Olen ennenkin ollut väärässä, mutta samaa tehtävää nuo putket säleikön ulkopuolellakin kai suorittavat, eli siirtävät lämpöä jompaan kumpaan suuntaan riippuen tarpeesta. Eristäminen ymmärtääkseni taas tappelisi tätä tarkoitusta vastaan. Eristämällä koko putkihässäkän esim. vaahdolla eivät anturit välttämättä enää edustaisi niin tarkasti säleikön lämpötilaa. Tuo koppa taitaa olla "eristetty" (sanan väljässä merkityksessä) lähinnä pahimpien lämpötilaerojen tasaamiseksi; lämmityskaudella kompura ym. tärkeät hilut pysyvät lämpimämpinä ja viilennyskaudella viileämpinä kuin ilman eristettä. Ääntäkin tuo varmasti hieman vaimentaa. Minä olen pähkäillyt länttääväni hieman lisää ohutbitumia ja korvaavani tuon huovan FF-PIR-eristeellä jos kesällä jaksaa vielä kiinnostaa ja sitä tuonne väliin mahtuu. Ohuin saunaversio on 30 mm jota mulla pitäisi jäädä just tuon tarpeen verran yli. Sen tulisi hetkellisesti sietää jopa +200 °C lämpötiloja ja jonku sortin paloluokituksetkin löytyvätOnhan se huopa aikas kiinni.
Nyt tuli villi visio, eikös muutenkin olisi parempi, että putken olisivat eristetty??
Jos ottaiskin huovan pois ja uretaanilevyä&vaahtos riittävästi tilalle![]()