Perussähkötyökysymyksiä

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Jos kahta himmennintä ohjattaisiin samoilla painonapeilla niin luultavasti ne menisivät eri synkkaan. TS nappia painettaessa toinen alkaa himmenemään ja toinen kirkastumaan tai kirkkaus on eri vaiheessa. Miksi yksi himmennin per valaisinryhmä ei käy?

Tuon himmentimen loogisin paikka lienee katossa oleva jakorasia. Sinne tulee valmiiksi napeilta johdot, nolla ja lähtee lampuille johdot.
Itse laitoin myös pesuhuoneeseen himmentimen ja kattoon ei tullut jakorasiaa niin laitoikin sitten tuon napin takana olevaan kojerasiaan. Se mahtui sinne vaikka samassa on tuplakytkin joista toisesta menee saunan valot päälle.
Tietty yksi himmennin per valaisinryhmä käy, sehän olisi taloudellisin ja varmuudella parhaiten tahdissa toimisi ratkaisu. Täytyy vaan raivata tilaa syventämällä rasiaa kahiseinään, tuota tietysti välttäisin. Vanha rasia on äkkiseltään tönärillä mitaten vain noin 11-12 milliä jussin vaatimaa tilaa syvempi, lisäksi olohuone/portaat katkaisija on sama kaksiosainen eli sinne pitäisi mahtua kaksi himmennintä. Olkkarin katon rasiaan ei mahdu mitään ja portaissa ei ole edes rasiaa. Syöttö tulee alakerran katkaisijan rasiasta joka on myös mallia ”ei syvä”. Eli tuokin syväksi tai yläpää niin syväksi että kaksi himmennintä mahtuu, 50mm koroke varmaan riittäisi kahdelle, ei tarvitsisi kun yksi reikä syventää. Keittiössä mahtuisi kattoon, käytävässä ei mutta valaisin on rasian päällä joten siinä voisi laittaa himmentimen valaisimeen.

Eihän tässä enää oikeastaan ole ongelmaa, hyviä ratkaisuja alkaa olemaan jo useampiakin, nyt vain valitsee sopivan ja pistää hösseliksi. Tosin lampun kannat tullanee vasta parin viikon päästä joten kiirettä ei ole. Itse en todellakaan tee mitään kytkentöjä mutta usein nämä minun projektit täytyy pohjustaa kunnolla jotta saa mitä haluaa, tai mitä vaimo haluaa.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Meillä on läsnäolotunnistimet vessoissa. Omasta mielestä nuo on loistavat eikä koskaan tarvi rämplätä nappeja eikä myöskään valot unohdu päälle.
Tuo Johdoton niminen johdoton tunnistin on nimenomaan liiketunnistin ja se sammuu kesken sontimisenkin tai hammaspesun jos sattuu olemaan sopivasta toisen jälkeen menemään. Maksimiaika tuossa on säädettävä mutta se on kovin lyhyt.
Aluksi tunnistin oli pesuhuoneessa ja saunassakin mutta ne oli pakko ottaa pois kun sammuilivat kesken ja sitten piti heilua kun tuulimylly jotta syttyi uudestaan.
Läsnäolotunnistin olisi paljon parempi, on minulla yksi semmoinenkin käytössä mutta se on johdollinen.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Meillä Exxact-sarjaa kaikki katkaisijat, Jussinakin löytyy:


Ainoa "hankaluus" noissa paristottomissa on, että niitä joutuu painamaan jotta naksahtaa ja tuottaa tarvittavan energian signaalin lähetykseen. Tuon huomaa kun vieraat yrittää laittaa vaikka vessaan valon päälle, tottuneet kevyisii keinukytkimiin eivätkä uskalla "komentaa" katkaisijaa tarpeeksi lujaa. Parhaimmat menneet sitten ilman valoa vessaan :D Tuohon kyllä itse oppii nopeasti, jopa taaperot.

Ja parastahan noissa on nimenomaan, että niitä saa lätkiä mihin haluaa ja mitä vaan valaisimia ohjaamaan. Meilläkin "masterkytkimet" ylä- ja alakertoihin sekä koko talon pimennykseen. Lisäksi mobiilisti appilla ohjaus jolla saa myös valoryhmiä sekä ajastuksia ja himmennyksiä tehtyä vaikka etänä.
Toimiiko noissa tuo himmennys jotakuinkin jämptisti ja katu-uskottavasti vai joutuuko temppuilemaan?
Onko käytön logiikka sama kun tuolla ylemmässä olevassa fraatin linkkaamassa videossa johdollisesta mallista?
 

Lappanen

Vakionaama
Ei ole paljoa tarvinnut vielä käyttää himmennyksiä, vaikka niitä useampi onkin käytössä (valaisimet niissä kohteissa jo valmiiksi lämpimän värisiä). Mutta ihan vaan ylös naksuttelemalla kirkastuu ja alas naksuttelemalla himmenee. Jää siihen tilaan mihin se on viimeksi naksuteltu ja yhdellä naksautuksella sitten syttyy/sammuu. Ihan loogisesti toimii kyllä. Erona fraatin linkkaamaan videoon, että tosiaan pitää naksutella menemään kun se langaton signaali ei muuten synny, ei siis tapahdu mitään kytkintä pohjassa pitämällä, eli siinä mielessä kömpelömpi ohjaus langattomissa.
 

pelzi_

Vakionaama
Tuo Johdoton niminen johdoton tunnistin on nimenomaan liiketunnistin ja se sammuu kesken sontimisenkin tai hammaspesun jos sattuu olemaan sopivasta toisen jälkeen menemään. Maksimiaika tuossa on säädettävä mutta se on kovin lyhyt.
Aluksi tunnistin oli pesuhuoneessa ja saunassakin mutta ne oli pakko ottaa pois kun sammuilivat kesken ja sitten piti heilua kun tuulimylly jotta syttyi uudestaan.
Läsnäolotunnistin olisi paljon parempi, on minulla yksi semmoinenkin käytössä mutta se on johdollinen.
Nimenomaan näin, liiketunnistimilla menee hermot.

Toki loistavin oli yliopistolla yksi tunnistin oven vieressä ja 10 koppia, sieltä sitten piti raahautua kopista ovelle huitomaan tai olla pimeässä, päivällä se toimi tietysti kun kansaa virtasi pesualtaiden luona.
 

pelzi_

Vakionaama

Siinä on kannessa oikein hyvä kuva miltä jakorasian tulisi näyttää, mutta tuohon tulokseen ei tosiaan pääse ellei kytke piuhoja väri/liitin kerrallaan kutomatta niitä toisiinsa ja vetämättä niitä ensin alakerroksessa kohti yhtymispistettä, hyödyntäen jopa johtojen vaipan alla olevan tilan, ja sitten lopulta taita suorassa menevää ylimittaa toiseen kerrokseen päälle.

Isommilla liittimillä kuin nuo uusimmat vivuttomat Wagot tosiaan tarvitsee vielä nippujen pituuksien limityksen ettei liittimet tule kaikki samaan riviin, niin kansi mahtuu silloinkin vaivatta kiinni.
 

remykv

Vakionaama
Nimenomaan näin, liiketunnistimilla menee hermot.

Toki loistavin oli yliopistolla yksi tunnistin oven vieressä ja 10 koppia, sieltä sitten piti raahautua kopista ovelle huitomaan tai olla pimeässä, päivällä se toimi tietysti kun kansaa virtasi pesualtaiden luona.
Meillä on eteisessä liiketunnistin pelkästään, mutta siinä on kytkin millä saa myös valot päälle/pois esim. kaappien siivouksen ajaksi.
normaalivalojen lisäksi liiketunnistimilla toimivat pienemmät valot kodinhoitohuoneessa ja portaikossa, näin ei tarvitse aina laittaa valoja päälle kun esim. kävelee pimeässä portaikkoon.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Toimiiko noissa tuo himmennys jotakuinkin jämptisti ja katu-uskottavasti vai joutuuko temppuilemaan?
Ennen noilla himmennyksillä ja katkaisjoilla oli mahdolista säästää ihan oikeasti sähköä ja jopa rahaa. 40 W ympäri vuoden on noin 350 kWh/vuosi eli suuruusluokkaa 40 €. Tästäkin jokin osa olisi luvassa hyvityksenä lämityskuluissa. Jos käytössä on LEDit kuten oletan, 1 W on ~9 kWh vuodessa eli noin euron. Mitkä ovat odotukset käytävän tai portaikon suhteen? Yhdellä watilla kyllä näkee kulkea valokatkaisalle paitsi hankien sokaisemana aurinkoisena kevätpäivänä. Se maksaa noin euron vuodessa. Näissä rajoissa noihin systeemeihin panostaisin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ennen noilla himmennyksillä ja katkaisjoilla oli mahdolista säästää ihan oikeasti sähköä ja jopa rahaa.
No hehkulamppujen hyötysuhdekin putosi kuin lehmän häntä, jos himmennettiin. Sähköä meni hiukan vähemmän, valoa tuli todella paljon vähemmän. Ledit ovat oikeastaan ensimmäinen lampputeknologia, jota pystyy himmentämään ilman huomattavia ongelmia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
No hehkulamppujen hyötysuhdekin putosi kuin lehmän häntä, jos himmennettiin. Sähköä meni hiukan vähemmän, valoa tuli todella paljon vähemmän. Ledit ovat oikeastaan ensimmäinen lampputeknologia, jota pystyy himmentämään ilman huomattavia ongelmia.
Ledien kanssa itsellä kiikarissa ei ole sähkönsäästö vaan valonmäärän säätö. Siivotessa sitä tarvii paljon ja muuten vain oleskessa paljon vähemmän.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Ennen noilla himmennyksillä ja katkaisjoilla oli mahdolista säästää ihan oikeasti sähköä ja jopa rahaa. 40 W ympäri vuoden on noin 350 kWh/vuosi eli suuruusluokkaa 40 €. Tästäkin jokin osa olisi luvassa hyvityksenä lämityskuluissa. Jos käytössä on LEDit kuten oletan, 1 W on ~9 kWh vuodessa eli noin euron. Mitkä ovat odotukset käytävän tai portaikon suhteen? Yhdellä watilla kyllä näkee kulkea valokatkaisalle paitsi hankien sokaisemana aurinkoisena kevätpäivänä. Se maksaa noin euron vuodessa. Näissä rajoissa noihin systeemeihin panostaisin.
Portaikossa on tapana olla valot päällä aina, 8kpl gu10 spotteja. Luulen että tapa jatkuu vaikka himmentimet tulee. Käytävästä on pakko sammuttaa valot yöksi koska muuten makkarin oven alta valo kajastaa makkariin. Muuten siinäkin on valot herätyksestä nukkumaan menemiseen asti. Nyt 6kpl 22w rengasloisteputkea. Periaatteessa tuossakin himmennin on turha mutta laitetaan ne kuitenkin. Olkkarissa ja keittiössä tullaan varmasti aidosti himmentelemään, kun on himmennin niin voi olla useampi valaisin päällä.
Me ollaan huonoja säästäjiä, lähtiessä ei juuri valoja sammutella jos nyt ei useampaa päivää poissa olla. Öisinkin palaa käytännössä aina joku 200-300w leditehoa jossainpäin taloa. Vaikea noilla mitään kyllä säästääkää kun on kaukolämpö. Jostain se lämpö on tultava eikä tuo ero noilla energianhinnoilla iso ole.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Hyvin varmasti on 1.5
Tällä olettamuksella lähden 20min päästä ajelemaan 50km päähän laittamaan 10A sulakkeen ystäväni taloon.
6A sulaketta ei nyt löydykään ihan helposti joten laitan kympin pohjineen. Kuormana on vain kiertovesipumppu paitsi nyt hän keksi koittaa imuroida tuolla pistokkeella vaikka oven ulkopuolella pihalla olisi ollut 16A joutilaana.
Katson kyllä johdot, laittomuuksiin en sorru muuten kun vaihtamalla itse pohjan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ledien kanssa itsellä kiikarissa ei ole sähkönsäästö vaan valonmäärän säätö. Siivotessa sitä tarvii paljon ja muuten vain oleskessa paljon vähemmän.
Näin on ja tuo on ensimmäinen lampputeknologia, jossa voi ja kannattaa varautua valotehon nostamiseen paljon suuremmaksi kuin yleensä käytetään juuri syystä, että joissain tilanteessa lisävalosta olisi hyötyä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näin on ja tuo on ensimmäinen lampputeknologia, jossa voi ja kannattaa varautua valotehon nostamiseen paljon suuremmaksi kuin yleensä käytetään juuri syystä, että joissain tilanteessa lisävalosta olisi hyötyä.
Kuin myös siitä syystä että valon käyttöikä kasvaa dramaattisesti jos sitä ajetaan himmennettynä. Toki jos ostaa kallista ne on mitoitettu käymään vähemmän kuumana - eli valmiiksi himmennettynä.
 

pelzi_

Vakionaama
Hehkulampuissa se kruunukytkentä oli varsin fiksu ja aliarvostettu, mutta ledit tosiaan kannattaa himmentää eikä käristää yhtä lampuista täysillä.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pientä vian määristystä. Yksi ulko postorasia on kiinteän ajastimen takana. Laukaisee sulakeen jos lohkolämmitin ja sisälämpäri on kytketty siihen. Sisälämpäri toimii ok yksin, lohkolämmitin ei. Lohkolämmitun toimii toisesta, sisäpistorasiasta hyvin. Tilaan sähkärin mutta jossain vaiheessa mutta onkohan ajastin hajonnut vai lohkolämmitin, millä ton testais...
 

Mekaniker

Vakionaama
Pientä vian määristystä. Yksi ulko postorasia on kiinteän ajastimen takana. Laukaisee sulakeen jos lohkolämmitin ja sisälämpäri on kytketty siihen. Sisälämpäri toimii ok yksin, lohkolämmitin ei. Lohkolämmitun toimii toisesta, sisäpistorasiasta hyvin. Tilaan sähkärin mutta jossain vaiheessa mutta onkohan ajastin hajonnut vai lohkolämmitin, millä ton testais...
Sinulla voi olla hiuksia nostava vika lohkolämmittimessä...
Tarvitsin autoprojektiin lohkolämmitysvastuksen ja olihan niitä laatikollinen (niin uskoin), mittasin pelkästään vastusmittarilla ja vastaus oli karu: 7 mittattua ja yksi jäi jäljelle ehjänä. Syynä oli kaikissa vastuslangan yhteys runkoon, olivat käyneet kuumina! Lisäksi kolmesta puuttui maadoitusnastasta yhteys runkoon
Jos vielä pistokkeessa on maadoitusjohto irti niin...
Tuo on helppo mitata: Mittaat vastusmittarilla töpseli liitettynä ilman laturia tai sisätilan puhallinta niin saat vastauksen
IMG_2269.JPG
 

Mikkolan

Vakionaama
Sinulla voi olla hiuksia nostava vika lohkolämmittimessä...
Tarvitsin autoprojektiin lohkolämmitysvastuksen ja olihan niitä laatikollinen (niin uskoin), mittasin pelkästään vastusmittarilla ja vastaus oli karu: 7 mittattua ja yksi jäi jäljelle ehjänä. Syynä oli kaikissa vastuslangan yhteys runkoon, olivat käyneet kuumina! Lisäksi kolmesta puuttui maadoitusnastasta yhteys runkoon
Jos vielä pistokkeessa on maadoitusjohto irti niin...
Tuo on helppo mitata: Mittaat vastusmittarilla töpseli liitettynä ilman laturia tai sisätilan puhallinta niin saat vastauksen
katso liitettä 76421
Ostin halpakaupan poistokorista 10 kpl defan ja caliksin johtoja ( n. 1,7 € / kpl ) . Pitäisköhän tarkistaa niiden kytkennät ja vastukset ? Halpa hinta oletettavasti kuitenkin johtuu kumin laadusta.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toinen (B) ulkopistorasia ei laukaise vikavirtasuojaa jos kytken siihen lohkolämmittimen. Jos kytken A pistorasiaan lohkolämmitimn niin vikavirta suoja laukeea. Jos kytken A pistorasiaan sisälämmärin niin vikavirtasioja ei laukea. A pistorasia on releen takan jota ohjataan ajastimella. Vikaa joko releessä tai vikavortasuojassa?
 

jmaja

Hyperaktiivi
Oletko mitannut sen lohkolämmittimen? Voihan tuota kokeilla laittaa myös toisin päin shukoon, joka ehkä voisi olla toinen syy, miksi toisesta laukeaa vikavirta ja toisesta ei. Onko nuo siis eri vikavirtasuojien vai yhteisen takana?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oletko mitannut sen lohkolämmittimen? Voihan tuota kokeilla laittaa myös toisin päin shukoon, joka ehkä voisi olla toinen syy, miksi toisesta laukeaa vikavirta ja toisesta ei. Onko nuo siis eri vikavirtasuojien vai yhteisen takana?
yhteinen vikavirtasuoja.
 

pelzi_

Vakionaama
Toisen rasian maa irti? Onneksi on se vikavirtasuoja...

Töpselin kääntöä voi kyllä kokella, ja ihan yleismittarilla voi mitata että a) rasioiden maanastat ovat yhteydessä toisiinsa, eli mittari ei näytä paljoakaan enempää resistanssia kuin johdot yhdessä pienimmällä ohm-alueella ja b) kun auton töpseli on kädessä irrallaan, maasta kumpaankaan pistokkeen piikkiin ei pitäisi löytyä edes megaohm-alueella mitään yhteyttä - mittauksen aikana ei pidä kädellä koskea ainakaan molempiin mittajohdoista koska silloin ruumiin kautta löytyy yhteys.
 

pelzi_

Vakionaama
Se että rasia olisi noilla kuvauksilla muuten väärin kytketty kuin maa irti, on hyvin epätodennäköistä, jos joku laite laukaisee ja toinen ei on toisen laitteen melkein pakko olla viallinen.

Sellainen virhekytkentä on mahdollinen että mikä vaan kuormitus laukaisee vvsk:n, mutta se ei riipu laitteesta mitä kytkee.

Mutta maan irtiolo saa aikaan sen että viallinenkaan laite ei laukaise suojaa (kunnes koskee yhtä aikaa siihen autoon ja vesilätäkköön, älä kokeile tätä, henki on silloin täysin sen vvsk:n varassa jos maa on irti).
 

jmaja

Hyperaktiivi
Pieni vuoto lähellä toista pinniä voisi aiheuttaa sen, että vvsk laukeaa vain töpseli toisessa asennossa. Toisessa asennossa vastuksen vuotokohdasta suojamaahan lähes 230 V ja toisessa lähes 0 V eli virta toisessa yli 30 mA ja toisessa alle.
 

pelzi_

Vakionaama
Juu, mutta vuodon on oltava silloin tosiaan suuriresistanssinen, koska nollan ja suojamaan yhdistys matalalla resistanssilla kyllä laukaisee vvsk:n, koska mm. nollan kautta palaava kuorman virta alkaa mennä puoliksi maajohtoa pitkin ja se puolikas on yleensä reilusti yli 30mA ja samaten nollan ja suojamaan välillä usein oleva usean voltin potentiaaliero synnyttää myös virtaa vaikka kuormaa ei olisi.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mittauksia johto kytkettynä autoon ja mitattuna suko-päästä
Vaihe ja nolla = 95 Ohm (ok?)
Suojamaa = 0,07 Ohm (ok?)
Vaihen ja suojamaa välillä ei vastusta.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt toimii kummasakin... en tajuu. Täytyy seurata tilannetta. Kiitos vaivan näöstä. Täytyy kysellä inko noi vikavirtasuojat vanhemiten epästabiileja.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mittauksia johto kytkettynä autoon ja mitattuna suko-päästä
Vaihe ja nolla = 95 Ohm (ok?)
Suojamaa = 0,07 Ohm (ok?)
Vaihen ja suojamaa välillä ei vastusta.

Mitä tämä tarkoittaa? Siis johto irto talosta? Mitä tarkoitat vaiheella ja nollalla? Nehän on kummin päin sattuu. Eli mistä mihin oli 0,07 ohm ja mistä mihin ei ollut vastusta?

95 ohm vastaa n. 550 W tehoa. Sellainenko pitäisi olla.
Nyt toimii kummasakin... en tajuu.
Kokeilitko sitä kääntöä tai käänsitkö vahingossa? Tai sitten vuoto on vielä sattumanvarainen lohkolämmittimessä.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mitä tämä tarkoittaa? Siis johto irto talosta? Mitä tarkoitat vaiheella ja nollalla? Nehän on kummin päin sattuu.
Joo, en ole sähkäri. Mutta eikö toinen ole aina vaihe ja toinen maa/nolla... vai miksi niitä kutsutaan?

Mitä tämä tarkoittaa? Siis johto irto talosta?
Juu, käytin Sukoa vain mittausyhteenä
Eli mistä mihin oli 0,07 ohm ja mistä mihin ei ollut vastusta?

Sukossa olevat suojamaan nastaojen välinen vastus oli 0,07 Ohm. Mittaustulosta ei saatu vaihe ja suojamaa nastojen väliltä.
 

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Minulla oli auton lokilämppärin ja sisätilan välinen haaroitin saanut vähän siipeensä (kosteutta). VVS laukoi aina välillä.
No tuossa sinun tapauksessa pitäisi molempien laukoa aina välillä
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minulla oli auton lokilämppärin ja sisätilan välinen haaroitin saanut vähän siipeensä (kosteutta). VVS laukoi aina välillä.
No tuossa sinun tapauksessa pitäisi molempien laukoa aina välillä

Moottori nyt lämmin ajaon jäljiltä että katotaan aamulla uudestaan toimiiko. En aamulla ehtinyt testata kumpaakin ulkopistorasiaa.

Kokeilitko sitä kääntöä tai käänsitkö vahingossa? Tai sitten vuoto on vielä sattumanvarainen lohkolämmittimessä.

Kokeilin kääntää. Täytyy nyt seurata tilannetta... sähkäri on jossain vaiheessa tulossa tontille.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Joo, en ole sähkäri. Mutta eikö toinen ole aina vaihe ja toinen maa/nolla... vai miksi niitä kutsutaan?
Pistorasiaan kytkettävissä laitteissa ei ole erikseen vaihetta ja nollaa, koska ne vaihtavat paikkaa sen mukaan miten päin satut töpselin tökkäämään. Pistorasiassakin saattaa vaihe ja nolla olla kumpi "reikä" vaan, vaikka noissa onkin yleisesti tietty käytäntö.

Voit kokeilla mitata tuosta irtiolevasta kaapelista suojamaasta auton runkoon/miinusnapaan. Pitäisi olla hyvin pieni vastus.

Jos kummastakin pistokkeen tapista oli yli 1 Mohm vastus suojamaahan, pitää jotain muuttua, kun tökkäät tuon seinään. Ehkä kuumeneminen saa aikaan vastuksen pienenemisen suojamaahan. Tai kylmeneminen. Tai tärinä. Tai siinä minipistokkeessa on suolamössöä, joka toimii erilailla joka kytkentäkerralla.
 
Ylös Bottom