metsänhoitaja
Aktiivinen jäsen
Tietty yksi himmennin per valaisinryhmä käy, sehän olisi taloudellisin ja varmuudella parhaiten tahdissa toimisi ratkaisu. Täytyy vaan raivata tilaa syventämällä rasiaa kahiseinään, tuota tietysti välttäisin. Vanha rasia on äkkiseltään tönärillä mitaten vain noin 11-12 milliä jussin vaatimaa tilaa syvempi, lisäksi olohuone/portaat katkaisija on sama kaksiosainen eli sinne pitäisi mahtua kaksi himmennintä. Olkkarin katon rasiaan ei mahdu mitään ja portaissa ei ole edes rasiaa. Syöttö tulee alakerran katkaisijan rasiasta joka on myös mallia ”ei syvä”. Eli tuokin syväksi tai yläpää niin syväksi että kaksi himmennintä mahtuu, 50mm koroke varmaan riittäisi kahdelle, ei tarvitsisi kun yksi reikä syventää. Keittiössä mahtuisi kattoon, käytävässä ei mutta valaisin on rasian päällä joten siinä voisi laittaa himmentimen valaisimeen.Jos kahta himmennintä ohjattaisiin samoilla painonapeilla niin luultavasti ne menisivät eri synkkaan. TS nappia painettaessa toinen alkaa himmenemään ja toinen kirkastumaan tai kirkkaus on eri vaiheessa. Miksi yksi himmennin per valaisinryhmä ei käy?
Tuon himmentimen loogisin paikka lienee katossa oleva jakorasia. Sinne tulee valmiiksi napeilta johdot, nolla ja lähtee lampuille johdot.
Itse laitoin myös pesuhuoneeseen himmentimen ja kattoon ei tullut jakorasiaa niin laitoikin sitten tuon napin takana olevaan kojerasiaan. Se mahtui sinne vaikka samassa on tuplakytkin joista toisesta menee saunan valot päälle.
Eihän tässä enää oikeastaan ole ongelmaa, hyviä ratkaisuja alkaa olemaan jo useampiakin, nyt vain valitsee sopivan ja pistää hösseliksi. Tosin lampun kannat tullanee vasta parin viikon päästä joten kiirettä ei ole. Itse en todellakaan tee mitään kytkentöjä mutta usein nämä minun projektit täytyy pohjustaa kunnolla jotta saa mitä haluaa, tai mitä vaimo haluaa.