Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Skata

Vakionaama
Mulla on nyt testissä tää "automaatti-Nilan" ja olen laittanut kompuran rajaksi +8°C (todellinen ulkolämpötila n. +6°C), mutta käytössä Auto ja huonelämpötila on rajattu 22°C.
@punppumies Mä pistän niin pian kuin ulkolämpötila on hieman enemmän plussalla työpäivän ajaksi pyynnön 20° ja laite saa käydä katkoa työpäivän ajan. Itselläni tuo CTS-anturi valehtelee asteen verran, eli tuolla pyynnöllä pitäisi olla 19° sisällä. Noin tuntia ennen kotiintuloa pyyntö nousee 21° ja kotiin tullessa lämpöä asunnossa se haluttu 20°. Ja aurinkoisena päivänä jo enemmänkin.
B
Vaatisi vain virtuaalimittaroinnin sallimisen lainsäädännössä niin voisi ohjata ylituotannon mökille. Silloin ei tarvis pohtia edes mökkivoimalan asennusta enää. Sais huomattavasti suuremman hyötysuhteen irti paneeleista.
Tämä ^. Tuo ratkaisisi kaikki ongelmat omalla kohdallani ja voisin vaikka kasvattaa kotivoimalan paneelimäärää, jolloin hyöty olisi suuri myös, kun mökillä ei käydä.
Kokeilin laittaa käyrän(min ja max) hetkeksi(N10min) täysille ja kun tiputin takas(min 28° ja max 3:cool: niin heitti tulopuhaltimen täysille ja poisto pysyi edelleen 1 teholla, tuli kiire laittaa käyrän minimi ylemmäs ettei tee liikaa ylipainetta taloon.
@Ainoakoti153 Se tulopuhallin meni ”täysille” koska se lauhduttaja lämpeni liikaa. Se puhaltaa noissa tapauksissa hetken ja palaa normaaliin puhallukseen, kun lauhduttaja on viilennyt. Ei todellakaan tuota mitään ylipainetta taloon :rolleyes:
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
@punppumies Mä pistän niin pian kuin ulkolämpötila on hieman enemmän plussalla työpäivän ajaksi pyynnön 20° ja laite saa käydä katkoa työpäivän ajan. Itselläni tuo CTS-anturi valehtelee asteen verran, eli tuolla pyynnöllä pitäisi olla 19° sisällä. Noin tuntia ennen kotiintuloa pyyntö nousee 21° ja kotiin tullessa lämpöä asunnossa se haluttu 20°. Ja aurinkoisena päivänä jo enemmänkin.
B
Meillä kun tuo ILP ja lattialämmitys kokonaan pois niin ei tuosta katkokäynnistä oo kauheesti hyötyä - näin oon järkeilly. Lisäksi kämppä melko epäsäännöllisesti asuttu välillä 24/7 ja välillä saattaa olla vaan puolet päivästä tyhjillään. Eli ei oikein voi tehdä esim. viikko-ohjelmia vaan paras ois löytää sellanen ku toimii ympäri vuoden. Säästyy rouvakin siltä PILPin säätämiseltä eikä tarvii pohtii etänä duunissa miten mahtaa kotiväki pärjätä kämpässä. Tulis hellasärö aika nopeesti jos pitää veivata jatkuvasti lämpötiloja.
@Ainoakoti153 Se tulopuhallin meni ”täysille” koska se lauhduttaja lämpeni liikaa. Se puhaltaa noissa tapauksissa hetken ja palaa normaaliin puhallukseen, kun lauhduttaja on viilennyt. Ei todellakaan tuota mitään ylipainetta taloon :rolleyes:

Mikähän tästä kaikesta epäselvästä säätämisestä on se konkreettinen hyöty energiankulutuksen näkökulmasta?

@Ainoakoti153 Eikö kämpässä tunnu tunkkaiselta kun ajat (koko talven?) poistoa ykkösellä?
Meillä menee satunnaisesti pakkasella ykköselle tasapainoisena (talvi: +1C, talvi pien: 1, jatkuva: 2) ja aamulla kyllä huomaa, että makuuhuoneessa ei vaihdu ilma niin paljon kuin olisi hyvä vaihtua, ei toki mitään kriittistä tästä johdu.
 
Meillä kun tuo ILP ja lattialämmitys kokonaan pois niin ei tuosta katkokäynnistä oo kauheesti hyötyä - näin oon järkeilly. Lisäksi kämppä melko epäsäännöllisesti asuttu välillä 24/7 ja välillä saattaa olla vaan puolet päivästä tyhjillään. Eli ei oikein voi tehdä esim. viikko-ohjelmia vaan paras ois löytää sellanen ku toimii ympäri vuoden. Säästyy rouvakin siltä PILPin säätämiseltä eikä tarvii pohtii etänä duunissa miten mahtaa kotiväki pärjätä kämpässä. Tulis hellasärö aika nopeesti jos pitää veivata jatkuvasti lämpötiloja.


Mikähän tästä kaikesta epäselvästä säätämisestä on se konkreettinen hyöty energiankulutuksen näkökulmasta?

@Ainoakoti153 Eikö kämpässä tunnu tunkkaiselta kun ajat (koko talven?) poistoa ykkösellä?
Meillä menee satunnaisesti pakkasella ykköselle tasapainoisena (talvi: +1C, talvi pien: 1, jatkuva: 2) ja aamulla kyllä huomaa, että makuuhuoneessa ei vaihdu ilma niin paljon kuin olisi hyvä vaihtua, ei toki mitään kriittistä tästä johdu.
Meitä asuu talossa 2 ihmistä niin riittää nuo tulo ja poisto prosentit, oon itse säätänyt 1teholla ne tarpeeksi ylös että ei ole tunkkainen ilma ja paine-erotkin on mitattu ja todettu että riittää.

Kyllä tuo tekee hetkellisesti ylipaineen taloon jos käyrän pudottaa rajusti alas, se kauanko puhaltaa riippuu siitä että paljonko sitä käyrää pudottaa ja kauanko Nilanilla menee aikaa sitä T5 jäähdyttää tonne minimiin asti siitä maksimista.

Kyllä tän selkeesti huomaa että nyt näillä 0-keleillä jää enemmän lämmintä taloon kun se sitä välillä kennolta kovempaa puhaltaa ja huomaa siitäkin että lattian ei tarvi lämmetä kun on kylmän tuntuinen jaloille vaikka pyynti on termareissa kaikkialla +21° ja takkaa ei ole nyt poltettu moneen viikkoon.

Käyrää nostamalla maksimille tulee kyllä kuumempaa ilmaa (n26-28° IVstä mitattuna alku ja loppupäässä) sisään mutta se poistuu samaa tahtia ulos jos tulopuhallin ei pääse sitä kunnolla puhkumaan sisälle niin että lämmin sekoittuisi paremmin huoneilmaan.

Kannattaa mitata sieltä venttiilin päästä että paljonko se oikeasti antaa sisälle lämmintä ja kuinka kuumana sitä myös samalla poistuu ja sitten mittaa että jääkö sitä lämmintä myös alas huoneeseen vai imeekö poisto kaiken harakoille.

Mulla käytössä tavalliset lautasventtiilit niin voisi kokeilla jotain paremmin sekoittavaa venttiiliä tai sitte tuloputket olisi pitänyt asentaa katosta alemmas seinälle.

Tää homma olisi eri jos tuloilma tulisi vaikka lattian kautta niin tällöin ilma sekottuisi paremmin ja tuota käyrää voisi ajaa täysillä ilman mitään ylimääräisiä puhalluksia,
kuumalla ilmalla kun on tarve nousta aina ylös.
 
Viimeksi muokattu:

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^Näyttää mun silmiin edelleen turhan monimutkaiselta virittelyltä, mutta hienoa jos tuosta on apua sinun asetuksiin.

Itse katselen asiaa kokonaisuutena ja ehkä hieman yksinkertaisemmin, koska kyseessä on/off kompura eli se energia menee joko veteen tai ilmaan ja annan Nilanin päättää mihin sitä tuuppaa - kunhan ei mene harakoille eli kompuran pitää pyöriä jatkuvasti. Loput watit saa kadota mun puolesta sinne peltilootan uumeniin tai satunnaisiin sulatuksiin.

Kyllä täälläkin pärjää 2,5 hlön asutuksella sillä 1-tasolla, mutta ero on nenäänpistävä verrattuna tasoon 2.
Teillä on siis LVI-suunnitelman mukaiset lasketut IV-tasot (L/s) tasolla 1?
 
Kyllä täälläkin pärjää 2,5 hlön asutuksella sillä 1-tasolla, mutta ero on nenäänpistävä verrattuna tasoon 2.
Teillä on siis LVI-suunnitelman mukaiset lasketut IV-tasot (L/s) tasolla 1?
IV mittauspöytäkirja tehtiin kesällä IV-koneen ollessa 2 teholla ja nyt näin talvella pidän 1 teholla ja tulon sekä poiston ero on sama kuin 2-teholla 5% ja tosiaan mitattu paineet sisällä ja ovat olleet -0 - 5 kpa sisässä kuten pitääkin.
 
Nilani porskuttaa edelleen kovia kulutuslukeamia, yön tunteina käydään lähes 6kwh lukemissa, ei käyty suihkussa ollenkaan edellisenä päivänä, joten kyseelläämp taas muutamia askarruttavia seikkoja.

Nilanissani on tällä hetkellä lämminvesipöntölle asetettu 60c

Ja kun otan laitteesta datan ulos ovat ne esimerkiksi tänään seuraavat:

T11 vesi ylä 68,1
T12 vesi ala 65,4

ja nyt siis sunnuntai aamu. Legionella päivä on maanantai. Ja tosiaan vesi ylä ja ala ovat systemaattisesti koko viikon reilusti yli 60c, välillä jopa T11 käy 72c asteen lukemissa? Osaako kukaan avata tarkemmin miksi vesi lämpiää noin kuumaksi vaikka asetettu lämpötila on 60?

Miksi vesi on reilusti säädettyä lämpimämpää? Nuo lämpötilat riittävät kevyesti jo tuohon legionella päivään viikon jokaisena päivänä.
 
Viimeksi muokattu:

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Nilani porskuttaa edelleen kovia kulutuslukeamia, yön tunteina käydään lähes 6kwh lukemissa, ei käyty suihkussa ollenkaan edellisenä päivänä, joten kyseelläämp taas muutamia askarruttavia seikkoja.

Nilanissani on tällä hetkellä lämminvesipöntölle asetettu 60c

Ja kun otan laitteesta datan ulos ovat ne esimerkiksi tänään seuraavat:

T11 vesi ylä 68,1
T12 vesi ala 65,4

ja nyt siis sunnuntai aamu. Legionella päivä on maanantai. Ja tosiaan vesi ylä ja ala ovat systemaattisesti koko viikon reilusti yli 60c, välillä jopa T11 käy 72c asteen lukemissa? Osaako kukaan avata tarkemmin miksi vesi lämpiää noin kuumaksi vaikka asetettu lämpötila on 60?

Miksi vesi on reilusti säädettyä lämpimämpää? Nuo lämpötilat riittävät kevyesti jo tuohon legionella päivään viikon jokaisena päivänä.
Koska käyttövesi jatkaa aina lämpiämistään kun päänäytön huonepyyntilämpötilaa ei olla saavutettu (talvella aina näin) vaikka veden tavoitearvo t12 olisikin saavutettu. Sehän siis ei mitään haittaa, vaan päinvastoin, se ei kuluta sen enempää energiaa kuin että se vesi ei enempää lämpiäisi, kun kompressori on päällä lämmittämässä ilmaa, veden lämmitys tulee siinä samalla ja sitä ei voi katkaista. Jos teillä on useinkin noin hyvin lämmintä vettä, voit hyvin laskea t12 lämpötilaa, esim meillä riittä t12 pyynti 40 koska vesi kuitenkin lämpiää aina sinne 60-70 asteelle, jopa ylikin. Ja legionella-ajoa ei näin ollen tarvitakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Tuo @BukkakeRandelin sähkönkulutus on kysymysmerkki, voisiko teillä olla uuden talon pohjalaatta jotenkin tosi kosteana vielä ja vaatia paljon lämmitystehoja... (?) Tai sitten joku lattiavastusrele jumittaa (tarkista yöllä,millä numerolla lattiavesi lämpiää salaman vieressä)?... Tai sitten joku muu kiinteistön sähkönkulutukseen vaikuttava tekijä asennuksissa/rakenteissa, näihin kaikkiin voi liittyä aika monta asiaa jotka ei tule tässä esille ja välttämättä liity edes Nilaniin sen kummemmin.
 

kiksa

Tulokas
Hei. Onko syytä laittaa esilämmitys patteri tulo kanavaan. Talo Etelä-Suomessa. Tuntuu viikon asumisen perusteella aika usein kone olevan sulatuksella. Polar mallissa vakiona.
 
Koska käyttövesi jatkaa aina lämpiämistään kun päänäytön pyyntilämpötilaa ei olla saavutettu (talvella aina näin) vaikka veden tavoitearvo t12 olisikin saavutettu. Sehän siis ei mitään haittaa, vaan päinvastoin, se ei kuluta sen enempää energiaa kuin että se vesi ei enempää lämpiäisi, kun kompressori on päällä lämmittämässä ilmaa, veden lämmitys tulee siinä samalla ja sitä ei voi katkaista. Jos teillä on useinkin noin hyvin lämmintä vettä, voit hyvin laskea t12 lämpötilaa, esim meillä riittä t12 pyynti 40 koska vesi kuitenkin lämpiää aina sinne 60-70 asteelle, jopa ylikin. Ja legionella-ajoa ei näin ollen tarvitakaan.
Nyt ei tyhmälle auennut. Päänäytöllä lämpötila pyynti on siis 60c niin eikö se ole saavutettu jos vesi on jopa 72c?

Veden tavoitearvo t12 on jokin eri käsite? Päänäytön lämpötilapyynnillä ei ole mitään tekemistä t11 vesi ylä ja t12 vesi ala lukujen kanssa? Miten t11 ja t12 voidaan säätää?
 

Skata

Vakionaama
Nyt ei tyhmälle auennut. Päänäytöllä lämpötila pyynti on siis 60c niin eikö se ole saavutettu jos vesi on jopa 72c?

Veden tavoitearvo t12 on jokin eri käsite? Päänäytön lämpötilapyynnillä ei ole mitään tekemistä t11 vesi ylä ja t12 vesi ala lukujen kanssa? Miten t11 ja t12 voidaan säätää?
T11 = sähkövastus
T12 = kompuralla lämmittäminen.

T12 ei kannata pitää missään 60° vaan esim. 45°, jolloin kone alkaa lämmittää tuloilmaa nopeammin. Vesi jatkaa kuitenkin lämpenemistään. Ja tuossa uudessa mallissa näköjään tosiaankin vesi lämpenee.

Sieltä lämmin vesi valikosta kannattaa asettaa komp max arvo 80°. T11 arvo vaikka 35°, tuolla uudella laitteella ei taida edes saunailtana tulla tarvetta lämmittää vettä vastuksella. Ja legionella-ajoa ei tarvitse, jos vesi on noin lämmintä muutenkin.
 

BUK

Aktiivinen jäsen
T11 = sähkövastus
T12 = kompuralla lämmittäminen.

T12 ei kannata pitää missään 60° vaan esim. 45°, jolloin kone alkaa lämmittää tuloilmaa nopeammin. Vesi jatkaa kuitenkin lämpenemistään. Ja tuossa uudessa mallissa näköjään tosiaankin vesi lämpenee.
Miten tämä teknisesti tapahtuu? Oliko laitteessa joku venttiili millä tätä ohjataan? Elän käsityksessä, että vesi lämpeää aina koska kaasu kulkee aina ensin varaajaan ja siitä tuloilmakennolle.

Näin ollen epäilen, että ainoa mitä voi säätää on onko kompressori päällä vai pois.
 

Skata

Vakionaama
Miten tämä teknisesti tapahtuu? Oliko laitteessa joku venttiili millä tätä ohjataan? Elän käsityksessä, että vesi lämpeää aina koska kaasu kulkee aina ensin varaajaan ja siitä tuloilmakennolle.
”Kun kuumaa vettä otetaan laitteen yläosasta, tulee varaa- jan alaosaan vastaava määrä kylmää vettä. Kun VESI-ALA anturi T12 mittaa ohjelmoitua alhaisempaa lämpötilaa, kytkeytyy lämpöpumppu KOMP päälle. Poistoilma jäähtyy patterissa PP ja lämpö pumpataan jäähdykekierron LTO avulla vesitilan lauhduttimelle VL ja vesi lämpiää. Patterin PP lämpötilan kertoo anturi T6. Jos veden käyttö on runsasta voi vesilämpötila laskea varaajan yläosassa alle VESI-YLÄ anturin T11 arvon ja lisävastus 1kW kytkeytyy päälle.

Vesilauhdutin VL on sarjaan kytketty tuloilmapatterin TP kanssa ja LTO-kierto vie sille aina sen jäännöslämmön, joka vedeltä ”jää yli”. Poistopuhallin pyörii aina ohjelmoidulla teholla, mutta kun automatiikka pyytää veden lämmitystä (T12) voi tulopuhallin toimia ohjelmoinnista riippuen eri tavoin:

a) Se pysähtyy. (on ohjelmoitu TALVI, talvikäyttö) Tällä tavoin saadaan vesilämpötila ylös mahdollisimman nopeasti. Kun vesi on asetusarvossaan, käynnistyy tulopuhallin jos CTS600 huonesäätimen huoneanturi T15 ”pyytää lämpöä”. Lämpöpumppu jatkaa päälläoloa ja LTO kierto tulee tulopatterille yhä lämpöisempänä, koska veteen ei jää enää niin paljon lämpöä. Tulopatterin TP lämpötilan kertoo anturi T5

b) Se pysähtyy (on ohjelmoitu JATKUVA 2, kesäkäyttö) vain veden lämmityksen ajaksi, jos sillä hetkellä ei ole tuloilman viilennyksen tarvetta. Tässä tapauksessa lämpö otetaan poistoilmasta. Näin estetään aiheeton tuloilman/ huoneen lämmitys, sillä lämpö johtuu vesitilasta joka tapauksessa tulopatterille TP. Jos on viilentämisen tarvetta, tulopuhallin toimii ja lämpö otetaan veteen tuloilmajäähdytyksestä. Veteen
sitoutumaton lämpö johtuu poistoilmapatterille PP ja ulos talosta. Tulokanava jää auki, jolloin raitisilma tulee taloon kanaviston kautta. Pysäytys on myös ohitettavissa ohjelmoin- nista, tulopuhallin MIN. (huoltovalikko)

c) Se ei pysähdy. (on ohjelmoitu JATKUVA1) Puhaltimet toimivat ohjelmoidulla teholla. Tämä toimintamuoto heikentää veden lämmitystehoa eikä ole suositeltava ulkolämpötilan ollessa alhainen.”

Lähde:
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Nyt ei tyhmälle auennut. Päänäytöllä lämpötila pyynti on siis 60c niin eikö se ole saavutettu jos vesi on jopa 72c?

Veden tavoitearvo t12 on jokin eri käsite? Päänäytön lämpötilapyynnillä ei ole mitään tekemistä t11 vesi ylä ja t12 vesi ala lukujen kanssa? Miten t11 ja t12 voidaan säätää?
Nimenomaan veden lämpötila pyynti t12 on saavutettu tuossa tilanteessa, mutta päänäytön huonelämpötilapyynti (mistä olet ensimmäisissä kirjoituksissasi kysynyt, että voiko siihen laittaa 28') pyytää Nilania edelleen pitämään kompressori päällä ja lämmittämään ilmaa. Silloin aina myös vesi lämpiää edelleen siinä samalla. Sieltä päänäytön vasemman yläkulman kolmen viivan kuvakkeesta saat auki eri asetus valikoita, joissa pääsee asetuksia muuttamaan. Sieltä löytyy veden lämpötilat yms. Ne kannattaa tsekata läpi ihan kaikki, tässäkin ketjussa on paljon esimerkkejä ja apua voi kysyä.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Hei. Onko syytä laittaa esilämmitys patteri tulo kanavaan. Talo Etelä-Suomessa. Tuntuu viikon asumisen perusteella aika usein kone olevan sulatuksella. Polar mallissa vakiona.
En itse laittaisi eteläsuomessa, ei sille paljoa tule tarvetta. Laitteen ei pitäisi koko aikaa sulatella, onkohan sulla kaikki asetukset ja ilmanvaihto kunnossa? Tsekkaa myös laitteen sisälle ettei siellä lillu vesi tasoilla ja että suodattimet on vaihdettu uusiin (tulopuolelle tiiviimpi suodatin) , ja kondenssivesiletkussa vesilukko.
 

kiksa

Tulokas
En itse laittaisi eteläsuomessa, ei sille paljoa tule tarvetta. Laitteen ei pitäisi koko aikaa sulatella, onkohan sulla kaikki asetukset ja ilmanvaihto kunnossa? Tsekkaa myös laitteen sisälle ettei siellä lillu vesi tasoilla ja että suodattimet on vaihdettu uusiin (tulopuolelle tiiviimpi suodatin) , ja kondenssivesiletkussa vesilukko.
Uusi talo kyseessä, ilmamäärät säädetty noin 2 viikkoa sitten. Suodattimet tarkistin ja imuroin. Vettä ei ollut koneen sisällä. Viikonloppuna seurailin konetta ja väittäisin että useamman kerran tunnissa kävi sulatuksella kun oli pakkasta ulkona. Kone oli talvi asetuksella. Minkälaisia kokemuksia ilpin ja nilanin käytöstä on muilla? Toimiiko hyvin yhdessä, tuntuu että tuo nilan toimii vähän miten sattuu. Pukkaako nilan viileää jos ilpillä lämmittää?
 

Skata

Vakionaama
@kiksa Onko asetukset noin suurinpiirtein mitä täällä palstalla on kirjoiteltu? Mites sulatus on määritelty?
Voisiko tässä(kin) olla ne liian tehokkaat puhaltimet?
tuntuu että tuo nilan toimii vähän miten sattuu.
Uusi talo, ei kuulu toimia ”miten sattuu”. Yhteys rakentajaan / Nilanin asentaneeseen LVI henkilöön.
 
Joo kannattaa katsoa ne asetukset kuntoon.
Mulla nyt näin:

Ilmanvaihto:

Ilmanvaihto Talvi
Käyrä min 28° (voisi kokeilla kuumempaa mutta käyrä menee niin jyrkäksi)

Käyrä max 38 (Kompura ei pääse tämän kuumemmaksi, kokeillut myös 45° mutta tällöin tuntuu että ei oikein tulopuhallin pyöri tarpeeksi)

Tämä käyrä tosiaan ohjaa tulopuhallinta, sen olen jo todennut, mitä jyrkempi sitä lyhyempi on tulopuhalluksen kesto ja poiston puhallus ei tosiaan muutu (paitsi kun tekee lämmintä vettä tällöin tulo on 0 teholla)

Lämminvesi:

KV lisävastus 30°
(autan tällä saamaan nopeammin lämmintä jotta tulopuhallin alkaa nopeammin taas pöhisemään. Jos on pitkiä saunailtoja tiedossa ja jos lompakko kestää niin täysille vaan jotta varmasti ei lämmin vesi lopu kesken)

Veden lämpötila 45°
(riittäisi varmaan alempikin lämpötila jotta ei tuloilma ole kovin pitkään sammuksissa. Jos on saunailtoja tiedossa niin tämä maksimiin heti aamusta jotta on illalla kunnolla lämmintä)

Max veden lämpötila 80°
(toivottavasti ei kompura sammu silloin kun ilmat lämpenee sillä olen kuullut toiselta Nilanistilta että kun ulkona on +15 niin alkaa vesi olla liian kuumaa jos ei ole tarpeeksi kulutusta)

Prioriteetti Tulo
(tämä antaa edes vähän tuloilmalle lämpöä kun tekee vettä mutta se tulopuhallin on Huoltovalikosta laitettu minimi 0-teholle niin tällöin ei paljoa lämmintä tule).

Jos veden lämpötila on täysillä niin 6henkeä ehtii käydä suihkussa mutta sitten loppuu lämmin vesi siksi vastus olisi hyvä olla myös täysillä näissä special illoissa.

Keskuslämmitys:
(se eniten sähköä vievä asia)

Toiminta pyyntö
(todennut että kuluttaa näillä keleillä vähemmän kuin käyräohjaus kun lämpötilat sahaa +1 ja -7° välillä)

Meno min 26°
(Mitattu lattia +21° ja huoneeseen tulee +22-23° lämmintä)

Meno max 31°
(tämän ylemmäs ei 1 käyrä jaksa nousta, käytetään takkaa apuna jos tarvii lisää lämpöä).

Huonetermostaatit makuuhuoneet sekä olohuone +21° märkätilat 23.5°

Näillä nyt menty ja kulutus 40-60kwh/pv eipä tässä tämän alemmas pääse muuten kuin sammuttamalla lattian lämmitys ja ulkoporeallas mutta ne on niitä mukavuuksia josta vaan pitää maksaa
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Uusi talo kyseessä, ilmamäärät säädetty noin 2 viikkoa sitten. Suodattimet tarkistin ja imuroin. Vettä ei ollut koneen sisällä. Viikonloppuna seurailin konetta ja väittäisin että useamman kerran tunnissa kävi sulatuksella kun oli pakkasta ulkona. Kone oli talvi asetuksella. Minkälaisia kokemuksia ilpin ja nilanin käytöstä on muilla? Toimiiko hyvin yhdessä, tuntuu että tuo nilan toimii vähän miten sattuu. Pukkaako nilan viileää jos ilpillä lämmittää?
Listaa tänne asetuksia niin niistä näkisi voiko niissä olla jotain säädettävää.

Uuden koneen ei todellakaan kuulu toimia noin, eli jossain on vikaa. Siihen nähden ensisijaista olisi etsiä se vika ja korjata se, eikä ostaa pilppiä ensitöikseen. ilp voi toimia jatkossa Nilanin rinnalla kyllä (riippuu talon koosta, lämmitys mieltymyksistä yms) mutta kyllä se Nilan on kuitenkin se teidän talon ensisijainen ilmanvaihto-lämmöntalteenotto-käyttövesi systeemi, että ei se ilp sitä korvaa. Nilanilta ja asentajalta vaadit nyt apua, laite ei todellakaan kuulu sulatella näillä viime viikonlopun pienehköillä pakkasilla ollenkaan vielä, saati sitten useita kertoja. Huolto valikosta näkisi myös sulatusasetukset, sinne pääsee kun selaa päänäytön vasemman yläkulman kolmen viivan valikkoa alas kohtaan huolto, ja näppäilee 02.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Minkälaisia kokemuksia ilpin ja nilanin käytöstä on muilla? Toimiiko hyvin yhdessä, tuntuu että tuo nilan toimii vähän miten sattuu. Pukkaako nilan viileää jos ilpillä lämmittää?
Ihan hyvät kokemukset. Korvaa puun polton / sähköä menee noin 20-30% vähemmän. Ei puhalla viileää jos kompressori pakotettu asetuksista päälle (=lämpötilan pyynti korkealla tai komp min asetus säädetty kohdilleen)
Itse olen säätänyt Nilanin niin ettei sitä tarvitse säätää :)

Toki oletus on, että Nilan toimii lähtökohtaisesti oikein.
 

kiksa

Tulokas
Paha vaatia muilta kun itse hankkima laite ja putkimiehen kytkemä,Edellisessä talossa oli niben ilmavesipumppu ja IV kone niin sen kokemuksen jälkeen nilan vaatii hiukan opettelua. Sulatukselle taisin löytää syyn, nostin sulatus rajan -6 niin kuin ohjeessa suositeltiin. Minulla IV ollut talvella tai jatkuvalla, itseä vähän hirvittää tuo talvi asetus kun tiputtaa tulopuhaltimen pienelle. Tuntuis että ei hyvä talolle jos alipaineinen. Huonelämpötila pyynti 25. Käyttövesi asetettu 47 asteeseen ja Max raja 80. Lämmitys 2 käyrällä ja min raja 22. Ilppiä moni suositellut rinnalle mutta vähän mietityttää miten saa toimiin rinnakkain. Lattialämmityksen lämmittäminen nilanin sähkövastuksilla hiukan arveluttaa, mietin että pitäis kosteat tilat vaan lämpöisenä ja yleisen tilojen termarit säätäis pienelle ja muuten lämmittäisi talon nilanilla ja ilpillä.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^
Täällä IV jatkuvalla, mutta olen säätänyt menemään automaattisesti tasolle 1 ulkolämpötilan tippuessa alle nollan.
En myöskään pidä ajatuksesta vetää kämppää alipaineeseen, eikä itseasiassa LVI-suunnittelijakaan (ei tiennyt tästä Nilanin hienosta "ominaisuudesta").
Kompensoin tuon erotuksen nostamalla tason 1 IV asetuksia niin, että kämpän ilma vaihtuu 0,5x/h eli ne ns. vanhat normit.
Siirtyy automaattisesti tasolle 2 kun ulkona taas lämpimämpää.
Näillä säädöillä saan pidettyä tuloilman jatkuvasti yli 20 asteen (vaihteluväli noin 20-30 astetta), joten ei pääse tulemaan sellaisia ikäviä viilentäviä tiputuksia makuuhuoneisiin öisin.
Mielestäni parhaat säädöt ILP:n kanssa, koska makuuhuoneiden ovet kiinni öisin ja lattialämmitys rajattu pois makuuhuoneista.
Mukavuuden kannalta toki raja tulee vastaan siellä jossain -10 asteen tietämillä, jolloin pakko ainakin laittaa pienen lapsen makkariin lattiaan lämpöä.
 
Kysytäänpä että onko normalia että nyt kun pakkasta ulkona -17 astettaa että kun katson datavalikkoa niin T2=15.8c? Tarkoittaako tuo että Nilan pukkaa nyt 15.8c asteista ilmaa sisälle? Lämpötilapyynti päänäytöllä 28 astetta että kompura pysyy käynnissä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kysytäänpä että onko normalia että nyt kun pakkasta ulkona -17 astettaa että kun katson datavalikkoa niin T2=15.8c? Tarkoittaako tuo että Nilan pukkaa nyt 15.8c asteista ilmaa sisälle? Lämpötilapyynti päänäytöllä 28 astetta että kompura pysyy käynnissä.
On ihan normaalia jos noin 50l/s tulee ilmaa sisälle. Silloin Nilan jaksaa nostaa sitä tulevan ilman lämpötilaa ~30C. Tuo vaatii sen noin 2kW tehoa että tuo määrä ilmaa lämpiää.
 
On ihan normaalia jos noin 50l/s tulee ilmaa sisälle. Silloin Nilan jaksaa nostaa sitä tulevan ilman lämpötilaa ~30C. Tuo vaatii sen noin 2kW tehoa että tuo määrä ilmaa lämpiää.
Eli kun asunnossa on nyt huonelämpötila +20c niin eikö tuossa sitten käy niin että jos tuloilma on +15.8c asteista ilmaa niin asuntoa käytännössä viilennetään? Mikäs järki tässä on? Viilennystä kireimmillä pakkasilla? Voiko tämän jotenkin estää?

Jos ulkona lämpötila laskee vielä -17 vaikka -25 niin Nilan puskee asuntoon alle 10 asteista ilmaa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eli kun asunnossa on nyt huonelämpötila +20c niin eikö tuossa sitten käy niin että jos tuloilma on +15.8c asteista ilmaa niin asuntoa käytännössä viilennetään? Mikäs järki tässä on? Viilennystä kireimmillä pakkasilla? Voiko tämän jotenkin estää?

Jos ulkona lämpötila laskee vielä -17 vaikka -25 niin Nilan puskee asuntoon alle 10 asteista ilmaa?

Joo kyllä näin siinä käy. Mutta sinänsä tuo +16C ilma ei varsinaisesti ongelma ole, jos lämmitys muuten hoidetaan. Minä pidän ihan tarkoituksella tuloilman noin 16C asteisena ja lämmitän lattian kautta mieluummin (on siis F750).

Mutta jos pakkanen kiristyy, niin kyllä se samaa tahtia viilenee se tuloilma EC9:ssä. Vaihtoehtoina on pienentää tuloilman määrää (ei fiksua) tai sitten asentaa jonkinasteinen esi-tai-jälkilämmitys. Nilanhan myy ihan itsekkin noita laitteita, juuri tästä syystä.

Tämmöinen siis käytännössä: https://www.biottori.fi/tuote/kanav...tti-5f71ba7045e0a-5f71c6747c8cf-5f7434f256fab

Ei tuollaisen käyttö mahdottomia maksa, jos sitä käytetään vain kireimpinä pakkaspäivinä asumismukavuuden parantamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä näin siinä käy. Mutta sinänsä tuo +16C ilma ei varsinaisesti ongelma ole, jos lämmitys muuten hoidetaan. Minä pidän ihan tarkoituksella tuloilman noin 16C asteisena ja lämmitän lattian kautta mieluummin (on siis F750).

Eikö tuossa käy niin että lattialämmitys tavallaan taistelee tuota viilennystä vastaan? Jos halutaan 21 asteinen lämpötila niin lämpöpumppu viilentää 16 asteeseen ja lattialämmitys sitten taistelee tätä vastaan ja pyrkii saamaan lämmön 21 asteeseen?

Jos ulkona on -30 niin Nilan puskee sisään 0 asteista ilmaa? Saako huonelämpötilan vielä lattialämmityksellä nostettua 21 asteeseen noissakin olosuhteissa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eikö tuossa käy niin että lattialämmitys tavallaan taistelee tuota viilennystä vastaan? Jos halutaan 21 asteinen lämpötila niin lämpöpumppu viilentää 16 asteeseen ja lattialämmitys sitten taistelee tätä vastaan ja pyrkii saamaan lämmön 21 asteeseen?

Jos ulkona on -30 niin Nilan puskee sisään 0 asteista ilmaa? Saako huonelämpötilan vielä lattialämmityksellä nostettua 21 asteeseen noissakin olosuhteissa?

No kyllä se toki viilentää, mutta näin se yleensä halutaan että tuloilma on 16-18C. Se sekoittuu huoneilmaan paremmin ja tuntuu raikkaalta. Eli voisi sanoa, että EC9 toimii hyvin noin -17C pakkasella, kun tuloilma on raikasta +15-16C :)

Sen laitteen antoteho on noin 2kW, että kyllä se menee tuloilman lämmitykseen näillä keleillä. Takkaan tuli tai ILP:llä lisälämpöä. Tuo kanavapatteri on sitten niille harvoille tosi koville keleille melko ehdoton Nilanin kanssa. Juuri ettei sentään nolla-asteista tule sisään.
 
Olen tässä nyt yli vuoden lähes joka viikko mittaillut ja tutustunut laitteen toimintaan

Kannattaa mitata suoraa huoneeseen tulevasta kanavasta lämpö, se on yleensä itsellä ollut jopa 3° matalanpi mitä Nilanin tulokennon päässä ja johtuu varmaan siitä että mukaan sekoittuu LTO kennon ilmaa joka on viileämpää.

Kun ulkona on 0° niin Nilanin sisällä kennossa on ~30-32° ja talon venttiilistä tulee ~26-28°

kun ulkona on -14° niin Nilanin sisällä on ~25-27 ja talon venttiilistä tulee ~19-22°

Olen sitten lattiasta ottanut loput lämmöt. Termareissa pyynti +21° asti.
1 käyrä ja lattiaveden lämmöt min max 26-34
Pari päivää ennen kovia pakkasia nostanut +2°(tai enemmän) lattiaveden lämpöjä.

Märkätilat termareissa pyynti +23°
1 käyrä kuluttaa noin 0.8-1kw tunnissa (26-34°)
2 käyrällä kulutus nousee noin 1-2kw tunnissa (26-34°).

1 käyrällä saa ulkolämpötilasta riippuen +21°-22° lukemat talon termareihin
34° vesi on jo hankalasti saavutettavissa 1 käyrällä.

Näin omassa 132m2 1/2022 valmistuneessa talossa nyt menty.

Sähkönkulutus nyt helmikuussa 40-65kwh/pv
(ulkoporeallas jatkuva +32° välillä +36°)
ulkolämmöt sahannet +2 ja -15° välillä

Vuoden 2022 kulutus oli 14250kwh ja tänä vuonna varmasti tuo alittuu koska laatta on nyt päässyt vuodessa kuivumaan ja Nilanin säädöt alkaa olla kohdillaan toki ulkoporeallas ottaa tuosta aina omansa(ehkä joku lämpöpumppu sillekkin) mutta ihan tyytyväinen tuohon Nilanin kapistukseen voi olla.
 
Työkaverilla on kans Nilanin joku malli? ja kehui että otti siihen tuloilman esilämmityspatterin jonne ottaa lämmöt suoraan talon viemäristä,
tämän avulla saanut talon lämmöt yli +24°(ilman mitään lattialämmitystä) ja sähkönkulutuksen noin 10000kwh/vuodessa (200m² talo)
eli tuolla tuloilman esilämmityksellä voisi olla aika iso vaikutus talon lämpeämiseen etenkin jos sinne saa jostain hukkaenergiaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
tuloilman esilämmityspatterin jonne ottaa lämmöt suoraan talon viemäristä,
tämän avulla saanut talon lämmöt yli +24°(ilman mitään lattialämmitystä) ja sähkönkulutuksen noin 10000kwh/vuodessa (200m² talo)
Tuossa on jotain mätää. Kohtuu suurellakin 100 m3/a vedenkulutuksella keskimääräinen vesivirtaama on vain 0,003 l/s. Jos tuota jäähdyttää 20 C, saa vasta 250 W keskitehon. Jos vetää lisäksi jätevedet umpijäähän, saa 1 kW lisätehon. Jäähän ei voi vetää. 250 W on aivan mitätön lämmitysteho 200 m2 kämppään ja sen ilmavirroillekin.

Lisäksi viemärin vesivirrat ovat kovin epätasaisia eli väkisin menee suurin osa hyödyntämättä ja toisaalta välissä on pitkät jaksot nollavirtaamalla. Vaikkapa suihkun 0,2 l/s 40 C vedestä saisi 30 kW tehon, mutta miten sen saa hyödyksi.


kun ulkona on -14° niin Nilanin sisällä on ~25-27 ja talon venttiilistä tulee ~19-22°
Missä tulokanavat kulkevat? Luultavasti on lämpöhäviötä kanavassa. Ko. tilanteessa lienee kuristettu talvitulo, jolloin virtaus on pientä ja lämpötila laskee enemmän.
 

Magirus

Jäsen
Nyt kun on myös vähän rapsakammat pakkaspäivät takana, niin ei voi kun harmitella, etten aiemmin ottanut ilppiä. Kulutus -11C keskilämpötilalla 49kWh, kun aiempina vuosina tuollaisina päivinä on mennyt 59..69kWh (riippuen siitä miten on lattialämmitystermostaatit säätänyt). Nyt oli nämä kaksi päivää Nilan edelleen JATKUVA1-asetuksella (kylmimmillään tuloilma +10C, kun pakkasta -20C). Ilpi kolmosella, pyynti +23C. Lisäksi takkaan pari pesällistä puuta illalla. Kh termostaatti +26C ja se lienee ainoa joka suoralla sähköllä teki lämpöä. Huonelämpötilat oleskelutiloissa meni vähän liiankin kuumaksi 24..25C, mutta tuntuipahan lattiatkin mukavalta. Yöksi makkarien ovet hieman raollaan lämpötilat pysyi 21..22C välillä. Ilpin lämmönlevityksen (ja ylilämmityksen?) ansiosta ei ollut vedontunteesta tietoakaan. T-paitasillaan ja vaikka ilman sukkiakin pärjäsi vallan mainiosti.

Vielä kiinnostaa nähdä mitä eilisen kulutus, kun keskilämpötila -19C. Eihän näitä toki suoraan voi verrata aiempiin vuosiin (pakkasjaksojen pituus + rakenteiden kylmeneminen vaikeuttaa vertailua), mutta todistetusti ilpin ansiosta kulutus pudonnut 10..20kWh päivässä ja sisällä huomattavasti lämpimämpää. Takan lämpö tulee nyt hyötykäytettyä huomattavasti tehokkaammin.
 

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Eikö tuossa käy niin että lattialämmitys tavallaan taistelee tuota viilennystä vastaan? Jos halutaan 21 asteinen lämpötila niin lämpöpumppu viilentää 16 asteeseen ja lattialämmitys sitten taistelee tätä vastaan ja pyrkii saamaan lämmön 21 asteeseen?

Jos ulkona on -30 niin Nilan puskee sisään 0 asteista ilmaa? Saako huonelämpötilan vielä lattialämmityksellä nostettua 21 asteeseen noissakin olosuhteissa?
Joka talossaan se Suomessa on sama ongelma, oli lämpöjärjestelmä mikä tahansa. Ilmanvaihtoa täytyy taloissa olla, jos sitä ei lämmitetä jollain niin sisään tulee tasan ulkoilman lämpöistä ilmaa, niin kuin monissa taloissa edelleen homma toimii (painovoimainen iv). Silläkin pärjätään ja taloja lämmitetään. Nilan lämmittää kompressorin lämmöntalteenoton kautta sitä tuloilmaa ja saa siitä käyttö eteenkin lämmön, eli eihän nyt niin voi sanoa, että se varsinaisesti viilentää taloa vaan se edelleen lämmittää superkylmää tuloilmaa ja vettä.

Kyllä se vesikin edelleen siinä lämpiää samalla kun sitä ei voi estää. Meillä ainakin vesi edelleen yli 60 asteista vaikka koko perhe pakkasilla suihkuttelee ja ulkona käy yöllä - 20.

Jokainen talo tarvitsee tuloilmaa ja se, mitä ilmanvaihto ei pysty sitä lämmittämään, kompensoidaan muulla lämmityksellä kaikkialla. Ja lämmitysjärjestelmissä on sitten eroja sen suhteen, että missä vaiheessa tarvitaan enemmän sähköä lämmitykseen ja mihin se kohdennetaan: Monestihan koneellinen iv lämmittää sitä tuloilmaa läpi talven lisäpatterilla. Ja monesti myös ilmanvaihtoa pienennetään paukkupakkasilla vähän, ettei tarvii niin paljon paukkuja sen lämmittämiseen.

Nilanissa ei tarvitse lisälämmityspatteria suurimmassa osassa vuotta tuloilman avuksi, näitä yli 20 pakkasia on harvoin. Ja silloinkin pärjää ihan hyvin ilmankin, ehkä ylempänä Suomessa harkitsisin sitä kyllä. - 30 keleissäkin on pärjätty, mutta silloin pienennetty iv:tä ykköselle välillä ja käytetty tietysti enemmän lattialämpöjä, kyllä siinä lattiakattilassa tehoja riittää vaikka kuinka. Jos muuten on kämpässä lämmintä, niin ei +10- +17 tuloilmakaan nyt järjettömästi vedä, vertaa vaikka siihen painovoimaiseen ilmanvaihtoon jossa ilma tulee suoraa ulkoa. Hyvinhän sellaisetkin talot lämpiävät ja kylmä fakta on, että kaikkialla pakkasella sitä ilmanvaihtoa tarvitaan, eri koneissa on eri lailla sitten ratkaistu se lämmöntalteenotto tai tuloilman lisälämmitys.
 
Tuossa on jotain mätää. Kohtuu suurellakin 100 m3/a vedenkulutuksella keskimääräinen vesivirtaama on vain 0,003 l/s. Jos tuota jäähdyttää 20 C, saa vasta 250 W keskitehon. Jos vetää lisäksi jätevedet umpijäähän, saa 1 kW lisätehon. Jäähän ei voi vetää. 250 W on aivan mitätön lämmitysteho 200 m2 kämppään ja sen ilmavirroillekin.

Lisäksi viemärin vesivirrat ovat kovin epätasaisia eli väkisin menee suurin osa hyödyntämättä ja toisaalta välissä on pitkät jaksot nollavirtaamalla. Vaikkapa suihkun 0,2 l/s 40 C vedestä saisi 30 kW tehon, mutta miten sen saa hyödyksi.
Sillä olikin se suoraan paskakaivon sisällä keruuputkisto kuten maalämmössäkin on tapana, kyllä sieltä paskan seasta varmasti lämpöä tulee ei vaan itse tullut mieleenkään tälläistä laittaa toki en edes omista kaivoa vaan putki menee suoraan kunnan viemäriin mutta olisi siihen jonkun keruuputken voinut edes ympärille laittaa ja eristää mutta se on jo ollutta ja mennyttä
 

jmaja

Hyperaktiivi
Sillä olikin se suoraan paskakaivon sisällä keruuputkisto kuten maalämmössäkin on tapana,
Onkos tuo siis autolla tyhjennettävä? Ehkä sen voi antaa jopa jäätyä pakkasjaksoilla? Mulla on paineviemäriin pumppaava ja se tahtoo jäätyä jo ilman mitään aktiivista jäähdytystäkin, kun käytössä on taukoa ja ulkona enemmän pakkasta. Tietysti tarpeeksi iso säiliö tarpeeksi syvällä toimii kuten maakeeruupiiri. Sellaisen sinäkin voit vielä tehdä esilämmitykseen.
 

Jule

Vakionaama
Mä olen huomannut että meidän paskakaivossa tapahtuu jotain käymistä tms, siellä oleva tökötti on selkeästi lämmintä. Tai ainakin kun kannen avaa sen tunee että se on selkeästi lämmin se lehahdus toisin kuin vesikaivossa.

Eli jos sen lämmön saa kerättyä talteen, niin varmastikin sen kulutusta vähentävä vaikutus on selkeä.
 

Rauno

Tulokas
Uusi Nilan-käyttäjä tässä terve. Viikon verran vasta opetellut laitteen sielun.

Itellä vähän sama tilanne kuin BR:llä yllä eli löytyy Nilan vesikiertoisella lattialämmityksellä ja nyt lyötiin kiinni myös ILP. PILPin asetuksiin en koskenut ja ILP kun on pöhissyt tuossa koko päivän niin käyttövesi näyttää menneen tosi viileäksi (65 => 41). En vielä tiedä johtuuko siitä.

Sain ohjeen, että kannattaa PILP:n pyynti 2-3 astetta alemmaksi kuin ILP:n. Tälläin isoin isa lämmöstä syntyy ILP:llä ja on edullisempaa.

Jos jollain on antaa valistuneita ohjeita miten asetukset kannattaa laittaa niin kiinnostaa. Asunto on 109 neliön uusi paritalon puolikas yhdessä kerroksessa.
 
Back
Ylös Bottom