Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

TOP82

Jäsen
Kovia pakkasia luvattu eteläänkin. Kävin avaamassa tuloilmapatterin venttiiliä vähän lisää. Nyt 2-kierrosta auki. Lämpökäyrä 3+1, näytöllä tuloilma 18.5° ja ulkona vajaa -11°. Minkäverran muilla on ruuvi auki näillä keleillä?

Huomasin myös että vaikka kompura käy niin kompressorin anturin lämpötila laskee pikku hiljaa. Eli ei teho riitä alkuunkaan enää näillä keleillä. Syksyllä kompuran käydessä tuon anturin lukema nousi varsin nopeaan kun lämmitystarve oli pieni. Menovesi oli äsken asteen alle lasketun, eli on pakko käyttää vastuksia suht taajaan, tällä tarkastelu hetkellä ei ollut vastuksia päällä, mutta kun tuo ero pyydetyn ja todellisen välillä kasvaa tarpeeksi niin tulevat varmaan hetkeksi mukaan jos oikein sen toimintaa olen ymmärtänyt tulkita.

Takkaa poltettu ja ILP myös tukena, olkkarissa 24 lämmintä, enempää ei viitsi lämmittää noilla kun käy tukalaksi. Huonetermarit säädetty noin 20asteeseen paitsi kh ja pesuhuone 22 ja lisäksi comfort asetus 6% eli käytännössä laattalattiat lämpimiä. Ei ole oikein ideoita miten tuota voisi vielä säätää että kulutus olisi maltillisempi, olisko muilla mitään ideoita? Kv pumppu on siinä oikealla puolen asento kolmosessa kuten suositus kun lattialämmitys.

jrinnes

Jäsen
Mä olen tuosta tuloilmaruuvista pannut ainakin merkille sen, että kun sitä on avannut noin yhden kokonaisen kierroksen, niin sen jälkeen ei ole tuloilman lämpötila ei muutu enää oikeastaan mihinkään vaikka sen avaisi kokonaan. Meillä käyrällä 2+0 tuloilman lämpötila on nyt hieman vajaan 20 asteen pakkasella ~17-18 astetta, eikä sitä sen korkeammalle saakaan.

TOP82

Jäsen
Mä olen tuosta tuloilmaruuvista pannut ainakin merkille sen, että kun sitä on avannut noin yhden kokonaisen kierroksen, niin sen jälkeen ei ole tuloilman lämpötila ei muutu enää oikeastaan mihinkään vaikka sen avaisi kokonaan. Meillä käyrällä 2+0 tuloilman lämpötila on nyt hieman vajaan 20 asteen pakkasella ~17-18 astetta, eikä sitä sen korkeammalle saakaan.
Huomasin myös syksyllä, että 7/8 kierrosta auki oli sopiva meille, pois lukien nämä kunnon pakkaset. Ja hyvin herkkä alue oli juuri tuossa 3/4 - 1 kierros auki. Otin nyt varoiksi reilusti tuon 2 kierrosta auki kun täälläkin varoiteltu siitä jäätymisriskistä. Pari astetta nousi verrattuna 7/8 auki. Taitaa käytännössä tosiaan olla nyt jo kokonaan auki...

cocotin

Jäsen
Säädöt vielä vähän hakusessa ja aamulla oli tuloilman lämpö 8-9 astetta kun ulkona pakkasta -23c. Laskin ilmanvaihdon kokeeksi pienemmälle kun en ehtinyt tuloilmaruuvia alkaa säätämään. Tuloilma nousi 15 asteeseen. Eilinen kokonaissähkönkulutus oli 54kw. Onkohan se ihan normaali? Vertailukohtaa ei ole kun asuttu niin vähän aikaa ok-talossa. Asunto on valmistunut 2018 ja 100m2. Lämmityskalustoa on Pilpin lisäksi ILP. Kämpässä lämmintä noin 23c ja asukkeja 2.
Kiitos vielä suosituksista ottaa käyttöön tuo Uplink, muutaman tunnin käyttökokemuksella vaikuttaa lupaavalta:)

hj

Jäsen
Niben sulattelu vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vaikuttaa siltä että tietyn ilmamäärän alapuolella tekee "kellosulatuksia" 2h20min välein. Kokeilin puhaltimien säätöjä 5% sisällä ja jokaisella nopeudella tulivat samalla aikavälillä. Pienemmillä puhallusnopeuksilla antaa höyrystimen mennä vain jonkin verran kylmemmäksi. Pitäneepä lähteä hakemaan raja-arvoa missä kohdin pääsisi 2h20min kellosulatuksesta pitempään väliin heti kun pahimmat pakkaset hellittävät..

hj

Jäsen
Säädöt vielä vähän hakusessa ja aamulla oli tuloilman lämpö 8-9 astetta kun ulkona pakkasta -23c. Laskin ilmanvaihdon kokeeksi pienemmälle kun en ehtinyt tuloilmaruuvia alkaa säätämään. Tuloilma nousi 15 asteeseen. Eilinen kokonaissähkönkulutus oli 54kw. Onkohan se ihan normaali? Vertailukohtaa ei ole kun asuttu niin vähän aikaa ok-talossa. Asunto on valmistunut 2018 ja 100m2. Lämmityskalustoa on Pilpin lisäksi ILP. Kämpässä lämmintä noin 23c ja asukkeja 2.
Kiitos vielä suosituksista ottaa käyttöön tuo Uplink, muutaman tunnin käyttökokemuksella vaikuttaa lupaavalta:)
Itse jätin kuusiokoloavaimen tuloilmaruuvin päälle. Etulevyn magneettiluukun kautta (oikeassa alareunassa) yltää kääntämään kädellä kuusiokoloavainta. Ei tarvitse koko etulevyä säädön vuoksi irroittaa.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tuo 54kwh kulutus eiliseltä vaikuttaa ihan hyvältä lukemalta näihin pakkasiin.
Meillä se oli 57kwh ja illaksi pakkanen kiristyi kuitenkin jo lisää.
Nyt kun pakkaset huidelleet siellä 17-20 välillä, niin kyllä se aika ahkerasti näyttää käyvän vastus avittamassa 2kw teholla menoveden lämpötilaa ja sulatuksia alkanut tulemaan taas melko säännöllisesti 2,5-3,0 tunnin välein.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Itse jätin kuusiokoloavaimen tuloilmaruuvin päälle. Etulevyn magneettiluukun kautta (oikeassa alareunassa) yltää kääntämään kädellä kuusiokoloavainta. Ei tarvitse koko etulevyä säädön vuoksi irroittaa.
Sama juttu. Sellainen taipuisa varsi vaan jatkon kanssa, niin pääsee kätevästi pienestä huoltoluukusta nopeasti säätämään, jos tarve vaatii.

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Hei,

Ongelmana on takkakytkimen käyttö. Tämä takkakytkin ymmärrykseni mukaan nostaa tulopuhaltimen tehoja. Kylmillä ilmoille (-15 C tai enemmän) takkakytkimen käytön yhteydessä tulee lähes aina hälytys:

”alhainen tuloilman lämpötila”

Kun takkakytkintä ei käytä, pumppu pelaa hyvin.

Mitä asetuksia kannattaisi muuttaa?
Mä lopetin takkakytkimen käytön siihen kun jäteilma meni niin pirusti sillon alas nopeesti. Eli annan olla normi ilmanvaihdon mutta avaan tuuletusikkunan ja sitten kun on syttynyt hyvin niin ikkuna kiinni.

Nibe f470

Jäsen
Tuo 54kwh kulutus eiliseltä vaikuttaa ihan hyvältä lukemalta näihin pakkasiin.
Meillä se oli 57kwh ja illaksi pakkanen kiristyi kuitenkin jo lisää.
Nyt kun pakkaset huidelleet siellä 17-20 välillä, niin kyllä se aika ahkerasti näyttää käyvän vastus avittamassa 2kw teholla menoveden lämpötilaa ja sulatuksia alkanut tulemaan taas melko säännöllisesti 2,5-3,0 tunnin välein.
Moi
Onko sulla toi vastus 2kw mulla 5,6kw pitäiskö koittaa tiputtaa täälläkin

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Moi
Onko sulla toi vastus 2kw mulla 5,6kw pitäiskö koittaa tiputtaa täälläkin
Mulla on nyt taas 4,7kw teholla. Pärjää näemmä tuonne -10 tai vähän ylikin sillä 2kw teholla, mutta nostin tuon siis eilen illalla, kun pakkaset painui sinne -15 ja käyttöveden täyttö kesti ja kesti.
Näyttää vain siis avittavan 2kw teholla tuota menoveden lämpötilaa, vaikka valittu 4,7kw max teho.

Edit: en sitten tiedä onko siitä varsinaisesti haittaa, vaikka käyttöveden täyttö tuntuu jurnuttavan siinä pikkasen vajaassa, pääsemättä ihan just prikulleen siihen säädettyyn pysäytyslämpötilaan? Oli nimittäin tehnyt sitä jo useamman tunnin. Pysäytys säädetty 51 ja se jäi pitkäksi aikaa siis vähän sen alle. Eli sinänsä sillä 2kw teholla olisi kai vielä pärjännyt. Mitä sanoo @Tulihäntä tähän?

Viimeksi muokattu:

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Eli sinänsä sillä 2kw teholla olisi kai vielä pärjännyt. Mitä sanoo @Tulihäntä tähän?
Ihan hyvin täällä tuo 2kw riittää takan kanssa. Tosin vastukset käy aika paljon jeesaamassa. Nibe syönyt tänään tähän mennessä 25kwh, josta 14kwh tullut lisäyksestä. Aamulla oli hieman vajaa -18C.

Jos nibessä on uusin tai toiseksi uusin softa, niin välttämättä ei kannata rajoittaa 2kw asti lisäystä. Nibe osaa aika hyvin päättää mitä tehoa se käyttää. Lähinnä tarkoitan ettei joku mene rajaamaan 2kw ja lähtee sen jälkeen pariksi päiväksi pois kodistaan. Tuossa on riskinsä, koska -20C alapuolella pelkkään tuloilmaan voi mennä se 3kw. Meillä asunto pysyy lämpimänä takan avulla ja samalla siitä saadaan reippaasti energiaa poistoilmaan.

Liitteet

Nibe f470

Jäsen
Mulla on nyt taas 4,7kw teholla. Pärjää näemmä tuonne -10 tai vähän ylikin sillä 2kw teholla, mutta nostin tuon siis eilen illalla, kun pakkaset painui sinne -15 ja käyttöveden täyttö kesti ja kesti.
Näyttää vain siis avittavan 2kw teholla tuota menoveden lämpötilaa, vaikka valittu 4,7kw max teho.

Edit: en sitten tiedä onko siitä varsinaisesti haittaa, vaikka käyttöveden täyttö tuntuu jurnuttavan siinä pikkasen vajaassa, pääsemättä ihan just prikulleen siihen säädettyyn pysäytyslämpötilaan? Oli nimittäin tehnyt sitä jo useamman tunnin. Pysäytys säädetty 51 ja se jäi pitkäksi aikaa siis vähän sen alle. Eli sinänsä sillä 2kw teholla olisi kai vielä pärjännyt. Mitä sanoo @Tulihäntä tähän?
Paljonko sulla on teho sähkölämpö mulla siinä 2kw

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Sulla toi aika kerroin aika pieni mulla 328 kone alle vuoden käytössä. mitä se tarkottaa
Mulla Nibe asennettu vasta 11.4.2018. Eli keväällä käytti jonkin verran vastuksia, kun oli ihan vaan perussäädöissä ja nyt varsinaisesti eka talvi tämän kanssa. Säätöjä olen alkanut hakemaan oikeastaan vasta nyt syksystä alkaen.

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Tuo lisäyksen aikakerroin ei ole kovin tarkka. Esim. Itsellä on ollut vuotokaudessa 2h lisäystä, eli 4kwh, niin lisäyksen aikakerroin on noussut luokkaa 0,3h. Mitään logiikkaa en ole tuolle löytänyt.

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Ilmatieteenlaitoksen mukaan ulkona -28C. Oma mittari lakkasi eilen näyttämästä ulkolämpötilaa. Niben anturi on suoraan iv:n oton sivulla ja näyttää yleensä pari astetta vähemmin mitä todellinen lämpötila on. Nibe on edelleen 2kw vastuksilla ja tuloilmaa kävin piirun verran avaamassa illalla. Vieläkin tuo 2kw riittää tähän taloon. Illalla oli toki takka lämpimänä ja puolenyön jälkeen myös mitsu on saanut vapaasti tehdä töitä. Eilen Nibe söi 38,8kwh, josta 23,6kwh lisäystä. Kompressori kulutti siis 15,2kwh.

Liitteet

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Ennätys rikki. Viime vuorokauden aikana 56 kwh kulutus. Viekö paljon jos auto on n 2 tuntia lämmityksessä? Eilen ei ollu ees pesukone päällä astianpesukone oli ei tavallinen.

jrinnes

Jäsen
Lyökää nyt lyötyä vielä lisää niiden kulutustenne kanssa. :confused: Eilisen kulutus 97,56 kWh ilman mitään ihmeellisempää kulutusta. Auto oli reilun tunnin lämmityksessä ja astianpesukone päällä, mutta ei muuta. :rolleyes:

Lisäksi tuo meidän Nibe on ilmeisesti viime yönä paskonut tuloilmapuhaltimen laakeritkin. Sellainen mekkala ainakin kuuluu tuolta eteisen nurkasta. o_O Otin suodattimet irti ja ruuvasin myös sen muovipaneelin pois paikoiltaan jonka takana puhaltimet on. Ei ollut jäätä eikä mitään muutakaan ylimääräistä siellä välissä. Täytyy iltapäivällä soittaa huoltomies paikalle, jos ääni ei päivän mittaan lauhtumisen myötä häviä. Tuo vehje on reilun vuoden ehtinyt tuolla pyörimään, eli johan se nyt alkaa olemaan aikakin vaihtaa laakereita. :mad:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Lyökää nyt lyötyä vielä lisää niiden kulutustenne kanssa. :confused: Eilisen kulutus 97,56 kWh ilman mitään ihmeellisempää kulutusta. Auto oli reilun tunnin lämmityksessä ja astianpesukone päällä, mutta ei muuta. :rolleyes:

Lisäksi tuo meidän Nibe on ilmeisesti viime yönä paskonut tuloilmapuhaltimen laakeritkin. Sellainen mekkala ainakin kuuluu tuolta eteisen nurkasta. o_O Otin suodattimet irti ja ruuvasin myös sen muovipaneelin pois paikoiltaan jonka takana puhaltimet on. Ei ollut jäätä eikä mitään muutakaan ylimääräistä siellä välissä. Täytyy iltapäivällä soittaa huoltomies paikalle, jos ääni ei päivän mittaan lauhtumisen myötä häviä. Tuo vehje on reilun vuoden ehtinyt tuolla pyörimään, eli johan se nyt alkaa olemaan aikakin vaihtaa laakereita. :mad:
Älä välitä, niin se oli mullakin 96kwh eilinen kulutus, kun ulkona ka. -19,82... ;)
Ja otetaan huomioon, että paritalossa se kulutus on yleensä muutoinkin pienempää kuin okt. Onhan niissä yksi ulkoseinä vähemmän ;)

Takkaa on kyllä ikävä näillä keleillä!

cocotin

Jäsen
Älä välitä, niin se oli mullakin 96kwh eilinen kulutus, kun ulkona ka. -19,82... ;)
Ja otetaan huomioon, että paritalossa se kulutus on yleensä muutoinkin pienempää kuin okt. Onhan niissä yksi ulkoseinä vähemmän ;)

Takkaa on kyllä ikävä näillä keleillä!
Meillä meni eilen 73,01kw, tosin onhan kämppä vaan sen 100m2. Vaihdoin eilen aamulla sen ilmanvaihdon 2 nopeudelle eli melkein puolelle teholle normaalista johtuen siitä aamuisesta tuloilman lämpötilasta. Se aiheutti sen että sulatuksia tuli pienennyksen jälkeen alle tunnin välein, mutta eipä ainakaan jäätynyt. Ehkä kulutus olisi ollut vähemmän jos sulatuksia olisi ollut järkevästi eikä 0,5-1h välein :hmm:
Itsellä ei ole takkaa ikävä :)eipä tarvii siivoilla niitä roskia ja tuhkia ympäri kämppää eikä hankkia "ilmaisia" puita;)

Jamo70

Aktiivinen jäsen
No eipä mulla ole neliöitä paljoa enempää (109,5m²), mutta vanhempi rakennus (rak 2010).
Yllättävän iso ero eilen kuitenkin, vaikka olen rajoittanut muiden, paitsi märkätilojen kiertoja.
Vastukset kyllä nakkeli eilen päälle ihan yhtä soittoa.
Lämpökäyränä 3+0 ja sillä märkätilat ovat pysyneet noin 21,5-22,0 välissä.

cocotin

Jäsen
"Ennen pelkäsin pimeää, mutta sähkönsiirtolaskun saatuani olen alkanut pelkäämään valoa?" :D
Juuri näin :D
Ei sinänsä mitään väliä, mutta tuli tällainenkin huomio minkä kuvasta näkee parhaiten. Ei omasta mielestä ainakaan loogista tuo sulatusvälin muutos. Eli laskin ilmanvaihtoa melkein puolella aamulla (punainen nuoli) ja silloin tuli kaksi sulatusta melkein heti peräkkäin. Sitten sulatusväli meni melkein samaan kun normaalilla ilmanvaihdon nopeudella, mutta jostain syystä illalla sulatusväli muuttui tuohon noin 0,5h. Sillä se jatkui aamuun saakka jolloin nostin ilmanvaihdon normaalille tasolle jolla sulatusväliksi tuli noin 2h. Tuossa välissä ei asetuksiin tehty muutoksia eikä olosuhteet sisällä muuttuneet, paitsi illalla tuli suihkuteltua joka näkyy käyrässä loivempana kohtana.

Liitteet

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Ei omasta mielestä ainakaan loogista tuo sulatusvälin muutos. Eli laskin ilmanvaihtoa melkein puolella aamulla (punainen nuoli) ja silloin tuli kaksi sulatusta melkein heti peräkkäin. Sitten sulatusväli meni melkein samaan kun normaalilla ilmanvaihdon nopeudella, mutta jostain syystä illalla sulatusväli muuttui tuohon noin 0,5h.
No jos jo tuossa kuvan alussa jäteilma vedetään -5C tasolle, niin ei se yhtään sen paremmin toimi jos ilmamääriä vielä laskee. Jos poistoilmaa ei tule, niin ei siinä ole energiaa mitä pumpata. Ja kun kompressori ei ole invertteriohjattu, vaan käy joko 100% tai 0%, niin silloin jäteilma menee kunnolla pakkaselle. Lopputulos on tuo. Paremmin olisi energiaa säästynyt vaikka sammuttamalla koko kompressori ja pelkällä sähköllä lämmittäminen.

cocotin

Jäsen
Lähinnä ihmettelin sitä miksi sulatuksien tiheneminen tuli tuntien päästä siitä kun laskin ilmanvaihtoa. Olisin itse luullut että vaikutus tulee lähes heti (miltä alkuun näyttikin). Se oli heti selvillä että homma ei tule toimimaan pienemmällä ilmanvaihdolla, sillä oli tarkoitus vaan turvata koneen toiminta kunnes tuloilman lämpöä sai ruuvista säädettyä isommalle ja myös testata mielenkiinnosta miten usein sulattaa pienemmillä ilmamäärillä.

Ja tarkoituksella ei jäteilmaa vedetä pakkaselle. Sitä vaan ei normaalilla ilmanvaihdolla saa pysymään nollassa tai plussalla. Ilmanvaihdon säätäjäkin sanoi että kahden hengen talouteen nykyinen normaaliasetuskin on yläkanttiin ja voisi olla paljon pienempi. Sisälämpöäkään ei viitsisi nostaa nykyisestä kun paikoitellen on jo 23-24. On siis ilmeisesti vaan tyydyttävä tuohon kahden tunnin välein tapahtuvaan sulatukseen.

Pitää vielä joskus testata kulutuksia pelkillä vastuksilla että miten paljon vähemmän vie verrattuna siihen että kompura sulattaa puolen tunnin välein.

TOP82

Jäsen

97 kWh meni meilläkin eilen. Ja takassa korillinen puita. Eikä ILPistäkään varmaan enää kovin paljon apuja ollut. 120 neliötä talossa. Jonkun verran meillä varmaan lisää kulutusta autotallin ja varaston +10 asteen peruslämpö sähköpattereilla, yhteensä reilut 40 neliötä. Pitäisi laittaa kulutusmittari siihen patterin johdon väliin nii saisi senkin selville. Mutta on joskus mennyt yli 120kWh per päivä, että sitä ennätystä ei vielä rikottu

cocotin

Jäsen
Yllättävän paljon patterit vie ihan tuollaisessa ylläpitökäytössä, eli kannattaa seurata kulutusmittarilla. Siitä sitten laskemaan että josko jokin edullinen ilp maksaisi tuollaisessa itsensä takaisin:)

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Kun se vastusteho on nyt asetettu max 2,0kw, niin seuraan nyt tällä hetkellä sitä, että mihin ulkolämpötilaan asti Nibe jaksaa tehdä käyttöveden täytön, ilman että täyttö keskeytyisi sulatuksille menoon. Kun alkaa menemään turhan helposti ja usein sulatuksille ja täyttö jää vajaaksi, niin luulisin sen olevan hyvä hetki nostaa vastustehoa pykälää korkeammaksi.

En mä nyt muuta neuvoa tuohon osaa sanoa. Näin mä pääsin ”jyvälle” edes jollain tapaa ja suurena apuna on ollut tuo Nibe UpLink.

Viisaammat saa oikoa!
Jamo: mitenkä seuraat tuota 2.0 kw:n vastusteholla että "että kun täyttö jää vajaaksi niin hyvä hetki nostaa vastustehoa"? Mistä siis
toisin sanoen voi katsoa sen, että mihin lukemaan käyttöveden täytön tulisi nousta? kiitos!

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Jamo: mitenkä seuraat tuota 2.0 kw:n vastusteholla että "että kun täyttö jää vajaaksi niin hyvä hetki nostaa vastustehoa"? Mistä siis
toisin sanoen voi katsoa sen, että mihin lukemaan käyttöveden täytön tulisi nousta? kiitos!
Sen tietää esim. siitä, kun sähkövastusanturin lämpötila ei tahdo enää nousta ja käyttöveden täyttö jää junnaamaan paikalleen.

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Ok.
Mulla on aikeissa ensi kuun lopusta vaihtaa vähän arvoja mitä rupean ruutupaperille merkkaamaan aamuin illoin.. Mitkä olisi teen mielestä hyvä laittaa tähän listalle, jotta niistä olisi jotain iloakin?

Käyttöveden täyttö?
Ulkolämpötila?
Menovesi ja laskettu menovesi?
Jäteilma ja tuloilma?

TOP82

Jäsen
Ok.
Mulla on aikeissa ensi kuun lopusta vaihtaa vähän arvoja mitä rupean ruutupaperille merkkaamaan aamuin illoin.. Mitkä olisi teen mielestä hyvä laittaa tähän listalle, jotta niistä olisi jotain iloakin?

Käyttöveden täyttö?
Ulkolämpötila?
Menovesi ja laskettu menovesi?
Jäteilma ja tuloilma?
Hetkellisten arvojen tarkkailemisen sijaan kannattaisi laittaa vaikka tikku kiinni pariksi viikoksi. Esim tuloilman lämpötilassa on hetkellistä vaihtelua ja pidemmällä tarkastelu välillä näkee paremmin missä keskiarvo liikkuu. Sama juttu noiden muiden mittausarvojen kanssa. Esim menolämpötila voi olla välillä alle lasketun ja välillä yli. Se kuuluu laitteen normaaliin toimintaan, on joku tavoitearvo johon pyritään parhaan mukaan mutta säätötekniikassa on aina mukana pieni viive jolla järjestelmä vastaa. Vähän kuin autolla ajaisi liukkaalla tiellä, koko ajan joutuu ohjaamaan että pysyy tiellä, etäisyys tien reunaan ja keskiviivaan vaihtelee, mutta niin kauan on kaikki hyvin kun pysyy omalla kaistalla.

Teesse

Jäsen
Kertokaas viisaat, minulla on infoviestejä täynnä (nyt kun menin niitä katsomaan) tuo "valvontakytkin aktiivinen" ilmoituksia. Niitä tulee tasaisesti ja näköjään on tullut jo vuoden. Kun menee katsomaan statusta, näyttää se tämän:

virta EB100-BE1 0.0A
virta EB100-BE2 0.0A
virta EB100-BE3 0.0A

Eli ihan kuin tuota mittausta ei olisi kytketty? Onko tällä mitään käytännön väliä edes? Ikinä ei ole ollut kylmä edes yli 20 asteen pakkasilla ja kesällä ei ollut kylmää, eli toi laite on toiminut just kuten pitää vailla mitään ongelmia. Kannattaako tässä ottaa yhteyttä asentaneeseen tahoon vai mennä vaan tällä eteenpäin? Sähkövastuksia toi on toki kovilla pakkasilla käyttänyt, eikä niitä ole katkonut, talossa on 3x25A liitännät.

cocotin

Jäsen
Ei varmaan olekkaan kylmä jos vastukset on hyväksytty olemaan päällä isolla teholla. Ne pitävät huolen että käyttövettä ja lämpöä riittää.
Se on eriasia miten paljon pienemmällä sähkölaskulla pääsisit jos asetuksia saisi paremmaksi.
Jos "mittaus" on kytkemättä voi käydä niin että pääsulakkeet napsahtaa jos kuorma nousee liian kovaksi jollakin vaiheella. Tämä esimerkiksi jos pilpissä on paljon vastustehoa käytössä ja kytketään lisäksi vaikkapa kiuas tai hella.
Parempaan vastaukseen en nyt kykene :) Auttakoot viisaammat:)

Teesse

Jäsen
Okei kiitos! Mulla on tuossa maks 5.6kW asetettuna ja on kyllä ollut saunaa, uunia ja ties mitä päällä (autojen lämppäreitä kaksin kappalein) jne. ja tosiaan mitään ongelmia ei ole ollut. Huomasin tämä vasta nyt (aloittelija) koska taloon hankittiin ILP tuon kaveriksi. Menin säätämään käyrää hieman loivemmaksi kun tuppasi olemaan niin pirun kuuma ja sitten kurkkasin tuonne historiaan.

Omistusaikana ei tosiaan ole ollut kuin yksi häläri ja se oli suodatinhälytys. En ees kehtaa sanoa miltä ne näytti ne suodattimet (siksi pistän kuvan)...

Muutenhan tämä on ollut varsin kiva laite kaikkineen. Varaavasta takastakin on iloa ollut.

Liitteet

Ylös Bottom