Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

vwg4

Vakionaama
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Meillä tuosta ei edes olisi hyötyä. Kompura saattaa käydä uunin lämmitys välin kokoajan, eli pari_kolmekin päivää.

Samoin voinee veikata että meidän kompura kajahtaa Huom ennemmin ku savustajan. :(

Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla

Savustaja

Aktiivinen jäsen

vwg4 sanoi:
Meillä tuosta ei edes olisi hyötyä. Kompura saattaa käydä uunin lämmitys välin kokoajan, eli pari_kolmekin päivää.

Samoin voinee veikata että meidän kompura kajahtaa Huom ennemmin ku savustajan. :(

Tjaa'a, eipä nuo kompurat oikein tykkää tuosta katkokäynnistäkään. Eilenkin tuo meidän Nibe kävi ihme pätkissä, menemättä kuitenkaan sulatuksille.

Upponalle

Aktiivinen jäsen

Tulihäntä sanoi:
Nähtävästi tuohon modaamalla saisi termariohjatun vesiventtiilin.

Sain käsiini ilmanvaihdon mittauspöytäkirjan ja vähän ihmetyttää nuo säädöt. Ilmanvaihto oli muuttaessa vakioasetuksilla, eli 60/60. Pöytäkirjassa mainittu sama 60%. Onkohan nuo venttiilit nyt säädetty koneen vakioasetuksilla? http://aijaa.com/97Frf9

Meillä vastaava oikeen hämmästeli IV-mittauskirjaa että katos katos täällähän ihan aikuiisten oikeesti mittailtu, ja säädetty kun kuulemma suht usein vastaan tulee pöytäkirja jossa kaikki arvot merkattuna lähelle viitearvoja ja kone täysin tehdas asetuksilla

J

jake

Vieras

Terve. Koska tämä lämmitysmuoto tuntuu olevan erittäin hämmentävää ja jokaisella näyttää olevan siitä mielipide, haluaisin täältä jollakin tasolla vahvistusta omasta valinnasta.

Uuteen ok-taloon tarvitsisi valita lämmitysmuoto ja pitkään olin varma että Nibe F470 olisi meille hyvä, mutta foorumeja lukemalla tulee vain pelokkaaksi.

Kohde tulee olemaan siis etelä-Suomessa ja asuinneliöitä 120 yhdessä tasossa. Varaava takka tulossa myös, jota tulee kyllä käytettyä. Pärjäänkö mä Nibellä, vai meneekö jokainen talvi kiroillessa kovaa kulutusta? En hirveästi näe perusteita maalämpöön investoimisessa. Mutta onhan sekin vaihtoehto.

Tattista!

Bati

Aktiivinen jäsen

Itsellä kyseinen laite, ja itse voin suositella. Ekan vuoden kulutus ( kaikki sähkö ) 6600kw. Takkaa lämmittän näillä -10 asteen pakkasilla joka päivä ja nollakeleillä kolmisen kertaa viikossa. Riippuu paljon takasta, paljonko varaa lämpöä jne. Ja nyt -10 asteen pakkasilla menee sähköä 30-40 kw päivässä. Sisälämpötila on 21-22 asteen tietämillä.

Täältä saa hyvät vinkit koneen säätämiseen.

vwg4

Vakionaama

Täällä on pari hyvää esimerkkiä vähästä kulutuksesta. Noista kahdesta kohteesta kannattaa kaivaa syitä miksi menee vähällä sähköllä. Bati ja savustajan, lisää saa ilmoittautua.
Puu yhdistää molempia, mut mikä muu? Puukiuas? Mikä muu?

Meillä eka vuosi menossa, ja 8kk kohdalla oli sähköä menny kaikkiaan ~8000kwh ja Tuosta pumppu vienyt ~6000kwh. Talvi on ollut leuto, tähänasti.
Nyt näillä - 10c keleillä on menny ~80kwh/päivä. Tosin meillä ajetaan 2+4 käyrällä...

J

jake

Vieras

On kyllä kovia heittoja jos toisella menee tuplat samoilla pakkaskeleillä.

vwg4

Vakionaama

Täytyy huomata että pelkkää lämmönlähdettä ja kulutusta ei voi verrata. Talo vaikuttaa aika paljon, ja toki käyttäjätottumukset :)

Bati

Aktiivinen jäsen

Itse en pahemmin saunaa lämmittä, vaikka puukiuas löytyy. Täällä ajellaan 2 -2 käyrällä.

TeroT

Aktiivinen jäsen

Puutalot kuivaa muutaman vuoden, joka kuluttaa hieman energiaa. Tosin nämä eivät yleensä ole niin suuressa roolissa kuin itse pumpulle löytyvät (ko. taloyksilöön) säädöt. Säätöjä joutuu jokaiseen mökkiin hetken aikaa hakemaan, että päästään optimiarvoihin.

Meillä meni edellinen kalenterivuosi n. 8100kWh ja 2016 oli jotakin ~9000kWh tuntumassa. Tätä edeltävää ei voi laskea mukaan, koska rakennusaikana lämmitettiin pelkällä sähköllä jne., mutta taisi olla n. 10000kWh tai sen suuntaista tuo 2015 kokonaisuudessaan.

Meillä on ammattilaisen rakentama takka. Tämä auttaa valtavasti kun puhutaan PILP:sta. Puita on kulunut karkeasti 3-5 mottia / vuosi, johon sisältyy pihasaunan lämmittelypuut.

Meillä ollaan kovia läträämään. Vettä meni viime vuonna n. 135m³, joka vaikuttaa luonnollisesti sähkönkulutukseen todella merkittävästi. Veikkaan, että maltillisemmalla veden kulutuksella päästäisiin meilläkin kutosella alkaviin vuosikulutuslukuihin.. ::)

Asutaan melkein Siperiassa, jossa ei ole koskaan hyvä sää. ;D Ainakin alle 150m² taloihin uskallan itse suositella Nibeä oikein lämpimästi. :)

Bati

Aktiivinen jäsen

Nyt tuli länsirannikollekkin -15 asteen pakkaset, ja tuloilma laski 9 asteeseen. Ruuvasin tuloilmapatterin säätöruuvia puolikierrosta auki, ja lämmöt nousi 17 asteeseen.

Ennen säätöä tuloilma oli 15-17 asteen tietämillä.

Kysymys siis kuuluu, kun ulkolämpötila nousee seuraavaksi, nouseeko tuloilmakin kohisten ylöspäin?

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Bati sanoi:
Nyt tuli länsirannikollekkin -15 asteen pakkaset, ja tuloilma laski 9 asteeseen. Ruuvasin tuloilmapatterin säätöruuvia puolikierrosta auki, ja lämmöt nousi 17 asteeseen.

Ennen säätöä tuloilma oli 15-17 asteen tietämillä.

Kysymys siis kuuluu, kun ulkolämpötila nousee seuraavaksi, nouseeko tuloilmakin kohisten ylöspäin?
Juuri näin. Tässä se F470:n suurin epäkohta onkin, ettei tuloilman lämpötila pysy tasaisena kuin erittäin jyrkällä lämpökäyrällä, jos silläkään.
Täällä tällä hetkellä ulkona Niben mukaan -12°C ja tuloilman lämpötila kompuran käydessä (normaali ilmanvaihto) +11.2°C. Ei vielä aiheuta toimenpiteitä, koska ei tunnu vetoa tuloilmaventtiilien alla.

Saako udella, missä kohtaa länsirannikkoa Bati asuu? Tietää verrata näitä kulutuksia. :)

TeroT

Aktiivinen jäsen

Mikäli kaikki pelaa normaalisti, niin varmasti tulee nousemaan ”tarpeettoman” korkealle. Ei kuitenkaan aivan välttämättä, koska jokainen talous ja Nibe ovat oma naimakauppansa, joissa kaikissa on myös omat avioehtonsa. Käytännössä pitäisi siis kyllä nousta.

Meillä on pääasiassa toiminut tuo, että säädön tekee n. -4-5C pakkasilla siten, että tuloilmaksi asettuu n. 20C. Täällä, ja lukemani perusteella myös muualla tuo on ollut yleispätevä tapa säätää ruuvi ns. talviasentoon. Toisinaan saattaa kaivata pientä hienosäätöä, eteenkin jos kelit vaihtelevat kovasti. Meidän Nibessä ruuvi on reilun puolikkaan kierroksen auki, noin 35-40 astetta höllätty aivan kiinni-asennosta laskien.

Mukavan raikas ja pikkusen viileähkö tuloilma on valtaosalle se hyvä säätö.

Meillä tuloilma laskee omilla, em. säädöillä n. 10-15C asteeseen kireimmillä pakkasilla, eli ulkona -20-30C. Joskus olen käynyt survomassa tuloilmakanavaan vanhan tyynyn, joka jarruttaa vähän hyytävän ilman tuloa. Pääosin tuloilma kuitenkin vaihtelee siis n. 15-20C välillä. Alle 15C jos menee pidemmäksi aikaa niin sitten yleensä teen jotakin. Joko ruuvia vääntämään tai tuo ”tyynytemppu” jos ulkona alkaa olla alle -25C pakkasia. Jos pihalla on -15C niin meillä tuloilma on about 16C tuntumassa.

Bati

Aktiivinen jäsen

Tarvii nyt seurata, kun ennusteen mukaan ulkoilman lämpötila nousee -10 asteen tietämille, että miten tuloilma käyttäytyy.

Porissa, pohjoisella puolella :)

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Koska tässä ketjussa on tämä meidän torppa mainittu esimerkkinä pienen sähkönkulutuksen Nibe-taloutena, niin spekuloidaanpa asiasta nyt sitten vähän lisää:
Olisi kyllä kiva tietää tarkemmin noita sähkönkulutuslukemia esim. Nibe vs. autotallin ja varaston lattialämmöt, 2000 + 1600W. Uskaltaisin epäillä, että nuo sähköiset lattialämmitykset vievät lämmityskaudella enemmän kuin Nibe koko vuoden aikana. Eivät välttämättä olleet se energiataloudellisin suoran sähkölämmityksen vaihtoehto noihin puolilämpimiin tiloihin. Sähköpatterit seinillä luultavasti tarjoaisivat saman lämpötilan pienemmällä sähkönkulutuksella.
Jos (ja kun) se tehomaksu joskus sähkön siirtohintoihin tulee, niin silloin tulee sähköpatterit meillä varastoon ja autotalliin. Vähintään jokin vaihtokytkin noihin lattialämmityksiin, etteivät voi olla samaan aikaan päällä.
Olen huomannut tuolla varastossa sellaisen ilmiön, että kun säätää ll-termostaatista sopivan lämpötilan ulkolämpötilan ollessa lähellä nollaa, niin pakkasten kiristyessä tuo lattian betonivalussa sijaitseva termostaatti pyytääkin liikaa lämpöä. Ehkä ilmasta mittaava termostaatti toimisi paremmin?

Tuon perheenlisäyksen myötä on lämpimän käyttöveden kulutus lisääntynyt siinä määrin, että armahdin Nibeä sen verran, että muutin lisäyksen pysäytyksen -4oC -> -2oC. Näin ollen sen ei tarvitse pelkällä kompuralla koittaa hakata sitä käyttövettä viimeiseen asti. Vastuksen maksimiteho edelleen 2kW.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Bati sanoi:
Tarvii nyt seurata, kun ennusteen mukaan ulkoilman lämpötila nousee -10 asteen tietämille, että miten tuloilma käyttäytyy.

Porissa, pohjoisella puolella :)
Keskiviikolle ja torstaille on luvattu +5 ... +6oC "helleaaltoa", tiistaiyön -24oC pakkasen jälkeen. Tulee muuten paukkumaan vesiputkia, kun tuollainen lauhtuminen tapahtuu. :)

Söörmarkussa, eli ei taideta kovin kaukana toisistamme olla. ;D

Bati

Aktiivinen jäsen

Täällä tarvii pitää lisäyksen pysäytys +2, kun takkaa lämmittää olohuone/keittiö yhdistelmän puolella noilla keleillä, niin lämpötila nousee liiaksi.

Mun piti laittaa 4,6 vastukset, ehkä ei mikään pakollinen toimenpide mutta pelataan varman päälle :D

No ei kyllä, Noormarkussa itse olen :D

TeroT

Aktiivinen jäsen

Olisi kyllä kiva tietää tarkemmin noita sähkönkulutuslukemia esim. Nibe vs. autotallin ja varaston lattialämmöt, 2000 + 1600W. Uskaltaisin epäillä, että nuo sähköiset lattialämmitykset vievät lämmityskaudella enemmän kuin Nibe koko vuoden aikana.

Tämä on faktaa, että ottavat enemmän tai ainakin todella hurjasti tehoja verkosta. Sen huomaa hyvin kun välillä pitää lattiavastukset täysin poissa pelistä ja sitten vaikka kokeiluluontoisesti kolme-viisi viikkoa putkeen ylläpidolla. Itse havainnoin tätä ilmiötä kun testailin rantasaunan lämmitystä (silloin kun ei tiheällä käytöllä), jossa on valussa vastukset termarilla. Noin 7C peruslämpöä pyrin pitämään kokeilujaksoina.

Asian jos hoitaa vaikkapa osin öljypatterilla niin sähkönmenekki tipahtaa samalle tasolle, kuin pihasaunaa ei juuri lämmitettäsi. Tarkoitan, ettei tuota ylläpitolämpöä edes huomaa sähkömittarissa öljypatterilla vs. lattialämmitys, joka liki tuplaa vuorokauden kokonaiskulutuksen.

Seinäpattereilla säästää ihan takuulla kun puhutaan puolilämpimistä tiloista, kuten autotalli. Eiväthän ne lämpötiiviissä tallissa naksu kuin harvakseltaan. Toki tuossa lämmitetään ”vain” tilan ilmaa (vs. lattiapiuhat), joka on varmasti puolilämpimälle ns. riittävä ratkaisu. Miksi hehkuttaa koko lattialaatta..

vwg4

Vakionaama

Savustaja sanoi:
... Nibeä sen verran, että muutin lisäyksen pysäytyksen -4oC -> -2oC. Näin ollen sen ei tarvitse pelkällä kompuralla koittaa hakata sitä käyttövettä viimeiseen asti. Vastuksen maksimiteho edelleen 2kW.

Meinaat että lattia kiertoon/tuloilman lämmitykseen ei vastusten tehoa tarvita? Sullahan tais uuni lämmittää paluuvedenkin...

Tässähän näitä eroja alkaa tulla. Meillä lisäyksen pysäytys +6c muistaakseni.
Vettä menee reilusti 10m3/kk. Pääasiassa siksi että saa aina hanan avatessa laskea tovin ennenkuin tulee lämmintä.

Vastukset on 6kw, riittäis sinänsä 4.7kw. Pitääpä kokeilla.

Ilmanvaihto on ollut reilu. Muistaakseni 41/42 säätö arvot, alkukesästä piti laittaa 43/44 jotta ei sulattelee ja (Puu) lämmityskauden alkaessa 53/44 jotta ei mee piipussa ilma väärään suuntaan(alipaineinen on kuitenkin). Näitä oon nyt kokeiluluontoisesti rukkaamassa kohti säätö arvoja.

Tuloilma meillä huitelee 22c ja ylikin. Kylmempää ei voi laittaa, pojan huone jäähtyy liikaa. Samaisen huoneen lämmön takia käyrä se 2+4

Paikalleen muurattu leivinuuni, jota vois enemmänkin polttaa. Poltonaikana poisto puhallin on 0%. Joka tarkoittaa että kompura tippuu pelistä pois ja näkyy aina piikkinä sähkönkulutuksessa. Korvausilma putki on, mutta ei riitä.
Talo meillä on tiivis, 0.36 mitattu.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Bati sanoi:
Täällä tarvii pitää lisäyksen pysäytys +2, kun takkaa lämmittää olohuone/keittiö yhdistelmän puolella noilla keleillä, niin lämpötila nousee liiaksi.

Mun piti laittaa 4,6 vastukset, ehkä ei mikään pakollinen toimenpide mutta pelataan varman päälle :D

No ei kyllä, Noormarkussa itse olen :D
Olikos teillä vuolukivi vai tiilitakka? Vuolukivitulisijoissa tahtoo ainakin nousta pintalämpötila korkeaksi ja siten ollen lämmitysteho olla kovin suuri, jolloin tulee tuota ylilämpöä helpommin kuin tiilitulisijoilla. Tosin, joidenkin mielestä takka ei lämmitä, jos sen pinta ei polta kättä. ;)

Jaahas, teillä saattaa sitten olla vielä piirun verran kylmempi "mannerilmasto" kuin täällä. Täälläkin yleensä talviaikaan on pari astetta kylmempää kuin tuolla vesijättömaalla.

Dille83 sanoi:
Tämä on faktaa, että ottavat enemmän tai ainakin todella hurjasti tehoja verkosta. Sen huomaa hyvin kun välillä pitää lattiavastukset täysin poissa pelistä ja sitten vaikka kokeiluluontoisesti kolme-viisi viikkoa putkeen ylläpidolla. Itse havainnoin tätä ilmiötä kun testailin rantasaunan lämmitystä (silloin kun ei tiheällä käytöllä), jossa on valussa vastukset termarilla. Noin 7C peruslämpöä pyrin pitämään kokeilujaksoina.
Täytyy lainata jostain sellainen öljytäytteinen patteri ja korvata autotallin lattian vastus sillä. Joskus kovalla pakkasella katselin lämpökameralla noita varaston ja autotallin sokkeleita, mutta ei niissä näkynyt lämpövuotoa siinä lattialaatan kohdalla, vaikka laatan reunalla onkin pystyssä vain 30 mm foami ja sitten 150 mm lecaharkko slammattuna. Laatan alla 150 mm eps:sää. Autotallissa olen pitänyt n.11 - 12oC lämpöä ja varastossa 8 - 9oC.

vwg4 sanoi:
Meinaat että lattia kiertoon/tuloilman lämmitykseen ei vastusten tehoa tarvita? Sullahan tais uuni lämmittää paluuvedenkin...

Tässähän näitä eroja alkaa tulla. Meillä lisäyksen pysäytys +6c muistaakseni.
Vettä menee reilusti 10m3/kk. Pääasiassa siksi että saa aina hanan avatessa laskea tovin ennenkuin tulee lämmintä.
Pari viime talvea, kun täällä kahdestaan asuttiin, Nibe pärjäsi ilman vastuksia sinne -4oC:en asti puulämmityksen ja ILPin avulla. Tuo kertalämmitteinen kiuas lämmittää saunan lattiaa niin hyvin, että sieltä saunan ja pesuhuoneen ll-piiristä tulee lämpimämpää vettä kuin sinne menee vielä yli vrk kiukaan lämmityksestä. Myös takka lämmittää olohuoneen lattiaa hyvin. Selvästi näkee jakotukilta lämpökameralla, miten sieltäkin tulee lämmintä vettä kiertoon.
Leivinuuni ei niin tehokkaasti lämmitä lattiaa, koska siinä suuluukku on ylempänä, eikä kuuma tuhka putoa niin lähelle lattiaa kuin takassa. Muuten se on kyllä tehokas lämmittäjä tuossa keskeisellä sijainnillaan.
Ennen pojan syntymää meillä meni vettä vajaat 4 m3 kuukaudessa, vuosikulutus siinä 44 - 46 m3. Täällä sama juttu, pyllypyykki pestään tuolla "miesten vessassa" joka sijaitsee niin kaukana Nibestä, kuin tässä talossa pääsee ja vettä saa juoksuttaa sen normin mukaisen 7 pitkää sekuntia ennen kuin alkaa lämmintä tulla. Tekeehän se varmaan litroina jo puolitoista. ;D Tuntuu vaan kovin pitkältä odottaa sitä kuumaa vettä. ::)

O

Omatalo

Vieras

Täällä oli ongelmana tuloilman tiputtaminen, sain sen tippumaan nyt 23c---18c kun nostin ilmanvaihdon 42%--->56%. Ja siis ruuvi oli melkein kokonaan kiinni ja oli silti 23c. Nyt joku 1,25 kierrosta auki. Onko muilla tuo poistoilman lämpö jopa 2c eri kuin mitä sisällä lämpömittarit näyttää, esim nyt minulla sisällä 21.8c ja nibestä kun katsoo näyttää poistoilma 19,8c? Onko tuolla merkitystä?

burmanm

Vakionaama

Omatalo sanoi:
Täällä oli ongelmana tuloilman tiputtaminen, sain sen tippumaan nyt 23c---18c kun nostin ilmanvaihdon 42%--->56%. Ja siis ruuvi oli melkein kokonaan kiinni ja oli silti 23c. Nyt joku 1,25 kierrosta auki. Onko muilla tuo poistoilman lämpö jopa 2c eri kuin mitä sisällä lämpömittarit näyttää, esim nyt minulla sisällä 21.8c ja nibestä kun katsoo näyttää poistoilma 19,8c? Onko tuolla merkitystä?

Toki Niben anturi voi hieman eri lämpötilaa näyttää, mutta tuo luultavasti johtuu siitä että matkalla poistoilma jäähtyy (eristykset putkissa eivät ole riittävät pitämään lämpöä enempää tai sitten ilmamäärät on niin pieniä että jäähtyvät). Merkitystä sillä on ainoastaan siihen paljonko siitä voidaan puristaa takaisin käyttöön, loput menee jonnekin talon yläpohjaan..

Tulihäntä

Vakionaama

Savustaja sanoi:
Löydätkö Tulihäntä iv-piirustuksesta nuo vaaditut ilmamäärät ja talon ilmanvaihdon piirissä olevan tilavuuden? Tuon mittauspöytäkirjan mukaan ilmaa vaihtuu 63 l/s eli 453,6 m3 kahdessa tunnissa. Tuo tarkoittaisi normin mukaisella ilmanvaihdolla 110 m2 torpassa 4.12 m keskimääräistä huonekorkeutta. Normin mukaiseen "kerran kahdessa tunnissa" ilmanvaihtoon riittäisi kyllä hiukan pienempikin puhuri. :eek:

Piirustuksista lunttaamalla lukemat;
Tuloilma: 49 L/s
Poistoilma: 53L/s.
SFP = 1,65kW/(M3/s)
Kuutioita on pyöreästi 330.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Tulihäntä sanoi:
Piirustuksista lunttaamalla lukemat;
Tuloilma: 49 L/s
Poistoilma: 53L/s.
SFP = 1,65kW/(M3/s)
Kuutioita on pyöreästi 330.
Jokin ei nyt oikein täsmää noissa laskennallisissa ilmamäärissä, mittauspöytäkirjan ilmamäärissä ja talon tilavuudessa. Sinuna pyytäisin IV-suunnittelijalta selvitystä tuosta ilmanvaihdon määrästä ja sen perusteella säädättäisin sen uudelleen.

Minnas

Jäsen

Hei,

Osaisikos joku nibespesialisti auttaa neitiä hädässä :)

Olen rakennuttanut itse omakotitalon itselleni ja kahdelle lapsoselle ja myyjä sanoi "helppokäyttöinen". Asentajat laittoivat asetukset kuntoon, mutta jokin minusta ei toimi oikein: suodattimet näyttävät olevan jäässä ja asunnossa tuntuu olevan hieman vedontunnetta. Myöskin kulutus oli nyt tammikuussa noin 3000kWh. Asunto on kooltaan 102m2.

Jos joku mahtava spesialisti voisi auttaa minua yksityisviestin voimin, arvostaisin tätä todella! Vaikka insinööri olen ammatiltani (maanmittaus kylläkin),en tunnu pääsevän tästä yhtään kärryille..

Sen verran näyttäisi että tuo tuloilma on säädetty oikein, mutta mitä muita asetuksia minun kannattaisi muutella, että tämä toimisi vähän energiatehokkaammin?

burmanm

Vakionaama

Minnas sanoi:
Jos joku mahtava spesialisti voisi auttaa minua yksityisviestin voimin, arvostaisin tätä todella! Vaikka insinööri olen ammatiltani (maanmittaus kylläkin),en tunnu pääsevän tästä yhtään kärryille..

Pidetään mielummin forumilla, jos mahdollinen ratkaisu saattaisi auttaa jotakuta muutakin. Aloita nyt kuitenkin laittamalla tiedot / logia laitteesta niin nähdään edes hieman missä mennään (manuaalissa pitäisi olla ohjeet kuinka saat tiedot tikulla ulos).

Espejot

Hyperaktiivi

Minnas sanoi:
Hei,

Osaisikos joku nibespesialisti auttaa neitiä hädässä :)

Olen rakennuttanut itse omakotitalon itselleni ja kahdelle lapsoselle ja myyjä sanoi "helppokäyttöinen". Asentajat laittoivat asetukset kuntoon, mutta jokin minusta ei toimi oikein: suodattimet näyttävät olevan jäässä ja asunnossa tuntuu olevan hieman vedontunnetta. Myöskin kulutus oli nyt tammikuussa noin 3000kWh. Asunto on kooltaan 102m2.

Sen verran näyttäisi että tuo tuloilma on säädetty oikein, mutta mitä muita asetuksia minun kannattaisi muutella, että tämä toimisi vähän energiatehokkaammin?

Auts.

Suosittelen nyt aluksi ottamaan manuaalin käteen ja tekemään jatkokysymyksiä

Minnas

Jäsen

Hei, ompa mukava huomata, että apua löytyy nopeasti. Nyt on täällä kempeleessä -12 astetta ja lukemat tälläisiä.

Eikö tuo ole ihan plussaa, että jäteilma menee pakkasella? Viittaisi, että ottaa energiaa talteen. Sitten nämä trendisiirrot tms, foorumilta lueskellut ja tälläisiä arvoja, ovatko ok ja mitä tarkoittavat?

Ja onko nämä lämmityksen pysäytys ja lisäys kohdillaan? Ja lisäyksen pysäytyslämpötila tarkoittaa ilmeisesti, että kun lämpötila laskee alle +5, ottaa laite sähkövastukset apuun? Ja lämmityksenpysäytys taas?

Ja vinkkejä, millä saan käyttöveden lämpötilaa ylös? Oli pitkään säästöasetuksellakin n. 50c, mutta nyt jokapäivä tälläisiä lukemia (sähkövastus asetettu 4,6kW)

Teidän pitäs nähdä tää livenä, lapset nukkuu ja minä viinilasi kädessä yritän säätää :p

-Minna

Liitteet

• 210E6648-6DF2-4FA7-A44A-31F53BB60A16.jpg
    210E6648-6DF2-4FA7-A44A-31F53BB60A16.jpg
    39,5 KB · Katsottu: 727
  • 85A40475-DC41-4F13-806D-B3D3CE495BB0.jpg
    85A40475-DC41-4F13-806D-B3D3CE495BB0.jpg
    31,7 KB · Katsottu: 685
  • 54D50B68-FBB6-438D-8E72-4BAF406E297A.jpg
    54D50B68-FBB6-438D-8E72-4BAF406E297A.jpg
    37,1 KB · Katsottu: 651
  • 45C573AD-DE8C-42DD-B5BE-A6300F12C336.jpg
    45C573AD-DE8C-42DD-B5BE-A6300F12C336.jpg
    36,4 KB · Katsottu: 691

vwg4

Vakionaama

Tuloilma on aika matala, ei ihme jos vähän vilu. Samoin poistoilma aika matala. Paljonko huonelämpötila?
Lask. menolämpötila on about ok, tai ainakin riittävä, eli lämpökäyrä lienee about ok.

Jäteilma pakkasella lienee ok jos se jaksaa siinä tasaisena pysyä eikä jäädy/sulattelee. Jos sulattelee usein pitäs sinne pumpulle saada lämpimämpää ilmaa(poisto)

Mut mitäs näyttää menolämpötila ja paluulämpötila?
Meillä ei ainakaan riitä 4.7kw, pitää olla 6kw jotta jaksaa tehdä myös käyttöveden.

Suosittelen perehtymään nibe uplinkin käyttöönottoon. Saa viinilasin kanssa sohvalta arvoja katella, näkee historiaa ja käppyröitä etc.

Minnas

Jäsen

Heippa, sisälämpötila on nyt 21-astetta ja ihan mukava sinäänsä.. :) mistä valikosta muuten näkee onko vastukset juuri nyt päällä? Laitoin tuon käyttövesiasetuksen nyt luksus asuntoon, että lämmittäs mulle suihkuvedet:D

Minnas

Jäsen

Näyttää vaan näin? Kumpi kertoo että on käytössä?

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    88,8 KB · Katsottu: 582
  • image.jpg
    image.jpg
    69 KB · Katsottu: 557

nibe79

välillä tulee innostuttua...

Onkohan vaiheitten mittaus piuhoja asennettuna kun ei näy mitään kuluttavan eka kuva

Minnas

Jäsen

Todella hyvä kysymys, tossa on kyllä painike: tunnista vaihtetiedot, uskaltaako siitä painaa niin ettei tule kansansurmaa:)?

nibe79

Mulla oli uutena yksi vaihe rikki vastauksesta ei meinannut vedet lämmetä.

nibe79

Näyttääkö mitään L1 L2 tai L3 jos laitat vaikka jonkun sähkölaitteen päälle? Uskaltaa kokeilla vaihe järjestystä

vwg4

Vakionaama

Toimii ilman niitä mittareitakin.
Ei niitä meilläkään oo :)

tuossahan se näky. "tila sähköinen lisäys 4.7".
Päävalikossa myös näkyy symboli ku vastukset päällä.

Mitkä on käyttövesiasetus rajat? Sekä mikä käyttövesi tila valittu säästö vai normi.

nibe79

Toimii kyllä ilmankin ne tutkii talon kuormaa ja käyttää vaiheita sen mukaan jos sattuu olemaan iso sähkökiuas vaikka niin ei sulakkeet pompi. Voit kokeilla laittaa vastukset 8kw niin jos se vesi lämpiäsi

Minnas

Jäsen

Aivan:) Blondi ei tajunnu heti että tuo kertoo senhetkisen vastuksen.. mitenkäs nuo valikon 4.9.2 ja 5.1.99 asetukset, ovatko kohdallaan?

Ja jos ei niin mitä kannattaa muuttaa?

Vitsi, mahtava huomata, että neitoa hädässä autetaan! Te osaatte paljon paremmin kuin talomyyjän asentajat.

Liitteet

• 37F99991-D1D3-4D15-A713-5BA689954A17.jpg
    37F99991-D1D3-4D15-A713-5BA689954A17.jpg
    31,7 KB · Katsottu: 729
  • 3B15C30E-19C2-43DF-B886-8B35F3B2912A.jpg
    3B15C30E-19C2-43DF-B886-8B35F3B2912A.jpg
    37,1 KB · Katsottu: 876
Back
Ylös Bottom