Puun polttoa

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Lämmittänee kroppaa ja mieltä jo piankin, kun karsii, pätkii, kantaa, kuskaa ja pilkkoo.
Hyvä klapi lämmittää kolmasti, vielä olisi se yksi noillakin jäljellä :)
Noh, kunkin oma asia kuinka kalliita ilmaiset puut ovat.
Joutuuhan ne jotkut maksamaan jo niistä rungoistakin, jotta pääsee vielä edes pätkimään niitä pölleiksi. Toki vielä kalliimpaa se on hakea ne klapinsa säkkitavarana rautakaupasta, mutta ainakin itse olen vielä selvinnyt tuon materiaalin suhteen ilmaiseksi, vaikka toki aikaa palaa ja työkalut kuluu, mutta taas toisaalta onpahan edes jonkinmoista hyötyliikuntaa :)
 

repomies

Hyperaktiivi
Haa! Taas oppi jotain uutta :sormet:

Tuossa kun tuota meidänkin Pikku Lauria viimeksi tuhkia sankoon tuhkapesästä putsailin, niin ajattelin tehdä hiukka perusteellisemmin, harjasin tulipesän pohjan lisäksi myös sieltä tulipesän yläpuolelta, joskos sieltä jotain karisisi, niin siellä tosiaan oli tuollainen "hylly" takareunassa, jonka päällä sitä tuhkaa sitten vaikuttikin olevan ihan muikeasti. No kättä tulipesän etureunasta vain hyllyn päälle ja tuhkat alas puotellen, ikuna tuota vielä putsannut 13v aikana. Vaan melkoinen ihmetys moisen hyllyn tarkoituksesta jäi, joka nyt sitten sai sen selityksensä. Kiitos :)
En nyt halua vaikuttaa hygieenikolta, koska sellainen en ole, mutta mahtaisko tuo onnistua ihan vaan takkakoukulla kaapaista tyhjäksi?

Minulla taitaa olla sama takka, ja sama hylly. Vähän sitä takaseinän yläosan kaarevuutta olenkin hämmästellyt, vaan eipä ole tullut niin tarkkaan katsottua että mitä siellä on.
 

repomies

Hyperaktiivi
Tuon putsaukseen saisi olla kyllä joku mutkalla varustettu tuhkaimuri. Tulee melkoinen pölläys takan luukusta, kun tuolta hyllyltä pudottaa tavaraa.
 

kkk

Aktiivinen jäsen
tartteekos sitä hyllyä puhdistaa, ilma/savuvirta sen muotoilee jouheaksi ja tiputtaa reunalta liiat tuhkat, hyllyn sisänurkkaan tuhkasta pyöreyttä, toimiiko jopa paremmin, pyöreä pyörre siellä pyörii...
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hyvä klapi lämmittää kolmasti, vielä olisi se yksi noillakin jäljellä :)

Joutuuhan ne jotkut maksamaan jo niistä rungoistakin, jotta pääsee vielä edes pätkimään niitä pölleiksi. Toki vielä kalliimpaa se on hakea ne klapinsa säkkitavarana rautakaupasta, mutta ainakin itse olen vielä selvinnyt tuon materiaalin suhteen ilmaiseksi, vaikka toki aikaa palaa ja työkalut kuluu, mutta taas toisaalta onpahan edes jonkinmoista hyötyliikuntaa :)

Jotkut maksaa monta kymppiä kuussa, että pääsevät sisätiloihin esim juoksemaan tai pomppimaan. Siihen päälle sitten kaiken maailman trikoot ja hikinauhat sekä urheilujuomat. Valintojen maailma, mieluummin niitä polttopuita tekee puun kaadosta alkaen :)
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Valintojen maailma, mieluummin niitä polttopuita tekee puun kaadosta alkaen :)
Totta. Tänä talvena pitäisi taas laittaa puolen tusinaa pikkasta lehtipuun runkoa tuosta omaltakin tontilta levolle. Ja nyt kun ensin saa talven poltteluilla liiteriin taas tilaa, niin ensi kesänä klapeiksi kuivumaan ja -25 syksyllä jos tuolle takalle alkaisi niitä vuorostaan tarjoilemaan. Kesän/syksyn -24 aikana mitä nuo kerkiää jo kuivumaan, niin kummasti vaan takassa alkaisi suhina käymään vaikka kuinka klapit jo kolisisikin niitä vastakkain hakatessa = ei ole vielä ihan oikeasti kuivaa, polttokuntoista tavaraa, siksi menee "ylivuotiseksi" syksyyn -25 ennen kuin tuo suhina lakkaa ja klapi ottaa tultakin oikein ilosesti kylkeensä.
 

PolyEsko

Vakionaama
Meillä Tulikiven pikkutakassa parhaan tuloksen saa ohjeen mukaan toimien kahdella pesällisellä sillä erotuksella että hiilenpolttovaiheessa ilmasäätö noin 50...60%. Meillä takassa on tolkuton veto ja korvausilma tulee piipun kautta ja lämpiää korvausilmahormissa. Ilmasäätö täysillä takan sivupinnat jäävät jopa 5...10 astetta viileämmäksi. Veto on aina täysillä. Kuvassa hiilen poltto 50%...60% ilmasäädöllä vedon ollessa täysin auki.

Meillä toimii hyvin myös yhdellä panostuksella, mutta toki tehoa ei tule niin paljoa. Yhdellä pesällisellä 10...20% isompi kertapanos ja päältä sytytys. Tunnelmaan ja lauhaan keliin riittää pikkupanos.

Yhdellä panoksella käytetään myös Vapon pellettejä.
Onko kuva yhden pienen pesällisen jälkeen?
On meinaan niin mustana pesän nurkat, ettei paljoa ole lämmitetty tai sitten ei ole saanut ilmaa.
No hiillos ainakin saa ilmaa, eli tuskin siitä kyse.
 

PolyEsko

Vakionaama
Mikä teoria se olikaan että paree latoa lappeelleen eikä pystyyn?

En ole 10 vuoteen polttanut kahta peräkanaa, mutta eikös siitä tule kauhia sawutus, kun se toinen pesllinen syttyy?
Jos hitaasti puita pesään laappaa, niin ehtii savuttamaan. Toinen pesällinen syttyy minusta liian nopsaan ja palaa niin kuumana, että rasittaa helpolla takkaa ja piippuakin. Jos hyvin tehty hyvistä aineista, niin kestää, mutta itse kyllä laitan mieluiten aamulla yhden ja illalla toisen pesällisen. Pysyy takkauuni tasalämpöisempänäkin. No meillä pieni 1000 kilon takka, joka selittää osin tuon.

Jos pitkän aikaa polttaa yhden pikku pesällisen silloin tällöin ja sitten kerran pamauttaa uuniin pari iso pesällistä peräkanaa, niin nokipalon vaara on iso toisen pesällisen lisäyksen jälkeen.
 

PolyEsko

Vakionaama
Mikä teoria se olikaan että paree latoa lappeelleen eikä pystyyn?

En ole 10 vuoteen polttanut kahta peräkanaa, mutta eikös siitä tule kauhia sawutus, kun se toinen pesllinen syttyy?
Eräs nuohoaja sanoi, että pystypoltossa puut ja lopulta hiilos nojaa pesän kiviin ja palaessaan rasittavat enempi takkaa, kuin keskellä pesää oleva puukeko/hiillos.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Totta. Tänä talvena pitäisi taas laittaa puolen tusinaa pikkasta lehtipuun runkoa tuosta omaltakin tontilta levolle. Ja nyt kun ensin saa talven poltteluilla liiteriin taas tilaa, niin ensi kesänä klapeiksi kuivumaan ja -25 syksyllä jos tuolle takalle alkaisi niitä vuorostaan tarjoilemaan. Kesän/syksyn -24 aikana mitä nuo kerkiää jo kuivumaan, niin kummasti vaan takassa alkaisi suhina käymään vaikka kuinka klapit jo kolisisikin niitä vastakkain hakatessa = ei ole vielä ihan oikeasti kuivaa, polttokuntoista tavaraa, siksi menee "ylivuotiseksi" syksyyn -25 ennen kuin tuo suhina lakkaa ja klapi ottaa tultakin oikein ilosesti kylkeensä.
Meillä jonkin verran "polttokuivaa" koivua ja loput mäntyä. Männyt kelottuneita osin ja muutama tuoreena kaadettu ja nuo sai olla keväästä asti klapeina kuivumassa auringossa. Ennen syksyn sateita liiteriin ja nyt poltossa. Suoraan liiteristä takkaan heittäessä jonkun aikaa sihina käy ja ottaa aikaa että syttyy, mutta jo vuorokaudi takan kyljen kolossa lämpimässä olo kuivattaa nuo polttokuiviksi.

Mänty siitä mukava, että saa saman vuoden kaadot jo takkaan. Ei nuo edes poksu kun takan "säädöt" kohdillaan ja vähän koivua seassa panoksissa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Omasta mielestä kyllä maaliskuussa kaadettu ja huhtikuussa halkaistu koivukin kelpaa syksyllä polttoon, ainakin jos auringossa kuivattaa ja pahimpaan sadeaikaan suojaa sateelta pari kuukautta. Ja sitten katokseen.

Ei nuo sihise paitsi sitä kun vähän lumi kastelee talvella kun ei niin tiivis säilytyspaikka ole.
 

-Teme-

Vakionaama
Totta. Tänä talvena pitäisi taas laittaa puolen tusinaa pikkasta lehtipuun runkoa tuosta omaltakin tontilta levolle. Ja nyt kun ensin saa talven poltteluilla liiteriin taas tilaa, niin ensi kesänä klapeiksi kuivumaan ja -25 syksyllä jos tuolle takalle alkaisi niitä vuorostaan tarjoilemaan. Kesän/syksyn -24 aikana mitä nuo kerkiää jo kuivumaan, niin kummasti vaan takassa alkaisi suhina käymään vaikka kuinka klapit jo kolisisikin niitä vastakkain hakatessa = ei ole vielä ihan oikeasti kuivaa, polttokuntoista tavaraa, siksi menee "ylivuotiseksi" syksyyn -25 ennen kuin tuo suhina lakkaa ja klapi ottaa tultakin oikein ilosesti kylkeensä.
Sama tapa täällä.
Nyt poltetaan v.2022 keväällä kaadettuja puita, eli ylivuotisia poltetaan.
Seuraavat 10m3 on kuivumassa metrisinä halkoina ja keväällä ne pätkitään klapeiksi talvelle 2024-25.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Saaristolaiset sanovat, että polttopuun pitää kolme kertaa kastua, ennen kuin kuivuvat. Keväällä ennen kylvöjä tehtiin klapit ja kipattiin kalliolle. Ennen puintia siirrettiin puusuojaan. Pressuja ei käytetty lainkaan. En tiedä, mitä kastuminen fysikaalisesti tekee, mutta perinteisiin on usein perusteensa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Omasta mielestä kyllä maaliskuussa kaadettu ja huhtikuussa halkaistu koivukin kelpaa syksyllä polttoon
No ihan varmasti kelpaa eikä ne siitä enää kuivemmaksi tule ellei jollakin lämmöllä kuivata. Ennen lumien sulamista tehdyt saunapuut ovat kyllä kuivia juhannukseksi jos ne on pinottu ulos eikä johonkin tunkkaiseen paikkaan.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onko kellään kokemusta tällaisista:
https://lumox.com/kauppa/lumox/lumox-ekoair-takkaan/
Itselläni kun on aika pieni takka jossa ei ole edes toisioilmaluukuja, vaan kaikki ilma tulee tuhkaluukun ja arinan läpi, niin olen miettinyt jonkinlaista ilmanohjausta toisioilmalle. No tämä se ei ole, mutta ihan vaan keskusteluna, että mitä mieltä puunpolttajat on tästä tuotteesta..

Kovia lupauksia ainakin tällä :)

Tutkailin arinoita ja törmäsin tällaiseen
 

kkk

Aktiivinen jäsen
En tiedä, mitä kastuminen fysikaalisesti tekee, mutta perinteisiin on usein perusteensa.
Kuulemma puun solukko avautuu kostuessaan, jolloin kuivuu paremmin myös sisäosat, kun sisältä poistuva vesi(höyry?) läpäisee paremmin avonaisen solukon. Olen kuullut, että on ollut hyvin tarkkaa kuivuvan puun kanssa ettei saa olla liian kuivaa, vaan vaatii tietyn kosteusprosentin ja kenties välillä pientä kostutusta pintaan, oltava esim tuoreet halot vain läjässä ulkosalla ensin.
Toisaalta puuta kuivaa lämpötilan vaihtelu, kun lämmin kostea puu joutuu välillä kylmenevässä ilmassa suhteessa kuivempaan ilmaan, ikään kuin lämmitettynä. Siksi tuulinen harva pino on hyvä, kun tuuli vie kosteutta pois pinnasta ja pumppaa puun lämpötilaa tehokkaasti esim vuorokautisen lämpövaihtelun tahdissa.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tiilihormin hyötyjä, kuva yläkerran makkarista eli hormi on alakerran takassa kiinni ja savupelti alakerran puolella, seinän toisella puolella käytävä muihin makkareihin:

flir_20231121T200353.jpg
 

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Kai se puun kuivuminen johtuu myös puusta mitä kuivataan. Toki jos talvella kaadettu niin lähtökohta on paras mahdollinen. Kuusi kuivaa hetkessä ja haapa tuskaisen hitaasti.
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Nyt parina iltana olen lämmittänyt sekä takan että leivinuunin, vaikkei pakkasta vielä paljon olekaan. Vilpin säädin tyhjäkäynnille. Puuhella ja kiuas on vielä reservissä.

Viime aikoina on ollut kuivaa raksa puuta hyvin tarjolla parin kilsan päästä. Pätkimällä selviää, naulat ja ruuvit tietysti riesana. Tulee noista kuitenkin helpommalla kun kaataa runkoja mökillä, karsia, pätkiä, halkoa, kuivata ja kärrätä niitä 100 km.
 

Mikkolan

Vakionaama
Klapeissa on kahdenlaista kosteutta. Kosteutta on solujen välissä sekä solujen sisässä. Solujen ulkopuolinen kosteus kuivuu aika nopeasti ja yleisesti niitä klapeja pidetäänkin ns. kuivina, kosteus % 23 - 25 . Ne palaa jo suht hyvin tulisijoissa. Solujen sisäinen kosteus on tiukassa, on sanottu että sisäisen kosteuden poistamiseen tarvitaan 10 kertainen energia verrattuna solujen väliseen kosteuteen. Solujen välinen kosteus kuivuu samaan tapaan kuin pyykit narulla, aineen paksuuden takia tieten hitaammin.

Talvella kaadetut ja toukokuun alkuun mennessä pilkotut klapit kuivuu mukavasti taivaan alla kunhan ovat ilmavasti varastoitu, pienet sateet kastelevat klapeja vain pinnasta ja kuivuu nopeasti pois. Juhannuksen jälkeen kannattaa pikkuhiljaa siirtää katon alle ( täällä sisämaassa ). Elo- syyskuulla pilkotut klapit homehtuu lähes 100 varmasti. Syksyyn mennessä kosteus 20 -23 % mutta syksyn kosteus hiipii niihin ja kosteus % nousee 1 - 2 %, samoin käy myös edellisvuotisille klapeille. Pakkasten tultua kosteus taas laskee.

Huonelämpötilassa ( ja kosteudessa ) klapien tasapainokosteus asettuu 7 - 9 % tasolle 3 - 4 viikossa, aluksi tieten nopeammin.

Puita kannattaa kaataa syksystä alkaen kun lehdet ovat tippuneet ja ensimmäiset pakkaset iskee. Jo maaliskuussa puu alkaa heräillä kosteus lisääntyy, ennen lehtien puhkeamista puu on kaikkein märintä.
Toinen paljon käytetty tapa on rasiin kaato. Rasiinkaadon voi aloittaa kun puu on täydessä lehdessä ja kaatoa voi harrastaa jopa syyskuulle asti kunhan puut ovat täydessä lehdessä. Rasiin kaadossa puita ei karsita eikä katkota vaan lehdet haihduttaa vettä pois. Rasiin kaadettuja puita ei pidä korjata liian aikaisin, lehtien pitää olla täysin ruskeina viikon tai kaksi. Kuivuttuaan rasipuut ovat melkein puolta kevyempiä kuin juuri kaadettu eli helpottaa hurjasti käsittelyä.
Olen tehnyt klapeja aivan tuoreestakin puusta mutta jos säät ei ole suotuisia niin on homehtumisen vaara, kyllä nekin kuivuu lopputalveksi, tammi- ja helmikuu kuivia aikoja.
 

Mikkolan

Vakionaama
Kai se puun kuivuminen johtuu myös puusta mitä kuivataan. Toki jos talvella kaadettu niin lähtökohta on paras mahdollinen. Kuusi kuivaa hetkessä ja haapa tuskaisen hitaasti.
Vaahtera ei kuivu kuin uunissa. Samaa vikaa pajussa ja tuomessa, raita tuntui kuivuvan suht helposti. Tammi on myös sitkeä kuivattava mutta annetaan saksalaisten murehtia siitä.
 

jussi

Vakionaama
No ihan varmasti kelpaa eikä ne siitä enää kuivemmaksi tule ellei jollakin lämmöllä kuivata. Ennen lumien sulamista tehdyt saunapuut ovat kyllä kuivia juhannukseksi jos ne on pinottu ulos eikä johonkin tunkkaiseen paikkaan.
Olen tuon testannu helmikuun lopussa kaadetulla koivulla tarkkaa vaakaa käyttämällä. Kolmessa eri paikassa oli niitä testipuita kuivamassa. Kesäkuussa oli kaikki kuvimmillaan, toki saunassa ollu testiklapi oli jo aikasemmin "valmis", mutta ei ne siitä enää kuivanu. Elokuun lopussa alko jo kosteus lisimään, syyskuussa ihan reilustikin. Seuraavana kesänä testikappale paino ihan yhtä paljon ku vuotta aikasemminkin. Ylivuotinen on huuhaapuhetta, tai huonossa paikassa kuivamassa olevaan liittyvää.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
^ On siinä porvari kun takkapuutkin on oltava tammea. Puuvaja on varmaan tiikkiä. :hattu:
No äläs nyt, faija aikanaan poltteli omassa takassaan rutikuivaa, höylättyä valkopyökkiä, kun sitä oli laatikkotolkulla tarjolla useammankin vuoden tarpeiksi :p

Puulajien ominaispainot / m3 kuivaa puuta:
  • Valkopyökki: 640 kg/m3
  • Pyökki: 580 kg/m
  • Tammi: 570 kg/m3
  • Saarni: 570 kg/m3
  • Jalava: 565 kg/m3
  • Koivu: 540 kg/m3
  • Vaahtera: 500 kg/m3
  • Paju: 460 kg/m3
  • Leppä: 440 kg/m3
  • Lehtikuusi: 430 kg/m3
  • Mänty: 430 kg/m3
  • Poppeli: 370 kg/m3
  • Kuusi: 370 kg/m3
Puun polttoarvo puukiloa kohden on kaikissa puulajeissa suurin piirtein sama, mutta puun ominaispaino vaihtelee lajikohtaisesti. Kuusen ominaispaino on noin 370 kg/m3 ja koivun taas noin 540 kg/m3. Kuutiometri koivua tuottaa lähes 1,5-kertaisen määrän lämpöä kuusikuutioon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
Sevverta kova puhuri ulkona, että saa ihan kunnolla laittaa raitisilmapeltiä arinan alta kiinni. Muuten varmaan lähtis puut lentoon..

17011117844068181071119638037222.jpg
 

-Teme-

Vakionaama
Pari pesällistä poltettu tänään - yksi aamupäivällä ja toinen illalla, savukanavien kohtaa ulkopinnasta mitattu ir mittarilla
Hyvin posket helottaa
IMG_5750.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

jamseil

Aktiivinen jäsen
Noinkohan nousisi keittiön 3500kg leivinuunin kupeet 90 asteeseen vaikka koko päivän lämmittäisi. :hmm:

50 asteisenakin tuli jo sanomista, kun tiiliseinän takana naamarasvat kuumenee vessan kaapissa.:)
 

jussi

Vakionaama
Hirmu pitkälle ei eilen illalla poltetut kolme telineellistä kuusta (n.30kg) riittäny... Kuudelta aamulla varaaja oli käytetty.
Hirmu sujuva vehje vaan on toi öölipoltin, osas lähtee siitä jatkaan ja vie vähän sähköä. Kuumaa vettä saa niin paljon ku keksii haluta.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Täällä on puukattilan klapeja varten 6mm vanerista tehty laatikko. Jos ei ihan tasapintaan täytä, niin siinä on ~8 kg koivupitoista pilkettä. Kun sen laskee lattialle henkilövaa'an päälle, niin punnituskaan ei aiheuta lisävaivaa. Vaihteluväli on ollut 7,8 - 8,4 kg. Laatikon toinen toiminto on klapin pituusmittaus. Alapalokattilan pesä on 34 cm ja laatikko on mitoitettu vähän alle sen eli laatikkoon mahtuva klapi mahtuu pesässä putoamaan. Ylipitkät siirtyy saunan puolelle. Yleensä pesällisen polton yhteydessä täytän laatikon uudestaan ja jätän kattilahuoneeseen odottamaan.

Nyt kävi niin, että tänään oli joutava hetki nakata pesällinen palamaan, mutta eilisillan rientojen takia piti laatikko täyttää varastosta, jossa 13C ja heikko ilmankierto. Teen sytytyspanoksen vanhoista saunapaneeleista silppuamalla samassa varastossa. Huomattava ero oli sytytyspanoksen sytytyksessä, normisti savukaasut on kattilan ja hormin liitoksessä hetkessä 160C, mutta tänään kitkutti paljon pitempään ja tuli oli rauhallisempaa. Samoin varsinaisen pesällisen syttyminen oli hitaampaa, liekit syvänkeltaista sinistä joukossa. Ilmaa piti annostella sytytyksessä selkeästi enemmän ja myös palovaiheessa hieman.

Sama tapahtui syksyn ekalla pesällisellä, mutta silloin ajattelin sen olevan alkukankeutta tai hormi kylmä tms. Todistinpa itselleni, että klapit kannattaa tuoda sisälle pintakuivaukseen ennen sytyttämistä. Vaikka paloihan klapit, kun pääsivät hyvään alkuun eikä lämpötuotto kokonaisuudessaan poikennut normaalista.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
No nää on näitä juttuja. Samassa jutussa puhutaan heittokuutioista ja kiintokuutioista ja hinnat ihan poskettomia. Samalla kaavalla kun ajattelee ni ei mitään järkeä asua pääkaupunkiseudulla.
 
Taisin jo sanookin, ostopuulla ei taho kannattaa lämmittää. Tai sit sanoin sen jossain mualla. Kaikki käsittely, varastointi, roskat yms. tekee tosta hommasta harrastuksen. Ilmasetkin puut työllistää aika paljon, niitä tulee kyllä silti tehtyä.

Kyllä se on niin että jokainen Karunalta ja sähköfirmalta leikattu euro on jo sen arvoinen, että voi laittaa tuplasumman polttopuihin.
 
Back
Ylös Bottom