Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Lande

Aktiivinen jäsen
Kyllä ks. sivu 48 Power failure automatic recovery*1

"1 “Power failure automatic recovery” can be set by either remote controller or this DIP SW. If one of them is set to ON, “Auto recovery” activates. Please set “Auto recovery” basically by remote controller because all units do not have DIP SW. Please refer to the indoor unit installation manual."
Kiitos @janti
Hyvä kun dipin tartkoituksesta saatiin varmuus. Ulkoyksikön dippi 2-5 siis (paitsi ettei se toiminut ainakaan @_MikkoT_ n koneessa). Mutta mitähän kauko-ohjainta ohje mahtaa tarkoittaa vaihtoehtona dipille? Ehkä kyse on jostain huollon erityisestä kakesta. Tai mitä ohje mahtaa tarkoittaa, kun se kehottaa katsomaan sisäyksikön asennusohjetta... se ei nimittäin sisällä mitään mainintoja sähkökatkoista toipumisesta tai edes sinne päin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mutta mitähän kauko-ohjainta ohje mahtaa tarkoittaa vaihtoehtona dipille? Ehkä kyse on jostain huollon erityisestä kakesta. Tai mitä ohje mahtaa tarkoittaa, kun se kehottaa katsomaan sisäyksikön asennusohjetta... se ei nimittäin sisällä mitään mainintoja sähkökatkoista toipumisesta tai edes sinne päin.
Ks. sivu 30 Function Setting allows the setting of auto recovery after power failure only
 

_MikkoT_

Jäsen
Odotin max 5 minuuttia ennen kuin laitoin koneen itse käyntiin. Siksi kyselin onko kokemuksia kauanko automaattisessa uudelleenkäynnistymisessä pitäisi kestää.

Ei huvita kokeilla itse uudelleen, koska tosiaan sisäkaukon opitut arvot katosivat. Yön aikana asunnon lämpötila nousi sen verran reilusti, että pumppu huilasi 8 -> 15, kun pudotin sisälämpötilan pyynnin 21 -> 20.
 

Lande

Aktiivinen jäsen
Ks. sivu 30 Function Setting allows the setting of auto recovery after power failure only
Kappas vaan, sieltähän sitä informaatiota löytyy. Tuo sisäyksikön huoltomanuaali näkyy olevan pykälää vanhempaan malliin, mutta ehkäpä noilta osin eroa ei ole. Pitääpä käydä katsomassa! 4 minuuttia on tuon mukaan uudelleenkäynnistyksen viive: "Approx 4-minute delay after power is restored."
 

_MikkoT_

Jäsen
Ks. sivu 30 Function Setting allows the setting of auto recovery after power failure only
Kappas vaan, sieltähän sitä informaatiota löytyy. Tuo sisäyksikön huoltomanuaali näkyy olevan pykälää vanhempaan malliin, mutta ehkäpä noilta osin eroa ei ole. Pitääpä käydä katsomassa! 4 minuuttia on tuon mukaan uudelleenkäynnistyksen viive: "Approx 4-minute delay after power is restored."
Mahtavaa, että löytyi kunnollista tietoa. Kiitoksia janti! Täytyy olla niin, että en malttanut noin kauan odottaa. Olin lumitöitä tekemässä, kun ulkoyksikkö sammui yllättäen. Kävin pannuhuoneessa ja seurasin sen aikaa näyttöä, että Ecodan boottasi itsensä. Sitten lompsin sisälle ja totesin sisäkaukon näyttävän offia, ihmettelin hetken ja nappasin MELCoudista laitteen käyntiin.

Asetus näyttää olevan oikein minulla huoltovalikossa.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Ainakin koneen valikoiden mukaan kierrättää. Virtausta 19l/min ja molemmat pumput on asennuksen jäljiltä 5 asetuksella. Käyrässä taas menovesi putoaa samaan paluuveden kanssa, kun ulkoyksikkö sammuu. Sitten kun veden lämpötilat on koneen mielestä tarpeeksi laskenut (mielestäni ei käyrän mukaan kuitenkaan hystereesin alarajaan -5c asti käyrän pyyntilämpötilasta, vaan paljon aiemmin), niin ulkoyksikkö lähtee 2-3 pätkäisyn jälkeen liikkeelle.

Nuita hystereesiasetuksia en ole tarkastanut, koska kone pitäisi ajaa alas ensin, mutta manuaalin mukaan oletus pitäisi olla ON ja yläraja 5, alaraja -5.
Hmmm, kannattaisi varmaan tsekata ne asetusten raja-arvot hystereesille. Kuulostaa vähän erilaiselta toiminnalta normaaliin hystereesin käyttäytymiseen nähden, jos laite ei odota alarajaan asti. Nostaako se lämmittäessä menon kuitenkin siihen hystereesin ylärajaan asti ennen lopetusta?
Softasta en osaa sanoa, mistä tuon voi helpoiten tarkistaa?
Tuolla on ohjeet: https://lampopumput.info/foorumi/threads/ecodan-ohjelmistoversiot.30904/
Ja kannattaa sinne ketjuun lisätä oman laitteen tiedot, ainakin jos on joku eri softa kuin mitä on ollut muilla tähän asti.

Edit: Jahas, @Lande jo laittoikin, jostain syystä ei viesti näkynyt ennen kuin laitoin omani :)
 

Eddie

Jäsen
Hmmm, kannattaisi varmaan tsekata ne asetusten raja-arvot hystereesille. Kuulostaa vähän erilaiselta toiminnalta normaaliin hystereesin käyttäytymiseen nähden, jos laite ei odota alarajaan asti. Nostaako se lämmittäessä menon kuitenkin siihen hystereesin ylärajaan asti ennen lopetusta?
Mielestäni nostaa, mutta äkkiseltään voisi sanoa että antaa kyllä käydä siellä ylärajalla pitempäänkin, ennen kuin lopettaa lämmittämisen. Onkohan tuossa joku aikaraja, minkä pumppu antaa käydä ylärajalla? Pitää tarkistaa vielä paremmalla aikaa nuo hystereesin raja-arvot.

Softan katoin. 1700.0000 EHST20D-YM9DR1.UK 08/2022

Edit: Nyt myös hystereesin raja-arvot tsekattu. Päällä oli oletusasetuksissa (+5, -5). Muokkasin alarajaa nyt siihen -3c.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Mielestäni nostaa, mutta äkkiseltään voisi sanoa että antaa kyllä käydä siellä ylärajalla pitempäänkin, ennen kuin lopettaa lämmittämisen. Onkohan tuossa joku aikaraja, minkä pumppu antaa käydä ylärajalla? Pitää tarkistaa vielä paremmalla aikaa nuo hystereesin raja-arvot.
Omien kokemusten perusteella ei ole mitään aikarajaa näkynyt. Normaalisti kopsahtaa jossain vaiheessa hystereesin ylärajaan, kun tehoja on liikaa niiden nykäystenkin perusteella eli lämpö nousee pikkuhiljaa kunnes sitten ylärajan yli ja jää odottamaan alarajaan laskua.
Softan katoin. 1700.0000 EHST20D-YM9DR1.UK 08/2022

Edit: Nyt myös hystereesin raja-arvot tsekattu. Päällä oli oletusasetuksissa (+5, -5). Muokkasin alarajaa nyt siihen -3c.
Ok, tuo on sitten se pykälää uudempi softa kuin mitä esim. meillä on käytössä. Mahdollisesti voisi olla jotain käytöseroja tuon hystereesin kanssa tuosta johtuen.
 

Kaaleb

Jäsen
Osaako joku sanoa mitä nämä muutaman minuutin kolme pylvästä on ennenkuin ulkoyksikkö alkaa lämmittämään?

En ehtinyt ulos katsomaan mitä käytännössä tapahtuu, mutta melcloudissa lämmityksen kohdalla luki "jäätymisen esto" tjsp. näiden pylväiden aikana. Mitä taaksepäin historiaa katsoin, niin toistuu aina ennenkuin ulkoyksikkö alkaa lämmittämään.

Ja toisena kysymyksenä, että minkä valikon kautta tuota hystereesiä pääsee säätämään ja mitä nuo kannattaa olla kun käyrällä ajetaan lattiaan lämpöä? Taitaa oletuksena olla +5 ja -5, jos manuskaa oikein tulkitsin.

katso liitettä 82603
Laita asetuksista se jäätymisen esto pois päältä. Lähtee muuten päälle vähän väliä, kun ulkolämpötila on alle jäätymiseneston asetus arvon.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Laita asetuksista se jäätymisen esto pois päältä. Lähtee muuten päälle vähän väliä, kun ulkolämpötila on alle jäätymiseneston asetus arvon.
Jäätymiseneston pitäisi kyllä vain kierrättää vettä eikä lämmittää sitä, jos ei lähtevän veden lämpö laske 20C paikkeille. Mutta mistäpä sitä tietää, ei ole kuitenkaan tullut ainakaan omalla laitteella eteen tilannetta, että olisi tuossa tilassa lähtenyt lämmittämään.
 

Kaaleb

Jäsen
Siellä on ulkolämpötila ja virtauslämpö. Itsellä oli alkuunsa ulkolämpötila säädetty 3 astetta ja pätki jatkuvasti.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221213-223331_Chrome.jpg
    Screenshot_20221213-223331_Chrome.jpg
    125,7 KB · Katsottu: 259

Reperei

Aktiivinen jäsen
Siellä on ulkolämpötila ja virtauslämpö. Itsellä oli alkuunsa ulkolämpötila säädetty 3 astetta ja pätki jatkuvasti.
Jep, mutta sen ulkolämpötilan alle meno ei aiheuta muuta kuin sen, että kiertovesipumppu käy jatkuvasti, jos ei laitteella ole muuta hommaa. Sitten jos menoveden lämpö laskee siihen virtauslämmön rajalle (omassa softassa kiinteä 20C), niin käynnistyy vasta lämmitys. Näin sen siis pitäisi toimia, ja ainakin täällä toimii.

Tietty jos laite on sellaisessa käytössä, että menovesi laskee ihan normaalisti tuonne 20C paikkeille, niin voin hyvin kuvitella, että tuo asetus aiheuttaa ulkoyksikön pätkäajoa. Esim. sisätilamittaus ja matalahko tavoitelämpötila voisi olla tuollainen käyttötilanne, jossa kiertovesi viilenee tarpeeksi jäätymisenestossa. Omassa käyräkäytössä ylipäänsä tila aktivoituu harvoin ja silloinkin ollaan aina kaukana tuosta 20C lämmöstä.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Jep, mutta sen ulkolämpötilan alle meno ei aiheuta muuta kuin sen, että kiertovesipumppu käy jatkuvasti, jos ei laitteella ole muuta hommaa. Sitten jos menoveden lämpö laskee siihen virtauslämmön rajalle (omassa softassa kiinteä 20C), niin käynnistyy vasta lämmitys. Näin sen siis pitäisi toimia, ja ainakin täällä toimii.

Tietty jos laite on sellaisessa käytössä, että menovesi laskee ihan normaalisti tuonne 20C paikkeille, niin voin hyvin kuvitella, että tuo asetus aiheuttaa ulkoyksikön pätkäajoa. Esim. sisätilamittaus ja matalahko tavoitelämpötila voisi olla tuollainen käyttötilanne, jossa kiertovesi viilenee tarpeeksi jäätymisenestossa. Omassa käyräkäytössä ylipäänsä tila aktivoituu harvoin ja silloinkin ollaan aina kaukana tuosta 20C lämmöstä.
Joo ei ollut apua nuihin alkupätkäsyihin. Edelleen ennen jokaista lämmityskertaa pätkii 2-3 kertaa ennen kuin pääsee tekemään pidempää lämmitysjaksoa. Ja lämmitystarvetta on varmasti, sillä nytkin pihalla on -18c pakkasta. Samanlailla käyttäytyy oli ulkona sitten -5 tai -15c.

Kai se on vaan pikkuhiljaa uskottava, että jostain syystä tuo laite haluaa ne tehdä ja hystereesiasetukset nollautuu aina kun lämmitysjakso katkeaa.
 

petrikov

Jäsen
Itsellä on tuo jäätymisenesto pois, sillä käytössä on puskuri ja ulkoinen kiertovesipumppu. Tuo naukkasee sen 1,4 kWh/vrk energiaa jos se käy 5:lla. Tekee tuo reilu 200 kWh talvikaudella.

Lisätty, toki riippuu miten kone on päällä ja lämmittää. Eli silloin toki pyörii. kuitenkin alkuasetus oli 5 astetta ja tuo saattaa pyöriä turhaan jopa kesäkuussa öisin, eli aina kun on alle 5 astetta. Eli talvikausi hieman virheellisesti sanottu. Tosin oli valikossa myös 3. Yhtä kaikki, otin pois käytöstä sillä jäätymistä ei tapauksessani pitäisi tulla.

MelCloudiin tullut päivitys
1671043612217.png
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Joo ei ollut apua nuihin alkupätkäsyihin. Edelleen ennen jokaista lämmityskertaa pätkii 2-3 kertaa ennen kuin pääsee tekemään pidempää lämmitysjaksoa. Ja lämmitystarvetta on varmasti, sillä nytkin pihalla on -18c pakkasta. Samanlailla käyttäytyy oli ulkona sitten -5 tai -15c.

Kai se on vaan pikkuhiljaa uskottava, että jostain syystä tuo laite haluaa ne tehdä ja hystereesiasetukset nollautuu aina kun lämmitysjakso katkeaa.
Tuo on kyllä outoa, että edelleen vaatii nuo pätkäisyt. Meidän tapauksessa ei montaa pakkasastetta tarvitse olla, kun hystereesille ei ole enää tarvetta. Olikos noita lämmitettäviä neliöitä kuinka paljon ja miltä ne laitteen virtausluvut näyttää? Jos ei ne tehot vaan yksinkertaisesti uppoa siihen kiertoon. Mutta on kyllä pieni lämmitystarve, jos -18C minimitehoillakin pätkii ja virtaus on kunnossa.

Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että hystereesin toiminta on mennyt softassa huonompaan suuntaan, jos se tila nollautuu joka välissä.
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Itsellä on tuo jäätymisenesto pois, sillä käytössä on puskuri ja ulkoinen kiertovesipumppu. Tuo naukkasee sen 1,4 kWh/vrk energiaa jos se käy 5:lla. Tekee tuo reilu 200 kWh talvikaudella.
Sama täälläkin eli puskuri ja ulkoinen kiertovesipumppu, mutta käyrän kanssa laite käytännössä käy talvikaudella melkein koko ajan, vähintään hystereesin alatasoa odotellessa pelkällä kiertovesipumpulla, niin aika heikoksi jää säästöt tuon jäätymiseneston poistamisella eli olen antanut olla.
 

_MikkoT_

Jäsen
Itsellä on tuo jäätymisenesto pois, sillä käytössä on puskuri ja ulkoinen kiertovesipumppu. Tuo naukkasee sen 1,4 kWh/vrk energiaa jos se käy 5:lla. Tekee tuo reilu 200 kWh talvikaudella.

MelCloudiin tullut päivitys
katso liitettä 82876
Samanlainen puskuri kytkentä itsellä. Kannattaa näemmä naputella tuo jäätymisenesto pois päältä.

Onko sulla MELCloud tarjonnut aiemmin päivitystä? Meillä tuli vastaava päivitys ilmoitus heinäkuussa ja päivityksen jälkeen ei ole tullut uutta. Eikä näy nytkään olevan, kun tarkastin mitä puhelimen app näyttää.
 

Eddie

Jäsen
Tuo on kyllä outoa, että edelleen vaatii nuo pätkäisyt. Meidän tapauksessa ei montaa pakkasastetta tarvitse olla, kun hystereesille ei ole enää tarvetta. Olikos noita lämmitettäviä neliöitä kuinka paljon ja miltä ne laitteen virtausluvut näyttää? Jos ei ne tehot vaan yksinkertaisesti uppoa siihen kiertoon. Mutta on kyllä pieni lämmitystarve, jos -18C minimitehoillakin pätkii ja virtaus on kunnossa.

Joka tapauksessa kuulostaa siltä, että hystereesin toiminta on mennyt softassa huonompaan suuntaan, jos se tila nollautuu joka välissä.
Lämmitettäviä neliöitä on 114 ja virtausluvut näyttää tasaisesti 19l. Pumpun asetukset 5. Siltä tuo tosiaan vaikuttaa, että jokaisen lämmitysjakson jälkeen hystereesit nollautuu.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Lämmitettäviä neliöitä on 114 ja virtausluvut näyttää tasaisesti 19l. Pumpun asetukset 5. Siltä tuo tosiaan vaikuttaa, että jokaisen lämmitysjakson jälkeen hystereesit nollautuu.
Näyttää olevan minimit tuolla koneella 35C lähtöön -18C ulkolämmössä jossain 4,5kW paikkeilla eli kyllähän se noilla neliöillä ja hyvillä eristyksillä on mahdollista, että tuokin on liikaa. Meillä näyttää -16C ulkolämmössä tekevän kone lämpöä ~6kW 35C lähdöllä ja neliöitä on vähän reilu 200 eikä eristykset ole mitkään huippumodernit vaan 90-luvun.
 

baabiouz

Tulokas
Olisko ajatuksia mikähän mahtaa aiheuttaa pätkimisen koneen käynnistyessä käyräajolle ja ekan pätkän jälkeen pyrkimisen lyömään vastukset päälle? Päivällä kun kävi niin vastukset ei ole lähteny päälle. Sama homma oli eilen illalla myös. Päivälämpötila siinä -5 ja ilta -8 astetta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221214_225940_MELCloud.jpg
    Screenshot_20221214_225940_MELCloud.jpg
    85,2 KB · Katsottu: 162
  • Screenshot_20221214_230549_MELCloud.jpg
    Screenshot_20221214_230549_MELCloud.jpg
    86,5 KB · Katsottu: 167

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Tuntuu noihin startti pätkäisyihin vaikuttaa myös se että aloitus Hz aika kovat ja pudottaa hetken kuluttua, nyt kun omassa alun 4-putkinen puskuri vaihdettu siihen 90l ja kytketty nyt venttiilein 3 putkiseksi eli saa talosta tulen paluuveden suurin piirtein niin kylmänä kuin voi. Nyt startit lähtevät lähes aina mitä olen seurannut ilman noita 3 yritystä ja jaa päälle. Seuranta vaan laitteen näytöstä kun tuota melcloudia ei ole. Myös käyrää on saanut tiputtaa aika reilusti ja lämmöt talossa samat. Talon vrk kulutukset tuntuu tippuneen myös aika paljon verrattuna vaikka vuoden takaiseen aikaan samoissa lämmöissä muut asiat suurin piirtein ennallaan. Viime vuonna - 10 asenteessa n 90kwh kaikki sähköt nyt n. 75kwh.(autotallin ilp asetuksesta viime vuonna ei tarkkaa muistikuvaa oliko 16c vai 10c, nyt 10c)oikein muuta selittävää tekijää ole kuin tuo Mitsun matalammat lämmöt. Hysteereesit tapissa - 9 ja +5, ja minimi lämpö +25 eli kone starttaa nyt n24c lämmössä.
 

petrikov

Jäsen
Samanlainen puskuri kytkentä itsellä. Kannattaa näemmä naputella tuo jäätymisenesto pois päältä.

Onko sulla MELCloud tarjonnut aiemmin päivitystä? Meillä tuli vastaava päivitys ilmoitus heinäkuussa ja päivityksen jälkeen ei ole tullut uutta. Eikä näy nytkään olevan, kun tarkastin mitä puhelimen app näyttää.
Ei ole tarjonnut, kesällä tuon sydeemin hankin ja nyt ehdotti päivitystä, tai oli pakko ottaa muuten ei melli käynnistynyt
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Mulla on nyt menty pörssisähkön kanssa niin että sisäohjaimen pyynnillä olen ajastanut lämmityksen käyrällä vain yöajaksi klo. 00:00 - 06:00. Käyttöveden teko sillä välillä myös. Tuleeko mieleen jotain syytä miksi ei kannattaisi vielä ajastuksella sulkea koko masiinaa muuksi ajaksi? Tyhjäkäyntikulutushan on ollu heinäkuussa esim. 50-60kwh/kk. Pienen säästön vois saada sieltäkin. Mulla on kuitenkin puskurivaraajan jälkeen toinen kiertovesipumppu mikä on kokoajan käynnissä ja takka pitää edes vähän vettä lämmöissään...

Joulukuussa on kämpän kokonaiskulutus jäänyt päivittäin alle 20kwh että sinänsä ihan hyvin vielä menee. Olen myös yllättynyt että autotalli on pysynyt 12-14 asteessa. Ja kiertovedetkin käyneet alimmillaan 18 asteessa nyt kun yöllä ollut -17 astetta ulkona. Kaikki silti kotiinpäin. Ketuttaa maksella tollasia sähkönhintoja. Voi olla et pörssisähkö vaihtuu heti tammikuun alkuun paikalliseen toistaiseksi voimassaolevaan hintaan 29snt/kwh.

Nyt loppuu kyllä tänä talvena oikeasti ilmaiset puut. Ne kun oli ulkovarastossa silloin kun talon ostin 5 vuotta sitten.
 

petrikov

Jäsen
Tuo sisäohjain ei mielestäni toimi hyvin. Riippuen tilasta mihin se on asetettu paljonkin sekä hyvinkin paljon ns. oppivuudesta. Itse jatkossa otan tuon oppivuuden pois käytöstä ja antaa "ajalle" luvan seurata sisälämpötilaa (ehkä ensivuonna kokeiluna) Tuntuu, että se haluaa pitää lämpöä rakennuksessa kaikin keinoin vaikka sitä ei tarvita.

Itse poistin tuon sisämittauksen hiljan käytöstä ja ajan totuttuun tapaan käyrällä joka ollut öljyaikaan käytössä ja hyväksi todettu. Tosin oli öljyaikaan myös Vexve am-20 käytössä joka hoiti sisämittauksen huomattavasti paremmin kuin tämä mitsun tekele.

Tuohan on kylmä totuus, riippuen onko patteri vai lattialämmitys. Nopeampaa ottaa patterit käyttöön kuin lattialämmitys jos ne pääsee kunnolla jäähtymään. En tiedä mikä lämmitysmuoto sinulla on, mutta jos lattia, niin ehkä laittaisin matalan käyrän ajon, jolloin tuo saattaisi viedä sen 1- 1,5 kW:n tehon, ja olosuhteet sisällä miellyttävät.

Jos olet päässyt päivittäin alle 20 kWh (jopa -17 asteessa ja patterit käytössä), se on paljon se, mutta oletettavasti jokin asia on muuttunut, ja onko se huonontanut elämisen laatua, en tiedä.

Jos patterit, voisin pitää taukoa ja tosiaan päiväaikaan, jolloin kotona olellaan. Tuo pattereiden tuoma viileys on huomattavasti miellyttävämpää kuin lattian. Jos kuitenkin sisämittauksella ohjaat pattereita, sen tuoma lämpö vie auttamattomasti energiaa jotta seinän kylmäsäteily saadaan "levitettyä" Jos hyvin eristetty talo ja ehkä kunnon ikkunat, tuon ei pitäisi säteilyn puolesta haukata paljoa energiaa.
Muutoin tuo mitsu haluaa silloin paljon sitä, tuo oppivuus ehkä perustuu enimmäkseen ulkolämpötilan ennustettavuuteen kuin todelliseen tarventaan.
Haluaako tuo yrittää yli lämmittää talon niin kuumaksi jotta lämpötila sisällä pysyy mahdollisimman pitkään hyvänä taukojen välillä. Silloin tuo kapistus tekee väärin.

Tosiasia on kuitenkin, jos pidät pitkään taukoa, rakenteet viilenevät ja se tarvitsee energiaa suhteessa enemmän saavuttaakseen sen lämpötilan kuin se olisi pienemmällä teholla saavutettavissa jos se kokoajan lämmittäisi.

Tuon koneen lämmitys kiertovesipumpun voisit naukata pois päältä sillä sulla on erillinen kierto taloon pumpun avulla. Jos taukoa pidät noinkin paljon, se vie jo liki 2 kWh/vrk. (siis jos ei ole pois jo)

Itse kuitenkin koittaisin jos lattialämmitys, tehdä matalakäyrän ja ajaa sillä, tuon lattian pintalämpötila ei tarvitsisi olla kuin 22 astetta, jolloin se lattian rakenteesta johtuen voisi pitää jo miellyttävää olosuhdetta sisällä.

Jos taas patterit, on hyvä pitää tuo yöllä päällä kuin päivällä pois, tällöin rakenteet pysyvät paremmin lämpöisempänä.

Jos kuitenkin pääset alle 20 kWh kokonaisena (onko myös talous mukana) niin en voisi ehdottaa enää mitään, tuo on jo äärimmäisyyksiin viemistä :)
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Joo siis käyrällä minäkin ajan öisin. Ajastan vaan sisälämpötilapyynnillä melcloudin kautta. Ja sisällä lattiat on kyllä lämmöltään vielä mukavuusrajalla. Ei kiertovesi tipu alle 20 asteen vasta kuin myöhään illalla ja vain jos kunnolla pakkasta ulkona. Ja ei, en ole laittamassa matalaa käyrää vaikka lattialämmitys onkin. Pumppu on nyt vienyt 7-15kwh päivässä eikä sellaisiin lukemiin pääse jos se on käynnissä enemmän, eli kyllä tuo alle 20kwh on kokonaiskulutus tälle 105m² +75m² töllille. Sisälämpö kävi nyt tänään alimmillaan 19,5 asteessa. Siellä se on normaalisti 20-22 asteen paikkeilla. Makuuhuoneissa vähän vähemmän. Elämänlaatu nyt on huonontunu sen verran että kantaa muutaman säkin puita tuon 10 metrin matkan sisälle pari kolme kertaa viikossa. Takka pitää siis jonkin verran kiertovettä lämpimänä koska tekninen tila on suoraan takan/hormin takana ja lähes joka lattiapiiri menee takan ali. Teknisentilan ovi on myös auki autotalliin ja se auttaa pitämään sen lämpimänä. Siellä on nyt tätä kirjoittaessa 14 astetta lämmintä mitä pidän melko käsittämättömänä kun se on vaan pari astetta vähemmän kuin viime talvena, jolloin lämmitys oli päällä kokoajan eikä takkaa poltettu.

Lähinnä siis kysymys koski sitä, että tuleeko mieleen jotain haittaa itse koneelle jos sen sulkee lähes koko päiväksi. Itse en nyt äkkiseltään keksi. Luulis et pohjavastuskin lämpiää melko nopsaan kun kone käynnistyy? Toki kompura on kylmä? Onkohan siinä joku lämmitys? Olisikohan parempi laittaa kone käynnistymään pari tuntia ennen kuin lämmitys alkaa tms.

Edit. Eilen näemmä kokonaiskulutus 24kwh kun pumppu haukannut 15kwh. Legionella esto oli yöllä.
 
Viimeksi muokattu:

Seppo88

Jäsen
Itse kokeeksi laskin reilusti käyrän pakkaspään lämpötiloja ja laitoin ilpin päälle. Ikävä huomata että aikamoisen katkokäynnin saa aikaiseksi tuo setuppi kun tavotelämpötila saavutetaan liian nopeasti. Kaksipiirikitti ja ilman puskurivaraajaa siis. Vaikuttaa siis siltä että -10 asteessa minimiteho on liian suuri sille mitä siitä yritän ottaa.
 

Liitteet

  • IMG_20221217_100029.jpg
    IMG_20221217_100029.jpg
    112,1 KB · Katsottu: 159

petrikov

Jäsen
Lähinnä siis kysymys koski sitä, että tuleeko mieleen jotain haittaa itse koneelle jos sen sulkee lähes koko päiväksi. Itse en nyt äkkiseltään keksi. Luulis et pohjavastuskin lämpiää melko nopsaan kun kone käynnistyy? Toki kompura on kylmä? Onkohan siinä joku lämmitys? Olisikohan parempi laittaa kone käynnistymään pari tuntia ennen kuin lämmitys alkaa tms.

Edit. Eilen näemmä kokonaiskulutus 24kwh kun pumppu haukannut 15kwh. Legionella esto oli yöllä.
Tuolla on piirilevyillä, kompuralla jne. lämmitys. Tuo ottaa tuon 200W jatkuvasti kun kone päällä. Tuo pohjavastus on sulatukselle. Tuota ei suositella kylmiltään käynnistettäväksi ja poistaa takuun (jos on) Eli voisit saada vielä 4 kWh putoamaan jos kone kiinni.
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Takuuta on vielä jäljellä niin laitetaan nyt vaikka koneen virrat menemään päälle pari tuntia ennen kuin lämmitys alkaa noin niinkuin testin vuoksi. Jos sähkösoppari vaihtuu tuossa ens kuussa niin sitten voikin ripoitella muutaman lisätunnin ja ajastuksilla lämmitys pitkin päivää ja jättää yön takan varaan.

Mites muuten nyt kun kone on sammuksissa niin minkä mukaan tuo melcloud näyttää sisälämpötilan. Vieläkö ns. Sisäkaukosäädin näyttää oikein vaikka sen näytössä lukee off vai ottaako se sen nyt jostain sisäyksiköltä sen tiedon.
 

petrikov

Jäsen
Lainaten itseäni.

Tuota nyt oikein tutkiskellessani, olen huomannut muutamia epäkohtia tai ehkä ehdotuksia

- katkokäyntiä tulee aina sään lauhtumisen seurauksena lattialämmitystaloissa jos käyrällä ajelee. Lattia on varannut lämpöä hyvin ja paluu verkosta on pitkään korkea jolloin pyynti on alhaisempi.
Tuo tarvii viiveellä katsoa, kuinka tuo muuttuu jos muutoksia tekee. Itse muokkasin käyrää hieman, mutta se ei poista tuota aihetta, jos ulkolämpötila nopeasti muuttuu.

-nyt käyttänyt puskurin kanssa vilpin kiertovesipumppua nopeudella 2 ( 13l/min) tuo ei puskurin ollessa kyseessä virtauksen hälyä luulisi pistävän. Ulkoista pumppua 0,8 m3/h. Tämä toimii hyvin, sillä kerrostumista ei oikein tapahdu versus nopeudella 5 (22l/min) ja 1,4 m3/h. Tuo iso nopeus sotki puskuria tarpeettomasti (90 lit puskuri sekoittui nopeasti). Tuo hieman ihmetyttää sillä suhde on jota kuinkin sama

Vilpin pumppu kannattaa pitää pienellä ja ulkoinen vastaavalla tai ehkä hieman nopeammalla jolloin saadaan puskurin alasäiliöön ns. paine, joka estää yläpuolen sekoittumisen alapuolen viileään. Tämä siis omaa tutkielmaa ja ei ehkä päde muiden kokemusten kanssa mutta itse pidän näin.

-kaksi eri kaukosäädintä (siis samaa, varalla oli toinen) ja kokeilussa vuorokauden samassa paikassa. Ero 1 aste, jumalaare, ihmettelin kun pumppu (lainatussa viestistä käy ilmi) käy yliaikaa huoneasetuksella ja korkeilla kierroksilla. jolloin otin käyrän vallitsevaksi. Laitoin tuon toisen rinnalle joka oli varalla, ja koko päivän näyttänyt 22 ja aiempi 21 astetta. Toki riippuu paikasta missä noita pitää, mutta jos ero säätimien kesken on iso, se saattaa kummastuttaa käyttäjiä joista puhetta on "kulutus kovaa" . Tuo lukema tarkistettu 2:lla mittarilla (kuva) sekä ulkoisilla mittareilla.
Jos mahdollista hommatkaa toinen johon voitte verrata lukemia ja mielellään tarkka mittari johon voisi todentaa.

Tuossa hyvä kuva omasta tarkistuksesta ja tuosta 99 euroa maksavasta BOSCH PTD 1 lämpötunnistimesta. On hyvinkin tarkka laajan tarkistusalueen johdosta. Vertailussa TiS45 Fluke

Kuva ennen muutosta ja kuva muutoksen jälkeen. Katson vielä huomenna paremmin vaikutuksen sillä tänään muutokset tehty

1671309073209.png
1671309112498.png
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
- katkokäyntiä tulee aina sään lauhtumisen seurauksena lattialämmitystaloissa jos käyrällä ajelee. Lattia on varannut lämpöä hyvin ja paluu verkosta on pitkään korkea jolloin pyynti on alhaisempi.
Jep, noi siinä käy. Asia ei ole mikään ongelma vaan koko lattialämmityksen ominaisuus. Lämpöpumppu ei ole tuosta kärsi millään tavalla, päin vastoin.
 

Seppo88

Jäsen
Itse kokeeksi laskin reilusti käyrän pakkaspään lämpötiloja ja laitoin ilpin päälle. Ikävä huomata että aikamoisen katkokäynnin saa aikaiseksi tuo setuppi kun tavotelämpötila saavutetaan liian nopeasti. Kaksipiirikitti ja ilman puskurivaraajaa siis. Vaikuttaa siis siltä että -10 asteessa minimiteho on liian suuri sille mitä siitä yritän ottaa.
-10 asteen pakkasilla pumppu käy minimissään 42hz, kun vastaavasti nollakelissä saa pitkää ajoa 28hz. Olisipa kiva jos kävisi samoin myös -10 asteessa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
-10 asteen pakkasilla pumppu käy minimissään 42hz, kun vastaavasti nollakelissä saa pitkää ajoa 28hz. Olisipa kiva jos kävisi samoin myös -10 asteessa.
Niben F2120 pumpuissa @kurre orava taannoin totesi, että minimikierrokset kasvavat, kun pakkasta tulee lisää eikä pumppu suostu pakkasilla pyörimään pikkuvarveilla. Oma kokemus puoltaa tätä, joten ilmeisesti pakkasen tyhjäkäynti on vahingollista tai riskaabelia lämpöpumpulle.
 

petrikov

Jäsen
Jep, noi siinä käy. Asia ei ole mikään ongelma vaan koko lattialämmityksen ominaisuus. Lämpöpumppu ei ole tuosta kärsi millään tavalla, päin vastoin.
Toki tuo on ominaisuus ja tulee oleen. Ennen se oli helpommin "selätettävissä". Tuolloin sai suoraan käyräajon vastaamaan tarvetta, joka ei millään muotoa rasittanut järjestelmää (öljy) nyt se näkyy järkyttävänä katkona. Maahantuojan mukaan myös saattaa olla, että katkokäynti lyhentää käyttöikää.

Tuossahan kun kompura käy yhtäjaksoisesti väh. 10 min ja tauolla on väh. 5 min ei kaiketi pitäisi olla vaikutusta. Isoissa pumpuissa on tuo 5 min katkokäynnistinesto.
Yhtä kaikki, annetaan tuolle pitempi levähdys ajastuksella (kun kakekin näyttää oikeaa ja tarvittaessa hörähtää käymään) Tuo käynti vääjäämättä pitenee kun hieman lattia viilenee puolella asteella.

Tämä kuva on jo myöhemmin, ja kun tuo ilma lauhtuu tuo hakkaa kuin sydänkäyrä ;)

1671448388596.png
 

_MikkoT_

Jäsen
Tämän päivän uutisissa kerrottiin, kuinka sähköpulan vuoksi tehtävät sähkökatkot voivat alkaa piankin. Jos Etelä-Suomessa on muutaman päivän noin 10 asteen pakkanen, niin tilanne on kuulemma hyvin lähellä ja saattaa toteutua.

Periaatteessa Mitsun pitäisi osata käynnistyä uudestaan, jos siltä katkeaa sähkö yllättäen. Sisäyksikön oletusasetus on sellainen, ja lisäksi asentajan ohjeen mukaan uudelleenkäynnistymisen voi varmistaa asettamalla ulkoyksikön dippikytkin 5-2 ON-asentoon. Uudelleenkäynnistymisestä en ole huolisssani, vaikken tosin ole sitä kokeillut käytännössä, mutta:

Mitsubishin oppivan sisämittauksen takia pitäisi pystyä estämään yllättävät katkot, koska sähköjen äkillisen häviämisen jälkeen sisämittaus aloittaa oppimisensa uudestaan nollasta. Se tarkoittaa parin vuorokauden ylilämmitystä ja hikisiä oltavia. Oman kokemuksen mukaan vasta ehkä viikon kohdalla ollaan opittu suunnilleen "talon tavoille" eli minkä verran pitää lämmittää tasaisen sisälämpötilan saamiseksi olosuhteiden vaihdellessa.

Pitäisi siis sammuttaa laite hallitusti ja vasta sitten saavat sähköt katketa. Tuohan onnistuu, jos on kotosalla kun saa ennakkovaroituksen sähkökatkosta. Mutta jos on jossain reissun päällä, niin onnistuuko homma Melcloudilla? Olen jättänyt Melcloudin toistaiseksi hankkimatta, koska hyödyt olen ymmärtänyt suht vähäisiksi. Mutta olisiko sähkökatkojen kanssa selviäminen syy hankintaan, sitä pohdin.

Pystyykö joku kokemusperäisesti vahvistamaan, että homma onnistuu näin:
- sammutetaan laite Melcloudista
- sitten tulee sähkökatko
- sähköt palaavat jossain vaiheessa
- laite nousee valmiustilaan (käynnistysvalmiiksi)
- Melcloudilla saa muodostettua yhteyden laitteeseen ja käynnistettyä sen

Jos katkoja tulisi lukuisia talven aikana, niin kiusa olisi kohtuuton, mikäli laitetta ei pystyisi sammuttamaan hallitusti.
Ei näytä vaikuttavan oppivan kaukosäätimen muistin tallessa pysymiseen pumpun hallittu alas ajo.

Jouduin kytkemään laitteen virrattomaksi, kun asensin thw6 ja thw7 anturit puskuriin. Sammutin laitteen ennen pääkatkaisijan kääntöä MELCloudista, tein asennuksen ja laitoin virrat takaisin. Sitten taas apin kautta käyntiin.

Pumppu lämmitti ensin käyttöveden. Sitten alkoi patterikierron menoveden lämmitys. Sisällä oli jo valmiiksi 21 astetta, mutta pumppu halusi työntää patterikiertoon yli 50 asteista vettä.

MELCloudista sammuttaminen ennen sähkökatkoa ei siis auta kaukkarin opittujen arvojen tallessa pysymiseen.
 

petrikov

Jäsen
Nuo 10 minuutin pyrähdykset on tietysti jo perin lyhkäisiä käyntijaksoja. Puskurivaraajaa ei mahda olla.
On puskuri. Tuon käyräajo loppu (ajastukselle) ja meni huoneasetus tilalle. Nätisti tuo piti päällä parituntia lähes tasaista käyrää yrittäen 21.5 astetta pitää. Parin tunnin päästä pysähtyi ja oli pari tuntia väliä toimettomana kunnes käyräajo päälle. Nyt mennyt pysähtymättä 2 tuntia.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Asennusfirma saikin yllättäen mitsun kaukosäätimen nyt toimitettua, vaikka alunperin lupailivat vasta kevääksi. Käyräajolla kun olin juuri saanut säädöt kohdilleen, niin nyt kokeillaan värkkäillä sitten huonelämpötilaohjauksen kanssa.

Alun huomioita 22c pyynnillä:
- Lämmitysjakson alun 2-3 pätkäisyä loistaa poissaolollaan.
- Opetteluvaiheen ylilämpö. Haluaa ainakin nyt alkuun pukata lattiakiertoon lähes 40c vettä, vaikka käyräajolla näillä parin asteen pakkasilla käyrän pyynti olisi 28c menovesi. Kompurakin lauloi reippaasti 68hz:llä, kun kävin vilkaisemassa. Huoneohjauksen maksimit/minimit säädetty max 40 ja min 25.
- Sulattelun tarve. Mielestäni sulattelee paljon tiheämpään ainakin tässä alussa, kuin käyrällä. Nyt tekee sulatuksen pari kertaa tunnissa. Johtuneeko tuosta korkeasta menoveden pyynnistä?

Kannattaako tuon nyt antaa vain "opiskella", vaikka ylilämpöä tekeekin, vai miten tämän alun kanssa kannattaisi toimia? Ja toisena juttuna, että vaikuttaako hystereesiasetukset nyt tällä kaukosäädin ohjauksella mitenkään, vai ajeleeko laite nyt täysin tuon sisätilan mukaan miten parhaaksi näkee (Maximi- ja minimilämpötilan puitteissa)? Hystereesit laitoin takaisin oletusasetuksille (+5 -5). Myös jäätymiseneston laitoin takaisin päälle, eli uskoakseni nyt kierrättää vettä, vaikka lämmitystarvetta ei olisi.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Saattaa jopa viikon verran lämmittää asuntoa liikaa kun ohjaus on sisäilman mukaan eli kaken mukaan.
Kannattaa, ehkä pudottaa aluksi 1-2 pyyntiä alemmas kuin mitä sisälle haluaa ja pikkuhiljaa nostaa pyyntöä ylemmäs.
Sama ominaisuus tulee täällä joka syksy kun kesällä pois päältä ollut lämmitys laitetaan päälle, vaikka virrat eivät edes ole pois, niin pyrkii tekemään asunnon liian lämpimäksi.
 
Back
Ylös Bottom