Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

jusubbi

Jäsen
On kyllä huono tuo "käyttäjän valinta" eli siis esim. takkakytkin tai tässä tapauksessa liesituulettimen paine-erokytkin ohjaus..

Vaihtoehdot on ohjata tulo tai poisto tietylle teholle tai molemmat samalle teholle, mutta ei eri teholle.

Haluaisin siis tulon teholle 2 ja poiston teholle off, mutta ei ole mahdollista.

Oman ha automaation kautta saan tehtyä niin, että säädän siitä tuossa tilanteessa tulon ja nilanin valikon kautta poiston. Ongelmaksi muodostuu vaan se, että kun kytkin vaihtaa asentoa, niin tulo jää vääräksi mutta poisto on se mitä se oli ennen kytkintä. Pitäisi osata ohjelmoida tuo ha niin, että tulo on aina -6% vähemmän kuin poisto tai sitten jotenkin lukea tulo ennen tilan vaihtoa ja palauttaa se sitten sen jälkeen. En ole koodari, joten hankalaa on..
 

lemppa

Tulokas
Moi,

Kiitos kaikille vastauksista.

Mietin tuota päivitystä sillä tosiaan että saisin HA kautta ohjattua lattialämmitykselle kans "boostia" esimerkiksi jos on halpaa sähköä tai paneelit tuottaa "liikaa".
Asennusliike tarjosi samalla vaihtaa tuo alkuperäinen käyttöpaneeli CTS 602, uudempaan HMI malliin. Oishan se kivemman näköinen, mutta onko oikeasti tarvetta? Kun HAlla päästään tosi monipuolisiin säätöihin.
Sekin varmaan kyllä vaihtuisi ihan omin käsin jos jostain saisi pelkän osan?

Eiköhän sitä uskalla lähteä päivittämään :)


Omat asetukset tällähetkellä nyt kun laskennallisesti on "syksy"
Perusmoodi: AUTO
Lämpötilapyyntö: 21
Neutral Zone: 0 (Tämä vaikuttaisi siltä että todellisuudessa lämpötila saa olla noin 20,5-22 ennenkuin mitään tehdään)
Puhallusteho: 1
Ilmanvaihto: Jatkuva1 eli HA:ssa "Comfort"
BottomWater setpoint: 30C, lämpöpumpulla
TopWater setpoint: 50c. sähköllä


Change to Summer temperature: 15c (Eli Nilankin on nyt sitä mieltä että on talvi)
Sisään puhalletun ilman max - min = 18-25. (Jostain syystä tätä ei noudateta kunnolla)

Lattialämmitys: Käyrä 2
Min: 26
Max: 35
(Nämä siis käyttöpaneelin kautta kun HA ei pääse näihin käsiksi vanhalla ModBussilla)


Outoutta tässä minulle on että vielä eilen kun tuon ekan viestin kirjoitin niin puhallettiin kompuran käydessä sisälle 37 asteista ilmaa. Vaikka maximi pitäisi olla 25.
Vaihtelin suodattimia ja putsailin konetta eli käytin sen OFFilla niin eilen illalla huomasin että nyt se rajoitti sen n. 25.

Tällä hetkellä kun kone on tyytyväinen nykytilaan eli kompura on OFF (koska bottomwater on 26/30 ja lämpötila 20,6/21)

Tuloilma huoneeseen tällä hetkellä 9,6C vaikka minimi pitäisi olla 18C



Tuo sisääntulevan ilman kylmyyttä ja selkeää vedon tunnetta. Hoidetaan nyt automaatiolla että jos ei ole kesä (/=kesä) JA kompura OFF ---> Puhallus lasketaan 1.
Kun nuo ehdot ei täyty niin "syksy" perusasetuksilla puhalletaan teholla 2 (eli kun kompura käy ja sisääntuleva ilma on lämpimämpää)

Jäähdytysvalikoista olen sanonut että ei saa jäähdyttää lämmityskaudella (syksy talvi kevät)


Sotkeakseni vielä pakettia hieman niin talosta löytyy edellisen omistajan toimesta peräti kolme Toshiban ilmalämpöpumppua. Näistä nyt yksi on päällä en tiiä pitäisikö kaikkien olla.
Jotenkin veikkaan että noita asennettu sen takia kun kesällä kone puhaltanut sisälle kuumaa ja sitä sitten on jäähdytetty ILPeillä.


Sit on tosiaan automaatioita: Leginella Boost, Halpaa sähköä, Aurinkopaneelit tuottaa, KPH lisätuuletus, Vedontunteen vähennys, jne... :S
Rupee olee sekava soppa mut toistaiseksi kaikki toimii... ainakin nyt.
 

lemppa

Tulokas
Jos kompura on off, niin ei sitä tuloilmaa oikein mikään lämmitä.
Joo ei tietenkään, mutta jotenkin luulisin että se olisi syy sitten käyttää sitä kompuraa kun on asetettu minimi.
Sitä tarkoitin.

Eikä toimi kyllä tuo maksimikaan vaikka kerkesin jo luulla.
Mihinkähän käyttöön nuo asetukset sitten on?
 

Jule

Vakionaama
Varoituksen sana tästä, tämä ei pidä IV:ä tapainossa vaan keikauttaa sen ali yli- ja alipaineisen välillä riippuen millä tehoilla mennään.
Siis, sehän pitää ne siinä tasapainossa mihin ne on asennuksessa laitettu. Jos niitä ei ole muutettu tehdasasetuksista mihinkään, niin sehän on ihan juuri kuseisen talon iv kanavistosta ja venttiilien säädöistä kiinni miten se käyttäytyy.

Ja siis näinhän kaikki edes etäisesti modernit koneet toimivat, vanhat säästömuuntajilla toimivathan voivat vetää tasapainon jollain nopeudella pieleen, jolloin asentajan pitää sitten vaan poistaa ko. nopeus käytöstä jos niitä ei muuten saa toimimaan.
 

jusubbi

Jäsen
Joo ei tietenkään, mutta jotenkin luulisin että se olisi syy sitten käyttää sitä kompuraa kun on asetettu minimi.
Sitä tarkoitin.

Eikä toimi kyllä tuo maksimikaan vaikka kerkesin jo luulla.
Mihinkähän käyttöön nuo asetukset sitten on?
Jos kyseessä ilmanvaihtovalikon käyrä min max niin se min tarkoittaa lämpötilaa, jonka ylittävä lämpötila alkaa nostaa tuulettimien tehoa.

Jos niitä ei ole muutettu tehdasasetuksista mihinkään

Niin siis mulla ha säätää kokoajan niitä tehdasasetuksia. 1-3 on kiinteät, mutta 4 asennossa on tuo automatiikka käytössä.

Sain muuten sen liesituulettimenkin pelaamaan ha:n avustuksella niin, että kun liesituuletin menee päällä, niin nilan laittaa poiston off ja ha taas tulon 56%. Kun liesituuletin menee pois päältä laittaa ha taas poiston 62% ja siitä eteenpäin automatiikka säätää taas tuloilman pyydetylle tasolle. Hetken aikaa on alipaine, kun liesituuletin käynnistyy ja hetken ylipaine, kun se sammuu, mutta ei noita nilanin tuulettimia vaan saa reagoimaan nopeammin. Homma tarkistettu ihan mittarilla ja olen suuhteellisen tyytyväinen tähän toteutukseen.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Siis, sehän pitää ne siinä tasapainossa mihin ne on asennuksessa laitettu. Jos niitä ei ole muutettu tehdasasetuksista mihinkään, niin sehän on ihan juuri kuseisen talon iv kanavistosta ja venttiilien säädöistä kiinni miten se käyttäytyy.
Jos tuohon leikkiin ryhtyy pitäisi pelata suhteellisilla muutoksilla, ei absoluuttisilla. Muuten säätökäyrän toisessa päässä odottaa aina 0%/6% asetus. Suhteellinenkaan säätö ei vielä takaa varmaksi kun virtaukset ei ole lineaarisia.
 
  • Tykkää
Reactions: BUK

grendy

Vakionaama
Sotkeakseni vielä pakettia hieman niin talosta löytyy edellisen omistajan toimesta peräti kolme Toshiban ilmalämpöpumppua. Näistä nyt yksi on päällä en tiiä pitäisikö kaikkien olla.
Jotenkin veikkaan että noita asennettu sen takia kun kesällä kone puhaltanut sisälle kuumaa ja sitä sitten on jäähdytetty ILPeillä.
Ohhoh, melkoinen viritys :D.. Kyllähän ilppi on aina energiatehokkaampi lämmittäjä kuin Nilanin suorasähkölattialämmitys, eli ehdottomasti kannattaa niitä käyttää. Voi olla jopa energiatehokkaampia kun Nilanin ilmalämmityskin, riippuu tietty ilpeistä.

En kyllä tajua miksi kesällä kone puhaltaisi kuumaa ilmaa, miksi ei pistä viilennystä päälle mieluummin. Eli joko täysin osaamatonta toimintaa tai sit joku on pielessä.
 

teehookoo

Jäsen
Mutta kun laite osaa puhaltaa kylmääkin ilmaa vettä tehdessä :D
Niin osaa ja vieläpä jakaa sen kaikkialle asuntoon paremmin kuin ILP, kaikki eivät vaan välttämättä sisäistä tätä :D

toki sekin optio on olemassa ettei kanavia ole kondenssieristetty niin viilennystoimintoa ei voi käyttää
 

Jule

Vakionaama
Joskus työmaalla tuli IV asentajille yllätyksenä että putket pitää eristää myös alakatoissa.

Luonnollisesti tämä yllätys tuli vasta kun pinnat olivat jo valmiina.
 

Jule

Vakionaama
Nää on just näitä. Näköaistin perusteella meillä näyttäisi olevan putket eristetty, mutta miten sen voi tarkistaa kun villaa on puhallettu 60 cm ja yläkatossa ei mahdu liikkumaan kuin ryömimällä siellä missä putket on..
Joo, siis siellä villan seassa putket oli kyllä eristetty, mutta 2krs talon alemman kerroksen kaikki putket ja nousut oli eristämättä. Siis ne putket jotka nyt periaatteessa voi jättää ilman vellaa perinteisellä esilämmittävällä LTO koneella.
 

grendy

Vakionaama
Mun on nyt pakko myöntää että oon tässä muutaman viikon "testaillut" ilmanvaihdon asetuksena Jatkuva2:sta perinteisen tasapainossa olevan IV:n sijaan ja muutamia ajatuksia tästä:

Ensimmäisenä: kylläpäs vesi lämpiää nopeasti kun tulopuhallin on stopissa! Aivan järkyttävä ero verrattuna siihen, että lämmittää vettä JA puhaltaa lämmintä samaan aikaan. Mutta negatiivisena on tää jo tiedossa oleva asiakin, että kyllähän tolla saa aika kovan alipaineen taloon ja sen kyllä huomaa, että tuloilmapuhallin on stopissa. En ymmärrä ihmisiä, jotka ei tätä huomaa, joku on pakko olla talossa eri tavalla kuin meillä. Kyllä tässä melkein tarvisi olla jotkut tuloilmaventtiilit seinissä tai joku ovi/ikkuna raollaan, että tää olisi pitkässä juoksussa hyvä asetus.

Kesäasetuksilla (meillä siis tarkoittaa IV-teho 3:sta), eli IV-mittauspöytäkirjan mukaisilla ilmamäärillä, ei tulisi mieleenkään käyttää tätä koska alipaine olisi aivan liian kova. Tällaisilla "välimallin keleillä" käytössä on IV-asetus 2, joka on jollain tavalla optimoitu niin että CO2 pysyy kunnossa mutta IV:llä ei mitään tarvetta käydä niin tehokkaasti kuin kesällä. Tällä 2-asetuksellakin huomaa kyllä selvästi ulko-ovien avaamisissa jne koska tulopuhallin on stopissa ja kerran vaimo sanoi että kodinhoitohuoneessakin haisee viemäri. Takkaa polttaessa tulisi siis katastrofi jos kone rupeisi lämmittään vettä kesken polton.

Mutta tällain kun takkaa ei tarvita ja kämpässä tulisi liian kuuma jos vettä lämmitettäessä laite pukkaisi kuumaa ilmaa tuntikausia, Jatkuva2 on ihan ok asetus. Mutta sitten kun kylmenee niin pakko vaihtaa takaisin Jatkuva1. On kyllä iso harmi että Nilan ei osaa tehdä jotain ohikytkentää, että tulopuhallin kävisi vettä lämmitettäessä, mutta tuloilma tulisi jonkun ohituskaistan läpi suoraan ulkoa venttiileihin ja kompura saisi keskittyä edelleen vain veden lämmitykseen. Jos tollainen asetus olisi niin laite olisi _paljon_ parempi.
 
Mun on nyt pakko myöntää että oon tässä muutaman viikon "testaillut" ilmanvaihdon asetuksena Jatkuva2:sta perinteisen tasapainossa olevan IV:n sijaan ja muutamia ajatuksia tästä:

Ensimmäisenä: kylläpäs vesi lämpiää nopeasti kun tulopuhallin on stopissa! Aivan järkyttävä ero verrattuna siihen, että lämmittää vettä JA puhaltaa lämmintä samaan aikaan. Mutta negatiivisena on tää jo tiedossa oleva asiakin, että kyllähän tolla saa aika kovan alipaineen taloon ja sen kyllä huomaa, että tuloilmapuhallin on stopissa. En ymmärrä ihmisiä, jotka ei tätä huomaa, joku on pakko olla talossa eri tavalla kuin meillä. Kyllä tässä melkein tarvisi olla jotkut tuloilmaventtiilit seinissä tai joku ovi/ikkuna raollaan, että tää olisi pitkässä juoksussa hyvä asetus.

Kesäasetuksilla (meillä siis tarkoittaa IV-teho 3:sta), eli IV-mittauspöytäkirjan mukaisilla ilmamäärillä, ei tulisi mieleenkään käyttää tätä koska alipaine olisi aivan liian kova. Tällaisilla "välimallin keleillä" käytössä on IV-asetus 2, joka on jollain tavalla optimoitu niin että CO2 pysyy kunnossa mutta IV:llä ei mitään tarvetta käydä niin tehokkaasti kuin kesällä. Tällä 2-asetuksellakin huomaa kyllä selvästi ulko-ovien avaamisissa jne koska tulopuhallin on stopissa ja kerran vaimo sanoi että kodinhoitohuoneessakin haisee viemäri. Takkaa polttaessa tulisi siis katastrofi jos kone rupeisi lämmittään vettä kesken polton.

Mutta tällain kun takkaa ei tarvita ja kämpässä tulisi liian kuuma jos vettä lämmitettäessä laite pukkaisi kuumaa ilmaa tuntikausia, Jatkuva2 on ihan ok asetus. Mutta sitten kun kylmenee niin pakko vaihtaa takaisin Jatkuva1. On kyllä iso harmi että Nilan ei osaa tehdä jotain ohikytkentää, että tulopuhallin kävisi vettä lämmitettäessä, mutta tuloilma tulisi jonkun ohituskaistan läpi suoraan ulkoa venttiileihin ja kompura saisi keskittyä edelleen vain veden lämmitykseen. Jos tollainen asetus olisi niin laite olisi _paljon_ parempi.
Mä en oo kyllä saanu kiinni tosta ideasta, että miksi se tuloilma pitää pienentää. Vettähän lämmitetään nimenomaan suihkun jälkeen, niin varmaan tosi hyvä kosteudenpoiston kannalta, että se ilmanvaihto pienenee tai jopa poistuu kokonaan.
 

grendy

Vakionaama
Mä en oo kyllä saanu kiinni tosta ideasta, että miksi se tuloilma pitää pienentää. Vettähän lämmitetään nimenomaan suihkun jälkeen, niin varmaan tosi hyvä kosteudenpoiston kannalta, että se ilmanvaihto pienenee tai jopa poistuu kokonaan.
No onneksi sentään se on tuloilma joka loppuu eikä poisto, se kuitenkin se tärkein on juuri kosteutta poistettaessa ;)
 

Helu

Jäsen
Mun on nyt pakko myöntää että oon tässä muutaman viikon "testaillut" ilmanvaihdon asetuksena Jatkuva2:sta perinteisen tasapainossa olevan IV:n sijaan ja muutamia ajatuksia tästä:

Ensimmäisenä: kylläpäs vesi lämpiää nopeasti kun tulopuhallin on stopissa! Aivan järkyttävä ero verrattuna siihen, että lämmittää vettä JA puhaltaa lämmintä samaan aikaan. Mutta negatiivisena on tää jo tiedossa oleva asiakin, että kyllähän tolla saa aika kovan alipaineen taloon ja sen kyllä huomaa, että tuloilmapuhallin on stopissa. En ymmärrä ihmisiä, jotka ei tätä huomaa, joku on pakko olla talossa eri tavalla kuin meillä. Kyllä tässä melkein tarvisi olla jotkut tuloilmaventtiilit seinissä tai joku ovi/ikkuna raollaan, että tää olisi pitkässä juoksussa hyvä asetus.

Kesäasetuksilla (meillä siis tarkoittaa IV-teho 3:sta), eli IV-mittauspöytäkirjan mukaisilla ilmamäärillä, ei tulisi mieleenkään käyttää tätä koska alipaine olisi aivan liian kova. Tällaisilla "välimallin keleillä" käytössä on IV-asetus 2, joka on jollain tavalla optimoitu niin että CO2 pysyy kunnossa mutta IV:llä ei mitään tarvetta käydä niin tehokkaasti kuin kesällä. Tällä 2-asetuksellakin huomaa kyllä selvästi ulko-ovien avaamisissa jne koska tulopuhallin on stopissa ja kerran vaimo sanoi että kodinhoitohuoneessakin haisee viemäri. Takkaa polttaessa tulisi siis katastrofi jos kone rupeisi lämmittään vettä kesken polton.

Mutta tällain kun takkaa ei tarvita ja kämpässä tulisi liian kuuma jos vettä lämmitettäessä laite pukkaisi kuumaa ilmaa tuntikausia, Jatkuva2 on ihan ok asetus. Mutta sitten kun kylmenee niin pakko vaihtaa takaisin Jatkuva1. On kyllä iso harmi että Nilan ei osaa tehdä jotain ohikytkentää, että tulopuhallin kävisi vettä lämmitettäessä, mutta tuloilma tulisi jonkun ohituskaistan läpi suoraan ulkoa venttiileihin ja kompura saisi keskittyä edelleen vain veden lämmitykseen. Jos tollainen asetus olisi niin laite olisi _paljon_ parempi.
Mä en muuta kommentoi kuin sen, että esimerkiksi meillä jos tulopuhallin on päällä kun vettä lämmitetään, niin asunnossa on +26c lämmintä kun sisään työnnetään 6h +38c ilmaa.

Toinen asia on se, että jos tulopuhaltimen sammuttaa, niin vesi lämpenee max parissa tunnissa ja jos tulopuhallinta ei sammuta, veden lämmitys ottaa pahimmillaan sen 6h.

Kolmanneksi, alipaineen kyllä huomaa ovea avatessa, mutta ei meillä haise viemärit vaikka tulopuhallin on seis, eikä takkaa joten sitäkään katastrofia ei pääse syntymään.

Asunnoissa on varmasti se suurin ero, meillä vain 64 neliötä joten koneen ei tarvitse sellaisia ilmamääriä edes siirtää kuin teillä 100 neliötä isommassa.

Mutta olen myös samaa mieltä, että koneesta saisi pienillä muutoksilla paljon paremman, mutta ilmeisesti myy tarpeeksi hyvin ihan näin, niin muutoksia ei nähdä tarpeelliseksi.
 

MRe

Tulokas
Hei,

Muutimme juuri 2022 vuoden paritaloon 103m².
Olen hieman tutustunut Nilanin asetuksiin ja vähän lueskellut tämän ketjun viestejä.

Asetukset on oikeastaan edellisen asukkaan setupissa joten kommentteja ja parannusehdotuksia otetaan vastaan.

Huonelämpötila on 22 pyynnissä ja sisätermarit suunnilleen samoissa.

Tällä hetkellä ulkona pikku pakkanen ja asunto tuntuu kohtuullisen viileältä. Sisällä 20-21 astetta.
Nilanin ohjelappusesta kun lueskelee vakioasetuksia, niin pientä heittoa on.
Erenkin ilmanvaihdon min max on säädetty kohtuullisen erilailla.


Toimintatila:
LÄMPÖ

Keskuslämmitys:
Toiminta KÄYRÄOHJAUS
Meno min. 25
Meno max. 35
Käyrä 1
Siirtymä 0
Kiertovesipumppu JATKUVA

Lämminvesi:
KV lisävastus 40
Veden lämpötila 55
Legionella MAANANTAI
Legionella lämpöt. 65
Prioriteetti TULO

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto TALVI
Käyrä min. 18
Käyrä max. 32
Kompressori min. 7
Talvi pien. TEHO 1
Talvi 2

Lämpötilansäätö:
Min.kesä 16
Min.talvi 18
Kesä 12


Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
 

BUK

Aktiivinen jäsen
Keskuslämmitys:
Toiminta KÄYRÄOHJAUS
Meno min. 25
Meno max. 35
Käyrä 1 -> 2
Siirtymä 0 -> -2
Kiertovesipumppu JATKUVA

Tekisin ensin helpolla sen lämmön ja laittaisin lattialämmitykseen lisää tehoa ja katsoisin mihin sisälämpötila asettuu. Siirtymää voi säätää vielä alemmas aste kerrallaan kun näkee mitä sieltä tulee. Termostaattien pitäisi kuitenkin katkoa huonekohtaisesti syöttöä. Sähköä tietysti menee enemmän, mutta sähkönkäytön optimointia kannattaa tehdä kun ensin varmistaa, että kämppä lämpenee.

Laitteen huoltovalikosta (en juuri nyt muista miten sinne pääsi) voi katsoa puhaltimien nopeudet ja säätää vaikka 2 tasoa pienemmälle. Uudet arvot pitää laskea kertomalla samalla vaikka 0,8 sen sijaan, että vain vähentäisi molemmista jonkun lukuarvon.

Nyt voi myös talon hitautta lämpenemiseen kun kylmä sää pyyhkäisi koko Suomen ylitse.
 
Keskuslämmitys:
Toiminta KÄYRÄOHJAUS
Meno min. 25 laittaisin 29 tai itse säädän näitä Home assistantilla sähkön hinnan mukaan
Meno max. 35 tämä ok
Käyrä 1 max teho on 9kw se tulee 10 käyrällä 1 pitää vastuksen minimissä 2 nostaa jo kulutusta
Siirtymä 0 tämä tarkoittaa kaiketi käyräpoikkeamaa se on minulla 1 automaatio hoitaa loput.
Kiertovesipumppu JATKUVA ok

Lämminvesi:
KV lisävastus 40 itellä 35 mutta tämä ok
Veden lämpötila 55 maximille tämä että laite pystyy lämmittämään/viilentämään
Legionella MAANANTAI itse saunon perjantaisin joten pyrin tällä maksimoimaan sen että silloin on varmasti lämmintä vettä
Legionella lämpöt. 65 ok
Prioriteetti TULO hyvä

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto TALVI Tämä jatkuva mutta silloin ei toimi takkakytkin (tai riippuu miten asetukset tehty)
Käyrä min. 18
Käyrä max. 32 maxsimiin vaan ei juurikaan vaikutusta koska laitteen tehot on mitä on (ehkä pienissä alle 100m² taloissa voi vaikuttaa)
Kompressori min. 7 ok
Talvi pien. TEHO 1 ok
Talvi 2 itsellä talvi alkaa jo 5 mutta makuasia syksyllä ja keväällä tätä voi säätää jos iv jatkuva ja viilennys on automaatilla

Bonuksena neutraali alue 1° toimii paremmin kun ulkona lämpötilat sahaa kuuman ja viileän välillä jos iv jatkuva

Pyrin siihen että laitetta ei tarvitse jatkuvasti olla säätämässä ja takalla annetaan lisää lämpöä kun 1 käyrän vastus ei enää riitä.

Sulatus aloitus -6
Sulatuksen lopetus 7
Toiminut näin ihan hyvin.
 

BUK

Aktiivinen jäsen
Hyvä myös huomioida, että tässä laitteessa kompressori on joko päällä tai pois päältä. LED pitää palaa koko talvikauden. Ilmanvaihdon nopeutta säätelemällä pienemmäksi voi sitten koittaa tuoda lämpimämpää tunnetta kämppään ilmanvaihtuvuuden kustannuksella. Muuta säädettävää tuossa ei minusta näin karkeasti ole.

Kannattaa koittaa tosiaan ensin taikoa lämpö kämppään ja sitten lähteä optimoimaan euroja. Lämpöä ei tule ilman sähkönkulutusta tällä laitteella.
 

grendy

Vakionaama
Nosta se lämpötilapyynti 22->28, niin kompressori käy koko ajan. Tämä yksi oleellisimpia asioita näissä Nilaneissa talvella. Nyt se todennäköisesti lopettaa lämmityksen välillä.
Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto TALVI
Käyrä min. 18
Käyrä max. 32
Kompressori min. 7
Talvi pien. TEHO 1
Talvi 2

Ton komp.min pitäisi kyllä pitää huoli siitä, että kompressori käy 24/7 aina kun ulkona on +7C tai vähemmän. Melko korkea arvo, luulisi tulevan kuuma +7C kelillä :)
 

Mulehead

Tulokas
Hei!

Uusi jäsen ja eka posti. Pitkään olen seurannut palstaa ja saanut hyviä vinkkejä, paljon kiitoksia niistä. Nyt tuli ensimmäistä kertaa oman laitteen kanssa sellainen tenkkapoo, että piti rekisteröityä ja kirjoittaa tänne.

Vaihdatin lokakuun alussa vanhan Nilanin tilalle uuden EC9:n. Vanha toimi vielä, mutta varaaja oli ruostunut jo sen verran, että 18-vuotias ”vanhus” sai riskienhallintamielessä väistyä.

Uusi Nilan on toiminut tähän asti hyvin. Erityisesti olen ihastellut sen kykyä lämmittää käyttövettä paljon tehokkaammin, kuin edeltäjänsä. Mahtaako siinä olla jopa nykyisen ongelman ydin? Käyttövesi lämpenee maksimiin, tai ainakin lähelle maksimia 79 asteeseen, jonka jälkeen kompressori sammuu, vaikka prioriteetti on TULO ja kompressorin minimiksi olen laittanut +6 astetta. TALVI-käyttö. Lämpötilapyynti 28 astetta. Nyt sisäänpuhallettavan ilman lämpötila on kolme astetta. Lattialämmitys tuntuu toimivan hyvin, putkistokin ilmattiin uuden laitteen asennuksen yhteydessä. Koti pysyy nippa nappa siedettävän lämpöisenä lattialämmityksen ja asunnossa olevan ILP:n avulla, mutta kylmän ilman vedon tunne häiritsee.

Pitääkö tässä ruveta lotraamaan lämmintä vettä, että saisi kompressorin käynnistymään ja tuloilman lämpimämmäksi, vai onko muita vinkkejä? Kuva käyttöpanelista liitteenä.
 

Liitteet

  • IMG_0379.jpeg
    IMG_0379.jpeg
    183 KB · Katsottu: 30
Hei!

Uusi jäsen ja eka posti. Pitkään olen seurannut palstaa ja saanut hyviä vinkkejä, paljon kiitoksia niistä. Nyt tuli ensimmäistä kertaa oman laitteen kanssa sellainen tenkkapoo, että piti rekisteröityä ja kirjoittaa tänne.

Vaihdatin lokakuun alussa vanhan Nilanin tilalle uuden EC9:n. Vanha toimi vielä, mutta varaaja oli ruostunut jo sen verran, että 18-vuotias ”vanhus” sai riskienhallintamielessä väistyä.

Uusi Nilan on toiminut tähän asti hyvin. Erityisesti olen ihastellut sen kykyä lämmittää käyttövettä paljon tehokkaammin, kuin edeltäjänsä. Mahtaako siinä olla jopa nykyisen ongelman ydin? Käyttövesi lämpenee maksimiin, tai ainakin lähelle maksimia 79 asteeseen, jonka jälkeen kompressori sammuu, vaikka prioriteetti on TULO ja kompressorin minimiksi olen laittanut +6 astetta. TALVI-käyttö. Lämpötilapyynti 28 astetta. Nyt sisäänpuhallettavan ilman lämpötila on kolme astetta. Lattialämmitys tuntuu toimivan hyvin, putkistokin ilmattiin uuden laitteen asennuksen yhteydessä. Koti pysyy nippa nappa siedettävän lämpöisenä lattialämmityksen ja asunnossa olevan ILP:n avulla, mutta kylmän ilman vedon tunne häiritsee.

Pitääkö tässä ruveta lotraamaan lämmintä vettä, että saisi kompressorin käynnistymään ja tuloilman lämpimämmäksi, vai onko muita vinkkejä? Kuva käyttöpanelista liitteenä.
Tarkista ettei vesi lämpene sähkövastuksella?

Olen kans miettinyt tuota lämpimän veden käyttöä kun sitä tulee ihan mukavasti niin voisi tilata putkimiehen yhdistämään tiskikone ja pyykkikone lämpimälle puolelle näin säästyisi energiaa kun lapsiperheessä tulee tuota pyykkiä ja tiskiä pestyä paljon.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuohon pitäisi ennemmin saada joku ratkaisu, miten lämpöä saisi ajettua lattiaan. Sinne tuon ylimääräisen lämmön tarvitsisi ja kompuran käyntiin että tuloilma lämpenee.

Propellihatut vain liikkeelle, kyllä siihen joku keino pitäisi olla keksittävissä. Putkari liittää vaikka levylämmönvaihtimen lämmityskierron paluuseen ja sitten erillisellä pumpulla kierrättää käyttövettä sen levarin läpi "hullunkiertona". Tuolla saisi kesälläkin jäähdytystä toimimaan pidempään, kun lämmön ajaisi märkätilojen lattioihin.
 

Mulehead

Tulokas
Käyttöveden vastus-asetus on +35, eli ei pitäisi johtua sähköllä veden lämmittämisestä.

Kokeilin laskea vähän kuumaa vettä. Vain muutaman litran. Ja kas, hetken päästä Nilanin kompura hörähti päälle ja lämpötilalukemat muuttuivat saman tien (kts. liitekuva). Seuraan tilannetta, mutta kovasti ihmetyttää tuo tuntikausia jatkunut kompressorin käymättömyys ja siitä johtunut kylmä tuloilma. Toivottavasti ei ole pysyvä ominaisuus.
 

Liitteet

  • IMG_0380.jpeg
    IMG_0380.jpeg
    177,4 KB · Katsottu: 25

grendy

Vakionaama
Pitääkö tässä ruveta lotraamaan lämmintä vettä, että saisi kompressorin käynnistymään ja tuloilman lämpimämmäksi, vai onko muita vinkkejä? Kuva käyttöpanelista liitteenä.
Tuossa tapauksessa kyllä, siinä on oikeasti sun ratkaisu. Liian vähäinen lämpimän veden käyttäminen aiheuttaa juuri tuon ongelman Nilanissa.
 

Mulehead

Tulokas
Jo on aikoihin eletty, jos ongelmat ratkeavat vain pitkillä, kuumilla suihkuilla :p Eihän kämpästä uskalla talvella lähteä pidemmäksi aikaa matkoille, jos veden lämmettyä alkaa puskea kylmää ulkoilmaa sisälle ja kallis lattialämmitys joutuu taistelemaan sitä vastaan.

No, katsotaan olisiko ongelma nyt poistunut ja kompressori jatkaisi talvikaudella toimintaansa myös vedenlämmityksen jälkeen.
 

grendy

Vakionaama
Jo on aikoihin eletty, jos ongelmat ratkeavat vain pitkillä, kuumilla suihkuilla :p Eihän kämpästä uskalla talvella lähteä pidemmäksi aikaa matkoille, jos veden lämmettyä alkaa puskea kylmää ulkoilmaa sisälle ja kallis lattialämmitys joutuu taistelemaan sitä vastaan.

No, katsotaan olisiko ongelma nyt poistunut ja kompressori jatkaisi talvikaudella toimintaansa myös vedenlämmityksen jälkeen.
Tää on ihan todellinen ongelma jos on pitkiä aikoja pois kotoa! Eli siihen kannattaa valmistautua sillä että kompressorilla on vettä lämmitettävänä paljon :D

Mutta siis oikeasti kompressorisi menee pois päältä jatkossakin aina kun veden lämpötila saavuttaa maksimin. Tää on ominaisuus, ei poistuva bugi.
 
Mikä tuon talviasetuksen ilmanvaihto-osion käyrä min/max merkitys on? En ohjeiden perusteella saa kiinni. Ja mitä lukemia siellä kannattaa olla? Nyt 35 ja 50.
 
Mikä tuon talviasetuksen ilmanvaihto-osion käyrä min/max merkitys on? En ohjeiden perusteella saa kiinni. Ja mitä lukemia siellä kannattaa olla? Nyt 35 ja 50.
Käyrän merkitys tulee vasta kun noustaan ulkolämpötilassa +0° yläpuolelle olen huomannut että +5-15° on vähän hankala jos käyrä on liian iso mutta tuo vaikuttaa myös kuuman veden tuottoon ja ongelma korostuu juuri kevään ja syksyn aikana kun lämpötilat sahaavat tuolla +5-15 välissä. Siksi antaisin ohjeeksi vaan repiä koneen kompurasta irti kaikki tehot mitä lähtee ja kevät/syksy otetaan välissä viilennys käyttöön eli pitäisin ilmanvaihdon asetuksella jatkuva.

Lattian kautta otetaan se lopullinen lämpö 9kw sähköllä siinä Home assistant veistan Nilan integraatiolla saa pudotettua pörssisähkön laskun 50% pienemmäksi kun tekee automaation asetukset pörssäri palvelun kanavien avulla.
 
Tuohon pitäisi ennemmin saada joku ratkaisu, miten lämpöä saisi ajettua lattiaan. Sinne tuon ylimääräisen lämmön tarvitsisi ja kompuran käyntiin että tuloilma lämpenee.

Propellihatut vain liikkeelle, kyllä siihen joku keino pitäisi olla keksittävissä. Putkari liittää vaikka levylämmönvaihtimen lämmityskierron paluuseen ja sitten erillisellä pumpulla kierrättää käyttövettä sen levarin läpi "hullunkiertona". Tuolla saisi kesälläkin jäähdytystä toimimaan pidempään, kun lämmön ajaisi märkätilojen lattioihin.
Nibe toimii niin että sitä lämpöä ohjataan iv kanavaan ja lattiaan mutta siinä taitaa sitten käyttövesi lämmetä sähkövastuksella.

Periaatteessa jos otat käyttövedelle oman varaajan ja käytät Nilanin vesisäiliötä lattiaan niin tuo lämmittäminen on pienellä vaivalla mahdollista.

Naapurissa on Nibe ja suurinpiirtein samankokoinen talo niin sähkönkulutus on samaa luokkaa Nilanin kanssa, tässä tapauksessa kesällä viileää pusketaan ilmalämpöpumpulla koska Nibe ei osaa viilentää.
Talvella Nibe joutuu ottamaan silti sähkövastuksen lattialämmityksen avuksi kun pikku kompuran tehot ei riitä lattian piirille.

Tuo nilanin iso varaaja voisi auttaa keräämään lämpöä reserviin kun huoneet on tarpeeksi lämpimiä ja sähkövastuksella auttaa jos meinaa teho loppua 🤔
 

kotte

Hyperaktiivi
Nibe toimii niin että sitä lämpöä ohjataan iv kanavaan ja lattiaan mutta siinä taitaa sitten käyttövesi lämmetä sähkövastuksella.
Nibet johtava kaiken lämmön varaajaan, joka on täynnä lämmitysvettä ja lämmitysvesi tyypillisesti ympäröi osittain käyttövesivaraajaa (eikä välissä ole eristettä, eli lämpö johtuu lämmitysvesipuolelta käyttövesipuolelle). Lämmitysvettä johdetaan tuloilmakennoon kuristusventtliilin kautta ja samoin lattiakiertoon.

Ainakin lämmitysveden lisälämmitystä varten on sähkövastus, mutten osaa sanoa, onko käyttöveden lisälämmitys tämän saman varassa vai onko käyttövettä varten toinenkin lämmitysvastus.

Nilanin tapa lämmittää suoraan kylmäainekennolla tuloilmaa antaa periaatteessa paremman hyötysuhteen lämpöpumpulle kuin Niben tapa, mutta on toisaalta jäykempi ja johtaa tässä ketjussa kuvattuun dilemmaan, eli lämpöpumpun pitäminen käynnissä siilloin, kun siitä olisi hyötyä, vaatii joskus lisäkikkailuja.
 

Mikki

Hyperaktiivi
No ei siis kaikki Nibet... F750/F735 on kyllä vaihtoventiilikone ja se lämmittää eri sykleissä käyttövettä ja lämmitystä.
Mutta F470 on lähempi vertailukohta EC9:lle.

Väittäisin että EC9 olisi sangen mainio kone, jos tosiaan sitä varaajan lämpöä saisi ajettua lattiaan esimerkiksi aina kun varaajan lämpötila ylittää 60C. Näin varaajassa olisi aina lämpöä, mutta ei turhaan mitään 79C asteita, mitkä sitten stoppaa kompressorin.
 

Mulehead

Tulokas
Laitetaan vielä yksi seurantaviesti mun Nilanin toiminnasta. Kun kompressori käynnistyi eilen, se jatkoi yhtäjaksoisesti toimintaansa tähän aamun asti, vaikka varaajan lämpötila näytti jo iltapäivällä +79 astetta. Aamulla kello kahdeksan varaajan lämpötila näytti +80 ja samalla myös sisäänpuhallettavan ilman lämpötila oli varsin korkea. Kaikki hyvin siis. Yöllä oli ollut yhdeksän astetta pakkasta. Luulin ongelman jo poistuneen, mutta kello yhdeksän maissa Nilanin tilanne oli muuttunut radikaalisti. Lukemat näkee liitteenä olevasta kuvasta. Näköjään snapsipulloa voisi säilyttää tuloilmakanavassa.

Edelleen ihmettelen, että jos tuo on laitteen ominaisuus, miten kämpän uskaltaa jättää talvella tyhjilleen, jos vaikka lähtisi viikoksi etelään? Tai kuukaudeksi? Jos silloin olisi pitempi pakkasjakso, mitä jatkuva miinusmerkkinen sisäänpuhallusilma tekisi laitteelle, kanavistolle tai talon rakenteille? Saatikka sähkönkulutukselle.
 

Liitteet

  • IMG_0381.jpeg
    IMG_0381.jpeg
    229,1 KB · Katsottu: 25
Ei meillä ainakaan jaksa näillä pakkasilla yli 67 asteen lämmitellä vettä, vaikka on vain kaksi ihmistä. Veikkaan että Nilanin kämpelö toiminta liittyy nyt tuohon ILP:n. Mitä jos sen tuottamaa lämpöä vähentää, alkaako Nilanille olla enemmän töitä? Tai sitten teillä on aivan helvetinmoinen alipaine, josta laite saa ruokaa veden lämmittelyyn.

Jos postaat ne kaikki asetukset, niin helpompi tarkastella mikä on pielessä.
 
Back
Ylös Bottom