Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

masse_

Jäsen
Melcloudin ohjeiden mukaan ei muistaakseni tule asentaa itse, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ole. Sisäyksikön etupaneeli auki ja yhden liittimen kytkentä piirilevylle, sitten vaan joko manuaalisesti WiFi:n asetus tai WPS-painikkeella verkkoon.

Sulatusvesikaukalon kanssa oli juurikin samaa ongelmaa että meinasi kovemmilla pakkasilla jäätyä, joten heivasin tori.fi:hin myyntiin ja askartelin kuvan mukaisen virityksen viemäröinnille. Sittemmin tuohon tuli vielä koneen pohjaan kiinni 3D-tulostettu suppilo ja putkiin eristeet päälle. Sisällä puuilon 20W sulatuskaapeli joka on jatkuvasti päällä, voi olla että toimisi ilmankin mutta turha ottaa riskiä.

1612509974165.png

Ulkoyksikkönä tosin puhz-sw50vka.

iqo

Vakionaama
Ulkoyksikkönä tosin puhz-sw50vka.
Tämä! Olisipa kaikki Mitsun ulkoyksiköt suunniteltu niin, että vedet saa yhdestä reiästä kerättyä poistoputkeen. Nythän kaikissa isommissa ulkoyksiköissä on vissiin 5 vai 6 poistoreikää, joista vesi on ensin kerättävä johonkin kaukaloon, josta ne voi vasta johtaa yhteen poistoputkeen. Kaukalot ovat sitten juuri niitä, jotka jäätyvät umpeen. Poistoputki ei ole mikään ongelma.

Jotkut ovat sitä mieltä, että ylimääräiset ulkoyksikön pohjapellin reiät voi omin päin tulpata ja jättää vain yhden auki. Minä en ole uskaltanut tätä kokeilla, koska risikinä on jääpaarteen kertyminen kennon alalaitaan, jolloin koko laitteen rikkoontuminen korjauskelvottomaksi on vaarana. Kokeilemallahan tuokin selviäsi :p

masse_

Jäsen
Oho, enpä osannut arvata! Mulla on myös kaksi Mitsun ILPpia joissa myös yhden reiän pohjapellit, joten oletin tietty että niin olisi tässäkin. Nyt ymmärrän vähän paremmin miksi tuo kaukalo on sellainen kun se on, ja jos tosiaan joku on vailla niin tori.fista löytyy

Okin

Aktiivinen jäsen
Puskurivaraaja asennettu kiertovesipumpun kanssa. Virtaus parani samalla hieman. Nyt saa vielä jännittää kuinka kovan kolauksen takaisinmaksuaika otti ;E

Vilhonen

Jäsen
OK Se olisi loistavaa niin näkee miten - ok Melcloud on siis helppo asentaa ja voi itse laittaa?

MelCloud1.png

Erilaiset raportit. Näistä eniten tulee käytettyä "Tunti lämpötila" raporttia, josta näkee edellisen 24h lämpötilat minuutin välein.
Muissa näkyy lämpötilat keskiarvoina esim. tunnin tai päivän tarkkuudella eikä kuvaajista näe oikeastaan kuin sen, että milloin on käyttövettä lämmitetty.
MelCloud2.png

Tässä esim. tänään klo 13-14 lämpötilat.
Ensin tehnyt käyttövettä ja sitten lämmittänyt lattiakiertoa ja sulatus klo.13.48

MelCloud5.png

Tässä esimerkiksi Sisäiset lämpötilat viikon aikana. Tässä äkkiseltään näyttäisi että varaajan lämpötila ei koskaan saavuta asetusarvoaan (50) koska lämpötilat on päivän keskiarvot.
MelCloud3.png

MelCloud4.png

Tuo tarvis kyllä selvittää jostain tuo aikaväli-asetus myös. Mitä mahtaa tarkottaa ja vaikuttaa.

Edit: Millaisia virtaamia porukalla on? Tuli vaan mieleen kun melko korkeat menovedet ollu itsellä nyt, että olenkohan rajoittanut liikaa piirejä hakiessani kylppäriin sopivaa lämpöä. Nyt kun pakkasta on niin voisi heittää korkit lähes selälleen ja lähtee nollist hakemaan uusiks sitä. Pienemmillä muutoksilla.

Edit2: Vaihdoin illalla viimiseks nuo sähkövastusten tehot tuonne valikkoon ja poltin puolitoista pesällistä puita takassa. Lopputulemana se että koko yön vehkeet junnas käyttöveden teossa vaikkei se sitä tehny. Eli lukemat junnas taas 47 koko yön ja nuoli oli et muka teki käyttövettä. Ei muuten mitään mut kierrättäny koko yön sitä käyttövettä eikä lattioissa vettä. Nyt valutin hetken lämmintä vettä hanasta niin pumppu käynnisty. Liian pieni kämppä ja liian hyvä takka kun edelleen on 1,5 astetta lämpeempi sisäilma ku normaalisti.

Uutena lämmittäjänä hieman ihmettelen täällä:

Minulla siis ei ole puskurivaraajaa ollenkaan ja systeemini toimii minusta oikein. Minulla Patteriverkosto 2,5 kerroksessa ja sen lisäksi pieni lattialämmitys kellarissa. Minulla kaikki patteriventiilit auki ja lämpöä menee esim lattialäppitykseen n 35 asenteisena.

Pannuhuoneesta katsoin noi virtaamat ja lämmitykset niin ne tasaiset:
THW1 THW2 THW5B Virtaus
47-50 44 47 7-9

Noin ne on olleet kokoajan käytännössä , muutaman asteen heittelyllä.....Mitä sanotte?

katso liitettä 69216

Erilaiset raportit. Näistä eniten tulee käytettyä "Tunti lämpötila" raporttia, josta näkee edellisen 24h lämpötilat minuutin välein.
Muissa näkyy lämpötilat keskiarvoina esim. tunnin tai päivän tarkkuudella eikä kuvaajista näe oikeastaan kuin sen, että milloin on käyttövettä lämmitetty.
katso liitettä 69217
Tässä esim. tänään klo 13-14 lämpötilat.
Ensin tehnyt käyttövettä ja sitten lämmittänyt lattiakiertoa ja sulatus klo.13.48

katso liitettä 69221

Tässä esimerkiksi Sisäiset lämpötilat viikon aikana. Tässä äkkiseltään näyttäisi että varaajan lämpötila ei koskaan saavuta asetusarvoaan (50) koska lämpötilat on päivän keskiarvot.
katso liitettä 69218

katso liitettä 69220
Hei,

Nyt minullakin Melcloud ja kytkettynä - nyt vaan opettelua lukemaan raportteja mutta pitää antaa muutama tunti mennä että on luettavaa

Hei,

Nyt minullakin Melcloud ja kytkettynä - nyt vaan opettelua lukemaan raportteja mutta pitää antaa muutama tunti mennä että on luettavaa
Hei

Ensimmäisen yön tulokset MelCloud WiFin kautta jota ihmettelin:

Lämmitys 84%
Sammutus 6%
Lämminvesi 10%

Elikkä ei sulatellut ollenkaan -> Onkohan tässä vielä jotain säätämistä elikkä tämä on se Käyntimoodi piirakka.

Kiitoksia jos joku kerkee vastailemaan?

Okin

Aktiivinen jäsen
Ei tule. Jos sulla lukee siellä sulatus keltasella niin se on jäätymisen estotoiminto. Eli sillon kierrättää vettä lattiassa vaikkei lämmitä. Suomennokset on tökeröjä. Itse käytän sovellusta englanniksi. Ohessa kuva.

Liitteet

• Screenshot_20210211-110716.jpg
    Screenshot_20210211-110716.jpg
    29,2 KB · Katsottu: 320

TeemuL

Jäsen
Pitääkö olla jäätymisenestotoiminto päällä split laitteesta, kun eihän siinä kierrä vesi ulkona ja sisällä ei pitäisi olla niin kylmä? Sillä vaan, kun turhaan vesikiertopumppu käy ja sekoittaa vettä puskurissa, kun ei lämmitä.

Okin

Aktiivinen jäsen
Itsellä on ihan sen takia päällä, kun autotallinpuolen lattialämmitys on reippaasti kuristettu. Tarkottaa sitä että jos poltan esim. Takkaa sisällä ja tulee tarpeeksi lämmin, niin kiertovesipumppu pysähtyy ja autotalli jäähtyy liikaa. Ja kun se on reilusti kuristettu niin saattaa siinä olla jäätymisvaara esim. Nosto-oven kohdalla muutenkin.

Edit. Tosin nythän mulla on puskurivaraaja kytketty vaan rinnalle omalla kiertovesipumpulla, että periaatteessa voisin kai sen pois päältä ottaakkin, kun toinen pumppu pyörii kuitenkin. Ehkä. Täytyy tutkia.

Itsellä on ihan sen takia päällä, kun autotallinpuolen lattialämmitys on reippaasti kuristettu. Tarkottaa sitä että jos poltan esim. Takkaa sisällä ja tulee tarpeeksi lämmin, niin kiertovesipumppu pysähtyy ja autotalli jäähtyy liikaa. Ja kun se on reilusti kuristettu niin saattaa siinä olla jäätymisvaara esim. Nosto-oven kohdalla muutenkin.

Edit. Tosin nythän mulla on puskurivaraaja kytketty vaan rinnalle omalla kiertovesipumpulla, että periaatteessa voisin kai sen pois päältä ottaakkin, kun toinen pumppu pyörii kuitenkin. Ehkä. Täytyy tutkia.
Sulatukset on nähtävästi tuossa sammutus-osiossa. Aiemmin juttua tässä ketjussa.
Hei

loistavaa , pitää edelleen tutkia statistiikaa kun saa sitä vähän lisää ja pitäisi oppia tulkitsemaan myös.

Jaetaan kokemuksia Melcloudista niin opitaan kaikki....Milloin esim pumppu sulattaa niin mistä sen näkee tai mistä näkee katkokäynnin on mulle vielä epäselvää...

Okin

Aktiivinen jäsen
Sulatuksia ei oikein näe mistään. Mut käytännössä ne on tossa sammutus osiossa sulla, koska ei sen pumpun pitäs näillä keleillä juurikaan sammuksissa olla. Katkokäyntiä ja sulatuksia näet niistä tuntiraporteista eri kellonaikojen mukaan. Menovesistä ja paluuvesistä kun tutkii käyriä. Kun käyrät kyykkää niin sulattaa silloin. Jos ne käyrät jää alas niin on sammuksissa.

TeemuL

Jäsen
Mulla ainakin lämmitys sisältää sulatukset. Jos lämmittää koko päivän, niin mulla näkyy vain lämmitys tai jos käyttövettä lämmittänyt, niin lisäksi näkyy kuuma vesi. Joka päivä näkyy myös sammutus 0.1 tai 0.2%. Se pitäisi olla, kun laite ei ole ollenkaan päällä. Aikaisemmin ei näkynyt tuota sammutusta, jos ei ollu sammuttanut oikeasti. Toi 0.1 tai 0.2% tuli 3.9.2020 jälkeen, kun melcloudin serverin tai jonkun päivittivät silloin. Siis kennon sulatuksia ei nää kuin veden virtaus lämpötiloista, kun meno laskee alle paluun..

Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin lämmitys sisältää sulatukset. Jos lämmittää koko päivän, niin mulla näkyy vain lämmitys tai jos käyttövettä lämmittänyt, niin lisäksi näkyy kuuma vesi. Joka päivä näkyy myös sammutus 0.1 tai 0.2%. Se pitäisi olla, kun laite ei ole ollenkaan päällä. Aikaisemmin ei näkynyt tuota sammutusta, jos ei ollu sammuttanut oikeasti. Toi 0.1 tai 0.2% tuli 3.9.2020 jälkeen, kun melcloudin serverin tai jonkun päivittivät silloin. Siis kennon sulatuksia ei nää kuin veden virtaus lämpötiloista, kun meno laskee alle paluun..
Mielenkiintoist jos sinulla niin ja Okin ja minulla ne on = sammuksissa- Olen Okin kanssa samaa mieltä että -20 pakkasilla varmaan ei mene millään kone muuten sammuksiin vai mitä?

Vielä tuosta puskurivaraajasta mitä minulla ei ole mutta ptterikiertoisessa talossa mulla virtaama 7-9L/mi ja käydät todella tasaiset.

TeemuL

Jäsen
Mielenkiintoist jos sinulla niin ja Okin ja minulla ne on = sammuksissa- Olen Okin kanssa samaa mieltä että -20 pakkasilla varmaan ei mene millään kone muuten sammuksiin vai mitä?

Vielä tuosta puskurivaraajasta mitä minulla ei ole mutta ptterikiertoisessa talossa mulla virtaama 7-9L/mi ja käydät todella tasaiset.
Mulla toi sammutus prosentti muuttuu suuremmaksi vasta sitten, kun sammuttaa laitteen virta napista tai sit menee asetuksiin ja jos siellä pyytää järjestelmän alasajoa. Ja sit tuosta sulatuksesta (keltainen osa piirakassa). Kun olen asetuksista poistanut jäätymiseneston pois päältä, niin silloin ei rekisteröi sulatusta. Silloin "piirakkaan" tulee seis "pala" lämmityksen tauottua. Kun on jäätymisenesto pois päältä, niin silloin lämmityksen loputtua sammuu myös vesipumpun pyörintä vesipumpun ekoasetuksen ajan jälkeen. Esim. minulla vesipumppu sammuu asetuksen mukaan 20min päästä lämmityksen loputtua. Esimerkki kuva tältäpäivältä. Tänään on pumppu lämmittänyt vastuksilla, kun on ollut kokopäivän pakkasta yli - 20 ja lisäksi olen lämmittänyt leivinuunia, jos ihmetyttää lämmityksen määrä ja seis määrä. Onkohan näissä melcloudin keräys tiedoissa eroa onko mikä malli? Minulla on edellinen malli ehst20c-ym9cr2 + puhz-sw75yaa-sc.

Liitteet

• Screenshot_20210211-150513.png
    Screenshot_20210211-150513.png
    69,9 KB · Katsottu: 220

Vilhonen

Jäsen
Mulla toi sammutus prosentti muuttuu suuremmaksi vasta sitten, kun sammuttaa laitteen virta napista tai sit menee asetuksiin ja jos siellä pyytää järjestelmän alasajoa. Ja sit tuosta sulatuksesta (keltainen osa piirakassa). Kun olen asetuksista poistanut jäätymiseneston pois päältä, niin silloin ei rekisteröi sulatusta. Silloin "piirakkaan" tulee seis "pala" lämmityksen tauottua. Kun on jäätymisenesto pois päältä, niin silloin lämmityksen loputtua sammuu myös vesipumpun pyörintä vesipumpun ekoasetuksen ajan jälkeen. Esim. minulla vesipumppu sammuu asetuksen mukaan 20min päästä lämmityksen loputtua. Esimerkki kuva tältäpäivältä. Tänään on pumppu lämmittänyt vastuksilla, kun on ollut kokopäivän pakkasta yli - 20 ja lisäksi olen lämmittänyt leivinuunia, jos ihmetyttää lämmityksen määrä ja seis määrä. Onkohan näissä melcloudin keräys tiedoissa eroa onko mikä malli? Minulla on edellinen malli ehst20c-ym9cr2 + puhz-sw75yaa-sc.
Tässä edellisen 24h piirakka.

Sulatuksia on ollut 10 ja ne kestää kuvaajan mukaan n.5min.
Eli 24h aikana sulatuksia olisi 10 x 5min = 50min
50/(24x60) * 100% = 3,47%

Tämä osuisi hyvin tuohon "sammutus" kategoriaan.
Pumppu ollut käynnissä koko ajan, joten tämän perusteella sanoisin että sulatukset menee sammutuksiin uusimmalla versiolla.

piirakka.png

Liitteet

• piirakka.png
    piirakka.png
    92,9 KB · Katsottu: 182
Viimeksi muokattu:

Okin

Aktiivinen jäsen
Semmonen kysymys niille kenellä on sisäohjauksella mitsu. Huiliiko vilppi kuinka pitkiä aikoja välillä vai käykö ns. Kokoajan?

Vilhonen

Jäsen
Semmonen kysymys niille kenellä on sisäohjauksella mitsu. Huiliiko vilppi kuinka pitkiä aikoja välillä vai käykö ns. Kokoajan?
No ainakin nyt kun on ollut 10-20 astetta pakkasta, niin on käynyt koko ajan. Aluksi kun "haki säätöjään", niin tuppasi tekemään ylilämpöä ja sitten huilaili useamman tunnin kun sisälämpö oli asteen tai puolitoista yli pyynnin, mutta nyt kun ollut reilun kuukauden käytössä, niin käy tasaisesti.

ns. katkokäyntiä en ole havainnut.

Okin

Aktiivinen jäsen
Juu. Mun varmaan oppis tavoille kans jossei takkaa polttas ollenkaan. Se sekottaa näemmä oppimista. Mut nyt on jännä. Ennen puskurivaraajan asentamista virtaus oli aina 18l. Varaajan asennuksen jälkeen 19l kunnes nyt viikko varaajan asennuksesta se huinii 21-24l. Lähtiköhän joku paska liikkeelle kun on toinen kiertovesipumppu lisäks vai mikä homma

Vilhonen

Jäsen
Juuri tuossa ylempänä menin sanomaan etten katkokäyntiä ole havainnnut. Nyt on kuvaajaan ilmestynyt lyhyitä stoppeja, jotka ei ole sulatuksia. En ole ehtinyt seuraamaan laitteen vieressä että mitä se tuolloin tekee.
1613404926283.png

Okin

Aktiivinen jäsen
Se pysäyttää itsellä tuossa kohtaa ainakin kompuran muttei sammuta lämmitysmoodia. Uskosin et mulla se johtuisi siittä kun paluuveden lämpötila pääsee nousemaan liiaksi.. sulla kyl näyttäs paluu olemaan ihan vakio tossa. Mulla kun virtaus kasvoi puskurivaraajan asennuksen jälkeen niin on alkanu tulemaan noita. Tosin en tie onko aiemminkin ollu kun ei ollut tuo melcloud käytössä. Huomasin myös kun mittailin että taitaa puskurivaraajan läpimenevä vesi lämmetä noin asteen verran ennenkun menee takas sisäyksikölle. Eli lattiasta tulee oikeesti asteen viileempää takas.

Vilhonen

Jäsen
Se pysäyttää itsellä tuossa kohtaa ainakin kompuran muttei sammuta lämmitysmoodia. Uskosin et mulla se johtuisi siittä kun paluuveden lämpötila pääsee nousemaan liiaksi.. sulla kyl näyttäs paluu olemaan ihan vakio tossa. Mulla kun virtaus kasvoi puskurivaraajan asennuksen jälkeen niin on alkanu tulemaan noita. Tosin en tie onko aiemminkin ollu kun ei ollut tuo melcloud käytössä. Huomasin myös kun mittailin että taitaa puskurivaraajan läpimenevä vesi lämmetä noin asteen verran ennenkun menee takas sisäyksikölle. Eli lattiasta tulee oikeesti asteen viileempää takas.
Stoppeja näytti tulevan n. 20min välein, joten kävin kyttäämässä mitä tapahtuu. Kompura tosiaan pysähtyy pariksi minuutiksi ja sitten käynnistyy uudelleen.
Tänään on sisälämpötila ollut lähes jatkuvasti 0,5 astetta asetusarvoa korkeammalla. Kompuran hertzit on nyt ollut 48 kun se stoppaa. Luulisi että pudottaisi kierroksia ennen kuin rupeaa katkokäyntiä harrastamaan. Pudotin nyt pyynnin 22,5 --> 22,0. Sisälämpö on 23,0.
Katsotaan jos pysähtyisi nyt pidemmäksi aikaa.

Päivitys:
Lähes heti kun pudotti pyyntiä, niin kompura sammui ja nyt ollut seis reilu 20min.
Nyt varmaan tuo asetusarvon ja sisälämpötilan suurempi ero estää lämmityksen. Varmaan joku muu määräävämpi tekijä sai lämmityksen aktivoitumaan kun ylitys oli vain 0,5 astetta.
Testimielessä nostin pyynnin 22,5 asteeseen...

Viimeksi muokattu:

Vilhonen

Jäsen
Tuota pätkintää voisi saada kuriin näillä säädöillä, kannattaa kokeilla auttaako:

katso liitettä 69668
Lämmönohjauksen väli ja Lämpöpump-läpöt.eron säätö parametreista laitoin asennusfirman kautta kysymyksen Scanofficelle, mutta eipä ole mitään kuulunut.
Lähinnä siis kiinnostaisi, että minkä viivettä säädetään ja mihin lämpötilaan noita ala ja ylärajoja verrataan. Manuaali kun ei tätä valaise.
Tehdasasetuksissa nuo nyt itsellä on.

Nyt kompura on ollut pari tuntia seis vaikka aikaisemmin kävi katkokäyntiä kun pyynti oli 22,5.
Edelleen sisälämpö 23. Ei tästä oikeen selkoa ota, että mikä aikaisemmin lämmityksen käynnisti.

Päivitys:
Kompura oli n.4h yöllä seis ja sitten aloitti lämmityksen.
klo 8 asti meni ilman katkoja, mutta nyt aamupäivällä rupesi katkomaan. Näyttäisi että kun paluuvesi on tasaantunut tuohon 29 asteen pintaan niin katkonta alkoi. Yöllä se vielä ehti pudota sulatusten aikana pari astetta, ja ennen seuraavaa sulatusta ehti nousta tuohon 29 asteeseen. Säädin nyt tuon Lämmönohjauksen välin 10min --> 60min. Luulisi näkyvän jos sillä jotain vaikutusta on.

1613463248083.png

Viimeksi muokattu:
En tedä onko meillä konfiguroitu samalla lailla nämä, minulla tietenkin Patterilämmitteinen talo , ja yleensä todella tasaiset lämpötilat , mutta tänään on tapahtunut jotain kummalista klo 09:00
16_02_09.PNG

Myöskin klo 13:00 tänään jotain ihmeelistä tapahtunut - meneeköhän tämä tuon applikaation toiminnan piikkiin vai miten tämän voisi selittää

Liitteet

• 16_02_13.PNG
    16_02_13.PNG
    109 KB · Katsottu: 183

SJT

Aktiivinen jäsen
Lämmönohjauksen väli ja Lämpöpump-läpöt.eron säätö parametreista laitoin asennusfirman kautta kysymyksen Scanofficelle, mutta eipä ole mitään kuulunut.
Lähinnä siis kiinnostaisi, että minkä viivettä säädetään ja mihin lämpötilaan noita ala ja ylärajoja verrataan. Manuaali kun ei tätä valaise.
Tehdasasetuksissa nuo nyt itsellä on.
Tuskinpa sieltä vastausta tulee tai jos tuleekin niin tuskin sillä on mitään tekemistä kysymyksen kanssa...

1613493541958.png

Tässä tuo aiemmin laittamani kuva vanhemman sisäyksikön manuaalista, oletettavasti näin uudessakin. Ymmärtäisin niin, että kone siis hakee sitä ideaali menoveden lämpötilaa jotta tupa pysyy halutussa sisälämmössä. Tällä sitten määritellään ne rajat minkä asteista vettä voidaan verkkoon päästää, eli oletusarvoilla pelaa tuolla 10c hystereesillä.

Eli mikäli laskennallinen menoveden lämpötilapyynti on vaikkapa 35c niin kone voi päästää maksimissaan 40c verkkoon ja kun menee tämän yli niin kone sammutetaan ja annetaan käynnistyslupa seuraavaksi kun menoveden lämpötila putoaa 30c.

Tämä siis arvailua, en ole tuota testannut, mutta tuon toiminallisuus selviäisi varmasti kun pääsisi tutkimaan uuden tai vanhan yksikön muistikortin sisältöä. :)

Vilhonen

Jäsen
Eli mikäli laskennallinen menoveden lämpötilapyynti on vaikkapa 35c niin kone voi päästää maksimissaan 40c verkkoon ja kun menee tämän yli niin kone sammutetaan ja annetaan käynnistyslupa seuraavaksi kun menoveden lämpötila putoaa 30c.

Kun kompura lopettaa lämmittämisen, niin eikö menoveden lämpötila tipahda käytännössä lähes heti paluuveden tasolle?

Oletetaan että menoveden tavoite on 35 astetta. Eli +-5 hystereesi sallisi menoveden nousta 40 asteeseen.
Oletetaan että meno/paluu ero on 5 astetta.
Kun menovesi on 40c niin paluu on 35c.
Nyt siis kun lämmitys lopetetaan niin, eikö sisäyksikkö jatka veden kierrättämistä (ainakin jos jäätymisenesto on päällä), jolloin THW1 anturille (menovesi) tulee lähes heti 35 asteista vettä?
Sitten kun paluu ja täten myös menoveden THW1 lämpötila putoaisi alle 30 asteen niin lämmityskäynnistyisi taas?

Tämä olisi selkeää, mutta nyt sitten olisi hieno tietää, että miten sisälämpötila vaikuttaa tähän yhtälöön.
Omat havainnot kertoo, että jos sisälämpö on asteen yli pyynnin, niin kompura lopettaa lämmittämisen.

Tänään aamupäivällä kun säädin tuon "Aikavälin" 10min --> 60min niin vaikutukset jäi näkemättä kun sisälämpötila sattui nousemaan 23,5 asteeseen (pyynti 22,5) ja lämmitys loppui samantien ja kompura oli seis 4h.
Lämmitys meni päälle kun sisälämpö oli 22,5 ja kävi jossai vaiheessa 22,0 asteessa.
Nyt sitten pakkaset on jo kiristyneet (-14c), joten katkokäyntiä ei tod.näk. enää näe.

SJT

Aktiivinen jäsen
Niinhän se tosiaan tipahtaa ja pelkällä lämmityskäyrällä ajettaessahan tämä tarkoittaa sitä että kone ei käytännössä lepää koskaan vaan hakkaa päälle pois taukoomaatta koska nuo asetukset eivät päde ja kone tekee 2c hystereesillä lämpöä. Tosin, nyt on epäilys että tämä uusi versio osaisi näitä asetuksia käyttää, mutta vielä ei olla päästy näkemään muistikortilta dataa jotta voitaisiin olla varmoja.

Sisämittauksella taasen tuo käsittääkseni antaa tiputtaa sen lämpötilan näiden asetuksien mukaisesti, eli oletuksena elää tuon 10 asteen välillä. Mutta tämä on todentamatta tosiaan, pelkästään oletan että näin tuo käyttäytyy.

Tuon aikavälin käsittäisin niin että jos on esim. patterit seinillä niin 10min lienee hyvä ja jos taas lattiakierto ja putket betonivalussa niin 60min lienee hyvä. Eli tämän avulla autetaan konetta paremmin oppimaan missä vaiheessa lämmitys taas tulee aloittaa uudestaan jotta ei lämpötila vaihtelee liiaksi. Ilmeisesti tämä ohjaustapa tuottaa kyllä lähtökohtaisesti hyvin tasaista lämmitystä kun kone on saanut opeteltua lämpötilojen käyttäytymisen ja oletettavasti kone välttää pätkäkäyntiä myös mallikkaasti kun asetukset löytää kohdilleen.

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Uusi versio koneesta osaa käyttää noita lämpötilaeron rajoja kohtalaisesti hyväkseen. Joku erikoisuus / lämpötila reilusti pakkasen puolella ehkä alle -5( tämä ei oikein selvillä miksi toimii noin) niin tällöin ei tunnu noita käyttävän vaan pysähtyy hetkeksi 5-10min ja starttaa uudelleen taas kun lämpötila korkeampi niin voi tehdä 1-2 lyhyttä pysäytystä ja sitten pysähtyy odottamaan rajalämpötilaa mulla +5 ja -9 tällä hetkellä. Eilen ilta päivällä oli seis jotain yli 2,5 h. Kun puskurisäiliöstä tuli vielä 24 asteista vettä.
Tuo 50l säiliö kun toimii nyt lämmönvaihtimena.... Eli käyrä ohjaa säiliöön 39 c vettä niin kierron johdosta taloon menee noin 31c vesi ja paluu koneelle alkaa nousemaan siitä 24c . Ouman säätää toista shunttia ja kuristaa kun lämpö nousee niin puskuri ja imulämpö alkaa nousemaan joka johtaa tuotetun lämmön nousuun kunnes kone pysähtyy...

SJT

Aktiivinen jäsen
Oletko kokeillut laittaa tuota "Lämpöpump-lämpöt. eron säätö" -> OFF, eli kiinnostaa onko varmasti tuo asetus mikä tekee tämän muutoksen käytiin? Tuntuisi erikoiselta että se toimeisi vaihtelevasti, muuten koneen manuaalisäädöt tuntuisi vanhemmassa versiossa ainakin toimivan hyvinkin loogisesti ja aina samalla tavalla.

Muistikortilta tuo käyttäytyminen voitaisiin tarkistaa varmasti. ;)

Back
Ylös Bottom