Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Nyt meni taas jauhot suuhun Melcloud apin kanssa. Manuaalit kun on olemattomat. Eli apissa voi asettaa "Yksikön asetuksissa" - "Alue 1 ohjaustapa" vaihtoehtoina "Huone", "virtaus", "käyrä".

Itsellä on huoneanturi jolla haluan ohjata, mutta appi näytti, että valittuna oli "virtaus" ? Järki sanoisi, että ohjaustavan pitäisi olla "Huone", mutta ...

Onko se siis oikein vai väärin. Mistään ei löydä tietoa mitä asetukset tosiasiassa tarkoittavat. "Käyrä" nyt on selvä, mutta mitä muut?
 

Nypa

Jäsen
Nyt meni taas jauhot suuhun Melcloud apin kanssa. Manuaalit kun on olemattomat. Eli apissa voi asettaa "Yksikön asetuksissa" - "Alue 1 ohjaustapa" vaihtoehtoina "Huone", "virtaus", "käyrä".

Itsellä on huoneanturi jolla haluan ohjata, mutta appi näytti, että valittuna oli "virtaus" ? Järki sanoisi, että ohjaustavan pitäisi olla "Huone", mutta ...

Onko se siis oikein vai väärin. Mistään ei löydä tietoa mitä asetukset tosiasiassa tarkoittavat. "Käyrä" nyt on selvä, mutta mitä muut?
Huone on kaukosäädin ja Virtaus vakiolämpövirtaus. Jos sulla on ollut esim ajastus joskus ja ajastusasetuksissa ollut tuo Virtaus valittuna niin siihen se on jäänyt sen jälkeen.
 
Huone on kaukosäädin ja Virtaus vakiolämpövirtaus. Jos sulla on ollut esim ajastus joskus ja ajastusasetuksissa ollut tuo Virtaus valittuna niin siihen se on jäänyt sen jälkeen.
Kyllä näinhän se menee. Ihmettelin missä vaiheessa se oikein on sinne vaihtunut "huone" tilasta. Mitään asetuksia ei pitäisi olla säädetty. Ainoa mikä on tehty, on buuttaus kertaalleen.

No nyt on oikein, eikä pumppu enää sekoile ihan yhtä pahasti kuin "virtaus" säädöllä.
 
Sellainen kysymys vielä, että löytyisikö jonkinlaista esimerkkilämpökäyrää patterilämmitystalosta.

Pitänee varmaan alkaa optimoimaan koska huoneanturillakin Ecodan ilmeisesti käyttää lämpökäyrää perusasetuksena, ja sitten "oppii" huoneanturin tiedoista miten lämmitys pitää hoitaa.

Itsellä on käyrä vanhasta öljynpolttelijasta, ja veikkaan, että on vähän turhan yläkanttiin olevat arvot.
 

Harrastelija

Vakionaama
Nuohan on talokohtaisia niin jostain vain aloitettava säätäminen. Olisi hyvä jos ihmiset esim öljylämmityksen aikana seuraisivat lämpötiloja ennen kuin laitteet vaihtuu. Olisi ainakin joku lähtökohta säädöille.

-20 kohdalla varmaankin noin 45-50 asteisesta voi aloittaa.
Jossain 15 asteen kohdalla noin 25-30 jos pesuhuoneessa lattia lämpenee. Muutoin voi ehkä olla alhaisempikin.

Patteritermarit voisi hetkellisesti (kuukausi? tai jopa lopullisesti) irroittaa niin näkee onko käyrä ja perussäädöt kohdillaan. Irroittaessa voisi myös varmistaa ettei venttiilin tappi ole jumissa. Siis se tappi jota termari painaa kun lämpöä on liikaa..
Jos kaikki huoneet esim lämpenee liikaa niin käyrää alemmaksi.
Jos yksittäisen huoneen lämpö poikkeaa niin ko patterin esisäätöä pitää säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kommenteista.
Nuohan on talokohtaisia niin jostain vain aloitettava säätäminen. Olisi hyvä jos ihmiset esim öljylämmityksen aikana seuraisivat lämpötiloja ennen kuin laitteet vaihtuu. Olisi ainakin joku lähtökohta säädöille.
- Näin on. Eristykset, lämmitettävät neliöt ja missä anturit on vaikuttaa tietenkin
- Käyrä otettiin kyllä talteen Oumanista ennen vaihtoa, mutta se on tehty varmasti "tarpeeksi lämpimälle" säädölle. Ja VILP:ille ne lukemat ovat todennäköisesti selvästi liian korkeat.

-20 kohdalla varmaankin noin 45-50 asteisesta voi aloittaa.
Jossain 15 asteen kohdalla noin 25-30 jos pesuhuoneessa lattia lämpenee. Muutoin voi ehkä olla alhaisempikin.
- Jep jotain tuollaista ajattelin. Vanhat oli jossain 55-60 tasolla.

Patteritermarit voisi hetkellisesti (kuukausi? tai jopa lopullisesti) irroittaa niin näkee onko käyrä ja perussäädöt kohdillaan. Irroittaessa voisi myös varmistaa ettei venttiilin tappi ole jumissa. Siis se tappi jota termari painaa kun lämpöä on liikaa..
- Tehty, yksi oli jumissa joka korjattiin jo aikaisemmin

Jos kaikki huoneet esim lämpenee liikaa niin käyrää alemmaksi.
Jos yksittäisen huoneen lämpö poikkeaa niin ko patterin esisäätöä pitää säätää.
- Tasapainotus pitää tehdä joskus. Jos nyt poistaisi kaikki termarit, niin satavarmasti ei toimisi. Linjan alkupäässä olevat patterit puhkuisivat lämpöä niin, että hiki lentäisi ja loppupäässä kestäisi aika kauan ennenkuin lämpö riittää. Ne ovat nyt "sinnepäin säädöllä" vuodelta kauan sitten.
- Toistaiseksi on tultava sillä toimeen, että huoneanturin huoneesta termari on irti (linjan viimeinen), ja jos siellä riittää lämpöä niin varmasti muissakin (ja niissä termarit rajoittaa ylilämpöä). Turhan lämpimää vettä varmaan kierrossa mutta sitä on sitten optimoitava.
 

Harrastelija

Vakionaama
Joskus karkeaa säätöä on tehty siten että kauimmainen patteri täysin auki ja jokainen patteri siitä pannuhuoneeseen päin on hieman pienemmällä. Lähinnä pannuhuonetta oleva siis kaikista pienimmällä. Ihan yksiselitteinen tuo kuitenkaan ei ole kun huoneita ja pattereita on eri kokoisia.
Tuo aikaan kun meisselillä piti pyörittää patterin paluupuolelta.
Tällä konstilla virtaamankin saa mahdollisimman isoksi eli matalampi vedenlämpö riittää. Toki vaarana että joku kohta alkaa kohisemaan ja mahdollisesti kiertovesipumppua pitää laittaa isommalle (ovat kylläkin toisensa pois sulkevia).
 

VeMen

Tulokas
Itselleni vastailen: tuo kytkentä taitaa olla ihan selvä noin, kun manuaalissa sanotaan, mutta en saa tuota "SG ready"-iconia näkymään näytöllä, vaikka olen sallinut sen sekä lämmitykselle että käyttövedelle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250114_134100_Samsung Notes (1).jpg
    Screenshot_20250114_134100_Samsung Notes (1).jpg
    186,1 KB · Katsottu: 140

Passo1983

Jäsen
Moro,
mulla on käyrältä ohjaus ollut nyt reilun vuoden ja käyrä näyttää tällä hetkellä tuolta.
Pumpun infonäytössä on tuo -7 ollut tähän asti jolloin kämpässä lämmintä noin 21-22.
Osaako joku viisaampi kertoa miten pitäisi käyrää säätää niin, että tuon -7 luvun saisi siihen 0:n mikä on ns alkutilanne, kuitenkin niin että kämpässä lämmöt pysyisi samana?

20250125_132942.jpg
20250125_132949.jpg
 

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Tuo -7 pudottaa offset arvoa juurin 7 astetta, eli käyrän pisteet 7 astetta alemmas niin pysyy samana sisälämmmöt. Ja samalla voi tehdä hieno säätöjä käyrään jos tarvitset
 

Passo1983

Jäsen
Tuo -7 pudottaa offset arvoa juurin 7 astetta, eli käyrän pisteet 7 astetta alemmas niin pysyy samana sisälämmmöt. Ja samalla voi tehdä hieno säätöjä käyrään jos tarvitset
20250125_171310.jpg

Kävin nyt säätämässä käyrää, mutta tuon -19 kylmempää en pystynyt säätämään, eli ennen oli tuossa kohtaa tuo 51 ja nyt on 44c.
Offset säädetty +0c nyt, katsotaan mitä tapahtuu. Tuota ei meinannut saada pysymään tarkalleen niin että joka pisteestä olisi ottanut sen 7 pois kun aina joko kylmin tai lämpöisin pää alkasi muuttumaan.
 

Harrastelija

Vakionaama
Eikös valikoissa ole kaksi samannäköistä näkymää?
Toisella näkymällä säädetään kylmä ja toisella lämmin pää.
Tuossa sinun kuvassa ilmeisesti on näkymä jolla säädetään se kylmä pää. Kuvanotto hetkellä -19 asteessa tavoite 51 asteinen vesi.

Jos molemmissa näkymissä tiputtaa 7 astetta niin koko alueella pitäs tippua 7 astetta. Vaaka-akselin lukemaa ei tarvi muuttaa eli vain vain kahta vasemman puolimmaista nappia painella (jos oikein muistan).

Löysin pari vanhaa kuvaa vanhusten laitteesta (SW75).
Toisessa näkymässä -20/49 ja toisessa 18/26 astetta.
 

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Juurin edellä mainittu tuo on yksi piste käymällä -19 asteessa 51 astetta, siirtämällä nuolella pistettä oikealle ja siinä pistettä alas. Ja noissa ylä ja ala nurkissa näkyy kyseisen pisteen arvot.
En nyt muista kuinka monta pistettä pystyy antamaan enemmän kuin 2
 

Harrastelija

Vakionaama
Miksi tuohon oli alunperin säädetty tuo -7? Oliko lauhalla liian lämmintä vettä? Vai pakkasten aikana? Vai kaikilla keleillä?

Miksi pitäs siirtää oikealle jos halutaan käyrää 7 astetta alemmaksi?
Kahdella vasemmanpuoleisella napilla säädetään tuota 51 alas/ylöspäin. Eli tämä 7 astetta alas.
Kahdella oikeanpuoleisella napilla säädetään tuota -19 alas/ylos (käyrässä oikealle/vasemmalle). Mutta eihän tähän tarvi koskea.

Vastaava homma siinä lämpimän pään säädössä. (Siitä ei ollut kuvaa). Tosin jos siellä lämpötila on jo esim 25 niin ehkä ei kannata tiputtaa sitä 7 astetta. Arvoista riippuen voi olla ettei tarvi muuttaa ollenkaan.

Toki myöhemmin voi ehkä muuttaa tuota -19 lukemaakin jos tuntuu että pumpussa tehot riittää kylmemmällekin kelille. Tod näk edellyttää että kylmän kelin pysähtymislämpöäkin tiputetaan siitä vakiosta -20 johonkin -23. Mutta tuota kannattaa harkita sitten kun näkee että se päänäytön -7 muuttaminen 0 ei aiheuta liian kylmiä/kuumia huoneita.

Eiku jaa. Alkuperäinen kylmän säätö oli -30 asteessa 52 asteinen vesi. No tuo -30 taitaa olla aika älytön. Käyrästäkin näkee että lämmitysteho loppuu jo -20 kohdalla (-30 ja -20 väli on vaakaviivaa). Tosin en tiedä tuleeko tuo raja siitä kylmän ilman sammumisrajasta. Vai onko valmistaja päättänyt että 52 astetta on max mitä kone tuottaa.
No voi olla tarvetta säätää niistä kahdesta oikeanpuoleisesta napistakin joku järkevämpi arvo mutta ei ehkä merkitystä kun ei vaikuta käyrään (paitsi jos säätää -20 toiselle puolelle). Jälkimmäisessä kuvassa oli arvo -19 joka voi olla ihan ok ainakin nyt aluksi.

Tuon viimeisen kuvan mukaan käyrää ei ole tiputettu 7 astetta alaspäin. Edelleen tehdään 51 asteista vettä pakkasilla. Eli on tiputettu vain 1 aste.
 
Viimeksi muokattu:

Passo1983

Jäsen
Miksi tuohon oli alunperin säädetty tuo -7? Oliko lauhalla liian lämmintä vettä? Vai pakkasten aikana? Vai kaikilla keleillä?

Miksi pitäs siirtää oikealle jos halutaan käyrää 7 astetta alemmaksi?
Kahdella vasemmanpuoleisella napilla säädetään tuota 51 alas/ylöspäin. Eli tämä 7 astetta alas.
Kahdella oikeanpuoleisella napilla säädetään tuota -19 alas/ylos (käyrässä oikealle/vasemmalle). Mutta eihän tähän tarvi koskea.

Vastaava homma siinä lämpimän pään säädössä. (Siitä ei ollut kuvaa). Tosin jos siellä lämpötila on jo esim 25 niin ehkä ei kannata tiputtaa sitä 7 astetta. Arvoista riippuen voi olla ettei tarvi muuttaa ollenkaan.

Toki myöhemmin voi ehkä muuttaa tuota -19 lukemaakin jos tuntuu että pumpussa tehot riittää kylmemmällekin kelille. Tod näk edellyttää että kylmän kelin pysähtymislämpöäkin tiputetaan siitä vakiosta -20 johonkin -23. Mutta tuota kannattaa harkita sitten kun näkee että se päänäytön -7 muuttaminen 0 ei aiheuta liian kylmiä/kuumia huoneita.

Eiku jaa. Alkuperäinen kylmän säätö oli -30 asteessa 52 asteinen vesi. No tuo -30 taitaa olla aika älytön. Käyrästäkin näkee että lämmitysteho loppuu jo -20 kohdalla (-30 ja -20 väli on vaakaviivaa). Tosin en tiedä tuleeko tuo raja siitä kylmän ilman sammumisrajasta. Vai onko valmistaja päättänyt että 52 astetta on max mitä kone tuottaa.
No voi olla tarvetta säätää niistä kahdesta oikeanpuoleisesta napistakin joku järkevämpi arvo mutta ei ehkä merkitystä kun ei vaikuta käyrään (paitsi jos säätää -20 toiselle puolelle). Jälkimmäisessä kuvassa oli arvo -19 joka voi olla ihan ok ainakin nyt aluksi.

Tuon viimeisen kuvan mukaan käyrää ei ole tiputettu 7 astetta alaspäin. Edelleen tehdään 51 asteista vettä pakkasilla. Eli on tiputettu vain 1 aste.
Tuo -7 offset arvo on minun itse laittama. Käyrään tein pumpun asennuksen jälkeen säätöjä ja koitin saada sopivaksi. Tuolla -7 se sitten asettui melko hyvin ja asia vähän niinkuin unohtui kun kaikki toimii.
Nyt vaan alkasin miettimään josko säätäisin sen niin että alkunäyttö näyttää sitä +0 ja käyrä olisi "kohdillaan" tuolla asetuksella.
Ja eilen siis säädin käyrää niin että tuossa kuvan valikossa menin aste asteelta ja säädin se 7 astetta alemmaksi. Tuo kuva on otettu ennen säätöä, joten nyt siinä on 44c -19 asteen kohdalla.
Jos en nyt väärin muista niin muistaakseni tuosta valikosta tein viimeksikin kaikki säädöt käyrälle.
Pitääkö sitä siis säätää myös jostain muualta?
 

Passo1983

Jäsen
20250126_093047.jpg
20250126_093057.jpg


nyt siis nuo 3 eri käyrävalikkoa näyttää tuolta tällä hetkellä.
Ainoat muutokset tein eilen tuohon käyrään missä on nyt 44c ja -19.
Pitääkö nuota kahta muutakin käyrää säätää jotenkin ja jos pitää niin miten?

Nyt kun käy katsomassa lämmityksen käyrää ilman säätömahdollisuuksia se näyttää tuota käyrää missä -19 kohdalla pyydetään 44c vettä kuten eilen asetin ja siitä se lähtee laskemaan niinkuin pitääkin kun on lämpimämpi ilma.
Miten tuo -20 ja siitä kylmempi keli, kun käyrä näyttää vaan viivaa tuon -19 jälkeen, pitäisikö nuota lämpöjä säätää jostakin vielä ja onnistuuko se niin ettei vaikuta tuohon jo asetettuun käyrään minkä eilen asetin?
20250126_093105.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Kannattaa tiputtaa tuo -19 kylmempi arvo kanssa alemmas ettei käy niin koneen sammuessa pakkasessa nostetaan vastuksella lämmöt paljon korkeammalle sama käyrä käytössä vastuksella.
Oma käppyrä lattialämmöllä vähän erinäköinen ja on riittänyt -23 pakkasessa
 

Liitteet

  • IMG20250126154308.jpg
    IMG20250126154308.jpg
    122,4 KB · Katsottu: 112

Passo1983

Jäsen
Kannattaa tiputtaa tuo -19 kylmempi arvo kanssa alemmas ettei käy niin koneen sammuessa pakkasessa nostetaan vastuksella lämmöt paljon korkeammalle sama käyrä käytössä vastuksella.
Oma käppyrä lattialämmöllä vähän erinäköinen ja on riittänyt -23 pakkasessa
Jos käyn laskemassa -20 ja sitä kylmemmät lukemat alemmas, vaikuttaako se tuohon jo säädettyyn käyrään niin että siellä alkaa automaattisesti luvut menemään lisää alaspäin niistä mitkä eilen sinne säädin?
Vähän epäselvästi sanottu, toivottavasti saat kiinni mitä tarkoitan
 

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Jos nyt oikein muistan niin ei vaikuta siihen -20 pisteeseen ja siitä lämpimämpään, ja kokeilemalla selviää. Voihan sitä kokeilla kuinka monta pistettä käyrään voi asettaa
 

Harrastelija

Vakionaama
Yleensähän riittää kaksi pistettä mitoitukseksi. Kolmas piste on harvemmin tarpeen.
Tuossakin kumma hyppy lämpötilassa siellä -20 asteen paikkeilla. Vai onko tuo joku mitsun erikoisuus?
Ei ole tuolleen tullut ”leikittyä” vanhusten pumpulla.
Niin joo unohtuu että vastuksiakin voi olla käytössä. Vanhuksilla öljy/ouman huolehtii kylmimmät kelit niin mitsun käyrällä ei merkitystä yli 20 asteen pakkasilla.
 

Immu

Jäsen
Kannattaa tiputtaa tuo -19 kylmempi arvo kanssa alemmas ettei käy niin koneen sammuessa pakkasessa nostetaan vastuksella lämmöt paljon korkeammalle sama käyrä käytössä vastuksella.
Oma käppyrä lattialämmöllä vähän erinäköinen ja on riittänyt -23 pakkasessa
Meillä muuten samanlainen käyrä kuin viestissä #1977, paitsi tässä patteritalossa tarvitaan parinkympin pakkasilla 45 asteen lämpöjä. Ja ilman tuota Passo1983 hyppyriä. Öljylämmityksessä Oumanin käyrä vastaavassa kohtaa max 50 ast.
 

Harrastelija

Vakionaama
Semmoinenkin mahdollisuus ehkä on että säätää tuota -19 arvoa kylmemmäksi (kuten oli alunperin) niin paljon että -20 paikkeilla viiva osuisi 44 asteen paikkeille.
Tällöin tuo hyppyri jäisi ehkä pois?
Eli tuli nouseva viiva noin -26 ja 20 välille.
 

Juseri77

Tulokas
Jaahas, eka postaus tälle saitille. Morjesta vaan. On tullut paljon lueskeltua ja saanut paljon hyviä vinkkejä Vilpin käyttöön ja paljon vielä opettelemista.

Joulukuun puolivälissä pistettiin vanha Högfors 13 eläkkeelle, vaikka olisin sen mielelläni rinnalla pitänytkin. Mutta pannuhuone oli sen verran pieni, että päätettiin laittaa täysjärjestelmä tilalle ja saatiin Ely-keskuksen 4000 tukirahat.
Urakoitsija asensi Ecodan SWM80YAA/EHST20D-YM9DR1/Melcloud setin ja vermeet on toimineet tähän saakka hyvin.

Eli tuossa kolme päivää takaperin ihmettelin, ku pannuhuoneen lattialla oli vettä. (Meillä ei ole viemäriä pannuhuoneessa, joten pumpun asennuksen yhteydessä kondenssivedelle laitettiin putki sisäyksikön viereen ja siihen tavan 10 l ämpäri sisäyksikön viereen.)

Kuivasin lattian ja seuraavana päivänä oli taas lätäkkö lattialla, silloin huomasin, että pumpun vas. kulmasta tulee tippaa lattialle.
Avasin etupellin ja huomasin, että laitteen pohjalla on 1cm verran vettä. Tästähän löytyi jotain vastaavia kokemuksia muiltakin täällä foorumilla.
Olin yhteydessä urkakoitsijaan, joka sanoi, että "anturitaskussa tukos, helppo korjata. Kokeile sormella anturitaskut et ne on varmasti märät ja eristevanu kastunut siitä ympäriltä." No, kokeilin mut ne olikin ihan kuivat. Paikansin itse sit vuodon kohdan, joka olikin alempana sen mustan muovisen tyhjennyshanan juuressa.. sieltä molemmin puolin tiputteli vettä hiukan.

Urakoitsijalta tultiin tänään ke-aamuna heti kahdeksalta korjaamaan vikaa. Asentaja tsekkasi anturitaskut myös, ja kuivat oli. Tyhjensi sit järjestelmän sen hanan kautta ja tuumasi, et siellä on O-rengas varmaan huonosti, että vuotaa. Teki tunnin hommia ja vaihtoi o-renkaan ja laittoi nailonia.

Nyt tarkkaillaan pari päivää, vuotojen varalta. (Ei kyllä oo vuotanut sen jälkeen pisaraakaan) Näitä Mitsuja asentanut kuulemma tuhansia, eikä vastaavaa vikaa ole tullut eteen kertaakaan aiemmin. Anturitaskujen välistä vuotaa kuulemma useammin. Tyynnytteli vaan, et jos ei toimi niin maahantuojalla on takuuvastuu. Toivotaan, ettei muita ylläreitä tule vastaan.
IMG_20250212_203816.jpg
 

Veksi99

Tulokas
Täältä tulee myös ensimmäinen postaus tälle foorumille. Tätä ketjua on tullut aktiivisesti lueskeltua kun edellis vuoden kesäkuussa kytkettiin swm-80 puskurivaraajalla -52 vuoden patteri lämmitteiseen rintsikkaan.

Laite on toiminut pääsääntöisesti hyvin, mutta jonkun aikaa sitten kiinnittyi huomio kolahtavaan ääneen ulkoyksikön pysähtyessä.
Eli kierrokset lähtevät laskemaan tasaisesti ja sitten tapahtuu selvästi sisälle saakka kuuluva äkkipysähyksestä johtuva kova ääni / kolahdus. Olisiko kompura mikä pysähtyy kuin seinään. Ääni kuulostaa kyllä siltä, että milloinkohan jotakin särkyy.
Onko tämä normaalia vai kuuluisiko tuo pysähtyminen olla rauhallisempi? Voiko tuon äänen aiheuttaa jokin muu ja onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?

Ajattelin kysellä asiasta ensin täällä ennen kuin käännyn asennusliikkeen puoleen.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Ei ole mielestäni kolahtava ääni normaalia. Ei mulla ainakaan oo kolissu neljän vuoden aikana.

Hei ne ketkä täällä ajaa ihan perus käyrällä niin oliko mitä säätöjä siihen mitkä vaikutti siihen kuinka hätäseen lähtee uudestaan yrittämään lämmitystä kun tulee raja-arvot vastaan? Pitkästä aikaa heitin perus käyrän puolelle ja putsasin sihdin jne ja kokeilen eri pumpun nopeutta ni samaa neljän kerran sahausta tekee tiuhaan ennenkun tokenee? Kuva liitteenä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250218_105119_MELCloud.jpg
    Screenshot_20250218_105119_MELCloud.jpg
    114,5 KB · Katsottu: 93

Nypa

Jäsen
Okin: noinhan se tekee eli 3 kertaa kokeilee ja sit ottaa käyttöön hystereesirajat. Löytyy asetuksista Lämpöpumpun lämpötilaeron säätö
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Niinhän ne on juu. Ärsyttävät nypytykset vaan aina. Sisälämptila-ohjauksella kun oppii tavoille niin ei tee tuota nypytystä vaan vetää pelkkiä pitkiä siivuja. Se on vaan siittä huono että nurkkakopit viilenee ja kylppärin lattia jne. Mullakun ohjain on keskellä taloo ja siel pysyy paremmin lämpö
 

ma_sa

Tulokas
Tervehdys,

Tässä newbienä ja uuden ecodanin omistajana seurannu keskustelua ja yrittänyt imeä tietoa VILP:stä ja vesikiertosen lattialämmityksen saloista. Tässä alkaa talvi ja kovimmat lämmityskuukaudet olla takana, niin heitän omat kulutustietoni ihmeteltävksi.

Uudisrakennus Oulun alueella, valmistunut kesällä 24. Ecodani hoitaa lattialämmityksellä ja käyrää käyttäen:
- Asuinpinta-alaa 105 neliötä (sisälämmöt olleet 21-22 välissä)
- Autotalli 25 neliötä (15-18 astetta)
- Tekninen tila 10 neliötä (18-20 astetta)

1744361009414.png

1744361040480.png


Mitä olette raati mieltä noista arvoista? Kun seurannut kulutuksia joita olette tänne raportoineet, niin itseä eniten ihmetyttää
tuo huoneiston lämmityksen huono hyötysuhde. Tuntuu että täällä muilla COP:t toisinpäin, käyttöveden COP heikompi mitä lämmityksen.
 
Viimeksi muokattu:

EQ74

Jäsen
Erikoista, luulisi, että käyttövettä lämmitetään huonommalla hyötysuhteella?
Voisiko tuossa olla niin sanottua pätkäkäyntiä lattilämmityksen osalta?
:oops:
 
Viimeksi muokattu:

ma_sa

Tulokas
Erikoista, luulisi, että käyttövettä lämmitetään huonommalla hyötysuhteella?
Voisiko tuossa olla niin sanottua pätkäkäyntiä lattilämmityksen osalta?
:oops:
Lähes päivittäin tuli seurattua talvella ulkoyksikön toimintaa, niin tosi pitkiä käyntijaksoja kävi, joten ei ehkä liity siihen..
 

Westi

Jäsen
Lähes päivittäin tuli seurattua talvella ulkoyksikön toimintaa, niin tosi pitkiä käyntijaksoja kävi, joten ei ehkä liity siihen..
onko käyttövedelle eco vai se tehokkaampi asetus päällä?

Uskosin et lämmityksenki puolesta coppia pystyisi vielä parantamaan.. Onko puskuria koneen jälkeen vai meneekö suoraan lattiaan? pumpun lämmityskierron nopeuskin tekee jo aika paljon ja siinäkin tulee vastaan JOS on varaaja niin mikä suhde on pumpun nopeudessa ja kiertovesipumpun nopeudessa..
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Komppaan edellisen Westin kysymystä ?

ma_sa

Tulokas​

Tulokkaalta onko puskuria ? Itselläni on patteritalous 187 m2 ja puskuri !
Puskurivaraaja Scanoffice Basic 90 litraa
 

ma_sa

Tulokas
onko käyttövedelle eco vai se tehokkaampi asetus päällä?

Uskosin et lämmityksenki puolesta coppia pystyisi vielä parantamaan.. Onko puskuria koneen jälkeen vai meneekö suoraan lattiaan? pumpun lämmityskierron nopeuskin tekee jo aika paljon ja siinäkin tulee vastaan JOS on varaaja niin mikä suhde on pumpun nopeudessa ja kiertovesipumpun nopeudessa..
Scanofficen 90L puskurivaraaja.

Päävalikosta siirryin "Lämminvesi" -valikkoon, niin siinä näytti olevan ECO mode päällä.
Huoltovalikosta löyty "Pumpun nopeus", siellä nopeudet oli "4" vedelle ja "5" lämmitykselle.

Kiertovesipumpun nopeus onki sitte vähän hankalampi kysymys kun ei kunnolla edes tiedä minkänäkönen värkki kyseessä..
Oisko kyseessä tuo jonka kuvan pistin liitteeksi? Mistä sen nopeuden näkeepi?

20250414_084751.jpg


UPDATE:
onko tuo kuvan kiertovesipumppu mulla confattu väärin kun lyöty patterilämmitykselle? Jonku manuskan löysin netistä, niin siellä näkyi tämmöstä:
1744611469582.png
 
Viimeksi muokattu:

Westi

Jäsen
Scanofficen 90L puskurivaraaja.

Päävalikosta siirryin "Lämminvesi" -valikkoon, niin siinä näytti olevan ECO mode päällä.
Huoltovalikosta löyty "Pumpun nopeus", siellä nopeudet oli "4" vedelle ja "5" lämmitykselle.

Kiertovesipumpun nopeus onki sitte vähän hankalampi kysymys kun ei kunnolla edes tiedä minkänäkönen värkki kyseessä..
Oisko kyseessä tuo jonka kuvan pistin liitteeksi? Mistä sen nopeuden näkeepi?

katso liitettä 106316

UPDATE:
onko tuo kuvan kiertovesipumppu mulla confattu väärin kun lyöty patterilämmitykselle? Jonku manuskan löysin netistä, niin siellä näkyi tämmöstä:
katso liitettä 106317
Vähä myöhään tulen vastaamaan..

Käyttövedessä nyt voi sitten oman harkinnan ja veden riittämisen mukaan käyttää joko ecoa tai suurta.. suuri tais käyttää enemmän voimaa eli nopeemmin ja oisko ollu vielä ylä ja ala anturiakin veden tekemiseen eli ns koko pytty lämpee.. Voin kyllä muistaa tämän väärinki..

Noista lämmitys nopeuksista sitten taas niin ei tarttee olla noin nopealla ja 5 nopeus kuluttaa turhaa sähköä ja tekee turhaa "sekoilua" lämmitykseen.. Vedelle riittää 3 ja lämmityksellekki voi riittää jo 3 tai 4.. Asetusoppaasta näkee parhaiten miten rupee tasottumaan ja antaa vaikka pari päivää aikaa tasottua per nopeus kokeilu.. samalla voi toki seurata 016 koodilla koneen käyntiäki mitä kuluttaa..
Itsellä oli patterikierrossa tuo 4 ja 5 nopeudet liikaa ja parhaat copit saanu 3 lla ku antanu hetken aikaa ns tasottua..
Lattialämmityksestä ei itellä kokemusta ja lattiaan taitaa kuiteki mennä vielä hitaammalla vettä joten voihan se olla että hitaampiki asetus vielä parempi.. Vielä kerkeet vähän kokeilemaan kun tulee viileitä kelejä

Mitä sitten tuohon kv pumppuun tulee niin olihan se väärin conffattu mutta varmaan senkin olet jo korjannu..
 

ma_sa

Tulokas
Vähä myöhään tulen vastaamaan..

Käyttövedessä nyt voi sitten oman harkinnan ja veden riittämisen mukaan käyttää joko ecoa tai suurta.. suuri tais käyttää enemmän voimaa eli nopeemmin ja oisko ollu vielä ylä ja ala anturiakin veden tekemiseen eli ns koko pytty lämpee.. Voin kyllä muistaa tämän väärinki..

Noista lämmitys nopeuksista sitten taas niin ei tarttee olla noin nopealla ja 5 nopeus kuluttaa turhaa sähköä ja tekee turhaa "sekoilua" lämmitykseen.. Vedelle riittää 3 ja lämmityksellekki voi riittää jo 3 tai 4.. Asetusoppaasta näkee parhaiten miten rupee tasottumaan ja antaa vaikka pari päivää aikaa tasottua per nopeus kokeilu.. samalla voi toki seurata 016 koodilla koneen käyntiäki mitä kuluttaa..
Itsellä oli patterikierrossa tuo 4 ja 5 nopeudet liikaa ja parhaat copit saanu 3 lla ku antanu hetken aikaa ns tasottua..
Lattialämmityksestä ei itellä kokemusta ja lattiaan taitaa kuiteki mennä vielä hitaammalla vettä joten voihan se olla että hitaampiki asetus vielä parempi.. Vielä kerkeet vähän kokeilemaan kun tulee viileitä kelejä

Mitä sitten tuohon kv pumppuun tulee niin olihan se väärin conffattu mutta varmaan senkin olet jo korjannu..
- kv pumpun vaihdon lattialämmitysasentoon
- pumpun nopeuden lämmityksen osalta tiputin neloseen
- pumpun nopeuden veden osalta tiputin kolmoseen

Vuorokausi yo muutosten jälkeen tsekkasin asetusopas valikon, näytti että virtaukset oli tippuneet 21L ==> 18L, tuo on varmaan vielä OK ?
 

Westi

Jäsen
- kv pumpun vaihdon lattialämmitysasentoon
- pumpun nopeuden lämmityksen osalta tiputin neloseen
- pumpun nopeuden veden osalta tiputin kolmoseen

Vuorokausi yo muutosten jälkeen tsekkasin asetusopas valikon, näytti että virtaukset oli tippuneet 21L ==> 18L, tuo on varmaan vielä OK ?
Seuraile asetusoppaasta välillä mitä tapahtuu ja pidä kirjaa mitä tapahtuu copille.. testailla voi ihan rauhassa , tutustua koneesee ja katsoa mikä toimii itselle parhaiten .. Kunhan muistaa että koska järjestelmässä 2 pumppua ni niiden vauhdit ei saa sotia toisiaan vastaan liiallisella nopeuserolla..

Itsellä mitsussa kulutustiedot päivittyy koneeseen joskus 12 jälkeen yöllä eikä saa olla kuin se kotiruutu päällä koneessa.. muuten ei päivity..
 

Makkukoo

Tulokas
Näyttävät kyllä todella paradoksaalisen oudoilta lukemilta nuo hyötysuhdearvot. Ellet lämmitä käyttövettä vain jotain 40 asteiseksi, niin ei käyttöveden lämmittämisen hyötysuhteen pitäisi pystyä millään ylittämään kolmosta lämpimälläkään kelillä.. Kun taas samoilla ulkolämpötiloilla vanha pattereilla lämpiävä taloni pystyy suunnilleen samaan ellei parempaan lämmityspiirin hyötysuhteeseen. Voisiko olla edes teoriassa mahdollista, että piirit olisi vaikkapa asennettu nurinpäin niin, että raportointi ilmoittaa lämmityksen hyöty suhteen käyttövedelle, ja vice versa? Jatkuva pätkäkäynti ehkäpä hystereesi- sekä pumppujen nopeus- asetuksista johtuen kuulostaa uskottavalta selitykseltä huonoon hyötysuhteeseen..
 
Mitäs mieltä arvon raati on käynnistys kerroista. Takana nyt 1.5v ecodanin kanssa ja ensimmäisen 12kk aikana käyntikerrat oli huollon mukaan arvossa 1000, eli 10000 käynnistystä. Haluttiin eka huolto teetättää asentaneella firmalla.

Talo 82 rakennettu ja alakerta osittain maan alla, yksilehtiset patterit, 100l puskurisäiliö. Toki viime talvena yläkerran ilp (rw25) puksutti lämpöä tupaan ja takkaa ei käytetty lainkaan.

Tulisiko tässä nyt harkita isompaa puskurisäiliötä vai pysyä samassa, onko noin suuret käynnistys kerrat jo liian suuret?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom