Perusputkityökysymyksiä

pökö

Kaivo jäässä
En muista näheeni ammattilaista, joka olisi kiristellyt putkinippoja ja liittimiä jollakin muulla. Jakoavaimet ja kiintoavaimet kaiketi jo kuuluvat harrastelijoille
Kyllä ihan oikea putkimies käyttää nykyään nippoihin isoleukaista "putkimiehen jakoavainta" (kuvassa kädessäni) ja niitä on pakissa isot ja pienet. Lenkkiavaimilla sitten laippaliitosten pultit ja vastaavat.

Putkitonkeja käytetään sitten esim mustassa putkessa ja sprinklereissa kun niiden osista ei muulla kiinni saa.

Tietysti putkitongeilla voi vääntää mitä vaan mutta ei ne kovin kätevät ole
 

Liitteet

  • IMG_20230106_111524300.jpg
    IMG_20230106_111524300.jpg
    141,6 KB · Katsottu: 165

kotte

Hyperaktiivi
Tietysti putkitongeilla voi vääntää mitä vaan mutta ei ne kovin kätevät ole
Vesimittarin vaihtajilla oli mukanaan isoon pakettiautoon kalustettu hyvin varustettu ja låmmitetty metallipaja (kun edellinen vaihtoyrityksen tekijä oli katkaissut pääsulun karan akselin), mutta kaikki hanat ja liittimet ja tietenkin vesimittari irroitetiin ja uudet kiinnitettiin putkitongeilla. En muista, olisiko sentään vesimittarin telineen kiinnitysmuttereihin käytetty kätevämpiä välineitä, jollaisia näkyi ainakin autossa roikkuvan.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Jos liitos on vuotanut aina niin kyse voi olla osien yhteensopivuudesta. Ruttuun mennyt tiiviste vuotaa enemmän. Toki voi olla että liitosta kireistetty liikaa ja tiiviste vioittunut tms. Mutta vesimittariliittimen käyttö muualla kuin vesimitarissa on aina pieni riski liittimessä olevan ulokkeen takia. Isot pojat rälläköi sen ulokkeen pois jos se kanittaa mutta heillä on aikaa juosta korjaamassa.
Paisarin asentanut putkimies tuli käymään uudestaan ja vaihtoi vesimittariliittimen tiivisteen. Eihän se pitänyt vieläkään. Liekö osat olleet epäyhteensopivia, tosin sitä uloketta ei liittimessä kyllä ollut.

Asentaja tuli käymään vielä kerran ja vaihtoi kokonaan uudet hilut tilalle, laittoi nyt sellaisen kartioliittimen (en nyt parempaa sanaa keksi), jossa ei ole tiivistettä ollenkaan vaan metalli metallia vasten. Nyt ei vuoda enää.
 

pökö

Kaivo jäässä
Asentaja tuli käymään vielä kerran ja vaihtoi kokonaan uudet hilut tilalle, laittoi nyt sellaisen kartioliittimen (en nyt parempaa sanaa keksi), jossa ei ole tiivistettä ollenkaan vaan metalli metallia vasten. Nyt ei vuoda enää.
Sen yksi nimi on yhdistäjä, virallinen nimi voi olla eri
 

kotte

Hyperaktiivi
Kukahan näitä nimiä keksii, tuo yhdistäjä on niin geneerinen nimi kuin olla voi.
Nimitys on looginen sikäli, että kyseistä muistuttava kappale on välttämätön kierreosin toteutetun putkisto-osuuden liittämiseksi toiseen (jottei koko moduulia tarvitse ruveta kiertelemään, mikä voisi vaatia seinien purkua). Noita ei ole suunniteltu jatkuvasti auottaviksi ja uudelleen yhdistettäviksi ja rupevat nekin herkästi vuotamaan, jos jätetään irti pitkiksi ajoiksi sen jälkeen, kun ovat olleet jo käytössä. Metallikin muokkautuu tavalla, josta yhdistäjän kierteet ja kartio vähitellen kärsivät, sillä noitahan joutuu kiristämään selvästi tiukempaan kuin kumi- tai fiiberitiivisteellisiä vesimittariliittimen kaltaisia osia. Toisaalta nuo sitten kestävät mainiosti putkeen kohdistuvia poikittaissuuntaisia voimia, kuten putkistokin sinällään, jos voimat eivät ole merkittävästi aksiaalisia, jotka voivat pyrkiä aukaisemaan kierteitä.
 

jalittam

Aktiivinen jäsen
Tulipa luettua tämä ketju läpi muutamana ehtoona.
Jokusen vinkinkin sain.

Mutta näin kotitarveharrastelijaputkarihenkilönä saanen kai laittaa kans omia kokemuksia ja mielipiteitä.

Työkaluista;
Ne ns. ameriikanputkipihit parhautta, varsinkin mustilla, mihin lie tarkotettukin. Ite joskus alle 20v sitte biltemasta ostin. Sekä ison jakarin - ei lipsu. Putkiseevauskalukin makso vissiin monta euroa. Nyrkkirautasahakahva kans jees.
Oman pannarirakentamisen aloitin kiinan sorkkasarjalla. Tuumasta putkee lähinnä kierteytin. Kun 1 1/4 (ja oliko 3/4 myös? Siis sama nousu...) teräpalat dyykanneena, hajin bauhaussista tuumasen. Kinky ei kestäny. Räikkä kesti liki loppuun asti.
Sorvailin/työstin ruuvipenkkiin "sopivaisen" tuumasen putkenpidikkeen.

"mustaan" t-haaraan voi pitimenä käyttää isoa jakaria tahi vaik kerteytettyä putkenpätkää. Kyllä köyhä keinot keksii.

Avattaessa jos muka kiinni, niin pitemmät varret. Jos nekään auta, ni puukkosahakin on keksitty. Ns. oikeat työkalut oikeaan paikkaan lie sama mitä tekee. Tulitöitä kannattanee aina välttää.

Tiivisteistä;
Hamppu/pellava/jne unipakin kans helppo. Tätähän laitetaan vain kartiokierteisiin liitoksiin.
Tasotiivisteliitokset myydään siis erikseen.
Jos jollekulla tulee hinku laittaa tasotiivistehäsäkkään hamppua/teippiä/liimaa, ni osat lie väärät. Tasotiivisteliitoksessa lie toisena vastapelurina holtittomasti heiluva mutteri, missä lie lieriökierre, sekä vastapelurissa.
Halvallakin mauserilla voinee todeta yhteen kartiomaisuuden.

Edellä kun jottai random punaisia paisareita käsitelty, niissä lie jottai 1/2...3/4 kartioyhteitä, niihin yritetty jottai mittaritumppeja soveltaa...

Liimoista mulla ei kokemusta, muuta ku töissä. Oma pannari mustaa ja kuparia helmillä, mihi laitoin osaan ainaki unipakkia liukkariks. Saa lynkata.

Oo renkaisiin/muihinkaan kumeihin ei kannattane laittaa normi vasua. Silikoonirasva lie terveellisempi vaihtoehto, siis tiivisteelle.

Joku kirjotti, et hampulle jätetty rako/välys... Ei. Hamppu kartiomallisiin kierreosiin, nissähän se kartio tekee taikojaan.
Nii. Kun sovelletaan kartiokierrettä tasotiivisteliittimen kans, ni miksei suoraan sitä kartioliitintä het laiteta? Jos/kun kerta huoltohelpompi liitos tahotaan. Halvempikin, kun mikään ei saa nykyään maksaa mitään.

Juuta taikka jaata en sano kumi/pahvi tasotiivisteistä. Asiansa ajavat.
Liimalla just heti ny oikee asento pitää olla?
Hampulla/helmillä voi jatkaa justeerausta viikonki päästä...
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Suihkun asennus seinään, laatta+laasti, 50mm tulppalevy + ilmarako (jotta sai seinät 90°) ja vanha betoni. Pitäisi laittaa pinta-asennus hanakulma, mahtaako tuota saada mitenkään pysymään? Mietin että jos poraa reiän laatasta läpi, tulppalevyyn asti, sinne sisälle tulppa ja ruuvilla kiinnittää hanakulman. Kai sen pitäisi sen verran laattaan kiristyä että paikallaan pysyy? Vanhaan betoniin kiinnittäminen hyvin ongelmallista, kun ei tunnu pysyvän missään kohtaa kiinni kauhean hyvin.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Mikki jo vastasikin, eli XPU jossa vedeneristys, sementtikerros ja lasikuituverkko. Seinät olivat sen verran vinossa että tuossa kohtaa ilmarakoa varmaan 100mm, toisessa päässä sitten levyt suoraan kiinni seinässä. Mutta luulisi saneerauslaastin ja laatan kyllä aika paljon kestävän, jos saisi tulpan vaan tarpeeksi avautumaan sinne taakse
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Paras olisi varmaan ollut,kun olisi upottanut rasiat tulppalevyn ja betonin väliin(ja kiinnittänyt betoniin). Jollain liima+tiivistysmassalla voisi pitää, kun laittaa normisti tulppa-ankkurin alle ja vielä tulppa-ankkurin sisään ennenkuin ruuvaa pintakulman kiinni. Pintakulman taaksekin voi hiukan liimaa pyyhkäistä, luulis pysyvän.

Ja onhan niitä monia erilaisia ankkureita joissa per kiinnityspiste se +40kg tjsp, niin eiköhän homma selviä.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Levyn ydin on xps ainetta= expanded polystyrene= suulakepuristettu polystyreeni. On siis samaa muovia kuin styroksi eri valmistustapa. Polyuretaania ei tietääkseni noissa käytetä.
Juu, väärin meni, xpu oli myös tuon Kiillon tiivistemassan nimi

edit, oliko muuten ES:n AW-6n monoblockissa sisäkierteet ulkoyksikössä, eli meneekö normaali urosputkiliitin niihin vai tarvitseeko jonkun erikoisemman? Eikös jossain Panassa ollut joku erikoisempi liitin?
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Kysellääs lisää tyhmiä, jos lämmin käyttövesi esihaalistetaan varaajassa, ennen kuin menee tulistusvaraajalle, niin tarvitaanko tuohon takaisku? Yksi tuttu sanoi että muuten on riskinä että lämmin vesi lähtee takaisinpäin ja sekoittuu kylmään veteen.

Mielestäni tulistusvaraajassa nuo pitäisi jo olla ja väärinpäin virtaama tarkottaisi että vesilaitoksella on jotain pahemmin pielessä, eikös? Vai pikemminkin päinvastoin?
 

Mekaniker

Vakionaama
Kysellääs lisää tyhmiä, jos lämmin käyttövesi esihaalistetaan varaajassa, ennen kuin menee tulistusvaraajalle, niin tarvitaanko tuohon takaisku? Yksi tuttu sanoi että muuten on riskinä että lämmin vesi lähtee takaisinpäin ja sekoittuu kylmään veteen.

Mielestäni tulistusvaraajassa nuo pitäisi jo olla ja väärinpäin virtaama tarkottaisi että vesilaitoksella on jotain pahemmin pielessä, eikös? Vai pikemminkin päinvastoin?
Ensimmäisessä varaajassa on syöttöventtiili (pitää olla) niin muita ei tarvita ellei ole kiertopumppu käytössä
Tietenkin varoventtiili mutta sen paikka on valittavissa
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Ensimmäisessä varaajassa on syöttöventtiili (pitää olla) niin muita ei tarvita ellei ole kiertopumppu käytössä
Tietenkin varoventtiili mutta sen paikka on valittavissa
Eli kun nykyisessä LVV-varaajassa on syöttöventtiili, niin se pitää siirtää vaan toisen varaajan eteen (eli syöttöpuolelle, ennen ensimmäistä kierukkaa)?
 

Mekaniker

Vakionaama
Eli kun nykyisessä LVV-varaajassa on syöttöventtiili, niin se pitää siirtää vaan toisen varaajan eteen (eli syöttöpuolelle, ennen ensimmäistä kierukkaa)?
Missä kylmävesi tulee varaajaan/kierukkaan on paras paikka
Toisaalta ei tarvitse muuttaa kytkentöjä sen koommin, syöttöventtiilissä on yleensä takaiskuna lautasventtiili ja sen voi poistaa sieltä. Mallista riippuen tietysti
Samalla lisää sitten uuden missä vesi tulee kierukkaan
Muuttamalla ja siirtämällä vanha venttiili toiseen paikkaan putkistossa maksaa yleensä enemmän kun uuden teko valmiiseen putkeen
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Missä kylmävesi tulee varaajaan/kierukkaan on paras paikka
Toisaalta ei tarvitse muuttaa kytkentöjä sen koommin, syöttöventtiilissä on yleensä takaiskuna lautasventtiili ja sen voi poistaa sieltä. Mallista riippuen tietysti
Samalla lisää sitten uuden missä vesi tulee kierukkaan
Muuttamalla ja siirtämällä vanha venttiili toiseen paikkaan putkistossa maksaa yleensä enemmän kun uuden teko valmiiseen putkeen
LVV on jostain syystä toisella puolella taloa, niin siinä menee putkitukset joka tapauksessa uusiksi. Runkolinjat (kylmä ja lämmin) menevät onneksi tuosta teknisen tilan vierestä, niin saa tulpattua sen vanhan paikan ja t-haaralla päälinjaan kiinni.

edit, siis LVV siirtyy tuonne tekniseen tilaan myöskin.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Missä kylmävesi tulee varaajaan/kierukkaan on paras paikka
Toisaalta ei tarvitse muuttaa kytkentöjä sen koommin, syöttöventtiilissä on yleensä takaiskuna lautasventtiili ja sen voi poistaa sieltä. Mallista riippuen tietysti
Samalla lisää sitten uuden missä vesi tulee kierukkaan
Muuttamalla ja siirtämällä vanha venttiili toiseen paikkaan putkistossa maksaa yleensä enemmän kun uuden teko valmiiseen putkeen
Joo, tutkin asiaa ja LVV:ssä on ns. kiinteä varo+takaisku. Ajattelin https://www.onninen.fi/hela-takaiskuventtiili-jousella-3-4-hela-4125-em/p/AAJ125 laittaa tuollaisen sitten kierukan alkuun.

Sitten sarjassamme erittäin tyhmiä kysymyksiä, kun jonkun verran olen putkien kanssa ollut tekemisissä, tosin tietokoneen näytön takana ja viimeiset putkityöt tehnyt yli 10v sitten, silloinkin hydrauliikkaputkistoja teollisuudessa (muutamia pienimuotoisia, eli kahden käden sormilla laskettava määrä), niin ajattelin nyt varmistaa:

Eikös lämmitysjärjestelmään ole tarkoitettu ihan nämä:

Eli 33.7 ja 26.9 on vanhojen putkien halkaisijat, tehty mustasta ja kitti+hamppu. Jos noita muuttelee, niin tietysti kierrepakka pitää hommata, mutta eikös nuo osat ole juuri tarkoitettu näihin hommiin? Iso 7-1 on käsittääkseni juuri sama kuin BSPT, eli tuumaiset putkikierteet (kartio uroksessa). Kun isompaa tilausta tekemässä, niin olisi kiva että tulisi nuo kerralla oikein ja kun saan ostettua firman kautta, niin nuo palautukset eivät onnistu yhtä helposti kuin kuluttajalla.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Nuo osat ovat juuri lämmitysjärjestelmään tarkoitettuja. Jos rautaputkella tekee, kannattaa ripotella noita kartioliittimiä niin helpottaa rakentamista ja myöhempiä mahdollisia muutostöitä.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Nuo osat ovat juuri lämmitysjärjestelmään tarkoitettuja. Jos rautaputkella tekee, kannattaa ripotella noita kartioliittimiä niin helpottaa rakentamista ja myöhempiä mahdollisia muutostöitä.
Joo, kartioliittimiä ja sulkuventtiilejä tulee tilattua vähän liikaa, katsoin että 25% koko tilauksen hinnasta menee noihin. Nykyisessä järjestelmässä niissä on säästetty ja sanotaan että käytännössä jokainen muunnostyö vaatii varaajan tyhjennyksen. Sain yhdestä puretusta kohteesta vietyä paisuntasäiliön, niin varaaja tyhjäksi jotta vaihto onnistui. Lisäksi vanha varaaja on hienosti toteutettu, laitettu putket paikoilleen (ilman sulkuja ja kartioliittimiä) ja lopuksi hitsattu ne kiinni varaajaan. Tosi helppo lähteä purkamaan.

Ajattelin Vilpille lisätä sulkujen lisäksi myös tyhjennysventtiilin ja sama homma paisuntasäiliölle. Muuten järjestelmä sellaiseksi että saa käytännössä minkä tahansa osasen suljettua. Kuten patteriverkoston, vesikiertoisen lieden, VILPin, lattialämmityksen, paisuntasäiliön/varoyhteen ja noilla sitten suoraan suljettua koko varaajan.

Sen verran laiskottaa että jätän vanhan varaajan toistaiseksi paikalleen ja laitan sen sarjaan uuden kanssa. Sitten kun inspiraatioata on seuraavan kerran, niin vaihdan kellarista loput tilat vesikiertoiselle lattialämmitykselle (nyt suurimmassa osassa sähköinen, kylppärissä ja saunassa ei ollut lattialämmitystä lainkaan, nyt siellä on vesikiertoinen).

Sitten pieni avautuminen loppuun, viime toukokuussa remontti alkoi, oli taloa ostettaessa tiedossa että kylppäri ja sauna tarvitsee remppaa, sitten kaivettiin savea 50cm pois ja jatkettiin sokkelia. Muualta kellari oli valmiiksi jo kaivettu syvemmälle ja sokkelit jatkettu. Sitten sateella alkaa vettä kertymään kaivettuun tilaa ja selviää että salaojat aivan väärässä paikassa, no salaojaremontti sitten siihen päälle (ja samalla ulkopuolinen lämmöneristys, entinen omistaja tuli tietysti vastaan, mutta jäi maksettavaa itsellekin tuosta). Kaikki suurimmaksi osaksi itse tehden, kaivinkone tosin kävi kaivamassa vierustat auki suurpiirteisesti. Noh nyt projekti alkaa lähenemään loppuaan ja sitten emäntä keksii että yläkerran eteiseen ja vessaan sopisi paremmin laattalattia ja lattialämmitys. Niin monta kertaa käynyt mielessä että joku rivarinpätkä olisi ollut pikkuisen helpompi vaihtoehto. Remontin alkaessa oli vielä 6kk ikäinen muksu kotona, nyt toki hieman vanhempi ja seuraava tulossa ennen kesää. Pihakin on yllättäen kuin pommin jäljiltä ja siihenkin uppoaa rahaa sekä tunteja älytön määrä. Ei sitä kyllä välillä tajuakkaan millaiseen liemeen sitä itsensä saa. Ja kun tietää että sitten on alakerrassa vielä remonttia, onneksi ei mitään kiireellistä. Sitten pitäisi kuulemma terassia laajentaa ja rakentaa isompi katos. Kohta varmaan täytyy keittiökin uusia. Kuinka mieluusti sitä istuisi terasilla grillaten makkaraa ja juoden Sandelsia. Hieman odotan sitä että emäntä lausuu ne kauniit sanat "kaikki on nyt valmista, voit istua sohvalla ja ottaa rennosti".

edit. Lisätään nyt vielä että suurin osa töistä on ollut vielä sellaisia että juuri kun ne on oppinut ja jälki rupeaa olemaan loistavaa, niin hommat on ohi ja aluksi tehdyt pistävät ikävästi silmään.
 
Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Sanelista katselin joskus mustan raudan osia että halvan oloisia. Onko nämä vastaavia kuin Suomessa käytetyt?

Entäpä galvanoidut, suositeltavia / ei?
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Lämpöverkossa ei ole mitään tarvetta galvanoiduille osille kun siellä ei pitäisi happea olla ruostuttamassa. Toki kaikissa tapauksissa tilanne ei ole niin hyvä, mutta käytä siitä huolimatta vaan huoletta noita perusmustia osia, niistä olen itsekin rakennellut omaani hyvällä menestyksellä ihan vailla aiempaa kokemusta asiasta. :)
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tulee ainakin tosi ruma jos laittaa sekaisin noita galvanoituja ja mustia. Ei se galvanointi lämmitykseen kuulu eikä siitä mitään hyötyä ole.
Jos haluaa oikein siistin, putket ja osat voi maalata ennen asennusta. Voi ne maalata asennuksen jälkeenkin mutta yleensä helpompi ennen asennusta.
Putken kannattimet kannattaa valita semmoiset, jotka kiinnittyvät kahta puolen putken, ei yhdellä ruuvilla putken kohdalta. Kannattimia voi myös tehdä kätevästi puusta, kun poraa kahden sopivan palikan väliin putken kokoisen reiän jonka sitten sulkee kahdella puuruuvilla. Palikat voi lakata tai maalata ja korkeutta on helppo säätää sirkkelillä. Tai jos putkia tulee ristikkäin pystyyn ja vaakaan, seinään voi laittaa kiinni puusoirot ja siihen sitten Ω muotoisilla pelti tai puukiinnikkeillä.
 

iqo

Vakionaama
Sitten pieni avautuminen loppuun
Menee tyystin ohi aiheen, mutta pakko kommentoida tähän ja tsempatakin vähän: Ole tyytyväinen niin kauan, kun niitä toimeksiantoja emännältä tulee ilman, että seuraavassa hetkessä tulee palautetta remontin venymisestä. Tai siis siitä, että mies käyttää kaiken vapaa-aikansa remonttia tehden ja kotiaskareet ei jakaannu tasan. Yhtään väheksymättä niiden kotiaskareiden ja perheen pyörittämisen raskautta, mutta joidenkin naisten päähän piirtyy joku ihmeellinen aika-avaruusvääristymä tämän yhtälön kohdalle.
 

iqo

Vakionaama
Hamppu + kitti vai Loctite 55? Onko tuo niin kätevää että kannattaa investoida?
Kannattaa ehdottomasti investoida! Olen itse jonkun verran hamppua ja kittiä käyttänyt ja todennut, että ei niillä ihan idioottivarmaa liitoksesta saa. Pitävän liitoksen teko ei missään nimessä ole vaikeaa, mutta esim. venttiilin asennon säätämistä takaisin päin se sietää huonosti. Ja samoin kaikki muut, paitsi karkeat BSPT-teräsosat tuottaa enemmän vaikeuksia, esim. lieriökierteelliset messinkiosat vaikka niihin kiertäisikin kartiomallista uroskierrettä. Ilmeisesti siinä BSPT-standardissa naaraskierteessäkin on jotain kartiomuotoa, tai sitten ero tulee vain tuosta "liukkaammasta" materiaalista.

Ostin itse juuri paineilma-juttuja varten Loctite 55:sta ja ensikokemukset oli, että hamppuun en enää koske vesiputkissakaan. Kokeneemmat voinee kommentoida paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Wespa

Aktiivinen jäsen
Itse taas olen vannoutunut hamppu&kitti -käyttäjä, vanhassa vara parempi ja hyvin pitää. :grandpa:

Edit. Paineilmahommat toki erikseen, hampun tiivistävyys kierteessä kun perustuu ainakin osin sen turpoamiseen veden vaikutuksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mislo

Aktiivinen jäsen
Osta tai ainakin kysy, ne mustat osat putkiliikkeestä, euron pari kappale. Juuri myin hyllystä mustan 1" yhdistäjän 2eurolla alv24%, niin tuskin paljoa muualta voittaa, venttiilin hinnoissa voi ollakin hiukan eroa.?

Hamppu ja kitti ehdottomasti. Loctiten 55 tulee käytettyä kun hamppua ja kittiä ei ole saatavilla, hyvää kamaa sekin tosin. :D
 
Viimeksi muokattu:

AKivija

Aktiivinen jäsen
Bauhaussissa oli joskus kiva käydä sovittelemassa mitä osia mihinkin tarvii ja sopii. Sai tarkistettua että on oikeat osat hakusessa ja riittävä määrä.
Siitä olikin sitten helpompi mennä kasan kanssa kassalle kuin täydentää listaa ja ostaa muualta. :)
 

markok

Aktiivinen jäsen
Hamppu ja kitti ehdottomasti. Loctiten 55 tulee käytettyä kun hamppua ja kittiä ei ole saatavilla, hyvää kamaa sekin tosin. :D
Samaa mieltä. Ostin tuota Loctite 55:tä kun oli yksi putkiliitos mihin piti saada ehdottomasti pitävä liitos, kun korjaus jälkikäteen olisi hankalaa. No eihän se pitänyt. Piti purkaa uudelleen ja kasaus hampulla ja kitillä. Jälleen sai pitävän liitoksen kuten aina ennenkin.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Osta tai ainakin kysy, ne mustat osat putkiliikkeestä, euron pari kappale. Juuri myin hyllystä mustan 1" yhdistäjän 2eurolla alv24%, niin tuskin paljoa muualta voittaa, venttiilin hinnoissa voi ollakin hiukan eroa.?

Hamppu ja kitti ehdottomasti. Loctiten 55 tulee käytettyä kun hamppua ja kittiä ei ole saatavilla, hyvää kamaa sekin tosin. :D
Kiitoksia, pitää käydä tänään tsekkaamassa. Jotenkin oletin että Onniselta olisi selvästi halvin, toki Onninen taisi olla joskus oikeasti halpa, ennenkuin siirtyi Keskon omistukseen.

Sitten lisää kysymyksiä:
https://www.puuilo.fi/tamforce-putkikierretyokalusarja-6-os <- tekeekö tuolla riittävästi vai pitäisikö suoraan investoida parempaan tai harkita vuokraamista? Joskus luin että nuo (halpikset) tekisivät liian jyrkällä nousulla kierteen, ettei olisi ihan standardin mukainen.

https://www.puuilo.fi/procat-putkentaivutin-12mm <- tuo varmaan sopii myös puolikovalle kuparille? Ei lue säteestä mitään, mutta silmäarviolta näyttäisi olevan 4x paikkeilla. Ikävä kyllä 18mm kuparille ei näytä löytyvän ja käyttöveden runkoputket ovat 18mm kuparia
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Kun ei tarvinnut koskea varaajan sulkuhanoihin, liitin vilpin sisäyksikön kahdella n 2m kurttuputkella ja väliin e-mittarin anturit.
Helppoa , tavaraa saa saksasta metritavarana liittimineen.
Puuilon edullinen vetelä kuminen putkieriste sopii hyvin eristämiseen ja jos tarvii halkaista tai leikata muotoon , kontaktiliima pitää hyvin, 9mm eriste riittää hyvin alle 40 asteen lämpötiloille

 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Onnisen hinnoista en osaa sanoa, kun eivät näy itselle, niin en sano mitään.

Kysy sieltä putkiliikkeestä käsijenkavehjettä sekä puristuskonetta vuokralle 18mm kuparille ja osta puristusosia, niin saat tehtyä 'helpoiten' tuon 18mm rungon tehtyä, kuterit ovat vaihtoehto kans tai pyydät 18mm pokkaria lainaksi putken taivutukseen.

Jos tuo tamforcen kone olisi edes kohtuullinen tekeen jenkaa niin en pidä pahana ostoksena kyllä, aika edukkaalta vaikuttaa. Eihän ne mustan putken jenkat ikinä 100 ole, mutta olis edes sinnepäin. :D
 

kimmok

Vakionaama
Joo, kartioliittimiä ja sulkuventtiilejä tulee tilattua vähän liikaa, katsoin että 25% koko tilauksen hinnasta menee noihin. Nykyisessä järjestelmässä niissä on säästetty ja sanotaan että käytännössä jokainen muunnostyö vaatii varaajan tyhjennyksen. Sain yhdestä puretusta kohteesta vietyä paisuntasäiliön, niin varaaja tyhjäksi jotta vaihto onnistui. Lisäksi vanha varaaja on hienosti toteutettu, laitettu putket paikoilleen (ilman sulkuja ja kartioliittimiä) ja lopuksi hitsattu ne kiinni varaajaan. Tosi helppo lähteä purkamaan.

Ajattelin Vilpille lisätä sulkujen lisäksi myös tyhjennysventtiilin ja sama homma paisuntasäiliölle. Muuten järjestelmä sellaiseksi että saa käytännössä minkä tahansa osasen suljettua. Kuten patteriverkoston, vesikiertoisen lieden, VILPin, lattialämmityksen, paisuntasäiliön/varoyhteen ja noilla sitten suoraan suljettua koko varaajan.

Sen verran laiskottaa että jätän vanhan varaajan toistaiseksi paikalleen ja laitan sen sarjaan uuden kanssa. Sitten kun inspiraatioata on seuraavan kerran, niin vaihdan kellarista loput tilat vesikiertoiselle lattialämmitykselle (nyt suurimmassa osassa sähköinen, kylppärissä ja saunassa ei ollut lattialämmitystä lainkaan, nyt siellä on vesikiertoinen).

Sitten pieni avautuminen loppuun, viime toukokuussa remontti alkoi, oli taloa ostettaessa tiedossa että kylppäri ja sauna tarvitsee remppaa, sitten kaivettiin savea 50cm pois ja jatkettiin sokkelia. Muualta kellari oli valmiiksi jo kaivettu syvemmälle ja sokkelit jatkettu. Sitten sateella alkaa vettä kertymään kaivettuun tilaa ja selviää että salaojat aivan väärässä paikassa, no salaojaremontti sitten siihen päälle (ja samalla ulkopuolinen lämmöneristys, entinen omistaja tuli tietysti vastaan, mutta jäi maksettavaa itsellekin tuosta). Kaikki suurimmaksi osaksi itse tehden, kaivinkone tosin kävi kaivamassa vierustat auki suurpiirteisesti. Noh nyt projekti alkaa lähenemään loppuaan ja sitten emäntä keksii että yläkerran eteiseen ja vessaan sopisi paremmin laattalattia ja lattialämmitys. Niin monta kertaa käynyt mielessä että joku rivarinpätkä olisi ollut pikkuisen helpompi vaihtoehto. Remontin alkaessa oli vielä 6kk ikäinen muksu kotona, nyt toki hieman vanhempi ja seuraava tulossa ennen kesää. Pihakin on yllättäen kuin pommin jäljiltä ja siihenkin uppoaa rahaa sekä tunteja älytön määrä. Ei sitä kyllä välillä tajuakkaan millaiseen liemeen sitä itsensä saa. Ja kun tietää että sitten on alakerrassa vielä remonttia, onneksi ei mitään kiireellistä. Sitten pitäisi kuulemma terassia laajentaa ja rakentaa isompi katos. Kohta varmaan täytyy keittiökin uusia. Kuinka mieluusti sitä istuisi terasilla grillaten makkaraa ja juoden Sandelsia. Hieman odotan sitä että emäntä lausuu ne kauniit sanat "kaikki on nyt valmista, voit istua sohvalla ja ottaa rennosti".

edit. Lisätään nyt vielä että suurin osa töistä on ollut vielä sellaisia että juuri kun ne on oppinut ja jälki rupeaa olemaan loistavaa, niin hommat on ohi ja aluksi tehdyt pistävät ikävästi silmään.
Monesti vesiimurilla voi varon kautta vetää varaajan alipaineeseen ja teräsputkiliitin+sulku putkeen kun se on poikkastu puukkosahalla.
Niin ei tarvitse tyhjentää niitä varaajia. Joskus voi käyttää myös sopivaa puutappia jos haluaa viilata purseet pois. Konsteja on monia. Tosin aika harva putkimies jaksaa kikkailla ne laskee helposti vedet varaajasta. Koska se antaa vapauden purkaa kaikki kerralla.
 

iqo

Vakionaama
Käyttääkö putkimiehet enää jäädyttämistä, jos pitää putki katkaista, eikä sulkuja ole sopivasti? Tuohon on joku työkalu olemassa ja vaikuttaa fiksulta keksinnöltä. Ei vain diy-henkilöä auta, jos ei saa tuollaista värkkiä käsiinsä.
 
Back
Ylös Bottom