Tuo on oma maailmansa, kun esimerkiksi ilpin todella tuottamaa lämpömäärää on hiukan hankala päätellä. Myös lämmönlähteiden käynnistymisen ja pysäytyksen hitaus sotkee optimointia käytännössä (öljyä ei kannata käynnistää tunnin parin ajaksi ellei hintaero ole todella suuri öljyn hyväksi).Tarkoitus on tehdä jatkuva laskenta, joka kertoo rajahinnan jossa kannattaa ILP sammuttaa. Laskennan pohjaksi sähkön ja öljyn hinnat, kattilan hyötysuhde ja ILP:in COP vallitsevan ulkolämpötilan mukaan.
Itse yritin joskus tehdä moista ilpin kanssa ja oli systeemi, joka pienensi vesiradiaattoreiden tehoa, jotta ilppi sai enemmän kuormaa, jos siihen vallitsevissa sääoloissa pystyi. Nyttemmin olen kehitellyt vastaavaa pienen mlp:n kanssa ja tuo on tavallaan helpompaa (mlp lämmittää suoraan sisäilmaa niin, että mlp:n tuottama lämpö säädetään yhteismitallisesti päälämmönlähteen kanssa eli kumpaakin ohjaavat sisätermostaatit ovat lähekkäin ja luonnollinen mlp:n prioriteetti toteutuu itsestään sen päällä ollessa johtuen sen tuottaman lämmön konvektioreitistä; myös COP pysyy aika stabiilina eri olosuhteissa -- olen mittaillut lämpenemää ja ilmavirtaa kanavapotkurimittarilla, joten päätös on suhteellisen suoraviivaista sähkön ja päälämmönlähteen kulloistakin marginaalikustannusta vertailemalla).