P
Poistunut käyttäjä 16081
Vieras
Ok, eli ymmärsin hieman väärin mitä tuolla haettiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Edellisessä FD25 ilpissä käytin mukavuussyistä paljon automaattipuhallusta. Muistelen, että kohtuullisen hyvin se toimikin. Tässä LN25 mallissa ilma alkaa melko nopeasti kiertämään pelkästään pumpun ympärillä.Minulla loppui automaattipuhalluksen kokeilu nyt. Varmaan hitaimmalla asetuksella puhaltaa, joten sen verran nopeaa kyytiä alkoi alakerta jähtyä ja yläkerta kuumua, ettei selkeästi saanut puhallettua lämpöä pois porraskuilusta/yläkerrasta. Ja kun pysäytti pumpun nyt katkokäynnille vielä sen johdosta, niin mulla paloi käämit... No, laitoin puhaluksen pykälää vajaaksi maksimista. Ennen ollut aina maksimi.
Tämän tunnepurkauksen jälkeen töpseli irti hetkeksi seinästä ja sulatusväli piteni heti 30 minuutista 1h 40 minuuttiin. Ensin on pumppu sitä mieltä että pakko sulatella 30 min välein ja sitten kun antaa pienen näpäytyksen niin pumppu ajattelee että no joo, kaipa se vähän pitemmälläkin kaavalla tämän sulatuksen vois hoitaa.Pakko sanoa, takka hehkuu lämpöä , pakkasta 15 astetta. Pumpulla ei juuri tehtävää ja tää paska sulattelee nyt puolen tunnin välein. Ei tästä mitään varmaa pysty sanomaan, häröilee aivan päättömästi kuitenkin.
Tämä on erikoista, että pumppu menee 30 min sulatusväleille, vaikka muitakin lämmönlähteitä on käytössä. Muistaakseni itsellä ei olisi kertaakaan mennyt. Minulla menee mahdollisesti ainoastaan silloin, kun etälämmitän mökkiä peruslämmöstä +12 -> +20 pelkästään ilpillä ja on pakastuva ilma. Tai siis yritän lämmittää. Ei se lämpiä 30 min sulatusjaksoilla.Tämän tunnepurkauksen jälkeen töpseli irti hetkeksi seinästä ja sulatusväli piteni heti 30 minuutista 1h 40 minuuttiin. Ensin on pumppu sitä mieltä että pakko sulatella 30 min välein ja sitten kun antaa pienen näpäytyksen niin pumppu ajattelee että no joo, kaipa se vähän pitemmälläkin kaavalla tämän sulatuksen vois hoitaa.
Minä voin asennella joku päivä tuonne ulkoyksikköön anturin logittamaan. Värkit löytyy elektroniikka kamoista, pitää vain vaivautua kokoamaan ne.Edellisessä FD25 ilpissä käytin mukavuussyistä paljon automaattipuhallusta. Muistelen, että kohtuullisen hyvin se toimikin. Tässä LN25 mallissa ilma alkaa melko nopeasti kiertämään pelkästään pumpun ympärillä.
Sitten sulatusasiaan. Taisit tästä jo aiemmin mainitakin. Ulkoyksikön sulatusanturiin olisi hyvä saada etäluettava lämpötilanmittaus. Silloin pääsisi näkemään, että toimiiko tuo sulatusohjelma ensinkään niin kuin pitäisi. Lisäksi se mahdollistaisi erilaisten kokeilujen vaikutusten seuraamisen sulatusanturin käyttäytymiseen, sulatusaikoihin ja sulatusjaksoihin.
Sisäyksikön service manuaalista katkelma, jossa sulatus algoritmista. (Onpa hienoa fuzzylogiikkaa)
katso liitettä 67817
Eli sulatus käynnistyy, kun ulkoyksikön lämmönvaihtimen lämpötilasta tulee liian alhainen...
Minulla oli tuo märkä, ja käytännössä vettä sisällä (väleissä) kun käytin ulkoyksikön auki. (Sulatus oli juuri päättynyt?). Vähän mietin sitä, mutta en tehnyt mitään asialle, joka saattoi olla virhe...Paljon kirjoittelua sulatusten pituudesta tämän lainauksen jälkeen, mutta nyt on pakko laittaa tähän kuva, jonka olen jo kertaalleen tänne laittanut. Minusta tuntuu, että nyt kaikilla sulatusongelmista kärsivillä käyttäjillä saattaa olla yksinkertaisesti kyse siitä, että tämä liitekuvani mukainen Outdoor heat exchanger anturi on noiden sulatusongelmien syynä. Kyseessä on siis se anturi, mikä löytyy laitteesta ulkoyksikön kannen avaamalla ja sijaitsee yläputken kuparikotelossa, kuten kuva alla näyttää.
Kuten olen merkinnyt tuohon kuvaani nuolella, minullakin oli vesitippa tuon anturin nokassa silloin plussakelissä, kun tein tuota anturimodausta omaan laitteeseeni. Tuon lisäksi tämä anturi oli omassa laitteessani asennettu liian syvälle pidikkeeseensä, jolloin sen pää muodostaa tuollaisen alaspäin osoittavan nokan, mihin kaikki kondensiovesi kertyy.
-> Tehkääpä siis sulatusongelmaiselle laitteelle tuon anturin tarkastus ja kuivatkaa se mahdollisesta jäästä kokonaan. Asentakaa lisäksi tuo anturi paikalleen sillä tavoin kuin tuon huoltomanuaalin kuva osoittaa. Jospa tuon jälkeen mahdollinen kondensiovesi ei enää kertyisi anturin nokkaan ja aiheuttaisi mittaukseen liian alhaisia lukemia, mitkä generoivat tuon liika-aktiivisen sulatussekvenssin...
En tiedä varmuudella, missä kohtaa tuollaista anturia on sen täsmällinen mittauspiste, mutta sen paikka lienee loogisesti lähellä anturirungon kärkeä, joten tuo anturin kärki tulee jäädä kotelon sisälle/tasolle, eikä tuolla tavoin virheellisesti törrölleen kuin se oli omassa ILP:ssäni ennen tuota modausta.
Edellinen johtopäätös tulee sen perusteella, että täällä oma (tuolla tavoin modattu) LN25 laitteeni toimii edelleenkin ongelmitta, sillä se teki tässä illalla täyspitkän 2h 27min lämmityksen yhtäjaksoisesti sulattelematta (klo 18:41 - 21:09). Täällä on ollut -3°C pakkasta tämän päivän ja ILP on vienyt vakiokäynnissään sellaista 220-230W ottotehoa, kun pyynti on +21°C ja puhallus manuaalisesti kapulan kolmosella. I-see on pois päältä ja samoin kaikki muukin automatiikka. Hyvin pelittää![]()
Minulla se oli myös ihan märkä sen yhden kerran mitä olen sisään kurkkinut. Toivottavasti syy löytyisi tuosta, koska siihen pääsee helposti käsiksi.Minulla oli tuo märkä, ja käytännössä vettä sisällä (väleissä) kun käytin ulkoyksikön auki. (Sulatus oli juuri päättynyt?). Vähän mietin sitä, mutta en tehnyt mitään asialle, joka saattoi olla virhe...
Sinäänsä vettä oli niin vähän, että tuskin se kovin paljoa vääristää lukemaa koska on tuonne kuparin sisään kätketty tuo anturi (tehokkaasti siirtyy lämpö siihen veteenkin). Mutta jos säätölogiikassa se vääristää jonkun rajan yli, niin vaikutushan voi olla mitä vain.
Enpä harmikseni ollut kuvaa tuosta mulla.
Tämän voi helposti tarkistaa neljä ruuvia avaamalla ja kurkkaamalla ylhäältä.
Leudolla kelillä copin voinee olettaa olevan 3 luokkaa, eli 3*149 = 447kWh. Usein tosin lattialämmityksellä tilan lämpötilaa voi pitää vähän pienempänä, koska ILP lämmityksellä usein vähän ylilämmitetään lämmön siirtymisen ja vedontunteen vuoksi.Onko mitään keinoa laskea, paljonko pumput säästää sähkönkulutuksessa, kun niillä lämmitetään, eikä käytetä suoraa sähköä (lattialämmitys?)
Lämmitettävää alaa on arvion mukaan n. 150 neliötä. Koko talon asuinneliöt on 190 ja tuosta miinustelin vessat, tuulikaapin, kodarin, kylpyhuoneen+saunan yms pois.
Iv-koneen jälkilämmitys ei taida vielä reagoida, asetus sen käynnistämiseen on - 5 astetta. Tuleva ilma kanavantulosta mitattuna oli nyt aamulla 16-astetta. Alkaa olla ihan minimi, ettei tule vedon tunnetta. Käyttöoaneelista nostin pyyntiä 17:sta 18-asteeseen. Ulkolämpötila nyt karvan alle - 5.
Minulla on 2 LN-sarjan pumppua, ylä ja alakerrassa. Lisäksi ulkorakennuksessa on 1 Panan pumppu.
Viimeiset 30päivää kulutus :
Alakerta 66kwh (pyynti 23, puhallus 3
Yläkerta 41kwh (pyynti 22, puhallus päivällä 3,öisin 2)
Ulkorakennus 42kwh (pyynti 22, puhallus2)
Yhteensä siis 149kwh. Sisälämpötila 21 molemminpuolin.
Paljon sähkölämmitys olisi samalla ajanjaksolla vienyt sähköä? Mitään arvioita?
Leudolla kelillä copin voinee olettaa olevan 3 luokkaa, eli 3*149 = 447kWh. Usein tosin lattialämmityksellä tilan lämpötilaa voi pitää vähän pienempänä, koska ILP lämmityksellä usein vähän ylilämmitetään lämmön siirtymisen ja vedontunteen vuoksi.
Noin yleisellä tasolla voi sanoa, että sinulla ILPit menevät tosi pienellä kuormalla, kannattaisi vielä pyrkiä pienentämään muita lämmölähteitä, jos vain mahdollista. Tosin jos tuo Mitsubishin data tulee melcloudista, ei voi olla ihan varma että se pitää paikkaansa.
Time optimization through Fuzzy Logic
Time between defrost cycles is continually being reviewed and optimized by the Mitsubishi Electric Heat Pump microprocessor software. Algorithmic calculations based on previous history is used to calculate the next defrost period.
Fuzzy Logic (or learning logic) is a form of artificial intelligence. Defrost cycle determination is based on a combination of time and temperature. These parameters are also used to calculate the next defrost period..
Lähde: https://www.mitsubishi-electric.co.nz/heatpump/how.aspx
www.mitsubishielectric.com.au
) ei ole aina oikealla paikalla.No niinpäs näytti olevan, enpä kattonut tarkasti.. Eli tuo varmaan kumoaa sitten omat pohtimiseni suoraan.Tuossa minun analyysissa katkolla käynti ei vaikuttanut seuraavan sulatusjakson alkamiseen. Se alkoi siis ihan hölmöön aikaan, vaikka pumppu ei sen takia ollut juuri siirtänyt lämpöä talouuteen ja sen johdosta kennoon ei tullut juurikaan jäätä. Perustui siis ennalta asetettuu kelloon.

Muuten puhut asiaa, mutta tuo ei yleensä pidä paikkaansa. Sulattaa ihan hyvin kennon lämpimäksi.Kun tuo sulatus anturi siirretään muualle tuosta alimmasta ja sulatuksen viimeisenä lämpenevästä putkesta niin sulatuksen loppulämpötila luetaan väärin ja sulatus lopetetaan liian varhain eikä koko kenno välttämättä ehdi sulaa. Tuo toki lyhentää muutamaa ensimmäistä sulatusta ja sitä kauttaa pidentää sulatusvälit maksimiin 150min, mutta jossain vaiheessa kenno jäätyy kun yhtäkään sulatusta ei tehdä loppuun asti.
Luulenpa, että Mitsu tarkoittaa tällä juuri päinvastaista, eli sitä, että käyttäjä/joku muu on siirtänyt sen väärään paikkaan. Vaikka ongelmat johtuisivatkin tehtaalla väärin sijoitetusta anturista ja valmistaja olisi tämän ongelmaksi tunnistanut ja tunnustanut, tiedotettaisiin siitä ehkä jossain rajatun jakelun service bulletinissä. Yleensä valmistajilla ei riitä kasvoja ilmoittaa sivuillaan, että joissain heidän tuotteistaan saattaa olla suunnitteluvirhe, vaikka oltaisiin kuinka kaizen (pl. monet turvallisuusseikat, joissa kokonaisvaikutus laajalla tiedottamisella on usein edullisempi, kuin vahinkojen maksaminen). Poikkeuksena ehkä joku Toyota, joka takaisinkutsuu vielä 20 vuotta vanhoja alihankittuja autoja jonkun muun paskasti suunnittelemien takakontin tiivisteiden takia rakentaakseen brändiäänLisää pohdintaa:
![]()
Air Conditioners - Mitsubishi Electric Australia
View the extensive range of Mitsubishi Electric air conditioners. We offer everything from wall-mounted and floor-standing units to fully ducted designs.www.mitsubishielectric.com.au
My unit is defrosting frequently / not delivering enough heat – what could be wrong?
MITÄ MITÄ MITÄ
- The sensor may be in the wrong location
Onko tuo nyt niin, että mitsu itsekin on todennut palautteen perusteella, että joku sensori (no, mikähän sensori) ei ole aina oikealla paikalla.


Kyllä nämä on niitä harvoja pumppuja mitä uskaltaa normaali ihmiselle myydä. Just tuo sulatus oikeasti toimii eikä kenno ole vähän väliä umpijäässä. Tuijottakaa sähkölaskua mielummin kuin näitä jaksoja, jotka mahtaa vain olla pumpun jatkuvan oikean toiminnan kannalta välttämättömiä. Ei kai näitä ilppejä suunnitella pohjois-Eurooppaan lämmittimeksi? Kärpäsen paska on tää lämmityshomma vrt jäähdytys valmistajan silmissä...Miten saa näin yksinkertaisesta toiminnasta kuin sulatus näin paskasti toimivan? Mitsubishi on tosissaan tehnyt töitä yrittäessään sössiä tämän.
Tämä on todella tilanne LN kohdalla. Tuttavalla on 25 malli, ja olen siellä käydessä seurannut sitä hieman. Juuri noissa kulutuksissa pysyy pienellä lämmitystarpella, eikä katko. Kuten sanoit FD vie tuplasti enemmän, eikä se tahdo edes pysyä käynnissä niillä tehoilla.Pieni on kyllä LN mallin minimi ottoteho jos tosiaan 160-180 watin tehoilla suostuu pidempiä aikoja käymään. Mikä on sisäyksikön puhallusilman lämmönnousu (eli puhallusilman lämpötilasta vähenettynä imuilman lämpötila) tuolla ottoteholla ja mikä puhallin nopeus? Eli pystyykö kunnolliseen hyötysuhteeseen tuolla minimiteholla ajaessa. Vanhemmassa FD mallissa ei pysty vaan COP painuu todella heikoksi ajattaessa minimiottoteholla joka on noin 320-330 wattia.
Minä olen ymmärtänyt niin että nykymalleissa on neljä tuloputkea kennoon joissa liikkuu samanverran ainetta samaan aikaan. Eli silloin ei väliä missä niistä anturi sijaitsee. Ainakin minulla kenno jäätyy ja sulaa tasaisesti "neljässä lohkossa" kunnes tasaisesti huurteessa ja vastaavasti toisinpäin sula.Ja juuri minimiottotehoilla ajettaessa joudutaan tilanteeseen että tuo -3 astetta ei täyty etenkään tuossa anturin alkuperäisessä ja sulatuksen seurannan kannalta oikeassaa paikassa. Sehän on putkessa josta kylmäaine ruiskutetaan kennoon koneen ollessa lämmityksellä ja sulatuksella ollessa toimii kierto toisin päin eli tuo on viimeinesenä kennon jälkeen eli kertoo koko kennon lämmenneen sulatuksen loppulämpöön.
Ei välttämättä pitene. Mikäli se sulatus kesti 10 minuuttia, maksimiaika, kone lyhentää seuraava lämmitysjakso maksimissaan 20 minuuttia.Nyt aamulla lumitöissä huomasin kennon olevan erittäin kuurainen, lämpötila nollan paikkeila, ja onnekseni pumppu aloitti juuri sulatuksen ja pääsin sitä tarkkailemaan. Vettä tuli todella paljon, muutamia litroja, ja sulatus kesti todennäköisesti sen maksimi 10 min ajan. Kenno tuli täysin sulaksi ja mittasin sen olevan kauttaaltaan >+5°C noin 1 min 30 sek ennen kuin kompura pysähtyi. Ymmärtääkseni tämä on laitteen logiikan mukaisesti onnistunut sulatus ja seuraavan lämmitysjakson tulisi siis olla pitempi, mikä jää nähtäväksi.
Itse huomannut, että tuolla 70min jaksolla, niin kenno on ollut jo aikas kuurassa ulkopinnoilta, sisäpinnat olleet vielä puhtaat, mutta kenno jo menossa hyvin tukkoon ja kun sulatus alkaa, niin on kuin pikkupoika pissis, että kyllä siinä jotain viisauttakin on.Miten saa näin yksinkertaisesta toiminnasta kuin sulatus näin paskasti toimivan? Mitsubishi on tosissaan tehnyt töitä yrittäessään sössiä tämän.
Jos vaikka olisivat käyttäneet vakioituja sulatusvälejä ottotehon ja ulkolämpötilan funktiona reilulla turvamarninaalilla ja testanneet ne 95% kosteudessa, tuloksesta olisi tullut nykyistä parempi. Päälle mahdollisuus asettaa tehostettu sulatus, niin olisi hiponut täydellisyyttä mitsun laatkriteereillä.

Voisi ehkä ihan pikkasen lämmittää pitempään, mutta tuolla jaksotuksella kenno on jo kuurassa ulkopinnoilta ja vettä tulee hyvin kun sulatus alkaa.@OpaR6
LN35 näyttäis käyvän aika optimaalisesti. Eli lämmittää täydellä teholla koko jakson ajan. Toki kennon jäämäärästä riippuu voisiko se lämmittää pidempiä jaksoja. Analyysisi liian pienestä pumpusta voi osua oikeaan, tai sitten tuo on just passeli ja isompi vain laskisi tehoa.
LN25 saavuttaa asetuslämpönsä heti sulatuksen jälkeisen alkupiikin jälkeen, jonka jälkeen se alkaa himmaileen ja laskee tehoa. Tuolla ei taida olla lämmitystarvetta sen tehoille, tai sitten se kierrättää omaa ilmaansa kuten minulla.
Katseleppas Melcloudista, millaisia lämpötiloja pumput siellä näkee. LN25 varmaan on koko ajan likellä asetuslämpöä. LN35 varmaan jää alle.
Itse ainakin pyrkisin lämmittämään korvausilman pumpulla, enkä suoralla lattialämmityksellä. Eli ei muuta kuin kokeiluun ja seurailet mittareita. Näkyy sitten ehkä myös sähkönkulutuksessa positiivisesti.
Eikä pidentynytkään. Opin lainaamasi viestin jälkeen, että tuo 10 min enimmäisaika käytettynä sulatukseen pitäisi juurikin lyhentää seuraavaa jaksoa. Myös tuo "muutama litra" oli osittain jäätyneen astian luomaa harhaa, joten senkin suhteen olin väärässäEi välttämättä pitene. Mikäli se sulatus kesti 10 minuuttia, maksimiaika, kone lyhentää seuraava lämmitysjakso maksimissaan 20 minuuttia.
Se on varmasti just noin ja esim. piip merkkisiä laitteita myyneenä sanoisin, että jotkut merkit voisivat ottaa tuosta mallia. Mielummin sulatellaan vähän liikaa kuin liian vähän.Voisikohan tuo liian herkkä sultus myös johtua siitä, että valmistajan on pakko pelata "varman" päälle, eli mielummin sulattaa vähän useammin kuin ottaa riski, että menee kenno jäähän![]()
Selvennystä: LN35 on hyvä pumppu ja toimii! Olen tyytyväinen. (eteenkin, kun on taas tekninen haaste jota tutkia)Kyllä nämä on niitä harvoja pumppuja mitä uskaltaa normaali ihmiselle myydä. Just tuo sulatus oikeasti toimii eikä kenno ole vähän väliä umpijäässä. Tuijottakaa sähkölaskua mielummin kuin näitä jaksoja, jotka mahtaa vain olla pumpun jatkuvan oikean toiminnan kannalta välttämättömiä. Ei kai näitä ilppejä suunnitella pohjois-Eurooppaan lämmittimeksi? Kärpäsen paska on tää lämmityshomma vrt jäähdytys valmistajan silmissä...
Onko muuten jollain jäätynyt LN:stä kenno?
Kyllä Mitsussa sisäkenno menee aina pakkasen puolelle normaali sulatuksessa. Minulla anturi (Dallas) siiven lähellä alapuolella, ja sekin jäähtyy miinukselle kun kylmä ilma valuu alas. Olen joskus myös avannut luukun ja poistanut suodattimet sulatuksen aikana, ja onhan sisäkenno aivan kuurassa.Olkaaha tyytyväisiä, sillä Mitsu on kyl äärimmäisen nopea sulattaja eikä sisäyksikön kennokaa näytä juuri kylmenevän. Miettikääpä Panasonicia, joka sulattaa suunnilleen tupla-ajan ja vetää pahimmillaan sisäyksikön kennon pakkasen puolelle
Kävin viime sulatuksen päätteeksi kuivaamassa anturin ja sijoittamassa sen ohjeesi mukaisesti. Ihan vedessä se kupariosa oli sisältä ja tippa anturin päässä. Kuivaus hoitui yhdellä läpipuhalluksella. Olin varovainen, enkä käyttänyt virtoja laitteesta poissa (en takaa turvallisuutta kenellekään, vaikka tässä operaatiossa ei pääse edes näkemään jännitteisiä johtoja). Tein noin siksi, että näen mitä tämän anturin asennonaihto vaikuttaa. Jos olisin resetoinut virtoja poiskäyttämällä, niin homma lähtisi alusta ja monella sulatukset on toimineet eri lailla resetin jälkeen. Ei olisi tiennyt, mikä asia vaikutti.Minulla oli tuo märkä, ja käytännössä vettä sisällä (väleissä) kun käytin ulkoyksikön auki. (Sulatus oli juuri päättynyt?). Vähän mietin sitä, mutta en tehnyt mitään asialle, joka saattoi olla virhe...
Sinäänsä vettä oli niin vähän, että tuskin se kovin paljoa vääristää lukemaa koska on tuonne kuparin sisään kätketty tuo anturi (tehokkaasti siirtyy lämpö siihen veteenkin). Mutta jos säätölogiikassa se vääristää jonkun rajan yli, niin vaikutushan voi olla mitä vain.
Enpä harmikseni ollut kuvaa tuosta mulla.
Tämän voi helposti tarkistaa neljä ruuvia avaamalla ja kurkkaamalla ylhäältä.
Sano vain mikä tämä "piip" merkki onSe on varmasti just noin ja esim. piip merkkisiä laitteita myyneenä sanoisin, että jotkut merkit voisivat ottaa tuosta mallia.