Perussähkötyökysymyksiä

markok

Aktiivinen jäsen
Olisiko suosituksia hyvästä yleismittarista? Olisi tarkoitus ostaa joululahjaksi pojalleni, joka opiskelee amiksessa sähkö- ja automaatioalaa. Itsellä ei oikein ole tietoa että mitä ominaisuuksia siitä pitäisi löytyä.
Brymen tekee hinta-laatusuhteeltaan hyviä mittareita. Esimerkiksi tällainen https://brymen.eu/shop/bm867s/

Jos hinta ei ole este niin sitten Flukelta esim. Fluke 179, mutta mielestäni harrastekäyttöön tuo on turhan arvokas.
 

VesA

In Memoriam
En enää muista miksi dumppasin Fluket - vaikka olen niitä käyttänytkin ja päädyin juuri tuohon Hiokiin ( niitä on monta rinnakkaismallia ). Tarkoitus oli kuitennii sillä hetkellä litiumakun jännitteen seuranta. Tuota Hiokia ei kannata ostaa Suomesta, hinta on kova.
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Ei Flukella metsään mene ja varmasti kelpaa mittailla mutta osassa on vähän hitaanpuoleiset prosessorit tai jostain muusta syystä näytön päivitys hitaanpuoleista. Mutta tuo 115 tai 117 malli on kyllä yleispätevä.
Toinen ammattilaisen vaihtoehto on Amprobe.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tällämerkinnällä löytyy Alista Fluken kiinanmallia. Edullisempi ja toimii samoin kuin muutkin Fluket
1000084021.jpg
 

pAy

Vakionaama
Ei koulu mitään maksanut vaan sano et tälläset tarvitte hinta 400, saadaan ryhmäalennus ku kaikille tilataan samalla
Niinhän siinä lukikin, itse sain käyttää koulun työkaluja -90 luvun puolessavälissä. Mutta nyt kun oppivelvollisuus oli väliaikaisesti 18v asti niin ei ole voinut tuollaista edes vaatia.
 

VesA

In Memoriam
Tällämerkinnällä löytyy Alista Fluken kiinanmallia. Edullisempi ja toimii samoin kuin muutkin Fluket
Noo.. noita Fluken kiinantekeleitä ei ole pelkästään kehuttu. Itse ostin Made in Japan -Hiokin siinä toivossa että siinä olisi kelvolliset komponentit jotka pelaavat kunnolla eri lämpötiloissa eivätkä ole hukanneet arvojaan ensimmäisen vuoden jälkeeen. Nuo halvemmat mittarit voivat olla uutena aika tarkkojakin, mutta minulla on esmes kolme samanlaista kymmenen euron mittaria. Niistä yksi on vielä hyvä tavallisiin tarpeisiin, mutta huonoin näyttää jo 0,5V pieleen tuolla 12V tienoilla, joka latausjännitteiden kanssa tekee siitä jo aivan kelvottoman.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Nuo halvemmat mittarit voivat olla uutena aika tarkkojakin, mutta minulla on esmes kolme samanlaista kymmenen euron mittaria. Niistä yksi on vielä hyvä tavallisiin tarpeisiin, mutta huonoin näyttää jo 0,5V pieleen tuolla 12V tienoilla
Kympillä ei kunnollista saa, mutta muutamalla kympillä saa jo yleisesti tarkan. Kytkimet on yleensä noissa muutaman kympin vehkeissä ongelma, jonka huomaa helposti vastusmittauksista. Mulla on Fluken huippumalli 90-luvulta ja toimii edelleen loistavasti. Bilteman muutaman kympin malli 00-luvulta on erittäin tarkka edelleen, mutta kiertovalitsin temppuilee ja vaikkapa 200 ohmin alueelle tulee kymmeniä tai jopa satoja ohm ylimääräistä.

60 € Bilteman pihtivirtamittari 00-luvulta näyttää edelleen hyvin virrat, mutta jännitemittauksissa tuo on näyttätänyt muutaman kymmenyksen väärin 12 V paikkeilla uudesta saakka. Eikä speksikään lupaa sen olevan tuota tarkempi.

Flukeissa joutuu ostamaan varsin kalliin mallin, jotta saa sekä tarkan että paljon ominaisuuksia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Noo.. noita Fluken kiinantekeleitä ei ole pelkästään kehuttu. Itse ostin Made in Japan -Hiokin siinä toivossa että siinä olisi kelvolliset komponentit jotka pelaavat kunnolla eri lämpötiloissa eivätkä ole hukanneet arvojaan ensimmäisen vuoden jälkeeen. Nuo halvemmat mittarit voivat olla uutena aika tarkkojakin, mutta minulla on esmes kolme samanlaista kymmenen euron mittaria. Niistä yksi on vielä hyvä tavallisiin tarpeisiin, mutta huonoin näyttää jo 0,5V pieleen tuolla 12V tienoilla, joka latausjännitteiden kanssa tekee siitä jo aivan kelvottoman.
En ole ainakaan huomannut että tuossa olisi heittoa. Toki ei tämä kympin mittari olekaan, vaan taisi maksaa 100-150€ aikoinaan. Vastaava Euroopasta samalta merkiltä on pikaisella selaamisella +300€
 

jussi

Vakionaama
Vanha Fluken 77 mulla ollu se, jolla sit tarkistan muiden antamat lukemat selvitystapauksissa. Kyllä niillä halpiksillakin pääsee alkuun, kun tietää heikkoudet. Toki opiskelussa alkuvaiheessa niitä ei tosiaan tiedä...
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Piharakennukseen menee 3xK16A sulakkeiden takana olevat piuhat, myöhemmästä haarasta lähtee 3kw paskapumpulle (3-vaihe). K-sulakkaiden pitäisi ilmeisestikin kestää että virtaa otetaan 12A per vaihe vaikka tuo paskapumppu pärähtäisi päälle? Käynnistysvirta siis mietityttää, mutta ilmeisesti nuo K:t on tehty kestämään tuota?
 

pva009

Jäsen
Just tuo K laukaisukäyrällä oleva on suunniteltu kestämään moottorien käynnistysvirrat laukeamatta. Yleisesti ottaen tarkoitettu voimakkaille induktiivisille kuomille.
 

HelaKammo

Vakionaama
Tutkin ennen asennuksia isäni pihavalaisinta, alumiininen pylväs ja sisällä kalvorasia. Pylväässä on maadoituspiste, mutta kytkemättä. Kalvorasiassa aikansa vaippa+vaihejohdin MCMK tyyppinen kaapeli. Vaippa on merkattu aikansa tapaan punaisella teipillä ja musta vaihejohdin. Talon sähköt myös ko. aikakautta tulppasulakkein ja osin putkijohdoilla ja nollattuna maadoitetut.

Valaisin pitäisi uusia, mutta miten nollaus/maadoitus tuollaisessa onnistuu tai tuleeko ongelmia? Uudessa valaisimessa maadoitus valossa ja metallirunko, ei ole kaksoiseristetty, vaan ehta kotimainen puistovalaisin. Pitääkö uuden siis olla kaksoiseristetty, ettei tarvita kaivinkonetta?

Itse pylväs on maakontaktissa märässä maaperässä luonnostaan.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Just tuo K laukaisukäyrällä oleva on suunniteltu kestämään moottorien käynnistysvirrat laukeamatta. Yleisesti ottaen tarkoitettu voimakkaille induktiivisille kuomille.
Jos jatkokysymys tähän vielä perään. Tuo 3kw paskapumppu käy siis max 5min ajan, eli n. 4A per vaihe tuo lisää kuormaa + käynnistys. 16A k-käyrän sulake varmaan kestää ajaa tuota 16A kuormalla vaikka paskapumppu pärähtäisi päälle? Eli oltaisiin siellä 20A paikkeilla, kuitenkin 1.25x sulakkeen nimellisarvo.

Vai olisiko suositeltavampaa ottaa 12-14A vain tuosta, että jäisi pelivaraa paskapumpulle?

Kun ilmeisesti melkein 1.5x nimellisarvon saa ottaa tunnin verran ennenkuin mitään voisi olettaa tapahtuvan
 

Husky

Hyperaktiivi
17 vuotta vanhan Petzl otsalampun akku on sökö. Ja kuten arvata saattaa niin suolainen hinta eli uusi akku 95 euroa.

Tuosta kuvan näköisestä akusta lähtee kansi pois ruuveilla. Maksaako vaivaa yrittää vaihtaa kennoja kotelon sisään ja mahtaisiko löytyä mitään sopivaa mistään - olisiko säkä ja olisivat jotakin standardikokoa?

7.4V Li-ion 2000mAh.

PS uskokaa tai älkää, mutta tuo otsalamppu maksoi aikoinaan yli 500 euroa...on tainneet hinnat sen jälkeen hitusen alentua.
 

Liitteet

  • Screenshot_20241110_203215_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20241110_203215_Samsung Internet.jpg
    55,9 KB · Katsottu: 72

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuosta kuvan näköisestä akusta lähtee kansi pois ruuveilla. Maksaako vaivaa yrittää vaihtaa kennoja kotelon sisään ja mahtaisiko löytyä mitään sopivaa mistään - olisiko säkä ja olisivat jotakin standardikokoa?

Varmaan ovatkin... ei noi niin iso markkina ole että joka lamppuun oma akkunsa tehtäisiiin. Ruuvit irti ja kurkkaamaan saako jotain irti.
 

-Teme-

Vakionaama
17 vuotta vanhan Petzl otsalampun akku on sökö. Ja kuten arvata saattaa niin suolainen hinta eli uusi akku 95 euroa.

Tuosta kuvan näköisestä akusta lähtee kansi pois ruuveilla. Maksaako vaivaa yrittää vaihtaa kennoja kotelon sisään ja mahtaisiko löytyä mitään sopivaa mistään - olisiko säkä ja olisivat jotakin standardikokoa?

7.4V Li-ion 2000mAh.

PS uskokaa tai älkää, mutta tuo otsalamppu maksoi aikoinaan yli 500 euroa...on tainneet hinnat sen jälkeen hitusen alentua.
kuulostaa Li-Ion 3.7v kennolta 2S setupissa
 

Kooo

Jäsen
Ruokailutilan kattovalaisimeen pitäisi saada himmennin. 70W kiinteät ledit, valaisimen tiedoissa lukee "TRIAC-himmennettävä". Minkälainen himmennin tuohon pitäisi hankkia?
 
Viimeksi muokattu:

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Kaipa tämäkin perussähkö kysymyksen alle menisi. Retku remontti pakun akku vetelee viimeisiään ja kun käyttöä on pari kertaa viikossa ei homma toimi. Pakussa on kuitenkin 2x100 ah hupiakut + aurinkopaneeli.
Nolla hupiakuilla ei ole mitään käyttöä, joten mietin jos toisen vaihtaisi väsyneen pakun akun tilalle ja kytkisi yhteen. Kaapelit on jo valmiina ja alunperin siinä oli lautausrele välissä, Mutta nyt latauksen suunta olisi periaatteessa toisinpäin auton seisoessa.
Voiko noi kytkeä suoraan yhteen toki johdon suoja siellä kaapelissa on.

Kaikki 2 akku on siis 100ah ja käynnistys virta samaa tasoa.
 

kotte

Hyperaktiivi
70W kiinteät ledit, valaisimen tiedoissa lukee "TRIAC-himmennettävä". Minkälainen himmennin tuohon pitäisi hankkia?
Vanhimmat hehkulamppuhimmentimet olivat nimenomaan TRIAC-himmentimiä. Näistä käytetään myös nimitystä "leading edge"-himmennin. Kannattaisi nykyisin hankkia led-käyttöön tarkoitettuja himmentimiä, joissa säätötulos voi joskus olla vanhoja hehkulamppuhimmentimiä stabiilimpi. Led-himmentimissä on usein mahdollisuus valita joko "leading edge" (so. triac) tai "trailing edge" (jollainen on usein edellytyksenä ulkoisten elektronisten ja etenkin kondensaattorityyppisten led-liitäntälaitteiden himmennyksessä). Tuollaiset eivät sitten ole syöneet triac-komponenttia, vaan simuloivat sitä nykyaikaisemmalla puolijohdeventtiilillä ja mikrokontrolleripohjaisella tms. ohjauslogiikalla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuossa kuvassa on "actassi" liittimet. Vanha nimi lexel tai lexcom. Aukko on siis eri kokoinen kuin yleisempi keystone standardi.
Noi naaraat mitä on kuvassa on tälläisiä. Kalliita kylläkin. Kehys tarvitaan lisäksi. Nämä uudemmat versiot on helpompia laittaa paikoilleen kuin vanhemmat.

Kytkentäkaapeleiksi löytyy aliexpressistä hyviä ja ohkaisia kaapeleita halvalla. Siivosin omasta kaapista johtospagetit alkukesästä. Ahdasta oli.
Minä kiitän tietämyksestä, Actassi liitimet löyty torista ja kiinitetty kaappiin. Nyt vaan verkkopiuhaa talon alle, hyllyt onkin jo aika valmiina. Täytyy katso noi joustavat kaapelit vielä... jos joutuu hankimaan Poe switcin kun pistorasiat loppu että miten asettelee.
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Taidan tarkoittaa ranskalaista, mikä nähtävästi tunnetaan myös e-tyypin pistorasiana. Oman googlailun tulosta.
 

Liitteet

  • IMG_1003.jpeg
    IMG_1003.jpeg
    128,6 KB · Katsottu: 49

mobbe

Vakionaama
Tuli vaihdettua ulkovaloista hehkulamput ledipolttimoihin saman stozin 10A takana on myös LVV 2kw ,ongelma kun valot menee päälle ja LVV lämpenee stozi laukeaa hehkulamppujen kanssa ei näin käynyt, voisiko ledien starttivirta olla syy ja onko ledejä E27 kanta maltillisella starttivirralla?
 

Arisoft

Hyperaktiivi
voisiko ledien starttivirta olla syy

Varmaankin on. Ei tuota muuten voi selittää. LVV vetää pohjat jo lähes kokonaan jolloin nopea käynnistysvirtapiikki ledeistä laukaisee oikosulkusuojakusen. Voit vaihtaa johdonsuojan hitaampaan malliin. Tässä on tosiaan kyse laukaisun nopeudesta, ei virtarajasta niinkään.

Sikäli tuo on outoa kun hehkulampuissa on myös käynnistyspiikki, mutta ledeissä se on kaiketi nopeampi ja suurempi.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Magneettiventiilin uusiminen... nykyinen on 230V ja NC. Kela todenäköisesti palanut. Ollut kiinni kotoa pois kytkimessä ja rikki vuosia. Nyt tuli tarve uusia kun magneettiventiiliin lisätään muitakin kytkimiä. Ja kysymys.... haluan liittää kosteusvahdin ventiiliin. Onko järkevämpi ostaa 24V kela vai pitäytyä 230V... tuoko 24V kela mitään etua? Nykyinen 230V ohjaus kytkee tietyt pistorasiasta ja magneettiventiilistä sähköt pois. Vai onko kyse lillukan varsista. Uutukaiseen keskukseen tulee sitten myös varaston ilmanvaihdon/tuuletuksen ohjaus.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Eiköhän kyse ole pääasiassa siitä millaista ohjausjännitettä systeemisi tuottaa. 24V on toki turvallisempi käytössä kuin 230V ja sitä saa erilaisista automaatiolaitteista. Jos ohjauksesi antaa 230V niin järkevintä käyttää sitä.
Niin... siispä. Mulla on 230V 16A kontaktoreita jotka tottelee 24V ohjausjännitettä. Mikälainen kosteusanturi/vuotovahti antaa 24V ohjausignaalin.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Niin... siispä. Mulla on 230V 16A kontaktoreita jotka tottelee 24V ohjausjännitettä. Mikälainen kosteusanturi/vuotpovahti antaa 24V ohjausignaalin.

Sellainen jossa on ns. "kuiva" relekosketin eli antaa ihan mitä haluat. En kyllä lähtisi ketjuttamaan kontaktorilla ohjausta venttiilille vaan yrittäisi valita venttiilin joka on yhteensopiva ohjaavan laitteen kanssa. Menee hieman arvailuksi... etsitkö siis myös vuotovahtia ohjaamaan sitä venttiiliä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Sellainen jossa on ns. "kuiva" relekosketin eli antaa ihan mitä haluat. En kyllä lähtisi ketjuttamaan kontaktorilla ohjausta venttiilille vaan yrittäisi valita venttiilin joka on yhteensopiva ohjaavan laitteen kanssa. Menee hieman arvailuksi... etsitkö siis myös vuotovahtia ohjaamaan sitä venttiiliä?
Kyllä, magneettiventiili on NC ja haluan että vesi voidaan katkaista kahdesta paikka. Tämä on sikäli hankalaa että nykyinen Hager 25A NO (239320) kontaktoiri on sähkökaapissa ja ohjaa myös valoja ja sähköpistorasioita.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllä, magneettiventiili on NC ja haluan että virta voidaan katkaista kahdesta paikka. Tämä on sikäli hkalaa että nykyinen kontaktoiri on sähkökaapissa ja ohjaa myös valoja ja sähköpistorasioita.
Tähän varmaan on jokin syy? Haluat siis veden katkeavan jos valot sammuu tai on vuoto? Ja nyt pitäisi löytää sellainen vuotovahti, joka on myös mallia NC?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tähän varmaan on jokin syy? Haluat siis veden katkeavan jos valot sammuu tai on vuoto? Ja nyt pitäisi löytää sellainen vuotovahti, joka on myös mallia NC?
Halua että jos jakotukki hajoaa (vesivuoto) niin veden tulo katkeaa. Eli katkeaa kahdella tavalla
1) käsikytkemestä eteisestä kun esim poistutaan kotoa
2) vuodon seurauksena automaattisesti. Haluan että on nopea, muuten ottasin mootorin tohon.

Edit1: otetaas mietelmä pois ja mietitään....
Eli tarvitse NC kontaktorin rinnalle (oletan) sarjaan jotta saan virran katkaisua magneettiventiilistä.
Edit2: ja nyt kun testasin kaapista kontaktoreita niin yksi Hager on rikki ja renkuttaa relettä eli se uusitaan samalla.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Eli tarvitse NC kontaktorin rinnalle (oletan) jotta saan virran katkaisua magneettiventiilistä.

Vuotovahti tulee sarjaan tuon sun "master" kytkimen kanssa. NC kytkin vuotovahdissa antaa virran tulla käsikytkimeltä magnettikytkimelle jos ei vuoda ja se katkaisee sen heti kun tulee vuoto. Rinnakkain jos jotain laitat niin kyllä sekin katkaisee, nimittäin sähköt sulaketaulusta.

ps. se tässä kannattaa huomioida että NC on sähköissä eri päin kuin putkissa.
 
Back
Ylös Bottom