MSZ-LN - käyttökokemukset

helmert

Aktiivinen jäsen
Onhan se huopa aikas kiinni.

Nyt tuli villi visio, eikös muutenkin olisi parempi, että putken olisivat eristetty??

Jos ottaiskin huovan pois ja uretaanilevyä&vaahtos riittävästi tilalle ;D
Olen ennenkin ollut väärässä, mutta samaa tehtävää nuo putket säleikön ulkopuolellakin kai suorittavat, eli siirtävät lämpöä jompaan kumpaan suuntaan riippuen tarpeesta. Eristäminen ymmärtääkseni taas tappelisi tätä tarkoitusta vastaan. Eristämällä koko putkihässäkän esim. vaahdolla eivät anturit välttämättä enää edustaisi niin tarkasti säleikön lämpötilaa. Tuo koppa taitaa olla "eristetty" (sanan väljässä merkityksessä) lähinnä pahimpien lämpötilaerojen tasaamiseksi; lämmityskaudella kompura ym. tärkeät hilut pysyvät lämpimämpinä ja viilennyskaudella viileämpinä kuin ilman eristettä. Ääntäkin tuo varmasti hieman vaimentaa. Minä olen pähkäillyt länttääväni hieman lisää ohutbitumia ja korvaavani tuon huovan FF-PIR-eristeellä jos kesällä jaksaa vielä kiinnostaa ja sitä tuonne väliin mahtuu. Ohuin saunaversio on 30 mm jota mulla pitäisi jäädä just tuon tarpeen verran yli. Sen tulisi hetkellisesti sietää jopa +200 °C lämpötiloja ja jonku sortin paloluokituksetkin löytyvät :D

OpaR6

Jäsen
Olen ennenkin ollut väärässä, mutta samaa tehtävää nuo putket säleikön ulkopuolellakin kai suorittavat, eli siirtävät lämpöä jompaan kumpaan suuntaan riippuen tarpeesta. Eristäminen ymmärtääkseni taas tappelisi tätä tarkoitusta vastaan. Eristämällä koko putkihässäkän esim. vaahdolla eivät anturit välttämättä enää edustaisi niin tarkasti säleikön lämpötilaa. Tuo koppa taitaa olla "eristetty" (sanan väljässä merkityksessä) lähinnä pahimpien lämpötilaerojen tasaamiseksi; lämmityskaudella kompura ym. tärkeät hilut pysyvät lämpimämpinä ja viilennyskaudella viileämpinä kuin ilman eristettä. Ääntäkin tuo varmasti hieman vaimentaa. Minä olen pähkäillyt länttääväni hieman lisää ohutbitumia ja korvaavani tuon huovan FF-PIR-eristeellä jos kesällä jaksaa vielä kiinnostaa ja sitä tuonne väliin mahtuu. Ohuin saunaversio on 30 mm jota mulla pitäisi jäädä just tuon tarpeen verran yli. Sen tulisi hetkellisesti sietää jopa +200 °C lämpötiloja ja jonku sortin paloluokituksetkin löytyvät :D
Niinpä taitavat putket tehdä, eli paremminkin kompuran jälkeiset putket sun muut kannattaa olla hyvin eristetty. Itse laitoin täytön jälkeen eristettä niiden lähtöjen ja venttiilien ympärille.
Tuo huovan vaihtaminen ei vettyvään/jäätyvään eristeeseen vois olla fiksua, luultavasti huopa on niin halpaa, etteivät ole raaskineet laittaa "kunnollista" eristettä.

Mutta auttaisiko putkissa olevien (jäätyvien) antureiden eristäminen, niin olisivatko sitten paremmin ajantasalla ja ilman kondenssivettä :hmm:

helmert

Aktiivinen jäsen
Mutta auttaisiko putkissa olevien (jäätyvien) antureiden eristäminen, niin olisivatko sitten paremmin ajantasalla ja ilman kondenssivettä :hmm:
Tuossa voi olla ideaa. Anturien antamien tietojen tulkinta on varmasti pyritty valmistajan toimesta toteuttamaan mahdollisimman totuudenmukaiseksi suhteessa suunniteltuihin asennustapoihin - toinen seikka on kuinka hyvin siinä on onnistuttu. Varsinkin kun ne nähtävästi pääsevät keräämään myös jäätä, sekä antureita jälkikäteen mulkkaamalla on saatu hyviä lopputuloksia. Tämä ois varmaan taas niitä "kokeilemalla selviää" -osaston hommia :D

Tämä viimeisin anturigate on mielenkiintoinen. Pistäkäähän päivitystä jahka saatte kokemuksia mahdollisista vaikutuksista.

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Kyllähän tätä ketjua lukiessa olen tullut siiihen tulokseen, että tuo kilpailevan merkin "vähä-älyinen kellosulatus" 70 tai 90 minuutin välein on ihan jees... Siitäkin huolimatta että pari sulatuksen jälkeistä jumia oli syksyllä.

Torsas

Jäsen
Oma LN25 toimii ihan ok, sulatusväli suunnilleen 70min muutaman asteen pakkasessa. Varmaan viimeisiä ensimmäisen sukupolven laitteita, hankittu tänä vuonna juhannuksen jälkeen.
Ihan koko ketjua en jaksanut lukea läpi mutta onko noista ongelmallisista laitteista tarkastettu termostaattien oikea toiminta/toleranssit eri lämpötiloissa? Asteen tai parin heitto saattaa aiheuttaa ihmeitä logiikalle.

Tuohon sulatustermariin voisi viritellä vaikka oman säädön jolla huijata laitetta. Periaatteessahan tuon termarin arvoa manipuloimalla saisi laitteeseen tehtyä vaikka millaisen sulatuslogiikan.

Tuo Timpen mainitsema anturi oli minulla myös ulos työntyneenä. Aivan jäässä ja anturin päässä roikkui jäänokare. Timpen ohjeiden mukaisesti kuivasin ja asensin uudelleen. Katsotaan onko vaikutusta tuolla.
Tietenkin liian aikaista vielä tehdä johtopäätöstä mutta ainakin aluksi tuo korjasi 30 min sulatuskierteen. Katkaisin kaukosäätimellä virran sen ajaksi kun sulatin anturin ja kuivasin sen. En siis tehnyt mitään täysresettiä. Ensimmäinen sulatusväli piteni 110 minuuttiin ja seuraava jakso on edennyt nyt yli tunnin ja sulatuksesta ei vielä tietoa. Pakkasta -16 astetta. Jos oikeasti kaikki itku ja hammasten kiristys korjaantuu noin pienellä ja helpolla operaatiolla niin täytyy Timpelle antaa isot kiitokset vinkistä. Mutta pessimisti ei pety, ilta on vielä nuori ja tarvitaan pitempi kokemus. Kaikki muuttua vielä voi ;)

Timpe

Jäsen
...teki tässä illalla täyspitkän 2h 27min lämmityksen yhtäjaksoisesti sulattelematta (klo 18:41 - 21:09). Täällä on ollut -3°C pakkasta tämän päivän ja ILP on vienyt vakiokäynnissään sellaista 220-230W ottotehoa, kun pyynti on +21°C ja puhallus manuaalisesti kapulan kolmosella. I-see on pois päältä ja samoin kaikki muukin automatiikka.

Pikainen päivitys:
Pakkasta ulkona nyt -6°C, ottotehon tarve noin 280W ja tänään tuo teki pari sulatusta 2h 2min välein. IV-esilämmitysvastus toimii käyttöpaneelin mukaan päivän hämärtyessä 56% teholla ja nyt illemmalla 67% teholla. Toissapäivänä lämmitetyn takan lämpö alkaa siis hiipumaan ja sähkölämmittimet vaativat lisätehoa. Muutoin täällä mennään rutiinilla päivästä toiseen eli ILP:n voi kohta unohtaa talon päätyyn, mitä nyt käy pulkkaa tyhjentämässä jäästä ;D

Tietenkin liian aikaista vielä tehdä johtopäätöstä mutta ainakin aluksi tuo korjasi 30 min sulatuskierteen. Katkaisin kaukosäätimellä virran sen ajaksi kun sulatin anturin ja kuivasin sen. En siis tehnyt mitään täysresettiä. Ensimmäinen sulatusväli piteni 110 minuuttiin ja seuraava jakso on edennyt nyt yli tunnin ja sulatuksesta ei vielä tietoa.

Mahtavaa, jos tuosta vinkistä oli jollekin apua! :bileet:
Huomatkaa muuten kuvasta, että teippasin vielä tuon anturikotelon yläpään umpeen ts. sitä kautta tuonne ei pitäisi kertyä kosteutta. Kondensiovedelle tuosta ei ole mitään apua, jollei sitten haittaa, kun ilma ei enää pääsekään kiertämään anturin ohitse kotelon nurkista. Mutta eipähän tuo ole avoimena kotelointiratkaisunakaan toiminut kovin hyvin, kun se kerran tuottaa tuollaisia jäätymisongelmia. Katsoin omaa kuvaani ja höpötän tuossa omiani, unohtakaa yliviivattu...

Edit: Unohtui lisätä liitekuva, jossa näkyy sulatettu kenno ja sulatusta aiheuttava kennon huurteisuus samassa kuvassa. Ei siis mene ihan umpihuurteeseen tällä keskiputkessa olevalla anturipaikalla ja sulaa kauttaltaan täysin sulaksi.

Liitteet

• Sulatustulos-ja-tarve_20210105_klo2038.jpg
    Sulatustulos-ja-tarve_20210105_klo2038.jpg
    93,6 KB · Katsottu: 259
Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
Onhan se huopa aikas kiinni.

Nyt tuli villi visio, eikös muutenkin olisi parempi, että putken olisivat eristetty??

Jos ottaiskin huovan pois ja uretaanilevyä&vaahtos riittävästi tilalle ;D
tämä sama käynyt mielessä. Ei pääsiis kosteus/vedet mutkaputkiin eikä antureihin ja olisi suoajjtuina. Minulla nuo mutkaputket kaikkein kylmimmät ja kotelon takana päällä kuuraa juuri tuolla kohdin.

PolyEsko

Vakionaama
Itseäni lähinnä ärsyttää että 30 min välein taas sulattelee ja ensimmäistäkään vesitippaa ei alla olevaan ämpäriin tule. Todella varman päälle vetää. Täytyy itsekin yrittää jotain ratkaisua tähän. Tämä on toinen talvi tälle pumpulle. Ensimmäinen talvi meni hyvin. Jostain syystä tämä nykyinen talvi saa pumpun häröilemään.
Mitenkähän tuo kennon puhataus voisi vaikuttaa tuohon? Jos on ohut liki näkymätön tumma kerros ilman kiertoa estävää pölyä ym. kennon edessä, niin eikö kenno jäähdy nopeammin ja logiikka luule sen olevan jäässä?

Itse tuossa pakkasten alettua menin sulatusvaiheessa käsin kokeilemaan kennon lämpötilaa. No oli lämmin ja kuura suli, mutta samalla tumma nöyhtä rullautui käden ja kennon välissä, kun vedin kädellä kennoa alhaalta ylös. Silmin ei nähnyt siinä olevan mitään. No pyyhin nopsaan kennon läpi ennen kuin alkoi jäähtymään/jäätymään.

Alkusyksystä olin sillä kapeallla autoharjalla ylös-alas suuntaisesti putsannut kyllä kennon.

Ihmettelen, kun moni kertoo, ettei ole 10 vuoden aikana tarvinnut ulkokennoa putsata. Meikkukin varsin kaukana liikenteestä metsän reunassa, vaikka ympäristökunnassa asutaankin, niin ei ole pahin saastutus täällä. Toki sitä siemennöyhtää meillä enempi kuin keskrllä kaupunkia.

Timpe

Jäsen
Onko mitään keinoa laskea, paljonko pumput säästää sähkönkulutuksessa, kun niillä lämmitetään, eikä käytetä suoraa sähköä (lattialämmitys?)
Lämmitettävää alaa on arvion mukaan n. 150 neliötä. Koko talon asuinneliöt on 190 ja tuosta miinustelin vessat, tuulikaapin, kodarin, kylpyhuoneen+saunan yms pois. (CLIP)
Paljon sähkölämmitys olisi samalla ajanjaksolla vienyt sähköä? Mitään arvioita?

Kirjoittelin jotain yleisiä kulutusarvioita tänne ja tänne. ;)
Muttei ainakaan minulla ole muuta täsmätietoa noista kuin verrata vuosikulutuksia sähkölaitoksen laskuista ja yrittää huomioida tuonne remonttien vaikutukset. On siis usean vuoden projekti ennen kuin tiedät tarkemmin kuinka paljon sinulle syntyy ILP:n kautta säästöä.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Tulin just lenkiltä ja heti katsomaan ulkoyksikön kennoa, aivan ummessa ja puhallin kävi (keli -17"C).
Sisälle saavuttuani n.5min kuluttua puhallin sammui ja alkoi sulatus.
Täällä ainakin toimii just oikein tuo värkki.
Sama täällä noin -15, ja sulatukset nyt kahden tunnin välein, kenno melko tukossa.

• Tykkää
Reactions: juu

Velsku

Aktiivinen jäsen
Tuossa voi olla ideaa. Anturien antamien tietojen tulkinta on varmasti pyritty valmistajan toimesta toteuttamaan mahdollisimman totuudenmukaiseksi suhteessa suunniteltuihin asennustapoihin - toinen seikka on kuinka hyvin siinä on onnistuttu. Varsinkin kun ne nähtävästi pääsevät keräämään myös jäätä, sekä antureita jälkikäteen mulkkaamalla on saatu hyviä lopputuloksia. Tämä ois varmaan taas niitä "kokeilemalla selviää" -osaston hommia :D

Tämä viimeisin anturigate on mielenkiintoinen. Pistäkäähän päivitystä jahka saatte kokemuksia mahdollisista vaikutuksista.
Timpen mainitsemalla anturin kuivauksella ja uudelleen asemoimisella ei ollut mitään vaikutusta. Sulatus välit ei muutu siitä, mitä ennen olleet. Kenno ollut lähes kuvia joka kerta, kun olen käynyt tarkistamassa. Vettäkään ei astiaan kerry enää lainkaan. Aktiivinen sulatus kestänyt 2,5-3min, mutta sisäyksikkö näyttää olevan 10min hiljaa.

Pumppu lämmittää nyt uudella manuaalisella siipien asennolla paremmin kuin ennen. Näyttää siltä, että sain parannettua lämpimän puhallusilman kiertoa. Tosin nyt, kun takan lämpö alkaa olla hiipunut niin ilmankierto on heikentynyt sen perusteella, että yläkerta alkaa tulla taas lämpimämmäksi. Voi olla, että vaatii minulla lämpimän takan tekemään nosteen olohuoneeseen, jolloin kierto alkaa tapahtua.

Sähkönhinta nousi tänään yli 8c/kWh. --> Automatiikka heitti minun pumpun 21 asteen pyynnille, 24 asteen pyynnistä. No, pumppu oli juuri sulattanut, kun tuo tapahtui. Koko ko. tunnin ajan pumppu himmaili eikä lämmittänyt, pyynti sen verran matalalle verrattuna sisälämpötilaan, ei ollut tarvetta lämmittää. Tunnin kuluttua pumppu aloitti siten lämmityksen, mutta 1h 10min esiohjelmoitu sulatusväli napsahti päälle lähes heti --> Pumppu päätti sulattaa kennon... Tuskin oli lainkaan jäätä, en voinut käydä katsomassa. Mutta käytännössä se hoiti sulatuksen "kylmällä" kennolla. Lopputuloksena ei ollut sulatusajan pidentyminen, vaikka kuuraa kennossa ei varmasti ollut (ehkä ei lämpöäkään millä sen olis sulattanut). Eli ihan puhtaasti jos muut ehdot on täyttyneet, niin ajan täyttyminen triggaa sulatuksen. Oli pumppu tehnytmitä tahansa.

Nyt alan uskomaan siihen, että pönkköjäinen ulkoyksikön huopatossu on juurisyy siihen, miksi tämä ei ole pidentänyt sulatusväliä vaikka enää ei sulatusvettä tulekaan, eikä kenno paljoa huurru näin kuivassa kelissä. Ja senhän saa vain selville sulkemalla pois ensiksi "resetin" vaikutuksen, ennenkuin joko a) vaihtaa sensorin ylempään putkeen kauas jäisen huopatossun vaikutusalueelta tai b) vaihtamalla eriste vettymättömään materiaaliin. Eli käyn tässä resetoimassa pumpun kohta, kun tulee seuraava sulatus. Annan sen mennä sillä huomiseen. Huomenna sitten mietin joko laittaisin jotain telttapatjaa huopatossun tilalle tai sensorin paikan vaihtoa.

helmert

Aktiivinen jäsen
Jäisissä huovissa voi kyllä aivan hyvin olla perää - melko suuri on tuo pinta-ala jolla putkisto niihin vastaa, vaikka anturi itsessään ei niihin koskisikaan. En ihmettelisi vaikka se vaikuttaisi huomattavastikin anturin aistimaan lämpötilaan, kun sen välittömässä läheisyydessä kulkevat putket luovuttavat ainakin sulatuksen alkuvaiheissa aika reilusti lämpöä noihin jäisiin mattoihin. Tätä näkökulmaa voisi tukea se, että joillain käyttäjillä laite tuntuu toimivan eri hengessä eri talvina; joinain syksyinä olosuhteet ovat olleet otolliset huopien kastumiselle, eivätkä ne tuosta talven kuluessa taida kuivua.

Mulla on ollut anturi nyt jonkin aikaa tuossa yläputkessa, eikä vielä olla päästy 70 min pidemmille lämmityksille, vaikka ilma on ollut välissä erittäinkin kuivaa (<1 g/m^3). Satunnaisesti on buutin jälkeen käynyt 80 minuutissa, ja joitain kertoja alkanut jopa lyhentämäänkin ilman mainittavaa syytä. Huovatkin olivat kuivia silloin kun tuon vaihdon suoritin. Tämä on entiseen verrattuna vallan hyvä, eivätkä nuo nykyiset sulatukset aivan tyhjänpäiväisiä ole, mutta tahtoisin toki, että laite osaisi sopivissa olosuhteissa pidentääkin vetoja. Monella muulla on ollut aivan toisenlaista toimintaa tuolla anturin sijainnilla, mutta en ole vielä tehnyt toimenpiteitä oman kikottimeni poikkeavan käyttäytymisen syiden selvittämiseksi.

timbba

Vakionaama
Kyllä Mitsussa sisäkenno menee aina pakkasen puolelle normaali sulatuksessa. Minulla anturi (Dallas) siiven lähellä alapuolella, ja sekin jäähtyy miinukselle kun kylmä ilma valuu alas. Olen joskus myös avannut luukun ja poistanut suodattimet sulatuksen aikana, ja onhan sisäkenno aivan kuurassa.
Joo tuossa mun viestissä oli Velskun kuvan mukaisia päätelmiä. Mutta Velsku korjasi jo, että anturi ei "reagoi riittävän nopeasti", joten sinällään päätelmät eivät täysin päde vaikka osatotuuksia sieltä löytyykin.

Mutta kuitenkin... Mitsu on paljon nopeampi sulattaja joka tapauksessa kuin Panasonic. Katso liitteet: kuvat ehkä vääristää kun on kovasta pakkasesta, mutta kuitenkin selvä todiste että Panasonic sulattaa ulkoyksikön kennon paljon lämpimämmäksi ja täten myöskin sisäyksikön paljon kylmemmäksi (vaikka vetää viel 40 minuutin hullunmyllyä, joten kuuraa ei voi olla edes enempää kuin harvemmin sulattavassa).

Samaten jos vertaat esimerkiksi CZ25TKE ja LN25 VTT-raportteja, niin huomaat että LN25 puhalluslämpötilaa mittaava anturi menee just ja just 2x pakkasen puolelle kun taas Panasonicilla lähes joka kerta sekä pahimmillaan lähes 20 astetta kylmemmäksi.

Tässä iteltä viimeisin sulatus, joka tapahtui ihan äskettäin (ulkona n. -9C ja takana n. 4h käyntijakso modatulla laitteella).
  1. klo 6:44, sulatus liipastuu ja sisäyksikön puhallus pois + läppä kiinni (puhallus sitä ennen n. 38C)
  2. klo 6:53/6:54, sulatus loppuu ja sisäyksikkö avaa läpän
  3. klo 6:59, sisäyksikkö alkaa puhaltaa valitulla 3-nopeudella n. 30C
  4. klo 7:02, puhallus n. 38C taas
Eli noin 18 minuuttia menee siitä hetkestä kun sisäyksikkö lopettaa ja palaa samoihin lämpötiloihin. Mä veikkaan, että LN25 selviytyy urakasta noin 10 minuutissa tai vähä yli.

Liitteet

• LN25.png
    LN25.png
    255,1 KB · Katsottu: 165
  • NE9JKE.png
    NE9JKE.png
    283,2 KB · Katsottu: 159

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
timbba

Hyvä kuulla, että mitsu sulattaa nopeasti. Vielä kun saisi sulatusvälit 30 min pidemmiksi ja toimimaan oikein, niin kyllä tämä olisi kelpo peli.

OpaR6

Jäsen
Kyllähän tossa kellarin LN25 koneessa jotain järkevääkin logiikkaa on, aikaisemmin teki 60min jaksotusta:

1609928640389.png

Eilen illalla lämmitin takan, niin yöllä on pikkuhiljaa pidentänyt jaksotusta ja nyt se on 80min, tietysti myös lähtevä ilman lämpöpyynti tippui takan lämmityksen takia.
1609928707129.png

Mielestäni tuo viime yö näyttäisi, että ihan fiksusti toimii ja "haistelee" tarvittavaa sulatusta, olisko ne sittenkin saanu korjattua buginsa tohon 2:nd sarjaa :hmm:

helmert

Aktiivinen jäsen
Kokeilin eilen illalla ihan mielenkiinnosta LN25:n "powerful" toimintoa ennen nukkumaanmenoa. Laite puhisi 15 minuuttia täydellä teholla, eikä näyttänyt välittävän aistimastaan huonelämpötilasta. Puhallus näytti kaukosäätimessä automaattia - sanoisin, että tuo nopeus oli 4½/5 ja lämmin kyllä tuli :D Toiminto loppui n. 5 minuuttia ennen sulatusta ja sisäyksikön kenno vaikutti IR-mittarilla jääneen normaalia lämpimämmäksi sulatuksen alkuun, mutta seuraava lämmitysjakso oli silti n. 10 min edellistä lyhyempi. Töitä pumppu kyllä paiski tuon toiminnon aikana ja kuuraa varmasti kertyi normaalia enemmän (en käynyt tarkistamassa), mutta sulatus kesti toiminnon käyttämisen jälkeen sen saman n. 7 minuuttia, mitä ennenkin. Kellotan noita yleensä analogisella rannekellolla, mutta mahdollinen ero sulatuksen pituudessa joka johti lämmitysjakson lyhentämiseen sen samana pitämisen sijasta oli erittäin pieni.

Aamuun mennessä lämmitysjaksot olivat pysyneet saman pituisina, eli omani ei edelleenkään tajua pidentää niitä. Lyhentää se kyllä osaa, mutta ei osaa nostaa niitä takaisin tai muutoin pidentää olosuhteiden salliessa. Äkkiseltään voisi päätellä, että minun pumppuni aistimat säätöarvot kulkevat nyt hyvin "rajalla" tai ovat jotenkin ristiriitaisia, tai sitten firmiksessä on bugi joka vaikeuttaa jaksojen pidentämistä pakkaskeleillä. Anturi tosiaan vieläkin siellä yläputkessa.

p306

Aktiivinen jäsen
Tuohon sulatustermariin voisi viritellä vaikka oman säädön jolla huijata laitetta. Periaatteessahan tuon termarin arvoa manipuloimalla saisi laitteeseen tehtyä vaikka millaisen sulatuslogiikan.
Sopivilla vastusarvoilla saa aikaan sulatuksen eston tai sulatuksen käynnistymisen eli lämmitysjaksojen pituutta voi säädellä kuten haluaa. Olen yrittänyt selvittää miten pitkiä lämmitysjaksoja pumpulla voi kovilla pakkasilla ajaa. Voi tietysti asentaa kompressorille lämmityspannan. Mahtaako toimia mutta voipihan sitä kokeilla.

OpaR6

Jäsen
Tämähän menee mielenkiintoiseksi, eli pumpun säätoihin ei ole koskettu ja pakkanen pysynyt suunnilleen sammassa -5:ssä asteessa.
Pumppu on taas itse lähtenyt pidentämään jaksotusta ja nyt väli on 90min, eli ainakin toistaiseksi tuo minun LN25 osaa myös pidentää jaksotusta :)
Nyt laitoin takkaan taas tulet, niin katsotaan miten se vaikuttaa pumpun käytökseen, nythän tuosta näkee, että on jo vähän lähtenyt nostamaan puhallettavan ilman lämpötilaa koska takka/tila on ruvennut jo vähän jäähtymään.

1609943892502.png

Kidov

Jäsen
Asun kolmikerroksisessa talossa Etelä-Pohjanmaalla. Kellari on pääasiallisesti kylmää tilaa ja sitä lämmitetään ainoastaan puukattilan + varaajan hukkalämmöllä. Keskikerroksessa on tilavuutta reilu 260m3 ja lämpöpumppuna Mitsu LN25. Yläkerrassa tilavuutta 230m3 ja Mitsun FH35.

Talon yläkerta on lämmennyt pelkällä FH35 Mitsulla reilu kolme vuotta. Mitään muuta lisälämpöä ei ole tarvinnut ja sisälämpötila pysyy tasaisesti +21C lukemissa. Yläkerran pumpun hyvien kokemusten perusteella ostin keskikerrokseen Mitsun LN25 mallin, mutta se oli alusta asti suuri pettymys. Teho ei tuntunut riittävän edes pienillä muutaman asteen pakkasilla. Viimeistään -5C pakkasilla oli pakko ottaa puulämmitys lisälämmöksi keskikerroksen huonelämpötilan laskiessa alle +18C lukeman.

Modasin keskikerroksen Mitsun heti takuun päätyttyä 2020 marras- joulukuun vaihteessa. Avasin pumpun ja siirsin anturin jäisten huopien seasta yläputkeen ja lisäksi laitoin anturin ja putken väliin piitahnaa, sekä teippasin sen ilmansulkuteipillä. Ennen anturin siirtoa pumppu kävi valtaosan ajasta 40min hullunkiertoa ulkoilman ollessa pakkasella; anturin siirron jälkeen sulatusväli vaihtelee vajaasta tunnista noin puoleentoista tuntiin. Pumppu jaksaakin nyt pitää keskikerroksen lämpöisenä vielä -10C pakkasessa ja talo tuntuu merkittävästi lämpöisemmältä myös leudommilla keleillä.

Muutaman edellisen päivän aikana ulkolämpötila on pyörinyt noin -15C lukemassa. Keskikerroksen lämpötila on laskenut noin +18 celsiukseen ja pumpun keskimääräinen ottoteho on 1400W. Pyyntilämpö on 26,5C ja pumpun näkemä huonelämpö noin 24C. Luultavasti nyt ollaan pumpun äärirajoilla, koska pyyntilämpöä korottamalla puhallusilman lämpötila alkaa ainoastaan laskea. Puhallusilma näissä pakkasissa erillisen lämpömittarin mukaan vajaa +40C.

Koko kahden vuoden aikana LN25 on kuluttanut 9919kWh sähköä. Yläkerran FH35 on huomattavasti kevyemmin kuormitettu ja sen kulutus 3,5 vuoden aikana on 6818kWh.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Tässä iteltä viimeisin sulatus, joka tapahtui ihan äskettäin (ulkona n. -9C ja takana n. 4h käyntijakso modatulla laitteella).
  1. klo 6:44, sulatus liipastuu ja sisäyksikön puhallus pois + läppä kiinni (puhallus sitä ennen n. 38C)
  2. klo 6:53/6:54, sulatus loppuu ja sisäyksikkö avaa läpän
  3. klo 6:59, sisäyksikkö alkaa puhaltaa valitulla 3-nopeudella n. 30C
  4. klo 7:02, puhallus n. 38C taas
Eli noin 18 minuuttia menee siitä hetkestä kun sisäyksikkö lopettaa ja palaa samoihin lämpötiloihin. Mä veikkaan, että LN25 selviytyy urakasta noin 10 minuutissa tai vähä yli.
Kylläpä sulattaa pitkään. Itsellä on FH35, aiemmin FD25. Ei ne koskaan sulata yli 10 minuuttia, ja yleensä lämmintä tulee taas alle 10 minuutissa.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Kylläpä sulattaa pitkään. Itsellä on FH35, aiemmin FD25. Ei ne koskaan sulata yli 10 minuuttia, ja yleensä lämmintä tulee taas alle 10 minuutissa.
Äsken tuli sulatus tunti ja 30 minuutin käynnin jälkeen. Pakkasta täällä on tasainen -16C, kosteus forecan mukaan 89%. Kenno oil melko hyvin tukossa, muttei kuitenkaan lähellä mitä olen nähnyt lauhemmilla keleillä. Pyyntiä on ollut 25C ja puhallus täysillä (tottakai). Koko toimenpide kesti siitä kun puhallus sisällä loppui kunnes puhallus alkoi 6,5 minuuttia. Kennosta tuli täysin sula. Sulatusanturin siirsin jo yläputkeen ennen koneen asennusta kesällä. Piitahnaa laitoin väliin. Hyvin toimii. Osaa lyhentää, sekä pidentää välejä järkevästi. Joskus saattaa sulattaa vaikka kenno ei ole kovin tukossa, mutta tämähän johtuu ainoastaan yksinkertaisesta logiikasta, ja silloin käytännössä vain sulatusanturin kertomasta -3C tai alle ja kompuran yhteenlaskettua käyntiaikaa edellisestä sulatuksesta vähintään 40 min.

Lisäys Kuva2: Tuon nopean sulatuksen jälkeen seuraava lämmitysjakso oli noin tunti ja 50 minuuttia. Joten ilmeisesti 6,5 minuutun sulatus oli riittävän nopea verrattuna edelliseen jotta lisätään noin 20 minuuttia.

Liitteet

• Kuva.png
    Kuva.png
    210,4 KB · Katsottu: 142
  • Kuva 2.png
    Kuva 2.png
    208,9 KB · Katsottu: 142
Viimeksi muokattu:

Velsku

Aktiivinen jäsen
Kannattaa ehdottomasti korottaa oikea puoli parisen milliä. Mutta tämä ei enää auta nyt pakkasella kun kaikki on jo jäässä.
Minulla näytti huopa kastuneen ihan kondensiovedestä, joka syntynyt juuri siitä kohdasta, jossa sulatusanturi on. Oli niin paikallisesti jäässä ja valkea kuurainen jääkerros oli myös ulkopuolella eristettä silläkohtaa.

Tuosta tulikin myös mieleen, että kondensoitumisesta kastumisen voisi välttää yksinketaisesti päällystämällä huopa vedenpitävällä kalvolla. Kirjanpäällystysmuovi... Goretex... jos eriste on huopaa äänieristyssyistä. Toki jos vain lämpöeriste, niin miksi ylipäänsä käyttää vettyvää huopaa.

Resetti ei vaikuttanut mitään. Eli kun anturin pakikkaa vaihtaa, tai eristeelle teen jotain, niin muutokset tulevat johtumaan siitä. Resetin jälkeen 70min väli palautu alkuasetukseen 60min ja siinä orjallisesti pysynyt.

Resettiä edeltävällä 60min lämmitysjaksolla viimeyönä (+10min sulatusta sen jälkeen) oli syntynyt kennoon kuuraa niin paksusti, että varmasti vaikutti jo ilmankiertoon. Ei ollut siis liian pitkä väli ainakaan silloin. Sen jälkeen en ole joutanut tarkistaa yhtään.

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Minulla näytti huopa kastuneen ihan kondensiovedestä, joka syntynyt juuri siitä kohdasta, jossa sulatusanturi on. Oli niin paikallisesti jäässä ja valkea kuurainen jääkerros oli myös ulkopuolella eristettä silläkohtaa.
Olet oikeassa tässä, varmaan usein kostuminen johtuu juuri tästä, onhan koneella pitkä syksy saada se aikaan. Mutta joskus myös oikealle kallellaan oleva viettää sulatuksessa vedet sinne huovan alle joka imee ne sitten.

OpaR6

Jäsen
Tämähän menee mielenkiintoiseksi, eli pumpun säätoihin ei ole koskettu ja pakkanen pysynyt suunnilleen sammassa -5:ssä asteessa.
Pumppu on taas itse lähtenyt pidentämään jaksotusta ja nyt väli on 90min, eli ainakin toistaiseksi tuo minun LN25 osaa myös pidentää jaksotusta
Nyt laitoin takkaan taas tulet, niin katsotaan miten se vaikuttaa pumpun käytökseen, nythän tuosta näkee, että on jo vähän lähtenyt nostamaan puhallettavan ilman lämpötilaa koska takka/tila on ruvennut jo vähän jäähtymään.

katso liitettä 67901

Nyt on taas jaksotus pidentynyt ollen nyt jo 105min, muuten olosuhteet samat on samat kuin yllä paitsi, että takka on lämmin:
1609957018373.png

Satuin olemaan ulkona kun tuo viimeisin sulatus oli juurikin alkamassa ja hyvin näkyi valo kennon läpi, eli kenno oli vain vähän jäässä.
Eli ymmärtäisikö kone nyt sitten itse pikkuhiljaa pidentää jaksotusta :hmm:

Samalla huomasin kun naapurin VILP alkoi sulatuksen, oli sitten kenno aivan ummessa, että ei edes ripoja näkynyt ulkopuolelta, että se ei ainakaan kuivaa kennoa ruvennu sulattelemaan.

Tartte vielä koittaa muistaa katsoa tuon LN35:en kenno kun on sulatus alkamassa se on aikas hyvin/pitkään pitänyt kiinni 70min jaksotuksesta ja sen säätöihin ei myöskään ole koskettu, eli täysillä mennään.

timbba

Vakionaama
Äsken tuli sulatus tunti ja 45 minuutin käynnin jälkeen. Pakkasta täällä on tasainen -16C, kosteus forecan mukaan 89%. Kenno oil melko hyvin tukossa, muttei kuitenkaan lähellä mitä olen nähnyt lauhemmilla keleillä. Pyyntiä on ollut 25C ja puhallus täysillä (tottakai). Koko toimenpide kesti siitä kun puhallus sisällä loppui kunnes puhallus alkoi 6,5 minuuttia. Kennosta tuli täysin sula. Sulatusanturin siirsin jo yläputkeen ennen koneen asennusta kesällä. Piitahnaa laitoin väliin. Hyvin toimii. Osaa lyhentää, sekä pidentää välejä järkevästi. Joskus saattaa sulattaa vaikka kenno ei ole kovin tukossa, mutta tämähän johtuu ainoastaan yksinkertaisesta logiikasta, ja silloin käytännössä vain sulatusanturin kertomasta -3C tai alle ja kompuran yhteenlaskettua käyntiaikaa edellisestä sulatuksesta vähintään 40 min.
Kuvan perusteella puhalluslämpötila ei mene edes imuilmaa pienemmäksi. VTT-testissäki mentiin monta kertaa reippaasti alle ja jopa pari kertaa miinukselle. Vaikka mitsu nopea onkin sulattamaan, niin minusta tuntuu että ei kenno viel "täysin tukossa" ollut siinä määrin, että jotain hätää olisi sulattaa.

Mulla esimerkiksi modattu Panasonic tekee 4-7h käyntijaksoja parasta aikaa. Pakkasta ollu -8...-10C, ottotehot pääosin 500-700W. Vois vetää vaikka vieläki pitempiä jaksoja, koska ilma on kuitenkin niin kuivaa. Esimerkiksi -16 asteen pakkasessa ei antotehot ainakaa itsellä tipahda ollenkaan, vaikka huijais koneen vuorokauden ympäri tekemään täydellä kuormalla hommia.

Edit: Omani käyntijakso on nyt n. 2.5h ja jatkuu edelleen.. kuva kennosta liitteenä, luultavasti kone viel jatkaa noin saman ajan.

Liitteet

• Kuvakaappaus 2021-01-06 18:45:51.png
    Kuvakaappaus 2021-01-06 18:45:51.png
    93,9 KB · Katsottu: 165
  • 20210106_191633.jpg
    20210106_191633.jpg
    70,2 KB · Katsottu: 149
Viimeksi muokattu:

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Aamuun mennessä lämmitysjaksot olivat pysyneet saman pituisina, eli omani ei edelleenkään tajua pidentää niitä. Lyhentää se kyllä osaa, mutta ei osaa nostaa niitä takaisin tai muutoin pidentää olosuhteiden salliessa.
Jos edellinen sulatus kesti esimerkiksi 7 minuuttia, ja viimeisin se sama 7 minuuttia, niin kone ei tee mitään muutoksia. Mutta jos viimeinen kesti 6,5 minuuttia, silloin kone pidentää (en tiedä kuinka paljon, mutta se on jotain välillä 0-20 min) seuraavan käyntijakson. Jos viimeisin sulatus oli vaikka 10 minuuttia, johtuen esimerkiksi kosteasta ilmasta (paljon kuuraa), kone luultavasti lyhentää seuraavaa käyntiä 20 minuutilla. Ja nämä pidennetyt/lyhennetyt jaksot lisätään/vähennetään kun sulatusanturi antaa sen -3C tai alle.
Kuvan perusteella puhalluslämpötila ei mene edes imuilmaa pienemmäksi.
Nyt en oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Imuilmaa en suoraan mittaa, vaan yksi anturi on alakerrassa neljän metrin päässä puhalluksesta, ja toinen yläkerrassa. Puhallusilmaa mittaan tällaisella koteloidulla mallilla joka ei ehdi jäähtyä alasvaluvan pakkasilman johdosta, aiemmin oli koteloimaton, ja sehän meni aina pakkaselle. Kennokin on kuurassa, sanoisin noin -15C sulatuksen lopussa. Siinä olet oikeassa ettei kenno ollut täysin tukossa, mutta melko lähellä. Ei kuitenkaan näin paljon: https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln2.30124/post-439483

Moni asia vaikuttaa näissä. Minä otan _kaiken_ irti pumpusta, en koskaan käytä millään pienemmällä kuin täydellä puhalluksella.

Liitteet

• Anturi.jpg
    Anturi.jpg
    5,3 KB · Katsottu: 150
Viimeksi muokattu:

timbba

Vakionaama
Nyt en oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Imuilmaa en suoraan mittaa, vaan yksi anturi on alakerrassa neljän metrin päässä puhalluksesta, ja toinen yläkerrassa. Puhallusilmaa mittaan tällaisella koteloidulla mallilla joka ei ehdi jäähtyä alasvaluvan pakkasilman johdosta, aiemmin oli koteloimaton, ja sehän meni aina pakkaselle. Kennokin on kuurassa, sanoisin noin -15C sulatuksen lopussa.
Pahoittelut... imuilmaksi luulin valkoista. No se imuilma olisi tuosta n. +2C arviolta, joten ei tää kaukana silti ole. Mutta siis... en voinut millään tietää, että siellä on koteloitu mittari puhallusilmassa.. kiitos kun kerroit, koska se selittää näitä käyriä.

OpaR6

Jäsen
Tartte vielä koittaa muistaa katsoa tuon LN35:en kenno kun on sulatus alkamassa se on aikas hyvin/pitkään pitänyt kiinni 70min jaksotuksesta ja sen säätöihin ei myöskään ole koskettu, eli täysillä mennään.
Nyt oli sulatus ja menin katsomaan kennoa ja hyvin tuli valo vielä kennon läpi ja jaksotus oli edelleen sen 70min.
Eli kyllä tuokin kestäisi pidempiä jaksoja, onkohan antureissa jäätä vai pelaako kone "varman päälle" :hmm:

Tietty vois seuraavan sulatuksen jälkeen käyttää koneesta virrat pois ja katsoa sitten onko mitään vaikutusta.

Minäkin taisin päästä ainakin hetkeksi tuosta 30 min hullunkierteestä eroon. Tällä hetkellä sulatusväli 75-90 min mikä taitaa olla jo normaaleissa lukemissa. Mutta tosiaan, varman päälle sulattelee. Kävin juuri seuraamassa sulatusta ja korkeintaan desin sai vettä irti. Ei siellä kyllä juuri mitään sulatettavaa ollutkaan. Mutta jos näissä lukemissa pysyy niin kaikki ok.

OpaR6

Jäsen
Itsekin seurasin just tuon LN35 sulatusta, valo näkyi hyvin läpi, näytti siltä että vasta ulompi kenno olisi ollut huurussa ja vettä tuli joku 1-1,5 desiä.

No nyt oli virrat vähän aikaan pois, niin katotaan ny mitä yön aikana tapahtuu.

Velsku

Aktiivinen jäsen
Tuntia vetää edelleen, mutta en ole ollut kotona seuraamaan jään kertymistä. Kotia tullessa kävin katsomassa pumppua, ei ollut vielä sulatus meneillään, mutta kyllä taas tämä alkanut sumukeli -13 asteessa saa kennon jäätymään jo alle tunnissakin tukkoon. Pumpun edessä huomasi jo, että tuulettimen ilmavirta oli tosi heikko ja suuntautui enemmän sivuille, kuin eteenpäin. Eli kenno alkoi olla tukossa, eikä sulatus ainakaan liian aikaisin ollut alkanut... :sormet:

Tänään tapahtui myös ihme, vaimo laittoi viestiä päivällä. Rikon kirjesalaisuutta ja tässä sanasta sanaan: "Eka kerta tänä talvena mulla on vähän kuuma kotona. Lämmintä 20.5 astetta. Hyvin oot siedättänyt minut alhaisempiin lämpötiloihin"

Taustatietona: kun ostimme ensimmäisen omakotitalon, tein käytännössä täysin leivinuunilla lämmöt siihen. Puita kului ihan kivasti, sillä sisällä piti olla 26 asetta koko ensimmäisen talven ajan. Jos lämpötila laski alle sen, niin valitusta tuli että on liian kylmä. Tuosta on nyt kulunut jo yli toistakymmentä vuotta, mutta edelleenkin olen aina T-Paita päällä kotona... Olihan se hauska katsoa vieraita, jotka tuli käymään kylässä, hiki valui ohimoilta...

Vaimokin siis jo on todennut, että nyt pumppu tuottaa lämpöä taas ja ilmankierto toimii huomattavasti paremmin mitä aiemmin.

1609967063139.png
1609967209476.png

Back
Ylös Bottom