Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mitä tuo kompressorin anturi kertoo varsinaisesti?

Sorry luulin jo vastanneeni sinulle tähän, mutta se olikin unohtunut :)

Yritän oman tietämykseni mukaan selittää tuon ja korjatkoon joku muu, jos puhun puuta heinää.

Kompressorin anturi on kattilan alalaidassa ja vain hieman sitä ylempänä on sähkövastusanturi.
Kun tulee lämmityksen tarve, eli käyttöveden lämpötilaa laskee alle asettamasi alarajan, niin kompressori käynnistyy tekemään lisää lämmintä vettä kattilaan. Se kertoo siis kompressorin teholla tehdyn lämmön.
Tuo kompressorin anturi on hyvä mittari ja sen graafi kertoo myös kuinka pitkälle selvitään pelkällä kompuralla ilmojen kylmetessä. Mikäli sitä ja sähkövastusanturia ei saada nousemaan käyttöveden tekemiseksi ja se jää vain junnaamaan vajaaksi käyttöveden täytön yhteydessä, niin silloin se on hyvä indikaattori sille, että tarvitaan sähkövastusta avuksi.
Tuo kompressorin anturi myös jää pitämään käyttöveden lämmityksen jälkeen menoveden lämpötilaa (eli sitä mikä valitsemasi käyrän mukaisesti on laskettu menovesi).

Se miten tuon saa toimimaan ja jaksamaan pelkällä kompressorilla, niin onkin jo monen tekijän summa. Siihen vaikuttaa lämpökäyrä ja menoveden lämpötila, tuloilman lämpötila, ilmanvaihdon määrä jne.

Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Ja lisäksi kysymys, että onko NibeUpLink tökkinyt muilla viime päivinä?
Olen tässä yrittänyt seurailla nyt aktiivisemmin sitä, kun testailen Smart Price Adaptionia ja historiatietojen näkymään saaminen on puhelimen appissa ollut välillä hankalaa ja tuo ilmoittaa vain usein ”Yritä uudelleen”

Edit: itse itselleni vastaten. Kävin nettisivuilla vilkaisemassa ja kyllähän siellä näyttäisi lukevan oranssilla pohjalla ”Service Status”

Tarkoittaako tuo nyt sitten ruuhkaista serveriä vai jotain huoltotoimenpiteitä vai mitä?
Minullakin uplink sivut on toiminut tahmeasti pari päivää, mutta toimii kuitenkin.

juhamat

Aktiivinen jäsen
Suodattimet vaihdan melko säännöllisesti, ehkä kerran kuussa. Nyt viestisi motivoimana vaihdoin taas ja oli melko likaiset vaikkei edellisestä vaihdosta kauaa ole. Tien vieressä asumisen haittoja kai.

Puhaltimen nopeuksia olen alkuperäisessä suhteessa nostellut muutamia prosenttiyksiköitä mutta ehkä voisi vielä kokeilla nostaa. Tämän päivänä aikana on sulatellut jo viidesti.

Ja vastukset tosiaan estettynä nyt kokeilun vuoksi ja viime yön pakkasten perusteella saisivat olla käytössä, ainakin jos nyt vakiintuu yölämmöt vähitellen nollan tietämille. Selittänee myös ne jäätymissuojaus hälytykset ilmoitukset joita viime yönäkin tullut useampi.
Mulla Nibe on sulatellut 10 kertaa toukokuun jälkeen. Käytännössä syyskuussa pari kertaa ja muuten lokakuussa. Ja mielestäni se sulattelee mulla turhan herkästi. Sulla on varmaan säätöjen kanssa probleemaa ellei peräti jotakin rikki jos se kesälläkin sulattelee, mikä kuulostaa jo erikoiselta.

O_o

Jäsen
38511FE4-E2A3-4486-80ED-025441FDB682.png

Mistäköhän johtuu, että sulattelee näin usein? Vastuksen esto näköjään päällä ja ei oikein meinaa näemmä tehot riittää - vaikuttaako asiaan?

Pee

Tulokas
Lainataan ketjua myös omaan kysymykseen. Mistähän voi johtua, että huoltotiedoissa maksimi sallittu kompressorin taajuus on 99hz, kun mitään taajuuksien estoja ei ole käytössä? Aikaisemmin tuolla luki max 120hz, mutta se on jostain syystä muuttunut. Kyseessä uusi F750 + SAM42

Liitteet

• IMG20221024164424.jpg
    IMG20221024164424.jpg
    158 KB · Katsottu: 170
  • IMG20221024164410.jpg
    IMG20221024164410.jpg
    123,4 KB · Katsottu: 163

Teka123

Jäsen
Lainataan ketjua myös omaan kysymykseen. Mistähän voi johtua, että huoltotiedoissa maksimi sallittu kompressorin taajuus on 99hz, kun mitään taajuuksien estoja ei ole käytössä? Aikaisemmin tuolla luki max 120hz, mutta se on jostain syystä muuttunut. Kyseessä uusi F750 + SAM42
Höyrystysrajoitus tullut vastaan (eli höyrystin bt16 -17°C) jossain vaiheessa. Mulla tällä hetkellä näyttää olevan maks.sallittu taajuus 82Hz. Tuohon vaikuttaa mm. ilmamäärä ja poistoilman lämpötila, että millä kompressorin taajuudella saavuttaa tuon höyrystysrajoituksen rajan.

• Tykkää
Reactions: Pee

Jamo70

Aktiivinen jäsen
katso liitettä 81331

Mistäköhän johtuu, että sulattelee näin usein? Vastuksen esto näköjään päällä ja ei oikein meinaa näemmä tehot riittää - vaikuttaako asiaan?

Ei tuo nyt niin paljon ole. Kolme sulatusta näyttäisi olevan ja se viimeisin siis juuri kuvanottohetkellä.
Jos graafissa näkyisi sähkövastus- ja kompressorin anturi, niin osaisi vähän paremmin sanoa riittääkö tehot vai ei.

Mutta näin nopeasti katsottuna oma diagnoosi:

-Vastukset vielä estettynä ja kompressori joutunut tekemään aika pitkiä jaksoja, ollen käynnissä pitkään. Helposti homma kääntyy lopulta sulatukselle, mikäli kompressori ei jaksa tehdä valmiiksi käyttöveden täyttöä. Eli tehot ei enää tahdo riittää.
-Toinen vaihtoehto on turhan alhainen ilmanvaihto.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Eikös tuossa kolmas ole juuri lähdössä käyntiin? Kuuluuko niitä noin usein olla?
Joo kolmas tuloillaan. ”Käyttöveden täyttö” on laskenut eli lämmintä vettä on kulunut enemmän. Tuollakin on yhteys sulatustiheyteen kuten poistoilmavirtauksella. Jäteilman lämpö pysyy enimmäkseen nollan paikkeilla, joten mielestäni ei ole tarvetta tehdä säätöjä. Jos haluat niin vaikkapa 3 % voisi nostaa tulo- ja poistoilmapuhaltimen tehoa. Saattaisi pitää jäteilmaa plussan puolella ja vähentää vielä sulatuksia.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Joo kolmas tuloillaan. ”Käyttöveden täyttö” on laskenut eli lämmintä vettä on kulunut enemmän. Tuollakin on yhteys sulatustiheyteen kuten poistoilmavirtauksella. Jäteilman lämpö pysyy enimmäkseen nollan paikkeilla, joten mielestäni ei ole tarvetta tehdä säätöjä. Jos haluat niin vaikkapa 3 % voisi nostaa tulo- ja poistoilmapuhaltimen tehoa. Saattaisi pitää jäteilmaa plussan puolella ja vähentää vielä sulatuksia.
Juu olihan tuossa tosiaankin käyttöveden täyttö sentään näkyvissä. Tuomio on se, ettei tehot riitä enää kompurassa nostamaan käyttöveden täyttöä. Sen näkee jo siitä graafista selkeästi.

O_o

Jäsen
Juu olihan tuossa tosiaankin käyttöveden täyttö sentään näkyvissä. Tuomio on se, ettei tehot riitä enää kompurassa nostamaan käyttöveden täyttöä. Sen näkee jo siitä graafista selkeästi.
Jeps kiitoksia kommenteista. Näin tosiaan on ja tuon juurikin tuon asian kanssa tässä koitan tasapainoilla eli että kuinka alhaisille lämpötiloille olisi mahdollista päästä ilman vastuksia.

Jos haluaisi vielä matalammille lämpötiloille päästä niin auttaisikohan, että:
-Ilpillä nostaa sisälämpötilaa asteen korkeammaksi
-Pitäisi lämmityskäyrän enemmänkin flättinä siten, että lämpötilojen laskiessa kompuran kuorma pysyisi koohtuullisempana eikä pitäisi pystyä lämmittämään sekä lattiaa että ilmaa

Onkos muuten tuota käyttöveden lämmitystä jotenkin mahdollista priorisoida? Ja onko näissä pohdinnoissa edes mitään järkeä eli onko se ajoittainen vastusten käyttö edes niin myrkkyä lopulta?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Onkos muuten tuota käyttöveden lämmitystä jotenkin mahdollista priorisoida? Ja onko näissä pohdinnoissa edes mitään järkeä eli onko se ajoittainen vastusten käyttö edes niin myrkkyä lopulta?

Yksi tapa priorisoida se käyttöveden lämmitys on ottamalla Smart Price Adaption käyttöön ja valitsee sieltä pelkän käyttöveden.
Mulla on se nyt parhaillaankin testissä ja pelkän käyttöveden osalta.
Asetuksia kuinka paljon sähkön tuntihinta vaikuttaa löytyy 1,2,3 ja 4.
Alussa mulla oli asetuksella 2 ja se käytti aina käyttöveden lämmityksessä vastusta apuna pelkästään sitä tehdessään.
Tänään vaihdoin asetukselle 4 ja koko päivän tuo laite on hyrskyttänyt ilman vastuksia.
Nyt illalla myöhään tuo pitäisi mennä käyttöveden lämmitykselle ja on siinä ja siinä ehtiikö menemään ennen sitä sulatukselle.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Jos haluaisi vielä matalammille lämpötiloille päästä niin auttaisikohan, että:
-Ilpillä nostaa sisälämpötilaa asteen korkeammaksi
-Pitäisi lämmityskäyrän enemmänkin flättinä siten, että lämpötilojen laskiessa kompuran kuorma pysyisi koohtuullisempana eikä pitäisi pystyä lämmittämään sekä lattiaa että ilmaa

Kyllä ilpillä pystyy auttamaan tuossa aika paljonkin.
Joutuu vain hakemaan sen balanssin missä lattia ei tunnu itselleen liian kylmältä.
Mulla kiertää keittiön laattalattialla jakotukilta käsin säädettynä pieni liru ja joudun sen tason aina hakemaan pakkasten tullessa sopivaksi.

Asi

Jäsen
Mulla Nibe on sulatellut 10 kertaa toukokuun jälkeen. Käytännössä syyskuussa pari kertaa ja muuten lokakuussa. Ja mielestäni se sulattelee mulla turhan herkästi. Sulla on varmaan säätöjen kanssa probleemaa ellei peräti jotakin rikki jos se kesälläkin sulattelee, mikä kuulostaa jo erikoiselta.

En keksi mikä asetus se voisi olla, paitsi jos ilmanvaihto on liian hiljaisella. Pitänee koittaa kaivaa jonkun kesän päivän kuvaaja ja katsoa mitä tapahtunut.

On tämä kyllä yhdenlaista. Kuinka monessa taloudessa mahdetaan tämän talven aikana havahtua oman PILPin sähkönkulutukseen kun ei ole ikinä halpojen hintojen vuoksi tullut perehdyttyä laitteen toimintaan.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Jeps kiitoksia kommenteista. Näin tosiaan on ja tuon juurikin tuon asian kanssa tässä koitan tasapainoilla eli että kuinka alhaisille lämpötiloille olisi mahdollista päästä ilman vastuksia.

Yksi asia muuten minkä moni saattaa unohtaa tai jättää huomiotta, niin on tuo Niben ilmoittama ulkolämpötila.

Meillä ainakin Niben oma anturi näyttää todellisuutta vähemmän, sillä se on sijoitettu aika ylös tuonne lähelle räystäitä.
Esim. tälläkin hetkellä Nibe näyttää -1,7C ja sitten toinen oma mittari, joka on sijoitettu noin 1,5m korkeuteen maanpinnasta näyttää -4,0. Ja tuo on lähempänä todellisuutta tällä hetkellä meillä, kun sen olen kokeillut eri mittareilla.

Asi

Jäsen
Tällaista piirtää meillä, jos katsoo koko vuoden ajalta niin noita jäteilman -10c piikkejä on jatkuvasti, paitsi heinä-syyskuun ajalla ei kovin montaa.

Liitteet

• Screenshot_20221025-083149.jpg
    Screenshot_20221025-083149.jpg
    199,1 KB · Katsottu: 146

Topjanne

Jäsen
Olettaisin, että kaipaa lisää ilmanvaihtoa. Kokeile lisätä vaikka 5% molempiin puhaltimiin.

Puhaltimen tahdistettu käyttö (5.1.99) vähentää lämpimän ilman ulospuhallusta silloin, kun kompressori lepää. Oletuksena tietenkin, että ilmanvaihdon nopeus 2 on asetettu pienemmälle kuin normaaliasetus.

Viimeksi muokattu:

AnttiM

Tulokas
Terve!
Kysymys tietäjille koskien Nibe 470:sta.Kaikki hyvin periaatteessa siihen asti kun lämpötila ulkona laskee pakkaselle. Eilen aamulla oli -5c ulkona niin käyttöveden lämpö laskee hiljaksiin,enkä saa sitä nousemaan millään.En saa vastuksia päälle millään toiminnolla.Tähän liittyy myös se että alkaa pätkimään sulaketta päältä.kun kääntää sulakkeen takaisin on-asentoon,pientä lämpenemistä tapahtuu mutta ei riittävästi että vesi oikeasti lämpenisi.No tänä aamuna kun on nollassa nii sulake pysyy päällä ja lämpenemistä tapahtuu.

Topjanne

Jäsen
Sulakkeen pätkiminen voisi johtua vaiheen liiallisesta kuormituksesta. Oliko samaan aikaan päällä kiuas, autonlataus tms? Ja ilmeisesti virrantunnistimia ei ole asennettu.

Lisäyksen sallittua maksimitehoa voi säätää alemmas vaikka 4.6kW

Jamo70

Aktiivinen jäsen
En ymmärrä miksi ne virtatunnistimet jätetään asentamatta lähes poikkeuksetta.
Sama oli meillä ja mun piti vaatia asentajia tulemaan uudelleen saattamaan työ asianmukaisesti loppuun.
Sama oli kummitytön uudessa asunnossa, kun kävin siellä katsomassa hänen muuttaessaan.

Erityisesti ihmetyttää se, että kyseinen LVI-alan yritys on Niben omia virallisia ja kouluttamia jälleenmyyjiä. Tietämättömyyteen ei tässä asiassa ainakaan voinut vedota, vaan kyllä se oli ihan tietoista välinpitämättömyyttä.
Muutoinkin olen antanut palautetta Niben suuntaan tästä aikoinaan, että asennuksen tulisi sisältää ehdottomasti ilmanvaihdon säätö/mittaus samassa yhteydessä. Nyt sitä ei edes tarjottu ja se piti erillisenä toimenpiteenä suorittaa lisämaksusta myöhemmin. Arvatkaa vain otinko koneen asentaneelta yritykseltä tuota enää…:)

Viimeksi muokattu:

Topjanne

Jäsen
Meillä vaihdettiin tämä 410:n tilalle eikä siinäkään ollut tunnistimia. En muista olisiko siihen edes saanut niitä. Mutta vain kerran on pääsulake palanut 18 vuoden aikana eikä sekään johtunut suoranaisesti Nibestä.

AnttiM

Tulokas
Sulakkeen pätkiminen voisi johtua vaiheen liiallisesta kuormituksesta. Oliko samaan aikaan päällä kiuas, autonlataus tms? Ja ilmeisesti virrantunnistimia ei ole asennettu.

Lisäyksen sallittua maksimitehoa voi säätää alemmas vaikka 4.6kW
ei ollu muuta kuormitusta.tuo lisäyksen maksimi mulla on 4,6kw.en tiiä noista virrantunnistimista että onko‍♂️Sekö auttaisi tähän??tämäkään ongelma ei oo ollu aina. onko joku joku säätö vituillaan tai jotain paskana. Mutta pikku-pakkasella tekee tuon‍♂️

oltsik

Aktiivinen jäsen
olen havainnut että laite jollain kriteereillä rajoittaa itse itseään jossain tapauksissa jolloin max sallittu on muuta kuin joko itse asetettu rajoitus tai max 120Hz. Täsatä ei kannata huolestua kunnes on riittävästi pakkasia et näät et oikeesti rajoittaako kone itsensä alle maksimin...

• Tykkää
Reactions: Pee

Topjanne

Jäsen
Miten pitkä aika kannattaisi valita keskiulkolämpötilan suodatusajaksi? Nyt kun on ollut pari kylmää yötä, niin 24h estää vastuskäytön, koska päivät ovat vielä kohtuullisen lämpimiä. 12h puolestaan sallii vastukset pitkälle iltapäivään. Olisiko siis joku 3h tai 6h sopiva? 0h tuntuu vähän hätäiseltä.

Lisäyksen pysäytys on asetettu nyt 3 asteeseen.

Topjanne

Jäsen
Meillä vaihdettiin tämä 410:n tilalle eikä siinäkään ollut tunnistimia. En muista olisiko siihen edes saanut niitä. Mutta vain kerran on pääsulake palanut 18 vuoden aikana eikä sekään johtunut suoranaisesti Nibestä.
410 olisi saanut virrantunnistimet lisävarusteena.

470 asennusohjeessa kohdassa "Liitäntämahdollisuudet", joten ei ole pakollinen siinäkään.

Viimeksi muokattu:

muhvi

Jäsen
Moro! Ootteko miettinyt tulevaa talvea, jos alkaa sähkökatkoja tulemaan, nii millä suojata f470 lämmityspatterin jäätyminen. Meilä ainakaan ei ole sulkupeltiä ennen patteria. Jos ulkona on esim. -20 pakkasta, nii mitenköhän herkkä patteri on jäätymään? Jos katkon kesto on esim. 4h. Jos katkoista ilmoitetaan aikasempaan, nii raitisilma putkeen tökkää tulpan siksi aikaa.

AnttiM

Tulokas
Oliko pääsulake vai pelkästään Nibelle menevä ja oliko vain yksi kolmesta? Jos pääsulake, niin virrantunnistimet voisi auttaa.
Joko yks tai kaks menee pois päältä.yleensä siellä on vaan yksi päällä mutta se riittää lauhalla kelillä. Nollan alle kun menee lämpö nii sitten saa alkaa se naksuttelu jos haluaa veden lämpöä nostaa. Ja kuten sanottua eilen pikku pakkasella ei auttanut mikään.esim tilapäinen luksus.

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Miten pitkä aika kannattaisi valita keskiulkolämpötilan suodatusajaksi? Nyt kun on ollut pari kylmää yötä, niin 24h estää vastuskäytön, koska päivät ovat vielä kohtuullisen lämpimiä. 12h puolestaan sallii vastukset pitkälle iltapäivään. Olisiko siis joku 3h tai 6h sopiva? 0h tuntuu vähän hätäiseltä.

Lisäyksen pysäytys on asetettu nyt 3 asteeseen.

Tämä on itsellänikin ollut aina vähän hakemista juuri ennen varsinaisen talven alkua ja kun yöpakkaset astuu mukaan kuvioon.
24h tuntui itselläni liian pitkältä ja olen pitänyt itse 12h.
Joskus mietin myös 6h suodatusaikaa, mutta toisaalta sitten aletaan herkästi paukuttamaan yöllä vastuksia ja päivällä saadut säästöt heitetään kankkulan kaivoon.
Eli ehkä se on lopulta kuitenkin parempi pitää 12 tai 24h…?

Tulihäntä

Vakionaama
Onko kone nyt
Joko yks tai kaks menee pois päältä.yleensä siellä on vaan yksi päällä mutta se riittää lauhalla kelillä. Nollan alle kun menee lämpö nii sitten saa alkaa se naksuttelu jos haluaa veden lämpöä nostaa. Ja kuten sanottua eilen pikku pakkasella ei auttanut mikään.esim tilapäinen luksus.
siis f470 napsauttaa itse kaksi johdonsuojaa pois päältä vai sulla on normaalistikin vain yksi johdonsuoja päällä ja kaksi muuta vaihetta pimeänä?

Noobie

Jäsen
Tämä on itsellänikin ollut aina vähän hakemista juuri ennen varsinaisen talven alkua ja kun yöpakkaset astuu mukaan kuvioon.
24h tuntui itselläni liian pitkältä ja olen pitänyt itse 12h.
Joskus mietin myös 6h suodatusaikaa, mutta toisaalta sitten aletaan herkästi paukuttamaan yöllä vastuksia ja päivällä saadut säästöt heitetään kankkulan kaivoon.
Eli ehkä se on lopulta kuitenkin parempi pitää 12 tai 24h…?
Itsellä 12h. Lisäyksen pysäytys 3'c.
Yösähkösoppari joten vastus estetty 07-22 ja päivät mennään takalla.

Antti_R

Tulokas
Kolmisen kuukautta elämää omakotitalolaisena Nibe F470:n kanssa. Säätelyyn perehdytty vähitellen ja foorumi ollut siinä suurena apuna. Tuloilma keikkuu meillä vähän turhan korkeana (n. 22 asteessa) ja kaipaisinkin neuvoa, mikä näistä venttiileistä on tuloilmanpatterin säätö? Kaavakuvien perusteella arvelisin sen olevan tuo vasemmanpuoleisin punainen, joskaan se ei ole täälläkin useampaan otteeseen mainittu avattava kossupullonkorkki ja kuusiokoloavaimella säädettävä?

Liitteet

• IMG_20221024_191232.jpg
    IMG_20221024_191232.jpg
    418,7 KB · Katsottu: 199

Topjanne

Jäsen
Kuvan vasemmassa reunassa oleva y-haara. Korkki pois vaikka jakarilla ja kuusiokoloavaimella väännät ensin kiinni kevyesti myötäpäivään ja avaat sitten noin neljänneskierroksen tai jopa puoli.

AnttiM

Tulokas
Onko kone nyt

siis f470 napsauttaa itse kaksi johdonsuojaa pois päältä vai sulla on normaalistikin vain yksi johdonsuoja päällä ja kaksi muuta vaihetta pimeänä?
Se taitaa olla niin että siinä on vaan yksi normaalisti päällä. Ne kaksi muuta pysyy hetken päällä ja sitten naksahtaa pois. Vesi kyllä yleensä lämpiää nopeesti tuolloin,mutta ei silloin pakkaspäivänä jostain syystä.

Tulihäntä

Vakionaama
Se taitaa olla niin että siinä on vaan yksi normaalisti päällä. Ne kaksi muuta pysyy hetken päällä ja sitten naksahtaa pois. Vesi kyllä yleensä lämpiää nopeesti tuolloin,mutta ei silloin pakkaspäivänä jostain syystä.
Normaalisti F470:lle tulee kolme vaihetta = kolme eri johdonsuojaa/sulaketta. Yhdessä vaiheessa on kompressori, logiikka, puhaltimet ja pumput. Kaksi muuta vaihetta on lisäysvastuksille. Johdonsuojat/sulakkeet tulee olla 16A. Jos ne kaksi vaihetta nyt napsuu pois, niin kutsu lvis ukko paikalle. Ei ole normaalia että johdonsuojat napsuu jos laite ottaa vastuksia käyttöön. Tai sitten sulla on jotkut alimitoitetut johdonsuojat kaapissa.

Back
Ylös Bottom