Panasonicin sulatushuijaus

hase

Jäsen
Vs: Panasonicin sulatushuijaus

Ensimmäinen pakkasyö takana modattuna ilman sulatuksia. Oheinen kuva pumpusta kun se oli käynyt yhtäjaksoiseti yli 12h ja pakkasta melko tasaisesti -16°C. Kenno on tasaisen paksussa puuterissa. KotiCOP n. 2 eikä COP laskennassa näkynyt pudostusta kuten yleensä ennen sulatuksen alkua. Painoin modin pois ja pari minuuttia sen jälkeen pumppu sulatteli itsensä. Modi päälle ja duuniin. Päivän aikana oli tehnyt itse yhden sulatuksen.

Tuohon voiteluun liittyen, vaikuttaako öljyn kertymiseen pois kompurasta lämpötila, sillä eihän pumppu sulattele itseään + keleillä?

Tähän mennessä vaikuttaa lupaavalta, kun 2-kerros rivari (79m2 pysyy n. 500W:n teholla lämpimänä -16°C pakkasella. Ensi yöksi on luvattu -20 ... -24°C pakkasia.

Tarttee varmaan automatisoida tuo kytkimen käyttö ja "pakkosulatus" Atmelin AVR:llä, kunhan vaan aika riittäisi....

Liitteet

• Pumppu modauksen jälkeen.jpg
    Pumppu modauksen jälkeen.jpg
    135,4 KB · Katsottu: 761

tms

Aktiivinen jäsen

"Löytyisikö jostain hyviä ohjeita, miten tämä modaus tehdään"
Tuosta minun modauksesta on jonkin verran juttua aiemmin. Kontrolleri ottaa haltuunsa koko sulatuksen hoidon jo miinus -5:ssä asteessa.
Pohjan sulatusvastuksen ohjaus hoidetaan siinä samalla.
Ohjeita ei ole, ainakaan hyviä.

"Tuohon voiteluun liittyen, vaikuttaako öljyn kertymiseen pois kompurasta lämpötila, sillä eihän pumppu sulattele itseään + keleillä?"
Juuri näin. Jähmepiste on datan mukaan -35, mutta kyllä se oli aika tahnaa lasipurkin pohjalla jo -25:ssä kun kokeilin.
Hyvin hitaasti se sieltä valui kun purkin käänsi nurin.

D

Deleted member 1344

Vieras

Mä olen ajanut kahden tunnin sulatusvälillä silloin kun tuo tarvitsee huijausta. -10 - +3 välillä sulatukset ovat ihan OK, jossain -8 asteen paikkeilla tuo saattaa ajella omilla sulatusehdoillaan vain pari sulatusta vuorokaudessa.

tms

Aktiivinen jäsen

Toni sanoi:
Mä olen ajanut kahden tunnin sulatusvälillä silloin kun tuo tarvitsee huijausta. -10 - +3 välillä sulatukset ovat ihan OK, jossain -8 asteen paikkeilla tuo saattaa ajella omilla sulatusehdoillaan vain pari sulatusta vuorokaudessa.
Eli periaatteessa lämpimämmässä kuin -10 voisi nostaa rajan vaikka 10:neen tuntiin. Vielä kun saisi tietoa modaamaattomien pumppujen pisimmistä jaksoista kylmemmillä keleillä niin voisi vielä venyttää niitäkin rajoja.

dbwarrior

Vakionaama

hase sanoi:
Ensimmäinen pakkasyö takana modattuna ilman sulatuksia. Oheinen kuva pumpusta kun se oli käynyt yhtäjaksoiseti yli 12h ja pakkasta melko tasaisesti -16°C. Kenno on tasaisen paksussa puuterissa.

Tarttee varmaan automatisoida tuo kytkimen käyttö ja "pakkosulatus" Atmelin AVR:llä, kunhan vaan aika riittäisi....

Taitaa 150k olla sen verta tuhti vastus etti sulatus liipaistu vielä kennon tukkeutumisesta ?
Tuo mun "dynaamisen" vastuksen gienous on siinä että hijaus vastuksen koko muuttuu pakkasten kirratessa.
Lauhoilla keleillä vastaa monen megan vastusta ja oikein kovalla pakkasella sitten alle 100kohmista.
Ainut minus toki se että pakkasjaksolla ei tietty tee säälisulatusta kun ei ole kenno tukossa.

AVR:n kikkailulla saapi toki haluamansalaisen logiikan mutta dummy kellotuksen saa halvimmalla ostamalla 3euron ajastin kellon. Siellä sisällähän on se mikrokytkin jolla saa toteutettua ajastetut sääli sulatukset.

D

Deleted member 1344

Vieras

hase sanoi:
Ensimmäinen pakkasyö takana modattuna ilman sulatuksia.

Eli Panasonicin pumppu ei mennyt sekaisin, vaikka siinä onkin EEV?

hase

Jäsen

Toni sanoi:
Eli Panasonicin pumppu ei mennyt sekaisin, vaikka siinä onkin EEV?

Ei ole mennyt. Nyt näitä kovia pakkasöitä on ollut sen verran vähän että ei ole saanut vielä kunnon tuntumaa asiaan, mutta näyttää kyllä siltä että ei tarvitsisi mitään kellokäskytystä rinnalle. Mulla on kuitenkin Atmel ATmega88:n kanssa menossa pientä kivaa... Ensimmäinen projekti (toiseen pumppuun) on pohjan sulanapitokaapelin automaattinen päällekytkentä vastaavaan tapaan kuin mun Pansussa (10 min sulatuksen jälkeen). Mittaus parilla NTC:llä.. Samaan vois laittaa toiminnon jossa toiminto: Kun pakkasta yhtäjaksoisesti yli -13° 12h, niin vapauta huijausrele 5 min.

Kaikenkaikkiaan pidän modausta erittäin hyvänä, koska pumpun ottoteho saavuutta juuri pohjatason ennen uutta sulatusta. Ilman näitä huijauksia pumppu ottaa lähes tuplatehon pitääkseen yllä halutun lämpötilan.

R

Riku84

Vieras

dbwarrior sun vanhemmat linkit eivät enää toimi olisi mukava nähdä noita kytkentöjä kun itselläkin suunnitteilla modaus.

tms

Aktiivinen jäsen

No niin, hyvä koeilta. Oikeaa sulatustarvetta ei näytä olevan. E9:n käyntijakso on nostettu parametrimuistista 90 minuuttiin -25 kylmemmässä. E12 ei enää nosta oikein ottotehoja, mutta puskee vielä noin 1,9 COPilla käyntijaksot kuten myös E9:kin.

Liitteet

• E9_asetukset.jpg
    E9_asetukset.jpg
    99,7 KB · Katsottu: 630
  • E12.jpg
    E12.jpg
    110,1 KB · Katsottu: 668
D

Deleted member 1344

Vieras

Joo, pakkasta on turha pelätä, tosin modaamattoman pumpun käyttäminen veisi hermot kun se sihisee ja puhisee vähän väliä.

Tuo alakerran kone on ajanut koko ajan 'Me' puhallusnopeudella, eli 1230 rpm, huoltomanuaalin mukaan ilmavirta on 10.3 m3/min. Jos tuo ilmamäärä pitää kutinsa, niin antoteho ja COP ovat kuten graafissa. Mutta se homman varsinainen pihvi on siinä, että toisin kuin hevosmiesten tietotoimisto tietää, tuo tekee edelleen huomattavasti enemmän lämpöä kuin mitä se kuluttaa sähköä, siis vaikka ulkona onkin pikkuisen kylmä.

Liitteet

• 10077F94010800tempe.png
    10077F94010800tempe.png
    22,2 KB · Katsottu: 600
  • cop.png
    cop.png
    35,5 KB · Katsottu: 646

pAy

Vakionaama

Tuli myös testattua sulatuksen pidentämistä huijaamalla ulkoyksikön pipetemp anturia kytkemällä rinnan 10k vastus. Laskeskelin että vastuksen pitää olla alle 30k jotta anturi näyttäisi kennon olevan plussalla. Normaali sulatukset menee 40min välein aina kun ollaan pakkasella jos pumppu käy täydellä teholla, pienellä osateholla voi mennä 90min.

Laitoin kellolla vastuksen menemään rinnalle sulatuksen päätyttyä kahdeksi tunniksi, yöllä kun pakkasta oli -12-15 astetta sulatus tuli vasta 1-2 tunnin päästä huijauksen päätyttyä, eli 3-4 tunnin käyntijaksoilla meni. Nyt aamulla kävin katsomassa kennoa kun pumppu oli käynyt sulatuksen jälkeen kaksi tuntia, kenno oli aivan tukossa, n.5mm kuurakerros päällä, poistin huijauksen, mutta nyt saa odotella vielä ainakin tunnin ennen kuin sulattelee. Cop oli tasan 2, kenno tukossa ja pakkasta -12.

edit: Pakkasta -11 ja 6min sulatuksella kenno aivan puhdas kuurasta, sulatuksen loputtua puhaltimen mustissa muovisiivissä näkyi vähän valkoista, aiheuttaisiko tuo kennon tukkeentuminen kuuran kertymistä siipiin...

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pAy sanoi:
Tuli myös testattua sulatuksen pidentämistä huijaamalla ulkoyksikön pipetemp anturia kytkemällä rinnan 10k vastus.

Tuo huijaus kannattaa laittaa päälle vasta kun ulkolämpötila painuu alle -10C. ;)

pAy

Vakionaama

janti sanoi:
Tuo huijaus kannattaa laittaa päälle vasta kun ulkolämpötila painuu alle -10C. ;)

Alle -10, eli siis kylmempää kuin -10?? Tuossa edellisessä kirjoitinkin että pakkasta oli yöllä -12 - -15... Ilma taisi olla kyllä kosteaa koska aamulla näytti ulkona muutenkin niin kuuraiselta.

HotZone

Vakionaama

Mitenkäs panan saisi sulattamaan useammin?

wanha CKP ei sulata +5 ... -5 välillä ollenkaan. Pumppu on yläkerran aulassa jossa lämmön tarve noilla keleillä todella pieni ja niinpä tuo vanha scroll vekotin optimoi uslatukset pois. Ikävä vaan että usein noilla keleillä on aika kosteaa ja pumppu muurautuu muutamassa päivässä n. 2cm jääkuoreen.
Saahan sen sulattamaan kun pistää pyynnin 30 asteeseen ja powerfull-napin päälle. Sulatus alkaa muutaman minuutin kuluttua temppuilusta.

Vaan miten Panan saisi sulattamaan kellolla ?

D

Deleted member 1344

Vieras

Ihan samalla tavalla. Jos nyt huijataan kytkemällä vastusta rinnan pipe temp-anturin kanssa jotta saataisiin sulatus pois, pitääkin tehdä toisinpäin ja kytkeä huijausvastus sarjaan jotta saadaan sulatus aikaan.

dbwarrior

Vakionaama

Pakkaset kiristyy joten aika herätellä vanhaa ketjua taas henkiin.
Sen verta monta vuotta jo ollut harrastajilla pumput modattuna että nyt pitäis olla varmaan ensimmäiset laakeri vauriot jo tullut jos tämä "urheilumuoto" tekis ongelmia ?

Itsellä ajettu vasta talvet 2011, 2012 ja 2013. Alussa ei sääliä tunnettu mutta nyttemmin ollaan hellytty antamaan pakkasella lupa sääli sulatukseen tuollasen 6-10h käynti urakan päätteeksi.

Mites muilla on käytännön vakiintunut ja onko vielä laakerit lakanut jurskuttaa ? :)

tms

Aktiivinen jäsen

Vuodesta 2010 lähtien käytössä. Ei ongelmia, ulkokennot eivät ole jäätyneet/vääntyneet eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä kompuroista (E9GKE, E12DKE).

Säälisulatus näillä keleillä 3 tunnin välein. Viime vuonna taisi olla 4h , mutta tänä talvena unohtui laittaa pidemmäksi.

Violetin ulkolämpötilan alla olevasta harmaasta ulkoyksikön kennon lämpötilasta voi seurata sulatustarvetta. Keltainen antotehokäyrä antaa siitä myös viitettä.
Kuvassa kolme säälisulatusta(kennolämpö seuraa ulkolämpöä) ja muutema enemmän tai vähemmän tarpeellinen kontrollerilla liipaistu sulatus(kennolämpö erkanee ulkolämmöstä)
Violetin käyrän yläpuolella oleva OutPipe arvo on Panasonicin näkemä huijattu arvo kun huijaus on päällä sulatusten välillä.

Edit 18.1-14:
Maksimi säälisulatusaika nostettu 4:ään tuntiin molemmilla pumpuilla.

Liitteet

• E12DKEraj.jpg
    E12DKEraj.jpg
    177 KB · Katsottu: 577

dbwarrior

Vakionaama

Muistelen että joskus on ollut puhetta, että se öljyn kerääntyminen ulkoyksikön kennoon näkyy ihan mittaus luvuissa. Tätä tukemaan olen itsekkin joskus ollut todistamassa mittaus arvoja joissa puhalluslämpömkuivalla kennolla on ollut alempi ennen sulatusta kuin sitten sulatusken jälkeen(toki aikaa menee kun tuohon päästään).
Se mikä on jäänyt epäselväksi on että kuin lyhyellä/pitkällä aikavälillä tällaistä alkaa tapahtumaan. Esimerkkinä eilen oma pana oli käynyt sellasen 6h+ siivun 18-20 asteen pakkasessa ja tuossa kohtaa ei ollut tuollasesta ilmiöstä vielä mitään havaintoa. Ts mitatut arvot oli samat ennen ja jälkeen säälisulatuksen.

Onko muilla havaintoja tästä aiheesta/ilmiöstä ?

O

okvp

Vieras

dbwarrior sanoi:
Nyt kun tämä "öljyn palautus" on taas otsikoisa niin kuinkas pitkiä siivuja modaajat ovatkaan koneitaan yhtäsoittoisesti ajaneet ennen sääli sulatusta ?

Tuossa mun "dynaamisessa" sulatusmodissa sulatuksia ei juurikaan tulis -20 pakkasrajan rikoutuessa kun ei kennokaan tukkeudu, mutta itse olen tuota 8h-10h jaksotusta pyrkinyt pitään. Mitään kelloa en ole tuohon jaksanut asentaan vaan kytkemestä napsautan modit syrjään jotta sulatus aktivoituu.

8h ajon jälkeen en ole vielä havainnut kotiCOP eroa minkä joskus olen bonganut aiemmissa ajoissa. Silloin lienee tilanne ollut jo se että öljyä ollut väärässä osoitteessa haitaksi asti mikä on sitten sulatuksen aikaan siirtynyt lähemmäksi oikeaa osoitetta.

Ei kai tässä tarvi odottaa vuosi - kaksi niin kompura varmaa ilmoittaa vastalauseensa tuosta vajaasta voitelusta :)

Hei!

Tuo sinun dynaaminen vastuskytkentä vaikuttaa yksinkertaisen toimivalta Ce9-jke:n sulatushuijjaukseen, ilmeisesti olet ollut tyytyväinen siihen?
Tänne lähettämäsi kytkentäkaaviokuvat ja komponenttispeksit ovat hävinneet netin kuvasivuilta, olisiko sinulla ne vielä tallella?

Minulla on myös tuo sama Panasonic ollut toiminnassa vuodesta 2011, mutta tuo järjetön sulatuskäyttäytyminen on alkanut ärsyttää näillä kovemmilla pakkasilla, jo ihan mukavuudenkin kannalta, kun lämmin virta katkeaa telkkua katsottaessa...
Muuten olen kyllä ollut pumppuun tyytyväinen hinta oli halpa, mutta silti mielyttävän hiljainen ja ilmeisesti säästöäkin on tullut, koska sähkölämmitteisen 2011 valmistuneen 300m3 talon vuosikulutus on ollut alle 10tkWH (kaikki sähkö, myös käyttö), eikä takkaakan ole.

dbwarrior

Vakionaama

okvp sanoi:
Hei!

Tuo sinun dynaaminen vastuskytkentä vaikuttaa yksinkertaisen toimivalta Ce9-jke:n sulatushuijjaukseen, ilmeisesti olet ollut tyytyväinen siihen?
Tänne lähettämäsi kytkentäkaaviokuvat ja komponenttispeksit ovat hävinneet netin kuvasivuilta, olisiko sinulla ne vielä tallella?
No alku innostuksen aikaan se vaikutti todella hyvältä ratkaisulta, mutta ongelmaksi muodostui se että se menee sitten helposti pitkäksi. Halvin tapa on laittaa kallokytkimen perään vastusmodi. Kelllokytkin saa poistaa modin vaikka 4h välein 45-60min ajaksi. Tuo aikaan saa takuu varmat sulatukset. Kellokytkimissä on yleensä micro kytkin jonka saa valjastettua tuollaisen toimintaan. Itse ajelin kellokytmellä viime vuoden. Nyt sitten on microkontrlleri viritys. Pitäsiköhän niitä alkaa tehtaileen sarjana :)

D

Deleted member 1344

Vieras

Mulla on Arduinolla tehty sulatushuijaus Fujitsu DIY-VILPissä, siinä on täsmälleen sama ongelma kuin Panasonicissa, ja lääke on myös sama. Panasoniccien sulatus on ihan kellon perässä kun ulkolämpötila alitttaa noin -10.

Eli, mulla on kaksi 1-wire-mittausta, toinen ulkoilmalle ja toinen on samassa paikassa missä pumpun ulkoyksikön 'pipe temp' mittaus. Jos sulatusta pitää huijata, kytketään vastus rinnan pumpun 'pipe temp' anturin kanssa, Arduino ohjaa tuota optoerottimen läpi.

Tässä tapauksessa koodi menee niin, että jos ulkolämpötila on alle -5 astetta ja (ulkolämpötila - pipe temp) on alle 7 astetta, niin huijataan 'pipe temp' anturia. Kun ero kasvaa yli 7 asteeseen, huijaus menee pois päältä 15 minuutin ajaksi jolloin pumppu sulattaa. Ja joka tapauksessa Fujitsu sulattaa vähintään kerran neljässä tunnissa. Panasonic ajaa kyllä vaikka maailman tappiin asti jos huijausta pitää päällä.

Tuollaista koodinpätkää Arduino ajaa timerilla. Muut timer-rutiinit sitten huolehtivat mm. 1-wire-anturien lukemisesta.

Koodi:
void awhpDefrostSignal()
{
  unsigned long nextDefrostCheck = 60000; // 1 min

if (DS18B20_sensors[sensor_outdoor].temperature < -5.0 ) {
    if ( (DS18B20_sensors[sensor_outdoor].temperature - DS18B20_sensors[sensor_pipetemp].temperature) < defrost_threshold &&
          DS18B20_sensors[sensor_pipetemp].temperature < 0.0 ) {
      // outdoor below -5 and pipetemp less than defrost threshold below outdoor and defrosting is not in progress -> keep cheating on and check every minute
      digitalWrite(DEFROST, HIGH);
      defrostCheating = true;
    } else {
      // outdoor below -5 and pipetemp below defrost threshold or defrosting is in progress -> defrost cheating off for next 15 minutes -> defrosts
      digitalWrite(DEFROST, LOW);
      defrostCheating = false;

nextDefrostCheck = 900000L; // 15 min, give time to defrost
    }
  }
  else {
    digitalWrite(DEFROST, LOW);
    defrostCheating = false;

nextDefrostCheck = 900000L; // 15 min
  }

timer.after(nextDefrostCheck, awhpDefrostSignal);
}

dbwarrior

Vakionaama

Yksinkertainen on kaunista :)

Itsellä lähti mopo lapasesta ja huijauksen kaveriksi on toteutettu myös sulatuksen päättäminen het kun kenno on >+10, eli käytännössä reilusti sulatettu.
Anturin rinnalla on siis pwm:n ohjauksen takana opto jolle haettu sopivat ohjaukset.
Mulla on lauhalla kelillä dataa sulatuksista jossa tukko kenno on sulattu noin 4minsassa. Toki extra puhaltimet sisäyksikön päällä tuo oman kiihdytyksen tuohon hommaan...
Vastaavasti kovalla pakkasella annetaan hinkata säälisulatusta koko rahalla.

hemaris

Aktiivinen jäsen

dbwarrior sanoi:
No alku innostuksen aikaan se vaikutti todella hyvältä ratkaisulta, mutta ongelmaksi muodostui se että se menee sitten helposti pitkäksi. Halvin tapa on laittaa kallokytkimen perään vastusmodi. Kelllokytkin saa poistaa modin vaikka 4h välein 45-60min ajaksi. Tuo aikaan saa takuu varmat sulatukset. Kellokytkimissä on yleensä micro kytkin jonka saa valjastettua tuollaisen toimintaan. Itse ajelin kellokytmellä viime vuoden. Nyt sitten on microkontrlleri viritys. Pitäsiköhän niitä alkaa tehtaileen sarjana :)

Minä olisin ainakin kiinnostunut jos saat sarjatuotantoon :p

Itse olen nyt muutaman viikon tutustunut HE9:n sieluelämään sulastuhuijauksessa. Kyllähän tämä ilppi on ihan eri peli tuon 150K:n vastuksen asennuksen jälkeen - minulla vastus on siis ihan yksinkertaisen kytkimen takana. Sulatusvälit ovat kovillakin pakkasilla (Helsingissä tämä tarkoittaa -15 - -20 astetta) käytännössä ihan niin pitkiä kuin sattuu haluamaan, etenkin näillä keleillä kun ilmassa on aika vähän kosteutta jolloin ulkoyksikön kenno ei mene tukkoon. Pitkän sulatusvälin takia pumppua on voinut ajaa 1-2 astetta alemmalla pyynnillä verrattuna esim viimevuoteen. Eli aina -17 asteen pakkaseen asti on riittänyt 22 asteen pyynti, tätä kylmemmässä pyynti on nostettu 23 asteeseen. Näillä asetuksilla huonelämpötila on pysynyt kulman takanakin 21 asteessa

Muutamia huomioita:
- kun ottaa sulatushuijauksen pois päältä alkaa sulatus yleensä muutaman minuutin päästä, ihan kuten muutkin ovat raportoineet
- mielenkiintoista kyllä, vaikka otan sulatushuijauksen pois päältä eivät kellosulatukset ala ainakaan välittömästi tuon ekan sulatuksen jälkeen. useamman kerran on ollut vähintään -15C pakkanen ja käytös on ollut seuraavaa:
--> sulatushuijaus päältä pois
--> sulatus
--> toiminta jatkuu 4-6 tuntia ilman uusia sulatuksia

Vaikka huijaus toimiikin loistavasti, pelottaa vähän että mitä nämä meikäläisen 8-12 tunnin yhtämittaiset jaksot ilman sulatusta tekevät kompuralle. Sen takia olisi kiva saada jonkinlainen kelloviritys systeemiin niin että saisi noita "säälisulatuksia" esimerkiksi 4 tunnin välein. dbwarrior, olisiko sinulla ehdotuksia sopivasta kellokytkimestä? Kevyellä googlaamisella en oikein itse löytänyt mitään sopivaa.

dbwarrior

Vakionaama

http://biltema.fi/fi/Rakentaminen/Sahko/Ajastimet/Vuorokausiajastin-46551/

Aihioksi kelpaa kaikki tuollaiset "mekaaniset" raksuttimet joissa ratas pyösii ja painetut ajastukset ohjaa kuoren sisällä olevaa mikro-kytkintä. Siihen mikrokytkimeen tulee sitten alkuperäisessä toteutuksessa verkko sähköt eli tietty tarkkuus on oltava tässä virittelyssä.

R

Riku84

Vieras

http://www.ebay.com/itm/DIN-Rail-LCD-Digital-Programmable-Timer-DC-12V-16A-Time-Relay-Switch-/181298995205

http://www.ebay.com/itm/Panel-Mount-AC-DC-12V-Digital-LCD-Power-Programmable-Timer-Switch-Relay-/310787834351

Tälläisen olen itselle virittänyt, tuossa on aika kattavat muistipaikat. Hyvä puoli tuossa on että on manual nappi mistä voi ajastuksen katkaista tai pitää päällä niin kauan kun itseä vain huvittaa.

Molemmat mallit toimivat ihan kivasti, tarvitsevat vain 12v muuntajan mutta sillai ne voi asentaa itse eikä tarvi kutsua sähkömiestä paikalle, noista löytyy myös 220V versiot.

hemaris

Aktiivinen jäsen

Riku84 sanoi:
http://www.ebay.com/itm/DIN-Rail-LCD-Digital-Programmable-Timer-DC-12V-16A-Time-Relay-Switch-/181298995205

http://www.ebay.com/itm/Panel-Mount-AC-DC-12V-Digital-LCD-Power-Programmable-Timer-Switch-Relay-/310787834351

Tälläisen olen itselle virittänyt, tuossa on aika kattavat muistipaikat. Hyvä puoli tuossa on että on manual nappi mistä voi ajastuksen katkaista tai pitää päällä niin kauan kun itseä vain huvittaa.

Molemmat mallit toimivat ihan kivasti, tarvitsevat vain 12v muuntajan mutta sillai ne voi asentaa itse eikä tarvi kutsua sähkömiestä paikalle, noista löytyy myös 220V versiot.

Kiitoksia Riku84! Tuo bwarriorin ehdotus kellokytkimen virittämisestä olis varmaan kaikkein halvin ratkaisu, mutta nämä 12V vehkeet näyttävät siinä mielessä paremmilta että ei ole tuota pistorasiaa ihan vieressä (pumpun sähkö on suoraan taulusta). Noihin voi hätätilassa laittaa sähkön syötön vaikka paristoilla tai akulla.

R

Riku84

Vieras

Tuohon voi lisäksi viritellä vaikka tälläisiä, jos haluaa leikkiä ulkolämpötilojen kanssa yms.

http://www.ebay.com/itm/50-110-C-DC12V-Heat-Cool-Temp-Thermostat-Temperature-Control-Switch-Thermometer-/171182659815

http://www.ebay.com/itm/10A-12V-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-40-f-120-f-w-Sensor-Control-/171153428067

tms

Aktiivinen jäsen

Alla logit eiliseltä Panasonic E9 ja E12 pumpuista. Laitteissa on saman kokoinen höyrystin. Kuvista näkyy selkeästi sulatustarpeiden ero ottotehoon nähden.
E12 kanssa täytyy olla tarkempi noiden sulatusmodausten kanssa kun oikeaa sulatustarvetta tulee useammin.

Liitteet

• E9.jpg
    E9.jpg
    167,7 KB · Katsottu: 564
  • E12.jpg
    E12.jpg
    176,9 KB · Katsottu: 547
R

Riku84

Vieras

tms sanoi:
Alla logit eiliseltä Panasonic E9 ja E12 pumpuista. Laitteissa on saman kokoinen höyrystin. Kuvista näkyy selkeästi sulatustarpeiden ero ottotehoon nähden.
E12 kanssa täytyy olla tarkempi noiden sulatusmodausten kanssa kun oikeaa sulatustarvetta tulee useammin.

Oma neuvo on ettei kannata liian pitkää aikaa vetää tai liian rajulla vastuksella.

Parashan olisi joku microkontrolleri ohjattu huijaus joka tarkkailisi lämpötiloja tai niinkun Tonilla arduino pohjainen ratkaisu.

O

okvp

Vieras

dbwarrior sanoi:

Ok! eli sulatusta ei tullut ollenkaan ja kenno ehti tukkeutua?
Arduinoja ja rasperryjä+ lämpö- yms. antureita saa nykyään todella halvalla, joten hinta ei sinällään olisi este automaattiselle sulatushuijauksellekaan, mutta aikaa sellaisen virittäminen toki vie...

Parempi tietysti olisi havannoida suoraan kennon tukkeutumista, kuin mitata epäsuorasti ilman lämpötilaa/ kosteutta.
Paras tietysti olisi havannoida kennon energiasiirtokyvyn muutosta, mutta taitaa olla liian hankalaa... vai onko?

Valon esim. (ir) detektointi kennon läpi voisi olla yksi ratkaisu, mutta toisaalta aurinko häiritsee ja lähde/ detektori ei saa olla liikaa ilmavirran edessä, jotta kenno toimisi samallailla koko alueelta. Kennon pintaa laajemmalta tutkiva konenäkökin kärsii auringosta ja on kallis.

Tuulettimen ilmavirran detektointi olisi ainakin suora mittaus esim. pienellä herkästi akseloidulla läpällä (asennon tunnistus esim. ultralla tms) kennon takana voisi myös toimia, mutta pitäisi virittää toimimaan tuulettimen toiminnan kanssa yhteen (vai puhaltaako invertteri aina täysillä) ja tuuli, lumi + jäätyminen voi haitata sen toimintaa... Antureita voisi olla myös hyvin herkkä paineanturi (pitot tube) tai pieni herkkäliikkeinen potkuri, jonka kierroslukua tarkkaillaan.

Ultraäänianturi havaitsemaan kennon pintaan kasvavan lumihötön/jään aihuttamaa muutosta ultran heijastumisessa, voisi olla toimivakin ratkaisu? Voisikohan tuommoinen halpa etäisyysultra http://www.miniinthebox.com/fi/reviews/ultraaani-moduuli-hc-sr04-etaisyyden-mittaus-anturin-anturi-arduino-review_p478889?page=3 olla tarpeeksi herkkä sellaiseksi? Anturi pitäisi toki suojata lunta + muuta likaa vastaan eikä se saisi häiritä ilmavirtaa. Toimimaan virittely vaatisi ainakin jonkin verran logattua dataa kennon jäätymisen aiheuttamista muutoksista ultra-anturin antamaan vasteeseen.

dbwarrior

Vakionaama

Omat havainnot ovat samansuuntaisia mitä TMS:n logeista käy ilmi. Kennon lämpötila suorastaa romahtaa kun lamellit menee tukkoon. Mikä ihan loogista sillä silloihan kenno ei saa enään ulilmasta sitä lämpöenergiaa.'
Itsellä jopa silleen asennettu tuo kennon anturi että se on vain pantu kennon ulkopintaa vasten. En siis jaksanut pujotella sitä sinne kennon ropllin puolelle.

D

Deleted member 1344

Vieras

Mä olen ollut kovasti tyytyväinen tuohon lämpötilaohjattuun toteutukseen. Eli mulla on siis suojattu 1-wire-anturi pumpun sisällä 'pipe temp' anturin vieressä. Pumppu saa sulattaa vasta kun tuo näyttää 7 astetta ulkoilmaa kylmempää. Ja sulatushuijaus taas toimii pumpun oman 'pipe temp' anturin huijauksella, optoerottimen välityksellä. Jopa tuo klipsu millä anturi on kiinni on samanlainen kuin mitä Panasonic käyttää, 'lainasin' varaosapumpusta.

Ilman modausta tuo Fujitsu menee 35 minuutin sulatussykliin isoilla ottotehoilla jo noin -6 asteessa. Nyt tuosta kuvasta näkyy että sulatus tulee aina hetki sen jälkeen kun 'pipe temp' alkaa pudota nopeasti.

Liitteet

• all_temperature.png
    all_temperature.png
    37,7 KB · Katsottu: 529
O

okvp

Vieras

Toni sanoi:
Mä olen ollut kovasti tyytyväinen tuohon lämpötilaohjattuun toteutukseen. Eli mulla on siis suojattu 1-wire-anturi pumpun sisällä 'pipe temp' anturin vieressä. Pumppu saa sulattaa vasta kun tuo näyttää 7 astetta ulkoilmaa kylmempää. Ja sulatushuijaus taas toimii pumpun oman 'pipe temp' anturin huijauksella, optoerottimen välityksellä. Jopa tuo klipsu millä anturi on kiinni on samanlainen kuin mitä Panasonic käyttää, 'lainasin' varaosapumpusta.

Ilman modausta tuo Fujitsu menee 35 minuutin sulatussykliin isoilla ottotehoilla jo noin -6 asteessa. Nyt tuosta kuvasta näkyy että sulatus tulee aina hetki sen jälkeen kun 'pipe temp' alkaa pudota nopeasti.

Eli te ette mittaakaan pelkästään ulkolämpötilaa, vaan kennon lämpötilaa suhteessa ulkolämpötilaan ja sen perusteella tapahtuu sulatus, tuohan kuulostaa varsin järkevältä. Kuvittelin että pumpun toiminta ja kennon lämpötilat heittelevät invertterissä, niin että niiden perusteella olisi hankala päättää milloin sulatetaan. Toisaalta on aika kummallista miksi pumppua suunnitelleen inssit eivät ole suunnitelleet tuollaista sulatussoftaan, kun periaatteessa tuo ei kai vaadi edes ylimääräistä anturointia.

D

Deleted member 1344

Vieras

No itse asiassa pumpun sulatusehdot menevät jo vakiosoftassakin ulkolämpötilan ja 'pipe temp' lämpötilan mukaan. Ehdot vain ovat täysin typerät, esim. Panasonic sulattaa aina jos 'pipe temp' on alle -11 ja edellisestä sulatuksesta on 40 minuuttia. Fujitsulla on ihan samanlaista typeryyttä.

O

okvp

Vieras

Toni sanoi:
No itse asiassa pumpun sulatusehdot menevät jo vakiosoftassakin ulkolämpötilan ja 'pipe temp' lämpötilan mukaan. Ehdot vain ovat täysin typerät, esim. Panasonic sulattaa aina jos 'pipe temp' on alle -11 ja edellisestä sulatuksesta on 40 minuuttia. Fujitsulla on ihan samanlaista typeryyttä.

Okei! olisi pitänyt lukea tarkemmin threadia näistä sulatushuijauksista.
Ja tuon typeryyden syyksi on ilmeisesti arveltu sitä että pumppuvalmistajat haluaisivat estää kompressoriöljyn vaeltamisen pois kompurasta kylmässä kelissä (tai sitten ilppien softat ovat yksinkertaisesti vain typeriä tai sitten joku muu syy) mutta näköjään näitä sulatushuijauksia on pidetty vuosia päällä ilman vahinkoja, joten kaiketi tuohon 3-vuotiaaseen halpis Panasonic:n uskaltaisi sellaisen virittää.

Periaatteessa täysin automaattisen sulatushuijauslaitteen toteuttamiseen tarvitaan siis vain Arduino, 150kohmin vastus, 2x lämpöanturi (pipe temp+ ulkoilma), virtalähde Arduinolle ja kotelo. Osat siis reilusti alle satasen, kiva olisi myös wlan yhteys kotiverkkoon, loggausta ja toiminnan testausta varten.

D

Deleted member 1344

Vieras

okvp sanoi:
Periaatteessa täysin automaattisen sulatushuijauslaitteen toteuttamiseen tarvitaan siis vain Arduino, 150kohmin vastus, 2x lämpöanturi (pipe temp+ ulkoilma), virtalähde Arduinolle ja kotelo. Osat siis reilusti alle satasen, kiva olisi myös wlan yhteys kotiverkkoon, loggausta ja toiminnan testausta varten.

Omasta systeemistäni katsottuna minimikokoonpano olisi:
  • Arduino + virtalähde (esim. kännykän USB-A -liitäntäinen laturi)
  • Kaksi suojattua DS18B20 1-wire lämpöanturia
  • Optoerotin
  • Huijausvastus
  • Optoerottimen ledin etuvastus
  • Kotelo
Optoerottimen voi myös korvata releellä. Mutta joka tapauksessa Arduino pitää erottaa pumpun sähköistä.

Toinen lähestymistapa tähän on mitata ulkoyksikön puhaltimen ottamaa virtaa ja päätellä sulatustarve siitä.

Loggauksen voisi tehdä esim. emoncms.org -palveluun suoraan Arduinosta, kunhan siinä vain on verkkoyhteys. Mulla on lankaverkko suoraan käytettävissä, eli Arduinossa on Ethernet shield. En tosin ainakaan vielä postaa siitä suoraan emoncms.org -palveluun, mutta netistä löytyy esimerkkejä siitä miten se tehdään suoraan Arduinosta.

D

Deleted member 1344

Vieras

Raapaisin aiheesta kasaan tällaisen skeman. Eli kaksi DS18B20-anturia, toinen mittaa ulkoilmaa, toinen kiinnitetään kylmäaineputkeen lähelle 'pipe temp' anturia, niille 4.7 kOhm datalinjan ylösvetovastukset. Optoerottimeksi esim. 4N35, opton ledin etuvastukseksi vaikkapa 330 Ohm, ja pumpun 'pipe temp' anturin kanssa siis kytketään rinnan tuo optoerotin ja sen kanssa sarjaan kytketty 100 kOhm huijausvastus.

Ja softahan tuolle pitää tietysti vääntää.

Liitteet

• sulatushuijaus_bb.png
    sulatushuijaus_bb.png
    72,2 KB · Katsottu: 680

pAy

Vakionaama

Mitä lämpötilaa tuo 100k rinnan oleva vastus näyttää pumpulle esim. 25 asteen pakkasella? Itse laitoin 15k vastuksen rinnan niin että yli 12 asteen pakkasilla on kytkettynä n. 50min rinnan sulatuksen jälkeen, tämän jälkeen pumppu käy vielä normaali sulatusvälin, eli onko se sitten 50min ennen sulatusta.

dbwarrior

Vakionaama

Taisi olla niin että joissain vanhemmissa malleissa käytettiin noita alle 20kilosia vastuksia huijaukseen.

Ihan musita kyllä oliko tuohon joku muisti sääntö missä malleissa näitä pikku vastuksia käytettiin

D

Deleted member 1344

Vieras

Tuolla vastusarvolla ei ole niin väliä, varmaankin mikä tahansa max. 150 kOhm vastus kelpaa. Kaikki huoltomanuskat mitä mulla on väittävät että komponentin arvo on sama, eli noin 6 kOhm @ 20C, tai noin 24 kOhm @ -10C. 100k nyt ainakin on ajanut asiansa, mutta ei tuon kanssa tosiaan ole niin tarkkaa.

Back
Ylös Bottom