Perusputkityökysymyksiä

pelzi_

Vakionaama
Juu, puolikkaan yhdistäjän nimeä en tiedä. Niinhän laitteissa yleensä on pykälää suositeltua putkikokoa isompi G-kierre, niin siihen sopii suoraan puolikkaalla yhdistäjällä se sopiva putki ja ei tule kuristusta. Puolikkaan yhdistäjän lähtö on sitten suoraan se suositeltu koko.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä tietää onko jossain osassa G- vai R-kierre, jos sitä ei sanota? Siis lähinnä kun netistä katson sopivia palikoita tuon MLP:n asennukseen. Entä mistä tietää pitääkö laittaa tasotiiviste vai hamppua? Onko siis kahden G-kierteen välillä aina tasotiiviste? R-kierteessä käytetään aina hamppua käsittääkseni, siis jos edes toinen (uros) on R.

Millä nimellä (suomi, saksa, englati) kulkee osat, joissa on pyörivä mutteri. Siis jotka saa auki putkea pyörittämättä ja on tasotiivisteellä. Tuollainen kai on syytä laittaa lämmönvaihtimien ja MLP:n yhteisiin, joissa on G1 tai G3/4 uroskierre sileällä tasotiivistepäällä. Saako noita myös helmiliitoslähdöllä vai ainoastaan kierteellä.

No onkos tuo nyt sitten G vai R kierteellä?

Yleensä G-kierre mainitaan tiedoissa, ainakin Suomessa ja se on tietääkseni aina tasotiivisteelisissä osissa. G-kierre on aina pykälää isompi kuin R-kierre. Yhdistäjiä on kartio, tasotiivisteelisiä ja O-rengasmallisia. Kartiomallisiin laitetaan yleensä kittiä, sekä kierteeseen että kartioon*. Lämmönvaihtimiin voi laittaa tasotiivisteelisen osan kun se liitin on G-kierre. Ainakin Saksasta löytyy "puolikkaita" yhdistäjiä. Vesimittarin "yhdistäjät" taitaa olla puolikkaita.

Tässä yksi linkki (Manomano on kauppapaikka)

* tämä on ns vanhan kansan ohje jonka olen kuullut usealta jäärältä. Myös helmeen on neuvottu laitamaan kittiä.
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Ovatko muut samaa mieltä tuosta kittiä kartioon -asiasta. Itse olen laittanut ilman tiivisteaineita. Uusissa mustissa osissa tuo kartiopinta on öljyinen, niitä en ole pyyhkinyt. Joitakin on täytynyt kiristää aika paljon että metalli-metallikontakti on tiivis, mutta olen ajatellut että ainakin mahd. vuoto tulee heti näkyviin eikä niin että kitti tiivistäisi vähän aikaa vajaakiristettyä liitosta joka myöhemmin alkaisi tihkua.

Vanhojahan ei saisi uusiokäyttää mutta yllättäen mulla ne uusiokäytetyt ovat olleet helpoiten tiiviitä, ehkä moukan tuuria.
 

pelzi_

Vakionaama
Kyllä teräksisiä voi aika hyvin uusiokäyttää varsinkin samaa vastinparia vasten.

Kupariset kartiot kovettuu ja murtuu, mutta niitäkin voi momenttiavaimella käyttää useita kertoja, ei vaan saa kiristää yli jos vuotaa, vaan silloin se täytyy uusia.

Teräksiset ei kovetu, ohene ja murru ilman aivan järjetöntä voimaa mutta voi tietysti olla ettei sitten enää lopulta tiivisty. Mm. rosteriset Swagelokitkin vaatii ekalla kerralla kovan työn vääntää 7/6 kierrosta vastuksen alettua jolloin se muotoutuu, uudelleenkäytössä riittää kiristää siihen missä alkaa taas vastustaa.

Joka kertahan se liitin hieman muotoutuu mutta jos kiristää vain sen verran että vuoto loppuu, voi aika monta avauskertaa onnistua.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Millä nimellä (suomi, saksa, englati) kulkee osat, joissa on pyörivä mutteri. Siis jotka saa auki putkea pyörittämättä ja on tasotiivisteellä
Vesimittariliitin on yksi nimi. Niitä on eri mitoilla ja löytyy myös suljettavia.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211009-151355.png
    Screenshot_20211009-151355.png
    249,3 KB · Katsottu: 22

jmaja

Hyperaktiivi
Vesimittariliitin on yksi nimi. Niitä on eri mitoilla ja löytyy myös suljettavia.
Kiitos! Tuollahan niitä alkoi löytymään ja sulkukin olisi hyvä olla, jos vain on täysaukkoinen eli ei tuota painehäviötä tolkuttomasti.

Tämä putkimieheksi (ja IV-asentajaksi) opettelu vaatisi jonkun sanakirjan aluksi.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Yhdistäjistä... pyrin laittamaan kaikkiin LVI teknisiin laitteisiin yhdistäjän paitsi pallosulkuihin.
 

siwer

Vakionaama
Harvoin se yksi tai muutama kapeampi kohta hirveää painehäviötä aiheuttaa. Painehäviö tuollaisessa kapeammassa kohdassa voi olla esim. 10-kertainen saman koon putkeen verrattuna eli 3cm pätkä vastaa 30 senttiä sitä varsinaista putkea. Kannattaa laskea jos huolettaa, onhan komponenteille painehäviöt ilmoitettu. Mistä päästään siihen että olis tosi kiva jos putkiosissa olisi yhtä hyvät datalehdet kuin elektroniikkakomponenteilla ja myyjäliikkeillä parametrit syötetty ylipäänsä (tai oikein) niiden hakuun, kuten elektroniikkakomponenttien jakelijoilla. Ihan painehäviötiedonkin löytäminen voi olla lähes mahdottomuus ellei jaksa penkoa kymmentä samantapaista osaa lävitse ja tyytyä arvioon. Mittapiirroskin olisi kiva saada ennen ostamista mutta esim. Onniselta löytyy datalehden sijasta usein joku aivan suttuinen jpg-kuva ilman mitään muita tietoja.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Liitinpari hakusanalla tuntuu löytyvän aika hyvin. Mukaan tulee myös kiertopumppuihin tarkoitetut. Tosin niissä yleensä suuri kokoero liitinten välillä ja jotkut rautaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Miten paksu eriste on syytä laittaa maaviinaputkille teknisessä tilassa (uima-altaan vieressä eli on kostea)? Hullu ideani on käyttää vedoissa pääosin PEM-putkea ja muovisia liitoskappaleita. Ne kun ei maksa mitään niin laittanen lähes kaikki 40 mm.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mitkä on vaihtoehdot tuohon MLP:n maaviinaputkeen kytkeytymiseen. Taitaa olla terästä ja 28 mm. Voiko siihen laittaa puserrusliittimen? Entä pistoliittimen? Puristusliittimen ainakin voi, mutta ei ole pihtejä.
 

Mekaniker

Vakionaama
Mitkä on vaihtoehdot tuohon MLP:n maaviinaputkeen kytkeytymiseen.
Voit käyttää muovia koko matkan, toki liittimet on kookkaat. Hinta on todella edullinen
Hakusana: PE-Putken liitin
Messinkiä voi käyttää myös, hikoilee runsaasti. Raskas ja nykyään kallis

Muunnos 40mm 28mm vaatinee tämän;

MAALÄMPÖLIITIN 40x28Cu EM

Tuotekoodi
1928605
Muoviputken/maalampö liitin 40mm PE x 28mm Cu

40x28mm PE-maalämpöputkelle/kupariputkelle

Dahl tai Ahlsell myy kulma-mallisena

Ei tarvitse erikoistyökaluja näille

Ja muista aina tukiholkit PE-putkelle
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Hullu ideani on käyttää vedoissa pääosin PEM-putkea ja muovisia liitoskappaleita. Ne kun ei maksa mitään niin laittanen lähes kaikki 40 mm.
Minulla litkuputki tulee lähes perille asti. 28mm kuparia on yht 60 cm koko kytkennässä. Pistä 13-19mm armaflex
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tarkoitus on käyttää näitä:https://duggmbh.de/wassertechnik-303/pe-verschraubungen-kunststoff/

Noita ostin muutaman keväällä ja ovat todella hyvän tuntuisia ja halpoja. En ole niissä tukiholkkejä käyttänyt. Olisiko pitänyt? Nehän eivät purista, vaan liitos on O-rengas + kynnet.

Muunnos noista 28 mm kupariin sujuu 1" kierteen kautta.

Tietysti voisi käyttää 32 mm PEMiä, niin olisi pienempää.

Mietityttää siis lähinnä tuo liitos MLP-päässä. Siellä on harmaa melko paksuseinämäinen 28 mm putki. Alumiinia vai terästä? No puukolla selvinnee.
 

pelzi_

Vakionaama
Helmi ja o-rengas liittyy kyllä putkeen kuin putkeen, o-renkaan kanssa ei tukiholkkia tarvita.

O-rengasliitin kynsineen ei toki välttämättä teräsputkeen tartu aivan huipputiukkaan, mutta aivan riittävästi, lähinnä jos siitä haluaa ripustaa uppopumpun tms. väkivaltaa laittaisin mieluummin helmen.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Terästä se oli tarkemmin tutkittuna ja ei ollutkaan paksuseinäistä, vaan päässä ollut tulppa hämäsi. Helmiliitos hiukan arveluttaa tuohon. Ulos tuleva tynkä ei ole kovin pitkä eli ei ole juuri varaa katkaista, jos helmiliitoksen mutteri halkeaa. Vai saako helmen pois teräsputkesta? 28 mm putkelle ei taida löytyä muoviputkiliittimiä eli vaihtoehdot ovat puristus (vaatii työkalun), puserrus ja pisto.

Tuon pistoliittimen soveltuvuudesta teräkselle ei oikein tullut selkeyttä. Rothilta noita ainakin löytyy, mutta ohjeistus on kovin niukkaa. Roth käyttää noita jakotukkien liittämiseen toisiinsa, mutta niissä on ura, johon kynnet tarttuu. Jossain videossa mainittiin, että käy kupariputkeen, mutta pitää tehdä tuo ura. Ei kerrottu mihin kohtaan eikä muitakaan speksejä.

Starkissa käydessä huomasin keräilylaatikossa syöttösekoitusventtiilin irtonaisena ilman varoventtiiliä. Kysyin myyjältä mitä maksaa. Ei edes tiennyt mikä se on, joten kerroin. Sitten kysyi mitä olet valmis maksamaan ja 30 €:llä tuli kaupat.

Siinä ei lukenut kuin STF, 20 (varmaankin koko) ja 09 tai 60 kaiverrettuna. Muttereissa luki 22 ja Oras. Aivan samalta näyttää kuin tämä: https://www.oras.com/fi/tuotteet/tuoteperheet/oras/syottosekoitusventtiili/420222

Paitsi puuttuva varoventtiili ja tyhjennysventtiilin tilalla on kuusiokolotulppa. Juuri tuollaista olin ostamassa ja halvin oli 115 €. Tyhjennysventtiilillä ei taida olla mitään käyttöä MLP:ssä, jossa kytkentä päältä ja eikö tyhjennys onnistu myös varon kautta. Onkohan tuo 09 vuosiluku?

Yllättävän kallis tuo Oraksen 10 bar varo, lähes 30 €. Saahan noita kympilläkin muulla merkillä.

Sitten vielä kysymys putkien tuennasta. Ilmeisesti MLP:n kylkeen viritellään C-kiskot ja niihin sitten C-pidikkeillä putket kiinni? Pokkana vaan peltiruuveilla kylkeen? Aika lähellä on paikoin tekniikkaa sisällä, joten en kyllä uskalla paikallaan olevaan kylkilevyyn ruuvailla. Eikö kylkeä tarvitse irrottaa huoltotoimissa?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sitten vielä kysymys putkien tuennasta. Ilmeisesti MLP:n kylkeen viritellään C-kiskot ja niihin sitten C-pidikkeillä putket kiinni? Pokkana vaan peltiruuveilla kylkeen? Aika lähellä on paikoin tekniikkaa sisällä, joten en kyllä uskalla paikallaan olevaan kylkilevyyn ruuvailla. Eikö kylkeä tarvitse irrottaa huoltotoimissa?

Jos nyt haluaa ehdottomasti kylkeen laittaa niin liimalla. Itse en laittaisi, värisee koneen tahdissa koko putkisto. Itse laittasin kaksi konsolikannakketta seinään, ajaa saman asian. Minä pisti kaapin seinien tilalle (MLP vieressä on modullin kokoinen kaapitila) kumallekin sivuseinälle kaksi konsolikannaketta ja takaseinään U-kiskoa (tai liukukiskoa jota myös C-kiskoksi kutsutaan). Näin kannakeita saa "kaapin" kolmelle "seinälle" + "ovelle".
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Löytyykös jostain kannakointi for dummies? Ei ole tullut koskaan noita asenneltua eikä ihan helpolla löydy selkeää kuvausta miten noita laitellaan.

Konsolikannake oli taas termi, jolla pääsee vähän eteenpäin. Miten putket siihen tuetaan? Kierretanko, mutterit ja mutterilla varustettu pidike? Saako jotenkin fiksusti aivan kiinni konsolikannakkeeseen? Tuossa on kuitenkin vain 31 cm rako MLP:n ja LTO:n ja sen päällä olevien kanavien välissä. Putket olisi mukava saada lähelle MLP:tä.
 

pelzi_

Vakionaama
Sankakannakkeilla, kierretangolla ja muttereilla pääsee pitkälle. Lähelle helpommin tietysti pultilla niin ei tarvitse kierretankoa katkoa.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Löytyykös jostain kannakointi for dummies? Ei ole tullut koskaan noita asenneltua eikä ihan helpolla löydy selkeää kuvausta miten noita laitellaan.

Konsolikannake oli taas termi, jolla pääsee vähän eteenpäin. Miten putket siihen tuetaan? Kierretanko, mutterit ja mutterilla varustettu pidike? Saako jotenkin fiksusti aivan kiinni konsolikannakkeeseen? Tuossa on kuitenkin vain 31 cm rako MLP:n ja LTO:n ja sen päällä olevien kanavien välissä. Putket olisi mukava saada lähelle MLP:tä.

Kannakoit vain pystyosuudet.


Periaatteessa kannakoinnissa vaihtoehtoja on 1) seinään tai 2) kattoon.

1.0 kiinnität seinään u-kiskoa niin että reijät on sinuun päin. Mutterilla/aluslevyillä kierretankoa kiinni. Näin saat putket kulkemaan kaapin takaseinässä.
1.1 poraat seinään konsolikannakkeet niin että reiät on sivulle päin. Näin saat putket kulkemaan kaapin sivuseiniä pitkin.
1.2 Poraat sivuseinille konsolikannakeet ja kiinnität niiden väliin u-kiskon. Näin saat putket tuotua kaapin etuseinää pitkin.
1.x variaatioita on vaikka kuinka

2.1 kiinnität u-kiskon kattoo. Mutterilla + aluslevyillä kierretanko kiinni ja putket roikkuu U-kiskosta.
2.2 Poraat kaksi jalkaruuvia/lyönti/kiila-ankkuria tms esim 30cm päähän toisistaan kattoon ja kiinnität kierretangon kattoon esim jatkomutteria apuna käyttäen. Kiinnitat U-kiskon muttereilla & aluslevyillä kierretankohin. U-kisko roikkuu katosta kierretankojen varassa. Nyt saat putken kannakoitua U-kiskon ylä ja alapuolelle. Tätä sanotaan trapetsiksi.
2.3. Kiinnität konsolikannakkeen kattoon. Näin saat kiinnitettyä putket päällekäin.

Vaikeammissa tapuksissa suunnanvahdot jne onnistuu L/Z-raudoilla ja/tai silmukkaruuveilla ja yhdistelemällä edellisiä osia luovasti.

Sejon katalogista löytyy nimiä/ideoita.
 

Liitteet

  • konsolikannake.png
    konsolikannake.png
    263,8 KB · Katsottu: 26
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
1.1 poraat seinään konsolikannakkeet niin että reijät on sivulle päin. Näin saat putket kulkemaan kaapin sivuseiniä pitkin.
Toimiikos tämä aina 60 cm päähän seinästä. Noissa näyttää reijät olevan aina vaakasuuntaisille putkille eli kannake pitäisi laittaa kyljelleen, jolloin se on aika heikko pystysuuntaan. Toki kahdesta kannakkeesta ja putkista muodostunee aika jäykkä rakenne.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kyllä helmen saa pois, kun sahaa tai viilaa suurimman osan halki ja rikkoo ruuvarilla loput ettei pilaa putken pintaa.
Jos alla on kohtuu kova, esim kupari putki, helmeä voi puristella teräväleukaisilla pihdeillä tai naputella taltalla. Tämä saa sen laajenemaan ja sitten se tulee helposti pois. Riittää kun se laajenee ihan vähäsen. Esim. Knipexin siirtoleukapihdit on oikein hyvät niin kauan kuin hampaat ovat terävät.
 

pelzi_

Vakionaama
Joo, ja teräksen, messingin ym. päältä voi lähteä ihan vaan avaamalla mutteri ja vähän koputtamalla, jos ei ole ruostunut kiinni, koska ei se helmi kuparia kovempaan uppoa.
 

siwer

Vakionaama
Sitten netti on täynnä näitä Penan Putki Oy:itä joilla on vaan verkkokauppa, Onnisella tili ja hyvät aleprosentit ja toimivat välikäsinä, ja sitten kun tilaat niin seuraavana päivänä Onnisen rekka on pihassa. Itse tilasin lämminvesivaraajan tuollaiselta, ja Purmon lämpöpatterit toiselta tuollaisella. Sama Onnisen jakelu niitä sitten rahtaa kuin jos itse olen tilannut suoraan Onniselta, mutta huomattavasti halvemmalla loppusummalla vaikka siinä on se välikädenkin lisä.

Kyllä se Onninen joskus on huonoillakin aleprosenteilla halvin silti, riippuu ihan tavarasta.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toimiikos tämä aina 60 cm päähän seinästä. Noissa näyttää reijät olevan aina vaakasuuntaisille putkille eli kannake pitäisi laittaa kyljelleen, jolloin se on aika heikko pystysuuntaan. Toki kahdesta kannakkeesta ja putkista muodostunee aika jäykkä rakenne.

Kyllä se kestää kyljellään olon kun kannakoidaan pystyputkia. Toinenvaihtoehto on laittaa toinen U-raita tai L-rautoja niin kuin aikaisemmin neuvottiin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kyllä ne 60cm konsolit kyljelleen laitettuina on väärä työtapa ja vuosien saatossa ne herkästi roikkuu. Konsolit laitetaan jalkaosa pystyyn ja edellämainituilla kulmilla tai reikä kylkeen poraten siihen kiinnitetään.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mistäs johtuu, että T-kappaleet on (lähes) aina sisäkierteellä. Tulee miljoona turhaa liitosta, kun joka väliin tulee uk/uk nippa. Siis kaksi peräkkäistä T:tä tai liitos venttiiliin.
 

iqo

Vakionaama
Ehkä siksi, että kaksoisnippaa yhdistelemällä eri sk-osien kanssa saadaan aika monta erilaista variaatiota verrattuna siihen, että jokaisesta osasta pitäisi olla ne eri uk- tai sk-variaatiot erikseen. Minua kyllä häiritsee myös tuo turhien liitosten tekeminen, mutta ei niistä käytännön harmia ole. On ne "ammattilaistenkin" mapress-palapelit joskus aika kekseliään näköisiä.

Venttiileitä löytyy muuten ainakin Saksasta ihan yleisesti sellaisia, joissa on toisessa päässä sk ja toisessa uk. En kyllä muista, onko uk niissä aito kartio vai lieriö. Venttiilit on muuten hinnaltaankin sellaisia, että ainakin DN25 koosta lähtien Saksasta saa 3-4 kpl samalla hintaa kuin täällä puuilosta yhden oraksen.
 

siwer

Vakionaama
On niitä kaikenlaisia erikoisia putkiosia olemassa kun katsoo valmistajien kataloogeja, kaupat ei vaan ainakaan Suomessa pidä niitä hyllyssä. Liikaa erilaisia yhdistelmiä, liikaa artikkelinumeroita, osa jäisi melkein kokonaan ostamatta.

Ja sitten joku kätevä SK-UK-osa on paljon kalliimpi kuin SK-SK-osa plus kaksoisnippa, jopa niin että pääsee aika hyville tuntipalkoille liitoksia tehdessä (jos esim. menee minuutti, vs. että maksaa 10 euroa enemmän putkiosasta).
 

jmaja

Hyperaktiivi
Pian pitäisi asennelle jakotukit. Ohjeen mukaan PEXin päät pitää kalibroida. Pitääkös tuohon ostaa työkalu muutamaa putkenpäätä varten, vai voiko tuon hoitaa jollain muulla? Ilmeisesti pitää viistää sekä ulko että sisäpuolelta? Tämä liitin:
 
Ylös Bottom