puu
Aktiivinen jäsen
Noin siinä kävi. Oli kolmisen minuuttia tilassa 1 ja sitten tipahti 0 kun dt laski alle 5.Vai onkohan tuossa käynyt niin ettei dt5 toteutunut 10 minuuttia kun ottoteho laski ja dt painui takaisin 5 alle?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noin siinä kävi. Oli kolmisen minuuttia tilassa 1 ja sitten tipahti 0 kun dt laski alle 5.Vai onkohan tuossa käynyt niin ettei dt5 toteutunut 10 minuuttia kun ottoteho laski ja dt painui takaisin 5 alle?
Mutta pitää vielä suojata kosteudelta ennen kouruun laittamista.WeMos mahtui mukavasti tuonne kylmäaineputkien kouruun:
ZMCT103C on kaiketi malli. Tuolta noita tilasin joskus, en varsinaisesti tätä projektia varten:@puu minkämerkkinen ja mallinen tuo clamp ja mistä tilasit?
Toki. Tuo on vain tilapäinen asennuspaikka (vrt. tilapäinen autovero). Roiskevesiltähan tuo on kyllä suojattu, ja sen verran tuottaa hukkalämpöä, että en usko juuri kondensoivankaan. Myöhemmin on kuitenkin tarkoitus laittaa clamp samaan wemokseen kuin Mitsurunner.Mutta pitää vielä suojata kosteudelta ennen kouruun laittamista.
Täältä näköjään löytyy. Lisäsin tuon GitHubiin myös Pictures-hakemistoon. Päivitin tuon huijausvastuksen resistanssin arvoon 33k, jota olen itse käyttänyt hyvällä menestyksellä.Hei oliko tuohon githubissa olevaan Mitsurunnerin osalistaan kytkentäkaavio jossain? Tässä ketjussa on jo 15 sivua, joten alkaa olla hankala selvittää miten tuo laitetaan kasaan.
Täältä näköjään löytyy. Lisäsin tuon GitHubiin myös Pictures-hakemistoon. Päivitin tuon huijausvastuksen resistanssin arvoon 33k, jota olen itse käyttänyt hyvällä menestyksellä.
Pitäisi jossain vaiheessa jaksaa tehdä selkeä koonti kaikesta materiaalista, kun nyt sitä on ripoteltuna tänne viestiketjuun...
Ulkoilman lämpötilaa mittaava anturi asennetaan kennon "imupuolelle" eli ulkoyksikön taakse siten, että ulkoyksikön imemä ilma kulkee hyvin sen kautta.Kiitoksia! Olisiko vielä antaa ohje mihin kytkentäkaaviossa merkityt kaksi DS18B20 lämpötila-anturia tarkkaan ottaen asennetaan?
Vielä sellainen kysymys, että kun DS18B20 antureita on kaksi ja molemmat on kytketty D7 pinniin, niin miten määritellään kumpi antureista on se imuilman ja kumpi kennon lämpötilan anturi?Ulkoilman lämpötilaa mittaava anturi asennetaan kennon "imupuolelle" eli ulkoyksikön taakse siten, että ulkoyksikön imemä ilma kulkee hyvin sen kautta.
Kennon lämpötilaa mittaava anturi kiinnitetään kennon putkistoon sopivaan paikkaan. Tuossa pari viestiä aiemmassa kuvasarjassa näkyy kolmekin mahdollista paikkaa. Laitoin noita samantein kolme ja aion tehdä vähän pioneerityötä paikan vaikutuksesta anturin arvoihin.
Näköjään sen voisi vielä päivittää tuohon kytkentäkaavioon, että D7 on itselläni ja koodissa käytössä DS18B20-antureille. Tässä vielä malli Dallasien kytkennästä. Tuossa näkyy myös 4,7k terminointivastus.
Näköjään ihan foorumin hakutoiminto osasi löytää tiedostonimellä:@puu , vieläköhän jostakin löytyy hw_check.yaml, joka näyttää väylältä havaittujen DS18B20 antureiden IDt ?
Jos mahdollista niin nimeä ne anturit uudestaan ohjelmistossa niin ei tarvitse turhan takia aukoa peltejä.Itsehän onnistuin lahjakkaasti sekoittamaan nuo kolme kylmäaineputkistossa olevaa anturia. Vanha kunnon kylmäspray auttoi tässäkin. Pääsin sopivista raoista suihkimaan eri antureille ja kännykällä logia seuraten tarkistamaan, mikä anturi reagoi sprayhin.
katso liitettä 72570
Juu, toki nyt olen kommentoinut ohjelmaan selkeästi, mikä 1-wire-osoite vastaa mitäkin fyysistä anturilokaatiota.Jos mahdollista niin nimeä ne anturit uudestaan ohjelmistossa niin ei tarvitse turhan takia aukoa peltejä.
En ole kokeillut, mutta Raspiin saa teoriassa parikymmentä onewireväylää kunkin omaan pinniinsä, kernelissä on sille joku tukikin. Pitää joskus talvella tuo ehkä tutkia.Minä päädyin aika siihen että en jaksa mitään tunnisteita säätää, kun laittelen lämpötila-antureita, joten olen päätynyt uhraamaan I/O pinnin per anturi. Siinä ei sitten anturin id:llä ole mitään väliä, vaikka anturi vaihtuisikin. Jos antureita olisi paljon, en taatusti tekisi näin, mutta yleensä projekteissa on vain muutama. Ihan näin sivuhuomautuksena vain. Kukin tavallaan.
Käyhän se noinkin, muutamalla anturilla varmasti ihan pätevä tapa, jos vain softa tukee. En tiedä, tukeeko tuo ESPHome dallasien laittamista useampaan I/O-pinniin, äkkipäätä en siihen mahdollisuutta löydä.Minä päädyin aika siihen että en jaksa mitään tunnisteita säätää, kun laittelen lämpötila-antureita, joten olen päätynyt uhraamaan I/O pinnin per anturi. Siinä ei sitten anturin id:llä ole mitään väliä, vaikka anturi vaihtuisikin. Jos antureita olisi paljon, en taatusti tekisi näin, mutta yleensä projekteissa on vain muutama. Ihan näin sivuhuomautuksena vain. Kukin tavallaan.
Näyttäisi onnistuvan helposti: https://pinout.xyz/pinout/1_wireEn ole kokeillut, mutta Raspiin saa teoriassa parikymmentä onewireväylää kunkin omaan pinniinsä, kernelissä on sille joku tukikin. Pitää joskus talvella tuo ehkä tutkia.
Tuohan se rajoittava tekijä on. Harva kuitenkaan jaksaa uudelleenkirjoitella jotain 1-wire kirjastoja. Arduinoissa ja raspissa olen kuitenkin onnistunut helposti tuossa multi-wire ratkaisussa. Ei se aina ja kaikkialla ole järkevä, mutta jos antureita on vain muutama niin ainakaan mitään anturien id-kovakoodailuja ei enää tarvitse. Onhan se vähän kökköä, jos jokainen ohjelman asentaja joutuu nysväämään ensin id:t kohdilleen. Helpompi on nysvätä johto oikeaan I/O -pinniin.Käyhän se noinkin, muutamalla anturilla varmasti ihan pätevä tapa, jos vain softa tukee. En tiedä, tukeeko tuo ESPHome dallasien laittamista useampaan I/O-pinniin, äkkipäätä en siihen mahdollisuutta löydä.
Joko huominen on mennyt?Huomenna voisi kytkeä ulos pumpun sisään tuon.
On mennyt ja kytkentä tehty. Pumppukin toimi vielä normaalistiJoko huominen on mennyt?![]()