Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Semmoinenkin kannattaisi tarkistaa että onhan tuloputken alkupää (1-2 metriä) 1-2 kokoa suurempi kuin varsinainen tuloputki?
Ulkoritilä ahdistaa sen verran että ritilän kohdalla ilmavirta nopeutuu josta aiheutuu alipainetta ja alipaineessa kosteus ”jäätyy” helpommin. Verkko vielä pahentaa tuota.
Liian pieni ritilä hankaloittaa myös ilmavirtausten säätöä. Isolla puhallusnopeudella talo on enemmän alipaineinen kuin pienillä puhallusnopeuksilla (ääritapauksessa jopa ylipaineinen)
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Semmoinenkin kannattaisi tarkistaa että onhan tuloputken alkupää (1-2 metriä) 1-2 kokoa suurempi kuin varsinainen tuloputki?
Ulkoritilä ahdistaa sen verran että ritilän kohdalla ilmavirta nopeutuu josta aiheutuu alipainetta ja alipaineessa kosteus ”jäätyy” helpommin. Verkko vielä pahentaa tuota.
Liian pieni ritilä hankaloittaa myös ilmavirtausten säätöä. Isolla puhallusnopeudella talo on enemmän alipaineinen kuin pienillä puhallusnopeuksilla (ääritapauksessa jopa ylipaineinen)
Vaikka näin pitäisi käytännössä aina olla, niin 99% kerroista ei todellakaan ole näitä rakennettu. Liekö syynä taitamattomuus, tyhmyys, laiskuus vai evvk-asenne.
Tuo nyt on melko helppo varmistaa, jos ulkosäleikkö on alle 160mm, on siellä liian pieni tuloilmakanava, jos se on 200mm vähintään, on se riittävän iso.

(Mitenköhän iv-mittauspöytäkirjat, millaisia arvoja siellä on?)
 

MinnaKo

Tulokas
Hei. Kiinnostaisi tietää millaisia kulutuksia väellä oli joulukuussa? Itsellämme ei ole vertailukohtaa, meillä eka talvi uudessa talossa. Asuinpinta-ala 100, kokonaispinta-ala 120. Kulutus käyttösähköineen oli joulukuussa 1224kwH. Pientä takkaa lämmitimme noin 4xvk. Asutaan Lahden korkeudella.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Kyllä ihmetyttää tuloilman käytös. Eilen painui hieman alle 8 kun pakkasta oli se noin 15. Ruuville josta avaus lisää noin 10 astetta. Tänään tuloilma yli 17. Sitähän saa aina olla veivaamassa ruuvia jos taas muuttuu ilmat
 

Nibe f470

Jäsen
Tässä meidän kulutuksia. Muutimme maaliskuun alussa.
Maaliskuun kova lukema johtuu siitä, kun vanhalla Nibe 410P:llä jouduttiin ottamaan kompura pois päältä puolessa välissä kuuta sen helvetillisen metelin takia ja lämmittämään pelkällä vastuksella.
Ei pystynyt nukkumaan siinä mekkalassa.

Tänään on tosiaankin pärjätty ilman vastuksia koko päivä, kun pudotin sen pois päältä.
Aamuisen suihkun jälkeen kesti myöhään iltaan asti, kunnes käyttöveden täyttö saavutti lämmön ja kompura meni huilille hetkeksi. Kun kompura taas lähti käyntiin, niin jäteilma painuu melkein heti nollaan ja käy -0,1 - 02 pakkasella, jossa se näyttää pyörivän jatkuvasti.

Lämpökäyrän pudotin aamulla 2+1 ja minimiveden lämpötilan pudotin 27->26.
Olohuone, k, mh:t piiri on kuristettu taas erillisellä shuntilla ja minimivesi siihen piiriin 20C. Ilppi päällä jatkuvasti ja erillinen shuntti on aikalailla kiinni ollut kokoajan.
Terve
Paljon sulla oli joulukuun sähkökulutus. Meillä lähes saman kokoset talot. Takkaa lämmittänyt joulukuussa joka päivä sisällä lämpö 21-22 ulkona keski - 2,2. 1280kwh ei ole ilmalämpöpumppua
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Kyllä ihmetyttää tuloilman käytös. Eilen painui hieman alle 8 kun pakkasta oli se noin 15. Ruuville josta avaus lisää noin 10 astetta. Tänään tuloilma yli 17. Sitähän saa aina olla veivaamassa ruuvia jos taas muuttuu ilmat
+8C alkaa olla aika lähellä sitä rajaa, että Nibe tekee tuloilmahälyn ja sammuttaa puhaltimet. Kannattaa korjata tuloilman lämpötilaa hieman paremmalle tasolle.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Terve
Paljon sulla oli joulukuun sähkökulutus. Meillä lähes saman kokoset talot. Takkaa lämmittänyt joulukuussa joka päivä sisällä lämpö 21-22 ulkona keski - 2,2. 1280kwh ei ole ilmalämpöpumppua
1575kwh ja keskilämpötila -2,6.
Sisällä lämpötila 21,5-22,0.
Ilppi ollut päällä, ei takkaa.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
+8C alkaa olla aika lähellä sitä rajaa, että Nibe tekee tuloilmahälyn ja sammuttaa puhaltimet. Kannattaa korjata tuloilman lämpötilaa hieman paremmalle tasolle.
Joo siis heti piti mennä ruuville kun laski. Mutta On se ihan älytöntä touhua. Tänään varmaan kun taas Paljo lämpeempi ku eilen tuloilma taas liian lämmin. Yrittäisin sitä jossain 16 pitää mut aamulla näytti jo 17 vähän yli
 

Bati

Aktiivinen jäsen
Joo siis heti piti mennä ruuville kun laski. Mutta On se ihan älytöntä touhua. Tänään varmaan kun taas Paljo lämpeempi ku eilen tuloilma taas liian lämmin. Yrittäisin sitä jossain 16 pitää mut aamulla näytti jo 17 vähän yli
Kyllä sitä tiuhaan saa tällä sään vaihtelulla olla ruuvailemassa. Jos sen 0 asteessa säätää hyvälle tasolle, 17-19 asteeseen, niin 10 asteen pakkasella se menee jo äkkiä alle 15 asteeseen. Mikä jo mielestäni tuntuu kylmältä tuloilmalta.

Eilen kun oli illalla sen 10 astetta pakkasta, säädin tuloilman n. 17 asteeseen. Tänään kun on ollut -2 astetta pakkasta, on tuloilma 20 astetta..

Varsinkin kun takalla lämmittää taloa, niin tuo tuloilman jatkuva muuttuminen todella nopeasti lämmittää talon liian lämpimäksi. Jos takalla on lämmittänyt ensin talon +22 asteeseen, ja sitten nousee ulkolämpötila 10 asteella, tuloilma nousee yhtäkkiä +3 astetta, niin jo on talossa lämmin :D

Saisi jo tulla se huhuiltu automaattisesti säätyvä tuloilmasydeemi.
 

Bati

Aktiivinen jäsen
Hei. Kiinnostaisi tietää millaisia kulutuksia väellä oli joulukuussa? Itsellämme ei ole vertailukohtaa, meillä eka talvi uudessa talossa. Asuinpinta-ala 100, kokonaispinta-ala 120. Kulutus käyttösähköineen oli joulukuussa 1224kwH. Pientä takkaa lämmitimme noin 4xvk. Asutaan Lahden korkeudella.
Ei tuo pahalta kulutukselta kuulosta. Riippuu ihan paljonko vettä kuluu, ja muu sähkönkäyttö - Ruoanlaitto yms. Lämmittää hiukan useammin takkaa, niin kulutus tippuu.

Minä lämmitän joka päivä, ja minulla meni sähköa joulukuussa 800kwh. Varaston lämmitämiseen menee n. 4kw päivässä, pieni lämpö ilmankuivaimella.
 

burmanm

Vakionaama
Joo siis heti piti mennä ruuville kun laski. Mutta On se ihan älytöntä touhua. Tänään varmaan kun taas Paljo lämpeempi ku eilen tuloilma taas liian lämmin. Yrittäisin sitä jossain 16 pitää mut aamulla näytti jo 17 vähän yli
Ei tuota pitäisi tapahtua oikealla lämpökäyrällä. Mulla pysyy -15C ja 0C vaihteluissakin samoissa lämpötiloissa. Nuo "min. lämpötilat" ja vastaavat niitä haittaa yleensä, koska tuolloin se lämmittävä vesi ei laske tarpeeksi alas.
 

Bati

Aktiivinen jäsen
Ei tuota pitäisi tapahtua oikealla lämpökäyrällä. Mulla pysyy -15C ja 0C vaihteluissakin samoissa lämpötiloissa. Nuo "min. lämpötilat" ja vastaavat niitä haittaa yleensä, koska tuolloin se lämmittävä vesi ei laske tarpeeksi alas.
Mihinkäs suuntaan lämpökäyrää pitäisi muuttaa, että pysyisi lähes samanlaisena 15 asteen lämpötilaerolla?

Mulla on 0+0. Oma lämpökäyrän lukemia -> 0 - 23 ast. , -10 - 25 ast. , -20 - 28 ast.
 

burmanm

Vakionaama
Mihinkäs suuntaan lämpökäyrää pitäisi muuttaa, että pysyisi lähes samanlaisena 15 asteen lämpötilaerolla?
Vaikeatahan tuota on arvioida kokeilematta, mutta sinun tapauksessa varmaan tuota jälkimmäistä ylöspäin. Nythän jos säädät nollassa oikean lämpötilan, niin tuo lämpökäyrä ei pysy perässä kun kylmenee -> lisää jyrkkyyttä.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Vaikeatahan tuota on arvioida kokeilematta, mutta sinun tapauksessa varmaan tuota jälkimmäistä ylöspäin. Nythän jos säädät nollassa oikean lämpötilan, niin tuo lämpökäyrä ei pysy perässä kun kylmenee -> lisää jyrkkyyttä.
Eikös ensimmäinen numero ole jyrkkyys?
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Meillä on lämpökäyrä 2 ja 1.

0 : 26 astetta
-10: 28 astetta
-20: 30 astetta

Pienin menolämpötila on säädetty 20 astetta.

Laskettu menolämpötila olisi 27,9 astetta mutta todellinen on 26,6 astetta. En tiedä mistä tämäkin johtuu.

Nyt tällä hetkellä ulkolämpötila on -10.2 astetta ja tuloilma näyttää 15,6 astetta joka olisi ihan hyvä.
Mutta tiedän että kun mennään vaikka nollakeliin niin tuloilma pompsahtaa taas ylös.

Osaatko tai osaisiko joku neuvoa millä saisi tuloilman kuriin, ja tuon menolämpötila eron syyn.

Voin laittaa myös muitakin arvoja jos tarvitsee.

Kiitos
 

Muu

Jäsen
Meillä on lämpökäyrä 2 ja 1.

0 : 26 astetta
-10: 28 astetta
-20: 30 astetta

Pienin menolämpötila on säädetty 20 astetta.

Laskettu menolämpötila olisi 27,9 astetta mutta todellinen on 26,6 astetta. En tiedä mistä tämäkin johtuu.

Nyt tällä hetkellä ulkolämpötila on -10.2 astetta ja tuloilma näyttää 15,6 astetta joka olisi ihan hyvä.
Mutta tiedän että kun mennään vaikka nollakeliin niin tuloilma pompsahtaa taas ylös.

Osaatko tai osaisiko joku neuvoa millä saisi tuloilman kuriin, ja tuon menolämpötila eron syyn.

Voin laittaa myös muitakin arvoja jos tarvitsee.

Kiitos
Minulla toimii aika hyvin 3 käyrä ja taso -1. Keskisuomessa usein pakkasia ja 2 käyrä ei riitä. Laattalattiat lämpenee luonnollisesti pakkasella. Huonelämpöä kuitenkin yleensä seurataan.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Minulla toimii aika hyvin 3 käyrä ja taso -1. Keskisuomessa usein pakkasia ja 2 käyrä ei riitä. Laattalattiat lämpenee luonnollisesti pakkasella. Huonelämpöä kuitenkin yleensä seurataan.
Kun täällä etelässäkin menee pakkaselle, niin on se 2 käyrä mullakin riittämätön.
Pakkasilla tuntuu olevan hyvä just toi käyrä 3 ja kun mennään noin -15 asteen pakkasille, niin jopa 3+1 on tarpeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Muu

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Eli 3 mutta entäs se toinen luku? 0?

Mutta ei täällä mitenkään kylmä oo mielestäni tällä 2 ja 1 käyrällä kun tos pienessä takaskin
Joka pv puita.

Onko siis tuon tuloilman vuoksi välttämätöntä että nostaa käyrää? Siis että se ei pomppiis
Kun ulkolämpötilat muuttuu suuresti.

Vaikuttaaako tuo käyrän muutos energiankulutukseen?
 

burmanm

Vakionaama
Onko siis tuon tuloilman vuoksi välttämätöntä että nostaa käyrää? Siis että se ei pomppiis
Kun ulkolämpötilat muuttuu suuresti.
Käyrää muutetaan sen takia että se seuraisi oikeasti talon tarvetta. Eli liian pieni käyrä on aiheuttanut sen ettei kiertävä vesi ole ollut tarpeeksi lämmintä siihen nähden mitä tuloilmapatteri tarvitsee -> lämpötila alkaa laskemaan.

Se oikea käyrä on ihan taloriippuvainen, sen toiminnan löytää manuaalista. Itselläni 2+3 pitää esimerkiksi nollassa lämpötilan kohdallaan, 3:n käyrä nostaisi kovilla pakkasilla sisälämpötilan aivan liian korkeaksi (410P:ssä ei ole tuota pistekorjausmahdollisuutta niin pitää etsiä se valmiin käyrän kautta).

Vaikuttaaako tuo käyrän muutos energiankulutukseen?
Vain jos se muuttaa talon lämpötilaa. Ei muuten F470:n tapauksessa.
 

Muu

Jäsen
(Käyrä 3-1)Sekä kylpyhuone ym laattalattiat lämpenee pakkasella. Ilmanvaihto pysyy liki vakiona 0--15 C. Uunin lämmittämiä tiloja hoidellaan termostaateilla. Ohessa kuva 1.1.2019 lomaasetuksella lämpötilan laskiessa. Huonelämpötila on hieman laskenut pakkasen kiristyttyä. (Pienen uunin lämmittäjä oli lomalla.) Nibe 470 sallittu 5,6 Kw. Käyttää kuitenkin enimmäkseen 2 Kw ja 4,6 Kw. Ilman uunitukea pitäis olla 3+0, 3+1 käyrä. Säädöt on haettava oman tarpeen mukaan. Tulolämpökäyrä noin keskellä n: 17C
1546767046305.png
 
Viimeksi muokattu:

Kalikka

Jäsen
Hei. Kiinnostaisi tietää millaisia kulutuksia väellä oli joulukuussa? Itsellämme ei ole vertailukohtaa, meillä eka talvi uudessa talossa. Asuinpinta-ala 100, kokonaispinta-ala 120. Kulutus käyttösähköineen oli joulukuussa 1224kwH. Pientä takkaa lämmitimme noin 4xvk. Asutaan Lahden korkeudella.
1993 kWh on näköjään mennyt 124 m2 talossa (+8,5 m2 sähkölämmitetty varasto 6-8 asteessa). Mitsu päällä koko ajan pyyntinä 24 ja itse talo 20-22 asteessa. Sähkökiuas on lämmennyt käytännössä joka päivä. Takka ei ole ollut käytössä lainkaan.

Tämä ei enää suoraan liity lainattuun viestiin, mutta minäkin sain vihdoin logipohjan toimimaan (Tantun vinkin avustuksella - kiitos!). Joulun alla oli isoimmat pakkaset ja vähän yllättävästi vastuskäyttöä ei ole juuri ollut (vielä selvittämättä itselleni onko tuo logattu lukema kokonaiskäyttö vai ainoastaan lämmitysvesi). Tuloilmaruuvin ruuvaus näyttää osuneen suhteellisen hyvin kohdalleen (0,75 kierrosta auki). Jäteilma näyttää vetävän enemmän pakkaselle kuin olisin arvannut.
 

Liitteet

Muu

Jäsen
1993 kWh on näköjään mennyt 124 m2 talossa (+8,5 m2 sähkölämmitetty varasto 6-8 asteessa). Mitsu päällä koko ajan pyyntinä 24 ja itse talo 20-22 asteessa. Sähkökiuas on lämmennyt käytännössä joka päivä. Takka ei ole ollut käytössä lainkaan.

Tämä ei enää suoraan liity lainattuun viestiin, mutta minäkin sain vihdoin logipohjan toimimaan (Tantun vinkin avustuksella - kiitos!). Joulun alla oli isoimmat pakkaset ja vähän yllättävästi vastuskäyttöä ei ole juuri ollut (vielä selvittämättä itselleni onko tuo logattu lukema kokonaiskäyttö vai ainoastaan lämmitysvesi). Tuloilmaruuvin ruuvaus näyttää osuneen suhteellisen hyvin kohdalleen (0,75 kierrosta auki). Jäteilma näyttää vetävän enemmän pakkaselle kuin olisin arvannut.
En nää tuosta käyrästä sähkön kulutuskäyrää. Jokaisen kuuman veden kohdalla pitäisi näkyä harmaa mutka! Tai en osaa lukea käyrästöä. Vertaa käyrääni yllä. Oranssi sahaterä kuvaa sähkönkäyttöä. Sähköjaksot on kyllä huomattavasti pitempiä kun lämmin vesi on käytössä.
 

Muu

Jäsen
Hei. Kiinnostaisi tietää millaisia kulutuksia väellä oli joulukuussa? Itsellämme ei ole vertailukohtaa, meillä eka talvi uudessa talossa. Asuinpinta-ala 100, kokonaispinta-ala 120. Kulutus käyttösähköineen oli joulukuussa 1224kwH. Pientä takkaa lämmitimme noin 4xvk. Asutaan Lahden korkeudella.
Samansuuntaista, 95 m2 asunto 1107 Kwh joulukuussa. Joulunseutuun lämmiteltiin vain saunaa ja paistettiin kinkkua ym... Alkukuusta pesällinen pienessä uunissa.
 

Kalikka

Jäsen
En nää tuosta käyrästä sähkön kulutuskäyrää. Jokaisen kuuman veden kohdalla pitäisi näkyä harmaa mutka! Tai en osaa lukea käyrästöä. Vertaa käyrääni yllä. Oranssi sahaterä kuvaa sähkönkäyttöä. Sähköjaksot on kyllä huomattavasti pitempiä kun lämmin vesi on käytössä.
En tiedä onko tuossa kaikki vastusteho, mutta tuon verran logipohjasta löytyy. Kaksi vastusten käyttöjaksoa teholla 1,83 kW, ajoittuen klo 14 ja 16 kompuran sulatusjaksoille. Kompuran käyttämä sähköteho ei näy tuossa. Ilmalämpöpumpulle olen antanut merkittävän roolin lämmityksellä ja alkupuolen tuosta plotin ajanjaksosta sauna on vielä jäähtymässä. Se että talo selviäisi 10-15 asteen pakkasesta ilman vastuskäyttöä kuulostaa kyllä vähän turhan hyvältä.

En ihan täysin ymmärrä tuota käyrää, sillä olettaisin, että kompuran käydessä jossain lämpötiloissa näkyisi nousua, mutta tuossa käyrässä ei näy nousua ensimmäiseen puoliskoon käyntijaksosta. Tämän jälkeen sekä käyttövesi että lämmitysvesi alkavat nousta, mutta kääntyvät laskuun jo ennen kuin sulatusjakso alkaa.
 

Muu

Jäsen
En tiedä onko tuossa kaikki vastusteho, mutta tuon verran logipohjasta löytyy. Kaksi vastusten käyttöjaksoa teholla 1,83 kW, ajoittuen klo 14 ja 16 kompuran sulatusjaksoille. Kompuran käyttämä sähköteho ei näy tuossa. Ilmalämpöpumpulle olen antanut merkittävän roolin lämmityksellä ja alkupuolen tuosta plotin ajanjaksosta sauna on vielä jäähtymässä. Se että talo selviäisi 10-15 asteen pakkasesta ilman vastuskäyttöä kuulostaa kyllä vähän turhan hyvältä.

En ihan täysin ymmärrä tuota käyrää, sillä olettaisin, että kompuran käydessä jossain lämpötiloissa näkyisi nousua, mutta tuossa käyrässä ei näy nousua ensimmäiseen puoliskoon käyntijaksosta. Tämän jälkeen sekä käyttövesi että lämmitysvesi alkavat nousta, mutta kääntyvät laskuun jo ennen kuin sulatusjakso alkaa.
Katso verkkoyhtiöltä sähkön kulutus samalta ajalta. Tarkasta Exel "taulukosta" kulutustiedot. Jotain tuossa on vialla.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mitäs muilla on ollut päiväkulutukset nyt pakkasilla?
Meikäläinen on taistellut tuon koneen kanssa pitkin syksyä, kun se ei ole tahtonut toimia normaalisti ja odotetulla tavalla.

Alla hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri vaikutus niillä säädöillä tuntuu olevan meillä sen erillisshuntin kanssa:

4.1 kulutus 73,28kw ja ulkolämpötila ka. -4,22 (erillisshuntti auki)
6.1 kulutus 47,0kw ja ulkolämpötila ka. -5,22 (erillisshuntti säädetty/kuristettu oh,k,mh)

Ilppi ollut päällä jatkuvasti avittamassa ja huonelämpötila olleet nyt noin 22,0 - 22,5.
Tuohon 6.1 olleeseen sisältyy pari suihkukäyntiä aamulla + illalla, joiden jälkeen vastukset luonnollisesti menneet päälle.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Täällä kun ollut aina välillä puhetta myös siitä, että miten veden kanssa lutrataan suihkussa, niin otetaan pieni kevennys näin viikon alkamisen kunniaksi... :)

Näistä ei luonnollisesti sovi kotona huomautella, mutta onhan tuossa havaittavissa pieni ero ison miehen ja pienen naisen välillä? ;D:D
Eipä tuo vaimokaan nyt oikeasti lutraa, mutta suihkut on vaan niin kuumia, etten mä itse pysty edes menemään niin kuuman veden alle :)


1546852752645.png
 
Viimeksi muokattu:

Muu

Jäsen
Täällä kun ollut aina välillä puhetta myös siitä, että miten veden kanssa lutrataan suihkussa, niin otetaan pieni kevennys näin viikon alkamisen kunniaksi... :)

Näistä ei luonnollisesti sovi kotona huomautella, mutta onhan tuossa havaittavissa pieni ero ison miehen ja pienen naisen välillä? ;D:D
Eipä tuo vaimokaan nyt oikeasti lutraa, mutta suihkut on vaan niin kuumia, etten mä itse pysty edes menemään niin kuuman veden alle :)


katso liitettä 58664
Toiset kyttää kännykän latureita ym... ja joskus viivähtävät suihkussa‍
 

TOP82

Jäsen
Mitäs muilla on ollut päiväkulutukset nyt pakkasilla?
Meikäläinen on taistellut tuon koneen kanssa pitkin syksyä, kun se ei ole tahtonut toimia normaalisti ja odotetulla tavalla.

Alla hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri vaikutus niillä säädöillä tuntuu olevan meillä sen erillisshuntin kanssa:

4.1 kulutus 73,28kw ja ulkolämpötila ka. -4,22 (erillisshuntti auki)
6.1 kulutus 47,0kw ja ulkolämpötila ka. -5,22 (erillisshuntti säädetty/kuristettu oh,k,mh)

Ilppi ollut päällä jatkuvasti avittamassa ja huonelämpötila olleet nyt noin 22,0 - 22,5.
Tuohon 6.1 olleeseen sisältyy pari suihkukäyntiä aamulla + illalla, joiden jälkeen vastukset luonnollisesti menneet päälle.
Liitteenä meidän alkuvuoden lukemia. To ja la oli saunapäivät. Saisi olla pienempiäkin muttei mun mielestä noilla säädöillä ihmeitä saa aikaan, jos suunnilleen oikealla hehtaarilla ovat. Enemmän siihen tosiaan vaikuttaa omat puuhastelut, pitkät suihkut, saunomiset yms. Ja lopulta taitaa olla tuuristakin kiinni tuleeko talveen sellaista parin viikon -25° pakkasjaksoa jolloin sähköä oikeasti alkaa kulumaan...
 

Liitteet

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Käyrää muutetaan sen takia että se seuraisi oikeasti talon tarvetta. Eli liian pieni käyrä on aiheuttanut sen ettei kiertävä vesi ole ollut tarpeeksi lämmintä siihen nähden mitä tuloilmapatteri tarvitsee -> lämpötila alkaa laskemaan.

Se oikea käyrä on ihan taloriippuvainen, sen toiminnan löytää manuaalista. Itselläni 2+3 pitää esimerkiksi nollassa lämpötilan kohdallaan, 3:n käyrä nostaisi kovilla pakkasilla sisälämpötilan aivan liian korkeaksi (410P:ssä ei ole tuota pistekorjausmahdollisuutta niin pitää etsiä se valmiin käyrän kautta).



Vain jos se muuttaa talon lämpötilaa. Ei muuten F470:n tapauksessa.
Mitä tarkoitat tuolla 2+3 pitää nollassa lämpötilan kohdillaan? Eli mistä siis tiedät että on kohdillaan, siitä
Että tuloilma pysyy hyvänä??

Ei millään viitsisi alkaa tuota käyrää muuttamaan kun en yhtään tiedä mistä sitä arvioidaan onko hyvä.
Onko sillä sitten väliä jos vain annan olla tuon 2 ja 1? Ja esim nyt taas tuloilma pysyny 15-17 hyvin. Mutta jos sitten
Vain jos tulee vielä paljon pakkasta käyn avaamassa hieman tuloilmaruuvia. Onko tästä siit jotain haittaa?

Hyvin on tarjennut tällä käyrällä joka pv puuta ollu pesäs ja usein myös saunas puita.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Liitteenä meidän alkuvuoden lukemia. To ja la oli saunapäivät. Saisi olla pienempiäkin muttei mun mielestä noilla säädöillä ihmeitä saa aikaan, jos suunnilleen oikealla hehtaarilla ovat. Enemmän siihen tosiaan vaikuttaa omat puuhastelut, pitkät suihkut, saunomiset yms. Ja lopulta taitaa olla tuuristakin kiinni tuleeko talveen sellaista parin viikon -25° pakkasjaksoa jolloin sähköä oikeasti alkaa kulumaan...
Näinhän se on. Aikalailla on kelit vaihdelleet pakkasen ja plussakelien välillä. Se on tuonut omat haasteensa mulle saada nuo säädöt kohdilleen koneesta, kun tuossa on ollut vähän liikaa muuttuvia tekijöitä. Vihdoin ja viimein taisin löytää nyt toimivat säädöt!
Eka talvi vielä tällaisen pilpin kanssa ja vähän erilailla kuin muilla toteutettu nuo kierrot, niin aika hukassa olin pitkään tämän kanssa. Ehkä se nyt tästä...toivottavasti.

Tuossa meikäläisen kulutukset vuoden alusta.
3.-5.1 mulla oli testissä miten kone käyttäytyy sen erillisen shuntin ollessa manuaalisesti säädettynä täysin auki.
Muutokset ja uudet säädöt tein 5.1 päivällä, kun katselin ettei se testi juurikaan auttanut ja vastukset paukutteli päälle aika vinhaan tahtiin aiempaan verrattuna.
Kyllä se on vaan nyt todettava, että parempi se on antaa olla kuristettuna tuo toiselle jakotukille menevä linja.
Nyt kun löysin säädöt, joilla tuo tuntuu toimivan aiempaa paremmin, niin pitihän se kokeilla tänään, miten se selviytyy pelkällä kompuralla vastukset estettynä. Aamulla pudotin lisäyksen eston alemmas ja toimihan se vielä! Jaksoi nostaa käyttöveden täytön kompuralla, vaikka lämpökäyränä 3+0 ja minimenovesi 27.

Nyt saa luvan kelvata, kun ei tässä mitään ultimaattisia säästöjä olla hakemassa. Säädöt olen yrittänyt toki saada mahdollisimman taloudelliseksi, mukavuudesta kuitenkaan tinkimättä.
 

Liitteet

  • Tykkää
Reactions: Muu

burmanm

Vakionaama
Mitä tarkoitat tuolla 2+3 pitää nollassa lämpötilan kohdillaan? Eli mistä siis tiedät että on kohdillaan, siitä Että tuloilma pysyy hyvänä??
Ei vaan tuo on ollut oman taloni lämpökäyrä joka on toiminut (kun se on ollut yksinään lämmittämässä koko taloa).

Onko sillä sitten väliä jos vain annan olla tuon 2 ja 1? Ja esim nyt taas tuloilma pysyny 15-17 hyvin. Mutta jos sitten
Vain jos tulee vielä paljon pakkasta käyn avaamassa hieman tuloilmaruuvia. Onko tästä siit jotain haittaa?
Senkus vaihtelet sitä, jos se ei sinua haittaa ja et ole poissa kun tulee kylmä (jos menee alle 8C, niin Nibe pysähtyy - ja silloin sun tarvitsee olla paikalla kyllä korjaamassa tilanne).

Oikean lämpökäyrän löytää vain seuraamalla ja kokeilemalla.
 

Muu

Jäsen
Näinhän se on. Aikalailla on kelit vaihdelleet pakkasen ja plussakelien välillä. Se on tuonut omat haasteensa mulle saada nuo säädöt kohdilleen koneesta, kun tuossa on ollut vähän liikaa muuttuvia tekijöitä. Vihdoin ja viimein taisin löytää nyt toimivat säädöt!
Eka talvi vielä tällaisen pilpin kanssa ja vähän erilailla kuin muilla toteutettu nuo kierrot, niin aika hukassa olin pitkään tämän kanssa. Ehkä se nyt tästä...toivottavasti.

Tuossa meikäläisen kulutukset vuoden alusta.
3.-5.1 mulla oli testissä miten kone käyttäytyy sen erillisen shuntin ollessa manuaalisesti säädettynä täysin auki.
Muutokset ja uudet säädöt tein 5.1 päivällä, kun katselin ettei se testi juurikaan auttanut ja vastukset paukutteli päälle aika vinhaan tahtiin aiempaan verrattuna.
Kyllä se on vaan nyt todettava, että parempi se on antaa olla kuristettuna tuo toiselle jakotukille menevä linja.
Nyt kun löysin säädöt, joilla tuo tuntuu toimivan aiempaa paremmin, niin pitihän se kokeilla tänään, miten se selviytyy pelkällä kompuralla vastukset estettynä. Aamulla pudotin lisäyksen eston alemmas ja toimihan se vielä! Jaksoi nostaa käyttöveden täytön kompuralla, vaikka lämpökäyränä 3+0 ja minimenovesi 27.

Nyt saa luvan kelvata, kun ei tässä mitään ultimaattisia säästöjä olla hakemassa. Säädöt olen yrittänyt toki saada mahdollisimman taloudelliseksi, mukavuudesta kuitenkaan tinkimättä.
Hyvältä näyttää. Perussäädöt kohdallaan. 3 käyrä oikea jos haluaa laattalattiat ja tuloilman lämpimäksi myös pakkasella 10 >.
Itsellä 3-1 ja alin meno 26 eli hyvin samanlaiset. Tuhrailen suunnilleen pakkaspäivinä pientä uunia. Termostaatti liki jatkuvasti kiinni (säätö n:20) olohuoneessa, jossa uuni. Makuuhuoneissa tulevat tarvittaessa päälle. (Säätö n: 21-22) Laattalattiat voi pallasella tuntua lämpimältä mutta ei lämpömittari muutu juurikaan kun osa mene talon vaipasta pihalle. Tämä kulutus on loma-aikaan ilman kuumaa vettä. 5.1 tapahtui legionella ohjelma.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Ehkä se takkakin tähän torppaan vielä jossain vaiheessa tulee.
Takkavaraus löytyy, mutta pilpin uusimiseen ja ilppiin ja pihaan ym. meni vähän suunniteltua enemmän, kun muutimme tähän maaliskuun alussa
 
Ylös Bottom