Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Viestejä
60
Ok. Osaatko sanoa tai joku että miksi nostaa menolämpötilan ensin kuin käyttöveden? Ja se että miksi se nostaa menolämmön noin 4 astetta siis korkeammalle kuin pyydetty on?
Kompressorin tehon loppuessa lämmitykseen suntti on täysin auki. Vastus sijaitsee jotakuinkin siinä missä sähkövastuskin. > Vastuksen kytkeydyttyä kiertoveden lämpö nousee nopeasti suntin ohjauksen hidastaessa suntin nopeaa pienentämistä. Tämä on käsittääkseni yhdistelmälaitteen ominaisuus. Jos tuo häiritsee muutokset pienenee kun valitsee 2 Kw vastustehon. (ei jaksa nostaa niin nopeasti lämpöjä). Silloin on oltava kuitenkin tukilämmitystä tai n: -10 paikkeilla alkaa mökki viiletä vaikka vastus on koko ajan päällä. Siis varmanpäälle riittävä vastusteho esim loman ajaksi! (Huonelämpötilan mennessä alle 17C putoaa kompressorikin pois ja viileneminen kiihtyy esim - 20C pakkasella.)
Ja hyvät uutiset. Tuo sama ilmiö vaikuttaa myös tuloilmaan > Tuloilma vaikuttaa nopeasti huonetermostaatteihin ja noistessaan katkaisee huonetermostaatin. Lattiakierron kautta termostaattien toimintaväli olisi useita tunteja ja aiheuttaisi enemmän muutoksia lattialämpöön.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Mitenkäs muuten tuo lisäyksen pysäytys ja lähinnä se suodatusaika...
Eli mikähän siinä mahtaisi olla järkevin? Nyt se on ollut 24h.
Mietin, että olisiko sitä syytä pudottaa 12 tuntiin ja näin saisi koneen reagoimaan nopeammin näihin nopeasti vaihteleviin ulkolämpötiloihin. Lähinnä ajatuksena siis se kun laskee pakkaselta nopeasti taas plussan puolelle, niin monesti pärjäisi siinä vaiheessa pelkällä kompressorilla. Tosin päinvastainen sään vaihtelu ottaa vastukset avuksi aikaisemmin.
Mitä teillä muilla on ollut tuo suodatusaika?
 
Viestejä
60
Mitenkäs muuten tuo lisäyksen pysäytys ja lähinnä se suodatusaika...
Eli mikähän siinä mahtaisi olla järkevin? Nyt se on ollut 24h.
Mietin, että olisiko sitä syytä pudottaa 12 tuntiin ja näin saisi koneen reagoimaan nopeammin näihin nopeasti vaihteleviin ulkolämpötiloihin. Lähinnä ajatuksena siis se kun laskee pakkaselta nopeasti taas plussan puolelle, niin monesti pärjäisi siinä vaiheessa pelkällä kompressorilla. Tosin päinvastainen sään vaihtelu ottaa vastukset avuksi aikaisemmin.
Mitä teillä muilla on ollut tuo suodatusaika?
En ole murehtinut suodatusajalla ja rajalla. Lisälämmön kanssa ei tahdo automaatio pelata. Itse siiryn esim samalla kun panen saunan lämpenemään käsiajolle ilman lisäystä. Ehtii yleensä yönseutuun lämmittää lämpimän veden kompressorilla. Aamulla tai päivällä takaisin automaatille. Ei lämpimän veden alaosa ole kovin kriittinen kunhan ylälämpö pysyy riittävänä. (Normaalisti lämmittää lämpimän veden saunomisen aikaan ja veti jälkeen sähköllä ja huilaa päälle pari kolme tuntia kun ei ole lämmityksen tarvetta. Menee siis puolet saunan lämmöstä hukkaan). Vastaavasti keväällä kun on yöt kylmiä voin kääntää aamulla OH tupakeittiön termostaatin reilusti päälle aamulla ( kakasi piiriä saman termostaatin takana). Kompura käy päivän lämmittäen lattiaa ja yöllä jaksaa paremmin lämmittää lämmintä vettä vaikka ois muiutama aste pakkasta. " Ennakointi voittaa kiinteät ajat jotka toimii vasta huomenna".
 
Viimeksi muokattu:

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Eli kannattaisiko tehdä nyt iltaisin niin että kun rupeaa laittamaan saunaan puita niin muuttaisi koneen toimimaan käsiajolle ilman lisäystä?
sillä täälläkin nyt käyttää heti vastuksia kun alkaa lämmittämään priolla "käyttövesi".

Mitenkä tuosta koneesta muutetaan niin että ei sallita lisäystä? Voiko sitten "huonolla tuurilla" lämmin vesi loppua? Mutta jos ei niin eikö
siitä tulisi paljon säästöä jos kompura tekisi lämpimän veden eikä vastukset?

Otin tuosta tikulta dataa (täällä kun ei uplink-mahdollisuutta) viime iltapäivästä tähän aamuun. Ulkolämpötila yöllä oli korkeimmillaan tai siis alimmillaan ollut siellä -6 asteen tuntumassa.

Onko tässä esim. Jamo jotain sellaista mikä pistää sinun silmään, kun olet myös paljon tutkinut näitä.
 

Liitteet

Viestejä
77
Kuvaajan perusteella ei ole paljon vastuksia tarvittu? Maksimissaan säästö olisi ollut niiden summa joka löytyy taulukon eri välilehdeltä numeroarvona. Tässä tapauksessa ei moinen kikkailu olisi varmaan paljoa auttanut. Kun käyttöveden täyttö yläosa on pysynyt noin vakiona, ilmeisesti tarvetta lämpimälle vedelle ei ole paljoa ollut.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Tuo usb-tikulla ja excelillä otettu data näyttää ja näytetään vähän erilailla kuin NibeUpLinkin?
UpLinkin kautta näkyy käyttöveden täyttö ja käyttöveden yläosa.
Nyt tuossa Tantun kuvaajassa näkyy vain käyttöveden yläosa?
Itse olen seurannut sitä täyttöä ja kuinka nopeasti se laskee ja millä aikavälillä sitä lähdetään lämmittämää sekä kuinka nopeasti se nousee säädettyyn lämpötilaan.
Yksi asia mikä mulle pistää silmään tuossa Tantun datassa, niin jäteilma. Tuota kun katsoo, niin kompura on jonkun aikaa käynnissä ja sammunut vain hetkeksi ja lähtenyt uudelleen päälle, sammuen heti uudelleen perään?
Lienee saunottu sitä ennen, kun poistoilma noussut noin paljon sitä ennen. Mutta silti ihmettelen sitä, että miksi käynnistyy ja sammuu kuitenkin heti perään?

Mulla on NibeUpLinkissä valittuna yleensä seuraavat arvot:
-käyttöveden täyttö
-käyttöveden yläosa
-ulkolämpötila
-kompressorin anturi
-jäteilma
-poistoilma
-tuloilma
-laskettu menolämpötila
-menolämpötila
-paluulämpötila
-sähkövastusanturi

Tuossa omassa datassani näkyy oranssin pystyviivan kohdalla, kun 2kw vastus käynyt hetken buustamassa käyttöveden täyttöä sulatuksen jälkeen.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Niin ja @Tanttu sulla on käyttövesiasetuksena max 45?
Itselläni säästöllä ja lämmitys lähtee tällä hetkellä 45 asteessa ja pysäytys 51.
Mulla on toiminut hyvin tuo ja taitaa olla perusasetus? Ehkä sitä ala-arvoa voisin hivenen pudottaakin, mutta kun toimii nyt mielestäni hyvin tuollakin, niin olen antanut olla.
 
Viestejä
77
Tuo usb-tikulla ja excelillä otettu data näyttää ja näytetään vähän erilailla kuin NibeUpLinkin?
UpLinkin kautta näkyy käyttöveden täyttö ja käyttöveden yläosa.
Nyt tuossa Tantun kuvaajassa näkyy vain käyttöveden yläosa?
Itse olen seurannut sitä täyttöä ja kuinka nopeasti se laskee ja millä aikavälillä sitä lähdetään lämmittämää sekä kuinka nopeasti se nousee säädettyyn lämpötilaan.
Yksi asia mikä mulle pistää silmään tuossa Tantun datassa, niin jäteilma. Tuota kun katsoo, niin kompura on jonkun aikaa käynnissä ja sammunut vain hetkeksi ja lähtenyt uudelleen päälle, sammuen heti uudelleen perään?
Lienee saunottu sitä ennen, kun poistoilma noussut noin paljon sitä ennen. Mutta silti ihmettelen sitä, että miksi käynnistyy ja sammuu kuitenkin heti perään?

Mulla on NibeUpLinkissä valittuna yleensä seuraavat arvot:
-käyttöveden täyttö
-käyttöveden yläosa
-ulkolämpötila
-kompressorin anturi
-jäteilma
-poistoilma
-tuloilma
-laskettu menolämpötila
-menolämpötila
-paluulämpötila
-sähkövastusanturi

Tuossa omassa datassani näkyy oranssin pystyviivan kohdalla, kun 2kw vastus käynyt hetken buustamassa käyttöveden täyttöä sulatuksen jälkeen.
Pätkäkäynti liittyy varmaan siihen, että lämmitetään vain tuloilmaa, ei tarvetta käyttövedelle siis. Kompura käy kunnes kompuran anturi on noussut 8astetta, tämän jälkeen sammuu kunnes käynnistyy uudelleen jälleen kompuran anturin tiputtua sen 8 astetta. Tätä jatkuu niin kauan kuin on prio lämmitys, eikä sille voi eikä tarvitse tehdä mitään. Tai näin olen ymmärtänyt.
 
Viestejä
60
Onko Nibe 470 koneessa mahdollista katkaista yksinkertaisesti ilmastointi esim Viranomaishälytyksen takia? "Nuohoojan käydessä vaimo kyseli liian vaikeita!" En osannut neuvoa kansantajuisesti muuta kun päävirta pois. ( säädin kyllä ilmastoinnin 4 asennon niin, että molemmat nopeudet 0 mutta vielä pitäis katkaista kompura ettei turhaan yrittäis. Menee aika vaikeeks! Edellisessä asunnossa viranomaiset vaativat erillisen kytkimen ilmastoinnille näitä tilanteita varten. ????
Eli kannattaisiko tehdä nyt iltaisin niin että kun rupeaa laittamaan saunaan puita niin muuttaisi koneen toimimaan käsiajolle ilman lisäystä?
sillä täälläkin nyt käyttää heti vastuksia kun alkaa lämmittämään priolla "käyttövesi".

Mitenkä tuosta koneesta muutetaan niin että ei sallita lisäystä? Voiko sitten "huonolla tuurilla" lämmin vesi loppua? Mutta jos ei niin eikö
siitä tulisi paljon säästöä jos kompura tekisi lämpimän veden eikä vastukset?

Otin tuosta tikulta dataa (täällä kun ei uplink-mahdollisuutta) viime iltapäivästä tähän aamuun. Ulkolämpötila yöllä oli korkeimmillaan tai siis alimmillaan ollut siellä -6 asteen tuntumassa.

Onko tässä esim. Jamo jotain sellaista mikä pistää sinun silmään, kun olet myös paljon tutkinut näitä.
Tässä käyrässä näkyy selvästi että tuloilmassa selvästi enemmän lämpåöä kun Pilppi tarvitsee käyttää. Heti saunomisen alussa käyttänyt noin 2 Kwh vastuksia käyttöveden lämmitykseen. Sitten kompura huilaillut heti 1 tunnin ja vielä pätkissä pari tuntia lisää eli n: 3 tuntia yhteensä. 3x2 Kw = 6 Kwh. Näyttäis että jaksas lämmittää saunan jälkeen veden kompuralla vielä -5--10 C pakkasilla. Säästö lienee jossain 0,2-0,5€ saunomiskerta.
Laitan vielä oman käyrän jossa Nibe tiukilla saunomisen jälkeisen yön käsiajo päällä. Oikeassa taulukossa pitäisi näkyä Kv alalampö , kompressorin anturin lämpö ja säkövastuksen käyttö.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Onko Nibe 470 koneessa mahdollista katkaista yksinkertaisesti ilmastointi esim Viranomaishälytyksen takia? "Nuohoojan käydessä vaimo kyseli liian vaikeita!" En osannut neuvoa kansantajuisesti muuta kun päävirta pois. ( säädin kyllä ilmastoinnin 4 asennon niin, että molemmat nopeudet 0 mutta vielä pitäis katkaista kompura ettei turhaan yrittäis. Menee aika vaikeeks! Edellisessä asunnossa viranomaiset vaativat erillisen kytkimen ilmastoinnille näitä tilanteita varten. ????
Kyseessä lienee turvakytkin, jollainen meillekin asennettiin Nibe F470 asennuksen yhteydessä.

Tässä käyrässä näkyy selvästi että tuloilmassa selvästi enemmän lämpåöä kun Pilppi tarvitsee käyttää. Heti saunomisen alussa käyttänyt noin 2 Kwh vastuksia käyttöveden lämmitykseen. Sitten kompura huilaillut heti 1 tunnin ja vielä pätkissä pari tuntia lisää eli n: 3 tuntia yhteensä. 3x2 Kw = 6 Kwh. Näyttäis että jaksas lämmittää saunan jälkeen veden kompuralla vielä -5--10 C pakkasilla. Säästö lienee jossain 0,2-0,5€ saunomiskerta.
Laitan vielä oman käyrän jossa Nibe tiukilla saunomisen jälkeisen yön käsiajo päällä. Oikeassa taulukossa pitäisi näkyä Kv alalampö , kompressorin anturin lämpö ja säkövastuksen käyttö.
Juu itseasiassa hyvinhän näyttää potkivan tuo Tantun kone. Saunomisen yhteydessä tehty käyttövesi ja sen jälkeen ei ole ollut tarvetta nostella sitä ja kompura riittänyt pitämään kierrossa olevan lämmitysveden.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Itseasiassa se oli käyttänyt kyllä 4.7 kW vastuksia jota käyttää aina kun tekee käyttövettä , aina lukee sillon et vastus 4.7 kW. Säästöasetus on aloitus 42 ja pysäytys 50 astetta siis käyttövedelle. Nostin eroa 8 yksikköön kun luin jostain että olisi hyvä että ero olisi 8-10 yksikköä, mutta onko näin? Mitenkä tuota kannattaisi säätää?
Nimittäin olen erittäin tarkka veden käytöstä joten kaikki mikä on turhaa sen lämmittämiseen on mulle turhaa, eli voisiko tuota teidän mielestä säätää paremmaksi?

Tänään päivällä kun olen välillä katsonut niin kyllä On käyttänyt vastuksia käyttöveteen plus kerran oli priona
lämmitys, kun vastus oli päällä.

Ulkona näyttää pakastuvan et kyl täs kesää odotellaan

Edit tuloilma on taas laskenut 12.8 asteeseen eli olisko nyt hetki kun pitäisi vaan nostaa lämpökäyrä ?
Nyt on 2 ja 1. Jos pitäisi niin miten tuota tulisi säätää? Joku muistaakseni sanoi että jos tuloilma laskee liikaa
Ni voi olla liian matala käyrä?
 
Viestejä
60
Itseasiassa se oli käyttänyt kyllä 4.7 kW vastuksia jota käyttää aina kun tekee käyttövettä , aina lukee sillon et vastus 4.7 kW. Säästöasetus on aloitus 42 ja pysäytys 50 astetta siis käyttövedelle. Nostin eroa 8 yksikköön kun luin jostain että olisi hyvä että ero olisi 8-10 yksikköä, mutta onko näin? Mitenkä tuota kannattaisi säätää?
Nimittäin olen erittäin tarkka veden käytöstä joten kaikki mikä on turhaa sen lämmittämiseen on mulle turhaa, eli voisiko tuota teidän mielestä säätää paremmaksi?

Tänään päivällä kun olen välillä katsonut niin kyllä On käyttänyt vastuksia käyttöveteen plus kerran oli priona
lämmitys, kun vastus oli päällä.

Ulkona näyttää pakastuvan et kyl täs kesää odotellaan

Edit tuloilma on taas laskenut 12.8 asteeseen eli olisko nyt hetki kun pitäisi vaan nostaa lämpökäyrä ?
Nyt on 2 ja 1. Jos pitäisi niin miten tuota tulisi säätää? Joku muistaakseni sanoi että jos tuloilma laskee liikaa
Ni voi olla liian matala käyrä?
Juuri niin. Kokeile 3 ja -1 jos on tukilämmitystä käytössä. Ilman tukilämmitystä luultavasti 3 ja 0 tai 3 ja 1. Toimii Ainakuin paremmin ja lattiatkin pysyy lämpimänä. Käyrä joka tapauksessa 3. Kohtalaisen tasaisella tulolämpötilalla toimii huonetermostaatitkin järkevästi. (Lattiakierrolla luokkaa 6 tunnin viive seinätermostaattiin. Tuloilmalla se on lähinnä minuutteja!) Pienellä vedenkulutuksella käytän alalämpö 38 ylä 46. Todellinen ylälämpö n: 43-44. Legionellaohjelma tehdasasetuksilla muistaakseni 2 viikon välein. Senverran muutin että aloitusaika on 4.00 että kompressori ehtii lämmittää iltasuihkut normilämpöön.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Eilen muutin lämpökäyrän 2 ja 1:stä 3 ja -1:een. Ei paljon auttanut tulolämpöön eli ruuvia piti avata taas 5 minuutin verran. Nyt tulo 15 astetta.

Osaatteko sanoa miksi suurimman osan aikaa menolämpötila on paljon alempi kuin laskettu. Esim
Nyttenkin laskettu on 29.2 C ja todellinen 27.2 C. ? Luulin että kun muuttaa käyrää tämä tulisi lähemmäs toistaan mutta ei. Mitähän pitäisi tehdä?
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Kompressorin tehon loppuessa lämmitykseen suntti on täysin auki. Vastus sijaitsee jotakuinkin siinä missä sähkövastuskin. > Vastuksen kytkeydyttyä kiertoveden lämpö nousee nopeasti suntin ohjauksen hidastaessa suntin nopeaa pienentämistä. Tämä on käsittääkseni yhdistelmälaitteen ominaisuus. Jos tuo häiritsee muutokset pienenee kun valitsee 2 Kw vastustehon. (ei jaksa nostaa niin nopeasti lämpöjä). Silloin on oltava kuitenkin tukilämmitystä tai n: -10 paikkeilla alkaa mökki viiletä vaikka vastus on koko ajan päällä. Siis varmanpäälle riittävä vastusteho esim loman ajaksi! (Huonelämpötilan mennessä alle 17C putoaa kompressorikin pois ja viileneminen kiihtyy esim - 20C pakkasella.)
Ja hyvät uutiset. Tuo sama ilmiö vaikuttaa myös tuloilmaan > Tuloilma vaikuttaa nopeasti huonetermostaatteihin ja noistessaan katkaisee huonetermostaatin. Lattiakierron kautta termostaattien toimintaväli olisi useita tunteja ja aiheuttaisi enemmän muutoksia lattialämpöön.
Kyllä täs lämmintä piisaa ku nibe näyttää et huonelämpötila on aina melkein yli 22. Jos siis laskisi tuota vastuksen tehoa niin mitä muuta se tekee? Onko vastukset sitten taas päällä kauemmin kun tekee käyttövettä eli viekö sitten taas enemmän energiaa?

Edit. Huomasin sellaisenkin kun nostin käyrän 3 ja -1 niin jäteilma tuli paljon kylmemmäksi nytkin -3.7 vaikka poistolämpötila on 23.4 kun takas oli aamulla puita. Ulkona on kyllä -7.1 mutta johtuuko tuloilman lasku enemmän pakkaselle siitä että nostin lämpökäyrää? Voiko se tehdä niin paljon muutosta jäteilmaan?
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Eilen muutin lämpökäyrän 2 ja 1:stä 3 ja -1:een. Ei paljon auttanut tulolämpöön eli ruuvia piti avata taas 5 minuutin verran. Nyt tulo 15 astetta.

Osaatteko sanoa miksi suurimman osan aikaa menolämpötila on paljon alempi kuin laskettu. Esim
Nyttenkin laskettu on 29.2 C ja todellinen 27.2 C. ? Luulin että kun muuttaa käyrää tämä tulisi lähemmäs toistaan mutta ei. Mitähän pitäisi tehdä?
Paljonko oli paluulämpötila ennen kun muutit käyrää ja sen jälkeen?
 
Viestejä
32
Kyllä täs lämmintä piisaa ku nibe näyttää et huonelämpötila on aina melkein yli 22. Jos siis laskisi tuota vastuksen tehoa niin mitä muuta se tekee? Onko vastukset sitten taas päällä kauemmin kun tekee käyttövettä eli viekö sitten taas enemmän energiaa?
Jos pienennät vastustehoa, niin käyttöveden teossa menee kauemmin. Sähkönkulutushan on näin karkeasti teho(kW) x aika(h)=kWh. Eli jos teho pienenee ja aika suurenee, on lopputulos ihan sama. PAITSI, että pienemmällä vastusteholla kompura ehtii tekemään suuremman osan siitä käyttövedestä kuin isolla vastusteholla, eli kokonaissähkönkulutus pienenee ainakin teoriassa.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Eli tarvisko koittaa laskee vastukset 2 kw?

Laitan tässä eilisen ja tämän päivän käppyrää tikulta. Eilen 12.1. klo 17.41 muutettu lämpökäyr..
äsken kun kattoin jäteilma oli jo -5. Pakko siis sen vaikuttaa kun nostin låmpökäryrää? miten peevelissä saan nyt jäteilmaa kuriin?
ei helkkari tää on vaikeeta.
 

Liitteet

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Ok.

No niin nyt meni sitten sulatukseen, mistä pirusta johtuu että jäteilma kyykkäs kun muutti lämpökäyrää??
Ei niillä kahdella ole välttämättä mitään tekemistä keskenään. Se, että Nibe sulattaa pari kertaa päivässä on aivan normaalia. Jos se sulattaa tunnin välein, niin se ei ole normaalia. Siksi säädettäessä jäteilman lämpötilaa kannattaa tarkkailla ja välttää sitä, että F470:lla vedetään jäteilma normitilanteessakin reilusti pakkaselle.
 
Viestejä
60
Eli tarvisko koittaa laskee vastukset 2 kw?

Laitan tässä eilisen ja tämän päivän käppyrää tikulta. Eilen 12.1. klo 17.41 muutettu lämpökäyr..
äsken kun kattoin jäteilma oli jo -5. Pakko siis sen vaikuttaa kun nostin låmpökäryrää? miten peevelissä saan nyt jäteilmaa kuriin?
ei helkkari tää on vaikeeta.
Ihmeen pitkään on pysynyt menovesi noinkin paljon alle laskennallisen. Käyrämuutos on nostanut pyyntiä n: 1 C -10 pakkasella. Menolämpö ei ole kuitenkaan tätä seurannut. Katsoisin vielä pari päivää tikun kanssa tasoittuuko tilanne. Nibe käyttä jotain ennakkolaskentaa ja muuttaa pyyntölämpöäkin pakastuessa n 1 C ylöspäin ja lauhtuessa 1 C alaspäin.
 
Viestejä
60
Ihmeen pitkään on pysynyt menovesi noinkin paljon alle laskennallisen. Käyrämuutos on nostanut pyyntiä n: 1 C -10 pakkasella. Menolämpö ei ole kuitenkaan tätä seurannut. Katsoisin vielä pari päivää tikun kanssa tasoittuuko tilanne. Nibe käyttä jotain ennakkolaskentaa ja muuttaa pyyntölämpöäkin pakastuessa n 1 C ylöspäin ja lauhtuessa 1 C alaspäin.
No mutta miten säädän tuota jäteilman lämpötilaa,? Poistoa ei mistään saa enää lisää.
Tässä lienee yksi syy poistoilman laskemiseen. Itse asun mäellä150 m korkeudella merenpinnasta ja taas pilvessä. Kuvasin tänään tuloilmasuodattimen. Miten on Tanttu sinun tuloilman laita (Merenrannalla)? Helpoin tapa on vaihtaa suodattimet vartiks keskenään ja taas pelittää. Jos vaihdontarvetta ilmanmuuta uudet suodattimet.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Jep! Nostin ilpin avustuksella huonelämpötilaa aiemmasta 21,0-21,5 sinne 22,0 tai jopa vähän päälle, niin jäteilma pysynyt hyvin kurissa sen jälkeen. Sulatuksia tulee harvoin, vaikka kompura käy pitkiäkin aikoja.
Nyt oli muuten viime yönä pakkasta sen -10 ja se alkaa olemaan 2kw vastusteholla ainakin meidän talossa jo vähän siinä ja siinä, että pitäisi nostaa pykälää ylemmäs. Jaksaa tehdä vielä käyttöveden täytön, mutta ottaa aikansa. Käytännössä kompura kävi viime yöstä klo 01:30 aina tähän päivään klo 15:40 asti, mutta jäteilma pysyi kuitenkin aisoissa.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Niin sen verran vielä tuosta jäteilmasta, että huomasin sen vetävän herkästi pakkaselle, jos poistoilma tippui alle 21 asteen.
Nyt huonelämpötilan noston jälkeen poistoilma on pyörinyt 21,3-21,7 välillä.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Ei meillä saa enempää enää poistoilman lämpöä nostettua kun nibe sanoo että huonelämpö on siinä 22.6 nytkin kun takas puuta joka pv ja viel ehtool saunas puuta. Nytkin poistoilman lämpötila on 23.3 ja silti jäteilma on -1.7 astetta.

Edut nyt pyyntimeno on 27.9 ja todellinen 27. Pitääkö tehdä jotain? En käsitä
 
Viestejä
60
Ei meillä saa enempää enää poistoilman lämpöä nostettua kun nibe sanoo että huonelämpö on siinä 22.6 nytkin kun takas puuta joka pv ja viel ehtool saunas puuta. Nytkin poistoilman lämpötila on 23.3 ja silti jäteilma on -1.7 astetta.

Edut nyt pyyntimeno on 27.9 ja todellinen 27. Pitääkö tehdä jotain? En käsitä
Turha rypistellä poistoilman kanssa pienessä asunnossa antaa mennä pakkaselle. Eipähän lämmöt karkaa sitä kautta. Jos sulatuksväli keslimäärin yli 2-3 tuntia ei mitään hätää. Huomasitko tuon tuloilman huurtumisilmiön sumuisilla keleillä. Meillä se aiheuttaa ajoittain ongelmia tuloilman saannissa kun kuura kerros alkaa peittää koko tuloilmasuodattimen pienenee ja jäähtyy myös poistoilma.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Juu oon käyny tuloilma aukon kerran putsaamassa. Äsken vaihtui molemmat suodattimet. Kk sitten vaihdettu.

Mistä tuo johtuu että menevä vesi ei ole yhtä kuin laskettu, nytkin on 1:2 astetta pienempi meno kuin laskettu?
 
Viestejä
32
Ei meillä saa enempää enää poistoilman lämpöä nostettua kun nibe sanoo että huonelämpö on siinä 22.6 nytkin kun takas puuta joka pv ja viel ehtool saunas puuta. Nytkin poistoilman lämpötila on 23.3 ja silti jäteilma on -1.7 astetta.

Edut nyt pyyntimeno on 27.9 ja todellinen 27. Pitääkö tehdä jotain? En käsitä
Tämä on kyllä jännä juttu. Meillä 105 neliön kämpässä näyttää poistoilmakäppyrä tältä. Saunan lämmityksen huomaa varsin selkeästi. :)
 

Liitteet

Viestejä
60
Juu oon käyny tuloilma aukon kerran putsaamassa. Äsken vaihtui molemmat suodattimet. Kk sitten vaihdettu.

Mistä tuo johtuu että menevä vesi ei ole yhtä kuin laskettu, nytkin on 1:2 astetta pienempi meno kuin laskettu?
Kyseessä on yhdistelmälaite ilmastointi, lämmitys, käyttövesi, kompressori, sähkövastukset ja näiden ohjelmaointi, kannattaa katsoa pidemmällä ajalla. Korjaukset tehdään oikean huonelämpömittarin mukaan.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Mistä tuo johtuu että menevä vesi ei ole yhtä kuin laskettu, nytkin on 1:2 astetta pienempi meno kuin laskettu?
A) vastukset on estolla ja kompressori ei jaksa työntää enempää energiaa kiertoveteen. Tekee käyttövettä esim.

B) jos vastukset on sallittu, niin Nibe laskee pärjäävänsä ilman lisäystä ja arvot näyttävät sen mielestä ok.

Älä tuijota niitä arvoja kuin piru raamattua. Kaikki toteutuneet arvot ei vaan aina mene juuri sillä hetkellä siten kuten Nibe ne laskee. Nibessä on kuitenkin tiettty hystereesi ohjaukselle ja 1C heitto menovedessä ei oikeasti tunnu yhtikäs missään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 934
No mikä nyt on hullua? +22C on ihan normaali huonelämpö. F470:n kohdalla se ”ylilämpö” on usein takasta ja se ei vaadi kompressorilta käytännössä yhtään mitään ylimääräistä.
No joku nyt koittaa sitä lämpöä kovasti nostaa, mutta miksi?

Ei meillä saa enempää enää poistoilman lämpöä nostettua kun nibe sanoo että huonelämpö on siinä 22.6 nytkin kun takas puuta joka pv ja viel ehtool saunas puuta. Nytkin poistoilman lämpötila on 23.3 ja silti jäteilma on -1.7 astetta.

Edut nyt pyyntimeno on 27.9 ja todellinen 27. Pitääkö tehdä jotain? En käsitä
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
En yritä. Mutta huomasin että öämpökäyrän muutoksen jälkeen jäte ilma laski alemmas. En tiedä sitte onko se tehnyt kun ulkoilmakin vaan aika kylmää. En osaa sanoa.

Minä yritän selvittää asioita kun mies ei selvitä. Vaikeaa on naisena
 
Ylös Bottom