MSZ-LN - käyttökokemukset

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ruoste keskustelu löytyy täältä

Eli kyse siis enemmän tälläisestä salaliittoteoria-tyyppisestä jutusta kun todellisesta ongelmasta.. Tuntui jutut olevankin jo aika molekyylitasolla käppyröineen niin mietin että mikä vaikutus tuolla sulattelulla todella on kustannuksiin. :D
En tiedä kustannusta mutta olisi kiva kun asennuksineen n.2000€ pumppu lämmittäisi myös yli 20°C:n pakkasilla. Etenkin kun on luvattu hurjat pakkastehot.

Sähkösuodatin alkanut putsauksesta huolimatta ritisemään. Voiko tuolle tehdä vielä muuta? Kun sen kytkee pois päältä niin sähköinen ritinä häviää samalla. Laite on 3.5v vanha

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Sähkösuodatin alkanut putsauksesta huolimatta ritisemään. Voiko tuolle tehdä vielä muuta? Kun sen kytkee pois päältä niin sähköinen ritinä häviää samalla. Laite on 3.5v vanha
Oletko pessyt sen vedellä? Olen itse huomannut että jos sitä vaan imuroi niin ei se ihan kunnolla puhdistu vaan vesi pesu ainakin tehoaa loppuu pidemmäksi aikaa ritinä tai sitten se on liian kosteat sisätilat sekin aiheuttaa tuon ritinän.

Kyllä oon pessyt. Käytin viimeisellä pesulla vielä vaahtoakin mitä ilppeihin käytetään. Pesun jälkeen 1-2vrk on äänetön ja sitten alkaa ritinöinti

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Syksy yllätti lämpötiloillaan joten lämmitystoiminto on jo päällä vaan laitoin 20.5°C Melcloudista kun huoneessa oli 20°C lämmintä laitteen mukaan huone lämpömittaria en ole siirtänyt laitteesta ulos kun ei ole ohutta johtoa itse tykkäisin Mitsubishin seinällä olevasta termostaatista elikkä Mitsubishi Mhk1 mutta tulee samaan liittimeen kun wifi palikka, Melcloud näyttää että wifi signaali pätkisi vaikka on ok alueella pätkiikö teillä jos sieltä ottaa eri kellon aikoja pudotus valikosta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

puu

Aktiivinen jäsen
Itse kun olen tuon sisäilman lämpötila-anturin siirtänyt pois sisäyksiköstä ja mittaan itse samasta kohtaa lämpöä, niin olen todennut seuraavaa:
- viilennysmoodissa pyrkii säätämään huoneen lämpötilan siten, että anturin lämpötila on n. -2°C kaukosäätimen asetukseen verrattuna
- lämmitysmoodissa pyrkii säätämään huoneen lämpötilan siten, että anturin lämpötila on n. +2°C kaukosäätimen asetukseen verrattuna

Eli jos haluan huoneen 22 asteeseen, pitää viilennysmoodissa kaukosäätimestä asettaa 24°C, ja lämmitysmoodissa 20°C. Idea tässä lienee se, että alkuperäisessä paikassaan anturi on viilennyksellä huoneilmaa kylmempi ja lämmityksellä huoneilmaa lämpimämpi, ja tämä on yritetty ottaa laitteen softassa huomioon.

Anturi ja sisäyksikkö ovat molemmat olohuoneessa samalla seinällä n. 2 metrin päässä toisistaan sivuttaissuunassa.

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Olen juu huomannut saman kaikki ei edes huomannut tätä ominaisuutta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itse kun olen tuon sisäilman lämpötila-anturin siirtänyt pois sisäyksiköstä ja mittaan itse samasta kohtaa lämpöä, niin olen todennut seuraavaa:
- viilennysmoodissa pyrkii säätämään huoneen lämpötilan siten, että anturin lämpötila on n. -2°C kaukosäätimen asetukseen verrattuna
- lämmitysmoodissa pyrkii säätämään huoneen lämpötilan siten, että anturin lämpötila on n. +2°C kaukosäätimen asetukseen verrattuna
Tässä aiempien mallien ohjaus. Epäilen etteivät ole tuota muuttaneet LN-malliin. Käytännössä vaati juurikin tuon noin 2 C eron.
Oletko kokeilut ilman i-seetä, millaisia tuloksia silloin tulee?

MSZ Thermostat control Cool.png

MSZ Thermostat control Heat.png

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Oletko kokeilut ilman i-seetä, millaisia tuloksia silloin tulee?
Unohdinkin mainita, että tämä havainto on tehty i-see pois päältä. En muista miten käyttäytyi se päällä, mutta täytyy kokeilla jossain välissä.

MelCloud:han sitten näyttää kuitenkin tuon lämpötilan siten, että tuo n. 2°C ero on vähennetty, eli niin että lämpötila päätyy samaan kuin kaukosäätimestä on asetettu. Esim. tällä hetkellä lämpötila-asetus 20°C, MelCloud näyttää 20°C ja sisäanturin kohdalta mitattuna näyttää 21,5°C.

Mitenköhän tämä sitten toimii automaattimoodissa? Jos logiikka on sama, senhän pitäisi lähteä oskilloimaan siten että esim 22°C lämpötila-asetuksella veivataan 20...24°C väliä edestakaisin.

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Omasta mielestä nytten kun lämmittää pyynniksi on valittu +20°C ja i see sensori päällä niin lämmittää +21°C lämpötilaan elikkä ero olisi 1°C

Ylialokas

Jäsen
Alhaisia yölämpöjä pitelee jo ihan etelässäkin. 10 astetta oli viimeyönä. Asunnon lämpö aamulla nipinnapin 20,eli siinä rajoilla ollaan.

Joko Mitsut laulaa? Onko ensimmäisillä jo hullunkierto päällänsä?

Omat LN25 huilaa vielä.

PolyEsko

Vakionaama
Melcloud näyttää että wifi signaali pätkisi vaikka on ok alueella pätkiikö teillä jos sieltä ottaa eri kellon aikoja pudotus valikosta.
Vaihtelee nuo wifi signaalin arvot eri kellonaikoina ja vuoden aikoina. mutta ei pätki kuitenkaan. Keskimäärin on hyvän ja huonon rajalla. klo 22.40-23.20 välillä putosi huonon puolelle
melc-wifi.PNG
melc-wifi2.PNG

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Vaihtelee nuo wifi signaalin arvot eri kellonaikoina ja vuoden aikoina. mutta ei pätki kuitenkaan. Keskimäärin on hyvän ja huonon rajalla. klo 22.40-23.20 välillä putosi huonon puolelle
katso liitettä 72812katso liitettä 72814
Itsellä oli pätkinyt noina kellonaikoina mitkä on näyttö kuvina, meillä on 4G reititin joka on ainut netti yhteys 10 laitetta on mutta yksi on aina offline tilassa ja ei ole ennen ollut ongelmia, ilmalämpöpumppu sijaitsee olohuoneessa ja 4G reititin makuuhuoneessa korkealla hyllyllä.

Liitteet

• Screenshot_20210825_201813_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    Screenshot_20210825_201813_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    29,5 KB · Katsottu: 162
  • Screenshot_20210825_201820_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    Screenshot_20210825_201820_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    29,3 KB · Katsottu: 172
  • Screenshot_20210825_201826_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    Screenshot_20210825_201826_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.jpg
    28,8 KB · Katsottu: 162

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Hyvä kun ”hullunkierto” puheet tulivat jo näin loppukesästä esille, niin tuli itselläkin tehtyä tuunausta jo hyvänsään aikana :) .

Minulla ei ole aiemmin ollut ongelmia sulatusanturin jäätymisen kanssa, tai ainakaan kahdella kertaa, kun olen sitä katsonut, niin se on ollut sulana ja kuivana. Samoin huopa.

Varmuudeksi siirsin sulatusanturin samaan putkeen kuin missä alkuperäinenkin paikka on, mutta vain mutkan taakse lähemmäksi kennoa, jolloin se ei pääse koskemaan kulmapellinhuopaan, kuva 1.

Sulatusanturin valkoinen johto menee nyt myös putkien välistä, eikä putkien ulkopuolelta putkien ja ulkohuovan välistä, kuva 2.

Lopuksi laitoin putkieristetötterön anturin suojaksi, kuva 3. Tötterö on alhaalta auki, jotta mahdollinen kosteus pääsisi valumaan alhaalta pois, kuva 4.

Porasin myös pohjapellinkulmaan reiän ja leikkasin kulmapellinhuovan kulmasta alareunasta noin 1 cm pois, jotta se ei osuisi pohjaan ollenkaan ja keräisi sitä kautta kosteutta huopaan.

Vaikka minulla ei tietääkseni ole ollut varsinaista sulatusanturin jäätymisongelmaa, niin toivottavasti tuo anturin eristys kuitenkin pitää anturin enemmän kylmältä suojassa, ja lyhentäisi varsinaista sulatusaikaa sekä pidentäisi sulatusvälejä.

Seuraavaksi voisi sitten kokeilla sulatusanturin siirtoa ns. ”keskiputkeen”. Se lyhentäisi varsinaista aktiivista sulatusaikaa n. 30 sekuntia. Tästä varmasti olisi apua sulatusaikoihin, mutta etälämmittäjälle tässä on jo pientä ulkoyksikön jäätymisvaaraa. Tosin kun sulatusanturi on alkuperäisellä paikalla, niin aktiivinen sulatus jatkuu vielä n. 30 sekuntia sen jälkeen, kun ulkoyksikkö on alareunastakin jo ihan sula.

Pahin ”hullunkierron” aiheuttaja minulla on mielestäni se, kun etälämmittäjänä joudun mökkiä lämmittämään peruslämmöstä mahdollisimman kovalla teholla. Toisessa vaakakupissa on tehonotto ja toisessa ”hullunkierto”. Onneksi tuohon tehonottoon voi etänäkin kikkailemalla vaikuttaa. "Hullunkiertoon" ei kannattaisi päästää. Sen jälkeen mökki ei enää lämpene.

Liitteet

• Kuva 1.jpg
    Kuva 1.jpg
    109,8 KB · Katsottu: 394
  • Kuva 2.jpg
    Kuva 2.jpg
    114,6 KB · Katsottu: 413
  • Kuva 3.JPEG
    Kuva 3.JPEG
    101,3 KB · Katsottu: 400
  • Kuva 4.JPEG
    Kuva 4.JPEG
    73,4 KB · Katsottu: 405

julli100

Aktiivinen jäsen
Samalla kun aukoo paikkoja, voi harkita siirtävänsä sisäilman lämpötila-anturin sisäyksikön sisältä sen ulkopuolelle. Oman kokemukseni perusteella voin suositella. Lämpötilan säätö toimii paremmin ja kompuran käydessä vähemmän ryntäilllen voi jopa sulatustarve vähentyä. Tänne kirjoittelin juttua operaatiosta: https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln-sulatushuijaus.31223/post-465339
Jätin vanhan sisälämpöanturin paikalleen liitin vain irti ja 2 metrinen anturi tilalle. Purin uudesta anturista liittimen ja työnsin laitinmaisiin piikkeihin kiinni, keskipiikin suojasin verkkokaapelista otetulla johtimen kuorella.
Tämmönen anturi, on hiukan massaakin.

puu

Aktiivinen jäsen
Jätin vanhan sisälämpöanturin paikalleen liitin vain irti ja 2 metrinen anturi tilalle. Purin uudesta anturista liittimen ja työnsin laitinmaisiin piikkeihin kiinni, keskipiikin suojasin verkkokaapelista otetulla johtimen kuorella.
Tuo voi olla ihan hyvä ratkaisu, sillä tuossa anturissa on vähän enemmän massaa niin ei mene heti katkolle jos vaikka imuroi vieressä ja imuri puhaltaa lämmintä ilmaa anturiin. Itse laitoin vähän "täytettä" tuohon alkuperäisen anturin ympärille.

Tuok 10k / 3950 näyttäisi olevan juurikin passeli tuohon. Esim. 0°C = 32,96ohm ja 50° = 3,566ohm.
1630564650908.png

Viimeksi muokattu:

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Enimmäistehonottoa näyttäisi olevan ainakin kahdenlaista. On enimmäisottoteho, minkä laite ottaa hetkellisesti. Minulla näyttäisi olevan vähän yli 2000 W (2080 W). Sitten on laitteen (pyyntilämpötilan, olosuhteiden ja ohjelmiston?) säätämä enimmäisottoteho.

Aamulla 06:00 laitoin pumpun päälle ja mökin lämpiämään. Huonelämpö +10 (MelCloud), pyynti +25 ja puhallus 5/5. Otti alkuun enimmäistehoa jopa 2080 W. Enimmäisottoteho on laskenut siitä hiljalleen noin 1100 W. Hyvä näin, niin energiaa säästyy.

Mielenkiitoista, että laite laskee ottotehon 1100 W, vaikka huonelämpötila (MelCloud) ei ole vielä missään vaiheessa saavuttanut pyyntilämpötilaa. Toki lähellä se on. Asteen päässä pyynnistä. Enegiatehokkuuden optimoinnista on mahdollisesti kyse? Tästä mm. näkee, miten laite poikkeaa perinteisistä lämmittimistä. Esim. 2000 W sähköpatteri olisi kai ottanut 2000 W tehoa siihen saakka, kun se olisi saavuttanut termostaattiin asetetun pyyntilämpötilan?

Aamulla oli lämmintä 0-5 astetta ja kosteus yli 90 %. Alkuun näyttää tehneen yhden tuplasulatuksen. Nyt on lämmintä jo +9.

Tehohistorian kuvassa kellonaika on kaksi tuntia jäljessä.

Liitteet

• Tehohistoria 3.9.2021.PNG
    Tehohistoria 3.9.2021.PNG
    77,4 KB · Katsottu: 229
  • Lämpötilahistoria 3.9.2021.PNG
    Lämpötilahistoria 3.9.2021.PNG
    68,6 KB · Katsottu: 238

puu

Aktiivinen jäsen
Itse päätin viileän aamun kunniaksi hemmotella vähän pumppuani ja laitoin pyynnin 31°C ja puhalluksen täysille. Ensin ottoteho piikkasi 1,9kW paikkeille, mutta koska ulkoyksikön kennon lämpötila meni pakkasen puolelle, laite päätti tehdä heti sulatuksen kuurattomalle kennolle, ulkolämpötilan ollessa n. 5°C. Alkukiukun jälkeen sitten päästeltiin n. 1,7kW ottoteholla ja tunnin lämmityksen jälkeen laite päätti taas sulattaa. Ulkokennohan tuossa oli koko ajan pakkasen puolella, vaikka ulkolämpötila 3-5°C. Kuuraa ehti vähän muodostua lämmitysjakson lopussa, muttei vielä siten että se olisi merkittävästi vaikuttanut COP:iin.

Tässä siis Mitsurunner-sulatushuijaus ei puutu peliin mitenkään, koska se on asetettu toimimaan alle 3°C ulkolämpötilassa.

1630867570874.png

P

Poistunut käyttäjä 16934

Vieras
Onkos kellään skene painikkeita luotuna eikä sillä ole väliä onko yksi vai montakin ilmalämpöpumppua saman skenen alla, itse loin painikeita ajan kuluksi ja nuo symboolit on tuosta ohjelmasta otettuja.
Screenshot_20210909_123208_mitsubishi.wifi.android.mitsubishiwifiapp.png

OpaR6

Jäsen
Ite miettinyt myös tuon anturin siirtoa, niin muistatko kuinka pitkä johto alkuperäisessä anturissa on??

Onko tuo Alin anturi toiminut hyvin ??

Ostitko tuon 10kpl setin, eli olisko ylimääräisiä tarjolla myyntiin :)

roots

Hyperaktiivi
Mitens tämä Mitsujen ILPien mallisarjojen elinkaari yleensä, näkyy LN vehkeet olleen jo 4v (ketjun aloituksesta)...onko se jo ensitalvena uutta sarjaa pukkaamassa ulos?

julli100

Aktiivinen jäsen
Ite miettinyt myös tuon anturin siirtoa, niin muistatko kuinka pitkä johto alkuperäisessä anturissa on??

Onko tuo Alin anturi toiminut hyvin ??

Ostitko tuon 10kpl setin, eli olisko ylimääräisiä tarjolla myyntiin :)
1632936630600.png

Olisko toi jotain 10 cm?
Hyvin on pelannut, joku taisi täällä jo sanoa että jäähdytyksellä näyttää 2 astetta yli ja lämmityksellä 2 alle kun ei ole ilpin kuorien sisällä, sama on myös alkuperäisellä anturilla jos sen tuo ulos.
Ostin tuon linkkaamani setin, ei ole ylimääräisiä antureita.

• Tykkää
Reactions: puu

Karnivori

Jäsen
Kuinka paljon pahempi sähkösyöppö ln35 pumppu on verrattuna ln25 pumppuun jos tavallinen lauha keli?

Kämpässä on tilaa 160m ja perältä olisi sokkeloinen, niin mietin kumpi olisi fiksumpi valinta? Eikös kovemmilla pakkasilla kannata lämmittää mielummin puilla rahallisesti mitattuna, vaikka pumppu toimisikin hyvin isommilla pakkasilla? (talossa kaksi takkaa)

Melko energiatehokas talo. Vaikea valinta vai onko?

Mistä verkkokauppasta kannattaisi pumppu ostaa tällä hetkellä jos asennuttajalla ei pumppua ole valmiina?

arimika

Vakionaama
Kuinka paljon pahempi sähkösyöppö ln35 pumppu on verrattuna ln25 pumppuun jos tavallinen lauha keli?

Kämpässä on tilaa 160m ja perältä olisi sokkeloinen, niin mietin kumpi olisi fiksumpi valinta? Eikös kovemmilla pakkasilla kannata lämmittää mielummin puilla rahallisesti mitattuna, vaikka pumppu toimisikin hyvin isommilla pakkasilla? (talossa kaksi takkaa)

Mistä verkkokauppasta kannattaisi pumppu ostaa tällä hetkellä jos asennuttajalla ei pumppua ole valmiina?
Tuohon puiden polttamiseen " Jos ne puut tulee ilmaiseksi" takkaan / uuniin niin sitten kannnattaa niitä poltella. Jo 45€ motti on kalliimpaa kuin ILP:n käyttö sähköllä

pelzi_

Vakionaama
Ei se isompi kone sen enempää sähköä vie jos takalla lämmittää, silloinhan se menee vaikka sammuksiin jos takka tuottaa kaiken tarvittavan lämmön.

Säästöä tulee vain jos pienemmästä pumpusta loppuu teho ja kämppä viilenee. Saman tuloksen saa valitsemalla kaukosäätimestä matalamman lämpötilan siihen isompaan.

Jos kämpän ei anneta viilentyä vaan lämmitetään pattereilla, se on kalliimpaa kuin lämmittää sillä isommalla pumpulla.

dajackal

Tulokas

Noilla spekseillä itse ottaisin sen ln35:n ihan siltä varalta jos ei aina a) kannata b) pysty c) kiinnosta lämmittää takkaa.

Pumpun ostoon sellainen huomio, että ainakin täällä päin jos ostat jostain nettikaupasta pumpun, niin asentajaa et löydä mistään, koska asennusfirmat priorisoivat itse myymiensä pumppujen asennuksen. Ja saattaa se asennushintakin olla jokusen kympin kalliimpi kuin firman omalla pumpulla. Tilanne voi toki olla eri jollain toisella paikkakunnalla, jos asennusfirmalla on oikeasti ongelmia saada maahantuojalta itselle asennettavaa.

Karnivori

Jäsen
Tuohon puiden polttamiseen " Jos ne puut tulee ilmaiseksi" takkaan / uuniin niin sitten kannnattaa niitä poltella. Jo 45€ motti on kalliimpaa kuin ILP:n käyttö sähköllä
"Jo 45€ motti on kalliimpaa kuin ILP:n käyttö sähköllä"

Tosin ilpin hyötysuhde laskee enempi mitä kylmempää ulkona on, joten tulipalopakkasella saa motilla olla jo melkoisesti hintaa.

Ja eikös tuon vertailuhinnan pitäisi olla tänä päivänä 90€/motti kun sähkön hinta on tuplaantunut?

Däädää

Tulokas
Terve.

Pari viikkoa ollut nyt ln35 käytössä, lämmintä tuntuu puhaltavan mutta välissä ulkoyksikön jyrinä on häiritsevä jos olohuoneessa oleskelee(ulkoyksikkö seinän toisella puolella), minkälaisia vaimennus jousia tuohon suosittelisitte? Nyt näyttää paikalla olevan asentajan laittamat kumiset kannattimet.

Toinen asia on epätasainen puhallus, kuuluuko laitteen toimia niin että välissä hiljentää puhallusta vaikka asetukset on manuaalilla ja puhallusnopeus 3?

Ja sitten vielä että mistä seuraatte nuita sulatusjaksoja ja pumpun sähkönkulutusta? Mulla melcloudissa ei raporteissa ole kun lämpötila ja käyntimoodi(joka aina 100% lämmitys)

E. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ja puhallin puhaltaa, tärisee niin että talon sisäpuolella tuntee seinän tärinän ja taulu pitää resonoivaa ääntä..

Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
Toinen asia on epätasainen puhallus, kuuluuko laitteen toimia niin että välissä hiljentää puhallusta vaikka asetukset on manuaalilla ja puhallusnopeus 3?
Eihän se sähköpatterikaan koko ajan sähköä vie, vaan termostatti pätkii. Jos olsi päällä koko ajan, niin alkaisi saunaa kämppä muistuttaa. Eli ILP katkoo siinä kuin sähköinen lämpöpatterikin
E. Kävin katsomassa ulkoyksikköä ja puhallin puhaltaa, tärisee niin että talon sisäpuolella tuntee seinän tärinän ja taulu pitää resonoivaa ääntä..
Seinäkiinnitys siis. Kunnon jouset alle voisi auttaa. Maateline olisi ollut paras/äänettömin.

Back
Ylös Bottom