Raspberry pi ja 1-wire

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilpena
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Raspberry pi ja 1-wire

lorvi sanoi:
Tällainen tyhmä kysymys, kun tuo raspin 2012-10-28-wheezy-raspbian päivitetää ......update....upgrade, tuleeko siitä 2013-02-09-wheezy-raspbian, elikkä kun päivittää, ei tarvitse asentaa uutta imagea. Vai ovatko nuo eri "tuotteet"?
Tuon tason päivitys todellakin menee lävitse (so. kaikki version sisäiset päivitykset), mutta wheezy:n seuraajaan päivittäminen saattaa edellyttää vähän enemmän (luultavasti sekin menee lävitse samantapaisilla komennoilla, mutta saattaa edellyttää pientä asetusten peukalointia, jos niihin on aikaisemmin koskettu).

Sitten on myös olemassa - dist-upgrade (distribution upgrade)
http://linux.fi/wiki/Apt
http://linux.die.net/man/8/apt-get

Moon sanoi:
Sitten on myös olemassa - dist-upgrade (distribution upgrade)
http://linux.fi/wiki/Apt
http://linux.die.net/man/8/apt-get

Lisäksi ite olen käyttänyt "rpi-update" ohjelmaa.
Tämä päivittää kernelin lisäksi myöskin firmwarea.

Kyllä raspin USB/LAN liitäntä ei ole parhaasta päästä. Olen tutkaillut sitä ja päivitykset auttoivat sen vikasietoisemmaksi ja toimivammaksi mutta perusongelma on yhä jäljellä. ADSL modeemin resetointi ja siihen liittyvät yhteysongelmat ovat nyt osoittautuneet raspista lähteviksi. Ihmettelin modeemin resetointia kun raspin käynnisti. Kokeilin myös kahta erimerkkistä (yht. kolmea) modeemia ja ne käyttäytyivät samoin, vaihdoin yhdessä koneessa olleen win8 >win7 aan. Testaillessai i2c piirejä huomasin ettei resetointia tapahtunutkaan kun USB adapteri ei ollut OWFS llä aktivoitu lukemaan. Elikkä lyhyesti= jos käynnistettäessä owfs ei suoriudu 1wire verkon luvusta on lähiverkkoyhteydet nurin. Laitoin verkkoon kiinni yhden anturin, mikä logtempilläkin aiheutti satunnaisia lukuhäiriöitä, tuloksena oli että lähiverkko kaatui 10 min välein=talologgerin mittausväli.
Ja vielä. Eilen ajoin kaikki updatet ja upgradet - ei mitannut loggeri - ei pysynyt lähiverkko kun minuuteissa pystyssä, minun taidoilla en saanut muuta siitä kun tietokannan talteen ja uuteen korttiin missä neitseellinen taloLoggerPi, mihin on nyt juuri menossa päivitykset.
Ehkä kuitenkin sain sen linuxin sekaisin testeilläni.

Edit
Lähti päivitysten jälkeen loggailee ja buutissa vain vilautti modeemin valoja, ei resetoinut. Jatkossa keskityn adaptereissa raspissa i2c puolelle, ehkei ole niin naimisissa tuon USB/LAN in kanssa.

lorvi sanoi:
Kyllä raspin USB/LAN liitäntä ei ole parhaasta päästä. Olen tutkaillut sitä ja päivitykset auttoivat sen vikasietoisemmaksi ja toimivammaksi mutta perusongelma on yhä jäljellä. ADSL modeemin resetointi ja siihen liittyvät yhteysongelmat ovat nyt osoittautuneet raspista lähteviksi. Ihmettelin modeemin resetointia kun raspin käynnisti. Kokeilin myös kahta erimerkkistä (yht. kolmea) modeemia ja ne käyttäytyivät samoin, vaihdoin yhdessä koneessa olleen win8 >win7 aan. Testaillessai i2c piirejä huomasin ettei resetointia tapahtunutkaan kun USB adapteri ei ollut OWFS llä aktivoitu lukemaan. Elikkä lyhyesti= jos käynnistettäessä owfs ei suoriudu 1wire verkon luvusta on lähiverkkoyhteydet nurin. Laitoin verkkoon kiinni yhden anturin, mikä logtempilläkin aiheutti satunnaisia lukuhäiriöitä, tuloksena oli että lähiverkko kaatui 10 min välein=talologgerin mittausväli.
Ja vielä. Eilen ajoin kaikki updatet ja upgradet - ei mitannut loggeri - ei pysynyt lähiverkko kun minuuteissa pystyssä, minun taidoilla en saanut muuta siitä kun tietokannan talteen ja uuteen korttiin missä neitseellinen taloLoggerPi, mihin on nyt juuri menossa päivitykset.
Ehkä kuitenkin sain sen linuxin sekaisin testeilläni.

Joo.. tuo oli itselänikin ongelma aluksi. Oli itse asiassa niin paha, että raspi piti bootata, että pystyi taas lukemaan mittauksia.
Päivitys rpi-updatella auttoi sen verrran, että enää ei ole tarvinnut boottailla raspia, joskin vieläkin 3:lla anturilla ei pysty kokoajan lukemaan noita antureita ja logiin jää pahimmillaan jopa melkein tunnin mittaisia aukkoja joillekin antureille. Mutta raspi kuitenkin selviää jumista ja on nyt kohta jo 5 päivää logannu lämpötiloja owserveriltä RRD4J:n kanssa.

Voin vilkaista mikä kerneli on tällä hetkellä, kun pääsen iltasella kotiin.

Löysin aikaisemmin netistä fixauksen tuohon ongelmaan raspin lan/usb-chipillä (mainitsinkin siitä joskus aikaisemmin). En ole itse kokeillut mutta tämä on toiminut monella.

Boot-asetuksista laitetaan usb:n tuboasetus pois ja disbloidaan LAN puoli.
Nettiyhteyteen käytetään wlan-tikkua. Jossain oli lista noista wifi-tikuista, jotka toimivat raspin kanssa ongelmitta.
Miinuspuolena tosin, että sitten menee 1 usb-paikka pois tässä fiksauksessa.

En nyt tähän hätään löydä mistä tuon ohjeen aikanaan löysin, mutta voin yrittää kaivaa sen esiin samalla kun katson tuota kernelin versiota.

Ihan vaan tiedoksi että minulla pysyy 1-wire verkko ja raspi hengissä nykyään ihan hyvin, mutta muita ongelmia onkin sitten roppakaupalla.
Raspin USB:ssä ei ole mitään kiinni ja RJ45:lla raspi kiinni netissä.
Tosin käppyrät on sotkua, ilmeisesti johtuen "häiriöistä" 1-wire verkossa.
Kokeilin tuota RC -suodinta, mutta ei toimi näköjään ennen Hobby Board:n hubia ( ei lukenut enään yhtään anturia)... jatkan vianetsintää kunhan ensin saan henkiin VILP:n päässä olevat 2 anturia, jotka ei anna dataa ja saattaa olla syypäinä. Häiriöt jo hieman paranivat kun vaihdoin varaajan DS18S20:t DS18B20:een, sillä ne S20:t ei antaneet milloinkaan muita kuin 85C arvoja...

PS: Kaikki anturit on "kiinapojilta"

Ismo67 sanoi:
Häiriöt jo hieman paranivat kun vaihdoin varaajan DS18S20:t DS18B20:een, sillä ne S20:t ei antaneet milloinkaan muita kuin 85C arvoja...

Sain viritysteni alkupäässä aikaiseksi noita 85C-antureita ihan vaan sillä, että kolvasin ne liian kuumalla kolvilla tai liian pitkään. Datalehdellä on sanottu, että mitä se kestää ja todellakaan se ei kestänyt sitten enempää. Siellä menee jotain poks ja lopputulemana tuo tuttu 85C.

olammi sanoi:
Sain viritysteni alkupäässä aikaiseksi noita 85C-antureita ihan vaan sillä, että kolvasin ne liian kuumalla kolvilla tai liian pitkään. Datalehdellä on sanottu, että mitä se kestää ja todellakaan se ei kestänyt sitten enempää. Siellä menee jotain poks ja lopputulemana tuo tuttu 85C.

Joo olenkin jo lopettanut noiden antureiden juottamisen johtoon, kun johdon kera saa jo niin halvalla.
http://www.ebay.co.uk/itm/321060056503?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Eli mulla ei ole enää yhtään "omaan juotosta" suoraan anturiin, ja tilanne ei silti muuttunut.

Eli juotan tuon anturin vain katkaistuun verkkokaapelin johtoihin ja kutistesukat jokaisen juotoksen päälle ja lopulta koko hoidon päälle..

Tässä on vinkkejä mistä muusta tuo 85C ongelma voi johtua:
http://kuszelas.eu/~eyck/log/Tips/85c.1wire.ds.html
Eli tutkinta jatkuu, voihan se olla että kiinassa on ollut kolvi kuumana ja tai itse anturi on huonompi kuin takuuvarmat alkuperäiset anturit.

Ismo67 sanoi:
Ihan vaan tiedoksi että minulla pysyy 1-wire verkko ja raspi hengissä nykyään ihan hyvin, mutta muita ongelmia onkin sitten roppakaupalla.
Raspin USB:ssä ei ole mitään kiinni ja RJ45:lla raspi kiinni netissä.
Tosin käppyrät on sotkua, ilmeisesti johtuen "häiriöistä" 1-wire verkossa.
Kokeilin tuota RC -suodinta, mutta ei toimi näköjään ennen Hobby Board:n hubia ( ei lukenut enään yhtään anturia)... jatkan vianetsintää kunhan ensin saan henkiin VILP:n päässä olevat 2 anturia, jotka ei anna dataa ja saattaa olla syypäinä. Häiriöt jo hieman paranivat kun vaihdoin varaajan DS18S20:t DS18B20:een, sillä ne S20:t ei antaneet milloinkaan muita kuin 85C arvoja...

PS: Kaikki anturit on "kiinapojilta"

Taistelin ongelman kanssa pari vuotta sitten, kun vaihdoin SD18S20 anturit DS18B20 antureihin, ei yli 80°c ole ollut ongelmia, verkkokin stabiloitui kummasti.

Mulla on sekä kiinanpoikien valmiiks juotettuja että itsejuotetuja antureita tällähetkellä varmaan joku 30kpl.
Ei ole ongelmia vaikka pisin haara lienee jotain 60metriä, sinut että pisimmässä haarassa aktiivilaitteet tekee välillä omia temppujansa, esim LCD ei pysy hengissä kovinkaan pitkään tuolla pitimmän haaran päässä.

Kannattaa ottaa huomioon että samassa 1wire verkossa oleva yksikin rikkinäinen tai huonosti/väärin kyteketty anturi aiheuttaa häiriöitä kaikkiin laitteisiin. Eli ekana kaikki epäilyttävät vehkeet irti siittä 1-wire verkosta ja sitten katsot josko alkais toimimaan.

Kolvaamalla en myös ole yhtään anturia rikki saannut. Tiedä sitten jos niitä jollain 1000 asteen lämmöllä alkaa hehkuttamaan :D

Tuo hubi on hieno keksintö, jos joku anturi sekoaa niin ei vedä koko verkkoa kyykkyyn vain ainoastaan sen yhden "haaran".

Aluksi mulla oli jonkinverran tuota 85C ongelmaa, mutta ne loppuivat siihen kun vedin johdot kunnon verkkokaapelilla ja aloin kytkemään antureihin alusta loppun asti sen 3-johtoa. 2:lla johdolla pääsee toki vähemmällä mutta on herkempi vikatilanteille.

DS 18S20 ja DS18B20 antureiden softa on erinlainen. Tarkasti en enään muista mutta Arduinon kanssa pelleillessä
osa softista ei osannut lukea DS18S20 antureita vaan antoi 85C herjaa.

Eli softa voi olla sellainen että se ei alunperinkään ole kirjoitettu myös DS18S20:lle
Tai se on kirjoitettu huonosti ja ei osaa kunnolla tunnistaa antureiden eroja vaan satunnaisesti takkuilee.

Olen joskus kirjoitellut tänne antureiden eroista kokeilen löytäisinkö tarinat viellä jostain.

EDIT

Pikkusen muistin väärin.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
DS18S20 =Max 9-Bit resolution
DS18B20 =Max 12-Bit resolution
DS18B20P =Max 12-Bit resolution (only parasite-power) (DS18B20-PAR täydellinen nimi Maximin sivuilla)

Tulipahan taisteltua ton viimeisen tapauksen kansa DS18B20P
Tilasin meinaan mielestäni DS18B20 ja tuli DS18B20P Anturin kyljestä mitään ruvennu tiirailemaan kuhan paiskasin
koekytkentälevylle kiinni ja innokkaasti Arduinon ohjelmointia opettelemaan.Jollain ohjelmalla pelasi mutta ei tietenkään
niillä mistä itse olisin alkanut muokkailemaan Panan sulatus huijausta Arduino pohjalle.
Aikaa ja tupakkaa palo ruhtinaallisesti ennen kuin varsinainen ongelma selvisi. Näytti muuten +85C jollain ohjelmilla.
Joten jos tulee vastaan niin ei kun anturia tiirailemaan.

Elikkäs DS18B20P on ainoasteen parasiitti tilassa toimiva eikä siinä ole edes mahdollisuutta ulkoisella jännitteellä toimimiseen
3 pinni on NC Anturi toimii miten toimii muillakin ajureilla mutta saattaa siis olla toimimattakin.
LogTempissä saattaa toimia kun DS1822 on valittu menä ja tiedä en kokeillut.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Elikkä ongelmia mulla oli DS18B20P version kanssa.
Mutta niin kuin näkyy resolutiot on 9/12 bit S/B versioissa eli softan pitää osata lukea kummasta anturista on kyse.
DS18B20 anturi on tuntunut toimivan vamemmin useimmilla softilla.

Mikähän mättää kun phpliteadmin toimii muilla koneilla mutta raspilla itsellään ei pääse tietokantaan ja phpliteadmin muiltta koneilta ei voi tietokannasta poistaa rivejä eikä editoida. Tulee Error: unable to open database file.

lorvi sanoi:
Mikähän mättää kun phpliteadmin toimii muilla koneilla mutta raspilla itsellään ei pääse tietokantaan ja phpliteadmin muiltta koneilta ei voi tietokannasta poistaa rivejä eikä editoida. Tulee Error: unable to open database file.

Sen tarkemmin ko. työkalua tuntematta haiskahtaa käyttö-/käyttäjä oikeuksista kyseiseen tiedostoon...

Ei kyllä uskoisi, että voi olla näin vaikeaa. Pöytäkoneella onnistuu kaikki talo.db muokkaukset, millä tahansa eri ohjelmilla, mutta annas olla kun yrittää vaikkapa phpliteadminilla tuoda tietoja, niin 22225 riviä tulee, loput jää johonkin, kun yrittää "testimielessä" viedä nuo samat takaisin, "tiedostomuoto" ei kelpaa, no se siitä.
Mutta miten pääsen raspilta suoraan muokkaamaan talo.db tietokantaa vaikkapa tuolla firefoxin kylkiäisesellä, ettei tarvitse ensin ottaa raspilta tikulle>pöytäkoneelle>tikulle>raspille. Miten sen saa näkymään verkossa kuten muutkin verkkolevyt suoraan, ei palvelimen kautta. Onko siihen jokin apt-get

lorvi sanoi:
Mutta miten pääsen raspilta suoraan muokkaamaan talo.db tietokantaa vaikkapa tuolla firefoxin kylkiäisesellä, ettei tarvitse ensin ottaa raspilta tikulle>pöytäkoneelle>tikulle>raspille. Miten sen saa näkymään verkossa kuten muutkin verkkolevyt suoraan, ei palvelimen kautta. Onko siihen jokin apt-get

Asenna samba se jakaa raspin windows verkkoon.

Ohje http://koti.mbnet.fi/micu/raspberrytut3.htm

lorvi sanoi:
Miten sen saa näkymään verkossa kuten muutkin verkkolevyt suoraan, ei palvelimen kautta.
Toinen mahdollisuus on asentaa Windows-koneelle sshfs-tyyppinen tiedostonjako-client, kuten Dokan, http://dokan-dev.net/en/. Raspille ei silloin tarvitse asentaa mitään, vaan tiedostoja voi suoraan muokata Win-koneelta verkkojaon kautta (Dokanilla tehdyn kirjautumisen jälkeen).

Kiitos vinkeistä, päädyin sambaan kun oli hyvät asennusohjeet, helpottaa elämää kummasti. TaloLoggerkin on niin hyvin koodattu kun oikein lukitsi kannan kirjoittamisensa ajaksi ja hetken kuluttua minun homma tietokannan kimpussa jatkui taas ongelmitta. Raspin USB/lan ei näytä parhaita puoliaan etenkään viimeisten päivitysten jälkeen, joku niissä otti USB n vikasiedossa askeleen taaksepäin.

Minulla on nyt läppäri autotallissa ja siinä adapteri DS2490 ja 8 lämpötila-anturia. Läppäri on wlanin kautta ADSL-modemiin yhteydessä. Olen asentanut läppäriin RealVNC serverin. ADSL-modemi on konfiguroitu välittämään VNC-vieraat ko. autotallin läppäriin. RealVNC clientin olen asentanut kaikkiin kotiverkon muihin koneisiin, joten pääsen katsomaan niistä käsin autotallin läppärin näytöllä pyörivän käppyrästön, jonka tuottaa LogTemp-softa. Lisäksi olen asentanut duuniläppäriin RealVNC-clientin, jolla otan yhteyden koti ADSL-purkin IP-osoitteeseen ja pääsen katsomaan työpaikalta käsin autotalliläppärin näytöllä olevaa käppyrästöä. Kun olen reissussa duuniläppärin kanssa, pääsen mistä tahansa maailmasta käsin tsekkaamaan näitä lämpötila-antureita.

Ostin joku aika sitten Rasberryn ja olen sen kanssa touhunnut yhtä ja toista. Nyt tilasin SheepWalk Electronicsilta RP12 host-adapterin. Miten on, saako raspin käppyrät näkymään windows-koneista kuten yllä kuvailin?

kaihakki sanoi:
Minulla on nyt läppäri autotallissa ja siinä adapteri DS2490 ja 8 lämpötila-anturia. Läppäri on wlanin kautta ADSL-modemiin yhteydessä. Olen asentanut läppäriin RealVNC serverin. ADSL-modemi on konfiguroitu välittämään VNC-vieraat ko. autotallin läppäriin. RealVNC clientin olen asentanut kaikkiin kotiverkon muihin koneisiin, joten pääsen katsomaan niistä käsin autotallin läppärin näytöllä pyörivän käppyrästön, jonka tuottaa LogTemp-softa. Lisäksi olen asentanut duuniläppäriin RealVNC-clientin, jolla otan yhteyden koti ADSL-purkin IP-osoitteeseen ja pääsen katsomaan työpaikalta käsin autotalliläppärin näytöllä olevaa käppyrästöä. Kun olen reissussa duuniläppärin kanssa, pääsen mistä tahansa maailmasta käsin tsekkaamaan näitä lämpötila-antureita.

Ostin joku aika sitten Rasberryn ja olen sen kanssa touhunnut yhtä ja toista. Nyt tilasin SheepWalk Electronicsilta RP12 host-adapterin. Miten on, saako raspin käppyrät näkymään windows-koneista kuten yllä kuvailin?

Raspissa saattaa olla VNC mukana talon puolesta, jos ei ole niin lienee helposti laitettavissa. VNC voi olla vähän overkill jos ei tarvitse komentoyhteyttä raspiin tätä kautta. Itselläni oli aikoinaan webiserveri joka näytti käppyrät, taisin tehdä ne png:t MRTG:llä mittalinuxpannussa. Itse mittakoneeseen ei päässyt ulkoa mitenkään, se puski kuvat scp:llä DMZ:ssa olevan webiservon tiedostojärjestelmään.

kaihakki sanoi:
Miten on, saako raspin käppyrät näkymään windows-koneista kuten yllä kuvailin?
Raspin näyttöä täytyy vastaavasti seurata jollakin remote-screen-ratkaisulla. VNC-yhteensopivan palvelimen saa eri versioina myös raspiin (esim. "apt-get install tightvncserver" jne.). Tämä siis käynnistää erillisen virtuaalisen palvelinversion raspille ja näyttö on riippumaton perusnäytöstä. Tämä vie sitten tietenkin hieman ylimääräistä muistia. On myös mahdollista kytkeytyä suoraan pääistuntoon (siis samaan tapaan kuin Windowsilla), jolloin on puolestaan asennettava x11vnc vastaavasti.

kotte sanoi:
Raspin näyttöä täytyy vastaavasti seurata jollakin remote-screen-ratkaisulla. VNC-yhteensopivan palvelimen saa eri versioina myös raspiin (esim. "apt-get install tightvncserver" jne.). Tämä siis käynnistää erillisen virtuaalisen palvelinversion raspille ja näyttö on riippumaton perusnäytöstä. Tämä vie sitten tietenkin hieman ylimääräistä muistia. On myös mahdollista kytkeytyä suoraan pääistuntoon (siis samaan tapaan kuin Windowsilla), jolloin on puolestaan asennettava x11vnc vastaavasti.

Niin.. mutta raspin käyttö näytön pyörittämiseen mittakäytössä on aika turhaa.. toki winkkariin pitää sitten laittaa joku X11 serveri jos Raspin softat jostain syystä vaativat graafista käyttöliittymää.

Tämähän pelittää loistavasti. Asensin tightvncserverin komennolla sudo apt-get tightvncserver raspiin. Tässä saitti http://gettingstartedwithraspberrypi.tumblr.com/post/24142374137/setting-up-a-vnc-server

RealVNC client toimii ihan hyvin. Piti vaan lisätä IP osoitteeseen nro 1 seuraavasti 192.168.0.106:1
Seuraavaksi konffataan ADSL-modemia lähipäivinä.
Eli nyt tarvitsee vaan saada raspin näytölle käppyrät lämpötila-antureista.

Millä softalla nuo käyrät saadaan näytölle kuten LogTempillä?

kaihakki sanoi:
Tämähän pelittää loistavasti. Asensin tightvncserverin komennolla sudo apt-get tightvncserver raspiin. Tässä saitti http://gettingstartedwithraspberrypi.tumblr.com/post/24142374137/setting-up-a-vnc-server

RealVNC client toimii ihan hyvin. Piti vaan lisätä IP osoitteeseen nro 1 seuraavasti 192.168.0.106:1
Seuraavaksi konffataan ADSL-modemia lähipäivinä.
Eli nyt tarvitsee vaan saada raspin näytölle käppyrät lämpötila-antureista.

Millä softalla nuo käyrät saadaan näytölle kuten LogTempillä?

Saman asian kanssa olen askarrellut pari kuukautta. Raspi on hyvä loggaamaan mutta serverinä hiiiiidas ja kaaankea. Sain hieman vauhtia kun ftp llä siirrän "hitaille" soneran kotisivuille tiedot, niin sieltä aukeaa heti mutta kun menee vaikkapa suoraan kotiverkosta raspin palvelimelle, niin......
TaloLoggerilla saat lämpötilakäyrät kuten logtempissa näytölle mutta valmista ftp siirtoa ei ole.

http://thule.mine.nu/html/

Siinä on komiaa käyrää auringon nousuineen&laskuineen jne.
About osioista löytyy myös write outia.

lorvi sanoi:
Saman asian kanssa olen askarrellut pari kuukautta. Raspi on hyvä loggaamaan mutta serverinä hiiiiidas ja kaaankea. Sain hieman vauhtia kun ftp llä siirrän "hitaille" soneran kotisivuille tiedot, niin sieltä aukeaa heti mutta kun menee vaikkapa suoraan kotiverkosta raspin palvelimelle, niin......

Koita vaihtaa tietokannaksi Sqlite.
Senhän saisi jollain toimimaan suoraan raspin muistissa. Nopeuttais varmaan toimintaa aikalailla. Itse en tuota voi alkaa kokeilemaan, kun raspini on 256M malli :(

Itse hylkäsin alkukokeiluissa mysql:n, kun tuli ensin testattua sqlitellä joka ei kyykytä raspia ihan niin pahasti.

ilpena sanoi:
Koita vaihtaa tietokannaksi Sqlite.
Senhän saisi jollain toimimaan suoraan raspin muistissa. Nopeuttais varmaan toimintaa aikalailla. Itse en tuota voi alkaa kokeilemaan, kun raspini on 256M malli :(

Itse hylkäsin alkukokeiluissa mysql:n, kun tuli ensin testattua sqlitellä joka ei kyykytä raspia ihan niin pahasti.

Tietokantana on ollut koko ajan Sqlite, kyllä se raspi/taloLogger hommansa hoitaa mutta asiasta enempää tietämättä se serveripuoli vaatisi sitä vääntöä. Käytännön tiedon varassa olen kun vertaan että jos striimaan netin kautta omaa nettikameraa, niin minun nettiyhteydellä uplinkki on ihan jumissa mutta kun menen raspille netin kautta, sitä tuskin huomaa vaikka raspi kuormittuu silloin 97%
Ilmeisesti se käppyrän piirto kysyy sitä vääntöä-en tiedä.
Itse mittaus ja kantaan kirjoittaminen ei ainakaan paljoakaan raspia kuormita.

Joo-o. Eikös olekkin mulla nopeat sivut :) - kokeile allekirjoituksestani.
Mitekäs tuolla Hitachi:lla(maalämpöfoorum käyttäjä) on sivut nykyään Raspissa?
Tietääkö joku? Muistaakseni jossain vaiheessa kirjoitteli että on SQL -tietokanta ja taloLoggerGraph.conf tms ??? NAS:ssa.

On meinaan tosi nopea Talologger Pi:
http://talologger.maakuuma.fi/

Ismo67 sanoi:
Joo-o. Eikös olekkin mulla nopeat sivut :) - kokeile allekirjoituksestani.
http://talologger.homelinux.org:94/talo/
On meinaan tosi nopea Talologger Pi:
http://talologger.maakuuma.fi/

Meillä on hieman eri käsitys sanasta nopea. Komeet laitteet ja sivut kuitenkin.
Tuo maakuuma on nopea, ei raspilla?

lorvi sanoi:
Meillä on hieman eri käsitys sanasta nopea. Komeet laitteet ja sivut kuitenkin.
Tuo maakuuma on nopea, ei raspilla?

Ei varmaankaan ole ollenkaan eri käsitykset nopeudesta, minun sivut ovat hyvä esimerkki liian hitaista sivuista...se oli siis vitsi. Laitoin Hitachille viestiä että jos voisi kertoa miten hänen sivut on rakennettu.

Ismo67 sanoi:
Ei varmaankaan ole ollenkaan eri käsitykset nopeudesta, minun sivut ovat hyvä esimerkki liian hitaista sivuista...se oli siis vitsi.

Ostin tuollaisen http://www.ebay.com/itm/HEAT-1080P-HD-Android-4-0-4GB-WIFI-WLAN-Smart-Media-TV-Box-Internet-Media-Player-/140932799925?pt=US_Internet_Media_Streamers&hash=item20d03fddb5

Eipä ollut hinnalla pilattu ;D
1.2GHz suoritin, muistia tosin vain 512M.
Tarvii yrittää jos tästä sais aikaan jotain.

Jos saa homman pelaamaan raspi saa lähteä piharakennukseen loggailemaan tuulimittaria ;D

Ja varalle tuollainen http://www.ebay.com/itm/NEW-MK808-mini-pc-Air-Fly-Mouse-RC11-NEW-ARRIVE-Dual-core-mini-Android-4-1TV-Box-/140932799027?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Laitoin Hitachille viestiä että jos voisi kertoa miten hänen sivut on rakennettu.

Kyllähän nykyraudalla tuollainen käppyrä syntyy hyvinkin nopeasti, mehän tässä raspeinemme leikimme yli kymmenen vuoden takaisilla suoritustehoilla :)

Voiskohan tämän taloLoggerGraphin tekemän käppyrän mitenkään ftp llä siirtää? Pitäisikö siihen olla jokin apt-get.

lorvi sanoi:
Voiskohan tämän taloLoggerGraphin tekemän käppyrän mitenkään ftp llä siirtää? Pitäisikö siihen olla jokin apt-get.

Jotta tuo toimisi oikein juoheasti, niin TaloLoggerGraphiin pitäisi tehdä mahdollisuus ajaa käppyrä ulos komentoriviltä. Tuossahan noiden kuvien nimi vaihtelee koko ajan, koska kyseessä ovat väliaikaistiedostot. Tuollaisessa ajastetussa generoi ja tuuppaa eteenpäin www-palvelimelle -ratkaisussa tuota temppitiedostohärveliä ei tarvittaisi. Pistän mietintämyssyyn.

Nyt jo voisi olla mahdollista kylläkin pienellä virittelyllä cronin, wget:in ja vaikka ftp:n tai ssh/scp:n avulla saada aikaan tuo toiminta.

Vielä yksi työkalu, jolla voisi koostaa jonkinlaisen "purkkavirityksen" on vncsnapshot (asennus raspille siis "sudo apt-get install vncsnapshot"). Tuollahan saa *.jpeg-"valokuvan" vnc-serverin näytöstä ja jos näytöksi on viritetty pienikokoinen sellainen, niin resursseja ei välttämättä kulu paljon.

Ongelmanahan tässä ratkaisussa on, että jos näyttö elää huomattavasti ja on välillä epästabiilissa tilassa, voi kaappauskuvassa olla keskenään ristiriitaista sisältöä. Sovellusideanahan olisi, että näytöstä napataan aina ajastettuna päivittyviä ajastuskuvia. Saman toiminnan saa kyllä aikaan muutenkin, kuten esim. komennolla xwd, jonka kaappaustuloksesta sitten muokataan sopivalla ohjelmalla vastaava esityskelpoinen kaappauskuva.

Joo, "Hitachi" vastasi jolla on nuo oikein nopeat "maakuuma" Talologger -sivut.
Ei varmaankaan pahastu kun jaan hieman muillekin tuota ajatusmallia, joka vaikuttaa oikein toimivalta...
Hänellä on Avaruus.net:ssä on MySQL kanta, domain sekä taloLoggerGraph palvelimen hakemistossa mihin domain nimi liittyy.Raspi loggaa ja siirtää logatun tuohon osoitteeseen missä kanta ja webbipalvelin on.
taloLogger.conf:ssa on kerrottu missä kanta on. Noh, kuulostaa helpolle ja eihän tuo vielä kerro miten siis tarkalleen...

Noh toisaalta minulle riittää omat hitaat sivut, kunhan saisin virheet loggauksesta pikkuhiljaa minimoitua ( anturit loppu, alan etsiä vikaa kun voin samalla vaihtaa anturin uuteen). Loppujen lopuksi kun käppyrät on piirretty sitten voi tarkastella niitä "tuntitolkulla" ja ei oikeastaan ole niin tärkeää että www-sivun päivittäminen on tehokasta vaikkakin kivaa sekin.

Dual Countereita minulla on 2kpl ja molemmissa laskureissa "A" -ja "B" -laskurit käytössä.
En ole saanut näkymään mitään vielä Talologgerissa.
Onkos jokin echo komento, jolla voisi tarkistaa counter.A ja counter.B lukeman että tuleekos sinne yhtään mitään?

Liitetiedostot

• Millä komennolla saisi kurkattua onko mitään tietoa kerääntynyt Dual counteriin.JPG
    Millä komennolla saisi kurkattua onko mitään tietoa kerääntynyt Dual counteriin.JPG
    60,6 KB · Lukukerrat: 581

Ismo67 sanoi:
Dual Countereita minulla on 2kpl ja molemmissa laskureissa "A" -ja "B" -laskurit käytössä.
En ole saanut näkymään mitään vielä Talologgerissa.
Onkos jokin echo komento, jolla voisi tarkistaa counter.A ja counter.B lukeman että tuleekos sinne yhtään mitään?

cat /home/talo/owfs/1D66C90F000000/counters.A
cat /home/talo/owfs/1D66C90F000000/counters.B
Luulisin

Takaisin
Ylös Bottom