Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Huh että tämä oli ihan normaalia. Tää oli eka sulatus jonka
oon koskaan nähnyt joten en tiennyt että tosiaan se dippi tuli kun sahas aikaansa
Miinuksen puolella vaikkakin vähän. Aattelin tyyliin et kone seonnu huh.

En ole vielä lisännyt poistoilman määrää kun lupas taas leudonpaa ilmaa mutta sitä
Poistoa (ja tuloa samassa prosentti yksikös) pitänee varmaan nostaa sitte jos taas alkaa miinuksella
Olemaan jäte vallan.

Tahdistettukin pitäis varmaan ottaa käyttöön mutta joka asiaan ei oo kerenny perehtyyn ei riitä vuorokauden tunnit
 

Muu

Jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jäteilma alkaa laskemaan yli -0.8 asteen tänään päivällä noin klo 12.52 ja laskee aina -10.5 asteeseen jonka saavuttaa klo 15.31. Tämän jälkeen alkaa sulatus jota kestää noin 14 minuuttia.

Eli voiko olla niin että jos jäteilma pyöriin monta tuntia siinä hiukan alle 0 C asteen (-05 - -0.:cool: niin jäteilmaa lähtee sen jälkeen sukeltamaan vähän kuin "itsestään" tuonne -10 asteeseen??? en keksi miksi tämmönen dippi olisi muuten tullut.

Laitan tässä kaksi kuvaa jos näistä saisi jotain apuja että mitä laite on tehnyt kun on mennyt päiväsaikaan sulatukselle (vaikka ed. yönä oli paljon kylmempää jopa -10 ulkona niin ei silloin sulatellut).
[/quote]
Jäteilman lasku -1--10 johtuu sisäilman kosteuden jäätymisestä poistokennoon. > sulatusvaihe.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tanttu sanoi:
Eli voiko olla niin että jos jäteilma pyöriin monta tuntia siinä hiukan alle 0 C asteen (-05 - -0.:cool: niin jäteilmaa lähtee sen jälkeen sukeltamaan vähän kuin "itsestään" tuonne -10 asteeseen??? en keksi miksi tämmönen dippi olisi muuten tullut.
Hommassa käy niin että tuollainen -0,5C jäädyttää ilmassa olevaa kosteutta pikkuhiljaa kennoon. Lopulta sitten kennossa alkaa olemaan sen verran jäätä ettei ilma enää pääse kunnolla kulkemaan läpi ja ilmamäärät tippuvat. Kompura kuitenkin puristaa edelleen saman määrän energiaa siitä nyt pienentyneestä ilmavirrasta, jolloin se lämpötila tippuu enemmän ja jäätä alkaa syntyä enemmän. Tuossa on sitten kierre valmis ja lopulta laitteen on sulatettava.
 

TOP82

Jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tulihäntä sanoi:
Mitä jos sammutat koko poistopuhaltimen? Vaihtuuko anturin lukema? Eli onkohan anturi edes ehjä?
En tätä kokeillut, mutta kyllä anturin lukema vaihtuu eli pitäisi olla kunnossa. Ja nyt jäteilma on aluksi pakkasella, mutta pikku hiljaa pidemmällä käyntijaksolla sen lämpötila nousee plussalle. Tosin ulkolämpötilakin on ollut samaan aikaan nouseva, jos sillä vaikutusta jäteilman lämpötilaan. Poistoilma on ollut lähes vakio, ehkä hiukan nouseva sekin tällä mittausjaksolla. Annan olla nyt jonkun päivän näin. Jos näkisi vaikka miten käyttäytyy kun ulkolämpötila on laskusuunnassa. Kunnon testikelejä saa taas tovin odotella, mutta aika lähellä optimia taidetaan alkaa olemaan vihdoin. Tuloa voisi hiukan vielä lisätä (tai poistoa pudottaa), että alipaine-ero olisi lähellä alkuperäistä. Ohessa taas käppyrää viime yöltä ja tältä päivältä.
 

Liitteet

TOP82

Jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Poistoilman lämpötila taitaa kuitenkin eniten vaikuttaa tuohon jäteilman lämpötilaan, esim. nyt kuvaajassa näkyy hyvin eilinen saunassa käynti ja siitä seurannut jäteilman lämmön nousu. Vähemmän jos juuri ollenkaan on vaikutusta ulkoilmalla. Toistaiseksi jatkan seurantaa ja odotan kylmempiä ilmoja, näkee sitten pitääkö poistoilman nopeutta vielä hiukan nostaa (ja säätää tuloilma vastaavasti). Tuloilmakin on hiukan turhan lämmintä, mutta se tuosta kyllä laskee kun talvi tulee niin ei sitä viitsi koko ajan olla säätämässä. Venttiili on nyt 7/8 kierrosta auki. Kiitos kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä!

edit: liite korjattu
 

Liitteet

Muu

Jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

TOP82 sanoi:
Poistoilman lämpötila taitaa kuitenkin eniten vaikuttaa tuohon jäteilman lämpötilaan, esim. nyt kuvaajassa näkyy hyvin eilinen saunassa käynti ja siitä seurannut jäteilman lämmön nousu. Vähemmän jos juuri ollenkaan on vaikutusta ulkoilmalla. Toistaiseksi jatkan seurantaa ja odotan kylmempiä ilmoja, näkee sitten pitääkö poistoilman nopeutta vielä hiukan nostaa (ja säätää tuloilma vastaavasti). Tuloilmakin on hiukan turhan lämmintä, mutta se tuosta kyllä laskee kun talvi tulee niin ei sitä viitsi koko ajan olla säätämässä. Venttiili on nyt 7/8 kierrosta auki. Kiitos kaikille vastanneille hyvistä vinkeistä!

edit: liite korjattu
Pysähtyykö kompressori ennen lämpimän veden huippua. Poistoilmakäyrässä näkyy piikkejä n 15 C lämpötilaan. Vai onko jokin muu syy?
 

TOP82

Jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Excel taulukossa on jotain pientä häiriötä, minuutit ei mene ihan järjestyksessä jostain syystä noissa kuvaajissa. Taisi jollain muullakin olla samaa ongelmaa, en muista oliko korjausta? Liitteessä viime yöltä suurennus 0.00 - 2:00 väliltä, 0:46 jälkeen tulee minuutit 56, 57, 58, 59 ja sitten jatkuu 47, 48... eteenpäin niin että viimeinen tunnin minuutti on 0:55 jonka jälkeen tulee 1:00. Eli tässä syy noihin piikkeihin. DATA välilehdellä ovat järjestyksessä niin kuin kuuluu.
 

Liitteet

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Olen kanssa huomannut että poistoilma vaikuttaa paljon jäteilmaan, eilen kun saunassa valkee jäteilma siinä 10 nurkilla kun masiina kävi.

Hei tässä kun olin pyhän ratoksi aikaa tutkein vähän aiempia "kylmemmän pakkasilman" datoja. Huomasin siinä useasti että
kompura kävi ja prioriteetti oli lämmitys. Kävi ja kävi mutta ei saanut aikaiseksi että kompression käyttölämpötila olisi noussut, vasta kun muuttui prioriteetti käyttövesi ja otti vastukset käyttöön niin kompression käyttölämpötila alkoi nousemaan.

Tuo oli siis pakkasjaksolla.

Onko näin että ei kompuran tehot riitä enää nostamaan kompr. käyttölämpötilaa ja siksi lämmönnousua ei tapahdu.
Aika outoa jo näin - 5 asteen molemmin puolin. Ei kone sitten paljon pysty tehoilemaan?
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Kyllä se näin menee. F470:n kompressorin teho loppuu siinä muutamalla pakkasasteella hieman talosta riippuen. Puute paikataan vastuksilla. Kovilla pakkasilla vuorokauden kulutus voi olla helposti 60kwh.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tulihäntä sanoi:
Kyllä se näin menee. F470:n kompressorin teho loppuu siinä muutamalla pakkasasteella hieman talosta riippuen. Puute paikataan vastuksilla. Kovilla pakkasilla vuorokauden kulutus voi olla helposti 60kwh.
Niin, eikä talosta ulosvirtaavan ilman energiamäärä muutenkaan voi riittää tuolla tavalla toimien. Joku F750 ottaa isommalla kompuralla lisää energiaa ulkoilmasta, vaikkakin vähän mutkan kautta.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

VesA sanoi:
Niin, eikä talosta ulosvirtaavan ilman energiamäärä muutenkaan voi riittää tuolla tavalla toimien.
Tässähän hyvin oleellisessa osassa on ns. lisälämmönlähde. Eli nyt vaikka takka tai ilp. Kuten aiemmin useampaan kertaan on todettu, niin näillä em. lisälämmönlähteillä saadaan huoneistoon lämpöä ja poistoilmaan lisää energiaa. Täten F470:n ei tarvitse yksin huolehtia kaikesta lämmöntarpeesta. Muutenhan vastukset tulisi peliin aina kun ulkoilma laskee jäteilman tienoille.

Kun lisäenergiaa ja lämpöä luodaan takalla tai ilpillä, voidaan näillä lämpiävien tilojen kiertoja pienentää tai parhaimmassa tapauksessa sulkea. Toki silloin lattia menee helposti kylmäksi. Kun näin tehdään, niin kompressorin tuotto riittää hieman pidemmälle. Betonilattiallisessa lattialämmitystalossa tämä onnistuu paremmin, koska lattialaatta itsessään varaa hyvin lämpöä. Kun Nibe siirtyy käyttöveden lämmitykseen, lattiassa kiertävän veden lämpötila ei niin nopeasti romahda. Täten tuloilman lämmitykseen jää vielä energiaa ja kompressorin ei tarvitse kuroa lämpövajetta kiinni.

Nyt jos jälkikäteen olisin viisas, niin olisin perehtynyt suunnitteluvaiheessa hieman paremmin F470:n ja F730/750:n eroihin ja valinnut ehkä toisin. Toisaalta tämä kyseinen asunto ei todennäköisesti ole meille mikään lopullinen, niin ei tuota 470:n ja 750:n välistä hintaeroa pumppaile takaisin sinä aikana kun tässä asutaan.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Nibestä lähtee lämpökäyrän mukaista vettä lämmitykseen jatkuvasti vaikka tekeekin lämmintä käyttövettä välillä. Nibe itsessään ei tiedä mihin lämpö kuluu. Ainoastaan varaajan lämpötila määrää kompuran ja vastusten käynnin.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Nyt tuli tenkkapoo. Otin kuvaa jakotukin nupista warmian sinisestä. Siinä nuoli jossa toisessa puolessa x ja toisessa I. Nyt pitäisi vähän saada säädettyä autotalliin/varastotilaan menevää lämmintä vettä pienemmäksi siellä on nyt tarpeettoman lämmin melkein 19 astetta. Kumpaa kohti tulee säätönuppia vääntää? Luulen että oon nyt säätänyt väärään suuntaan.
 

Liitteet

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Nyt tuli tenkkapoo. Otin kuvaa jakotukin nupista warmian sinisestä. Siinä nuoli jossa toisessa puolessa x ja toisessa I. Nyt pitäisi vähän saada säädettyä autotalliin/varastotilaan menevää lämmintä vettä pienemmäksi siellä on nyt tarpeettoman lämmin melkein 19 astetta. Kumpaa kohti tulee säätönuppia vääntää? Luulen että oon nyt säätänyt väärään suuntaan.
En ymmärrä kysymystäsi ja kuvakin heikko.
Onko tuo toimilaitteiden vieressä/välissä oleva sininen tallin/varaston käsisäätö?
Jos haluat pienemmäksi, niin käännät sitä lisää kiinni/myötäpäivään.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
-harmaat "huput" on termostaattien toimilaitteita.
-sininen taas on käsisäätöä varten.

Eli tallin piiri ei ole termostaatin takana, ainoastaan käsisäätö. Tallissa oisin varovainen miten alas lämmöt päästää, ettei vaan jäädy sitten pakkasilla...

Noihin kuusiokoloruuveihin ei pitäs tasapainotuksen jälkeen koskea jos lämmönjako toimii. (kuvassa avain ruuvissa...)
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Juu tuo sininen on siis tallin namiska. Siinä ei ole ollenkaan tuota harmaata huppua päällä, en tiedä miksi?
Ne harmaat ”huput” siinä päällä on muiden huonetilojen toimilaitteita. Eli säätävät huonetermostaatin mukaisesti menoveden venttiiliä. Varastossa yleensä ei ole huonetermaria ja siksi tuo käsisäätöinen sininen mollukka.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
HEi! Olen nyt aikonut ottaa puhaltimen tahdistetun käytön käyttöön. EN oikein tiedä
Mitenkä tämä "asennetaan" Ajattelin vähentää 5 prosenttiyksikköä sekä poistoa että tuloa.
Tällä hetkellä kun menen asetuksiin :

Puhallinnopeus poistoilmalle on seuraava:
Normaali 50 %
Nopeus1 0 %
Nopeus2 30 %
Nopeus3 45 % (meillä tää nelonen laitetaan kun takkaan laitetaan tulta)
Nopeus4 100 %

Puhallinnopeus tuloilmalle on seuraava:
Normaali 45 %
Nopeus1 0 %
Nopeus2 25 %
Nopeus3 70 % (tää on tuo takka-asetus joka laitetaan kun takkaan tulta)
Nopeus4 90 %

--> jos nyt haluan tahdistetun ottaa käyttöön niin millekkä noista nopeusvaihtoehdoista laitan 5 % pienemmäksi kuin tuo normaalin lukema näyttää?

SAmaan aikaan asetuksissa 1.2 ilmanvaihtoprosentit näyttää seuraavaa:

Normaali 50% joka meillä siis yleensä aina paitsi takka-aikana
Nopeus1 0%
Nopeus2 30 %
Nopeus3 45 % (tämä valitaan meillä siis kun takkaan valkea)
Nopeus4 100 %

--> mitä mun tulisi tehdä tälle sitten kun haluaisin sen tahdistetun käyttöön?

Eli tää osio on ollu mulle vaikeeta. Ja vielä onko tuolla mitään hyötyä jos lasken vaan 5 yksikköä,
Joskus luin täältä että voisi ohjelmoida 2/3 osaa normaalinopeudesta? Eli kuinka paljon sitä ilmanvaihtoa kannattaisi sitten tahdistetussa tiputtaa. Nyt kyllä vaikuttaa että kompura käy tosi paljon mutta kyllä se kuitenkin välillä sammuu niin siksi ajattelin laittaa tuon tahdistetun, mutta siis miten se tehdään?

Kiitos paljon jos joku viitsisi auttaa!
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Tahdistetulla käytöllä laite ottaa nopeuden 2. Voit säätää siihen vaikka 5-10% pienemmät lukemat mitä "normaali" asetuksella. Tämä nopeus 2 asetus tulee siis silloin voimaan kun kompressori ei käy. Eli sulatuksella tai kun kompressori huilii ilman lämmitystarvetta.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mistäköhän johtuu, että nyt kun pakkaset alkoivat, niin menoveden lämpötila sahaa oudon paljon. Eilen illalla sahasi 24-29 välillä ja välillä reilusti yli lasketun menoveden... Vastukset ovat olleet käytössä jo.
Eikö tuollainen 5C heittely lyhyellä aikavälillä kuulosta aika isolta vai onko tuo normaalia?
En ole tuollaista sahausta aikaisemmin nähnyt laitteen tekevän.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Lisäksi kiinnitin huomiota eilen illalla siihen, että tuloilmapuhaltimen edestä/vierestä hikoilee vettä. Mielestäni ei kovin yhdistelmä, että sieltä tiputtelee vettä sähkölaitteille ja mahdollisesti piirikorteille! Nibe sijaitsee kodinhoitohuoneessa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Mistäköhän johtuu, että nyt kun pakkaset alkoivat, niin menoveden lämpötila sahaa oudon paljon. Eilen illalla sahasi 24-29 välillä ja välillä reilusti yli lasketun menoveden... Vastukset ovat olleet käytössä jo.
Eikö tuollainen 5C heittely lyhyellä aikavälillä kuulosta aika isolta vai onko tuo normaalia?
En ole tuollaista sahausta aikaisemmin nähnyt laitteen tekevän.
Termostaatit yhdistettynä huonosti säädettyihin vesikiertoihin sekä huonosti valittuun lämpökäyrään voisi aiheuttaa mielenkiintoista sahausta lämpökäyrään. Ei hevillä ihan noin isoa kylläkään.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mikä sulla on suodatusaika?
Hikoilu voi johtua vaikkapa huonosti eristetystä jäteilmaputkesta tai läpiviennistä höyrynsulun läpi.
Suodatusaika on ollut 12h.

Kanavien eristystä ja höyrynsulun läpivientiä kävivät korjailemassa heti asennuksen jälkeen, kun siitä reklamoin.
Huomasin tuolloin pientä ilmavirtaa putkien lähettyvillä, kun tein yläkotelointia Nibelle asennuksen jälkeen.
Mielestäni laittoivat nyt sen aika huolellisesti.
Voi toki johtua ihan siitäkin tuo, kun eilen illalla kuivateltiin pyykkiä khh...?
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Termostaatit yhdistettynä huonosti säädettyihin vesikiertoihin sekä huonosti valittuun lämpökäyrään voisi aiheuttaa mielenkiintoista sahausta lämpökäyrään. Ei hevillä ihan noin isoa kylläkään.
Mulla ei itseasiassa kierrä kuin märkätiloissa vasta lämminvesi. Muualla on riittänyt ILP pitämään huonelämpötilan sopivana.
Termostaatit on ainoastaan makuuhuoneissa.

Lämpökäyrä on 2 +2

Edit: Tai itseasiassa kiertää muissa tiloissa joku noin 22C menovesi, joka on säädetty sille linjalle menevästä erillisestä AutoMiX shuntista minimimenovedeksi. Tuo shuntti on ollut kokoajan siis lähes kokonaan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viime aikoina en ole kauheasti kiinnittänyt huomiota Niben toimintaan ja olen jättänyt seurannan vähemmälle. Eilen vain havahduin siihen, kun märkätilojen lattia tuntui oudon viileältä ja menin katsomaan koneelta, niin alle 24 asteistahan se menovesi siellä olikin. Minimiksi olen säätänyt kuitenkin 26 astetta. Tuntui oudolta kun yhtäkkiä se taas nosti menoveden hetkeksi ylös, vain painuakseen taas hetken päästä alas.
Priorisointi tuntui olevan lähes jatkuvasti käyttövedelle, vaikka käyttöveden täyttö oli 48-49 astetta. Käyttövesi on säästöasetuksella.
Huomioiko tuo Nibe jotenkin tuon ILP:n puhaltaman lämmön ja sekoittaa siksi? ILP:llä ollaan pidetty noin 22C huonelämpötilaa.
 

repomies

Hyperaktiivi
Eiköhän tuo liity siihen lisäshunttiin ja termostaatteihin sitten. Sieltä kun lähtee yhtäkkiä kiertoon 22-asteista vettä enemmänkin, niin menoveden lämpö kyykähtää. Nibe säätää shunttiaan sitten kompensoidakseen. Kun tuo lisäshuntti tai termostaatit sitten sulkee taas kierron niin Niben shuntti on liian auki ja menoveden lämpö pompsahtaa. Jälleen nibe säätää shunttiaan kompensoidakseen.

Se nyt on semmoinen, kun on useampi lämmönlähde ja kolme taistelevaa lämmönsäätöjärjestelmää (niben shuntti, lisäshuntti, termostaatit) . En olisi asiasta huolissani.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
tuossa välikelillä vois varmaan ajaa niin että lisäshuntti selällään, eli korkealle käyrälle; ettei koskaan rajoita.
Sitten Niben käyrälle menovesi kohdilleen.

Tällä samalla pääsee siihen miten meistä suurin osa ajaa, eli ainoastaan yhdellä Niben käyrällä.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
tuossa välikelillä vois varmaan ajaa niin että lisäshuntti selällään, eli korkealle käyrälle; ettei koskaan rajoita.
Sitten Niben käyrälle menovesi kohdilleen.

Tällä samalla pääsee siihen miten meistä suurin osa ajaa, eli ainoastaan yhdellä Niben käyrällä.
Eikös näin toimien mene sitten tuo ILP:n hyöytykäyttö täysin hukkaan, kun ei ole olohuone-keittiö mitään huonetermaria ohjaamassa ja katkomassa menoveden lämpötilaa?

Alan pikkuhiljaa kallistumaan siihen, että laitatan huonetermarit oh + k ja käännän sen pirun AutoMixin käsiohjaukselle täysin auki. Eihän noilla systeemeillä tunnu saavan tasapainoa ollenkaan tähän hommaan.

Eniten ehkä huolestuttaa kuitenkin tuo vesi, jonka havaitsin tuloilmakotelon edestä/päältä. Se ei vaikuta asiaankuuluvalta!
 

jrinnes

Jäsen
Meille tuli ILP viime viikolla Niben kaveriksi ja heti tietysti naputin OH/K-yhdistelmän termarista lämpöä alemmas, jotta ILPistä saa kunnolla hyötyä. No nyt kun alkoi taas kelit kylmenemään, niin johan alkoi keittiön laattalattia tuntumaan ikävän viileältä. Kirosin jo tyhmyyttäni, kun en taloa suunnitellessa tajunnut pyytää kahta eri lämmityspiiriä, vaan kaikki ovat samassa.
Ratkaisin sitten ongelman niin, että otin jakotukista keittiön piiristä termarin toimilaitteen irti ja vaihdoin sen tilalle kylppärin käsisäätöhäkkyrän. Kylppärin piiri on joka tapauksessa täysin auki, eli siinä ei sitä säätömurkulaa tarvita mihinkään. Tällä keinoin sinne keittiön lattiaan saa ajettua hieman lämmintä vettä ja näin saadaan sinne mukavuuslämpö lattiaan. Tein vaihdon vasta eilen illalla, eli vielä haetaan säätömurkulalle oikeaa asentoa, mutta eiköhän sekin sieltä kokeilemalla löydy. :)
Olohuone on saman termarin perässä kuin keittiökin, mutta sillä on oma lämmityspiirinsä ja oma toimilaitteensa, joten se sai jäädä vielä termarin ohjaamaksi.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Eiköhän tuo liity siihen lisäshunttiin ja termostaatteihin sitten. Sieltä kun lähtee yhtäkkiä kiertoon 22-asteista vettä enemmänkin, niin menoveden lämpö kyykähtää. Nibe säätää shunttiaan sitten kompensoidakseen. Kun tuo lisäshuntti tai termostaatit sitten sulkee taas kierron niin Niben shuntti on liian auki ja menoveden lämpö pompsahtaa. Jälleen nibe säätää shunttiaan kompensoidakseen.

Se nyt on semmoinen, kun on useampi lämmönlähde ja kolme taistelevaa lämmönsäätöjärjestelmää (niben shuntti, lisäshuntti, termostaatit) . En olisi asiasta huolissani.
Tämä on kyllä ihan järkeenkäypä selitys tuolle. Kiitos repomies!
Itseasiassa nyt ymmärrän senkin, miksi edelliset asukkaat olivat säätäneet AutoMixissä minimiveden lämpötilaksi 30 astetta vai oliko peräti 35. Sitä ihmettelin, kun keväällä Niben vaihdon jälkeen aloin tutkimaan asennettuja systeemejä. Edellisillä asukeilla ei ollut ILP ja olivat siis antaneet tuolla asetuksella ohjauksen periaatteessa jatkuvasti Niben omalle lämpökäyrälle.

Nyt kun vaan vielä ymmärtäisi, että mikä se on lopultakin järkevin toimintatapa tuon AutoMixin kanssa, kun ilp on vielä lisänä :hmm:
Olen sen yrittänyt säätää nyt siis niin, ettei siihen linjaan menisi turhaan lämmintä menovettä, kun ilppi hoitaa lämmitystä niissä tiloissa.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Eikös näin toimien mene sitten tuo ILP:n hyöytykäyttö täysin hukkaan, kun ei ole olohuone-keittiö mitään huonetermaria ohjaamassa ja katkomassa menoveden lämpötilaa?

Alan pikkuhiljaa kallistumaan siihen, että laitatan huonetermarit oh + k ja käännän sen pirun AutoMixin käsiohjaukselle täysin auki. Eihän noilla systeemeillä tunnu saavan tasapainoa ollenkaan tähän hommaan.

Eniten ehkä huolestuttaa kuitenkin tuo vesi, jonka havaitsin tuloilmakotelon edestä/päältä. Se ei vaikuta asiaankuuluvalta!
Tässä itseasiassa tuli pikku ajatusvirhe. luonnollisesti tosiaan kylppäriin ajetaan "korkealla", eli niben käyrällä. ja tuosta sitten shuntataan muihin tiloihin menevä vesi.

Huonetermarit ei varmaan tilannetta paranna, tai siis piirit on sitten kiinni kokoajan.
Meillä on myös Oh+r+kök piirien termarien toimilaitteet irti ja käsisäätö murikoilla rajoitettu kierto. Säätö vielä haussa, mut eiköhän se talven mittaan tasapaino löydy.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Kiitoksia vielä kerran opastuksestanne! On tämä vaan hyvä foorumi, josta saa aina hyviä vinkkejä.
Purkasin tuon puhaltimien koteloinnin ja tutkin onko sitä kosteutta muuallakin ja ei ollut.
Vähemmän sitä kosteutta nyt oli kuin eilen illalla.
Eli näyttäisi tulevan kondenssiovettä ja pisaroita vain siihen kanteen. Johtunee varmaan eilisestä pyykkien kuivatuksesta khh. Pitääkin muistaa jatkossa laittaa tehostettu ilmanvaihto päälle tai siirtää pyykit kuivumaan ph puolelle.
Onhan se nyt kai ihan luonnollista, että kun laite puhaltaa pakkasilmaa ulkoa, niin sisäilman kosteus tiivistyy siihen kylmään suodatinkotelon kanteen...:tap:

Kuva kondensoituvasta kotelosta:
https://photos.app.goo.gl/usLutapsT3EWuntG9
 

burmanm

Vakionaama
Noita on aiemminkin ollut toisilla (ihan jääksi asti), joilla laite on KHH:ssa. En muista toisaalta yhtään jolla olisi ollut teknisessä tilassa, eli ilmeisesti juuri jokin pyykin kuivaus tai vastaava saa aikaan niin korkean kastepisteen että tuohon kohtaan alkaa kondensoitumaan.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Noita on aiemminkin ollut toisilla (ihan jääksi asti), joilla laite on KHH:ssa. En muista toisaalta yhtään jolla olisi ollut teknisessä tilassa, eli ilmeisesti juuri jokin pyykin kuivaus tai vastaava saa aikaan niin korkean kastepisteen että tuohon kohtaan alkaa kondensoitumaan.
Mahtuiskohan tuo yläkotelon kansi paikalleen, jos vuorais sen ilmanvaihtokotelon armaflexilla...?
Voisi hyvinkin auttaa tuohon ongelmaan.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Niin ja sanottakoon vielä sen verran, että huomattuani eilen tuon rajun sahauksen menoveden lämpötilassa, niin tutkin tänään dataa pidemmältä ajalta.
Ensimmäisen kerran sitä sahausta ja outoja piikkejä ilmeni 29.9. Tämän jälkeen tutkin sähköyhtiön päivittäistä kulutusta lämpötiloineen ja tuona kyseisenä päivänä oli ensimmäinen kylmä päivä, jolloin yöllä lämpötila laski jopa -4 pakkasasteeseen. Eli sahaus liittyy selkeästi siihen, kun sähkövastus tulee mukaan avuksi! Näin tapahtui eilenkin. Pakkaselle mentäessä vastus tuli mukaan ja sahaus alkoi.
Kietovesipumpun pysähtymistäkin jo mietin, mutta kyllä se käsittääkseni toimii Ok.
Tälläkin hetkellä Niben pumpussa palaa alimmaisena yksi vihreä valo ja sen päällä vaihtelevasti 2-3 keltaista pykälää. Mitä ne muuten merkitsevät? Nopeutta ja miten sitä tulisi tulkita?
 

repomies

Hyperaktiivi
Mahtuu ainakin jos vetelet ohuelti vaan sitä armaflexmäistä perusteippiä. Uskoisin että sekin riittää pysäyttämään kondenssin. Saattaa siihen mahtua ihan armaflexmattokin, mutta vannomatta paras.

Lattioiden pitäminen lämpimänä on hiukka haaste jos haluaa ILPillä säästää. Sekin kun pitäisi jotenkin mystisesti onnistua tekemään niin että sitä mukaa kun ILP hyytyy, lattioita lämmitetään enemmän. Käytännössä tarvitaan lattia-anturilla varustettu termostaatti joka on sellaista mallia, johon voi säätää minimilämpötilan lattialle. Se säädetään sitten siihen missä alkaa hellasärö. Varsinainen mittaus sitten ilmasta.
 
Ylös Bottom