Perusputkityökysymyksiä

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Kyllä ns hyvin varustetun putkiliikkeen laitekannasta yleensä löytyy tuollainen putkenjäädytin, ovat vaan hinnaltaan sellaisia etteivät oikein harrastajalle tai tee se itse miehelle oikein sovellu. "Perinteinen" R290.lla toimiva taisi olla hinnat alkaen hiukan toista tonnia ja vain taivas oli rajana. Remsilla oli hiukan halvempi versio joka toimii hiilidioksiidilla mutta kyllä tuollekin kertyy liikaa hintaa harrastuskäyttöön.

https://www.staypro.fi/lvi-sisailma...putkenjaadytyskone-18-2-hiilidioksidi-3017397

Karvas kokemus on opettanut että noita sulkuja kannattaa viljellä asennuksiin niin paljon kun sielu ja lompakko sietää.
 

Mekaniker

Vakionaama
Käyttääkö putkimiehet enää jäädyttämistä, jos pitää putki katkaista, eikä sulkuja ole sopivasti? Tuohon on joku työkalu olemassa ja vaikuttaa fiksulta keksinnöltä. Ei vain diy-henkilöä auta, jos ei saa tuollaista värkkiä käsiinsä.
Onhan ne olemassa... Harvat pienet putkiliikkeet käytti niitä aikoinaan ostohinnan takia
Co2 jäähdytys-pusseja saa kaasuliikkeestä ja Co2 pullon vuokra ei paljon kustanna

Molemmat tavat on tehokkaat ja turvalliset käyttää
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tietysti putkitongeilla voi vääntää mitä vaan mutta ei ne kovin kätevät ole
Putkipihdit tekee rumaa jälkeä ja käytän niitä vain pakon edessä rautaputkiin. Ehdottomasti samaa mieltä, että kyllä mutterikantaisiin pitää käyttää jotain jakarin näköistä ettei niitä tarvitse putkipihdeillä tolskata pilalle.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Putkipihdit tekee rumaa jälkeä ja käytän niitä vain pakon edessä rautaputkiin. Ehdottomasti samaa mieltä, että kyllä mutterikantaisiin pitää käyttää jotain jakarin näköistä ettei niitä tarvitse putkipihdeillä tolskata pilalle.
Jos vaan mahtuu niin reilunkokoiset putkipihdit niin mutteritkin säilyy hyvänä: Jos harvoin tarvitsee niin ei oikein kaikkia isoja vehkeitä viitsisi hankkia kun yhdelläkin pärjää. Putkipihdit on monikäyttöisemmät kuin jakari, mutta tarkkoja asennon suhteen. :)
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Putkipihdit tekee rumaa jälkeä ja käytän niitä vain pakon edessä rautaputkiin. Ehdottomasti samaa mieltä, että kyllä mutterikantaisiin pitää käyttää jotain jakarin näköistä ettei niitä tarvitse putkipihdeillä tolskata pilalle.
Autoharrastajalla ottaa aina sydämestä kun joku puhuu jakoavaimen käytöstä, kyllä siihen turvaudutaan vasta kun sopivaa kiintolenkkiä ei ole käsillä. ;D No putkihommissa nyt ei toki yleensä ole niin fataalia kun väännettävät kannat ovat pääsääntöisesti aika kookkaita..
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Osta tai ainakin kysy, ne mustat osat putkiliikkeestä, euron pari kappale. Juuri myin hyllystä mustan 1" yhdistäjän 2eurolla alv24%, niin tuskin paljoa muualta voittaa, venttiilin hinnoissa voi ollakin hiukan eroa.?
15-20e 1" kartioliitin täälläpäin, ei osannut suoraa sanoa hintaa. Kävin kyselemässä. Eivätkä kuulemma vuokraa mapressia tai kierretyökaluja. Pitää vielä kysyä muualta
 

iqo

Vakionaama
15-20e 1" kartioliitin täälläpäin, ei osannut suoraa sanoa hintaa. Kävin kyselemässä. Eivätkä kuulemma vuokraa mapressia tai kierretyökaluja.
Tätä vähän pelkäsinkin, sekä hintojen että vuokrauksen suhteen. Ihan samat kokemukset on itselläkin. Aikanaan hintoja kyselin paikallisista liikkeistä. Nykyään en edes jaksa yrittää, vaan tilaan suoraan esim. Saksasta.

Ei näita kotimaisia liikkeitä kiinnosta ainakaan isommissa kaupungeissa mikään muu kuin avaimet käteen -urakat, joissa voi noita kiskurihintoja ympätä kokonaishinnan sisään niin paljon kuin vain ikinäkin kehtaa. Töitä on niin paljon, että pienen ihmisen asioille ja tarpeille voi näyttää vaikka keskisormea ilman, että se haittaa omaa liiketoimintaa mitenkään. Jollain tavalla ymmärrän kyllä tämänkin. Jollain isolla eurooppalaisella verkkokaupalla on ihan toisenlainen ansaintalogiikka.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
15-20e 1" kartioliitin täälläpäin, ei osannut suoraa sanoa hintaa. Kävin kyselemässä. Eivätkä kuulemma vuokraa mapressia tai kierretyökaluja. Pitää vielä kysyä muualta
Tuosta hiukan järkevämmällä hinnalla vaikka ei nyt vieläkään ihan muutamaan euroon päästä kappaleelta:


Missäpäin maata tämä työkohde? Täällä löytyisi kierrekone ja puristuspihdit työkaluvaraston hyllyssä sinänsä. Kovin pitkäksi ajaksi ei tohdi noita lainata kun oma tarve saattaa puskea yllättäen päälle.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Tuosta hiukan järkevämmällä hinnalla vaikka ei nyt vieläkään ihan muutamaan euroon päästä kappaleelta:


Missäpäin maata tämä työkohde? Täällä löytyisi kierrekone ja puristuspihdit työkaluvaraston hyllyssä sinänsä. Kovin pitkäksi ajaksi ei tohdi noita lainata kun oma tarve saattaa puskea yllättäen päälle.
Raumalla, kierrepakat ja vääntimen saan yhdeltä tutulta lainaan ja saattaa olla että 18mm kuparille löytyy myös taivutin erään toisen tutun työpaikalta. Mutta kiitoksia tarjouksesta, jos nuo nykyiset menee käteen, niin voisin poiketa käymään sielläpäin.

Eikä ole kyllä nuo nascotecin hinnat pahoja, pitää tutkia tuota vielä. Ehdin jo osan tilata, mutta saattaa olla että lisää tarvitaan
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hamppu + kitti vai Loctite 55? Onko tuo niin kätevää että kannattaa investoida?

Nokitan Loctite 557:lla.

Ihan noviisina tuli pelkkää tefloniteippiä käytettyä, sitten liitinosien kasvaessa hamppu+kitti, sitten kuulin Loctite 55:stä ja lopuksi tuosta 557:sta. Ehdottomasti helpoin, nopein ja siistein tuo 557. Plussana helppo annostelu, pitävä liitos lähes heti kun ainetta on annostellut ja osa kasattu ja kovettuu ajan kanssa lopulliseen kovuuteen, soveltuu aikalailla mihin vaan kohteeseen. Miinuksena, hieman tyyris mutta on kyllä riittoisa kun tarvii yleensä vaan kierroksen verran kierteen uraan per liitos.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Nokitan Loctite 557:lla.

Ihan noviisina tuli pelkkää tefloniteippiä käytettyä, sitten liitinosien kasvaessa hamppu+kitti, sitten kuulin Loctite 55:stä ja lopuksi tuosta 557:sta. Ehdottomasti helpoin, nopein ja siistein tuo 557. Plussana helppo annostelu, pitävä liitos lähes heti kun ainetta on annostellut ja osa kasattu ja kovettuu ajan kanssa lopulliseen kovuuteen, soveltuu aikalailla mihin vaan kohteeseen. Miinuksena, hieman tyyris mutta on kyllä riittoisa kun tarvii yleensä vaan kierroksen verran kierteen uraan per liitos.
Itseasiassa, tuota on hieman jäljellä kotona. Laitoin jakotukkiin varauksen laajennukselle ja paineistin järjestelmän, niin hatut vuotivat (koitin ihan merkkiosilla sekä puuilon halpiksilla, sekä lisäksi vielä ostin erikseen kumitiivisteet), olisi se kuitutiiviste tarvinnut varmaan vettä että olisi turvonnut. Soitin kaverille ja sain jämät 557:sta, sitä kun laittoi hatun kierteisiin ja odotti vartin, niin piti paineet. Paineet pysynyt suurinpiirtein samana syyskuusta, pientä heittoa lämpötilan vaihteluista.

En tiedä onko tuohon tarkoitettu, mutta ei teipit ja muut auttaneet yhtään, vaan vuodonilmaisimilla alkoi kuplia tulemaan. Saa nähdä kuinka helposti nuo saa vielä tulevaisuudessa auki. Kaiketi voimaa sekin tottelee.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Itseasiassa, tuota on hieman jäljellä kotona. Laitoin jakotukkiin varauksen laajennukselle ja paineistin järjestelmän, niin hatut vuotivat (koitin ihan merkkiosilla sekä puuilon halpiksilla, sekä lisäksi vielä ostin erikseen kumitiivisteet), olisi se kuitutiiviste tarvinnut varmaan vettä että olisi turvonnut. Soitin kaverille ja sain jämät 557:sta, sitä kun laittoi hatun kierteisiin ja odotti vartin, niin piti paineet. Paineet pysynyt suurinpiirtein samana syyskuusta, pientä heittoa lämpötilan vaihteluista.

En tiedä onko tuohon tarkoitettu, mutta ei teipit ja muut auttaneet yhtään, vaan vuodonilmaisimilla alkoi kuplia tulemaan. Saa nähdä kuinka helposti nuo saa vielä tulevaisuudessa auki. Kaiketi voimaa sekin tottelee.

Keskiluja liitos pitäisi olla täysin kovetuttuaan. Tuossa Onnisen esitteestä ominaisuudet listattu:

Yleiskäyttöinen tiiviste metallikierteille 50 ml Loctite® 577
Passiivisilla metalleilla, kuten RST, suositellaan käytettäväksi aktivaattoria Loctite 7240.
Ominaisuudet
  • soveltuu nopeaan tiivistykseen sekä tuotannossa että kunnossapidossa
  • kestää hyvin kemikaaleja, esim. bensa ja jarruneste
  • käyttölämpötila: -55 - +150 °C
  • putken enimmäiskoko: 3"
  • purkulujuus: keskiluja
  • P1 NSF-hyväksyntä
  • DVGW-hyväksyntä (EN 751-1)
  • WRAS-hyväksyntä (BS 6920)
  • elintarvikehyväksytty.
Valmistajan tekniset tiedot:

For Disassembly
1. Remove with standard hand tools.
2. Where hand tools do not work because of excessive engagement length or large diameters (over 1"), apply localized heat to approximately 250 °C. Disassemble while hot.
 
Viimeksi muokattu:

Janos

Vakionaama
Itseasiassa, tuota on hieman jäljellä kotona. Laitoin jakotukkiin varauksen laajennukselle ja paineistin järjestelmän, niin hatut vuotivat (koitin ihan merkkiosilla sekä puuilon halpiksilla, sekä lisäksi vielä ostin erikseen kumitiivisteet), olisi se kuitutiiviste tarvinnut varmaan vettä että olisi turvonnut. Soitin kaverille ja sain jämät 557:sta, sitä kun laittoi hatun kierteisiin ja odotti vartin, niin piti paineet. Paineet pysynyt suurinpiirtein samana syyskuusta, pientä heittoa lämpötilan vaihteluista.

En tiedä onko tuohon tarkoitettu, mutta ei teipit ja muut auttaneet yhtään, vaan vuodonilmaisimilla alkoi kuplia tulemaan. Saa nähdä kuinka helposti nuo saa vielä tulevaisuudessa auki. Kaiketi voimaa sekin tottelee.

Juuri tuohon se sopii oikein loistavasti ja osat luultavasti messinkiä niin kovettuu lähes heti.

Kyllä ne osat aika helpolla lähtee auki eli ihan perus käsityökaluilla aukeaa ja jos haluaa pelata varman päälle niin pikkaisen kuumailmapuhaltimella lämpöä ja auki
 

kimmok

Vakionaama
Kuumailma puhallin riittää ainakin 1 1/2" ja miksei isonpaankin mutta ottaa vaan aikansa ja vaatii tulityöluvan. Ainakin itseltään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Loctite 557:n kaltaiset tiivistysaineet toki pitävät, jos ehtii odottaa riittävän kauan. Pitemmän ajan kuluttua noiden liitosten aukaiseminen vaatii melkoisesti voimaa tai sitten kuumentamista. Eipä ole monta päivää, kun laitoin ensin tuota, mutta kun oli tarve ottaa laite käyttöön nopeasti ja oli vain pari tiivistettävää liitosta, laitoin paineet päälle liian nopeasti ja tihkuihan yksi liitos. Eipä auttanut muu kuin aukaista ja tiivistin molemmat hampulla ja kitillä, niin sain heti käyttöön. Sinällään aine tuntuu pitävin hyvin jopa sekakierteissä kuten U-PVC--messinki, joihin sitä ei varsinaisesti edes suositella. Hamppua ei noihin oikein viitsi tunkea (myös Loctite 55 epäilyttää kokeilla) ja teippi ei toimi lainkaan etenkään pitemmän päälle. Noissa sekakierteissä on ongelmana, että muovi antaa hiukan periksi ajan kuluessa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Locktite 577 pitää matalassa paineessa metallikierteessä heti. Jos sillä saa lämmitysjärjestelmässä vuotavan liitoksen tehtyä vika on tekijässä, ei liimassa.
 

Janos

Vakionaama
Loctite 557:n kaltaiset tiivistysaineet toki pitävät, jos ehtii odottaa riittävän kauan. Pitemmän ajan kuluttua noiden liitosten aukaiseminen vaatii melkoisesti voimaa tai sitten kuumentamista. Eipä ole monta päivää, kun laitoin ensin tuota, mutta kun oli tarve ottaa laite käyttöön nopeasti ja oli vain pari tiivistettävää liitosta, laitoin paineet päälle liian nopeasti ja tihkuihan yksi liitos. Eipä auttanut muu kuin aukaista ja tiivistin molemmat hampulla ja kitillä, niin sain heti käyttöön. Sinällään aine tuntuu pitävin hyvin jopa sekakierteissä kuten U-PVC--messinki, joihin sitä ei varsinaisesti edes suositella. Hamppua ei noihin oikein viitsi tunkea (myös Loctite 55 epäilyttää kokeilla) ja teippi ei toimi lainkaan etenkään pitemmän päälle. Noissa sekakierteissä on ongelmana, että muovi antaa hiukan periksi ajan kuluessa.

Niin no tuossahan sinulla se ongelma on koska sitä ei saa lainkaan käyttää muoviliitoksissa vaan on tarkoitettu aktiivisille metalleille, ei aktiivisille metslleille pitää käyttää aktivaattoria jotta kovettuu.

Jos liitokset on puhtaat ja molemmat osat esim messinkiä niin pitää kyllä perus kotipaineet välittömästi ja täysin kuivuttuaan 200baria.
 

kotte

Hyperaktiivi
Locktite 577 pitää matalassa paineessa metallikierteessä heti. Jos sillä saa lämmitysjärjestelmässä vuotavan liitoksen tehtyä vika on tekijässä, ei liimassa.
Tuo sattui olemaan lämmitysjärjestelmän täyttöpuolella ennen venttiiliä, missä paine on 4bar. En minäkään ole ennen törmännyt tilanteeseen, että vuotaisi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Niin no tuossahan sinulla se ongelma on koska sitä ei saa lainkaan käyttää muoviliitoksissa vaan on tarkoitettu aktiivisille metalleille, ei aktiivisille metslleille pitää käyttää aktivaattoria jotta kovettuu.
Siis kirjoitin, että vaikutti pitävän, eli olen tehnyt lukuisia liitoksia U-PVC:n ja messingin väliin, eivätkä ole vuotaneet (vaikka ei periaatteessa sovi tarkoitukseen, kuten kirjoitin; ehkäpä riittää, että edes toinen pinta on paljasta messinkiä). Tuo vuotava tapaus oli kromattu messinki vastaan joki kummallinen seos, ehkä jonkinlainen sinkkivalu ja painetta 4 bar, kuten todettu.
 

Janos

Vakionaama
Siis kirjoitin, että vaikutti pitävän, eli olen tehnyt lukuisia liitoksia U-PVC:n ja messingin väliin, eivätkä ole vuotaneet (vaikka ei periaatteessa sovi tarkoitukseen, kuten kirjoitin; ehkäpä riittää, että edes toinen pinta on paljasta messinkiä). Tuo vuotava tapaus oli kromattu messinki vastaan joki kummallinen seos, ehkä jonkinlainen sinkkivalu ja painetta 4 bar, kuten todettu.

Siinähän se ongelma sitten on tuo liitos olisi vaatinut aktivaattorin koska nuo ei muistaakseni mene aktiivisiin metalleihin
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Mites olette hoitaneet VILP (monoblock) putkien eristyksen ulkona? Itsellä 25x2.3 pex putki, 34mm suojaputkessa. Ostin valmiiksi 35mm sisähalkaisijaltaan olevaa solukumieristettä valmiiksi, 9mm seinämäpaksuudella, mutta tuohon varmaan tarvii päälle vielä lisää jotain.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Eipä haittaa jos laittaa vielä:
7€/2m ja tarvittaessa kontaktiliimalla halkaisusauma
 

lmfmis

Vakionaama
Olen laittanut ulos armaflexin päälle vielä sen (halvemman) thermaflex, joka on siis polyeteeniä (muovia).

Ei ole linnuille kelvannut. Tulee eristys ja suoja samalla.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Ja linnut saa pesätarvikkeita.
Jos hakisi tuohon päälle sitä löysää salaojaputkea (peltosalaojaputki taitaa olla virallinen nimi) ja leikkaisi sen alhaalta auki, että pujottaa lopuksi päälle ja sitten viimeistelee asennuksen nippusiteillä. Toki huonona puolena ne reiät siinä, mutta mutta pitäisi valua alhaalta pois.

Talon sisäpuolelta varmaan putkien eristyksessä ei kauheasti ole järkeä, kun muutenkin lämmitysjärjestelmän putkissa on varmaan pari metriä eristettä jossain satunnaisissa kohdissa putkien ympärillä.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Jatketaas vielä tyhmien kysymysten sarjaa, eikös lämmitysjärjestelmässä ole suhteellisen järkevää laittaa kaikki osat ensin paikoilleen, katkoa putket yms ja viimeiseksi vasta lyödä hamppu+kitti tai Loctite paikoilleen? Eli ensin koekasaa kaiken, sitten purkaa, laittaa tiivistykset ja sitten vasta kokoaa järjestelmän valmiiksi
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mites olette hoitaneet VILP (monoblock) putkien eristyksen ulkona?

Asennusvaiheessa pääosin ehjänä pujotettu solukumiletku ("Armaflex") joka on teipattu ulkopinnasta ympäriinsä. Kun ilmastointiteipin repäisee halki, se menee aika nätisti käyriinkin. Joku kankainen mailateippi voisi olla vielä parempi ja kestävämpi ja niissä on aika hyvin eri värejänkin.

Soveltuvin osin minulla on ulkona 2 -kertainen tuo eriste, noin 2 x 9 mm. Sisällä sitten asiat huonommin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Siinähän se ongelma sitten on tuo liitos olisi vaatinut aktivaattorin koska nuo ei muistaakseni mene aktiivisiin metalleihin
Epäilemättä juuri noin, mutta on samalla osoitus siitä, että tuonkin tiivisteaineen kanssa voi epäonnistua, jos osat ja apuaineet eivät ole aivan speksin mukaisia ja toisaalta saattaapa tuo toimia muulloinkin. Kuten todettua, hamppu toimii kaiken riittävän lujan metallin kanssa.

Muovin ongelmanahan on, että antaa helposti periksi, mistä voi seurata kierteiltä hyppäämistä ja puristuskin voi antaa periksi ajan kanssa, jos muovikierteiden vastatukena ei ole metallivaippaa tms. Tässä tapauksessa jokin liimatyyppinen tiiviste on mitä toivottavin apuneuvo.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Sanotaanko sitten niin, että jos 577 kanssa epäonnistuu liitoksen teko (oletuksena että käyttää aktivaattoria jos sitä pitää käyttää), niin ei se saman henkilön tekemänä kitin ja hampun kanssa tule onnistumaan ainakaan yhtään paremmin :)
 

pökö

Kaivo jäässä
Laitetaan vielä yhtenä tiivistystapana tämä hamppu+teippi jolla tulee 100% pitävä liitos ilman suttaavaa kittiä. On katevä esim patteriventtiileissä kun ei tarvi pelätä suttaamista. Hamppu tekee tiiviyden ja teippi liukkaiden kiristäessä, erittäin hyvä.
 

Liitteet

  • IMG_20230323_163401561.jpg
    IMG_20230323_163401561.jpg
    134,4 KB · Katsottu: 113
  • IMG_20230323_163434707.jpg
    IMG_20230323_163434707.jpg
    120,9 KB · Katsottu: 123
  • IMG_20230323_163717611.jpg
    IMG_20230323_163717611.jpg
    162,8 KB · Katsottu: 123

Janos

Vakionaama
Sanotaanko sitten niin, että jos 577 kanssa epäonnistuu liitoksen teko (oletuksena että käyttää aktivaattoria jos sitä pitää käyttää), niin ei se saman henkilön tekemänä kitin ja hampun kanssa tule onnistumaan ainakaan yhtään paremmin :)

Itse sanoisin juuri niin että jos tuota 577 vain käyttää ohjeiden mukaan niin ketä tahansa saa sillä 100% pitävät liitokset.
Hampulla ja kitillä se ei varmasti onnistu aivan kaikilta.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Laitetaan vielä yhtenä tiivistystapana tämä hamppu+teippi jolla tulee 100% pitävä liitos ilman suttaavaa kittiä. On katevä esim patteriventtiileissä kun ei tarvi pelätä suttaamista. Hamppu tekee tiiviyden ja teippi liukkaiden kiristäessä, erittäin hyvä.
Ompas kuvien perusteella paksusti hamppua; kas kun mahtui muhviin:)
 

Tifo

Vakionaama
Tää on tietysti kaikille selvä juttu että hamppu pitää kiertää myötäkarvaan muuten tulee ongelmia. Eli osan päästä aletaan kiertämään alaspäin kierrettä myöten.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Mites olette hoitaneet VILP (monoblock) putkien eristyksen ulkona? Itsellä 25x2.3 pex putki, 34mm suojaputkessa. Ostin valmiiksi 35mm sisähalkaisijaltaan olevaa solukumieristettä valmiiksi, 9mm seinämäpaksuudella, mutta tuohon varmaan tarvii päälle vielä lisää jotain.
https://www.puuilo.fi/cobek-johtospiraali-12mm-10m-musta

Tollasta mutta kirkasta. ILPiin sama, eristeet on pysynyt paikallaan ja linnut hakeneet värkkinsä muualta.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Tää on tietysti kaikille selvä juttu että hamppu pitää kiertää myötäkarvaan muuten tulee ongelmia. Eli osan päästä aletaan kiertämään alaspäin kierrettä myöten.
Juu. Eli oikeakätinen ottaa osan vasempaan käteen silleen että pakattava kierreosa jää oikealle puolelle. Tästä sitten karvaa laittaen ns eteenpäin, eli myötäpäivään niin menee jenkan suuntaisesti. Vasenkätinen päinvastoin.
Ja jenkaa kannattaa karhentaa jollain rautasahan terällä tjsp.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Ensimmäisessä varaajassa on syöttöventtiili (pitää olla) niin muita ei tarvita ellei ole kiertopumppu käytössä
Tietenkin varoventtiili mutta sen paikka on valittavissa
Missä kylmävesi tulee varaajaan/kierukkaan on paras paikka
Toisaalta ei tarvitse muuttaa kytkentöjä sen koommin, syöttöventtiilissä on yleensä takaiskuna lautasventtiili ja sen voi poistaa sieltä. Mallista riippuen tietysti
Samalla lisää sitten uuden missä vesi tulee kierukkaan
Muuttamalla ja siirtämällä vanha venttiili toiseen paikkaan putkistossa maksaa yleensä enemmän kun uuden teko valmiiseen putkeen
Nyt taisin mennä vikaan, luetun ymmärtäminen yleensä vaikeaa. Tilasin pelkän takaiskuventtiilin. Eli esihaalistusvaraajaa ennen pitäisi olla syöttöventtiili, eikä pelkkä takaiskuventtiili. Jotenkin päissäni hahmotin että takaisku riittäisi esihaalistusvaraajaan, kun varsinaisessa LVV:ssä olisi kuitenkin syöttöventtiili ja siellä kuitenkin se varoventtiili.

Ilmeisesti syöttöventtiili tarvitaan myös tuonne alkuun? Siitä varsinaisen LVV:n syöttöventtiilistä ei varmaan tarvitse takaiskua ottaa pois käytöstä?

edit. Luin kanssa vanhoja viestejä näistä hommista, onko niin että https://www.onninen.fi/onnline-puserrusliitin-sk-onnline-1-2x12-em-kromi/p/AJI392?term=1551243 tuollainen ei käy suoraan pinta-asennuslevyyn (https://www.onninen.fi/merika-pinta...-4-vali-150mm/p/AMP007?term=pinta-asennuslevy) Tuossakaan ei mainita että onko G vai R. Eli taisin tilata vääriä liittimiä?
 
Viimeksi muokattu:

AKivija

Aktiivinen jäsen
Nyt taisin mennä vikaan, luetun ymmärtäminen yleensä vaikeaa. Tilasin pelkän takaiskuventtiilin. Eli esihaalistusvaraajaa ennen pitäisi olla syöttöventtiili, eikä pelkkä takaiskuventtiili. Jotenkin päissäni hahmotin että takaisku riittäisi esihaalistusvaraajaan, kun varsinaisessa LVV:ssä olisi kuitenkin syöttöventtiili ja siellä kuitenkin se varoventtiili.

Ilmeisesti syöttöventtiili tarvitaan myös tuonne alkuun? Siitä varsinaisen LVV:n syöttöventtiilistä ei varmaan tarvitse takaiskua ottaa pois käytöstä?

edit. Luin kanssa vanhoja viestejä näistä hommista, onko niin että https://www.onninen.fi/onnline-puserrusliitin-sk-onnline-1-2x12-em-kromi/p/AJI392?term=1551243 tuollainen ei käy suoraan pinta-asennuslevyyn (https://www.onninen.fi/merika-pinta...-4-vali-150mm/p/AMP007?term=pinta-asennuslevy) Tuossakaan ei mainita että onko G vai R. Eli taisin tilata vääriä liittimiä?
Varmuuden vuoksi:
syöttoventtiili; millainen?
Vai:
 
Back
Ylös Bottom