Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

pekkam

Tulokas
Kyllä ja samoihin ajatuksiin tälläkin tultiin ja viime viikolla tuli hommattua lämittettävä Toshiban Premium+25 ILP tän tanskalaisen paskan rinnalle. Nyt innolla odotamme imapumpun asentamista, se on luvattu joulukuun puoliväliin. Ei jaksa enää maksaa n.100 kW päiväkulutuksista, ja kämpässä on vain 19 astetta.
Meillä on tasan sama setti+ varaava takka. Neliöitä 102. Jaa tänne toki kun keksit kuinka noiden kahden yhteiselo saadaan harmonisoitua. Meillä kulutus näillä pakkasilla keski-suomessa 30-40kwh, mutta nilan puskee jotain 18 asteista ilmaa sisälle. Pitää tonkia ilmamääräsäätöä vielä jos saisi 10kwh vielä tiputeltua.
 
Kurkkasin Nilanin sisuksiin ja nyt ehkä valkeni se että miksi sitä lämmintä vettä pitää tuottaa jatkuvasti, toisaalta tämä myös herätti vain enemmän kysymyksiä

Kompuralta menee putket ensin vesivaraajaan ja sieltä vaihtimen kautta tuloilman kennoon josta se tulee poistoilman kennolle sekä tuolle mustalle pötkölle? joista molemmista se palautuu takaisin kompuralle.

Tuosta tuloilman pienestä kennosta talo sitten saa lämpöä.
Jossain tuolla on varmaan myös lämmön talteenoton kenno jota en vielä ole löytänyt.

Korjatkaa jos olen väärässä eli kun lämmin vesi saavuttaa max rajan niin kompuran on pakko sammua kokonaan ja odottaa kunnes vesi on taas jäähtynyt muutenhan varaaja ylikuumenee ja tietenkin jos kompura sammuu niin tuloilmalle ei myöskään enää tule lämpöä mistään paitsi ehkä talteenoton kennolta?
Eli veden lämpö on pakko pitää maxsimissa jotta kompura ei sammu.

Vai osaako tuo vaihdin kääntää sen lämmön ohittamaan kompuralta koko varaajan?

received_3527793630782278.jpeg
 

Skata

Vakionaama
Korjatkaa jos olen väärässä eli kun lämmin vesi saavuttaa max rajan niin kompuran on pakko sammua kokonaan ja odottaa kunnes vesi on taas jäähtynyt muutenhan varaaja ylikuumenee ja tietenkin jos kompura sammuu niin tuloilmalle ei myöskään enää tule lämpöä mistään paitsi ehkä talteenoton kennolta?
Eli veden lämpö on pakko pitää maxsimissa jotta kompura ei sammu.
Siellä on Lämmin vesi valikossa komp max arvo minkä voi laittaa 80° eikä se vesi ikinä tuonne nouse (ainakaan talvella tai ainakaan omalla laitteellani lähellekään edes kesällä). Ei se kompura minnekään sammu eikä sen kuulu sammua talvella. Pyyntilämpötila riittävän korkea (vaikka se 28°) mihin huonelämpötila ei nouse. Kuin lämmintä vettä sun laite oikein tekee?
 
Siellä on Lämmin vesi valikossa komp max arvo minkä voi laittaa 80° eikä se vesi ikinä tuonne nouse (ainakaan talvella tai ainakaan omalla laitteellani lähellekään edes kesällä). Ei se kompura minnekään sammu eikä sen kuulu sammua talvella. Pyyntilämpötila riittävän korkea (vaikka se 28°) mihin huonelämpötila ei nouse. Kuin lämmintä vettä sun laite oikein tekee?
Oon laittanut veden Max 80
Nyt T11 on 70° ja T12 on 66

Huoneen ilman pyynti on 28°
Ilmanvaihtokäyrä on niin tapissa kuin saa
eli Min 56° ja max 60°

Silti ei ollut tullut tarpeeksi lämpöä (paitsi takasta) mutta nyt kun ton avasin niin samalla otin tuloilmalta karkean suodattimen pois ja annoin olla pelkän hienon suodattimen ja kyllä, minulla oli molemmat siellä jarruttamassa ilman kulkua.

Samalla nostin Nilanin puhalluksen 2 teholle
Nyt puhallus on niin että tulo = 1 ja poisto= 2
ja nyt vain odotetaan että mitä tapahtuu
 

Jule

Vakionaama
Ihan varmuuden välttämiseksi muistutan että siellä on siihen lämpimään veteen se max arvo joka pitää asettaa 80°C ja toinen arvo joka on se "pyynti".

Ja eikös siellä vielä ollus kolmaskin säätö joka oli se johon asetettiin sähköllä toteutettava veden lämmitys?
 
Ihan varmuuden välttämiseksi muistutan että siellä on siihen lämpimään veteen se max arvo joka pitää asettaa 80°C ja toinen arvo joka on se "pyynti".

Ja eikös siellä vielä ollus kolmaskin säätö joka oli se johon asetettiin sähköllä toteutettava veden lämmitys?
Se kolmas on sähkövastus sen olen laittanut 30°
kun Nilan tekee käyttövettä niin se toimii tällöin parhaalla mahdollisella teholla eli täytyy kuluttaa tuota lämmintä vettä niin että T12 laskee varaajassa alle 60° tällöin kompura alkaa puskemaan noilla max arvoilla kuumaa koko piirin läpi ja tuloilma tippuu 0 teholle.

Kun vesi on kuumaa eli T12 on yli 60° niin tällöin Nilanin LTO kennoa tarvii ruokkia takalla ja/tai lattialämmöllä silloin saa talon lämmöt pysymään +22-23°

Sähkönkulutus nyt ollut 27kwh/päivä(+19-20°) jos laitan lämpöjä lattiaan(kosteisiin tiloihin) niin kulutus on 34kwh/päivä (+21-23°) ja päivät ovat olleet testin aikana melko identtiset kulutuksen ja lämpötilan suhteen. Jatkan testailua viikonlopun yli jotta näen kunnolla miten runsas vedenkäyttö vaikuttaa lämmitykseen

Tässä hieman faktaa kulutuksesta:

Omakotitalo 132m²
tästä 50m² on vinolla sisäkatolla (2.5m < 3.4m) ja isoilla lattiaan ulottuvilla ikkunoilla 4kpl

Nyt lämmitettävien lattiapiirien laskettu teho 308w +319w +294 +319w = 1.240kwh (laskettu +34° menovedellä)

Takan teho 3.4kwh laskettu että riittää 50m²

Ulkoporeallas Cello spa ruka 2Kwh lämmitin Vesi nyt +33°(käytössä nostetaan 36°) upotettu terassiin ja lisäeristetty sivuilta sekä pohjasta.
 

Juueli

Jäsen
Se kolmas on sähkövastus sen olen laittanut 30°
kun Nilan tekee käyttövettä niin se toimii tällöin parhaalla mahdollisella teholla eli täytyy kuluttaa tuota lämmintä vettä niin että T12 laskee varaajassa alle 60° tällöin kompura alkaa puskemaan noilla max arvoilla kuumaa koko piirin läpi ja tuloilma tippuu 0 teholle.

Kun vesi on kuumaa eli T12 on yli 60° niin tällöin Nilanin LTO kennoa tarvii ruokkia takalla ja/tai lattialämmöllä silloin saa talon lämmöt pysymään +22-23°

Sähkönkulutus nyt ollut 27kwh/päivä(+19-20°) jos laitan lämpöjä lattiaan(kosteisiin tiloihin) niin kulutus on 34kwh/päivä (+21-23°) ja päivät ovat olleet testin aikana melko identtiset kulutuksen ja lämpötilan suhteen. Jatkan testailua viikonlopun yli jotta näen kunnolla miten runsas vedenkäyttö vaikuttaa lämmitykseen

Tässä hieman faktaa kulutuksesta:

Omakotitalo 132m²
tästä 50m² on vinolla sisäkatolla (2.5m < 3.4m) ja isoilla lattiaan ulottuvilla ikkunoilla 4kpl

Nyt lämmitettävien lattiapiirien laskettu teho 308w +319w +294 +319w = 1.240kwh (laskettu +34° menovedellä)

Takan teho 3.4kwh laskettu että riittää 50m²

Ulkoporeallas Cello spa ruka 2Kwh lämmitin Vesi nyt +33°(käytössä nostetaan 36°) upotettu terassiin ja lisäeristetty sivuilta sekä pohjasta.
tervehdys

Mun mielestä pidät turhan korkealla tuota veden min lämmitys arvoa jos se kerran on 60c…laita se esim 40-45c .Koska nyt tällä hetkellä se kuluttaa turhaan sähköä,kun se pitää tuota lämpötilaa liian korkealla ja se turhaan sammuttaa tuota lämpimän tuloilmankin tuloa taloosi.
 

Juueli

Jäsen
ja varsinkin jos tuntuu ettei sisälle tule tarpeeksi lämmintä ilmaa niin kannattaa ehdottomasti tiputtaa tuota t12 arvoa saat tuolla muutoksella lisää lämpöä taloosi ja säästät sähkön kulutusta myöskin . Itse jopa nyt tiputin vielä sähkövastuksella lämmitys arvoa 25c, t12 on 35c ja komp. Mac arvo on 80c.loppujen lopuksi kumminkin lämpimän veden riittävyyshän määrittelee tuon sähkövastuksen asetusarvon meillä nelihenkinen perhe ja mulla oli ennen myös tuo sähkövastus arvo 30c ja vesi riittänyt hyvin ,siksi nyt testaan että riittääkö pienempikin arvo meille..
 

salosa

Jäsen
ja varsinkin jos tuntuu ettei sisälle tule tarpeeksi lämmintä ilmaa niin kannattaa ehdottomasti tiputtaa tuota t12 arvoa saat tuolla muutoksella lisää lämpöä taloosi ja säästät sähkön kulutusta myöskin . Itse jopa nyt tiputin vielä sähkövastuksella lämmitys arvoa 25c, t12 on 35c ja komp. Mac arvo on 80c.loppujen lopuksi kumminkin lämpimän veden riittävyyshän määrittelee tuon sähkövastuksen asetusarvon meillä nelihenkinen perhe ja mulla oli ennen myös tuo sähkövastus arvo 30c ja vesi riittänyt hyvin ,siksi nyt testaan että riittääkö pienempikin arvo meille..
Mulla oli sähkövastus pois päältä 3 vuotta, eikä lämmin vesi loppunut kertaakaan. Nelihenkinen perhe (11 ja 16v tytöt).
 

Jule

Vakionaama
Ulkoporeallas Cello spa ruka 2Kwh lämmitin Vesi nyt +33°(käytössä nostetaan 36°) upotettu terassiin ja lisäeristetty sivuilta sekä pohjasta.
Tuo teettää kyllä sen että kukutuslukemat ei ole mitenkään vertailukelpoisia muiden kanssa.

Serkulla on tuollainen vastaava poreallas, ja ekana vuotena se kulutti sellaisen 8000kWh vuoden aikana, luonnollisesti suurimman osan talvi kuukausina. Silloisella sähköllä se ei tehnyt kuin luokkaa 50e kuussa keskimäärin.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Se kolmas on sähkövastus sen olen laittanut 30° kun Nilan tekee käyttövettä niin se toimii tällöin parhaalla mahdollisella teholla eli täytyy kuluttaa tuota lämmintä vettä niin että T12 laskee varaajassa alle 60° tällöin kompura alkaa puskemaan noilla max arvoilla kuumaa koko piirin läpi ja tuloilma tippuu 0 teholle. Kun vesi on kuumaa eli T12 on yli 60° niin tällöin Nilanin LTO kennoa tarvii ruokkia takalla ja/tai lattialämmöllä silloin saa talon lämmöt pysymään +22-23° Sähkönkulutus nyt ollut 27kwh/päivä(+19-20°) jos laitan lämpöjä lattiaan(kosteisiin tiloihin) niin kulutus on 34kwh/päivä (+21-23°) ja päivät ovat olleet testin aikana melko identtiset kulutuksen ja lämpötilan suhteen. Jatkan testailua viikonlopun yli jotta näen kunnolla miten runsas vedenkäyttö vaikuttaa lämmitykseen Tässä hieman faktaa kulutuksesta: Omakotitalo 132m² tästä 50m² on vinolla sisäkatolla (2.5m < 3.4m) ja isoilla lattiaan ulottuvilla ikkunoilla 4kpl Nyt lämmitettävien lattiapiirien laskettu teho 308w +319w +294 +319w = 1.240kwh (laskettu +34° menovedellä) Takan teho 3.4kwh laskettu että riittää 50m² Ulkoporeallas Cello spa ruka 2Kwh lämmitin Vesi nyt +33°(käytössä nostetaan 36°) upotettu terassiin ja lisäeristetty sivuilta sekä pohjasta.

Täytyy kyllä sanoa, että olen hyvin ihmeissäni noista kulutuslukemista.
Puhutaan siis koko ajan kokonaiskulutuksesta, eikö?

Meillä on 2 krs, 112 m2 rivitalohuoneisto eli yksi seinä lämmin (pääty), vettä kuluu ammatista johtuen puolet vuodesta vain yhden aikuisen ja pienen lapsen verran.
Saunassa ei käydä oikeastaan yhtään enää.

Toshiban Polar 25 puhkuu 23 asteista 3 puhaltimella eikä lattialämmitys ole päällä.
Nilanista pyynti 30 eli jatkuva käynti.
Huonelämpötila n. 21 astetta.
Lauhdutin 33
Höyrystin 5.

Meillä kulutus 35-40 kWh rannikon tuntumassa, joten miten ihmeessä saa tuohon 25 kWh per vuorokausi vielä ulkoporeammeen??

Joko se takka palaa jatkuvalla syötöllä, teillä on passiivitalo tai sitten lainaat jostain mittarin ohi sähköä… näin mä kateellisena päättelin. :hmm:
 

Juueli

Jäsen
Mulla oli sähkövastus pois päältä 3 vuotta, eikä lämmin vesi loppunut kertaakaan. Nelihenkinen perhe (11 ja 16v tytöt).
Juuri näin ..tietysti ainoa etu jos vähän käyttää tuota sähkövastusta niin on se että vesi lämpenee vähän nopeammin ja saadaan varsinkin talvella tuota niin tärkeää lämmintä tuloilma johdettua sisälle.
 

Skata

Vakionaama
Mulla oli sähkövastus pois päältä 3 vuotta, eikä lämmin vesi loppunut kertaakaan. Nelihenkinen perhe (11 ja 16v tytöt).
Ja mulla 11 vuotta :cool: toki lisävastus käy ajastetusti 1 x viikossa legionella-ajossa mutta totakaan ei tarttis, kun vesi nousee joka tapauksessa yli 60 asteen…
 
Noniin eiköhän tässä ole testailtu jo tarpeeksi alkaa noin vuoden käytön jälkeen säädöt olemaan jotenkin kohdalla.
Kuten aiemmin kirjoitin niin sähköä menee nyt se 27-34 kwh ja talossa lämmintä 18-22° riippuen ottaako kosteisiin tiloihin lattiaan lämpöä ja polttaako takkaa.
Talon energialuku 114 ja rakennuksen energiatehokkuusluokka B
Kodinkoneet energiatehokkaita ja käytetään lähes aina eco asetustiloja.
pyykkiä pestään ja kuivataan lähes joka toinen tai kolmas päivä.
Hyvin eristetty ulkoporeallas +33°(nostetaan +36° kun tarvii)
Talossa asustelee 2 aikuista ja 2 koiraa joskus kun paljon vieraita niin on myös enemmän lämpöä talossa säästöä tämäkin :D

Tein vielä pienet hienosäädöt tuohon Käyttöveteen kuten täällä joku kirjoitti ja kun se tosiaan sammuttaa tulopuhalluksen 0 jotta kaikki energia menisi veteen.

Laitetaanpas jakoon omat Nilan ec9 sol säädöt tälle foorumille jos tämä auttaa muita ja muutenkin kun täältä sain itsekkin paljon apua säätöihin niin laitetaan hyvä kiertämään.

Puhallus ollut nyt 2 (lasken 1 jos käydään saunomassa/suihkussa muuten kokeillut nyt pitää 2-teholla jos tulisi enemmän lämpöä taloon)

Data näyttää nyt 26.11.22 klo 20 tältä:
T1 -2.4°
T2 36.1°
T5 39.6°
T6 5° (puhallus 2 niin ei tarvi sulattaa)
T10 19.8°
T11 65.7°
T12 63°
T14 23.8°
Ilmankosteus 31%
Tulopuhallin 1
Poistopuhallin 2

Sitten ne asetukset:

Toimintatila ON (tietenkin)
Toiminta Lämpö (tämä voi olla myös AUTO ei väliä)

Lämminvesi:
KV lisävastus 30° (antaa hieman lisäpotkua kompuralle)
Veden lämpötila 45 (kun on tulossa enempi porukkaa suihkuun niin olen nostanut hetkeksi 60° jotta alkaa heti tekemään lämmintä vettä)
Max veden lämpötila 80° (Jotta kompura ei sammu!)
Prioriteetti vesi (kokeillut tulo mutta ei vaikutusta huoneen lämmitykseen ja vesi ei tule max teholla)

Keskuslämmitys:
(Lämmitettävien huoneiden kosteat tilat 3kpl +työhuone termarien pyyntö näissä +23°-24° muissa +17°-18° tämä backup jos IV menee epäkuntoon)
Toiminta Pyyntö (käyräohjaus mielestäni kuluttaa liikaa sähköä, tämä kesällä =OFF ja jos tykkää +18-19° talosta niin tämä OFF =säästää sähköä)

Meno min. 19° (ilman lämpöjä lattian vesi on 18°)
Meno max 24° (Nostetaan jos tarvii lämpimämpää lattiaa)
Käyrä 1 (Käyrän 1 teho on 0.9 - 1.8kwh ja max teho on 9kwh 10 käyrällä)
Siirtymä 0°
Säädön siirtymä 0°
Kiertovesipumppu Jatkuva

Viilennys:
(tarvitaan vasta kesällä mutta eipä tällä ole mitään merkitystä ennen ulkoilman nousemista kuumaksi)
Viilen. asetus OFF (Kesällä +1)
Puhallus iso OFF (kesällä 3)

Kosteus:
puhallus pieni OFF
pieni kosteus 37%
puhallus iso 3 (kesällä 4)
Max aika 45min (kesällä laittanut 35min)

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto Talvi (Kesällä luonnollisesti kesä)
Käyrä min 40° (tuloilma ei nouse tätä ylemmäs paitsi veden teon aikana jolloin tulopuh on 0)
Käyrä max 60°
Komressori min OFF
talvi pien. OFF

Holtovalikko:
Keskuslämmitys
Kiertovesipumppu 5° (tämä Nilanin suositus tehdasasetus on 15°)
Muihin ei tarvi koskea.

Ilmanvaihto:
Min tulopuhallus 0 (tämä pudottaa tehokkaassa (prioriteetti vesi) veden teossa tulopuhalluksen 0 ja tällöin poiston olisi hyvä olla 1 teho asetuksella muuten asunnossa on liikaa painetta ja ottaa takalta ilmaa)
Min poistopuhallus 1
Max poistopuhallus 4
Tulo teho 1 23%
Tulo teho 2 57%
Tulo teho 3 65%
Tulo teho 4 100%
Poisto teho 1 25%
Poisto teho 2 60%
Poisto teho 3 70%
Poisto teho 4 100% (nämä säädöt varmaan talokohtaisia eikä näitä kannata muuttaa)
Käynnistysviive 0min

Sulatus:
ilmanvaihto pieni
T6 sulatus -7° (jos jäätyy niin käytä puhallusta 2 teholla tai laske -6°)
T6 sulatuk lopet 7° (tai 6°)
T6 min. sulat 30sec (tähän en koske)

Lämpötilasäätö:
Valitse lämmönläh LP
Huone pieni OFF
Ulk läm siirtymä -2°

Tulopuhallinsäätö:
Uudelleenkäynnist 6min

Huonesäätö:
Neutraali alue 2°

Lopuksi vielä se takka:
poltetaan aamulla pesällinen kuivaa puuta ja illalla toinen pesällinen. Tällä saa talon lämmöt noin +23-26° jos takkaa ei polta niin lämpöä on otettava lattiasta sähköllä tai sitten on jollain muulla tavalla tuotettava lisää lämpöä taloon.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^ Meillä liki samat asetukset. F7 suodatin pitänee vaihtaa veke talveksi tavalliseen karkeaan kunhan kotio pääsen.

Takkaa meillä ei ole, mutta ILP tekee sen puuttuvan työn, joten aika lailla samoissa mennään. Meillä toki lapsi vie osansa mm. lämminvedestä eikä huonelämmöistä viitsi pienen lapsen kanssa tinkiä, koska se tarkoittaa nuhanenän kanssa valvottuja öitä. Pesukonekin pyörii vähintään joka toinen päivä. Kaikki ikkunat meillä on nykytyyliin lattiasta kattoon. Muistaakseni energialuokka kutakuinkin sama, mutta huomioidaanko niissä ikkunapinta-alat? En tiedä. Menee datanysväilyksi.

Ihmetyttää kyllä se teidän ulkoporeamme, kun vaikuttaa siltä ettei se veisi lainkaan sähköä. Veljellä oli sellainen joskus ja se oli erillisen sähkömittarin takana ja se todellakin vei sitä sähköä ja reilusti.
Oletko joskus mitannut kuinka paljon menee pelkästään siihen esim. per kuukausi?

Laita ihmeessä kuvakaappaus esim. verkkoyhtiön tai sähkönmyyjän tiedoista niin näkee lämpötiloja ja kulutuksia.

D8D10FB0-C0E9-4E24-A572-29170A66A61B.jpeg
 
Torstain kulutus oli 29.89kWh keskilämpötila -4.1° laitoin kuvan.

Perjantaina laitoin sähkövastuksia lattiaan päälle kun ei enää jaksanut kärvistellä +19° lämmössä joten kulutus nousee tuosta ainakin sinne 34kwh(kun lattialämmitys rauhoittuu) puskin alkuun lattiaan lämpöä niin että johdot kuumeni ja sähköä kului 47kwh tämä kyllä hieman kirpaisee mutta sainpa lattian jo vähän lämpimäksi koska sillä kestää kyllä lämmetä hitaasti kun jos nyt nostaa niin se on 2-4 pv kuluttua lämmin ja sama toimii myös toisinpäin eli lattia toimii myös eräänlaisena varaajana, jos olisi pörssisähkö niin ajaisin halpoina tunteina lämpöä lattiaan.

Menee jo ehkä ohi aiheen mutta tosiaan poreallas (cello spa ruka melkein sama kuin Novitek luosto) vesi säädetty +32° lämpötila temp low(nuoli alas) asetuksella eli kun suodattaa vettä niin ei tällöin lämmitä lisäksi allas upotettu terassiin sekä lisäeristetty 100mm foamilla ja lattiassa 50mmXPS. Kulutukselle ei ole mittaria joten en sitä tiedä mutta ehkä sen altaan suodatusjaksot näkyy tosta taulukosta muistaakseni ensimmäinen on klo 03 ja olisiko toinen ollut klo12 ei tuo allas paljoa vie kun ei käytä mutta käytössä tietenkin ottaa sen 2-4kwh mutta me ei olla poreissa kuin ehkä max 1 tunti.

Tiukkaa kuria tämä vaatii jos haluaa sähkössä säästää mutta joskus sitä ei vain jaksa ja sitten on laitettava kättä taskuun ja euroja sähköyhtiölle.
IMG_20221127_034607.jpg
 

Skata

Vakionaama
Torstain kulutus oli 29.89kWh keskilämpötila -4.1° laitoin kuvan.
@Ainoakoti153 aika käsittämätön saavutus, onnittelut :) millä ihmeellä toi pohjakulutus on noin pieni (esim tunnit 00 ja 01)? Eikö kompura ole päällä?
Viime kesänä (eka kuva) paras päivä aurinkopaneeleilla näytti tuolta. Ja tuonkin päivän pohjakulutus yöllä oli 0,21 kwh/tunti, tuossa iv, jääkaappi, pakastin, verkossa olevat palovaroittimet, mikron ja uunin kellot. Ja noin päästiin pitkälle syksyyn, kunhan kompura ei ollut päällä.
Viime perjantaina (toinen kuva) oli puusauna ollut päällä to iltana, joten PILP sai ruokaa. Päivän kulutus 31,28 kwh ja nyt on varaston patteri jo päällä (toki pyynti vain 5°). Mutta pohjakulutus on pienimmilläänkin 1,2 kwh.
Miten sä pääset noin pieneen pohjaan, kun sen porealtaan nyt vaan täytyy viedä jotain?
Viimeinen kuva marraskuun kokonaiskulutus päivittäin, puuta en siis ole polttanut kuin saunassa viime torstaina ja kyllä siitä huomattava positiivinen lasku oli perjantaiksi :p

Edit: itse itselleni vastaten, onhan mulla nyt märkätiloissa lämpöä enemmän, se tekee varmasti tuon erotuksen pohjakulutuksesta.
 

Liitteet

  • B99790FE-31A5-4E2E-BC96-1ED13CD8F2EE.jpeg
    B99790FE-31A5-4E2E-BC96-1ED13CD8F2EE.jpeg
    77,1 KB · Katsottu: 121
  • 0A4F09B7-CD47-4187-97DF-D37BB7DFC6E6.jpeg
    0A4F09B7-CD47-4187-97DF-D37BB7DFC6E6.jpeg
    63,9 KB · Katsottu: 119
  • 546D1073-F5DB-4127-ADD5-37C09301C2D3.jpeg
    546D1073-F5DB-4127-ADD5-37C09301C2D3.jpeg
    43,3 KB · Katsottu: 110
Viimeksi muokattu:

jvahatalo

Tulokas
Asetusten optimointi jatkuu.
Kohde sijaitsee Nokialla, 2022 valmistunut 110m2 hirsitalo vapaa-ajan käytössä, viisto katto 2,7m -> 2,8m ja alkuvuodesta asennettu EC9 + varaava takka. Lattialämmityksen termostaatit oli säädettynä aiemmin 19 asteeseen ja viikolla pudotin ne tiistaina 17,5 asteeseen. Sisälämpötila pysyi aiemmin juuri tuossa 19 asteessa meidän poissaollessa ja lauantaina tullessa lämpötila olikin hieman alle 17, eli Pilp ei jaksanut ylläpitää lämpötilaa yli tuon lattialämmityksen pyynnin.

Ongelma on edelleen tuo kylmä tuloilma, joka laskee laskemistaan ellei ole paikalla lämmittämässä takkaa. Sähkönkoulutuksista huomaa, että esimerkiksi viime sunnuntain kulutus oli puolet sellaisen päivän kulutuksesta, kun täällä ei ole pariin päivään oltu, vaikka ulkolämpötilat ovat olleet lähestulkoon samat viikon aikana. Tiistaina tuli käytyä täällä myös ja silloin laskin termareiden pyyntiä ja poltin pari pesällistä takassa.

Viime päivinä täällä on keskusteltu myös Nilanin tilapäisesti käyttämistä ylitehokkaista puhaltimista, jotka häiritsevät laitteen toimintaa. Laitoin Nilanille siitä yhteydenottopyyntöä, jotta voisivat tarkistaa asian, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut. IV asentaja kertoi laitteen antavan pelkästään 1 Teholla jo enemmän kuin riittävät ilmamäärät ja joutui kuristamaan venttiileistä ilmamääriä sopivaksi, kun koneen matalin teho oli jo niin tehokas.

Sitten asetuksiin, eniten ihmetyttää miksi lauhduttimen ja höyrystimen lämpötilat nouse tuon ylemmäksi vrt. Ainoakoti153 arvoihin. Eikös nimenomaan lauhduttimen tehtävä ole lämmittää tuloilmaa? Osuuko teidän silmään jotakin ristiriitoja asetuksista, joita muuttamalla tuloilman saisi lämpimämmäksi?
Mainitsen vielä, että koneessa on tehtaalta mukana tulleet suodattimet. Täällä on ollut puhetta jostakin toisista suodattimista. Voisiko siinä olla yksi tekijä tähän ongelmaan?

Pyynti 28C

Nykytila ilman lämmitys
T1 ulkoilma: -2,6
T2 tulo puh: 16,5
T5 lauhdutin: 24,0
T6 höyrystin: 0,8
T10 poistoilma: 20,0
T11 vesi ylä: 67,8
T12 vesi ala: 67
T14 menovesi: 27,5
Ilmankosteus: 22%
Tulopuhallin 1 (20%)
Poistopuhallin 1 (23%)

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 22c
Meno max: 28c
Käyrä: 1
Siirtymä 2
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Veden lämpötila: 40
Prioriteetti: tulo

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 40 *35
Käyrä max: 60 *45
Kompressori min: off *10
Talvi pien: off
*arvot ennen eilistä. Koitin vaihtaa samat asetukset, kuin Ainoakoti oli laittanut, mutta sillä ei ollut vaikutusta tuloilman lämpötilaan

lämminvesi
lisävastus off
max veden lämpötila 80

Sulatus
ilmanvaihto ei mitään
t6 sulatus alku -5
t6 sulatus lopet 6
t6 min sulat 30 sec

Edit: sähkönkulutuksessa on mukana 25m2 saunarakennus, jossa 800w sähkövastus lattiassa. Se vie laskennallisesti maksimissaan 19,2kwh vuorokaudessa ja lämpötila on sen verran matalalla, että se lämmittää vain pätkittäin.
 

Liitteet

  • DB2F54E2-3D54-4B24-830B-99419E742203.jpeg
    DB2F54E2-3D54-4B24-830B-99419E742203.jpeg
    252 KB · Katsottu: 110
Viimeksi muokattu:

Liuhu

Jäsen
Tietysti ne puhaltimet voivat tehdä sen että pihallusnopeuden pyynnin muuttaminen siitä säätöarvosta ei toteudukaan oletetusti (esim pienempi prosentti nostaakin nopeutta), mutta ei sen siihen normaalimoodiin (yleensä 2) pitäisi vaikuttaa.

Moni tietysti yrittää säästää säätämällä ilmanvaihtoa pienemmälle nopeudelle, mutta ei se usein pilpin kanssa säästä mitään.
Saatoin keksiä syyn tälle että vaikka IV on säädetty oikein poisto 2 tulo 2 asetuksilla mutta puhaltimet pyörivät liian lujaa. Meillä ainakin IV-säätö tehtiin jatkuva-asetuksella juuri noilla asetuksilla mutta sitten talvella kun käyttää talvi-ilmanvaihtoa niin puhallus nopeus riippuu lauhduttimen lämpötilasta.

Tulin nyt siihen tulokseen että tuo tulopuhallus säätyy portaattomasti, eli min-max lauhduttimen lämpötilavälillä tulopuhallus toimii 20-100% teholla. Eli vaikka data näyttäisi tulo 2 niin todellinen teho on jossain 2 ja 3 asetuksen prosenttien välissä.

Tätä logiikkaa jatkaen tuohon tulolämpöön voi siis vaikuttaa IV:n min-max välillä, toki tulopuhalluksen tehon kustannuksella. Sitten pitäisi vain keksiä onko tehokkaampaa tuoda lämpimämpä ilmaa pienemmällä teholla vai hieman viileämpää kovemmalla teholla? Testasin tuon vaikutusta ja alla tulokset:

IV min 38
IV max 50
Tulopuhallus 33c

IV min 40
IV max 60
Tulopuhallus 36

Eli aika selkeästi tulolämpö nousee mutta se tulee sitten sisään pienemmällä teholla.
 

Liuhu

Jäsen
Sehän voisi siis olla että tuo talvi-iv asetus sotkee joillakin tuon tuloilman lämmityksen. Ne joilla tuloilma ei lämpene voisi testata seuraavaa jos alkaisi lämmetä:

- Muuttaa tulo 2 tehon vaikka 20%:iin tai vaikka samaksi kuin tulo 1 teho. Kunhan teho on matala. Muistaa vain ottaa alkuperäisen arvon ylös.
- Vaihtaa IV-moodiksi jatkuva jolloin kone ajaa tulo 2 poisto 2 oikeasti niillä huolto-valikossa määritellyillä tehoilla.

Jos tuo päätelmäni talvi-iv:n toiminnasta on oikein niin näin pitäisi saada puhaltimet puhaltamaan ns. oikein ja tuloilmalle jäisi lämpöä Kun puhallus on oikeasti hiljaisemmalla. Vaikka tämä toimisi niin ei tämä tietenkään korjaa sitä ongelmaa että puhaltimet eivät toimi oikein (talvi-iv:llä ainakaan).
 

Juueli

Jäsen
Asetusten optimointi jatkuu.
Kohde sijaitsee Nokialla, 2022 valmistunut 110m2 hirsitalo vapaa-ajan käytössä, viisto katto 2,7m -> 2,8m ja alkuvuodesta asennettu EC9 + varaava takka. Lattialämmityksen termostaatit oli säädettynä aiemmin 19 asteeseen ja viikolla pudotin ne tiistaina 17,5 asteeseen. Sisälämpötila pysyi aiemmin juuri tuossa 19 asteessa meidän poissaollessa ja lauantaina tullessa lämpötila olikin hieman alle 17, eli Pilp ei jaksanut ylläpitää lämpötilaa yli tuon lattialämmityksen pyynnin.

Ongelma on edelleen tuo kylmä tuloilma, joka laskee laskemistaan ellei ole paikalla lämmittämässä takkaa. Sähkönkoulutuksista huomaa, että esimerkiksi viime sunnuntain kulutus oli puolet sellaisen päivän kulutuksesta, kun täällä ei ole pariin päivään oltu, vaikka ulkolämpötilat ovat olleet lähestulkoon samat viikon aikana. Tiistaina tuli käytyä täällä myös ja silloin laskin termareiden pyyntiä ja poltin pari pesällistä takassa.

Viime päivinä täällä on keskusteltu myös Nilanin tilapäisesti käyttämistä ylitehokkaista puhaltimista, jotka häiritsevät laitteen toimintaa. Laitoin Nilanille siitä yhteydenottopyyntöä, jotta voisivat tarkistaa asian, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut. IV asentaja kertoi laitteen antavan pelkästään 1 Teholla jo enemmän kuin riittävät ilmamäärät ja joutui kuristamaan venttiileistä ilmamääriä sopivaksi, kun koneen matalin teho oli jo niin tehokas.

Sitten asetuksiin, eniten ihmetyttää miksi lauhduttimen ja höyrystimen lämpötilat nouse tuon ylemmäksi vrt. Ainoakoti153 arvoihin. Eikös nimenomaan lauhduttimen tehtävä ole lämmittää tuloilmaa? Osuuko teidän silmään jotakin ristiriitoja asetuksista, joita muuttamalla tuloilman saisi lämpimämmäksi?
Mainitsen vielä, että koneessa on tehtaalta mukana tulleet suodattimet. Täällä on ollut puhetta jostakin toisista suodattimista. Voisiko siinä olla yksi tekijä tähän ongelmaan?

Pyynti 28C

Nykytila ilman lämmitys
T1 ulkoilma: -2,6
T2 tulo puh: 16,5
T5 lauhdutin: 24,0
T6 höyrystin: 0,8
T10 poistoilma: 20,0
T11 vesi ylä: 67,8
T12 vesi ala: 67
T14 menovesi: 27,5
Ilmankosteus: 22%
Tulopuhallin 1 (20%)
Poistopuhallin 1 (23%)

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 22c
Meno max: 28c
Käyrä: 1
Siirtymä 2
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Veden lämpötila: 40
Prioriteetti: tulo

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 40 *35
Käyrä max: 60 *45
Kompressori min: off *10
Talvi pien: off
*arvot ennen eilistä. Koitin vaihtaa samat asetukset, kuin Ainoakoti oli laittanut, mutta sillä ei ollut vaikutusta tuloilman lämpötilaan

lämminvesi
lisävastus off
max veden lämpötila 80

Sulatus
ilmanvaihto ei mitään
t6 sulatus alku -5
t6 sulatus lopet 6
t6 min sulat 30 sec

Edit: sähkönkulutuksessa on mukana 25m2 saunarakennus, jossa 800w sähkövastus lattiassa. Se vie laskennallisesti maksimissaan 19,2kwh vuorokaudessa ja lämpötila on sen verran matalalla, että se lämmittää vain pätkittäin.
sun pitää priorisoida tuo vedenlämmitys,laittaa auto asetus päälle jolla tulo 1 ja poisto 2,ja kääntää termostaatteja isommalle ja vain yksinkertaisesti polttaa takkaa. Muulla tavalla et saa lämmintä tuloilmaa taloosi…kun sulla ei ole esim ilpiä lisälämmön lähteenä ruokkimassa pilpiä. Sähkönkulutustahan se sulle lisää ,mutta näin se vaan on valitettavasti.Kumminkin kun pilpi ei mikään lämmityslaite ole…
 

Jule

Vakionaama
Tätä logiikkaa jatkaen tuohon tulolämpöön voi siis vaikuttaa IV:n min-max välillä, toki tulopuhalluksen tehon kustannuksella. Sitten pitäisi vain keksiä onko tehokkaampaa tuoda lämpimämpä ilmaa pienemmällä teholla vai hieman viileämpää kovemmalla teholla? Testasin tuon vaikutusta ja alla tulokset:


Eli aika selkeästi tulolämpö nousee mutta se tulee sitten sisään pienemmällä teholla.
Tuossahan on se perus ongelma että jos tulopuhalluksen nopeutta muutetaan, mutta ei poiston, se alkaa vetää sisään "raakaa" ilmaa, jostain rakosista, mutta sen mittaaminen on käytännössä mahdotonta. Noin perstuntumalta sanoisin että järkevintä olisi pitää aina ilmanvaihdon virtaussuhteet kiinteästi samana.
 

Liuhu

Jäsen
Tuossahan on se perus ongelma että jos tulopuhalluksen nopeutta muutetaan, mutta ei poiston, se alkaa vetää sisään "raakaa" ilmaa, jostain rakosista, mutta sen mittaaminen on käytännössä mahdotonta. Noin perstuntumalta sanoisin että järkevintä olisi pitää aina ilmanvaihdon virtaussuhteet kiinteästi samana.
Se on totta mutta talvi-asetuksillahan tuo tapahtuu muutenkin varsinkin kylmemmillä ilmoilla kun se kuristaa tulopuhallusta ja poisto pysyy samana ellei poistoa manuaalisesti muuta. Jos tuloa ja poistoa ajaa talvella niillä oletustehoilla (2 ja 2), eli silloin ilmanvaihto on tasapainossa, niin silloin en usko että tuo jaksaa tuloilmaa lämmittää juurikaan.
 

Nipe Tin

Jäsen
HMI-valikon Keskuslämmitys on 8 kohtaa, kun ohjeessa vain 6:

Toiminto* (ohjeessa Asetus)
Meno Min*
Meno Max*
Käyrä*
Siirtymä
Säädön siirtymä
Viive
Kiertovesipumppu*

Osa * on selkeä ohjekirjaan termieroista huolimatta, entä nuo kolme: mitä vaikuttaa
Siirtymä (Asetus 0-1-2 'C) vs. Säädön siirtymä (joka on -15...+10, on Käyrän siirtymä ohjeessa -15 -10)
ja mitä säätää Viive(0...30 min)?
 
Asetusten optimointi jatkuu.
Kohde sijaitsee Nokialla, 2022 valmistunut 110m2 hirsitalo vapaa-ajan käytössä, viisto katto 2,7m -> 2,8m ja alkuvuodesta asennettu EC9 + varaava takka. Lattialämmityksen termostaatit oli säädettynä aiemmin 19 asteeseen ja viikolla pudotin ne tiistaina 17,5 asteeseen. Sisälämpötila pysyi aiemmin juuri tuossa 19 asteessa meidän poissaollessa ja lauantaina tullessa lämpötila olikin hieman alle 17, eli Pilp ei jaksanut ylläpitää lämpötilaa yli tuon lattialämmityksen pyynnin.

Ongelma on edelleen tuo kylmä tuloilma, joka laskee laskemistaan ellei ole paikalla lämmittämässä takkaa. Sähkönkoulutuksista huomaa, että esimerkiksi viime sunnuntain kulutus oli puolet sellaisen päivän kulutuksesta, kun täällä ei ole pariin päivään oltu, vaikka ulkolämpötilat ovat olleet lähestulkoon samat viikon aikana. Tiistaina tuli käytyä täällä myös ja silloin laskin termareiden pyyntiä ja poltin pari pesällistä takassa.

Viime päivinä täällä on keskusteltu myös Nilanin tilapäisesti käyttämistä ylitehokkaista puhaltimista, jotka häiritsevät laitteen toimintaa. Laitoin Nilanille siitä yhteydenottopyyntöä, jotta voisivat tarkistaa asian, mutta vielä ei ole vastausta kuulunut. IV asentaja kertoi laitteen antavan pelkästään 1 Teholla jo enemmän kuin riittävät ilmamäärät ja joutui kuristamaan venttiileistä ilmamääriä sopivaksi, kun koneen matalin teho oli jo niin tehokas.

Sitten asetuksiin, eniten ihmetyttää miksi lauhduttimen ja höyrystimen lämpötilat nouse tuon ylemmäksi vrt. Ainoakoti153 arvoihin. Eikös nimenomaan lauhduttimen tehtävä ole lämmittää tuloilmaa? Osuuko teidän silmään jotakin ristiriitoja asetuksista, joita muuttamalla tuloilman saisi lämpimämmäksi?
Mainitsen vielä, että koneessa on tehtaalta mukana tulleet suodattimet. Täällä on ollut puhetta jostakin toisista suodattimista. Voisiko siinä olla yksi tekijä tähän ongelmaan?

Pyynti 28C

Nykytila ilman lämmitys
T1 ulkoilma: -2,6
T2 tulo puh: 16,5
T5 lauhdutin: 24,0
T6 höyrystin: 0,8
T10 poistoilma: 20,0
T11 vesi ylä: 67,8
T12 vesi ala: 67
T14 menovesi: 27,5
Ilmankosteus: 22%
Tulopuhallin 1 (20%)
Poistopuhallin 1 (23%)

Keskuslämmitys
Toiminta: käyräohjaus
Meno min: 22c
Meno max: 28c
Käyrä: 1
Siirtymä 2
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
Veden lämpötila: 40
Prioriteetti: tulo

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus%: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 30 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: talvi
Käyrä min: 40 *35
Käyrä max: 60 *45
Kompressori min: off *10
Talvi pien: off
*arvot ennen eilistä. Koitin vaihtaa samat asetukset, kuin Ainoakoti oli laittanut, mutta sillä ei ollut vaikutusta tuloilman lämpötilaan

lämminvesi
lisävastus off
max veden lämpötila 80

Sulatus
ilmanvaihto ei mitään
t6 sulatus alku -5
t6 sulatus lopet 6
t6 min sulat 30 sec

Edit: sähkönkulutuksessa on mukana 25m2 saunarakennus, jossa 800w sähkövastus lattiassa. Se vie laskennallisesti maksimissaan 19,2kwh vuorokaudessa ja lämpötila on sen verran matalalla, että se lämmittää vain pätkittäin.
Sun pitää saada T2 ja T5 paljon ylemmäs, kyllä pitäisi jo nousta tuolla ilmanvaihto käyrällä. Kun teit säädön niin sen vaikutus on melko hidasta noin 30-60min.

Itsellä nyt
T2 34.7°
T5 37.4°
T6 on 0.5°
T10 19.9°
T11 69°
T12 65°
Ilmankosteus 34%
Tulopuhallus 1
poistopuhallus 1

Hienosäädin hieman
Tulo 1 teho 20% *-3%
Poisto 1 teho 28% * +3%
Näin sain T6 pysymään 0° (ei tarvi sulattaa)
en tiedä vaikuttiko juuri mitään lämpöihin ehkä +0.5° ?
*muutos edellisestä
 
Sun pitää saada T2 ja T5 paljon ylemmäs, kyllä pitäisi jo nousta tuolla ilmanvaihto käyrällä. Kun teit säädön niin sen vaikutus on melko hidasta noin 30-60min.

Itsellä nyt
T2 34.7°
T5 37.4°
T6 on 0.5°
T10 19.9°
T11 69°
T12 65°
Ilmankosteus 34%
Tulopuhallus 1
poistopuhallus 1

Hienosäädin hieman
Tulo 1 teho 20% *-3%
Poisto 1 teho 28% * +3%
Näin sain T6 pysymään 0° (ei tarvi sulattaa)
en tiedä vaikuttiko juuri mitään lämpöihin ehkä +0.5° ?
*muutos edellisestä
vaihdoin tulopuhallus ja poistopuhalluksen takasin kun alkoi tulla takasta liikaa käryä taloon.
Toki nyt T6 alkaa jäätymään ja pitää sulatella.
Tulipa todettua että noihin ei parane kovinkaan paljoa tosiaan sattua. :D

Ihmettelen vain kun kuitenkin käyttövetelle tulee todella paljon lämpöä mutta sitä ei pysty tuloilmaan ajamaan ja ohittamaan käyttövettä.

Täytyy kokeilla vielä säätää puhalluksia oikeassa suhteessa ylöspäin.

Tai sitten tuosta kapistuksesta vain taida saada enempää irti taloon kuin sen +19-20° loput täytyy tuottaa sähköllä joko lattiasta tai ILPin kautta, tai sitten pitää polttaa puuta takassa.

Viikonloppuna meni sähköä Perjantaina 47kwh (saunan lämmitys noin 1-1.5 tuntia).
Lauantaina taas 50Kwh kun laitoin porealtaaseen lämpöjä päälle ja Myös lattialämmitys meni päälle.
Sunnuntaina taas 50kwh kun mentiin poreisiin ja lattiaan edelleen pöhöttää lämpöä 24/7 kun oli päässyt laatta kylmenemään

Eli sen missä säästää sen toisaalla menettää :D
 
Viimeksi muokattu:

viggeblo

Jäsen
vaihdoin tulopuhallus ja poistopuhalluksen takasin kun alkoi tulla takasta liikaa käryä taloon.
Toki nyt T6 alkaa jäätymään ja pitää sulatella.
Tulipa todettua että noihin ei parane kovinkaan paljoa tosiaan sattua. :D

Ihmettelen vain kun kuitenkin käyttövetelle tulee todella paljon lämpöä mutta sitä ei pysty tuloilmaan ajamaan ja ohittamaan käyttövettä.

Täytyy kokeilla vielä säätää puhalluksia oikeassa suhteessa ylöspäin.

Tai sitten tuosta kapistuksesta vain taida saada enempää irti taloon kuin sen +19-20° loput täytyy tuottaa sähköllä joko lattiasta tai ILPin kautta, tai sitten pitää polttaa puuta takassa.

Viikonloppuna meni sähköä Perjantaina 47kwh (saunan lämmitys noin 1-1.5 tuntia).
Lauantaina taas 50Kwh kun laitoin porealtaaseen lämpöjä päälle ja Myös lattialämmitys meni päälle.
Sunnuntaina taas 50kwh kun mentiin poreisiin ja lattiaan edelleen pöhöttää lämpöä 24/7 kun oli päässyt laatta kylmenemään

Eli sen missä säästää sen toisaalla menettää :D
Minkälämpöistä vettä sun kone syöttää lattioihin? Mikä on termaripyyntö huoneissa?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
vaihdoin tulopuhallus ja poistopuhalluksen takasin kun alkoi tulla takasta liikaa käryä taloon.
Toki nyt T6 alkaa jäätymään ja pitää sulatella.
Tulipa todettua että noihin ei parane kovinkaan paljoa tosiaan sattua. :D

Ihmettelen vain kun kuitenkin käyttövetelle tulee todella paljon lämpöä mutta sitä ei pysty tuloilmaan ajamaan ja ohittamaan käyttövettä.

Täytyy kokeilla vielä säätää puhalluksia oikeassa suhteessa ylöspäin.

Tai sitten tuosta kapistuksesta vain taida saada enempää irti taloon kuin sen +19-20° loput täytyy tuottaa sähköllä joko lattiasta tai ILPin kautta, tai sitten pitää polttaa puuta takassa.

Viikonloppuna meni sähköä Perjantaina 47kwh (saunan lämmitys noin 1-1.5 tuntia).
Lauantaina taas 50Kwh kun laitoin porealtaaseen lämpöjä päälle ja Myös lattialämmitys meni päälle.
Sunnuntaina taas 50kwh kun mentiin poreisiin ja lattiaan edelleen pöhöttää lämpöä 24/7 kun oli päässyt laatta kylmenemään

Eli sen missä säästää sen toisaalla menettää :D

Tulee kysymyspatteri:

Ootko joskus testannut mikä on kulutus ilman takkaa?
Eli muutama päivä päässyt viilentymään rakenteet ja mikä on sitten kulutus?

Onko takka varaava ja kuinka paljon menee puuta esim. kuukaudessa?

Tuolla aikaisemmissa viesteissä sinulla oli menoveden lämpötila 23,8 astetta ja termostaatteja kosteissa 22-23 ja muissa 17-18. Käyräohjausta et siis käytä vaan ylä- ja alalämpötilat + termostaatit määrittelee?

Nyt kun nostit lämpöä ”niin, että johdot kuumeni” ja kulutus nousi 34 kWh > 47 kWh, eli tuotit lämpöä 1:1 sähköllä 13 kWh niin mihin on tasaantunut kulutus?

Jossain välissä puhuit ILP:n lämmöntuotosta, mutta onko siis käytössä ILP vai puhuitko yleisesti tukilämmityksestä PILP:n kanssa?

Veikkaan, että sen minkä takka tuo niin poreet vie :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Minkälämpöistä vettä sun kone syöttää lattioihin? Mikä on termaripyyntö huoneissa?
Vain märkätilat+työhuone käytössä termareissa pyynti +23° muissa termarit niin pienellä jotta niihin ei mene lämpöä, muuten sähkölasku nousee liikaa.
Nyt syötän +22-27° lattiaan kun tuntuu laatta varaavan jo vähän lämpöä, virtaa nämäkin märkätilat kuluttaa nyt noin 300-700wattia tunnissa. Tällä systeemillä saan ruokittua Nilanin LTO kennoa ja taloon on alkanut tulla enemmän lämmintä ilmaa, noussut sisäilma +19 asteesta +20-21 asteeseen.

Kokeilin tänään pudottaa sekä tulo että poistoilmaa -3% alaspäin molepia yhtäaikaa jotta ilmanvaihto on tasapainossa

katson huomenna että oliko vaikutusta sisäilmaan.
Nyt:
T1 -0.2°
T2 32.5°
T5 36. 5°
T6 -3° (Liian peni poisto niin kenno alkaa jäätyä)
T10 19.7°
Kosteus 33%

Muutettu 1 tehon ilmanvaihtoa nyt -3%
Tulo 20%
Poisto 22%

Tajusin samalla tuon prioriteetti vesi tai tulo toiminnan: se vesi prioriteetti pudottaa tulopuhalluksen 0-teholle jos se on huoltovalikon kautta sinne laitettu jos tätä ei ole tehty niin tällä ei ole mitään vaikutusta muuten kuin että vesi ei lämpene tarpeeksi eli tulopuh pitää olla 0 teholla kun tuottaa vettä tällöin ei myöskään saa nostaa poistoa edes 2-teholle muuten on liikaa alipainetta talossa, tämä täytyy kesällä olla tulo asetuksella muuten menee ilmanvaihto alipaineiseksi.
 
Tulee kysymyspatteri:

Ootko joskus testannut mikä on kulutus ilman takkaa?
Eli muutama päivä päässyt viilentymään rakenteet ja mikä on sitten kulutus?

Onko takka varaava ja kuinka paljon menee puuta esim. kuukaudessa?

Tuolla aikaisemmissa viesteissä sinulla oli menoveden lämpötila 23,8 astetta ja termostaatteja kosteissa 22-23 ja muissa 17-18. Käyräohjausta et siis käytä vaan ylä- ja alalämpötilat + termostaatit määrittelee?

Nyt kun nostit lämpöä ”niin, että johdot kuumeni” ja kulutus nousi 34 kWh > 47 kWh, eli tuotit lämpöä 1:1 sähköllä 13 kWh niin mihin on tasaantunut kulutus?

Jossain välissä puhuit ILP:n lämmöntuotosta, mutta onko siis käytössä ILP vai puhuitko yleisesti tukilämmityksestä PILP:n kanssa?

Veikkaan, että sen minkä takka tuo niin poreet vie :hmm:
Takka on varaava 3.4kwh teho

Takka ei vaikuta kulutukseen ainoastaan tuo lisää lämpöä taloon.

Puuta menee 2-3 pesällistä, poltan tällä hetkellä rakennusaikaisia lautoja,trukkilavoja ym. näissä lämpö arvo on mitä on kerran kokeilin kunnon koivuklapia niin näistä sai takkaan jo jotain lämpöäkin ja ihan pienellä määrällä

Olen laittanut lämpömittarin kiinni paluuveden putkeen ja seurannut sieltä että minkä lämpöistä tulee takaisin piiriltä sinne hukkuu noin 3-4° lämpöä kuten pitääkin ja kun laatta on varannut tarpeeksi niin tämä tehontarve vakiintuu kunnes ulkona taas lämpötila laskee ehkä se käyräohjaus voisi olla parempi niin ei tarvitse itse tätä olla säätämässä mutta toistaiseksi haluan pitää ohjat omissa käsissä jotta voin tarkasti seurata että mitä tuo tekee.

kulutus on nyt 34-35kwh/pv eli on alkanut tasoittumaan tuosta viikonlopun lattian käynnistämisestä.
Lattia haukkaa sähköä tunnissa sen mitä insinöörit on millekkin piirille laskenut tehoksi ja hyvin se paikkaansa pitää kun kulutusta seuraa.

Talo tarvii lämmittämiseen 4.4kwh tehon tunnissa

Tuon Nilanin COP on 4.2
Eli 1kwh tuottaa 4.2kwh lämpöä (tämä COP lasketaan muistaakseni +7 asteesta?)

Omakotitalo 132m²
tästä noin 50m² on vinolla sisäkatolla (2.5m < 3.4m) ja isoilla lattiaan ulottuvilla ikkunoilla 4kpl

Nyt lämmitettävien lattiapiirien laskettu teho 308w +319w +294 +319w = 1.240kwh (laskettu +34° menovedellä) mulla tässä menovesi noin puolet tuosta.
Jos haluaa että kulutus on tuo 27kwh niin tämä lattialämpö pitää jättää pois.

Takan teho 3.4kwh laskettu että riittää 50m² eli 132m² tarvii lämmittää takkaa 2.64 kertaa (Aamu ja ilta) jotta riittää koko taloon (ei vaikuta PILPin toimintaan)

Ulkoporeallas Cello spa ruka 2Kwh lämmitin 1.5kwh pumppu Vesi nyt +33°(käytössä nostetaan 36°) Filtteröinti 2x1tunti vuorokaudessa, upotettu terassiin/maahan ja lisäeristetty sivuilta sekä pohjasta. Todellinenkulutus tästä on vielä hakusessa mutta melko vähän tämä kuitenkin kuluttaa (paitsi silloin kun kylpee).

Ei tässä kulutuksessa ole mitään sen ihmeellisempää kaikki menee laskennallisesti oikein.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Takka on varaava 3.4kwh teho

Takka ei vaikuta kulutukseen ainoastaan tuo lisää lämpöä taloon.
kulutus on nyt 34-35kwh/pv eli on alkanut

Talo tarvii lämmittämiseen 4.4kwh tehon tunnissa

Tuon Nilanin COP on 4.2
Eli 1kwh tuottaa 4.2kwh lämpöä (tämä COP lasketaan muistaakseni +7 asteesta?)

Jos sammutan ILP:n niin kiertoveden lämpötila tippuu tunneissa. Minun tapauksessa kulutus ei nouse, koska lattialämmitys on kokonaan pois päältä. Kylmä tulee kyllä ja nopeasti.

Sinun tapauksessa avustat takalla tuota suorasähköllä lämpeävää kiertovettä. Jos meinaat ettei vaikuta kulutukseen niin kokeilepa huvikseen olla polttamatta takkaa pariin päivään ja säädä lattialämmitys niin, että huonelämpötilat ovat samat. Siinä selviää kuinka paljon takalla tuotat talon tarvitsemasta energiasta.
Kaikki muu on vain laskennallista höpinää Nilanin markkinointi coppeineen ym.
 
Jos sammutan ILP:n niin kiertoveden lämpötila tippuu tunneissa. Minun tapauksessa kulutus ei nouse, koska lattialämmitys on kokonaan pois päältä. Kylmä tulee kyllä ja nopeasti.

Sinun tapauksessa avustat takalla tuota suorasähköllä lämpeävää kiertovettä. Jos meinaat ettei vaikuta kulutukseen niin kokeilepa huvikseen olla polttamatta takkaa pariin päivään ja säädä lattialämmitys niin, että huonelämpötilat ovat samat. Siinä selviää kuinka paljon takalla tuotat talon tarvitsemasta energiasta.
Kaikki muu on vain laskennallista höpinää Nilanin markkinointi coppeineen ym.
Kyllä tuo takka siihen lattialämpöön vaikuttaa termarien kautta ja siitä sähkönkulutukseen jos termarit menee kiinni,
mutta ei se Nilanin kulutukseen vaikuta, lattialämmitys on oma lukunsa eikä liity Nilaniin muuten kuin että se 9kwh sähkövastuskattila sijaitsee sen sisuksissa minkä läpi pumppu vettä kierrättää.
Pidin tuota vastusta ja takkaa pois päältä 1pv niin silti Nilan jaksoi tuottaa sen +18-19° lämpöä huoneisiin mutta jostain se loput +2° on otettava jos aikoo pitää talon edes jotenkin siedettävänä asua.
Ei tuo enää ollut kovin mukava lämpötila nukkua saati olla ja asua(kylmä lattia), toki makuupussia vaan sänkyyn ja toppatakkia niskaan mutta johonkin se raja kyllä on vedettävä.

Nyt näin 4pv jälkeen alkaa ne muutamat lattiat olla mukavan lämpimiä ja Nilanin LTO pääsee nyt lämpöä kierrättämää talossa eikä tarvi palella

Täytyisi laittaa tuon sähkökattilan tilalle joku lämpöpumppu niin voisi tuota lattialämmitystä hyödyntää koko talossa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuo takka siihen lattialämpöön vaikuttaa termarien kautta ja siitä sähkönkulutukseen jos termarit menee kiinni,
mutta ei se Nilanin kulutukseen vaikuta, lattialämmitys on oma lukunsa eikä liity Nilaniin muuten kuin että se 9kwh sähkövastuskattila sijaitsee sen sisuksissa minkä läpi pumppu vettä kierrättää.

Mä tipuin kärryiltä jo aikapäiviä sitten. Kuvittelin, että tässä ensinnäkin puhutaan kokonaiskulutuksesta ja toisekseen en osannut kuvitella, että nyt aletaan erottelemaan Nilanin kattila jotenkin erillisyksikkönä ja irrallaan kokonaisuudesta.

Fysiikka nyt tuppaa olemaan eksakti tiede ja harvoin on tulkinnanvaraisia kysymyksiä.

Sitten kun olet laskenut sen takan lämpöenergian todellisen tuoton niin päästään lähemmäs totuutta. Nyt on vain mutuilua. Lisäksi 2x vuorokaudessa varaavaan takkaan on hyvin merkittävä energiamäärä. Puhutaan tuhansista kilowateista vuodessa.

Se, että olet yhden päivän polttamatta takkaa ei ole mikään mittari. Minullakin on ensimmäiset 2-3vrk mökiltä lähdettyäni lämmitysenergian tarve 0kWh, koska tiputan 6 asteen peruslämmöille. Rakenteisiin varautuu merkittävä määrä lämpöenergiaa joka vapautuu hiljalleen. 3-4 vrk jälkeen näen vasta mikä on todellinen kulutus. Niin ja mökkiin tulee siinä kohtaa painovoimaisesti raakaa ulkoilmaa.

Tuolta voit lukea lisää:
 

Liitteet

  • 5A099941-48F7-45C9-A2CC-82009997B34C.png
    5A099941-48F7-45C9-A2CC-82009997B34C.png
    268,3 KB · Katsottu: 111

salosa

Jäsen
Nyt tarvittaisiin tietoa fiksummilta. Olen nyt muutaman viikon kerännyt kaiken datan PILPiltä ja tehnyt muutamia säätöjä. Olisi yksi perusluonteinen kysymys, mikä olisi hyvä/taloudellisin jäteilman lämpötila?
Pystyn vaikuttamaan tähän poistoilman puhaltimen avulla. Talotehtaan asentajien jälkeen poistopuhaltimen asetukset olivat päin peetä. Puhaltimen arvoilla 1 ja 2, puhallin oli molemmissa 20% ja 3 oli 50%. Eli säätö oli hieman karkea. Puhaltimen arvolla 2 poistoilma oli niin kylmää (-6C), että laite sulatti itseään puolen tunnin välein ja puhaltimen arvolla 3 laite ei sulattanut ollenkaan ja poistoilma oli +6C.
Nyt etsin siis kultaista keskitietä. Tällä hetkellä poistopuhallin asetus on 40% ja laite sulattaa itsensä 1-2 kertaa vuorokaudessa.
Liitteenä tämän hetkinen kuva ennen ja jälkeen sulatuksen.

NilanEC9_041202022.jpg
NilanEC9_041202022_2.jpg
 

jmaja

Hyperaktiivi
Puhaltimen arvolla 2 poistoilma oli niin kylmää (-6C), että laite sulatti itseään puolen tunnin välein ja puhaltimen arvolla 3 laite ei sulattanut ollenkaan ja poistoilma oli +6C.
Siis JÄTEILMA!

Jos haet energiatehokkuutta, tavoite on mahdollisimman kylmä jäteilma. Sulatuksetkaan ei tuossa mitään haittaa, kunhan keskimääräinen jäteilma on mahdollisimman kylmä.

Tietysti tuon minimointiin voi tulla rajat riittävästä ilmanvaihdosta ja asumismukavuudesta. Huomaa, että ei haittaa, vaikka sulatuksen aikana käytettäisiin vastuksia tuloilman, käyttöveden tai lattioiden lämmitykseen. Oleellista on tosiaan lämmityskaudella vain se jäteilman lämpötila, ainakin silloin kun PILP on ainoa lämmityslähde. ILP tai takka tekee kokonaisuuden arvioimisesta vaikeampaa.
 

salosa

Jäsen
Siis JÄTEILMA!
Kyllä mä sen vielä opin. Nyt olin jo kirjoittanut 1/3 kohdasta oikein.
Kysymys olikin lähinnä kuinka kylmäksi kannattaa laittaa, kun sulatusväli tihenee sen mukaan? Kerran päivässä sulatus vai kahden tunnin välein, kumpi on taloudellisesti parempi?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kerran päivässä sulatus vai kahden tunnin välein, kumpi on taloudellisesti parempi?
Se, jolla keskimääräinen jäteilma on kylmempi. Saako tuosta ulos dataa sen laskemiseksi?

Jäätynyt kenno pitänee jäteilman lähellä nollaa kunnes on sulanut eli on varmasti parempi kuin jatkuvasti plussallapito tai vain niukasti pakkasella.
 

salosa

Jäsen
Se, jolla keskimääräinen jäteilma on kylmempi. Saako tuosta ulos dataa sen laskemiseksi?

Jäätynyt kenno pitänee jäteilman lähellä nollaa kunnes on sulanut eli on varmasti parempi kuin jatkuvasti plussallapito tai vain niukasti pakkasella.
Tässä on jäteilma ja poistopuhallin nopeus käppyrät. Saisiko noista jotain irti?
Screenshot_2022-12-04-13-16-59-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2022-12-04-13-20-05-85_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Back
Ylös Bottom