Perusputkityökysymyksiä

pmj

Jäsen
Vs: Perusputkityökysymyksiä

Kiitti rohkaisusta vwg4. Teknisessä tilassahan se kyllä on ja lattiakaivokin löytyy. Todennäköisesti mikään liitos ei täysin auki edes voi lojahtaa. Mutta jos lojahtaa niin kyllä kai se 1800 litraa pääsee seinien alta uimaan koko kerrokseen vaikka lattiakaivokin parhaansa tekee. Olisi se mukavaa kun olis tuonkin osalta vakuutus mutta mukavaa se olisi itsekin rakentaa tuo :)

pmj

Jäsen

Voi mutta ilman vakuutusta :) Mietin aluksi sitä, että maksaisin jollekin putkarille, että kävisi toteamassa että hyvältä näyttää. Vaan tuskinpa siihen kukaan suostuu? Mahdollinen korvaushan menisi sitten heidän vastuuvakuutuksesta ja eiväthän he kuitenkaan työtä tehneet. Vakuutustarkastahan sanoo vaikka, että puserrusliitin oli ylikiristetty -> väärin tehty -> omistaja maksaa :)

Vaan saatanpa silti tehä ite.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Eipä taida mistään löytyä lakia mikä määrää putkityöt tietyn koulutetun putkihenkilön tekemäksi.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Eipä taida mistään löytyä lakia mikä määrää putkityöt tietyn koulutetun putkihenkilön tekemäksi.
Kysymys on oikeastaan siitä että jos vesivahinko johtuu työvirheestä - mikä on helppo todeta - niin korvaukset voi tippua.

oftopik: Vesivahingoista jää helpommin todisteita jos vertaa esim sähköasennuksiin. No, itse luotan oman työn laatuun enemmän kuin suurimpaan osaan ammattilaisista. Just kävin uudiskohteessa ja kyllä kauhistutti se kiireen määrä ja vasemmalla kädellä tekeminen.

Mistähän ihmeestä tämä sama juoni aina kumpuaa ylös, että jokainen homma pitäisi olla jonkin ammattilaisen tekemä tai mikään vakuutus ei korvaa mitään ?

Ellen nyt väärin muista, vesivahingoissa korvattavissa vahingoissa kyse on äkillisestä vahingosta tai vuodosta. Sitä vastoin väärän rakennustavan tai väärän asumistavan hitaasti aiheuttamia kosteus- ja homevahinkoja vakuutukset eivät korvaa.

Sitten toisekseen kannattaa muistaa, että vakuutukset korvaavat keskimäärin vain noin 50 % verran vakuutusmaksutuloista. Ellei se torppa ole viimeistä naulaa myöten pankille kiinnitetty, voisi olla syytä miettiä, kannattaako maksaa 1000 € vuodessa kotivakuutuksesta, joka ehkä joskus korvaa satasen tai pari rikkimennestä tiskikoneesta tai koiran syömästä puhelimesta.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kellarinlämmittäjä sanoi:
Mistähän ihmeestä tämä sama juoni aina kumpuaa ylös, että jokainen homma pitäisi olla jonkin ammattilaisen tekemä tai mikään vakuutus ei korvaa mitään ?
No no, eihän kukaan ole näin sanonut ;)

tj86430

Aktiivinen jäsen

Sitten toisekseen kannattaa muistaa, että vakuutukset korvaavat keskimäärin vain noin 50 % verran vakuutusmaksutuloista. Ellei se torppa ole viimeistä naulaa myöten pankille kiinnitetty, voisi olla syytä miettiä, kannattaako maksaa 1000 € vuodessa kotivakuutuksesta, joka ehkä joskus korvaa satasen tai pari rikkimennestä tiskikoneesta tai koiran syömästä puhelimesta.
Selvää on, että korvaukset ovat pienemmät kuin maksutulo. Matemaattisesti ei kannattaisi vakuuttaa mitään (eikä esim. valtio vakuutakaan, paitsi lakisääteiset). Yksityishenkilön kannattaa vakuuttaa, jos mahdollinen vahinko on niin iso, että se aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Rakennusten osalta esim. tulipalo on usein tällainen.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

voisi olla syytä miettiä, kannattaako maksaa 1000 € vuodessa kotivakuutuksesta, joka ehkä joskus korvaa satasen tai pari rikkimennestä tiskikoneesta tai koiran syömästä puhelimesta.
Ei ole helppoa saada sitä korvausta rikkimenneestä tiskikoneestakaan. Minulla kun on tuo Whirlpool joka hajoaa parin vuoden välein aina jostain. Olen sitä itse korjaillut, mutta koitinpa ensimmäisellä kerralla saada Pohjolan kotivakuutusta osallistumaan, kun vehjes oli vielä aika uusi. No - korvauspäätöstä ei saa ellei ole kustannusarviota. Kustannusarviota taas ei saa koska pääkaupungin kodinkonekorjaaja ei sellaisen takia ahteriaan tontille raahaa vaikka vakuutusyhtiö sen työn kustantaa ( taino ehkä omavastuu.. mutta kuitennii ). Kaikki muutama, joille viitsin soittaa olivat yhtenä kartellina sitä mieltä että jos paikalle tullaan se sitten korjataan samantien, mitään arvioita ei tehdä. Totesin ettei reiskoille soittelussa pääse tuntipalkoille ja korjasin sen sitten itse. Vaihdoin kyllä vakuutuksenkin toiseen yhtiöön.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Osa putkareista kiepittää hampun just noin ja sanoo sen pysyvän paremmin paikallaan, ja hyvin se pysyi videollakin.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Osa putkareista kiepittää hampun just noin ja sanoo sen pysyvän paremmin paikallaan, ja hyvin se pysyi videollakin.
Noin sen mulle opetti 25v putkihommia tehnyt konkari. Itse levitän hampun alun niin että säikeet menee suoraan kierteen uriin ja lopuksi kierrän ristiin.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Se teflonteippi tulee hampun päälle vain silloin kun putkikittiä ei käytetä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Sprinkler-miehet jotka tekee lähen kaiken kierreliitoksin kieputtaa juuri noin villansa, kun putki on kiinni koneessa jäyste poistetaan, tehdään kierre ja kieputetaan villa ja sudilla kitti päälle, konetta pysäyttämättä. Ja karvit pitää 16bar ponnauksen jälkeen liki 10bar käyttöpaineen mukisematta.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Scroll sanoi:
Ja miksi putkikittiä ei käytettäisi? Perusteletko? (ja samalla rikotaan alkuperäisen patentin ohjeistusta miten liitos pitää tehdä)

Miksi tehdä ohjeiden vastaisesti?
en tiedä kun en ole putkimies, mutta aina nuo ei sitä käytä. Pakollistahan kittaus ei ole.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pökö sanoi:
Se teflonteippi tulee hampun päälle vain silloin kun putkikittiä ei käytetä.
Tai jos liitos halutaa siistiksi tai putket maalataan. Teippi peittää kitin&hampun ja liitoksesta tulee siistimpi.

Tässä yksi hampun & kitin käyttöohje. Itse olen usein laittanut kittiä hampun alle ja päälle.
1. Karhenna kierre rautasahalla tai pihdeillä hampun kiertymisen estämiseksi kiristettäessä. Levitä putkikittiä ulkokierteeseen täyttäen kierreurat ja tasoita pinta.
2. Vedä käsissä tiivistyslanka suoraksi ja levitä kuidut toisistaan
3. Kierrä tiivistyslankaa tasaisesti ja lujaan aloittaen putken päästä ja kiertäen kiertosuunnan mukaisisesti koko kierteen pituudelle. Kierreura täyttyy tiivistylangasta ja kierteen huiput jäävät näkyviin.
4. Levitä putkikittiä langan päälle ohut, tasainen kerros. Katso ettei putken pään edessä ole lankaa.
http://wikikko.info/wiki/Putkity%C3%B6t

raksa11

Aktiivinen jäsen

Ammattitaitoinen suunnittelija osaa suunnitella asiat niin että ne toimivat myös vähän sinnepäin tehtyinä. Hamppuliitos hyvä esimerkki, kuka vaan saa tehtyä tiiviin liitoksen. Tai vaikkapa
harjakatto vs. tasakatto. Toisen, arvokkaalla kokemusperäisellä perimätiedolla tehdyn osaa melkein kuka vain tehdä vesitiiviiksi ja toinen katto taas on insinöörin suunnittelema ;)

Mikkolan

Vakionaama

Minä mist mitn jne. , enempi siperian opettama

Noita vanhoja maataloushydraulivempaimia kun pääse pellon- tai suonlaitaan fiksaamaan niin aika usein tulee vastaan tilanne, jossa kartiokirre ja suorakierre pitäis liittää toisiinsa prkl. Toki vois vaihtaa koko letkuston ja hintaa kertyy helposti 200 - 400 e mutta olis sitten viralliset liitokset. No teflonteipillä selvitään, hinta 1 e ja testipaine hurahtaa liki 200 bar . Noita 1 eron liitoksia saa tehdä aika monta että saa ilpin asennuksineen tienattua :-[ .

hamppuliitokset on koeponnistettu 10 barin paineilmalla, joka on kovempi testi kuin 16 bar sprinkleritesti
Mitenkäs se 10 bar ilmanpainetesti voi olla kovempi kuin 16 bar ilmanpainetesti ? Jos hamppu liitokset ei pidä 16 bar painetta niin käyttäkää ihmeessä teippiä, saatte testata 200 bar paineeella ;D

Itse kokeilin tuota teflonteippiä viimeksi vesiputkiin viimeksi reilut pari vuotta sitten ja todellakin kohtasin paljon ongelmia pitämisen kanssa. Liitos vuosi varsinkin jos hiukankin pääsi liikahtamaan. Tappuralla ja kitillä ainakin vesiputket onnistu aina ja kestää aika paljon jälkisäätöäkin. Varsinkin kun molemmat ovat rautaisia, tuo tappura ja kitti vaikuttaa todella pätevältä. Etuna vielä, että putket eivät ruostu. Mitä on aukonut 27 vuotta sitten tappuralla tehtyjä kierreliitoksia niin kattilan lämmitysputkissa kuin muisakin vesiputkissa, itse kierreosat vaikuttavat säilyneen jokseenkin neitseellisenä siltä matkalta kuin ne ovat olleet tappuralla täytettynä.

Teflon teippi sopii mielestäni paremmin sellaisiin aivan siisteihin ja kiiltäviin kierteisiin, ei oikein krouveihin rautakiertesiin.

roots

Vakionaama

Teflon teippi sopii mielestäni paremmin sellaisiin aivan siisteihin ja kiiltäviin kierteisiin, ei oikein krouveihin rautakiertesiin.
Puutarhaletku liitoksiin, ku ei oo niin välii vaikka vähä vuotaiskii ;D

Kimmo_L

Jäsen

Scroll sanoi:
No, niin sanottu hamppu on vielä ainakin kammattua pellavaa. Mitä se on ollut vissiin aina. Mistä lie tuo nimitys "hamppu" keksitty Suomen termiksi kun muualla osataan puhua pellavasta saman tiivisteaineen kyseessä ollessa?
Englanninkielisissä maissa termi on "hemp" eli hamppu. Sieltä lienee nimitys tullut suomen kieleen.

Ilmeisesti joissain maissa käytetään oikeasti hamppua. Täällä myytävät taitavat olla useimmin pellavaa.

naur1s

Jäsen

Scroll sanoi:
Homma lienee mahdonta suusanallisesti selittää, pitäisi olla kuvasarja tai pieni videonpätkä.

"Hamppu" (oik. pellava) kuuluu laittaa niin "lukon" kera ja se lähtee suulta kohti kierteen perää hiljalleen paksuuntuen. Pellavatukko kannattaa valmistella hieman paksuuntuvaksi. Idea on kiertää hamppu niin, että jokainen uusi kierros lukitsee aiemman kierroksen hampun pitävästi paikoilleen. Näin sen on mahdotonta luistaa alta karkuun! (Vastapäivään kiertämällä tuo ei onnistu, siksi tuomitsen sen kerettiläisenä tekniikkana, mistä tuollainen idea on saatukkaan?)

Kierteen harja pitää pohottaa hampun alta, liikaa ei saa laittaa, se on asennusvirhe ja voi nimenomaan johtaa siihen hampun poisliukumiseen.

Ei niitä kierteitä tartte edes karhentaa mitenkään poislukien kromatut osat jos osaa laittaa hampun oikein. Ei se sieltä mihinkään ainakaan G-kierreprofiilissa luista.
Tarvis pari vanhaa putkiliitosta tiivistää kysyisinkin Scrollilta ns. rautalankaohjeen kierreliitoksen tiivistykseen pellavalla. Niin että edes tämä apina ei voi epäonnistua. Tiedän kyllä muutaman liitoksen tehneenä että pellava pitää hyvin vaikken olekaan sitä suurimmalla todennäköisyydellä oikeaoppisesti tehnyt. Mutta olen kiinnostunut niistä aikuisten oikeasti oikeista työmenetelmistä. Itsekin valitettavasti joutunut näitä 35v ammatikseen tehneitä "ammattilaisia" sietämään sekä omassa työssä että talorempoissa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

naur1s sanoi:
Tarvis pari vanhaa putkiliitosta tiivistää kysyisinkin Scrollilta ns. rautalankaohjeen kierreliitoksen tiivistykseen pellavalla. Niin että edes tämä apina ei voi epäonnistua. Tiedän kyllä muutaman liitoksen tehneenä että pellava pitää hyvin vaikken olekaan sitä suurimmalla todennäköisyydellä oikeaoppisesti tehnyt. Mutta olen kiinnostunut niistä aikuisten oikeasti oikeista työmenetelmistä. Itsekin valitettavasti joutunut näitä 35v ammatikseen tehneitä "ammattilaisia" sietämään sekä omassa työssä että talorempoissa.
Mitä itse olen nähnyt niin 99,99% putkareista pistää liikaa hamppua, oletettavasti koska asialla ei ole niin väliä. Nyt olen paripäivää seurannut isompaa, tuhansien kierteiden hamputusoperaatiota niin eipä siinä jää aikaa hionostella jos aikooa saada makkaraa leivän päälle. Itse teen niin että eka kittiä, sitten hamppu niin että levitän hampun mahdollisiman leveälle alalla jotta hamppu mnee uriin. Aloitan putken päästä pari kiekkaa ja loput tyveen. Lopuksi kittiä. Aloituskitti lienee hionostelua mutta tarttuu minusta paremmin. Yleensä hamppua tulee laitettua liikaa koska annostelukin vaatisi pari sekunttia lisää aikaa. Pitäis ihan testata kuinka paljon sitä hamppua tarvitaan ja hio hampun annostelua.

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v

http://www.loctite.fi/putkikierretiivis-6368.htm#b

Suosittelen kaikille "hammaslankaa". Katso video!

Pienpakkaus noin 8€

Siinpä se näkyi juuri tuo Teflon teipin ongelma - ei kestä säätämistä.

Kätevän oloinen aine tuo lanka. Epäilen vain tuon hammaslangan olevan hinnoiteltu pilviin. Tappurat eivät paljon maksa ja lisäksi ne suojaavat varsin hyvin koko kiristetyn kierteen. Noin käytettynä tuo hammaslanka ei suojaa, sillä vesi pääsee pitkän matkaa kierteen väliin.

Mitä on nähnyt putkareita kierrekoneen kanssa hommissa, tappurat ja kiitti menevät muutamassa sekunnissa putken päähän, tosin risuparta tursottaa sitten välillä aika miehekkäästi.

Mikkolan

Vakionaama

Scroll sanoi:
No onhan se kaasumolekyyli nyt sentään paljon liukkaampi livahtamaan mikrokooppisestakin reijästä kuin vaikkapa vesi, jossa molekyyli kiskovat toisiaan puoleensa (olikos se koheesio oikea termi tuolle?)

Myöskään 200 baria öljyllä ei ole sama asia kuin 200 baria vedellä, vaikka sellaista ehdottelit. Sun kannattaa varmaa vähän mietiskellä tätä asiaa.
Juu, eri aineet käyttäytyy eri tavoin kuten em. klykoli ja vetyhän ei pysy hampun takana olenkaan ;D. Vesiputkistoissa ruostuminen tiivistää sitten semmoset pienet tihkumiset aika nopeasti, jota öljy ei tee.Joskus olen miettinyt mitä eroa on normi kylmänveden tiivistämisessä ja hapettomanveden lämpöverkon tiivistämisessä?

Myöskään 200 baria öljyllä ei ole sama asia kuin 200 baria vedellä, vaikka sellaista ehdottelit. Sun kannattaa varmaa vähän mietiskellä tätä asiaa
No en ehdottanut, siinähän oli tuo hillitönnauru- merkki perässä ja toisekseen painepesurissa vesi ja liki 200 bar painetta ja joskus 150 C lämpöä enkä mitään eroa ole huomannut.

Eikös noita lämpöpumppujen vuotoja haeta nimenomaan öljyvuodon perusteella, kyllä öljyllä on paha taipumus "hikoontua" tiivisteiden läpi ( jakopäät ja kannentiiviteet moottoreissa jne)

Ihmettelen vaan ettei "parempaa" putkikierretiivistystä ole keksitty 100 v vanhalle hamppumenetelmälle!

Nöösipoikana tein ensimmäisiä hydrauliliitoksia jo 60-luvulla ja sieltä se teipinkäyttö on jäänyt päälle. Viimesyksynä lisäsin varaajan lämmitysjärjestelmääni ja kaikki liitokset ( liki 60 kpl ) tein pelkällä teipillä, oli pakko tehdä varmaanpäälle kun ei pysty jälkikätteen kiristämään muuta kuin päisimmäistä liitosta.

Mulla oli semmonen käsitys ettei srinklerijärjestelmään ikinä panna vettä, yhen olen purkanut eikä siellä ollut mitään jälkiä veden läsnäolosta?

Jotkut näemmä tekee teippiliitoksia todistaakseen ettei teippi pidä, mulla päinvastoin ;D

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Mikkolan sanoi:
Mulla oli semmonen käsitys ettei srinklerijärjestelmään ikinä panna vettä, yhen olen purkanut eikä siellä ollut mitään jälkiä veden läsnäolosta?
väärä käsitys. On olemassa kuivia linjoja jos on jäätymisvaara. Yleisesti on vesi linjassa.

Scroll sanoi:
Arvatkaa kaksi kertaa, paljonko niitä jäysteitäkään poistetaan katkaistun putken päästä....
Poistamatta olivat jääneet niiltä putkareilta, jotka tänne aikoinaan olivat putkia rakennelleet. Muistaakseni kierteistyskoneessa on kartio vivun päässä, jota heilauttamalla jäysteet saisi pois yhdellä käden liikkeellä. Toki se kartioterä kuluu ja pitää uusia, mikä on pois yrittäjältä. Niinpä ne jäysteet ovat paikoillaan koko kaupungin putkissa.

pmj

Jäsen

Noniin, tämän keskustelun perusteella alkaa varmistumaan, että ainakin kierreliitokset olin jo alunperin tekemässä oikein.

Olin alunperin laittamassa tuumasia putkia varaajan ja vilpin välille, mutta Pollucomin kohdalla kutistuu -> 3/4". Onko se sama tehdä koko linjasto tuolla pienemmällä siis?

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v

3/4" R-kierteellinen NS20 eli DN20 teräsputki (du=~28mm) riittää mutta kätevämpi on teeskennellä komposiitilla tai Mapress ohutseinäisillä teräsputkilla.
Toki joutuu puristuskonetta lainaamaan.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Miksi mahtaa olla syy seuraavaan: viisi kerrosta kattolämmitys/viilennyselementtejä ja lämmitys on mustaarautaa mutta jäähdytys rosteria/kuparia? Jäänestoa ei käytetä. En nyt muista putkikokoja mutta jäähdytys alkaa rosterilla ja muutuu kupariksi. Lämmitys kautta linjan rautaa.

Edit: kyseessä siis runkolinja. Viikset kuparista. Mustaan rautaan ja rosteriin nipat hitsattu pajalla. Kupariin viikset juottamalla.

Ylös Bottom