paikka on vääntynyt, voi odottaa kaikenlaisia seurauksia.
Ei ole tullut mitään osumia.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko laakereiden lämpötila mitattu ajon jälkeen?
Vanne ei lämpene merkittävästi. Mittaukset viilenee kun jarrulevyn kitkapinnasta mennään keskiötä kohden. Laakerit on ihan OK.
Hyvin pyörii renkaat kun on mekaanisesti ensin painettu jarrumäntä satulassa sisään. (sähköinen käsijarru ajettu ensin huoltotilaan) ;)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Satulan kannake sen verran vino että palan sisäänajo kestää vähän kauemmin?
Satulan kannake on alkuperäinen. Pyörittelin uutta jarrulevyä aiemmin, ja silloin satulapitimen välykset olivat hyvin samoja 4 pisteessä (satulanpidin suorassa) eikä välyksissä ollut vaihtelua (= levy suorassa). Itse tarvikesatula voi sitten olla huonoa alumiinivalua (=hieman vino), mutta eipä nuo uudet jarrupalat ehtineet kulua vinoksikaan (1,5 mm kuluivat). :)
 

pAy

Vakionaama
Jarrujen laahauksestakin tulee näköjään katsastuksessa hylky, en vielä päässyt tutkimaan itse paljonko laahaa, mutta ei ajossa ole huomannut eikä hajusta tai muuten vaikka onkin kuskinpuolen etukulma.
 

pAy

Vakionaama
Voiko etuvetoisen auton etupyörän jarrun laahaaminen kuluttaa rengasta enemmän sillä puolella missä jarru laahaa? Kulumista oli tuolla laahaavalla puolella enemmän kesän aikana ja ohjaus keskialueella sen tapainen kuin aurauskulmat olisi pielessä (tyhjä alue keskellä), tarkoitus olikin viedä nelipyöräsuuntaukseen. Kyseinen auto on Ducaton alustalla oleva 3.5t painoinen asuntoauto.

edit. Tai en ihan varma ole kummalla puolella kulumista oli enemmän, voi olla että oli toinenkin puoli.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Täällä taisi olla sivuttu myös sähköisen käkkärin toimintaa. Selvittelin viikonloppuna Q2:sta sähköisen käkkärin vikaa ja tuli samalla katsottua siitä livedataa. 5A tuo näytti ottavan kun sen avasi. Kiinniajettaessa 1-2A ja 12A kun käsijarrut tulivat kiinni paloihin. Vika löytyi ohjaamon kytkimestä eli auto ei liikkunut parkkiruudusta enää mihkään kun käkkäri oli vedetty kiinni.

1763968348620.png
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Täällä takapään jarrujen laahaus on helpottanut marraskuussa kun kelit ovat viilentyneet. :bileet::sormet:

Kolme viimeistä mittausta kuskipuolen lämpötilat ovat olleet alemmat kuin pelkääjänpuolen. Kaupunkiajossa 22/28 C ja 18/21 C (kuski/pelkääjä) ja maantiellä 26/40 C.

Jatketaan seurantaa. Pitää keväällä vaihtaa kuskinpuolelle takaisin ne tuoreet jarrupalat.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vaihdoin tuttavalle jumittavan etujarrusatulan tehdaskorjattuun. Sanoi mitanneensa jarrulevystä ir-mittarilla 170. Tämä jo haisikin käryynneelle ja jarrulevy oli huomattavan jäykkä pyörittää käsin.
 
Back
Ylös Bottom