Pieniä kysymyksiä rakentamisesta

Jule

Vakionaama
Miten paine-eroon perustuva säätö sitten käsittelee kaikki ovien avaamiset ja tuuliset ilmat, puhaltimet ryntäilee jatkuvasti 0-100 % väliä?
Ovienpaiskomiset ei mitään ongelmia tuota, mutta tuo tuulinen keli on kyllä varmaan haaste.

Pelkän vähitellen tukkeutuvan ilmansuodattimen kompensoiminen olisi kyllä melko yksinkertainen toteuttaa.
 

iro

Vakionaama
Ja olisi syytäkin toteuttaa. Omassa koneessa tuota hommaa hoitaa joku aikaohjelma. Kone käy aika lujaa kun suodattimien vaihdon aika on.
Jos jotakin ei saa valmiina niin se täytyy DIY-hengessä yrittää itse väkertää:hmm:. Tiedä sitten kuinka paljon suodattimen likaantuminen ylipäätään vaikutta paineeseen/virtaamaan ja onko tässä menetelmässä muutoinkaan mieltä.

1a) Mitataan paine IV-koneesta lähtevästä tulokanavasta ja laitetta painelukema "Pa_0" sekä IV-koneen tulopuhaltimen asento muistiin
1b) Jos alkutilanteessa tiedetään tulosuunnan kokonaisvirtaama voidaan laskea tulokanaviston "k" kaavalla "k" = tulovirtaama / sqr("Pa_0").
2) Suodattimen tukkeutumista voi seurata tulokanavan paineen muutoksesta (kun tulopuhaltimen asento on sama kuin alkutilanteessa).
3) Tukkoisella suodattimella mitattua painetta "Pa-1" vastaava virtaama voidaan laskemalla "k" * sqr("Pa_1").
4) Suodattimen tukkeutumista voi tarvittaessa kompensoida säätämällä IV-koneen tulo-/poistosuhdetta siten että tulokanavan paine on sama kuin alkutilanteessa mitattu "Pa_0".

Jos esim. HomeAssistant on käytettävissä suodattimen tilaa voi seurata reaaliaikaisesti, mutta ainakaan Vallox-koneissa kompensointia ei voi automatisoida sillä "vallox websocet api" ei tue tulo-/poistosuhteen säätöä.

Testasin myös "Permium"-menetelmää jossa poistopuhaltimen kierrosluvun perusteella laskettua virtaamaa (sininen käyrä) verrataan poistokanavan paineesta laskettuun virtaamaan (keltainen käyrä). Tällön ei tarvitse käyttään alkutilanteen puhallinnopeutta. IV-koneen nopeusalueella (30% - 60%) ja puhtaalla suodattimella virtaamat ovat saman suuruiset (kuvion osa 1) Simuloin suodattimen tukkeumista peittämällä neljäsosan suodattimen pinnasta ilmaa läpäisemättömällä paperilla, tämä aiheutti sekä paineeseen että virtaamaan vajaan 10% pudotuksen (kuvion osa 2). Osuudella 3 suodatin on poistettu kokonaan.

Nyt vain odotellaan suodattimen likaantumista muutama kuukausi ja katsotaan mihin se vaikuttaa...
 

Liitteet

  • Suodatin.jpg
    Suodatin.jpg
    96,6 KB · Katsottu: 13

Sarkari

Jäsen
Olen rakentamassa autotallia ja mietiskelin ikkuna ja korvausilmatarpeita. Huomasin, että joihinkin autotallin oviin saakin kätevästi molempia mutta onko huono idea koittaa "väkisin" saada ikkunat ja venttiilit tuohon oveen vai pitää ovi ovena ja laittaa venttiilit muualle?
 

kkk

Aktiivinen jäsen
Jos autotallin oveksi tulee nosto-ovi, jossa toisiinsa nivellettyjä eristettyjä vaakaelementtejä, niin siihen ei kannata pientä käyntiovea laittaa, maksaa paljon (koska myöskin taittuva ja mutkikas tehdä) ja on lämpötalousmielessä katastrofi alumiinipielineen, mieluummin vaikka seinään (sivulle) normi ovi. Ikkunat tuossa yläosassa ovat ok.
 

Jule

Vakionaama
Olen rakentamassa autotallia ja mietiskelin ikkuna ja korvausilmatarpeita. Huomasin, että joihinkin autotallin oviin saakin kätevästi molempia mutta onko huono idea koittaa "väkisin" saada ikkunat ja venttiilit tuohon oveen vai pitää ovi ovena ja laittaa venttiilit muualle?
Onhan se ovilevy selkeästi yksinkertaisin ja helpoin paikka tehdä korvausilmaventtiili. En mä ainakaan keksi mitään syytä olla laittamatta sitä oveen.

Ovessa oleva ikkuna säästää siltä ikkunan tekemisen vaivalta, ja samalla se myös parantaa hieman eristystä, kun sen huonosti eristetyn alueen pinta-ala ei kasva.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onhan se ovilevy selkeästi yksinkertaisin ja helpoin paikka tehdä korvausilmaventtiili. En mä ainakaan keksi mitään syytä olla laittamatta sitä oveen.

Ovessa oleva ikkuna säästää siltä ikkunan tekemisen vaivalta, ja samalla se myös parantaa hieman eristystä, kun sen huonosti eristetyn alueen pinta-ala ei kasva.
Kaverilla on ovessa 2 kpl. Onnistui jäädyttämään niillä vesikiertoisen lattialämmityksen kovilla pakkasilla. Oven edusta on aina viilein ja hän oli unohtanut venttiilit "kesäasentoon".

Mitään ei onneksi rikkoontunut.
 

Sarkari

Jäsen
Käyntiovi tulisi erikseen koska näkemäni ja kokeilemani käyntiovet nosto-ovessa ovat olleet aika rimpuloita. Mutta taidanpas sitten katsella sellaisen nosto-oven mihin tulee ikkuna sekä korvausilmaventtiilit.
 

Jule

Vakionaama
Kaverilla on ovessa 2 kpl. Onnistui jäädyttämään niillä vesikiertoisen lattialämmityksen kovilla pakkasilla. Oven edusta on aina viilein ja hän oli unohtanut venttiilit "kesäasentoon".

Mitään ei onneksi rikkoontunut.
Ei tuo nyt varsinaisesti venttiilin sijoitukseen, tai edes sen asentoon liity.

Ei se autotallin vesikiertoinen lattialämmitys jäähän mene vaikka ovea ei olisi ollenkaan, kunhan vaan itse lämmitys on kunnossa.
 

Harrastelija

Vakionaama
Voi se kynnyksen lähellä.jäätyä. Tiedän tapauksen kun tuli ”tulva”.
Sitä en muista oliko jollain venttiilillä tai ikkunalla jotain merkitystä. Vai oliko ulkona vaan ”liian kylmä” tai tosiaan kierto kesäasennossa.
 

Jule

Vakionaama
Voi se kynnyksen lähellä.jäätyä. Tiedän tapauksen kun tuli ”tulva”.
Sitä en muista oliko jollain venttiilillä tai ikkunalla jotain merkitystä. Vai oliko ulkona vaan ”liian kylmä” tai tosiaan kierto kesäasennossa.

En oikein tiedä pitä tulva tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta jos siihen kiertävään veteen syötetään energiaa normaalisti, ei se kyllä jäädy.

Toki jos autotallissa on huonetermari, ja jokin muu lämmönlähde pitää kierron suljettuna, se varmaan voi mennä jäähän oven kohdalla, mutta tuo on kyllä sekä väärää käyttöä että typerää suunnittelua.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei tuo nyt varsinaisesti venttiilin sijoitukseen, tai edes sen asentoon liity.

Ei se autotallin vesikiertoinen lattialämmitys jäähän mene vaikka ovea ei olisi ollenkaan, kunhan vaan itse lämmitys on kunnossa.
Kaveri rakensi itse talonsa, ja itse myös jäädytti lattialämmityksensä ulkomaan reissun aikana. Reilu 10v se toki otti. Sanoi että korvausventtiilit jäi auki ja se jäätyi sen takia. Kyseessä kahden auton talli, kahdella ovella. Minulla ei ole mitään syytä kyseenalaistaa, etteikö näin olisi käynyt. En tiedä millaista lämpöä hän pitää tallissa.

Oven kohdalla on aina kylmäsiltä.... (kyseinen rakennekuva kyseisestä talon autotallin ovenpielestä)
1764265863530.png

Ja saman syyn takia myös lattialämmitysputket jätetään hiukan etäämmälle ovesta.
1764266086157.png



Voit silti jättää omasta tallistasi sen ovenkin laittamatta jos haluat. Itse päätin jo rakennusaikana että en laita oveen korvausilmaventtiileitä. Tuo leveä ovi on muutenkin jo riittävän horo. Kaikilla on omille päätöksilleen omat perusteet.
 

kkk

Aktiivinen jäsen
Tuossa kulmarauta muodostaa kylmäsiltaa:

1764271984512.png



Meillä 2 kulmarautaa ulkoluiskalaatan reunalla ja toinen tallin lattialaatan reunalla, välissä n. 1 cm rako, jonne tungin finnfoam soiroa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Autotallin oven kynnyksen kohdalla kannattaa miettiä sitäkin riskiä, että ovi jäätyy kiinni niin, että se ei vain saa auki, vaikka pitäisi. Kylmäsilta sisäpuolen lattiasta kynnykseen yleensä pyrkii pitämään kynnyksen sulana pikkupakkasilla ja kuivaa mahdollista jäätä kynnykseltä lämmön tehostaman sublimaation ansiosta. Edes eristeaineesta toteutettu kynnys ei takaa, etteikö ovi jäätyisi kiinni säällä, kun räntäsade loppuu lumentulon kautta pakastuvaan keliin.
 

Jule

Vakionaama
Serkulla laitettiin oma sähköinen lämmityslanka vaan pitämään oven alatiiviste sulana. Kuulemma sopivalla kelillä siihen oven eteen jäätyy sellainen kökkö, joka kuitenkin murtuu itsekseen kun ovea alkaa nostamaan.
 

kkk

Aktiivinen jäsen
Meillä ovi vajaan 1m syvennyksessä, johon ei sada juurikaan, niin ei ongelmaa tuossa, vaikkei lämmitystä.
 

Tifo

Vakionaama
Eristettä ei ole tuossa kohdassa muutenkaan paljon mitään, verrattuna muualle.
On siinä, 5 senttiä riittää tuohon paikkaan. Kulmaraudan voisi asentaa eri tavalla. Rosteri muuten johtaa lämpöä huonommin kuin tavallinen teräs.
 

Liitteet

  • 17642801378038082807008598325735.jpg
    17642801378038082807008598325735.jpg
    122,1 KB · Katsottu: 33

Wespa

Aktiivinen jäsen
Olikos täällä miten paljon asiantuntemusta maanrakennushommista? Routimattomaan hiekkamaahan (satunnaiset multa- ja savipaakut toki poistettuna) on nyt saatu valmiiksi parinkymmenensentin kaivanto, tarkoituksena siis tehdä pihakivetys (kevyitä) henkilöautoja varten. Erillisiä routaeristeitä en ajatellut laittaa kun tosiaan tontti on tällaisella hiekkakukkulalla.

Kysymys kuuluu nyt että onko enemmän haittaa kuin hyötyä jos tuonne kaivannon pohjalle laittaa kerroksen nyrkinkokoista luonnonkiveä, vähän niinkuin salaojituksena? Seuraavat kerrokset toki sitten normaaliin tapaan soraa ja hiekkaa suodatinkankaineen. Vai unohdanko suosiolla vaan kivet ja pohjalle ensin kangas, sitten ohut sorakerros, toinen kangas ja kaivanto täyteen hiekalla?
 
Viimeksi muokattu:

hemaris

Aktiivinen jäsen
Salaojitusta kivillä tuskin tarvii, mutta auton kulkureitillä voi olla hyvä laittaa kantava kerros (mursketta), sitten kivituhka ja lopuksi asennushiekka. viimeisen voi jättää poiskin ja laittaa kivetys suoraan kivituhkalle (itse tein näin). tosin jos kaivanto on vain 20cm syvä, tuo kantava kerros jää aika ohueksi
 

Harrastelija

Vakionaama
Kannattaa tosiaan laittaa reilusti kantavaa murskettä. Ja jo se tasoittaa mahdollisimman suoraksi/tasaiseksi jotta riittää ohuempi kerros asennushiekkaa tms. Mitä vähemmän asennushiekkaa tms sitä paremmin pysyy kivet ryhdissä. Tommonen 2cm riittää hyvin kun murske on tasaisesti/suorassa.
Ja täry saa olla vähän isompi jotta murske tiivistyy kunnolla eikä heti ensimmäisen vuoden jälkeen näy ajourat kivetyksessä. 10v päästä näkyy vaikka tekisi miten. Varsinkin jos auto seisoo aina samassa kohti kivien päällä. (Asvalttiinkin painuu kolot)
Iso laatta olisi parempi kuin esim sauvakivet.
 
Mieluummin kannattaa estää elukoisen pääsy jo ulkopuolella kuin listiä juhlapaikalta. Ja tietty mahdollisesti ottaa ne hengiltä ilmojen viilennyttyä ulkona. Täällä loukut ovat ottaneet nyt 7 hiirtä tänä syksynä. Luultavasti loppuvat taas pian.

Verkot asensin puujulkisivun asennuksen yhteydessä paikoilleen. Mahtaisiko noissa olla joku 3mm silmäkoko tms. Jälkikäteen lienee paljon hankalampi laittaa, mutta jos vähäänkään työkalut(peltisakset, nitoja tms) pysyy käsissä niin ne laittaa itse ihan yhtälailla kuin "ammattilainenkin".
Osaiskohan joku kertoa, että millä hakusanoilla näitä jyrsijäverkon asentajia oikein löytyisi? Varmaan 15 eri firmaa tullut kontaktoitua ja ei oikein tunnu löytyvän tekijää.
 
Back
Ylös Bottom