Pitäisikö sitä hypätä aurinko-kelkkaan?

korsteeni

Vakionaama
laskelmat menee aurinkohuumassa helposti sekaisin kun se aurinkoauto kulkee 1/10 osalla vs liemiruoalla liikkuvaan euroissa laskettuna
kotona ladattaessa tosiaan on juuri niinkuin @repomies toteaa
 

korsteeni

Vakionaama
Eikai se nyt ihan noin ole? Tai riippuu mihin verrataan.
nyt väitän kun olen kokeillut, ihan lähiaikoina
sähköautolla 502km, 75kWh, lasken 0.15€ kWh = ~11€
raw4 bensalla sama matka samaa tietä sama reitti tarkalleen, pysäköintikin samaan ruutuun
50 litraa *2,10€ = ~100€

vastaan jo valmiiksi että sähkön hinta ei ole kaikkille läheskään niin sama kuin bensiinin hinta
ja eri ajoneuvot törsäävä energiaa eritavoin
ja eri ajajat oikovat nilkkaa eri tavoin jne
mutta suurusluokka on kiistatta tämä
 

korsteeni

Vakionaama
No eipä rav-4 ainakaan mikään pihistäjä sitten ole. Omiasi tosin vertaat niin uskon
laskin kulutuksen , niinkuin tuolla näkyy ~noin arvona mutta luottokortilta löytyi
+7 km enempi kuin sähköautolla ja summa oli 106,47€
nää on näitä mutta suuruusluokka pysyy ja on sikäli vielä jollain tapaa vertauskelpoinen kun molemmat ovat SUV tyyppisiä
 

Elpakko

Aktiivinen jäsen
laskin kulutuksen , niinkuin tuolla näkyy ~noin arvona mutta luottokortilta löytyi
+7 km enempi kuin sähköautolla ja summa oli 106,47€
nää on näitä mutta suuruusluokka pysyy ja on sikäli vielä jollain tapaa vertauskelpoinen kun molemmat ovat SUV tyyppisiä
Jos verrataan sähköautoon, niin verrattaisiin sitten edes moderniin SUV -autoon, esim. Rav4 hybridiin. 500km semmoisella niin menee karkeasti 30l bensaa, ei 50l.
 

korsteeni

Vakionaama
Jos verrataan sähköautoon, niin verrattaisiin sitten edes moderniin SUV -autoon, esim. Rav4 hybridiin. 500km semmoisella niin menee karkeasti 30l bensaa, ei 50l.
oikeessa olet, minulla ei vain ole sitä modernia, kuten viestissä totesin että muuttujia on
tuo sähkön hintakin on paras laskea kertoimella 0,25€ abc'n hinnalla, on jo huomattavasti vertailukelposempi tasapuolisemmin
elikkä 18,75€
ja esittämäsi 30x2€ = 60€
olisi ero noin 1/3 karkeasti
mutta mites kun se raw4 plugari on jo viittä vailla sähköauto, luvataan nopeuttakin 135km/h sähköllä, eihan sekään ole nyt sitten reilua

en näistä väittelemään, kunhan vain heitin että eroa on
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tämä nopea hihasta vedetty laskutoimitus antaa sellaisen max 20 euron boostin kuukaudessa paneelien käytölle hankkimalla sähköauton. Jos autolla käydään (päivä)töissä, niin saa olla tyytyväinen, mikäli onnistuu 10€ edestä lataamaan autoansa paneeleista kevään ja kesän kuukausina.
Koska sillä (sähkö)autolla käydään tod.näk. päivisin töissä, niin eihän se ole silloin kotilaturissa kiinni sitä aurinkoa hörppimässä => pitää olla joku kotiakku-ratkaisu, johon tuon auringon voi päivisin tallentaa ja käyttää sitten vaikka siihen auton lataamiseen illalla.

Tämä oma projektini alkaa pikkuhiljaa jo päässäni hahmottumaan kun tuo paneleidenkin optimaalisin paikka jo tuli haettua. Siitä se DC on helppo pudottaa räystään reunalta alas ja asentaa se imppu tuohon sisäpihalle, räystään alle. Siinä se on hyvässä sääsuojassakin ja AC-piuhotus tuosta talon läpi toisessa päässä olevaan mittarikeskukseenkin onnistuu helposti kellarin kautta, niin ei tartte putkittaa noita verholautojen alapäitäkään umpeen ilmakiertoa häiritsemään. Kyllä, mittarikeskuksen kaapissa on ihan loistavasti tilaa noille impun sulakkeille yms. Mutta ootellaan nyt ensin että ne tavarat tuohon pihalle tulee ja oletettavasti joku kaveri asennusfirmastakin käy ensin paikanpäällä tutustumassa, niin on selkeät sävelet sitten kun se varsinainen asennuspäivä koittaa.
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
No eipä rav-4 ainakaan mikään pihistäjä sitten ole. Omiasi tosin vertaat niin uskon
On toyotia ja sitten on toyotia. Hybridi-yaris kuluttaa säännönmukaisesti maantiellä alle 4 litraa sadalle kilometrille. Mutta sekin on paljon, jos vertaa kotona ladattun sähköauton energiakuluihin. Sen sijaan esimerkiksi Rechargen pikalaturien varassa ajaminen maksaa todennäköisesti saman verran tai jopa enemmän.

Hybridi-RAV:n (ei plugin) pitäisi mennä 5.5 litraa sataselle maantie- ja kaupunkiajossa, kunhan renkaat on valittu järjellä. Motarilla sitten enemmän.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Minulla on patteri Passatti vm 2018. Siinä on ollut luvattoman paljon pieniä sähkövikoja esim
kuskin ovi ei auennut, bensatankin luukku ei auennut, takapaksi ei mennyt lukkoon, repsikan puolen lämmitys ei toiminut ja muuta vastaavanlaista. Tielle en ole kertaakaan jäänyt mutta kerran oli vähällä, pojois Norjassa lähellä Nord Kappia tauon jälkeen auto julisti moottori ei voi käynnistyä koska latauspistoke on kytketty. Pistoke kiinni ja pois muutaman kerran, ei vaikutusta. Sitten kun muutaman kerran antoi nyrkkihoitoa pistorasialle vika poistui eikä ole sen koommin uusiutunut. Ellei olisi poistunut niin muuta vaihtoehtoa ei olisi ollut kuin tilata hinuri Rovaniemeltä ja kiikuttaa Passatti sinne. Tietenkin matkan tärinässä vika olisi poistunut. Arvatkaa olisiko kuulunut Ä-rrä päitä?
Muuten olen tyytyväinen Passattiin, sopii juuri minun ajoihin.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Laitetaan realismia mukaan keskusteluun. Mulla on 12,75 kWp paneleita katolla. Invertteri on 10 kW tehoinen. 1,5 vuotta sitten tavoitteeksi laitoin tuotto haitarin 8-10 MWh ja arvelin 60 % saavani tuosta suoraan omaan käyttöön. Ensimmäinen täysi vuosi tulee siis vasta tästä vuodesta ja se kovin hääppöiseltä vaikuta. Saldo tähän mennessä 7160 kWh ja omankäytön osuus 56 %. Saattaa siis olla, että pääsen kuitenkin tuohon 8 000 kWh vuositavoitteeseen, joka itseasiassa oli se ihan alkuperäinen suunnitelmakin. Tuo 8 000 kWh on siis myös sama määrä sähköä, kuin mitä menee maalämpöön kompressorilta mitattuna vuodessa nyt laskettuna 10 v keskiarvolla. Tuo 8 MWh vastaa siis COP 4,3:lla 34 400 kWh energia. Sattumalta saataisiin polttamalla 4300 L öljyä hyötysuhteella 80 % myös tuo sama 34 400 kWh. Öljynkulutus olikin ennen maalämpöä 3:n vuoden keskiarvona 4300 L/ vuosi. Tämä on nyt tietysti pelkkä energiatase, mutta ajatelmana itseä tyydyttävä. Lämmitysjärjestelmän kustannukset tällaiseen kokoopanoon on ollut 40 000 €. Maalämpö + aurinkojärjestelmä siis. Lämmön levitys on erikseen sitten. Autoa on päässyt joskus latailemaan aurinkosähköllä, joka muutoin menisi myyntiin, mutta erittäin harvoin täydellisesti hyödyntäen. Kyseessä kuitenkin ladattava hybridi, jonka akkuun menee max 14,5 kWh ja latausteho max 6 kW. Kuitenkin sillä ajettu niin, että bensankulutus on 1,1 L/100 km reilun 60 000 km jälkeen. Edellinen vastaava tavallinen hybrid RAV4 kulutti 5,3 L/100 km 27 000 km ajamisen aikana. Kyllä tuolla jokunen litra on säästetty ja osa sähköstäkin saatu katolta. 2011 mallin RAV4 bensa kuluttaa 8,4 L/100 km kun pari vuotta kaikenlaista ajelua takana.
Varaajan vaihto lämmitykseen saattaa olla kohta ajankohtainen ja tilalle tulee 1000 L pönttö. Siihen haaveilen rinnalle kohtuu pientä puukattilaa, jotta roskapuuta saisi hävitettyä siististi energiakäyttöön tontilta talvisin ja kesällä pumpattua ylijäämä sähköä tarvittaessa sinne. Esilämmityskierukka syö sieltä lämpöä käyttöveteen. Liikalämpö näkyisi menevän kätevästi painepesurilla mattojen pesuun laajemminkin jo nyt.
 

repomies

Hyperaktiivi
Laitetaan realismia mukaan keskusteluun. Mulla on 12,75 kWp paneleita katolla. Invertteri on 10 kW tehoinen. 1,5 vuotta sitten tavoitteeksi laitoin tuotto haitarin 8-10 MWh ja arvelin 60 % saavani tuosta suoraan omaan käyttöön. Ensimmäinen täysi vuosi tulee siis vasta tästä vuodesta ja se kovin hääppöiseltä vaikuta. Saldo tähän mennessä 7160 kWh ja omankäytön osuus 56 %.
On varmasti kämppiä joissa isostakin määrästä paneleita saa paljon omaan käyttöön. Mutta niissä kämpissä on yleensä aika jäätävä vuotuinen sähkönkulutus. Muistanko oikein, että niin sinullakin?

Maailma näyttää erilaiselta, kun talo vie sen noin 10000kWh vuodessa, ja auto sitten sen 2000-3000 siihen päälle.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Niin no. Meillä on rakennusala 204 neliötä ja se kahtena kerroksena, josta osa on 5 korkeaa tilaa. 350 neliötä taitaa tulla aika läheltä tilaa. 12 h ja pesutiloja ym. 80 neliön erillinen lämmitettävä tallirakennus ja 20 neliön huvimaja. Kyllähän täällä saa sähköä palamaan. Kotikylmiö, 1000 L pakastintilaa 2 jääkaappia lisänä. Lepokulutus on aikalailla 1 kW, jos ei ole ainavalmis kiuas päällä, niin hieman vähemmän. Lämmityskausi näkyy alkaneen sopivasti tänään ja näkyy käynnit kohtuu selkeästi.
Sattuneesta syystä tiedän, että lämmitykseen menee 8000 kWh ja autoon alle 4000 kWh vuodessa. Autotallin lämmitys söi viime vuonna 3000 kWh luokkaa. Edellinen vuosi paloi 32 000 kWh, ilman paneleita. Viime vuonna osan vuotta paneleilla kului 25 360 kWh. Tänä vuonna on nyt kulunut 15 120 kWh, kun tulee ensimmäinen kokonainen panelivuosi täyteen. Pitäisi hieman pienentyä vielä siis. Katolle laitoin myös rehvakkaan kerroksen puhallusvilla tällä viikolla. Autotallin lämpöjä voisi myös vähän laskea nyt kriisiaikana. Sama koskee talon lämpöjä sitten kylmemmällä kaudella. Pientä hienosäätöä kaipaa talo. Ensiviikolla tosin tulee MLP liuospumpun vaihto ja samalla pientä optimointia, että saa stten nähdä miten muuttuu sen osalta.
 

Liitteet

  • IMG_2970.jpeg
    IMG_2970.jpeg
    101,3 KB · Katsottu: 62
Viimeksi muokattu:

vmakela

Aktiivinen jäsen
Kuten lainaamassasi viestissä totesin, säästäähän siinä tietysti siirtohinnan, mutta ne kilowattituntimäärät jotka saa autoon tungettua eivät ole suuria.

Tyypillisellä suomalaisella ajosuoritteella (n. 15000km vuodessa) ladataan autoa 200-300kWh edestä kuukaudessa. Aika harvalla auto seisoo aurinkoisen osan päivästä pihalla, eikä aina aurinkokaan paista, joten edes sen 200kWh latailu kuukaudessa tekee keskimäärin tiukkaa.

Jos nyt siirto ja verot tekee 7 senttiä, ja sähkön hinta aurinkoisena päivänä on keskimäärin 3 senttiä, niin päästään päässälaskua helpottavaan summaan, vaikka se vähän yläkanttiin olisikin. Tämä nopea hihasta vedetty laskutoimitus antaa sellaisen max 20 euron boostin kuukaudessa paneelien käytölle hankkimalla sähköauton. Jos autolla käydään (päivä)töissä, niin saa olla tyytyväinen, mikäli onnistuu 10€ edestä lataamaan autoansa paneeleista kevään ja kesän kuukausina.

Onhan se tietty kotiinpäin sekin, mutta ei saa ainakaan minua tilaamaan paneeleja katolle.
Ei kukaan pyydä edelleenkään sinua hankkimaan paneeleja ;)
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Hybridi plugarista, jos tekee karkean laskelman, niin tähän tapaan menee omalla kohdalla 3 vuoden laskenta.
Kulutus autoa lataamatta on käytännössä 5,8 L/100 km.
Nykyinen kulutus 3 v jälkeen n 1,1 L/100 km.
60 000 km ajoa kulutus säästö 4,7 x 600 =. 2860 litraa, eli 5640 €.)
Ajettu 83 % sähköllä kulutuksella 20,4 kWh/100 km = 10 159,2 kWh
Sähkönhinta kausisähköllä veroineen keskihinta n. 12,5 c/kWh = 1270 €.
Suoraan katolta arviolta 10 % tuosta saatu ilmatteeksi talteen, mutta sovitaan 170 €
4500 € olisi tässä 3 vuoden säästö plugarilla omalla kohdalla
Teen tosin töitä kotoa käsin, joten tuo 10 % saattaa heittää reilusti ylöspäinkin, mutta kohtuu pientä rahallista huojuntaa tulee siitä enää. Yhdellä kädellä saattaa olla lataukset laskettavissa mistään latausasemilta, enkä noteeraa niitä mitenkään, kun eivät edes merkittävästi poikkeaisi rahassa.
Ei tässä nyt panelien laittoa vielä saa sähköautolla kyllä perusteltua, vaikka mulla onkin kohtuu suurikulutuksinen auto sähköisenä. Tuo 20,4 kWh/100 km on tosin kumulatiivinen lukema, joka käsittää kesät talvet ajamiset. Bensansäästöön kyllä pääsee hyvinkin ja rahallisesti tietysti kelpaa hyvinkin auto sinänsä. Aurinkosähköjen kuoletus omalla kohdalla olisi ollut kohtuullista hömppää vetämällä sähköauto kortti esiin. Tällä hetkellä kun on saanut vajaa 60 % talteen suoraan omaan käyttöön, niin jäljelle jäävä 3200 kWh vaatii tehonohjauksen. Vaihtoehtoisesti sen voisi yrittää tunkea varaajiin. En ole kyllä vieläkään onnstunut saamaan lennonjohtajaa käyttämään esim pesukoneita oikeaan aikaan, niin sekin on vielä edessä. No kunhan uudet hinnat sähköissä realisoituu 1.10 alkaen, niin josko siellä jotain alkaa tapahtua.
Tässä tietysti jäi huomiotta se, että tuosta 3200 kWh ylijäämästä on kyllä maksettu pörssihintaakin maaliskuun jälkeen. Sitä ennen sain 13 c/kWh myydystä sähköstä.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Vakionaama
ilmoista kiinni
18,4kWp ja just nyt mahtuisi varaajaan 200kWh, sain autoon sentään eilen ladanneen niin että 310 km arvioi yltävänsä
20kWh akut nielevät myös tehokkaasti nokkimisjärjestyksessä heti ensimmäisinä käyttösähkön jälkeen
veteen menee sitten kaikki se mitä muut kutsuvat "meni myyntiin"
ei ole myyntiin riittänyt, loka-marraskuulla kaiketi tulet högforssissa

edit
kyllä tässä aamulla 8 jälkeen jo 8 ampeerilla latailis suoraan auringosta, nyt menee pyttyyn
48v akut imee jo yhdestä vertistä 12A ja tuottaa meille jo kaiken käyttösähkön

1693718541660.png
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Niin no mulla on käytännössä tuo 8000 kWh, minkä sisällä siis pitäisi operoida. 3200 kWh on käytännössä osittain pelivaraa. Josko tuonkin myynnistä olisi saanut esim 1000-2000 kWh verran korvauksena reaalirahaa, niin ei tuonne enää kovin paljon jää. Moottorisahan radikaalilla käytöllä saisin arviolta 2000 kWh lisää sähköä katolta. Epäilen kuitenkin, että lennonjohtaja alkaisi antaa kohtuullisia äänimerkkejä operointia vastaan, kun kohteena parisataa vuotiaita männyn latvatukkeja. Varaajaan tunkemalla saan estettyä, ettei maalämpökone käynnisty tekemään lämmintä vettä COP arvolla 3,2.
 

ollikuhta

Vakionaama
No juu, lasketaanpas. Helen siirto 4.07c/kWh + vero 2.79c/kWh + energia 11.40c/kWh. Toki näissä on sitten kiinteitä kk-maksujakin, mutta nehän pitää maksaa osti sitä ulkopuolista sähköä minkä määrän tahansa, joten jätetään nyt pois. Tuo tekee siis yhteensä 18.26c/kWh nykyisellä sähkösopimuksellani. Ja jos tuotto on 4.8MWh vuodessa, niin siitä kertyy suoraan säästöä 876,48€, eli n. 73€/kk...
Näin sitä voi itseään juksata. Futuurit näyttää sellasta vajaata 7 sentin kwh hintaa tuleville vuosille, mutta sopivia arvoja käyttämällä saa sopivan vastauksen kulloiseenkin tarpeeseen
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Näin sitä voi itseään juksata. Futuurit näyttää sellasta vajaata 7 sentin kwh hintaa tuleville vuosille, mutta sopivia arvoja käyttämällä saa sopivan vastauksen kulloiseenkin tarpeeseen
Huomasit varmaan että tuossa kommentissani luki jotta nykyisellä sähkösopimuksellani. Eli tuostahan ei nyt sitten tiedä mikä se seuraava soppari on kun tämän nykyisen kiinteä 24kk on nyt jo yli puolivälinsä. Voi hyvinkin olla että vajaan vuoden päästä alle 10c päästään, mutta voihan se olla että kolkutellaan jopa 15c, ei voi tietää. Tokihan myös siirtohinta tai vaikka verokin voi tässä ajan kuluessa muuttua ja taas menee laskelmat uusiksi. Ehkä myös inflaatio pitäisi tuossa jotenkin huomioida, koska aikaväli on kuitenkin 10v luokkaa niin silläkin alkaa olemaan jo merkitystä. Tai pitäisikö jopa mahd. vikatilanteet ottaa huomioon, koska niistä tulee päiviä kun ei sitä tuotantoa olekaan lainkaan, vaikka kuinka korjaus menisikin takuuseen. Saati jos se korjaus onkin takuun ulkopuolinen, onhan silläkin omat kustannusvaikutuksensa. Eli nuo ei loppupelissä kuitenkaan ole kuin arvauksia tulevasta mitä se TMA voisi ehkä kenties olla vaikka kuinka noita numeroita pyörittelisi. Vasta jälkeenpäin sen sitten näkee mitä se todellisuudessa oli, vuodetkaan kun ei ole veljeksiä, yhtenä voi olla aurinkoisia päiviä enempi kuin toisena jne, jne, jne...

Eli kyllä tämä vielä hitusen sellaista early bird -henkeä kaipaa, ehkä kenties myös aavistuksen idealismia omasta sähkötuotannosta, sen tuottamasta mielihyvästä. Tuo Harri Salokin tuolla linkkaamallani videolla näitä aatoksiaan avaa, kuinka se hänen mieltään lämmittää kun sähköauton "polttoainetuotannon" ketju on nyt vain muutamia metrejä, tallin katolta "tankkiin" vs. polttiksella kun porataan, kuskataan, jalostetaan, kuskataan lisää... Ei, patteriautoa ei meille vielä tule, mutta jos nyt ajatellaan noiden lätkien sen 30v tuolla katolla jauhavan, niin aivan varmasti tuona aikana on tuo dinoliemellä käyvä vaihtunut jo elektroniseen, mutta se on sitten sen ajan murhe omine latureineen ja laitteiden välisine kommunikaatioineen yms. joihin en vielä tässä vaiheessa ota mitään kantaa. Katsotaan miten maailma kehittyy, jossain vaiheessa kenties kotiakkua yms. Ei voi tietää.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
6720 KWp tuottaa vaikkapa 5000 kWh vuodessa. 60 % suoraan käyttöön on 3000 kWh pois sähkölaskusta netto. 2000 kWh myyntihinta pörssihinnalla vähentää muutaman ruplan sitten kokonais netto laskusta vuodessa lisää. Omaan käyttöön saa jotku paremmin ja jotku huonommin.
 

roots

Hyperaktiivi
6720 KWp tuottaa vaikkapa 5000 kWh vuodessa. 60 % suoraan käyttöön on 3000 kWh pois sähkölaskusta netto. 2000 kWh myyntihinta pörssihinnalla vähentää muutaman ruplan sitten kokonais netto laskusta vuodessa lisää. Omaan käyttöön saa jotku paremmin ja jotku huonommin.
Hyvinkin lähellä tuohon tapaan se @HiTec :llä suattaapi mennä.
Tänä vuonna tuo 2000kWh on jotains 80€, tämä aika "tavallinen" vuosi historiaan peilaten... ensi vuosi veikkaan huonompi.
 

repomies

Hyperaktiivi
6720 KWp tuottaa vaikkapa 5000 kWh vuodessa. 60 % suoraan käyttöön on 3000 kWh pois sähkölaskusta netto. 2000 kWh myyntihinta pörssihinnalla vähentää muutaman ruplan sitten kokonais netto laskusta vuodessa lisää. Omaan käyttöön saa jotku paremmin ja jotku huonommin.
Mikähän tuo keskimääräinen omakäyttöaste on tyypillisessä 2-5 hengen lämpöpumpputalossa jonka vuotuinen sähkönkulutus heiluu siellä 10000-13000 haarukassa? Onko noin korkea? Mikäs @fraatti sinulla on ollut oman käytön osuus, vieläpä sähköautotaloudessa?

En usko että yleistyksiä kannattaa vedellä keskimääräiseen nähden yli tuplakokoisen ja ties kuinka monen hengen ja liki 3x kulutuksisen talon tietojen nojalla.

Korkeaan omakäyttöasteeseen tarvitaan usein kovin pieni aurinkovoimala. Sellainen voi kannattaa taloudellisesti, jos oman työn osuus on suuri, ja hankintahinta pieni.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Mikähän tuo keskimääräinen omakäyttöaste on tyypillisessä 2-5 hengen lämpöpumpputalossa jonka vuotuinen sähkönkulutus heiluu siellä 10000-13000 haarukassa? Onko noin korkea? Mikäs @fraatti sinulla on ollut oman käytön osuus, vieläpä sähköautotaloudessa?

En usko että yleistyksiä kannattaa vedellä keskimääräiseen nähden yli tuplakokoisen ja ties kuinka monen hengen ja liki 3x kulutuksisen talon tietojen nojalla.

Korkeaan omakäyttöasteeseen tarvitaan usein kovin pieni aurinkovoimala. Sellainen voi kannattaa taloudellisesti, jos oman työn osuus on suuri, ja hankintahinta pieni.
18Mwh menee @HiTec :llä ennen paneeleita eli kyllä tuo on 3000/2000 voi hyvin toteutua.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Minulla on ollut kohta neljä vuotta 5,5 kWp panelit.
Maalämpö L-Ässä vuodelta 2007
Talon kulutus viime vuosina 9300 kWh/v
Panelien keskituotto on ollut 4630 kWh/v
Talo vuodelta 1976, 2h taluous.
Panelien tuotosta
- omaan käyttöön 39,1 %
- myyntiin 60,9 %
 

repomies

Hyperaktiivi
Minulla on ollut kohta neljä vuotta 5,5 kWp panelit.
Maalämpö L-Ässä vuodelta 2007
Talon kulutus viime vuosina 9300 kWh/v
Panelien keskituotto on ollut 4630 kWh/v
Talo vuodelta 1976, 2h taluous.
Panelien tuotosta
- omaan käyttöön 39,1 %
- myyntiin 60,9 %
Tämä on juuri sellainen tulos jonka odottaisin omalla kohdalla toteutuvan, jos panelit laittaisin. +- 5 prosenttiyksikköä.

Jos nyt ittelle miettisi paneleita, niin joku ihan naurettavan pieni mikroinvertterien varaan rakennettu voimala, joka itse omin kätösin nostettaisiin katolle, ja sähkäri sitten "tekisi kunniaa" kytkennöissä, voisi käydä. Vähän kuluttavaan maalämpötaloon (tai edes PILP/VILP-taloon, koska kesällä PILP ja VILP ovat mielestäni ihan yhtä hyviä ellei jopa parempia) on niin vaikea perustella isoa panelistoa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Siinä vaikuttaa kulutuksen jakauma vuodelle hirveän paljon. Hitecilläkin on lämpöpumpputalous, kesäkulutus ei mahda suuren suurta olla. En toki varmaksi voi sanoa, itsehän parhaiten tietää.
Totta, mutta kuten tuolla jo jossain vaiheessa mainitsin:
No meillä menee n. 18MWh vuodessa ja kesälläkin -22 pienin oli 970kWh, tänä kesänä 860kWh, joten jos about noissa haarukoissa sitä tulevaisuudessakin liikutaan, niin eipä tuosta kovin montaa kWh myyntiin taida liietä jos PV*SOL arvioissa ollaan kesän 3kk huipputehonkin aikaan vain 850...900kWh haarukassa :hmm:
Tosin tuo oli vielä tuolla vanhemmalla simuloinnilla, tämä uusin "kaikki länteen" versiolla nuo touko-heinäkuu saataisiin jopa karvan ylikin 900kWh/kk, joka siis mennee melkolaila sekin täysin omaan käyttöön. Toki tuossa pitää alkaa katsomaan ihan jo niitä vuorokauden tuntejakin onko näin, mutta noin kk-tasolla about tuolleen sen pitäis mennä. Kesäaikaan tuo myyntikin kun on vähän niin ja näin, siitä montaa senttiä tule, pahimmilllaan voi olla jopa negatiivinen hinta. Käytännössähän tuo sähkö menee kesällä käyttöveden tekemiseen PILP:llä sekä tietty ilmanvaihtoon, ILP-jäähdytykseen ja kellarin ilmankosteuden hallintaan. Mutta siis sähkön ulosmyynti ei tässä omassa casessa ole missään vaiheessa ollut tähtäimessä = paneliston lkm. riittänee ainakin siihen saakka jos joskus tulee joku (sähköauton) akku johon sitä ylijäämää voisi kenties varastoida.
 

repomies

Hyperaktiivi
Tosin tuo oli vielä tuolla vanhemmalla simuloinnilla, tämä uusin "kaikki länteen" versiolla nuo touko-heinäkuu saataisiin jopa karvan ylikin 900kWh/kk, joka siis mennee melkolaila sekin täysin omaan käyttöön. Toki tuossa pitää alkaa katsomaan ihan jo niitä vuorokauden tuntejakin onko näin, mutta noin kk-tasolla about tuolleen sen pitäis mennä.

Ei se aurinko siellä etelässä taida ihan läpi vuorokauden kuitenkaan paistaa. Tuotto voi olla 900kWh/kk, mutta koko kuukautta ei paista aurinko, eikä edes koko vuorokautta keskikesälläkään. Tuotto painottuu keskelle päivää ja aurinkoisille päiville, jolloin ylijäämä menee myyntiin.

Rasti seinään, jos pääset yli 65% omakäyttöasteeseen touko-heinäkuussa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuotto painottuu keskelle päivää ja aurinkoisille päiville, jolloin ylijäämä menee myyntiin.
No näinhän siinä tullee käymään - ja taas toisaalta juuri tuolloin tarvitaan myös ILP-jäähdytystä eniten, joten käytäntö tuon sitten varmaan osoittanee miten tuossa oikeasti käy.

Tietty kun tässä on ajateltu joskos tuo dinoliemellä toimiva peltikeko tuosta pihamaalta vaihtunee luokkaa 7v sisään johonkin patteri-kiesiin (en halua omistaa yli 10v ikäisiä autoja), niin sitten on sitä varauskapasiteettiakin johon sitä ylijäämää voi puskea jemmaan ja tuossa kohtaa on sitten jo niitä käyttökokemuksiakin miten tuo panelisto oikeasti toimii, jolloin mahd. paneliston laajentaminenkin voisi ehkä tulla jo kyseeseen ennen kuin tuon impun 8.8kW tulee vielä vastaan. Vaan ennen tuota tämä nyt on vain tälläistä ajatusten pyörittelyä täysin vailla käytännön kokemuksia, kenties vain pelkkiä märkiä päiväunia joidenkin mielestä ;)
 

SON

Vakionaama
Ei se aurinko siellä etelässä taida ihan läpi vuorokauden kuitenkaan paistaa. Tuotto voi olla 900kWh/kk, mutta koko kuukautta ei paista aurinko, eikä edes koko vuorokautta keskikesälläkään. Tuotto painottuu keskelle päivää ja aurinkoisille päiville, jolloin ylijäämä menee myyntiin.

Rasti seinään, jos pääset yli 65% omakäyttöasteeseen touko-heinäkuussa.
Aurinkokelkkaan tuli hypättyä n kolme vuotta takaperin. Aika on ollut mielenkiintoinen kokemus. :cool:

En osaa sanoa minkalaisia rukseja pitäisi vedellä mutta tuollaiselta näyttää meidän omakäyttö ja myynti. Aivan kohta tulee Av:lla kolme vuotta täyteen. Eka kesä meni osittain käsikäytöllä ja säätöohjelmaa värkätessä ja viime ja tämä vuosi sitten säätöohjelmalla. Ohjelmalla pyritty optimoimaan aurinkovoiman ja pörssisähkön yhteiskäyttö. Laitteisto n 5 kW.
:grandpa:
Av.ok.my.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mikähän tuo keskimääräinen omakäyttöaste on tyypillisessä 2-5 hengen lämpöpumpputalossa jonka vuotuinen sähkönkulutus heiluu siellä 10000-13000 haarukassa? Onko noin korkea? Mikäs @fraatti sinulla on ollut oman käytön osuus, vieläpä sähköautotaloudessa?
Tuollaista näyttää invertterin seuranta. Sähkölaskussa omakäyttö % on jonkinverran suurempi 15min/1h tasejakson takia. Vuoden lopussa täytyy sitten kammata data tarkemmin läpi. Mitään sen kummempia taikatemppuja en ole tehnyt omakäytön tai myynnin suhteiden kasvattamiseen vaan oon antanut mennä omalla painolla.

1693844973559.png
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jahans, nyt alkaa homma sitten realisoitumaan, asennuspaketin pitäisi tulla vielä loppuviikosta ja ma aamusta rupeavat nostelemaan lätkiä katolle. Saas nähdä kuin malttaa etätöissä roikuskella vai onko sitä itsekin tuolla pihamaalla hommaa utaleena seuraamassa ;)
 

vmakela

Aktiivinen jäsen
Elokuu: tuotto 2,25kWp järjestelmästä 260kWh, josta myyntiin 117kWh. Sähköautoa vasta vähän ladattu, pääosin yöllä (koska voimala pieni, ollut pilviset kelit).
 

roots

Hyperaktiivi
Jahans, nyt alkaa homma sitten realisoitumaan, asennuspaketin pitäisi tulla vielä loppuviikosta ja ma aamusta rupeavat nostelemaan lätkiä katolle. Saas nähdä kuin malttaa etätöissä roikuskella vai onko sitä itsekin tuolla pihamaalla hommaa utaleena seuraamassa ;)
Mitä vehkeitä sulle tulee, paneelit ja invertteri lähinnä sekä kannakkeet?
 

Tehari

Aktiivinen jäsen
Hyvinkin lähellä tuohon tapaan se @HiTec :llä suattaapi mennä.
Tänä vuonna tuo 2000kWh on jotains 80€, tämä aika "tavallinen" vuosi historiaan peilaten... ensi vuosi veikkaan huonompi.
Eli karkeasti laskettuna 20snt/kwh (ostosähkö+siirto) ja sihen tuo myynti päälle ollaan n. 700€/v paljonko maksaa takaisin päin. Vajaa 60€/kk.
On se nyt kuitenkin ihan hyvä tuotto sillain ettei sun tarvi tehdä mitään.
 

T76

Aktiivinen jäsen
Elokuu: tuotto 2,25kWp järjestelmästä 260kWh, josta myyntiin 117kWh. Sähköautoa vasta vähän ladattu, pääosin yöllä (koska voimala pieni, ollut pilviset kelit).
Meillä elokuu ei sateiden takia myöskään ollut kovinkaan hyvä, toukokuukin huomattavasti parempi. 6,7kWp järjestelmästä 915kWh (myynti 206), 1051kWh (603), 788kWh (393) ja 587kWh (251) touko-elokuu. Ei tuolla rikastumaan näillä hinnoilla pääse, mutta omaan käyttöön mukavasti. Vielä kun osuisi auton lataus ja muut hommat paremmin keskipäivään - home assistanttiin olen viritellyt automaatiota aiheeseen.
 
Back
Ylös Bottom