MLP:n säädöt ja asetukset

Ok, jotenkin vaan jäi kirjoituksestasi sellainen fiilis, että skidi oli tämän havainnon tehnyt...

Mikset muuten katso heti tikulta tai uplinkistä, ei niben kanssa tarvi välttämättä kuunvaihdetta odottaa, eikä ymmärtääkseni kuukausilogituskan pahasti kärsi jos vaikka vartin onkin ilman tikullelogitusta o_O

Korjailen vaan näitä ihan hyvät mielessä, sillä smart controll on kaikissa nettikeskusteluissa aina tyrmätty osin väärinkäsityksiin ja harmittaa kun koko Suomen nibekansa ei edes halua käyttää kehittyneitä järjestelmiä joilla pumpun saisi toimimaan vielä paremmin ja energiatehokkaammin...

Tähän aikaan vuodesta alkaa taas tuo vesijohdosta tuleva vesikin olemaan aika kylmää eli en näe mitään isompaa syytä ajella perinteisellä tavalla jossa pumppu hätääntyy heti kun vähän täyttöpuolta täytellään ?

Ainahan on myös mahdollista pistää nupit kaakkoon ja olla tyytyväinen kun kone pumppaa kuumempaa kuuman päälle kuten ymmärtääkseni repomies täällä esitteli. Kuten alkuun sanoin, niin kaikki on mahdollista ja niben säätömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Tutkiskelun ja säätämisen riemua sinne, sillä kun säädöt alkaa natsaan kämpässä niin sitten pitää keksiä jokin toinen harrastus.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #43
Skidi teki havainon n. klo 14:00 ja minä vahvistin illalla.

Nyt on epäselvää lutratiinko täys tankillinen vettä ja sitten tuli kylmää, vai oliko valmiiksi viileä mutta 5h kattila oli kylmänä suihkussakäynnin jälkeen niin että paneelissa luki tuo 21C eikä pumppu halunnut tehdä käyttövettä.

Muuten olen ollut tyytyväinen smart controlin toimivuuteen ja jatkan toitaiseksi smart conrolin käyttöä. Mulla lämmitysrajat on 38/50C.

Ok, jotain hämärää tuossa on tapahtunut ja logeista selviää aikanaan, sillä vanhemmassa on/off koneessa näyttää ainakin juuri tuon yläosan lämpötilan käyttövedeltä paneelissa. Smartissa nostaisin tuon alarajan noin 45 asteeseen niin vois ehkä toimia paremmin ? Smartillehan nämä rajat on viitteelliset ja tosiaan lämmittelee oppimansa tarpeen mukaan.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #45
Ok, jotain hämärää tuossa on tapahtunut ja logeista selviää aikanaan, sillä vanhemmassa on/off koneessa näyttää ainakin juuri tuon yläosan lämpötilan käyttövedeltä paneelissa. Smartissa nostaisin tuon alarajan noin 45 asteeseen niin vois ehkä toimia paremmin ? Smartillehan nämä rajat on viitteelliset ja tosiaan lämmittelee oppimansa tarpeen mukaan.
Sitä mä vähän tässä mietin... että jos muuttaisin prioriteetin 0/0 jolloin käyttövesi olisi priorisoitu...

Tuonhan voi itse täysin vapaasti valita oman kämpän mukaan ja varmaan lähes samaan pääsee esim. 20/120 tms.
Riippuen siis onko patteri- vai lattialämmitys. Jälkimmäinen antaa vaikka mitkä mahdollisuudet kovillakin pakkasilla.

Ei tuolla suurta merkitystä ole kuin kovilla pakkasilla tapahtuvilla pitkillä saunailloilla tai muilla erikoisilla tapahtumilla eli miten järjestelmä nostaa itsensä taas tasapainoon... Näihin erikoistapauksiin löyttyy korjaussarjassa myös tuo asennuksesta riippuen yleensä 6kW vastus jos oikein haluaa irrotella ja lotrata eli sekin kannattaa ääriolosuhteissa sallia...

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #47
Eikai lämmityksellä tarvitse olla minkäänlaista prioriteettia, kyllä suihkunahka reagoi ihan eri nopeudella kuin rakennus..

Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä sillä on jos oma kämppä sattuu olemaan vähän viimeisimmän sodan jälkeen rakennettu sen aikaisista materiaaleista harvasti rakennettu patterilämmintteinen talo. Itsellä prioriteetti 30 min käyttövesi ja 20 min lämmitys joka sopii tähänkin kämppään hyvin lähes -30 asteen pakkasillakin saunoessa...

Kaikki ei sovi kaikille mutta hienoa, että säätömahdollisuudet on lähes rajattomat ja helpot. Smart controllin edut varmaan korostuu on/off koneissa ja vanhoissa kämpissä :cool:

Sitä mä vähän tässä mietin... että jos muuttaisin prioriteetin 0/0 jolloin käyttövesi olisi priorisoitu...
Nibessä jos prioriteetti on nolla niin pumppaa kaikki muut saman aikaiset tarpeet pois ensin eli jos pistät minimaalisesti niin laita ainakin 1 käyttövedelle ja 0 lämmitykselle niin toimii niin kuin haluat eikä ohjelman tarvi arpoa mitä tarkoitat.

Tämä todennäköinen syy ja bugi tai sitten tuo 38 asteen alaraja elikkä jos kone tyytyväinen smartissa 38,1 asteeseen niin siitä paha lähteä suihkusekoittajan kautta kovinkaan lämpimiin suihkuihin...

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #52

repomies

Hyperaktiivi
Minunkin mielestäni on hyvä että pumpusta löytyy erilaisia säätömahdollisuuksia. Omalla kohdallahan vaihtoehtoja ei ole. AIT:n invertterimallia ei voi ajaa millään muulla prioriteettijärjestyksellä kuin 1) käyttövesi ja 2) lämmitys. Jos kääntää toisin päin niin saa odotella käyttövettä seuraavaan kesään, jolloin lämmitystarvetta ei ole. ON/OFF mallissa voi sentään kääntää prioriteetin, jos tahtoo. Sääliksi käy sitäkin heppua joka yrittää saada AIT:n invertterin kanssa pidettyä uima-altaansa lämpimänä talvella. Eihän se prioriteettien avulla onnistu, kun invertteri säätää tehot alas eikä vuorottele talon lämmityksen ja uima-altaan lämmityksen välillä.

Että on se ihan hyvä se Nibe, kun siinä on noita vaihtoehtoja, eikä softaa ole tehnyt joku ihan imbesilli.

Minulla vaihtoehdot rajoittuvat hystereesien säätöön sekä äärimmäisen krouvin lämpökäyrän asettamiseen. Käyttöveden teon voi estää ajastuksilla, näin kv-syklien määrän voi yrittää minimoida. Olen tuossa onnistunut, enkä niinkään säästääkseni sähköä vaan pitääkseni kämpän lämpimänä. Tämä AIT kun tekee käyttövettä ankealla teholla ja lähtee lämmittämään aivan käsittämättömän hitaasti hertsejä nostaen, niin noiden pyssäysten määrä on parempi minimoida ellei nauti palelusta. Kyllä tulistinpumpussa olisi puolensa!

Ylös Bottom