RAFU Hitachi SX8 loggausta

RAFU

Vakionaama
Vs: RAFU Hitachi SX8 loggausta

timbba sanoi:
Sulatusväliä lähes 14 tuntia on minusta vaikea kutsua suhteellisen lyhyeksi kyseisissä olosuhteissa... eli jännä huomata miten provosoivasti kirjoittelet, mutta kysymys kuuluu että miksi?

Mutta logituksesta huomaa, että onhan tuossa pitkässä välissä ottotehot pienemmät, puhalluslämpö pienempi, ulkolämpötila suurempi, jne.. Eikös aikamoni laite kuitenkin tsekkaa kennon lämpötilaa päättäessään sulatusta, joten noilla kaikilla on suuri vaikutus.
Yliherkkyyttä tuntuu esiintyvän riippumatta kuinka neutraalisti täällä asiansa yrittää esittää. Provoksi tuota en ole missään tapauksessa tarkoittanut, sorry nyt vaan. ;)
Toisten mielestä yli 16 tuntia on aivan normaalia ja toisille taas 14 tuntia on provoa, nyt ei se absoluuttinen sulatustaajuus ollut kuitenkaan se tärkeä kysymys vaan lämpötilat joissa sulatus on lähtenyt päälle. ;)

Espejot

Hyperaktiivi

RAFU sanoi:
Katso aikaisempaa vastaustani. :)

Älä viitsi, pientä kuittailua on puolin ja tosin pitkin matkaa mutta niin hienovaraista että voi sanoa että "sorry, ei ollut tarkoitus".

Ei siinä mitää, hienosti toi sun pummpu käytäytyy. Itsellä viimeisen vrk:n ottoteho n. 800W eikä pumppu juurikaan huurru. Sulatuksia mahtuu muutama päivällä ja päälle yösulatukset joita en ole kuulemassa. Nämä on hyviä kelejä ILP:lle.

Pajon sulle tulee mittariin vuodessa?

RAFU

Vakionaama

Espejot sanoi:
Älä viitsi, pientä kuittailua on puolin ja tosin pitkin matkaa mutta niin hienovaraista että voi sanoa että "sorry, ei ollut tarkoitus".

Ei siinä mitää, hienosti toi sun pummpu käytäytyy. Itsellä viimeisen vrk:n ottoteho n. 800W eikä pumppu juurikaan huurru. Sulatuksia mahtuu muutama päivällä ja päälle yösulatukset joita en ole kuulemassa. Nämä on hyviä kelejä ILP:lle.

Pajon sulle tulee mittariin vuodessa?
Mitä mittaria tarkoitat ja mitä vuotta?

M

Metsola

Vieras

Vaikka olen aivan noviisi näissä asioissa niin en voi olla kommentoimatta.
Itse olen kyllä timbba kanssa samoilla linjoilla, ihan tietoisesti kyllä kirjoitat tyyliin "vain 13h" yms. ja tasan tarkkaan tiedät miten foorumilaiset tuommoisen ymmärtää.

Itse olen mielenkiinnolla noita sun loggauksia seuraillu ja itsellä herää myös se kysymys mikä monella muullaki, että millä sä sitä teidän taloa loppupeleissä lämmität?
Minusta tuo sun pumppu käy niin pienellä teholla, että ei siitä paljon lämpöä voi sisälle siirtyä? ja silloin kun lämmitystarve on noin pieni niin kyllähän lämmitysjaksot pakosta aika pitkiksi venyy noilla keleillä.
Niinku sanoin olen aloittelija näissä asioissa mutta en vaan ymmärrä, että millä se teidän talo lämpiää, kun pumppu pyörii käytännössä tyhjäkäyntiä!

RAFU

Vakionaama

Espejot sanoi:
Paljonko kertyy kWh vuodessa pumpulle lämmityksen osalta?
Nyt saat kyllä vääntää rautalangasta, ettei vastaus ole ihan jotain muuta kuin mitä tarkoitat. Yksi ILP vai molemmat yhdessä jne.

RAFU

Vakionaama

Metsola sanoi:
Vaikka olen aivan noviisi näissä asioissa niin en voi olla kommentoimatta.
Itse olen kyllä timbba kanssa samoilla linjoilla, ihan tietoisesti kyllä kirjoitat tyyliin "vain 13h" yms. ja tasan tarkkaan tiedät miten foorumilaiset tuommoisen ymmärtää.

Itse olen mielenkiinnolla noita sun loggauksia seuraillu ja itsellä herää myös se kysymys mikä monella muullaki, että millä sä sitä teidän taloa loppupeleissä lämmität?
Minusta tuo sun pumppu käy niin pienellä teholla, että ei siitä paljon lämpöä voi sisälle siirtyä? ja silloin kun lämmitystarve on noin pieni niin kyllähän lämmitysjaksot pakosta aika pitkiksi venyy noilla keleillä.
Niinku sanoin olen aloittelija näissä asioissa mutta en vaan ymmärrä, että millä se teidän talo lämpiää, kun pumppu pyörii käytännössä tyhjäkäyntiä!
Tuo on aika pitkä "stoori", eikä kuulu tähän aiheeseen. Lämmitystehohan tulee COP luvun kautta, en viitsi tietoisesti "rehvastella" COP luvuilla, se herättää kokemuksen mukaan vain kuviteltua kateutta. Sitähän täällä ei kannata viljellä. Pumput tekevät aivan loistavaa työtä ja riittävästi. En voi mitään sille, jos ns. taloussähköä kuluu yli jonkun muun käyttäjän oman "normin". Yritän kirjoittelussani aina olla rakentava enkä repivä. ;)

Espejot

Hyperaktiivi

RAFU sanoi:
Nyt saat kyllä vääntää rautalangasta, ettei vastaus ole ihan jotain muuta kuin mitä tarkoitat. Yksi ILP vai molemmat yhdessä jne.

Kuinka paljon isompi pumppu kuluttaa sähköä kalenterivuodessa lämmitykseen. Meillä näyttää ottava n. 3100 kWh kuluvana talvena.

RAFU

Vakionaama

Espejot sanoi:
Kuinka paljon isompi pumppu kuluttaa sähköä kalenterivuodessa lämmitykseen. Meillä näyttää ottava n. 3100 kWh kuluvana talvena.
No niin, nyt ymmärsin. Viime vuonna (2011) isomman tilan 18SX8 pumpun ottoenergia oli 3034 kWh (230V AC, PF 1,00) ja 2427 kWh (230V AC, PF 0,:cool:. Ilmoitan tuolla tavalla koska mittaan jatkuvasti virtasilmukalla ja pistorasiamittareita olen laitellut välillä sinne ja välillä tänne enkä siksi saa oikeata koko vuoden tietoa niiden kautta.
PF voi todellisuudessa olla vuosikeskiarvona jopa vähän alle 0,80 kun keskitehokin on alle 300 W. :)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

RAFU sanoi:
Seuraava sulatus tuli taas alhaisemmassa -3,7 C lämpötilassa, jonka jälkeen lämpötilan noustessa vielä tiheämmin sulatuksia. Tuota käyttäytymistä en oikein ymmärrä. Ottotehot ovat kuitenkin melko tasaisia. Löytyykö kokeneemmilta loggaajilta selitystä tuohon? Hitachin Fuzzy logiikka on ilmeisesti tehnyt jotain viisaita päätelmiä. :eek:

Kyllä se mielestäni johtuu lähinnä ottotehojen ja ilmankosteuden noususta. Lämmitys on "jäänyt jälkeen" tuossa pitkän minimitehovedon aikana. Laite nostaa ottotehoja jotta tuota paikattaisiin ja kenno alkaa huurtumaan.

Ilmankosteus on yöllä ollut korkea ja tämäkin aiheuttaa sen että ulkoyksikön kenno menee herkemmin huuruun. Puhallusilman lämpötilakäyrä kertoo myöskin sen että sulatustarvetta on ollut. Puhallusilma lämpenee hitaasti ja käyrämuodosta tulee kaareva.

RAFU

Vakionaama

janti sanoi:
Kyllä se mielestäni johtuu lähinnä ottotehojen noususta. Lämmitys on "jäänyt jälkeen" tuossa pitkän minimitehovedon aikana. Laite nostaa ottotehoja jotta tuota paikattaisiin ja kenno alkaa huurtumaan. Ilmankosteuttahan tuossa ei ollut ja sekin on voinut kohota.
Kyllä oikeassa olet, ausumisen "ylilämmöt" hereillä olon aikana ovat hävinneet alkuyön tunteina ja lämmitystarve on sitten lisääntynyt. Omituisuus on mielestäni kuitenkin se, että ottoteho on noussut 100 W yhdessä portaassa heti sulatuksen jälkeen. Kosteushan kyllä näkyy alemmassa graafissa, eilis-illasta eteenpäin suhteellinen kosteus oli varsin tasainen RH 95 - 96% yön aikana. Muita säätietoja tuskin kannattaa tarkastella. ;)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

RAFU sanoi:
Omituisuus on mielestäni kuitenkin se, että ottoteho on noussut 100 W yhdessä portaassa heti sulatuksen jälkeen. Kosteushan kyllä näkyy alemmassa graafissa, eilis-illasta eteenpäin suhteellinen kosteus oli varsin tasainen RH 95 - 96% yön aikana.

Ehkä se imuilmakin on hiukan viileämpää sulatuksen jälkeen ja laite sen vuoksi nostaa ottotehot korkeammaksi taikka sitten laitteen ohjelmistossa jotenkin kompensoidaan sitä että laite alkaa sulattelemaan ja nostetaan ottotehoja.

RAFU

Vakionaama

janti sanoi:
Ehkä se imuilmakin on hiukan viileämpää sulatuksen jälkeen ja laite sen vuoksi nostaa ottotehot korkeammaksi taikka sitten laitteen ohjelmistossa jotenkin kompensoidaan sitä että laite alkaa sulattelemaan ja nostetaan ottotehoja.
Kiitos taas janti, arvostamme varmaan kaikki sinun harkittuja ja asiantuntevia kommentteja ja vastauksia. :)

timbba

Vakionaama

RAFU: kukaan ei usko noita sun selityksiä noihin provokysymyksiin ja olen melko pommin varma ettet usko itsekää. Kun lukee tätä ketjua, niin olen huomannut että hienovaraisesti kuittailet koko ajan omissa viesteissäsi, mutta en vaan oikein ymmärrä että miksi?

Hienosti tuo sun Hitachi kyllä toimii. Täytyy sanoa, että paljon paljon hienommin kuin oma Panasoniccini. Olen saanut viesteistäsi sellaisen kuvan, että sinulle toi sulatuslogiikan järkevyys taitaa olla se tärkein tekijä ILPissä. Itsellä kun oli viime syksynä tarve ILPille, niin oikeastaan pistin Exceliin tietoja ja arvioita järkevyydestä. Omassa kohteessa mitä luultavimmin juuri tuo Hitachi olisi kaikkein parhain säästöpossu tai sitten Toshiban lippulaiva premium (omien arvioiden mukaan). Mutta näillä tuotteilla hinta alkaa olla niin suolainen, että saivat jäädä.. Tosin Hitachista en saanut edes tarjousta, kun ei sitä oikein löytynyt keltään, mutta mutta.. Hitachi olisi mitä luultavimmin ollut n. 2 kertaa kalliimpi laitteena kuin mihin päädyin.

Itselle siis tärkein ostokriteeri on eurot, lämmityskulujen säästössä ja laitteen takaisinmaksussa. Alkuun jopa laskeskelin, että hyvässä lykyssä CE9JKE ja toinen vaihtoehtoni FD25 veisivät lämmitykseen sähköpattereiden avustuksella saman verran euroja vuodessa. Saattaa se pitää paikkaansakin, mutta olen laskenut nyt jälkeenpäin FD25:lle 0-20e voiton vuosisäästössä. Jos tuolle Hitachille pyöreesti laskisi vaikka 30e paremman vuosisäästön kuin nykyiselle laitteelleni ja hankintahinnaksi vaikkapa 1600e asennuksineen (kotitalousvähennykset huomioiden), niin aika jolloin Hitachi kuroo Panasonicin kiinni euroissa on yli 20v.. (olettamus: samat huoltokustannukset).

Eli siis summa summarum: Kun itselle tärkein kriteeri on kukkaro, niin minulle toi Hitachi ei oikein sovi, ellei sitten matikkapääni ole tehnyt pahoja virhelaskuja. Sinulle se on mitä parhain vehje, jos siis olen ymmärtänyt oikein kriteerisi.

Maalainen

Vakionaama

RAFU sanoi:
Lämmitystehohan tulee COP luvun kautta, en viitsi tietoisesti "rehvastella" COP luvuilla, se herättää kokemuksen mukaan vain kuviteltua kateutta. Sitähän täällä ei kannata viljellä. Pumput tekevät aivan loistavaa työtä ja riittävästi. En voi mitään sille, jos ns. taloussähköä kuluu yli jonkun muun käyttäjän oman "normin". Yritän kirjoittelussani aina olla rakentava enkä repivä. ;)

Cop luvuilla et voi rehvastella, koska yhtään sellaista et ole laitteestasi mitannut. Kovin kummoinen se ei voi olla kun sähkön kokonaiskulutus on samaa luokkaa kuin ilpttömissä talouksissa, eli sama lopputulos olipa ilppinä hitaci tai ei ilppiä ollenkaan.
Se käyttämäsi taloussähkö ei mene hukkaan, vaan sillä sinä talosi lämmität ja ilp vain piirtää puhalluslämpötila käyrää. Samanlaisen käyrän ja sähkön kulututksen saat jos ne anturit olisi kiinni ptc-vastuksella olevassa auton sisätilalämmittimessä. Paitsi sekään ei sulattele ::)

Espejot

Hyperaktiivi

timbba sanoi:
Itselle siis tärkein ostokriteeri on eurot, lämmityskulujen säästössä ja laitteen takaisinmaksussa. Alkuun jopa laskeskelin, että hyvässä lykyssä CE9JKE ja toinen vaihtoehtoni FD25 veisivät lämmitykseen sähköpattereiden avustuksella saman verran euroja vuodessa. Saattaa se pitää paikkaansakin, mutta olen laskenut nyt jälkeenpäin FD25:lle 0-20e voiton vuosisäästössä. Jos tuolle Hitachille pyöreesti laskisi vaikka 30e paremman vuosisäästön kuin nykyiselle laitteelleni ja hankintahinnaksi vaikkapa 1600e asennuksineen (kotitalousvähennykset huomioiden), niin aika jolloin Hitachi kuroo Panasonicin kiinni euroissa on yli 20v.. (olettamus: samat huoltokustannukset).

Sinä teet nyt niin monta oletamaa että tuloksena on arpalippu. Mutta sitähän tää on, arpomista ja kriteerien painottamista.

jviirret sanoi:
Cop luvuilla et voi rehvastella, koska yhtään sellaista et ole laitteestasi mitannut. Kovin kummoinen se ei voi olla kun sähkön kokonaiskulutus on samaa luokkaa kuin ilpttömissä talouksissa, eli sama lopputulos olipa ilppinä hitaci tai ei ilppiä ollenkaan.

Hissi ei kulje ylös asti jos voi kuittailla huonolla COP.lla mutta ei rehvastella hyvällä koska siitä COP ei ole laskettu.
Minä keskityisin omaan COP:iin mielumin kuin naapurin - sillä naapurin COP:lla kun ei oma sähkölasku pienene sentin vertaa.

timbba

Vakionaama

Espejot sanoi:
Sinä teet nyt niin monta oletamaa että tuloksena on arpalippu. Mutta sitähän tää on, arpomista ja kriteerien painottamista.

Näinhän se on.. olettamaa. Osalla tärkeimpänä kriteerinä on: sulatuslogiikat, pumpun lämpötehot, tehot kovilla pakkasilla, tms.. mulla itsellä on euro se kaikkein tärkein kriteeri, niin jos ei näitä omia olettamia tee, niin millä voisin oman ilp valinnan laskea muuta kuin olettamalla? En sano että laskelmani ovat täysin oikeat ja ilman minkäänlaisia virhemarginaaleja, mutta se onkin vain oma päätelmäni pumpun valinnassani.

Kuitenkin vuositasolla jos ajattelee omaa asuntoani, niin oli pumppu mikä tahansa, niin säästetyissä euroissa ei hirveitä eroja vuodessa tule. Eli hankintahinta on tällöin paljon paljon ratkaisevammassa osassa kuin pumpun ominaisuudet, jos siis kriteerinä on eurot. Tästä varmasti olet minun kanssa samaa mieltä..

RAFU

Vakionaama

Loggaustahan tässä vaan tehdään, ei muuta. Graafissa on nyt myös ulkoilman kosteus mukana, vaikka vähän omituisella skaalalla, ehkä siitä selvän saa. Ulkoilman lämpötila vaihteli mittauksen aikana -0,7 ... -5,2 C ja suhteellinen kosteus RH 97 ... 79 % välillä. Pisin jakso ilman sulatusta tai katkoa oli 10 tuntia 51 minuuttia. Aurinkoinen ja mukava päivä tänään aamusta asti. :)

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-26.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-26.png
    91,9 KB · Katsottu: 518

RAFU

Vakionaama

Pakkaset kiristyivät hieman ja seurauksena tuli dramaattinen lisäys sulatustaajuuteen. Mittauksen aikana ulkolämpötila vaihteli -1,7 ... -7,2 C ja suhteelinen kosteus 78 ... 92% välillä, puolipilvistä ja kova tuuli (4 - 6 m/s) koko eilisen päivän, tuulen nopeus laski vasta yöllä klo 2 tuonne 1 - 2 m/s paikkeille.

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-27.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-27.png
    110,8 KB · Katsottu: 515

RAFU

Vakionaama

Pakkaset kiristyivät jälleen lisää, mutta 100 minuutin sulatustaajuus jatkuu. Mittauksen aikana ulkolämpötila vaihteli -2,8 ... -10,1 C ja suhteelinen kosteus 85 ... 97% välillä.
Illalla oli kosteaa ja sumuista ja siksi varmaan pitkät sulatusjaksot jäivät tulematta, vaikka lämpötilan puolesta olisi ollut mahdollista. Lumimyräkkä alkoi aamulla klo 8. Pumput saavat nyt pärjätä itsekseen, tarkastan lumituiskut vasta illemmalla. :)

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-28.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-28.png
    95,5 KB · Katsottu: 502

RAFU

Vakionaama

Laitoin helmikuun ottotehot ja puhalluslämpötilat samaan graafiin ulkolämpötilan funktiona. Jokainen piste edustaa tasan yhden vuorokauden keskiarvoa (alku ja loppu klo 12:00 päivällä). Oma tulkintani on, että ottotehoja menee reilusti kovemmilla pakkasilla, vaikka puhalluslämpötila ei jaksa nousta tuolla -20 C paikkeilla enempää. Kylmimmät mittauspisteet -24,3 C ovat epävarmat, mutta teorian mukaan suuntaa antavat. Kovimmilla pakkasilla oli Powerful Mode valittuna ja ottoteho sen mukaan, muuten Auto Mode, Auto puhallus. :)

Liitteet

• Helmikuu 2012, 18SX8 120 m2 ottotehon ja puhalluslämpötila.png
    Helmikuu 2012, 18SX8 120 m2 ottotehon ja puhalluslämpötila.png
    59,8 KB · Katsottu: 534

RAFU

Vakionaama

Pluskeleille mentiin ja aurinkoa täydeltä terältä, pysyisi nyt edes muutaman päivän näin. Loggauksessa on merkkejä sulatusjaksojen pidentymisestä lähellä nollaa.
Mittauksen aikana ulkolämpötila vaihteli -5,8 ... +2,5 C ja suhteelinen kosteus 79 ... 100% välillä.

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-29.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-02-29.png
    106 KB · Katsottu: 495

RAFU

Vakionaama

Pidemmät jaksot (pisin 10 tuntia 36 minuuttia) ilman sulatusta tai katkokäyntiä on palannut taas vaikka suhteellinen kosteus olikin aivan tapissa eilisestä illasta tähän aamuun.
Mittauksen aikana ulkolämpötila vaihteli -7,0 ... +4,8 C ja suhteelinen kosteus RH 74 ... 99% välillä.

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-03-01.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-03-01.png
    92,6 KB · Katsottu: 494

RAFU

Vakionaama

jviirret sanoi:
Onko sulla helmikuun sähkön kulutus jo tiedossa?
Helmikuun 2012 keskilämpötila oli -7,8 C ja sähkön kulutukset:
Talvipäivä: 1922 kWh
Muu aika: 972 kWh
120 m2 ILP: 528 kWh (230V AC, PF 0,80)
30 m2 IPL: 371 kWh (230V AC, PF 0,80)
LKV + LTO jälkilämmitys: 928 kWh (230 V AC, PF 1,00)

Täällä voi tulla sulatus joskus vielä +2 ... +3 C ulkolämpötilassa. Käytät näköjään TEMPer1 USB lämpötilalähetintä, itse kalibroituna vai suoraan tehdasasetuksilla? Itse sain EDAM9015 PT100 loggerin taas kerran herätettyä henkiin Taiwanin tehtaan lähettämällä ohjeella (excitation current oli hävinnyt kalibroinnissa). Pitää vielä jatkaa kalibrointeja ja tarkistuksia ennenkuin voin siirtyä käyttämään sitä pidempiin loggauksiin. Kuusi PT100 anturia olisi käytettävissä maks 3 m etäisyydellä toisistaan, seitsemäs on muussa käytösä. :)

Ps. Lisäinfoa sääolosuhteista liitteessä

Liitteet

• February 2012.png
    February 2012.png
    46,6 KB · Katsottu: 471

Maalainen

Vakionaama

RAFU sanoi:
Helmikuun 2012 keskilämpötila oli -7,8 C ja sähkön kulutukset:
Talvipäivä: 1922 kWh
Muu aika: 972 kWh

On nuo kyllä suuria lukemia, ei ole ihme että tulee ilp:n toimintaa seurattua noin tarkasti.

RAFU sanoi:
Käytät näköjään TEMPer1 USB lämpötilalähetintä, itse kalibroituna vai suoraan tehdasasetuksilla?

Tehdasasetuksilla, ja muutamaa epäloogista "tasaista kohtaa" lukuunottamatta näyttää samaa kuin talon muutkin lämpömittarit. Tuohon käyrään nyt ei sattunut yhtään tällaista vaakasuoraa osuutta jossa lämpötila todellisuudessa ei olisi niin vakaa. IR-mittarilla mittaillut tuota anturia samalla kun se on puhallusaukossa ja kyllä se +/-1 asteen tarkkuudella samaa näyttää.

Maalainen

Vakionaama

RAFU sanoi:
Laita nyt vaikka omat vastaavat tiedot näkyviin niin näemme myös sinun FD25:n käyttäytyminen plusasteissa.

No nyt nämä pyytämäsi mittaukset on joku siirtänyt tänne: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=16068.0

RAFU

Vakionaama

Jatketaan taas 18SX8 loggausta, jviirret vastauksia/loggauksia on näköjään siirrettetty omalle "tontille". Tulihan tuo yön yli tehty loggauksesi jo selväksi. Tässä loggauksessa alkaa sulatukset olla tosi vähissä lämpötilan ollessa reilusti yli nollan. Ensimmäinen +3,6 C lämpötilassa tullut sulatus oli aivan turha. Toinen joka näkyy lämpötilan sahaamisena klo 21:30 alkaen on ilmeisesti suodattimien automaattinen puhdistus ja tänään klo 10:15 voisi olla todellinen sulatus +1,5 C ulkolämpötilassa, kun ulkolämpötila oli pitkään lähellä 0 C.

Taidan nyt pitää taukoa loggauksen raportoinnissa kunnes katkokäynti alkaa kevään edetessä pidemmälle.

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-03-02.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +3 C, 2012-03-02.png
    76,1 KB · Katsottu: 491

RAFU

Vakionaama

jviirret sanoi:
Tunninko se niitä putsaa, 500w ottoteholla :eek:
Putsaus näkyy selvästi kun teho tippuu 10 minuutin ajaksi lähes nollaan. Lämpötilan heittely ennen on tietenkin jotain muuta toimintaa, josta en tiedä mitään. :eek:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

RAFU sanoi:
Lämpötilan heittely ennen on tietenkin jotain muuta toimintaa, josta en tiedä mitään. :eek:

Tutkiiko tuo laite puhallusnopeuden muutoksilla jotenkin tuota kennon puhdistustarvetta ja haistelee kuinka pitkä puhdistusjakso olisi tarpeen?

R-410A

Aktiivinen jäsen

Käyttöopas Hitachi n18-25 SX8, katsoin käyttöoppaasta ( olisin laittanut osoitteen mutten osannut)!

Suodattimien automaattipuhdistus Sivu 32
Jos laite on jatkuvassa toiminnassa, toiminta pysähtyy ja suodattimen autoaattipuhdistus käynnistyy, kun 24 tuntia on kulunut.
Suodattimen automaattipuhdistuksen jälkeen laite palaa toimintatilaan, joka oli asetettuna ennen suodattimen automaattista puhdistusta.

RAFU

Vakionaama

janti sanoi:
Tutkiiko tuo laite puhallusnopeuden muutoksilla jotenkin tuota kennon puhdistustarvetta ja haistelee kuinka pitkä puhdistusjakso olisi tarpeen?
Tuo R-410A mainitsema 24h puhdistusväli on ollut aika säännöllinen klo 12 ja 13 välillä joka päivä. Viime aikoina putsauksen ajankohta on heitellyt ja jäänyt välillä pois kokonaan. En ole sen kummemmin tutkinut onko putsaustarvetta vai ei, koska kaksi kertaa vuodessa tehty tarkastus/putsaus on riittänyt.

RAFU

Vakionaama

Siirryin testausmielessä 30 m2 tilan 18SX8 loggaukseen kun EDAM9015 loggeri vihdoin taas alkoi toimia kunnolla ja langattomasti. Loggauksesta on ilmeisen paljon hyötyä kuten tämän päivän lyhyt loggaus osoittaa. Kun katkot olivat varsin tiheät, laitoin pysty Swingin pois ja jätin vain vaaka Swingin päälle klo 13:22
Välitön muutos parempaan tapahtui katkokäynnin suhteen. Tuossa pienessä tilassa on varsin ongelmallista löytää oikeat puhallussuunnat ja muut ajotavat kun laite on ylisuuri tuossa paikassa. No - taas vähän viisaampi ja tyytyväisempi loggaaja täällä. :)

Liitteet

• 18SX8 30 m², Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +1 C, 2012-03-03.png
    18SX8 30 m², Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +1 C, 2012-03-03.png
    62,8 KB · Katsottu: 488

SON

Vakionaama

Taitaa RAFUn ilo olla ennenaikaista. Tuota vakaampaa käytiä on ollut vain noin 20 min ja sisälämpötila on nousussa. Olettaa sopii, jos huonelämpötilaa pidetään siinä 22 asteessa ja tilan rakenteet jotakuinkin normaalisti lämpöeristetty, katkokäyti alkaa pian uudelleen. :cool:

Espejot

Hyperaktiivi

Kyllä se niin on että näiden ILP (ja VILP) kätkökäynnin hallinta on lähes olematonta. Jotta kenenkäään ei tarvitse loukkaantua niin mainittakoon että tarkoitan myös omaa pumppua... se kun ei suostu nukahtamaan millään vaikka syytä olisikin. Ajastinta peliin...

RAFU

Vakionaama

SON sanoi:
Taitaa RAFUn ilo olla ennenaikaista. Tuota vakaampaa käytiä on ollut vain noin 20 min ja sisälämpötila on nousussa. Olettaa sopii, jos huonelämpötilaa pidetään siinä 22 asteessa ja tilan rakenteet jotakuinkin normaalisti lämpöeristetty, katkokäyti alkaa pian uudelleen. :cool:
Niinhän siinä tietenkin kävi, tosin tupla pidempi jakso tuli. Pudotin pyyntilämpötilaa +1 C => 0 C, katsotaan muutama tunti miten käy. Pitää harkita ajastimen käyttöä toimistossa ainakin viikonloppuisin, kuten Espejot ehdotteli. Niinhän varmaan isoissa toimistoissa vieläkin tehdään - ja hampaat kalisten maanantai aamuna työt sitten aloitetaan. ;D

RAFU

Vakionaama

Tässä vähän esimakua mitä kunnon loggerilla ja ohjelmalla voi helpottaa omaa loggaustyötä. Ei tarvise pyöritellä Excel taulukoita ja jalostaa työläällä tavalla graafeiksi kun vakiograafi syntyy automaattisesti valmiiksi graafiksi ruudulle. Vähän alkutyötä siinä tietenkin joutuu tekemään. Ylälaitaan olen laittanut jokaisen kuvaajan reaaliaikaisen 60 min keskiarvon.
Tuo tunnin pätkä on pienemmän 30 m2 tilan katkokäyntiä tältä päivältä. Sulatuksiakin tulee noin 100 minuutin välein kun ulkona on asteen pari miinusta. Ulkolämpötilan ja ottotehon kun saan vielä samaan mittaukseen niin alkaa olla valmista tältä erää. Puhallusmäärän kun vielä saisi automatisoitua niin automaattinen "koti-koppi" olisi jo hyvin lähellä.

Liitteet

• 30 m2, 2012-03-04.png
    30 m2, 2012-03-04.png
    81,7 KB · Katsottu: 495

RAFU

Vakionaama

Tässä toinen loggaus uusilla laitteilla. Ottotehon keskiarvo mittausjakson aikana tulee myös automaattisesti ohjelman kautta. Kuvaajaa en ole sille vielä onnistunut saamaan reaaliaikaisesti. LTO tulolämpötila on muutaman asteen lämpimämpi kuin ulkoilman lämpötila (lämpeää kanavassa). Nettiinkin tuon saisi ohjelman tekijän serverille maksua vastaa, saa jäädä vielä toistaiseksi. :)

Liitteet

• 18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +2 C, 2012-03-06.png
    18SX8 120 m2, Auto Mode, Auto Puhallus, pyynti +2 C, 2012-03-06.png
    52,8 KB · Katsottu: 478
Back
Ylös Bottom