Perussähkötyökysymyksiä

pelzi_

Vakionaama
Ja 8-napaisia kytkimiä kyllä on, mutta tuossa tapauksessa kaksi nelinapaista selvästi merkittynä voi löytyä helpommin ja halvemmalla.

Toki kolmannenkin yksivaiheisen syötön voisi laittaa että ohjaus ei riipu kompurasta eikä vastuksista. Vaikeaksi menee.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Joo oishan se kovin mukavaa, ettei talo pakastu, jos kompura tai vastus polttaa sulakkeen. En tiedä tuleeko tuo koskaan vastuksia edes käyttämään kompuran toimiessa. Tehoa riittää ja keruu pitäisi pysyä reilusti plussalla.

Miten todennäköistä sitten on, että kompura tai vastukset polttaa sulakkeen? Tuohan on invertteri eli luulisi kompurarikon jäävän sisäiseksi ongelmaksi eli TAMU katkaisee kompuralta sähköt eikä polta sulaketta.

Polttaako vastusrikkokaan noissa sulakkeita eli onko joku sisäinen suojaus? Vastukset näytti olevan Lovalin eli suomalaiset.

Vikavirta varmaankin laukoo herkemmin, jos sellainen tulee.

Kaksi turvakytkintä kuulostaa jo typerältä kolmesta puhumattakaan.

Tai kai tuon niinkin voisi tehdä, että jättää vastuksilta yhden vaiheen pois ja tyytyy 6 kW vastustehoon. Eli pyhittää tuon ohjaukselle.
 

siwer

Vakionaama
Vaikka invertteri ei itsessään anna kompuran ottaa ylivirtaa, sulake menee kyllä jos invertterikortti hajoaa (puolijohteet palaa aina oikosulkuun), ja onhan noita muitakin oikosulkupaikkoja laitteet täynnä. Teoriassa myös sopivanlainen kompressorivika voi polttaa sen invertterikortin, inverttereitä ei lähtökohtaisesti suojata lähdön (moottorin) täyttä oikosulkua vastaan mutta joku hyvin suunniteltu sen voi tietysti silti kestää.

Ei ehjä kone tietenkään polta sulakkeita mutta etenkin jos joskus ollaan kotoa pidempiä aikoja talvella pois, pitäisin huolta siitä että ainakin jonkunkokoinen varavastus on eri vikavirtasuojan (tai ilman vikavirtasuojaa) ja eri sulakkeen takana. Itse laitoin kolmisen kilowattia ihan mekaanisen termostaatin taakse (+25 ettei normaalisti mene koskaan päälle) ettei single-point-of-failure-ohjausyksikön vika kylmennä varavastuksiakin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ei ne vastukset juuri lohduta, jos ohjausyksikkö ei niitä päälle laita eikä kiertopumppu vettä kierrätä.

IV-koneessa on melkein 2 kW vastuksia, joten se pitänee aika pitkään kämpän plussalla, jos lämmönjako on poissa pelistä.

Voihan tuonne laittaa muutaman irtopatterin varmistukseksi, jos lähtee lomalle.
 

roots

Hyperaktiivi
Joo oishan se kovin mukavaa, ettei talo pakastu, jos kompura tai vastus polttaa sulakkeen. En tiedä tuleeko tuo koskaan vastuksia edes käyttämään kompuran toimiessa. Tehoa riittää ja keruu pitäisi pysyä reilusti plussalla.

Miten todennäköistä sitten on, että kompura tai vastukset polttaa sulakkeen? Tuohan on invertteri eli luulisi kompurarikon jäävän sisäiseksi ongelmaksi eli TAMU katkaisee kompuralta sähköt eikä polta sulaketta.

Polttaako vastusrikkokaan noissa sulakkeita eli onko joku sisäinen suojaus? Vastukset näytti olevan Lovalin eli suomalaiset.

Vikavirta varmaankin laukoo herkemmin, jos sellainen tulee.

Kaksi turvakytkintä kuulostaa jo typerältä kolmesta puhumattakaan.

Tai kai tuon niinkin voisi tehdä, että jättää vastuksilta yhden vaiheen pois ja tyytyy 6 kW vastustehoon. Eli pyhittää tuon ohjaukselle.
Periaatteessa ei tarviis vastuksia kytkeä, mutta jos kumminkin joku fatal vika kompurapuolelle niin on se mukava että vastukset hoitaa kun tammikuussa makoilee kuukauden Thaikkulandiassa... ;)

Eihän ne sulakkeet koskaan pala......periaatteessa.

Onko tuo Loval tehnyt koko putkilämmitin hässäkän vai?
Entä muuten näkeekö kenen väkästys on se LV varaaja?

Kaksi turvakykintä on semmonen parinkympin 'typeryys' eli ei kovin typerää eli ei kovin kummallista.

Vastksilla ei ole kuin ylilämpösuoja FE eikä muillakaan mitään sulakkeita:
Mahtaako saada asetuksista rajoitettua esim 6kW:iin?
1633671467202-png.73506
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Vaikka puoleen lämmitystarpeeseen mitoitetut sähköpatterit ympäri kämppää termostaatit vaikka +15:een säädettynä tietysti aivan ylivoimainen kun kattavat kaikki varsinaisen lämmitysjärjestelmän viat kiertopumppu mukaanlukien, jäljelle jää vain pitkät sähkökatkot. Pääsulakkeitakaan harvoin menee enemmän kuin yhdestä vaiheesta, joten nuo kannattaa sirotella eri vaiheisiin.

Toisaalta ainakin mulla vähäsen vapaakiertää, joskaan ei perimmäiseen nurkkaan, vaikka kiertopumppu menisi pimeäksi, eli on ne varavastukset kiva juttu joka tapauksessa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Loval siinä putkilämmittimessä lukee.

Ilmeisesti se 1V ohjauselektroniikkaa hoitaa lämmönjaon kiertovesipumpun, kompuran komentamisen ja vastusten kontaktorit. Ilman sitä ei ole siis mitään. Eli tuo on se ensisijaisesti suojattava.

Kompuralla ei tee mitään, jos porakaivopumppu ei toimi.

Vastuksia on kolme jokaiselle oma vaihe. Ei kai niistä voi palaa kuin yksi kerralla?

Polttaako kompurayksikön vika sitten kaikki kolme?

Jos ei, olisiko kuitenkin fiksuinta tuoda yhteinen 25 A kompuralle + vastuksille ja erillinen 1V ohjaukselle? Jos yhdestä 25 A vaiheesta palaa sulake jää vielä 6 kW vastukset + ohjaus, mikä riittää normaaliin sisälämpöön jonnekin -15 C saakka (ilman autotallia, joka ehkä joskus tulee).
 

siwer

Vakionaama
Kolmivaiheinvertterin vika voi polttaa kaikki kolme sulaketta, mutta en tiedä onko se kauhean todennäköistä. Luultavammin menee kaksi kun invertteri itsessään ottaa vaan vaiheet sisään ja virralta katoaa polku jo kahden palamisen jälkeen, ja sulakkeet on käytännössä aina hieman eri nopeudella toimivia. Johdonsuojat sitten laukaisivat luultavasti kaikki kerralla.

Jos selektiivisyys on kunnossa niin vastukset olisi syytä ottaa eri sulakkeilta kuin kompura.

Jos huolettaa niin helpompaa kuin analysoida noita todennäköisyyksiä ja vikapolkuja, on laittaa se mekaaninen termostaatti ohjaamaan vähintään kahta vastusta eri vaiheista kokonaan eri sulakkeiden takaa.

Mielestäni samojen sulakkeiden jako kompuran ja varavastusten kanssa on säästämistä väärästä paikasta. Niitä kutsutaan ihan syystä varavastuksiksi. Etenkin MLP:ssä ne on vikoja varten, ja viat voi joskus poltella sulakkeita.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mahtaako saada asetuksista rajoitettua esim 6kW:iin?
Varmasti saa. Siksihän tuossa on kontaktorit erikseen 3 ja 6 kW. Ei kai sitä 3 tai 6 kW optiota ole tarkoitus tehdä jättämällä vaiheita pois. Tuolla on siis ilmeisesti 3x1 kW ja 3x2kW 230 V vastukset vaiheesta nollaan. Eli yhden vaiheen sulakkeen palaessa jää 2/3 valitusta tehosta jäljelle.
 

roots

Hyperaktiivi
Varmasti saa. Siksihän tuossa on kontaktorit erikseen 3 ja 6 kW. Ei kai sitä 3 tai 6 kW optiota ole tarkoitus tehdä jättämällä vaiheita pois. Tuolla on siis ilmeisesti 3x1 kW ja 3x2kW 230 V vastukset vaiheesta nollaan. Eli yhden vaiheen sulakkeen palaessa jää 2/3 valitusta tehosta jäljelle.
Ei ne lisälämmön asetuksien takia ole ne kontaktorit, ne on tehonsäätelyä varten nuo 3+6kW kontaktoriportaat...3/6/9kW...
Äkkiseltään manuaalista en havainnut valintaa lisälämpötehoille, mutta pakkohan se on olla kun annetaan sulakevaihtoehtoja...voi olla vanhat manuskatkin kyllä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ei ne lisälämmön asetuksien takia ole ne kontaktorit, ne on tehonsäätelyä varten nuo 3+6kW kontaktoriportaat...3/6/9kW...
No joo, mutta samat portaat on sulakevalinnoissa eli laitteelle jossain varmasti kerrotaan sulakekoko tai estetään sen potentiaalisesti ylittävät vastustehot. Fiksuintahan tuossa olisi kertoa sulakekoko, jolloin 16 A sulakkeillakin saisi täydet 9 kW, jos kompura ei ole käytössä syystä tai toisesta.

No jokunen päivä menee vielä, ennen kuin tuon lyön tulille ja itse sitten näen. Saa nähdä maltanko odottaa sähkömiestä vai teenkö väliaikaisen kytkennän vanhoilla johdoilla.

Muistutetaan nyt vielä, että sähkömiestä kaipailen, jos foorumilta löytyy!
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
Harmillista olisi jos yhden vastuksen tai vaiheen vika pimentää koko laitteiston mutta jos antaisi MLP.n sisäisen kytkennän olla noin mutta syöttöön jokaiselle vaiheelle oma yksivaiheinen vikavirtasuoja yhden vaiheen laukeaminen jättäisi vielä kaksi kolmesta vaiheesta joista säkällä myös se ohjausjännite vikavirtasuojaus olisi kuitenkin se ykkösasia tässä.
 

roots

Hyperaktiivi
Saattaa tuossa olla vaihevahtikin tamun kautta toteutettuna...en tiiä
Ei ne lisälämmön asetuksien takia ole ne kontaktorit, ne on tehonsäätelyä varten nuo 3+6kW kontaktoriportaat...3/6/9kW...
Äkkiseltään manuaalista en havainnut valintaa lisälämpötehoille, mutta pakkohan se on olla kun annetaan sulakevaihtoehtoja...voi olla vanhat manuskatkin kyllä.
Oliskohan ne tuolla ne asetukset, onkohan tuosta joku erillinen manuaali:
1633855034300.png
 

pelzi_

Vakionaama
3-vaihekuormia, ja yksivaiheisia yhteisellä nollalla, ei voi suojata yksivaiheisilla vikavirtasuojilla jos haluaa että ne pysyy päällä.

Jos kämpässä ei putket jäädy vaikka pumppu pysähtyisi niin ehkä se yksi syöttö on ihan ok. Jos joku osa mlp:stä alkaa vuotaa, voihan sen sitten riviliittimeltä irrottaa.

Jos haluaa hienostella, niin tietysti vastusten ohjauksiin voi laittaa 1-vaiheiset kytkimet ja kompuralle menevään 3-vaiheisen, niin viallisen osan erotus on vielä helpompaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jos kämpässä ei putket jäädy vaikka pumppu pysähtyisi niin ehkä se yksi syöttö on ihan ok.
Kyllähän ne jäätyy, jos ei mitään tee. Tuskin kovin nopeasti, kun tuossa kuitenkin on ulko- ja väliseinät Siporexia tai kahia. Kai siinä pahimmilla pakkasillakin menee muutama vrk, varsinkin LTO:n vastuksilla.
3-vaihekuormia, ja yksivaiheisia yhteisellä nollalla, ei voi suojata yksivaiheisilla vikavirtasuojilla jos haluaa että ne pysyy päällä.
Miten tärkeä tuo vikavirtasuojaus on MLP:lle? Se siis tuo väkisin mukanaan, että kaikki vaiheet menetetään kerralla. Perinteisillä sulakkeilla ei ole tuollaista ongelmaa. Onko automaattisulakkeilla ilman vikavirtasuojaa?
 

pelzi_

Vakionaama
Vikavirtasuojausta ei vaadita eikä kannata laittaa ellei tuo uima-altaan läheisyys siihen pakota, siitä on käytännössä vain riesaa ja kuluja. Ainoa hyöty on mahd. hengenpelastus jos sitä mlp:tä sorkkii katkaisematta sähköjä, mutta tämä riski normaalisti hyväksytään, niin ei vaan kannata tehdä.

Jos asentaja suostuu niin kytkemään, 25A posliinit on tuohon oikein hyvä lähtö, koska johdonsuoja 3-vaihekuormalle pitäisi olla myös kaikki 3 vaihetta yhdessä katkaiseva malli vaikka ei olisikaan vikavirtasuoja, kun sulakkeet taas laukeaa erikseen vaihe kerrallaan.

Pistorasioissa yms. vikavirtasuojaus on sitten tarpeen, koska kädessä pidettävät ei-maadoitetut laitteet, varsinkin uima-altaalla, sisältää ihan todellisia vaaroja varsinkin jos lapsia on mukana kuvioissa. MLP:stä on aika mahdoton saada sähköiskua jos kansi pysyy kiinni.
 

mobbe

Aktiivinen jäsen
3-vaihekuormia, ja yksivaiheisia yhteisellä nollalla, ei voi suojata yksivaiheisilla vikavirtasuojilla jos haluaa että ne pysyy päällä.

Jos kämpässä ei putket jäädy vaikka pumppu pysähtyisi niin ehkä se yksi syöttö on ihan ok. Jos joku osa mlp:stä alkaa vuotaa, voihan sen sitten riviliittimeltä irrottaa.

Jos haluaa hienostella, niin tietysti vastusten ohjauksiin voi laittaa 1-vaiheiset kytkimet ja kompuralle menevään 3-vaiheisen, niin viallisen osan erotus on vielä helpompaa.
Juu niinpäs on.
 

siwer

Vakionaama
Jos toi olis mun rojekti niin ottaisin vaan sieltä mageen isolta ja hienolta isältä pojalle -pääkeskukselta syötön kompressoriosiolle ja toisen syötön vastuksille, ilman alakeskuksia ja ilman vikavirtasuojia kun ei niitä noille kiinteille laitteille tarvitse laittaa. Jos kerta tilakin oli kortilla. Vaatiiko laki edes turvakytkimiä. No ne ei ole isoja eikä kalliita ja toimii samalla liitosjohdon jatkeena jos siinä koneessa joku kumikaapeli valmiiksi on.
 

pelzi_

Vakionaama
Huoltokytkin vaaditaan "ilmastointilaitteille" joka tarkoittaa käytännössä puhaltimia joita joku nuohooja puhdistaa. Tästä se on sitten väännetty koskemaan ilppejä ja kukaan ei ole uskaltanut vastaan sanoa.

Huoltokytkimeksi kelpaa vaikka valokatkaisija, jos se katkaisee nollan ja vaiheet ja siinä on se vaadittu 2mm tjsp. erotusväli. Tästä on täällä foorumillakin joskus riidelty.

MLP:tä en näe että sääntö koskisi.

Lukittavaa turvakytkintä vaaditaan sitten roskapuristimissa yms. mekaanisesti vaarallisissa laitteissa mutta käytännössä se kytkin on kätevä olemassa ja kannattaa laittaa vaikka ei ole pakko ja turvakytkin on tilavampi johdottaa kuin valokytkin.
 

roots

Hyperaktiivi
Omassa kotona on kaikki vikavirtojen takana, periaatteella vähintään palosuoja eli 300mA vikavirralla ja pistorasiat 30mA.
Pakollistahan tuo ei ole, muutakuin pistorasiat.

Eikös @jmaja remontti ole jo sitä luokkaa että ei voi laskea olevan 'vanhaa' vai voiko, kait osa tiloista tietty voi olla ettei sähköihin kosketa millään lailla?
 

roots

Hyperaktiivi
Tästä se on sitten väännetty koskemaan ilppejä ja kukaan ei ole uskaltanut vastaan sanoa.

Huoltokytkimeksi kelpaa vaikka valokatkaisija, jos se katkaisee nollan ja vaiheet ja siinä on se vaadittu 2mm tjsp. erotusväli. Tästä on täällä foorumillakin joskus riidelty.
Täällä ainakin ILP-miehet turvakytkimellä EI katsonu nollaa, pelkkä vaihe poikki...
Onkos tästä väännetty täällä foorumilla jossain?
 

pelzi_

Vakionaama
Nähdäkseni MLP ei ole vanha ja uusi johto vedetään keskukselta, lisäksi märkiä ja uima-allastiloja koskee muutenkin tiukemmat määräykset vikavirtasuojauksesta myös vanhoja muutettaessa. Eli vvsk:n tarve riippuu asentajan moraalista ja uima-allassäännöistä. Ainahan voi väittää että siinä on ollut altaan sähkökattila ja tilalle laitettu mlp. Onpa näitä tehty jopa käyttämällä tahallaan vanhan väristä johtoa ettei vakuutustarkastajakaan voi nillittää. Mutta riippuu asentajasta mitä suostuu tekemään.
 

pelzi_

Vakionaama
Täällä ainakin ILP-miehet turvakytkimellä EI katsonu nollaa, pelkkä vaihe poikki...
Onkos tästä väännetty täällä foorumilla jossain?
Muistaakseni on ja suomi24:llä ainakin on paruttu että tuli valokytkin turvakytkimen sijaan, mutta ei siinä ole reklamaatioon mahdollisuutta, koska ko. kytkin oli nimenomaan huoltokytkimen määritelmän täyttävä 2-napainen. Esim tämä
https://www.clasohlson.com/fi/2-napainen-kierrettävä-virtakytkin-IP54/p/Pr364831000 ei ole turvakytkin koska se ei ole lukittava mutta käy silti huoltokytkimeksi.

Narinat aiheutui tämän tyyppisestä kytkimestä joka on myös sallittu: https://www.clasohlson.com/fi/Virtakytkin-2-napainen,-Cotech/p/Pr367137000

Kytkin joka ei katkaise nollaa on sen sijaan nähdäkseni sääntöjenvastainen vaikka Suomessa se ei olekaan mikään varsinainen ongelma maadoitusjärjestelmä huomioiden.
 

roots

Hyperaktiivi

repomies

Hyperaktiivi
Nämä on näitä lillukanvarsijuttuja. Tuo turvakytkintouhu on justiinsa sitä minun mielestäni. Sulake (tai toisinaan töpseli) on sitä varten, jos pelottaa, ja sen sulakkeen voi aina lukita ala-asentoon tai pistää taskuun posliinin tapauksessa. Semmoista äärimmäisen harvinaista casea varten, että konetta pitäisi huoltaa ilman että pääsee sisälle, tehdään sitten niin että konetta ei vaan huolleta silloin, kun ei pääse sisälle. Sen asian kanssa pystyy aika hyvin elämään.

Maalämmön tapauksessa pumppu lienee keskimäärin aika usein sisällä, joten tämä "haluan huoltaa konetta pääsemättä sisään" on jokseenkin turha argumentti.

Omassa maalämpökoneessa ei ole sen enempää turvakytkintä kuin vikavirtasuojaakaan. Jälkimmäinen siksi, että pidän riskiä vikurin liian herkästä toiminnasta huomattavasti suurempana kuin sitä, että se pelastaisi henkiä. Ilpeillä on vikurit, koska ovat pistorasioilla, ja koska ne eivät ole missään määrin kriittisiä koneita lämmityksen kannalta.

Turvakytkimen sijasta maalämpökoneen vieressä olevasta RK:sta voi kiskaista pääkytkimen alas. Ilmanvaihto pyssää samalla kertaa, koska se on samassa keskuksessa. Jos se häiritsee, voi pudotella ne maalämmön sulakkeet alas yksi kerrallaan, ja nostaa pääkytkimen.
 

pelzi_

Vakionaama
Niin, no jos samassa ryhmässä on muutakin, alkaa se kytkin olla tarpeen. Ja pistorasia ja töpseli tietysti toimii erottimena, ei siihen toista enää tarvita, mutta kukaan ei ulos halua laittaa pistorasioita vvsk-pakon takia.
 

repomies

Hyperaktiivi
Moniko laittaa maalämmön samaan ryhmään jonkin muun kanssa? Siitä kunniamaininta, jos on noin vedelty.

ILPit nyt on monesti tietty. Mutta ne nyt toisaalta olisi aika mukavat loppupeleissä pistorasioilla. Saa etäohjauksen, energiamittarin, ja reaaliaikaisen teho-, jännite- ja virtatiedon 15 eurolla sitten, toimii -30C asti, sopii ulkokäyttöön.

Minulla on pöndellä about kaikki ryhmät vikavirtasuojan takana. Siltä se ainakin näytti kun sähkökaapin sisuksia vilkaisin. Yllättävää kyllä, ongelmia ei ole jääkaappien ja pakastinten kanssa tullut. Kaiken muun osalta sitten se nyt on oikeastaan parempi noin, kun mökki ei ole talvikäytössä eikä jäätyminen haittaa. Tilanteet vaihtelevat, on paikkoja missä vvsk on vaan parempi "kaikkialla" ja sitten on paikkoja missä ei ole. Oma talo on tämmöinen että vvsk on rajattu kylmälaitteiden ja lämmityksen ulkopuolelle.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Eihän tuolla sähköt mene alkuunkaan kokonaan uusiksi, joten varmasti kelpaa vanhan korjauksen/lisäyksen normit.

Miksei sähkäri kelpuuttaisi posliinisulakkeita, jos vikavirtaa ei vaadita?

LTO:ssa näyttää olevan suko kiinni, joten sille vikavirtsuojattu pistorasia. Kai se irti vedettävä suku kelpaa huoltokatkaisijaksi?
 

pelzi_

Vakionaama
Kyllä posliineja laitetaan lämmityslaitteille uusiinkin keskuksiin, paikoissa missä ei vaadita vvsk:ta. Kyse on nyt vaan siitä uima-altaasta.

Pistorasia kelpaa kyllä katkaisijaksi, mutta vaatii sen vvsk:n. Ottamalla töpseli pois ja asentamalla kiinteästi sitäkin voi syöttää posliinista jos ei ole uima-altaan lähellä, mutta usein se töpseli jätetään että koneen voi vaihtaa ilman sähköasentajaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Välistä vikavirtasuojat hajoavat sillä tavoin, että katkaisevat virrat suotta. Tuo voi olla yleisempää, kuin todellista vaaraa aiheuttavan vian esiintyminen ja joidenkin laitteiden turha pysähtyminen on todellinen harmi. On myös tilanteita, joista seuraava vaara on vähäinen, vaikka vuotovirtaa olisikin (esimerkiksi kuluneelta kesältä itselle sattunut tapaus, missä muurahaiset olivat täyttäneet jatkojohdon pistorasian niin perusteellisesti, että vikavirtasuoja laukesi kostealla säällä; tuosta oli harmia lähinnä pysähtyneen samasta ryhmästä käyttövoimansa saaneen laitteen pysähdyttyä, mutta po. vapaan pistorasian kärähtäminenkin avoliekillä olisi ollut aika harmiton tapaus).

Itse suhtautuisin välistä tiettyjen laitteiden sähkönsyötön vikaantumismahdollisuuteen huojentuneemmin niin, että virran katkaisun sijaan vaikkapa runkoon tuleva jännite tai vikavirta käynnistäisi hälyttimen ja vilkkuvalon laukaistun palosuojakaasupanoksen tapaan. Toki tuokin voi vikaantua kuten vikavirtasuojien suojaominaisuuskin. Vähän sama juttu kuin, että palovarotin voi käytännössä olla vähintään yhtä hyvä henkilösuoja kuin puukerrostalon sprinklerit, jotka potentiaaliset kastelevat ja homehduttavat rakennuksen joskus turhaan purkukuntoon (vaikkakin olisi mielestäni ollut parempi jättää talo rakentamatta kokonaan).

Lapsiin kohdistuva vaara edellyttää tietenkin muitakin toimia, mutta itse suhtaudun aina epäillen sähkölaitteisiin lähestyessäni niitä vaarallisina pitämissäni oloissa, eli täytyy olla ensin kosketuskynä tai mittari lähellä ennen kuin uskaltaa varovasti hipaista niin, ettei virta pääse täydellä voimallaan vaikuttamaan. Toki vikavirtasuojaus on peruspistorasioissa hyvä asia, koska kotiin myydään niin paljon ns. kiinankuraa, joissa piilee vaarallisen yllätyksen mahdollisuus melkein joka käänteessä. Kansan valistaminen vaaroista ja järkevän varovaisuuden iskostaminen voisi johtaa parempaan tulokseen kuin lähteä siitä, että automaation on suojattava vaaroilta myös ns. uusavuttomat ihmiset, joiden kyky ymmärtää ja välttää ilmeisiä vaaratilanteita oletetaan tyypillistä apinaa heikommaksi ja siksi tarvitaan insinöörin miettimää ja komitean hyväksi päättämää "idioottivarmaa tekoälyä" valvojaksi ja varmistajaksi.
 

pelzi_

Vakionaama
Kaikki hajoaa joskus, mutta eipä mulla ole ollut mitään ongelmaa vikavirtasuojata kaikki mitä uusimmassa standardissa vaaditaan, ja enemmänkin, eli valot ja pistorasiat ja lattialämmitys sun muut. Nämä kaikki yksivaiheisilla suojilla per ryhmä.

Mitä jätän toistaiseksi suojaamatta on vanhat jääkaapit ja pakastimet, sähköpatterit (3-vaiheryhmässä ja ilpit samassa) koska on liikaa tavaraa yhdessä ryhmässä, lämminvesivaraaja, kiuas jne. sekä tiskikone koska se on vanhassa asennuksessa samassa putkessa kuin jääkaappi, saman putken varrella olevat keittiötasojen pistorasiat olen suojannut vetämällä sinne kevin ja toisen nollan.

Ulkovalot, kaivopumput yms. aion suojata. Mieluummin näen että niissä on vikaa ennemmin kuin myöhemmin.
 

siwer

Vakionaama
Kyllähän tuota "sähkö on vaarallista" -valistusta on vuosikymmenet tyrkytetty. Ei siitä tavallinen tallaaja ole saanut mitään oikeasti irti muuta kuin vaan pelätä ja arkailla samaan tapaan kuin suojatietäkään ei uskalla vanhempi väki ylittää katsomatta ensin ainakin viisi kertaa vuorotellen oikealle ja vasemmalle ja vielä kerran oikealle, kun tämä on koulussa iskostettu päähän. Tosiasiassa ihmiset sitten käyttävät niitä sähkölaitteita ja ei sitä voi koko ajan ajatella että hmm, nyt olen paljain jaloin betonilla, mitä jos jossain on asennusvirhe, laittaisinko tämän pesukoneen päälle klapin avulla?

VVSK on parhaita juttuja mitä on tapahtunut, olisi saanut tulla aikaisemmin ja olisi saanut tulla suurempi lukumäärä pienemmällä granulariteetilla. Jenkkisysteemissä on tsiljoona erillistä jotka sammuttaa vain muutaman rasian ja 6mA laukaisuvirralla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jos nyt miettii, mitkä kodin sähkölaitteet ovat joko ikävien tapausten tai potentiaalinsa takia vaarallisia, niin jääkaapit, pakastimet, sähköpatterit, vedenvaraajat, kiukaat, tiskikoneet ainakin. Toki valaisimet voivat periaatteessa olla etenkin väärin kytkettyinä (vaihe normaalilampun kierreosassa ja kaikki halogieeniputkien ja ehkä ainakin osa loistelamppuja käyttävistä kalusteista), kun lamppua vaihdettaessa voidaan tarvita rappusia. Toisaalta nykyvalaisimista suuri osa on sellaisia, että lamppua ei edes voi vaihtaa ("kiinankama"-riski tietenkin on pidettävä mielessä) ja periaatteessa tarvitaan sähkömiestä, ellei ole riittävää osaamista (kattolampun asentamiseen joko sokeripalalla vanhassa rakennuksessa tai mieluummin nykypistorasioilla).
 

kotte

Hyperaktiivi
Kyllähän tuota "sähkö on vaarallista" -valistusta on vuosikymmenet tyrkytetty. Ei siitä tavallinen tallaaja ole saanut mitään oikeasti irti muuta kuin vaan pelätä ja arkailla samaan tapaan kuin suojatietäkään ei uskalla vanhempi väki ylittää katsomatta ensin ainakin viisi kertaa vuorotellen oikealle ja vasemmalle ja vielä kerran oikealle, kun tämä on koulussa iskostettu päähän. Tosiasiassa ihmiset sitten käyttävät niitä sähkölaitteita ja ei sitä voi koko ajan ajatella että hmm, nyt olen paljain jaloin betonilla, mitä jos jossain on asennusvirhe, laittaisinko tämän pesukoneen päälle klapin avulla?
Nimenomaan on tyrkytetty pelottelua, mutta ei asiallista suhtaumista potentiaalisiinvaaroihin ja niiltä suojautumiseen.

Itse en koske paljain jaloin märällä betonilla seisten pesukoneeseen, ellen näe, että se on varmasti irti verkosta, enkä vedä irti pistorasiaa tuossa tilanteessa ilman lisäsuojausta (esim. tiivis muovi- tai kumikalvo väliin) tai erityistä varmistumista pistokkeen eheydestä, aivan riippumatta siitä, tiedänkö tuossa olevan vähintään yhden vikavirtasuojan ketjussa vai enkö.
 

pelzi_

Vakionaama
Kädessä pidettävät laitteet on se ykkösvaara, ja valaisinten vikavirtasuojaus on perustelumuistiossa perusteltu sillä että niitä kuitenkin itseasennetaan. Ulkovalaisinta tikkailla sorkkiessakin on melkoisia riskejä.

Maadoitettu, kiinteä ja ei kädessä pidettävä laite on sitten riskiltään todella matala. Lähinnä vaiheeseen nollaus siinä huolettaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kädessä pidettävät laitteet on se ykkösvaara, ja valaisinten vikavirtasuojaus on perustelumuistiossa perusteltu sillä että niitä kuitenkin itseasennetaan. Ulkovalaisinta tikkailla sorkkiessakin on melkoisia riskejä.

Maadoitettu, kiinteä ja ei kädessä pidettävä laite on sitten riskiltään todella matala. Lähinnä vaiheeseen nollaus siinä huolettaa.
Ulkovalaisimesta olen täysin samaa mieltä (mutta toki vaikkapa sellaisen led-ulkovalaisimen asentaminen tai poistaminen, johon ei voi lanmppua vaihtaa niin, että vaiheeseen on jätetty jännite on ajatuksena aika paljon hurjempi kuin tehdä asennuksia jänniteisessä sähkökeskuksessa).

Työkalut todellakin ovat vaara. Omasta mielestäni näitä kannattaisi käyttää käyttää paikallisesta TEN-IT-piensolusta (aggregaatti, invertterivirtalähde tai suojamuuntaja), joka turvaa vikavirtasuojiakin paremmin. Paremman puutteessa tietenkin vikavirtasuoja tai useampi ketjussa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tavaan nyt tuota ProControl 800 asennusohjetta ruotsiksi (suomeksi surkea käännös). Tuota en ole netistä löytänyt millään kielellä.

Siinä voi asettaa sulakekoon, mutta vain jos tehovahti on asennettu. Sisäinen vai sähkötauluun tuleva? Ei jälkimmäistä tullut mukana.

Sitten vastustehonrajoituksen voi säätää 1-6 kW alueelle (10 eri asetusta) ja valita ajetaanko 3:lla vai neljällä pykälällä. Ei kai fyysisesti ole mahdollista kuin 3, 6 ja 9 kW vastusteho. Onko noi muut arvot sitten vain muille laitteille?

Vastusten maksimitehon voi asettaa erikseen kompuran käydessä, ilman kompuraa ja käyttöveden tekoon.

Lisäksi voi sallia/estää vastukset useilla eri tavoilla.
 
Ylös Bottom