Perusputkityökysymyksiä

markok

Aktiivinen jäsen
Hana vaihdettu ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa onnistuneelta remontilta. Vettä ei tullut varaajan puolelta yhtään. Putket kun tulivat tyhjäksi niin sen jälkeen ei ollut veden tiputuksesta haittaa.

Oli muuten todella tiukkaan laitettu hana syöttöputkeen kiinni. Ei ollut mitään mahdollisuutta saada paikallaan irti. Otin sitten koko vesimittarin ja hanan välisen kappaleen irti hanoineen ja avasin liitoksen ruuvipenkissä. Usko meinasi tosin loppua tuossakin kesken. Irtosi kuitenkin lopulta ehjänä.

Onko tällaiset messinkiosien halkeamisista johtuvat vuodot miten yleisiä? Meille on suurin osa putkista vaihdettu 2006 vuonna ja tämä oli jo toinen säröytynyt kappale. Toinen oli kylpyhuoneen pesualtaan hanan sulkuventtiili. Vähän pelottaa milloin joku paikka pettää jossain mistä vuotoa ei niin helposti havaitse.
 

Janos

Vakionaama
Oliko haljennut pakatusta kierreosasta vai mistä haljennut? Meillä töissä alkoi yksi palopostin liitos vuotamaan vuoden käytön jälkeen ja siinä oli kierreosassa halkeama. Teipillä pakattu niin liikaa teippiä ja väännetty liian piukkaan
 

Harrastelija

Vakionaama
V2000 kun rakennettiin niin asentajalta käsitin painetestin yhteydessä että käyttövesi jakotukeissa on ollut ongelmia. En tiedä oliko joku huono erä vai onko ”normaalia” ja koskeeko messinkiosia yleisestikin.
Tuo meidän on nyt toistaiseksi kestänyt uudesta saakka.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
En ole kuin yhestä haljenneesta pakatusta osasta itse kuullut, että olisi mennyt. Valmistusvirheistä sitten taas enemmänkin, mutta toki osiakin menee paljon että ei se ihme ole että joskus sattuu olemaan virheellisiäkin.

Tässä talossa missä asun niin on myös virheellisen osan takia tehty vesivahinkoremontti.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Tuossa kuvassa näkyy kohdat missä oli halkeamat. Eilen huomasin vain tuon etummaisen, mutta kun yöksi kuivasin pinnat niin aamulla oli nähtävissä vastaavia halkeamia muillakin sivuilla. Itsekin mietin sitä, että onko liiallisella kiristyksellä vaikutusta tähän. Tuo oli tosiaan todella tiukassa. Pesualtaan sulkuventtiilissä pari vuotta sitten ollut halkeama johtui todennäköisesti liian kovasta kiristyksestä, koska se oli haljennut kierteen tyvestä uhuimmasta kohdasta... Tai ainakin osasyyllinen oli varmastikin tämä.
 

Liitteet

  • IMG_20211023_074658.jpg
    IMG_20211023_074658.jpg
    80,9 KB · Katsottu: 183

pelzi_

Vakionaama
Kolme kierrosta olen kuullut miniminä. Pohjaan asti voinee sinänsä toki mennä samalla voimalla mitä se meni aiemminkin mutta ei enää väkisin enempää. Monet osat halutaan tiettyyn asentoon ja silloin aina jäädään osakierros vajaaksi pohjasta.
 

pökö

Kaivo jäässä
... mutta huonoja purkaa. Minä hieman vierastan liimoja mutta varmaan ilman pätevää syytä, sitä niin helposti pitäytyy vanhassa ja turvallisessa.
Kyllä ne liimatut helposti auki saa, toisin kuin tuo edellä oleva hamputettu.

En minäkään liimaa jokaiseen liitokseen laita mutta on sille paikkansa.
 

siwer

Vakionaama
Ylihamputuksen kyllä huomaa kun kiristys vaatii älytöntä voimaa melkein alusta asti, mutta tietysti henkinen kynnys myöntää erhe ja tehdä liitos uudestaan voi olla ongelma.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Ylihamputuksen kyllä huomaa kun kiristys vaatii älytöntä voimaa melkein alusta asti, mutta tietysti henkinen kynnys myöntää erhe ja tehdä liitos uudestaan voi olla ongelma.
Itte ainakin otan auki jos on liikaa, kyrsii ruveta tahimaan heti alusta. Pakko silti on aina koittaa josko ei tarttis.. :)
 

siwer

Vakionaama
Lisäksi aloittelijan on vaikea tietää miten paljon kuuluu olla. Kokenut putkarikin voi tehdä aina samalla tavalla väärin. Esim. suomalaisia vakuuttavan näköisiä opetusvideoita löytyy missä tuota hamppua laitetaan aika reilusti, ei nyt ehkä vielä aivan liikaa mutta ylärajoilta. Esim. yhdessä videossa revitään sieltä Unipakin kätevästä muovipurkista kolme pätkää ja laitetaan ne kaikki yhdeksi paksuksi nipuksi johonkin puolen tuuman putkeen. Itse taas olen huomannut että ylläriylläri se Unipakin muovipurkki on suunniteltu niin että sieltä tulee sellaisenaan sopiva kimppu. Joskus saa jopa vähentää niitä karvoja esim. 3/8" liitosta varten.
 

pökö

Kaivo jäässä
Liikaa tulee tosi helposti jos ei ole paljon tehnyt. Itse kun en käytä kittiä vaan kietaisen putkiteipin hampun päälle niin hamppua ei paljoo mene, eikä teippiäkään, enkä noita kovin piukkaan väännä
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ylihamputuksen kyllä huomaa kun kiristys vaatii älytöntä voimaa melkein alusta asti, mutta tietysti henkinen kynnys myöntää erhe ja tehdä liitos uudestaan voi olla ongelma.

Ei noilla hamppuliitoksilla mennä missikisoihin. Kysymys on loppujen lopuksi ajankäytöstä eli tursuava liitos on nopeampi tehdä ja ne ei haittaa koska jäävät piiloon. Halkeamiset harvinaisa ja ja silloinkaan niitä ei itse korjata. Toki kysymys voi olla myös siitä että alauksi laitettu varmuuden vuoksi liikaa ja sitten ei usakalleta vähentää vaan otetaan varman päälle. Mutta joo, kyllä hamppua käytetään liikaa ja kiristetään tarpeettomasti.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Mulla altaan linjassa tollanen käsipyörällä varustettu högfors takaiskuventtiili x 2. Kun virtaus kasvaa niin toinen rupeaa kilisemään. Onkohan siellä joku jousi poikki vai mikä sen on? Voiko sille tehdä mitään?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Juuri kun edellisestä ongelmasta on selvinnyt niin uusi on edessä. Porakaivojärjestelmän painevaraajan nelitiehaaran ylipaineventtiilille menevä haara on kostea. Nelitiehaaran ja ylipaineventtiilin välissä on käytetty sinkittyä muunnoskappaletta muiden osien ollessa messinkiä. Sinkitty muunnoskappale on pahasti ruostunut. Mitä veikkaatte lähteekö tuo muunnoskappale nelitiehaarasta irti siten, että messinkisen nelitiehaaran kierteet jäävät ehjäksi? Onko tuollaiset eri materiaalia olevat ruostuneet liitokset yleensä tiukkoja avata? Pelkästään tuon osan vaihtaminen olisi helppo homma jos liitoksen saa ehjänä auki, mutta nelitiehaaran vaihtaminen olisikin sitten jo melkoinen operaatio. Mikä muuten on tuon nelitiehaaran oikea nimi? Voisi vähän katsella onko niitä mistään saatavissa tästä kaupungista jos sen kanssa hätä tulee.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Sillä nimellähän niitä löytyi. Tosin tässä näyttää olevan vielä sivussa pienempi lähtö painemittarille. Tuo on varmaan joku painevaraajiin suunniteltu yhdyskappale.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Miten noi keruupiirin venttiilihässäkät on helpointa eristää? 13x42 solukumia pystyy työntämään muttereiden yli, mutta T-kappaleet, venttiilit jne. pitää muuten hoitaa. 13 mm matolla vain 3x50 mm teipillä?

Tarviikohan noi käyttämäni muoviset PEM-liittimet eristää? Pohjavesikierto oli pari tuntia päällä. Tuona aikana PEM-putket hikoili, mutta muoviliittimet ei. Kesällä voi olla tietysti toinen tilanne ja MLP:ltä tuleva on kylmempää kuin tuo n. 7 C pohjavesi.
 

siwer

Vakionaama
Kyllä muovisetkin on syytä eristää, nyt on jo sen verran talvi että kastepiste on alhaalla, kesällä on niitä 15-20 asteen kastepisteitä jolloin kaikki sitä kylmempi hikoilee. Tärkeintä olisi eristeen tiiviys ettei sinne väliin kauheasti pääse ilmaa kondensoitumaan.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Miten noi keruupiirin venttiilihässäkät on helpointa eristää? 13x42 solukumia pystyy työntämään muttereiden yli, mutta T-kappaleet, venttiilit jne. pitää muuten hoitaa. 13 mm matolla vain 3x50 mm teipillä?

Tarviikohan noi käyttämäni muoviset PEM-liittimet eristää? Pohjavesikierto oli pari tuntia päällä. Tuona aikana PEM-putket hikoili, mutta muoviliittimet ei. Kesällä voi olla tietysti toinen tilanne ja MLP:ltä tuleva on kylmempää kuin tuo n. 7 C pohjavesi.

Ite oon matolla eristänyt venttiilin rungon, kahvan metalliosa sitten 3x50 solukumiteipillä.
 

siwer

Vakionaama
Niin, jos liemi on 7 ja kastepiste 9 niin muovin vähäinenkin eristävyys riittää juuri sen verran että se lämpimässä tilassa olevan muovin pinta on yli tuon 9. Voihan sitä vaikkapa infrapunamittarilla katsoa.

Kastepiste (eli absoluuttinen kosteus toisin ilmaistuna) on sama ulkona ja sisällä jos tilassa on ilmanvaihtoa eikä ylimääräisiä kosteudentuottajia. Käytännössä sisätilassa kastepiste on yleensä vähän korkeampi, kun sitä kosteutta tulee jos ei muusta niin hengityksestä.
 

lmfmis

Vakionaama
Tällein laitan näitä hanajatkoja joilla muunnan liitoksen tasotiivistettä varten...tästä ollut siis aikaisemmin puhetta..
 

Liitteet

  • 16355807742197365046485084972755.jpg
    16355807742197365046485084972755.jpg
    52,8 KB · Katsottu: 140

kotte

Hyperaktiivi
Eristyksen ohella asennukset kannattaisi suunnitella niin, että vaikka kondensiota kaikesta huolimatta esiintyisi, tiivistyvä vesi pääsee valumaan pois aiheuttamatta vahinkoa. Venttiileiden toimivuutta ei ainakaan kannata uhrata paksuilla ja kattavilla eristyksillä. Elokuussa totuus yleensä paljastuu viimeistään.
 

oem

Aktiivinen jäsen
Millä teipillä voisin päällystää sulamisvesiputken polyeteenivaahto-eristeen joka on ulkona alttiina lämpötilavaihteluille, sateelle, auringon paisteelle?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Miten noi keruupiirin venttiilihässäkät on helpointa eristää?

Suurilla valmistajilla on ventiileille omat eristekotelo. Minä käytin niitä, maksaa mutta helppoa. Rakensin myös solukumista eristehässäköitä. Tästä eteenpäin vaihtoehtoja on ainakin kaksi... tiivistä solukumi teipillä tai tunge kivivillaa jääviin aukkoihin, se sitoo kosteutta. Viilennyslinjassa minulla oni kaksi Danfossin ventiiliä mihin piti päästä käsiksi joten jätin aukon ja täytin sen kivivilalla. T-kappaleet hoidin matolla.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Täyttöryhmän mukana tuli styroxkotelo ja molemmat tulivat pumpun mukana. Mutta jäähän tuonne melko paljon muuta hässäkkää. Ahdastakin tietysti on.

Olisi mukava myös nähdä, että kaikki liitokset pitää, mikä menee vaikeaksi eristämisen jälkeen.
 
Back
Ylös Bottom