Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
On ne vähimmäisvaatimuksia, mutta hyvin poikkeuksellista niitä on reilusti ylittää. Tutkimuksissa käytännössä hyvin harvassa asunnossa on vaatimusten mukainen ilmanvaihto, vaan vähemmän.
Ok. Eli rivitalomme LVI-suunnitelma on tehty ja mitattu väärin energialaskentaa myöden?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ok. Eli rivitalomme LVI-suunnitelma on tehty ja mitattu väärin energialaskentaa myöden?
Ei, mutta outoa mitoittaa 112 m2 noin suurelle virtaamalle. Tuossahan oli vielä suurempi 105 m2.

Ehkä Nilanin kanssa sitten tehdään noin ideana kuristaa talvella ainakin tuloa, jolloin lämpöä riittää käyttöveteen? Muiden LTO kanssa olisi kyllä hyvin epätavallista laittaa 50% yli minimin.

Yleensä perus-IV on hyvin lähellä vaatimusten miniminiä ja tuosta voi sitten tehostuskusella lisätä 30% ja poissaoloasetuksella vähentää 30%. Useinmiten valitun LTO puhaltimilla ei edes saa tuota 50% yli vaaditun minimin.

Talvella ei silloin IV-määristä tingitä.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ei, mutta outoa mitoittaa 112 m2 noin suurelle virtaamalle. Tuossahan oli vielä suurempi 105 m2.

Ehkä Nilanin kanssa sitten tehdään noin ideana kuristaa talvella ainakin tuloa, jolloin lämpöä riittää käyttöveteen? Muiden LTO kanssa olisi kyllä hyvin epätavallista laittaa 50% yli minimin.

Yleensä perus-IV on hyvin lähellä vaatimusten miniminiä ja tuosta voi sitten tehostuskusella lisätä 30% ja poissaoloasetuksella vähentää 30%. Useinmiten valitun LTO puhaltimilla ei edes saa tuota 50% yli vaaditun minimin.

Talvella ei silloin IV-määristä tingitä.

Ok, eli LVI-mitoitukset meidän rivitalossa tuollaiset koska Nilan?

Ja LTO taloissa tehdään pienemmälle litramäärälle?

Olisihan se melkoista jos koko talon IV suunniteltaisiin Nilanin Talvi-IV:n ympärille. Pitääpä kysyä suunnittelijoilta.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Ok, eli LVI-mitoitukset meidän rivitalossa tuollaiset koska Nilan?

Ja LTO taloissa tehdään pienemmälle litramäärälle?
En tiedä miksi Nilanille näitä on tehty noin suurelle ilmamäärille.

Ei ole todellakaan tavallista muuten. En tiedä onko tavallista Nilanillekaan, mutta täällä niitä on jokunen tullut vastaan.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tuo ilmanvaihdon säätäminen omin luvin ei varmaan ole järkevää kun siitä ei mitään ymmärrä. Jos/kun nämä ovat ammattilaisten(talotehdas/nilan) jäljiltä tässä jamassa niin mistä sen parhaan avun saisi? Nilanilta? Jostain muualta? Onko mahdollista että tuo EC9n puhaltimet ovat vialliset kuten moni on aikaisemmilla sivuilla esittänyt?
Ehkä uudessa talossa koittaisi kysyä iv suunnitelman/laskelman tehneeltä henkilöltä, miksi sinne on laitettu 2 tehoon eli normaaliin käynti tehoon noin suuret ilmamäärät, onko siihen jotain perusteluita. Ja miksi ykköstehoon on noin suuri pudotus vrt kakkosteho. Normaalisti niissä on 30% ero.

Luulisin, että ei ne puhaltimet nyt ensimmäiseksi rikki ole, koska teillä on kuitenkin noinkin kovilla ilmamäärillä lauhdutin ja tulopuhallin noin lämpiminä. Kyllä se ensimmäinen asia taitaa olla että voisiko käyttää normaalitilassa vähän pienemmillä ilmamäärillä. Aika monikin iv kone tiputtaa talvella ilmamäärä alemmas jäätymisen takia, että kyllä voit ihan huoletta ainakin asetuksilla kokeilla, mikä tuntuu sopivalta (talvi iv/jatkuva iv/puhallinteho 2 vai 1). Älä niitä huoltovalikon iv prosentteja muuttele sikin sokin ja ainakin pidä alkuperäiset tallessa jos niihin kosket. Kysyisin kyllä iv suunnittelijalta, onko mahdollista käyttää normaalia iv:tä (2 puhallus) selvästi pienemmillä tehoilla teidän talossa.
 

Ali Koo

Jäsen
Tuo ilmanvaihdon säätäminen omin luvin ei varmaan ole järkevää kun siitä ei mitään ymmärrä. Jos/kun nämä ovat ammattilaisten(talotehdas/nilan) jäljiltä tässä jamassa niin mistä sen parhaan avun saisi? Nilanilta? Jostain muualta? Onko mahdollista että tuo EC9n puhaltimet ovat vialliset kuten moni on aikaisemmilla sivuilla esittänyt?

Jos sinne on noin kovat ilmamäärät laskettu ja säädetty, niin eipä tuossa auta oikein muu, kuin laskettaa ja säädättää ne uudelleen tai tiputtaa itse puhaltimien prosentteja ainakin lämmityskaudelle. Energiaa tuo hukkaa reilusti noilla säädöillä, vaikka sitten hankkisikin ilmalämpöpumpun.

Mikäli tuo sinun koneesi on asetettu toimimaan normaaliolosuhteissa kakkosnopeudella(ja mikäli säädöt on tehty sillä nopeudella), niin itse pienentäisin lämmityskaudelle tulon ja poiston 2-nopeuksia 15-20% kumpaakin. Mutta siis molempia puhaltimia pitää säätää yhtä paljon, että tasapaino säilyy.

Talviasetuksesta ei tuossa tilanteessa ole apua. Menee tosi reilusti alipaineiseksi, kun poistopuhallin huutaa energiaa pihalle 59% teholla ja tulopuhallin hönkii uutta sisään vain 23% teholla. Vetelee korvausilmaa jostain rakenteiden välistä rajusti.

Vialliset moottorit tuppasivat puhaltamaan liian kovaa, jolloin lauhdutin ei jaksannut lämmetä ja sisään puhalsi viileää ilmaa, mutta sinulla ei viittaa siihen.
 

Ali Koo

Jäsen
Olisihan se melkoista jos koko talon IV suunniteltaisiin Nilanin Talvi-IV:n ympärille. Pitääpä kysyä suunnittelijoilta.
Nilanin Talvi-IV:lle tai Jatkuva2:lle ei voi suunnitella/säätää oikeita ilmamääriä.
Ilmamäärät säädetään Jatkuva1 -tilassa, jossa puhallinnopeudet eivät muutu.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Jos sinne on noin kovat ilmamäärät laskettu ja säädetty, niin eipä tuossa auta oikein muu, kuin laskettaa ja säädättää ne uudelleen tai tiputtaa itse puhaltimien prosentteja ainakin lämmityskaudelle. Energiaa tuo hukkaa reilusti noilla säädöillä, vaikka sitten hankkisikin ilmalämpöpumpun.

Mikäli tuo sinun koneesi on asetettu toimimaan normaaliolosuhteissa kakkosnopeudella(ja mikäli säädöt on tehty sillä nopeudella), niin itse pienentäisin lämmityskaudelle tulon ja poiston 2-nopeuksia 15-20% kumpaakin. Mutta siis molempia puhaltimia pitää säätää yhtä paljon, että tasapaino säilyy.

Talviasetuksesta ei tuossa tilanteessa ole apua. Menee tosi reilusti alipaineiseksi, kun poistopuhallin huutaa energiaa pihalle 59% teholla ja tulopuhallin hönkii uutta sisään vain 23% teholla. Vetelee korvausilmaa jostain rakenteiden välistä rajusti.

Vialliset moottorit tuppasivat puhaltamaan liian kovaa, jolloin lauhdutin ei jaksannut lämmetä ja sisään puhalsi viileää ilmaa, mutta sinulla ei viittaa siihen.
Pitääpä ottaa puheeksi vuositarkastuksessa.
Nilanin Talvi-IV:lle tai Jatkuva2:lle ei voi suunnitella/säätää oikeita ilmamääriä.
Ilmamäärät säädetään Jatkuva1 -tilassa, jossa puhallinnopeudet eivät muutu.
Näinhän ne on täällä tehtykin, mutta @jmaja n arvaus oli, että LVI-suunnitelma tehtäisiin noin, koska Nilan ja Talvi-IV, mitä hieman kummeksun.
 
Tuossa näyttäisi, että on säädetty tasoja 2 ja 3 tehdasasetuksista.
Onhan tuossa melkoinen ero tulossa ja poistossa tasoilla 1 ja 2 eli tässä tapauksessa juuri kun käytetään Talvi-IV asetusta.
Näyttää siltä, että kyseistä IV-asetusta ei noteerata tietenkään mittauksissa.

En ole IV-asiantuntija, mutta omassa Nilanissa räpeltäisin ainakin noi tason 1 tehot vaikka näin: 35% tulo ja 35% poisto. Saattaa auttaa hieman.

Merkitse ylös muutokset.

Itse ottaisin nuo asiat puheeksi noin uudessa talossa suoraan laitetoimittajien / rakennuttajan tms. vastuuhenkilöiden kanssa.


Käyttöohje sanoo tähän suositukseksi T6 sulatus alku -6


Meillä on merkitty 112 m2 rivitalohuoneistoon 102 e-luvuksi = B 2018 ja sähkön laskennallinen kulutus noin 11500-12000 kwh ilman ILPpiä.
Naapureilla menee suurinpiirtein tuo määrä sähköä vuodessa - siis rivitalossa (=vähemmän kylmää seinäpintaa).

Meillä meni ILPillä ja säästötoimilla (=lattialämmöistä pihistelemällä noin 9500 kWh/a.
Täyttä vuotta ei olla vielä ehditty tuon ILPin kanssa asumaan joten tippuu varmaankin jonnekkin 8000-9000 kWh tietämiin mikäli jatketaan pihistelyä. Sähköä siis säästyy sellainen 20-30%.

Mitä energiatodistus väittää?
Siitä saa jonkin suuntaa antavan arvon vuotuiselle kulutukselle.
Paljonko joulukuussa meni?

Ensi vuonna sitten sinulla on jokin vertailuarvo ja näet oliko kulutus todellakin suurta vai ei. Ei täällä kuukausitason vertailuilla hirveän pitkälle pääse, koska kaikilla on omat asumistottumukset.

Mistä näkee mitä nuo tasojen 2 ja 3 tehdasasetukset ovat (sama juttu tuon T6 sulatus alku kanssa)? Katselin Nilanin verkkosivujen opasta ja näistä ei osu mitään silmään. Laajempikin ohjekirja olemassa?

Energiatodistuksessa lukee B2018 ja vakioidulla käytöllä 9830kwh, energiamuodon kertoimella painotettu kulutus 11800kwh. Joulukuun kulutusta ei ole, vasta 2023 vuoden alusta asuttu.

Ja tosiaan kyseessä paritalo niin yksi ulkoseinä ei ole kylmä, en tiedä vaikuttaako kulutukseen laskevasti?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Laskeskelin, että täällä vaihtuu ilma karkeasti 0,7x/h noilla lasketuilla ilmamäärillä.

Mitä muilla Nilanisteilla on vaadittu ja mitattu?

Onko LTO taloissa normaali-taso se noin 0,5x/h?

Miksiköhän näin… aina paljastuu jotain omituista kun tarpeeksi kaivelee.
Pitääpä laskea prosentteja ja katsoa mitä tapahtuu
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Laskeskelin, että täällä vaihtuu ilma karkeasti 0,7x/h noilla lasketuilla ilmamäärillä.

Mitä muilla Nilanisteilla on vaadittu ja mitattu?

Onko LTO taloissa normaali-taso se noin 0,5x/h?

Miksiköhän näin… aina paljastuu jotain omituista kun tarpeeksi kaivelee.
Pitääpä laskea prosentteja ja katsoa mitä tapahtuu
Meillä tulo +54l/s ja poisto - 56l/s, 1 teholla säädetty poissaolo - 30% tuosta ja 3 teholla iv tehostus +30%.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mistä näkee mitä nuo tasojen 2 ja 3 tehdasasetukset ovat (sama juttu tuon T6 sulatus alku kanssa)? Katselin Nilanin verkkosivujen opasta ja näistä ei osu mitään silmään. Laajempikin ohjekirja olemassa?

Energiatodistuksessa lukee B2018 ja vakioidulla käytöllä 9830kwh, energiamuodon kertoimella painotettu kulutus 11800kwh. Joulukuun kulutusta ei ole, vasta 2023 vuoden alusta asuttu.

Ja tosiaan kyseessä paritalo niin yksi ulkoseinä ei ole kylmä, en tiedä vaikuttaako kulutukseen laskevasti?


Siellä on opas nimeltä "EC9-OHJELMISTO-OPAS, CTS 602/HMI" Versio 3.10 / 5.2.2020

Näyttökuva 2023-1-23 kello 19.50.54.png
 

Ali Koo

Jäsen
Mulla näytti olevan suunnitellut tulolitrat 56 ja poistolitrat 59. Muistin, että olisi ollut jotain 50:n luokkaa, mutta ei.
Ja 105m2 oli tässä huoneistoala. 290m3 ilmatilavuus.

Energialuokka C (v2010) ja laskennallinen energiankulutus ilman jäähdytysenergiaa neljän hengen henkilömäärällä 23214kwh/vuosi. Tässä laskelmassa ei ole vielä tallia mukana.

Ei ihan noin koviin kulutuksiin olla vielä päästy viidelläkään hengellä...
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Piti alkaa oikein tonkimaan kaikkia asiakirjoja ja veikkaan, että on tapahtunut seuraavaa:

Ilmamäärät on laskettu rakennuksen kuutiotilavuudesta, eli siis mikäli oikein ymmärrän niin tuo on koko rakennuksen vaipan sisällä olevat kuutiot - vaiko eikö?
En löytänyt tuolta oikein mistään muualta tuota tilavuutta selkeästi kuin energiatodistuksesta koko rakennukselle nimikkeen "Rakennustilavuus" alla. Sen mukaan tämän huoneiston tilavuus olisi kuitenkin n. 450 m3.
Tämä on sitten siirretty suoraan kaikkeen laskelmaan kuin se olisi huoneiston kuutiotilavuus eli tarvittava ilmanvaihtomäärä.

Laskin tuosta karkeasti huoneiston keskikorkeudella kuutiot niin saan noin 320 m3.

Eli tuon kun laskee auki:
450 / 2 = 225 m2 = 0,5 x tunnissa ilman kuutiot mikäli noudatetaan tuota "kerran kahdessa tunnissa ilman on vaihduttava".

Eli 225 000 litraa / 60 min / 60 s. = 62,5 L/s eli aika lailla tuo vaadittu ja mitattu mitkä pöytäkirjaan on merkitty.
Kyllä. Päin seiniä ovat laskeneet. Kiitos @jmaja ! :hattu:

0,5x / h on oikeille kuutioille laskettuna noin 45 litraa.
Voi tsiisus tätä Suomen rakentamisen laatua!

---
EDIT:

Ja sinne viuhahti jo sähköpostikyseli kyseiseen mittausliikkeeseen.
Saavat tulla sitten vuositarkastuksen yhteydessä tekemään kaiken uusiksi kahdeksaan huoneistoon.

Nyt laskin prosentteja suoraan laskemalla prosentteja.
Uudet arvot:

Tulo 1 ja poisto 1: 30% (Poissa = -30% normaalista)
Tulo 2 ja poisto 2: 43% (Normaali = pitäisi vastata noin 45 L/s tasoa - saavat tulla mittaamaan kaiken uusiksi)
Tulo 3 ja poisto 3: 62% (Tehostettu = +30% ja mitattu 65 L/s)
Tulo 4 ja poisto 4: 87% (Täysi viilennys?? En tiedä...)

Mittauspöytäkirjassa siis tulo ja poisto kaikilla tasoilla samat prosentit.

—-
EDIT:

Keskusteltu LVI-suunnittelijan kanssa ja kyllä nuo on oikeat ilmamäärät.
Kokonaisilmamäärä nousee noihin lukemiin koska täällä on pieniä huoneita ja tietyissä huoneissa tietty vaadittu ilmamäärä mikä pitää kompensoida tasapainoisesti kokonaisuuteen.

Kokonaislaskenta ei tapahdu siis kuutioiden vaan huoneiden mukaan.

Keskustelkaa siis LVI-suunnittelijanne kanssa ennen kuin foorumikeskustelujen perusteella muutatte IV-asetuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Saksal

Tulokas
Terve foorumilaisille,

Tätä keskustelua lukiessa tuli katottua oma mittauspöytäkirja noista säädöistä. Osaisiko joku niistä paremmin ymmärtävä kommentoida onko millä mallilla?

Talon huoneistoala 128m2. Huonekorkeus 2.7m

Huoltovalikosta prosentit:
Tulo 1 37%
Tulo 2 48%
Tulo 3 63%
Tulo 4 81%

Poisto 1 39%
Poisto 2 51%
Poisto 3 67%
Poisto 4 87%

Pöytäkirjan perusteella mittaukset tehty tulo 3 poisto 3 teholla
 

Liitteet

  • 3854FF86-7DCF-4764-9704-60C7F8D2CE59.jpeg
    3854FF86-7DCF-4764-9704-60C7F8D2CE59.jpeg
    90,7 KB · Katsottu: 123
Talo pitää olla paineistettu se pitää muistaa jos noita alkaa säätämään.
Meillä tuli viimme viikolla ulkopuolinen tarkastaja joka samalla mittasi paine-eroja ja sen mielestä Nilan oli ihan sallituissa(-0 - 5) lukemissa.
Märkätilat -3
Olohuone oli -0 (39m² ja vino sisäkatto)
Eteinen -2 (samaa tilaa olohuoneen kanssa)
Puhallukset on talvi asetuksella joten varmaan kesällä paine on suurempi ja olohuone on varmaan tällöin enemmän miinuksen puolella

Täytys varmaan ostaa itselle tuo vehje(~200€) niin voi mitata ja varmistaa että talo on paineistettu oikein.

Nilanissa oli 1 puhallus teho ja prosentit oli nämä:
Tulo 29%
Poisto 32%

EDIT:
Löysin myös IV mittauspöytäkirjan jossa ilmoitettu kesällä IVn prosentit
Tulo 55%
Poisto 60%
Tällöin Nilan on ollut 2-teholla
Eli varmaan olisi hyvä tuohon paine-eroon pyrkiä myös 1-teholla
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Terve foorumilaisille,

Tätä keskustelua lukiessa tuli katottua oma mittauspöytäkirja noista säädöistä. Osaisiko joku niistä paremmin ymmärtävä kommentoida onko millä mallilla?

Talon huoneistoala 128m2. Huonekorkeus 2.7m

Huoltovalikosta prosentit:
Tulo 1 37%
Tulo 2 48%
Tulo 3 63%
Tulo 4 81%

Poisto 1 39%
Poisto 2 51%
Poisto 3 67%
Poisto 4 87%

Pöytäkirjan perusteella mittaukset tehty tulo 3 poisto 3 teholla
Mitä käytät normaalina tasona ja mitä sanoo LVI-suunnitelmat?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Talo pitää olla paineistettu se pitää muistaa jos noita alkaa säätämään.
Meillä tuli viimme viikolla ulkopuolinen tarkastaja joka samalla mittasi paine-eroja ja sen mielestä Nilan oli ihan sallituissa(-0 - 5) lukemissa.
Märkätilat -3
Olohuone oli -0 (39m² ja vino sisäkatto)
Eteinen -2 (samaa tilaa olohuoneen kanssa)
Puhallukset on talvi asetuksella joten varmaan kesällä paine on suurempi ja olohuone on varmaan tällöin enemmän miinuksen puolella

Täytys varmaan ostaa itselle tuo vehje(~200€) niin voi mitata ja varmistaa että talo on paineistettu oikein.

Nilanissa oli 1 puhallus teho ja prosentit oli nämä:
Tulo 29%
Poisto 32%
Ei kannata. Nilanin Talvi-IV rikkoo vaan laitteen. :D
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Oikeat ilmamäärät tähän asuntoon ovat nuo noin 65 L/s.

Päivitetty tilanne aikaisempaan postaukseen.

Keskustelkaa siis LVI-suunnittelijanne kanssa ennen kuin muutatte foorumikeskustelujen perusteella asetuksia.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Keskusteltu LVI-suunnittelijan kanssa ja kyllä nuo on oikeat ilmamäärät.
Kokonaisilmamäärä nousee noihin lukemiin koska täällä on pieniä huoneita ja tietyissä huoneissa tietty vaadittu ilmamäärä mikä pitää kompensoida tasapainoisesti kokonaisuuteen.
Tuollahan ne oli kerrottu antamassani linkissä mitä ne huonekohtaiset vaatimukset ovat. Ei niistä kyllä helpolla saa yli 60 l/s 100-110 m2 kämppään ellei ole poikkeuksellista järjestelyä, jossa makuuhuoneissa on sekä tulo että poisto.

Muuten 60 l/s vaatii esim. 4 mh, saunan ja yli 30 m2 olohuoneen (avokeittiötä ei lasketa oh neliöihin). Ja silloinkin voi laittaa alle 60 l/s, jos edes yhden mh ovi tulee olohuoneeseen eli sieltä tulee siirtoilmaa.

Poistovaatimuksia ei noin pieneen asuntoon saa millään mahtumaan 60 l/s eli ne menevät tulojen mukaan.

Edit: Tuossa linkissä oli kaksi esimerkkiä, jotka kuvaavat hyvin tilannetta. 1-kerroksinen asunto, 4 H+KT+KPH+S, 120 m, jolle suunnitelluksi ilmavirraksi oli laskettu 45 l/s ja 2-kerroksinen asunto, 6 H+KT+KPH+S, 140 m 2, jolle suunniteltu ilmavirta 58 l/s. Molemmissa ilmavirta tuli huoneiden ei pinta-alan mukaan. Jos pienempään kämppään on tungettu nuo huonemäärät, ilmavirta on siis sama. Mutta ei tosiaan yli 60 l/s.

Laitetaan vielä uudestaan linkki. Nuo esimerkit ovat kaksi viimeistä. https://talotekniikkainfo.fi/sites/...akennusten_ilmanvaihdon_mitoitukseen_2019.pdf
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Katsoin linkkaamasi dokumentin tarkemmin läpi niin ihan kohdallaan tuntuu olevan kaikki.
Täällä on 3mh ja sauna. Mittauspöytäkirjan "komero" on suurimman makuuhuoneen (13m2) tulo. Mittauspöytäkirjaan merkitty alin AH virheellisesti 11,5 m2.
OH+K = 34,5 m2 (avokeittiö) ja yhden MH:n ovi tulee tuohon OH+K huoneeseen - eli tuon isomman missä on merkitty tuloilma nimen "komero" alle.

Missä kohtaa @jmaja tuossa on siis mielestäsi virhe?

Näyttökuva 2023-1-24 kello 12.57.32 2.png
 

jmaja

Hyperaktiivi
Missä kohtaa @jmaja tuossa on siis mielestäsi virhe?
Virhe on turhan voimakas sana. Saahan laittaa enemmän kuin on vähimmäisvaatimus tai tavallista.

Tuossa on noita juuri ja juuri yli 11 m2 huoneita, joista tulee nykysääntöjen mukaan se 12 l/s. Olohuoneeseen tulee selvästi enemmän kuin vähimmäisvaatimus. Keittiöstä on poisto ja sitä ei lasketa OH:n pinta-alaan. OH:stä olis voinut hyvin ottaa 9 l/s pois eli laittaa 8 ja varastoon ei yleensä tuoda tuloilmaa, mutta ehkä ko. tapauksessa varastoon ei tule mistään siirtoilmaa, joten voi olla pakko.

Tuolla siis saisi 15 l/s tuloista pois olettaen, että varastoon tulee siirtoilmaa.

Poistopuolella on hiukan nihkeempää, jos nuo kaikki ovat tosiaan ovella eroitettuja erillisiä tiloja mistä poistetaan. Silloin varaa on vain kylppäreistä 2+3 ja kettiöstä 2 eli 7 l/s vähennys. Poisto olisi siis 58 l/s ja tulo valitaan halutun alipaineen mukaisesti jostain 52-58 l/s alueelta.

On teillä valtavasti huoneita noissa neliöissä, jos tosiaan nuo kaikki ovat erillisiä.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Virhe on turhan voimakas sana. Saahan laittaa enemmän kuin on vähimmäisvaatimus tai tavallista.

Tuossa on noita juuri ja juuri yli 11 m2 huoneita, joista tulee nykysääntöjen mukaan se 12 l/s. Olohuoneeseen tulee selvästi enemmän kuin vähimmäisvaatimus. Keittiöstä on poisto ja sitä ei lasketa OH:n pinta-alaan. OH:stä olis voinut hyvin ottaa 9 l/s pois eli laittaa 8 ja varastoon ei yleensä tuoda tuloilmaa, mutta ehkä ko. tapauksessa varastoon ei tule mistään siirtoilmaa, joten voi olla pakko.

Tuolla siis saisi 15 l/s tuloista pois olettaen, että varastoon tulee siirtoilmaa.

Poistopuolella on hiukan nihkeempää, jos nuo kaikki ovat tosiaan ovella eroitettuja erillisiä tiloja mistä poistetaan. Silloin varaa on vain kylppäreistä 2+3 ja kettiöstä 2 eli 7 l/s vähennys. Poisto olisi siis 58 l/s ja tulo valitaan halutun alipaineen mukaisesti jostain 52-58 l/s alueelta.

On teillä valtavasti huoneita noissa neliöissä, jos tosiaan nuo kaikki ovat erillisiä.
Varastossa poisto + tulo.
Noista ainoat "yhteistä" tilaa olevat on viimeiset KPH+S+WC.
Ja kuten sanoin niin alin AH+komero on samaa huonetta.
Vaikka ei keittiötä OH pinta-alaan laskettaisi niin siinä se kuitenkin on yhdistettynä.
OH yhdistyy lisäksi portaikon kautta kaikkeen muuhun tilaan kuten eteinen, eteis"halli" ja portaikko.

Ihan tavallinen 3mh ja 2xWC/KPH asunto mielestäni.

Eli ihan oikein on laskettu. Kysymys siitä voiko jostain niistää pois on toinen kysymys, mutta laskelmat ovat tehty oikein.
Voihan sitä stopata koko laitteenkin ja muuttaa pihalle asumaan.

Ruukataampa siis prosentit takaisin Nilaniin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Noista ainoat "yhteistä" tilaa olevat on viimeiset KPH+S+WC.
Tuossahan on jo selkeä tiputuksen paikka. Aivan turhaa yhteisestä tilasta poistaa 8+13. 10-12 yhteensä riittäisi luultavasti aika pieneen tilaan hyvin.

Varastossa poisto + tulo.
Niin on, mutta onko tarpeen eli onko tuo täysin eristetty asunnosta eli ei pääse siirtoilma?

Siis voisi hyvin olla 9 l/s vähemmän tai varaston siirtoilman kanssa 15 l/s vähemmän sekä tulo että poisto.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tuossahan on jo selkeä tiputuksen paikka. Aivan turhaa yhteisestä tilasta poistaa 8+13. 10-12 yhteensä riittäisi luultavasti aika pieneen tilaan hyvin.


Niin on, mutta onko tarpeen eli onko tuo täysin eristetty asunnosta eli ei pääse siirtoilma?

Siis voisi hyvin olla 9 l/s vähemmän tai varaston siirtoilman kanssa 15 l/s vähemmän sekä tulo että poisto.

Jos jostain alkaa vähentämään poistoa niin sitten pitää myös jostain vähentää tuloa jotta kokonaisuus on tasapainossa.

Kyllä mä nyt luotan siihen, että mitoitus ja mittaukset on tehty oikein ammattilaisten toimesta joilla on tarjolla kaikki huoneistoon liittyvä tekninen materiaali eli näkevät kokonaisuuden.

Ihme jänkkäämistä taas kerran.
 
Katselin sähköyhtiön tuntirapsoista että omassa talossa on usein klo 00-07 todella isoa kulutusta. Yöllä talon väki nukkuu eikä sähkölaitteita ole ajastukselle. Nilanissa ei ole viikko-ohjelmaa ajastettuna. Kulutus pomppaa yön pimeimpinä tunteina välillä reilusti yli 6kwh, ei talossa taida edes olla montaa sähkölaitetta jotka tuollaista kulutusta saa aikaan, Nilan, saunan kiuas ja ehkä uuni? Kun näistä vain Nilan on päällä yöllä niin miksi se käyttää yöaikaan käyttää noin paljon energiaa? Joku tehdasasetus?
 

Liitteet

  • ScreenHunter 191.png
    ScreenHunter 191.png
    54,6 KB · Katsottu: 117
  • ScreenHunter 192.png
    ScreenHunter 192.png
    61,7 KB · Katsottu: 113
  • ScreenHunter 193.png
    ScreenHunter 193.png
    62,5 KB · Katsottu: 115

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Katselin sähköyhtiön tuntirapsoista että omassa talossa on usein klo 00-07 todella isoa kulutusta. Yöllä talon väki nukkuu eikä sähkölaitteita ole ajastukselle. Nilanissa ei ole viikko-ohjelmaa ajastettuna. Kulutus pomppaa yön pimeimpinä tunteina välillä reilusti yli 6kwh, ei talossa taida edes olla montaa sähkölaitetta jotka tuollaista kulutusta saa aikaan, Nilan, saunan kiuas ja ehkä uuni? Kun näistä vain Nilan on päällä yöllä niin miksi se käyttää yöaikaan käyttää noin paljon energiaa? Joku tehdasasetus?
On melkoinen nousupiikki yöllä. Ootko katsonut Nilanin näytöltä tuona aikana, näkyykö siinä että lämmittäisi käyttövettä vastuksilla (suihkutteletteko illalla ennen puolta yötä vesisäiliön alle tuon t11 rajan 30 astetta?)

Tai näkyykö silloin yöllä päänäytöllä oikeassa ylänurkassa salama kuva ja joku numero siinä? Se tarkoittaa, että lämmittää lattialämmitys kiertoa ja se kyllä voisi saada tuon aikaan. Mitä suurempi numero salaman vieressä on, sitä enemmän kuluu sähköä. Outoa tosin, että se vain yöllä tuota tekisi systemaattisesti, kun ei ulkolämpötilakaan ilmeisesti laske tuossa yöllä kovin paljoa? Selitys voisi olla, että lattia vähän varaa lämpöä ja taas päivän aikana lattia jäähtyy ja yöllä taas tarve kovempi lämmitykselle. Sulla on noissa aiemmin kertomissasi datoissa ainakin niin korkea menoveden lämpötila että se voi tehdä tuota piikkiä. On käytössä huomattu, että on kulutuksen kannalta tehokkaampaa pitää matalempaa menovettä (se käyrä 1) niin silloin tuo lämmittää tasaisemmin lattioita pitkin päivää pienemmällä kulutuksella eikä erikseen tule piikkejä.
 
On melkoinen nousupiikki yöllä. Ootko katsonut Nilanin näytöltä tuona aikana, näkyykö siinä että lämmittäisi käyttövettä vastuksilla (suihkutteletteko illalla ennen puolta yötä vesisäiliön alle tuon t11 rajan 30 astetta?)

Tai näkyykö silloin yöllä päänäytöllä oikeassa ylänurkassa salama kuva ja joku numero siinä? Se tarkoittaa, että lämmittää lattialämmitys kiertoa ja se kyllä voisi saada tuon aikaan. Mitä suurempi numero salaman vieressä on, sitä enemmän kuluu sähköä. Outoa tosin, että se vain yöllä tuota tekisi systemaattisesti, kun ei ulkolämpötilakaan ilmeisesti laske tuossa yöllä kovin paljoa? Selitys voisi olla, että lattia vähän varaa lämpöä ja taas päivän aikana lattia jäähtyy ja yöllä taas tarve kovempi lämmitykselle. Sulla on noissa aiemmin kertomissasi datoissa ainakin niin korkea menoveden lämpötila että se voi tehdä tuota piikkiä. On käytössä huomattu, että on kulutuksen kannalta tehokkaampaa pitää matalempaa menovettä (se käyrä 1) niin silloin tuo lämmittää tasaisemmin lattioita pitkin päivää pienemmällä kulutuksella eikä erikseen tule piikkejä.
Ei ole vielä talossa ollut ketään hereillä 00-06 niin jäänyt tarkistamatta Nilanin näyttökin:)

Illalla ei suihkutella käytännössä ollenkaan, pääasiassa aamulla, illalla on pesty lähinnä jälkikasvun likaista percettä mutta siinä ei kauaa kestä. Tilastoa kulutuksesta on vasta noin vuoden alusta mutta sähköyhtiön datassa on vain muutama päivä jolloin yön osalta sähkönkulutus on flätti ja ne ovat ne päivät kun ulkona satoi vettä ja oltiin reilusti plussalla. Täytynee vaihtaa se käyrä 1. Ilman näitä yöllisiä kulutuspiikkejä sähkönkulutus olisi itseasiassa suunnilleen odottua, näihin yöllisiin piikkeihin menee näköjään jopa reilua 15-20kwh per vuorokausi.
 

Skata

Vakionaama
Ootko katsonut Nilanin näytöltä tuona aikana, näkyykö siinä että lämmittäisi käyttövettä vastuksilla
Ei kuluta vedenlämmitysvastus noin paljoa, eiks se ollut joku 1-1 1/2 kilowatin vastus. Lattiaa tuossa lämmitetään ja veikkaisin, että juuri noin kuin kirjoitit eli päivällä laatta viilenee ja yöllä kiritään kiinni.
 

jmaja

Hyperaktiivi
datassa on vain muutama päivä jolloin yön osalta sähkönkulutus on flätti ja ne ovat ne päivät kun ulkona satoi vettä ja oltiin reilusti plussalla. Täytynee vaihtaa se käyrä 1. Ilman näitä yöllisiä kulutuspiikkejä sähkönkulutus olisi itseasiassa suunnilleen odottua, näihin yöllisiin piikkeihin menee näköjään jopa reilua 15-20kwh per vuorokausi.
Lämmöksihän se muutuu. Jos ei kompura sammu ja ei ole kuuma, niin tuo tulee tarpeeseen. Aamuyöstä yleensä on kylmintä ja yöllä ei tule hukkalampöä ihmisten toimista. Mutta yllättävän yöpainotteinen tuo on vai oletko valinnut päivät, jolloin päivällä kulutus on pientä?

Miten lattialämmitystä ohjataan? Oliko termostaatit huoneissa ja mittaavatko ne lattiaa vai ilmaa?
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Ei kuluta vedenlämmitysvastus noin paljoa, eiks se ollut joku 1-1 1/2 kilowatin vastus. Lattiaa tuossa lämmitetään ja veikkaisin, että juuri noin kuin kirjoitit eli päivällä laatta viilenee ja yöllä kiritään kiinni.
Jep, ajattelin että jos olisi vaikka sekä käyttövedenlämmitys että lattiaveden yhteiskulutus piikissä. Mutta tuossa kysyjä vastasikin jo ettei vettä ole illalla käytetty niinkään eli se lattiavesi lienee syyllinen.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Ei ole vielä talossa ollut ketään hereillä 00-06 niin jäänyt tarkistamatta Nilanin näyttökin:)

Illalla ei suihkutella käytännössä ollenkaan, pääasiassa aamulla, illalla on pesty lähinnä jälkikasvun likaista percettä mutta siinä ei kauaa kestä. Tilastoa kulutuksesta on vasta noin vuoden alusta mutta sähköyhtiön datassa on vain muutama päivä jolloin yön osalta sähkönkulutus on flätti ja ne ovat ne päivät kun ulkona satoi vettä ja oltiin reilusti plussalla. Täytynee vaihtaa se käyrä 1. Ilman näitä yöllisiä kulutuspiikkejä sähkönkulutus olisi itseasiassa suunnilleen odottua, näihin yöllisiin piikkeihin menee näköjään jopa reilua 15-20kwh per vuorokausi.
Jos ei ykköskäyrällä pärjää niin kannattaa kyllä miettiä, että laskisi sitä kakkosilmanvaihtonopeutta talveksi, ja nostaa sen sitten vaikka keväällä takaisin. Jos laskee molempia, tuloa ja poistoa samassa suhteessa niin ei siinä metsään mene.

Talvella ilma on todella kuivaa muutenkin niin huoletta pystyy noin suurista ilma määristä laskea, varsinkin jos energiahukkaa yrittää välttää. Nythän siellä on todella suuri alipaine, se on huonompi asia kuin että laskisi molempia, tuloa ja poistoa ja siten alipainekin vähän tasoittuisi.

Nilanissahan on asetuksissa talvi iv:n lisäksi toinenkin vaihtoehto lämmityskauden ilmanvaihdoksi, jota moni käyttää: iv valikon talvi/talvi pien - 1/1, jolloin iv tippuu ykkösnopeudelle pakkasella.

Summa summarum, lattiakäyrä 1 pitäisi lämpöä riittää tuon kokoisessa talossa talvellakin, mutta jos tulee kylmä ja energiaa edelleen kuluu huimasti, on se tuon erittäin suuren iv tehon ansiota. Kyllä talvella ilmanvaihtoa voi vähän alentaa, varsinkin noista lukemista. Jos haluaa mennä täysin kirjojen ja kansien mukaan tässä niin sitten on ehkä hyväksyttävä suurempi hukkaenergia.
 

esko80

Tulokas
Tässäkin ketjussa kun oli aiemmin juttua aiheesta suoja-anodi, niin jatkan parilla tarkentavalla kysymyksellä.

Itselläni vm. 2016 EC9. Siinähän ei vaihdeta pohjasta sitä anodia, vaan säiliön kyljestä. En ole varma mikä on virallinen ohjeistus sen vanhemman mallin kanssa (<2014), mutta ainakin tuossa 2016 mallissa ohjekirjan mukaan anodin vaihtotarve tulee, kun CTS 602 siitä ilmoittaa. Ymmärtääkseni vanhemmassa mallissa se anodi on kannattanut vaihtaa, tai ainakin tarkistaa, muutaman vuoden välein. Omaani en ole tarkistanut sen elinkaaren aikana, vaan luottanut siihen järjestelmän ilmoitukseen vaihtotarpeesta.

Onko muilla kokemusta tuon >2014 mallin (mutta ennen kuin uusimmassa versiossa tuli se ruostumaton säiliö) anodin vaihdosta? Riippuu varmaan useammasta seikasta (mm. veden kovuudesta) kuinka kauan se anodi mahdollisesti kestää, mutta voikohan siihen luottaa, että laite varmasti ilmoittaa kun vaihtamisajankohta on edessä? Oletteko ehkä avanneet yhteen ennen ilmoitusta ja todenneet, että on/ei ole kunnossa? Itselläni siis vielä alkuperäinen 7v vanha paikoillaan -> eikä ilmoitusta vaihtotarpeesta. Pitäisiköhän kuitenkin olla proaktiivinen?
 

Magirus

Jäsen
Tässäkin ketjussa kun oli aiemmin juttua aiheesta suoja-anodi, niin jatkan parilla tarkentavalla kysymyksellä.

Itselläni vm. 2016 EC9. Siinähän ei vaihdeta pohjasta sitä anodia, vaan säiliön kyljestä. En ole varma mikä on virallinen ohjeistus sen vanhemman mallin kanssa (<2014), mutta ainakin tuossa 2016 mallissa ohjekirjan mukaan anodin vaihtotarve tulee, kun CTS 602 siitä ilmoittaa. Ymmärtääkseni vanhemmassa mallissa se anodi on kannattanut vaihtaa, tai ainakin tarkistaa, muutaman vuoden välein. Omaani en ole tarkistanut sen elinkaaren aikana, vaan luottanut siihen järjestelmän ilmoitukseen vaihtotarpeesta.

Onko muilla kokemusta tuon >2014 mallin (mutta ennen kuin uusimmassa versiossa tuli se ruostumaton säiliö) anodin vaihdosta? Riippuu varmaan useammasta seikasta (mm. veden kovuudesta) kuinka kauan se anodi mahdollisesti kestää, mutta voikohan siihen luottaa, että laite varmasti ilmoittaa kun vaihtamisajankohta on edessä? Oletteko ehkä avanneet yhteen ennen ilmoitusta ja todenneet, että on/ei ole kunnossa? Itselläni siis vielä alkuperäinen 7v vanha paikoillaan -> eikä ilmoitusta vaihtotarpeesta. Pitäisiköhän kuitenkin olla proaktiivinen?
Täällä omat kokemukset kuvineen. Samasta keskustelusta löytyy muutakin aiheesta:
Viesti keskustelussa 'EC9 Lämminvesivaraajasta vuotaa vettä'
https://lampopumput.info/foorumi/threads/ec9-lämminvesivaraajasta-vuotaa-vettä.29308/post-441865
 
Huomasin mielenkiintoisen toiminnon vuoden 2021 Nilanista:
En tiedä kuvittelenko vaan omiani mutta joku muu voi tämän homman varmistaa

Ilmanvaihto asetuksista kun säätää käyrän sopivaksi niin Nilan hoitaa tulopuhalluksella sulatuksen (ei siis kompuralla kuten normaalisti)

Ilmanvaihto käyrä min ja max asetus vahtii että T5 ei pääse nousemaan liikaa ja käyttää tulopuhallinta sen T5 arvon laskemiseen,
koska poisto ei muutu niin tämä hetkellinen tulopuhallus tuo taloon enemmän lämpöä kennolta sisään? (koska poisto pysyy 1teholla).
Te jotka seuraatte anturidataa niin koittakaapa laittaa näillä asetuksilla T5 ja tulopuhallin seurantaan.
Tämä saattaa toimia myös pienemmällä käyrällä mutta itsellä vielä hakusessa sopivat arvot.

T5 arvoa täytyy siis seurata jatkuvasti jotta sille löytää ilmanvaihtokäyrälle sopivat max ja min arvot tähän vaikuttaa myös ulkoilma eli mikään helppo homma tämä ei ole.

Aaetukset:

Ilmanvaihto:
Talvi
Käyrä min 34°c (tätä voisi ehkä pudottaa vielä lisää koska tulopuhallus sahaa liikaa edestakaisin sopiva säätö siis pitää vielä löytää)

Käyrä max 38°c (jos on liian isolla niin T5 ei saavuta tätä koskaan ja tulopuhallus ei pääse puhaltamaan lämmintä kunnolla sisään sopivaa säätöä etsitään myös tässä, (tämä ei sammuta kompuraa koska lämpimän veden pyynti on max rajoilla.)

Kompressori Min 15°c
Talvi pien 1
Talvi 6°c

Näytä data:

Nykytila ilmalämmitys

T1 ulkoilma -2°

T2 tulopuh 28 - 31 (kun saavuttaa noin 31° niin lähtee tulopuhalluksella tiputtaan)

T5 Lauhdutin 30- 35.1(35.1 käynnistää tulopuhalluksen tehoa kunnes T5 on takas 34° jos T6 on jäässä niin tämä ei toimi eli sulatuksen täytyy toimia sopivassa kohtaa jotta käyrän max arvo pystytään saavuttamaan tai sitten pitää ilmanvaihtokäyrän Max arvoa laskea)

T6 Höyrystin -2.5° - -3° (Min ja max käyrää pudottamalla tämäkin saisi nousemaan tai sitten täytyy kasvattaa tulo ja poisto puhalluksen prosentteja jotta kenno ei jäädy)

T10 poistoilma 19.2 (1vrk ilman lattian lämpöjä kattoo nyt saako nousemaan ainakin lupaavalta vaikuttaa)

T11 vesi ylä 70.6

T12 vesi ala 68.8

T14 Menovesi 18.7 (Lattialämmöt poissa 2vrk ei oltu kotona mutta kohta lämmöt takas)

Ilmankosteus 29% (kuivaa on)

Tulopuhallin 1 (tulon tehon nosto ei näy tässä vaikka sen kuulee äänestä että puhallus nousee hieman kun saisi anturidataa niin voisi tämän varmistaa.)

Poistopuhallin 1 (tämä ei muutu)

Huoltovalikosta
Ilmanvaihto
Tulo Teho 1. 23%
Poisto Teho 1. 28%
Muihin en koske.

Asuntoon tulee IV-venttiilistä mittauksen mukaan +24°-25° ilmaa vaikka kennolta lähtee 28-31°.
IV-putket on eristetty ja puhallusvillan peitossa.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^Mä en pysyny tuossa kärryillä enää.

Sulla on siis kompura pakotettu päälle +15 ulkolämpötilaan, IV menee tasolle 1 kun ulkona +6, Talvi-IV käytössä ja valittuna taso 1?

Mulle ei ihan avaudu tämä tulopuhaltimen sulatusoperaatio eikä myöskään noiden asetusten logiikka.
 

Skata

Vakionaama
Mä en pysyny tuossa kärryillä enää.
En minäkään :tonttu:
Ilmanvaihto:
Talvi
Kompressori Min 15°c
Talvi pien 1
Talvi 6°c
Mielestäni tuolla Talvi pien arvolla ei ole mitään väliä, jos valittuna Talvi-iv. Tuota pystyy hyödyntämään iv:n Jatkuva-asetuksella (tuolla nimellä vanhassa mallissa) ja on ihan toimiva keväällä / syksyllä yöpakkasilla.
Sulla on siis kompura pakotettu päälle +15 ulkolämpötilaan
Ei mitään järkeä tässäkään. Kompura katkokäynnille / pysähdyksiin, niin nopeasti keväällä ja niin pitkään syksyllä kuin mahdollista. Keväällä aurinko tuottaa muutenkin ylilämpöä ja jos kompura antaa käydä +15° niin kuuma tulee (ainakin itselleni). Ei tuolla kompura pysäyttämisellä nyt järjettömiä säästä mutta 0,5 kWh / tunti, parhaassa tapauksessa 12 kWh / päivä.

88BB73FC-52F3-4801-89C4-E315B30FC7E2.jpeg
Viime kesänä aurinkopaneelien avittamana sain muuten aika tolkuttoman pienen päiväkulutuksen mutta eipä tuossa kompurakaan koko aikaa ole ollut päällä (ja onneksi toi kuluneen vuoden max arvo on kohta historiaa :cool: )
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
En minäkään :tonttu:


Mielestäni tuolla Talvi pien arvolla ei ole mitään väliä, jos valittuna Talvi-iv. Tuota pystyy hyödyntämään iv:n Jatkuva-asetuksella (tuolla nimellä vanhassa mallissa) ja on ihan toimiva keväällä / syksyllä yöpakkasilla.
Näin se uudessakin toimii. Tosin en ole varma jos jostain syystä joku haluaisi pakottaa noilla lämpötiloilla vaikkapa tulon tasolle 2 niin sitten ehkä olisi vaikutusta - mutta en toisaalta sitten ymmärtäisi senkään käytännön logiikkaa.
Ei mitään järkeä tässäkään. Kompura katkokäynnille / pysähdyksiin, niin nopeasti keväällä ja niin pitkään syksyllä kuin mahdollista. Keväällä aurinko tuottaa muutenkin ylilämpöä ja jos kompura antaa käydä +15° niin kuuma tulee (ainakin itselleni). Ei tuolla kompura pysäyttämisellä nyt järjettömiä säästä mutta 0,5 kWh / tunti, parhaassa tapauksessa 12 kWh / päivä.
En nyt tiedä miten @Ainoakoti153 tarkalleen lämmittää torppaansa (Nilan + takka pelkästään jos en väärin muista?) ja ilmeisesti lattiavastuksista säästellään reippaasti?
Mulla on nyt testissä tää "automaatti-Nilan" ja olen laittanut kompuran rajaksi +8°C (todellinen ulkolämpötila n. +6°C), mutta käytössä Auto ja huonelämpötila on rajattu 22°C. Täällä tosin tuo ILP sekoittaa hieman pakkaa ja tuosta huonelämpötilan asetuksesta olen hieman vielä epävarma miten tuo Nilan meinaa rajoittaa sen 22°C kun kompura pakotettu päälle. Lämmittääkö sitten vettä? Harakoille ei ole mielestäni kuitenkaan puhaltanut eikä kompura tosiaan katko käyntiä eli ihan manuaalin mukaan toimii.
Saunomisen yhteydessä anturitieto on muutaman kerran noussut yli 24°C, mutta siinä yhteydessä tekee myös vettä joten ei edelleenkään varmuutta mitä Nilan meinaa tehdä.

Jää siis nähtäväksi miten tämä kombo toimii ja mihin tasoon tuon komp min arvon laitan lopullisesti. Ellei joku siis ole jo vastaavilla asetuksilla testannut niin tässä sitä nyt testaillaan.

katso liitettä 84476Viime kesänä aurinkopaneelien avittamana sain muuten aika tolkuttoman pienen päiväkulutuksen mutta eipä tuossa kompurakaan koko aikaa ole ollut päällä (ja onneksi toi kuluneen vuoden max arvo on kohta historiaa :cool: )
Mielenkiinnolla odotan miten saa hyödynnettyä omassa käytössä paneelien tuottoa. Ja tuolla toisessa topicissa olikin jo jatkokeskustelua aiheesta. Vaatisi vain virtuaalimittaroinnin sallimisen lainsäädännössä niin voisi ohjata ylituotannon mökille. Silloin ei tarvis pohtia edes mökkivoimalan asennusta enää. Sais huomattavasti suuremman hyötysuhteen irti paneeleista.
 
Nyt vihdoin pääsin selvyyteen tästä

Nilan tosiaan ohjaa tulopuhallinta tällä ilmanvaihto asetuksella ja samalla se seuraa T5 anturin arvoja käyrän puitteissa.
Mitä jyrkempi on käyrä sitä jyrkempi on tulopuhallus.

Kokeilin laittaa käyrän(min ja max) hetkeksi(N10min) täysille ja kun tiputin takas(min 28° ja max 3:cool: niin heitti tulopuhaltimen täysille ja poisto pysyi edelleen 1 teholla, tuli kiire laittaa käyrän minimi ylemmäs ettei tee liikaa ylipainetta taloon.

Se vaikuttaa tulokennon kautta T6(höyrystin) poistokennoon eli jos tulopuhallus kasvaa niin tällöin jäähtyy kylmäaine jo tulokennolla jolloin T6 lämpenee eikä tarvitse sulatusta.

Tätä T6 kennon jäätymistä on hyvä seurata että jos alkaa jäätä kertyä niin varmaan hyvä nostaa sulatuksen rajaa ylemmäs kun olen huomannut että pienelläkin jää määrällä sen T5 teho laskee muutamalla asteella.

Ja poisto tosiaan mulla pysyy aina 1 teholla.

T2, T5 ja T6 alkaa arvot liikahdella kun sopiva käyrä löytyy sillä tähän asti vetänyt vain max käyrällä eikä ilmaa ole taloon jäänyt kun ei ole tulopuhallin puhaltanut kovempaa vaan aina odottanut että kompuralla lämmöt nousee minimi rajaan asti.
 
Back
Ylös Bottom