Sähköautojen lataaminen ja latausverkosto

tet

Hyperaktiivi
Linkittämässäni viitteessä on Signaling osuuden kuvassa kytkin S3, joka voinee toimia irrotessa päävirransyötön kontaktorin pitopiirin irtipäästö kytkimenä. Tällöin kytkin vetäisi EVSE päässä aina kun PP on kytketty tai se voinee olla myös mekaaninen pistokekytkin, joka on kytketty, kun pistoke on työnnettynä paikoilleen. Latauksen sähkönsyöttöä se ei käynnistä, mutta voi toimia sammutuksen backupina.

Tuo wikipedian kytkentäkaavio on tosiaan SAE J1772 -standardista, jota käytetään rapakon takana USA:ssa. Meillä euroopassa taas AC-latauksen signalointi määritellään standardissa IEC 61851-1, joka poikkeaa tietyiltä osin tuosta SAE J1772-standardista, vaikka pääosin onkin täysin vastaava. Yksi poikkeuksista on tuo kytkin, jota meillä ei Type 2 -liittimessä ole. Sehän siis sijaitsee Type 1 -liittimen kahvassa, ja liittyy liittimen mekaaniseen lukitukseen. On hyvä huomata, että tuossa wikipedian kuvassa katkoviivaosuus "EVSE CONNECTOR" tarkoittaa auton päähän tökättävää pistoketta siinä kaapelin päässä. Jenkeissähän on latausasemissa aina kiinteät kaapelit, joten standardiin ei sisälly varausta vastaavasta plugista latausaseman päässä. Tuosta kytkimestä S3 menee johdin vain autoon, ei latausasemaan. Latausasemaan johtaa vain pinni 4, eli Control Pilot (kuvassa pelkkä PILOT).
 
K

korsteeni

Vieras
jotain olen käpälöinyt pieleen kun ei tuo volkkari aiemmin seisoessaan ole kuluttanut, vai enköhän ole huomannut
vuorokaudessa hupenee pari kilovattia, vai lämmittääköhän se niitä akkuja
 

Luukku

Vakionaama
jotain olen käpälöinyt pieleen kun ei tuo volkkari aiemmin seisoessaan ole kuluttanut, vai enköhän ole huomannut
vuorokaudessa hupenee pari kilovattia, vai lämmittääköhän se niitä akkuja
Oma auto reagoi ainakin ulkoilman lämpötilaan siten, että aamulla saattaa näyttää vähemmän kuin illalla kotiin tullessa, jos lämpötila on laskenut. Sitten kun lähtee ajamaan niin ei moneen kilometriin muutu miksikään, kun akku ajaessa vähän lämpenee.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Oma auto reagoi ainakin ulkoilman lämpötilaan siten, että aamulla saattaa näyttää vähemmän kuin illalla kotiin tullessa, jos lämpötila on laskenut. Sitten kun lähtee ajamaan niin ei moneen kilometriin muutu miksikään, kun akku ajaessa vähän lämpenee.
Noin tekee, akun varaus ei laske mutta ulos saatava energia on kylmästä akusta hieman pienempi. Tämähän tuttua lyijyakullakin pakkasella polttista startatessa.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
jotain olen käpälöinyt pieleen kun ei tuo volkkari aiemmin seisoessaan ole kuluttanut, vai enköhän ole huomannut
vuorokaudessa hupenee pari kilovattia, vai lämmittääköhän se niitä akkuja
Onko optimoitu akkukäyttö sovelluksesta päällä. Silloin tuntuu latailevan 12V akkua yhtenään ja sähköäkin kuluu. Jos ei ole päällä niin haittapuolena joskus ei välttämättä saa yhteyttä autoon mutta itsellä on niin käynyt vain kerran.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onko optimoitu akkukäyttö sovelluksesta päällä. Silloin tuntuu latailevan 12V akkua yhtenään ja sähköäkin kuluu. Jos ei ole päällä niin haittapuolena joskus ei välttämättä saa yhteyttä autoon mutta itsellä on niin käynyt vain kerran.
Mistäs muualta se sähkö sinne 12v akkuun muuten tulisi, tietysti jos lataus tapahtuu samalla kun ajoakunkin niin sitä ei viedä tuon kapasiteetista.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Mistäs muualta se sähkö sinne 12v akkuun muuten tulisi, tietysti jos lataus tapahtuu samalla kun ajoakunkin niin sitä ei viedä tuon kapasiteetista.
En ihan ymmärrä mitä tarkoitat mutta pari kWh siis helposti hukkaantuu tai on hukkaantumatta auton seisoessa ihan riippuen siitä mikä asetus autossa on päällä.
 
K

korsteeni

Vieras
Noin tekee, akun varaus ei laske mutta ulos saatava energia on kylmästä akusta hieman pienempi. Tämähän tuttua lyijyakullakin pakkasella polttista startatessa.
ei se tästä johdu ilmeisesti koska siihen jäi viime torstaina 50% tasan
eilen katsoin että oli 38%, ihmettelin mitä hittoa, no muistiani epäilin
kolme tuntia sitten laitoin latauksen yöksi päälle alkamaan 02 ihan kokeillakseni miten se toimii niin näyttikin 35%
just nyt 34%
ei siellä mitään lämmityksiä tms pitäisi olla päällä
pitää huomenna katsoa onko tuo latauksen ajastaminen toiminut ja pläräillä niitä valikoita
jokseenkin varma olen että se on näppihäiriö kun olen niihin tutustunut, ehkä jokin asento on muuttunut

battery care mode on päällä
optimoitu akkukäyttö on pois päältä

ei se aiemmin näyttänyt ottavan mitään vaikka oli napanuorassa, nyt hieman, johtuisko kun se lataus on on sinne naputeltu

1700077395959.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ton1A

Vakionaama
Jospa muillakin automerkeillä kuin Teslalla on 'Vampire drain'? Tesla tykkää tyhjentää ajoakkua prosentin-kaksi per vuorokausi vaikka kaikki virransäästöt ovat päällä. Sentry eli valvonta päällä taitaa mennä suuruusluokkaa 400W tehoa parkissa, kun se seuraa koko ajan kaikkia kameroita.
 

Arvid

Aktiivinen jäsen
Olen jättänyt Teslan kesällä mökkirantaan energy saving päällä (mutta always connected) ja omaksikin hämmästykseksi meni 0% viikossa.

Toisaalta sunnuntaina jätin auton isänpäivän vierailun ajaksi 11% varauksella pihalle ja 6h myöhemmin oli 4% ja lumihiutale taulussa. Kävi (vasta toisen kerran 6+ vuoden aikana) sähköautoilijalle kylmät ja jouduin tekemään suunnittelemattoman pit stopin. Tämäkin olisi ollut ennakoitavissa.

Moni asia vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
sehän ottaa ominlupineen jos vain kaapeli on kiinni

1700127983015.png


pitääki alkaa logittamaan niin näkee mitä se touhuaa

ensimmäinen ajastettu yöllinen testilataus tuotti ennalta minulle tietämätöntä
asetin latausvirraksi 13A mutta "hän" oli ladannut ilmeisesti 8A.....tasoa 1600W
en tiedä johtuiko illallisesta vaihtokytkemen asennon muutoksesta akuilta verkkovirtaan
laturissa on kylläkin nytkin lukema 13A

edit
mitään en yöllä säätänyt enkä tehnyt asian tiimoilta mutta oli ladannut alkuun 2 tuntia 8A ja sitten muuttunut lataamaan sillä asettamallani 13A ja tuntia ennen asettamaani latausaikaa oli jo ottanut etkot kilowatin kahtapuolen , aika epeli on, poliitikon kujeet

aika oli aseteetu 02:00 - 05:00 ja 13A

1700148090967.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

ML

Vakionaama

Jotain sähköautojen latauksesta ja tietysti myyntipuheet perään.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mun mielestä ainakin volkkari aloittaa "hätälatauksen" 6A virralla jos lukitus ei onnistu. Eipä ole videota aiheesta esittää.

Mielenkiintoista. Tuon ehkä voin uskoakin, kun kyse on minimivirrasta ja vain jos lukitus ei onnistu. Tuo edellämainittu tapaus, että avaisi lukituksen ennen latauksen lopetusta, siihen en usko minkään auton kohdalla.
Tuli tämä nyt kokeiltua Tesla Yyllä, joku jääkökkäre kai tuolla pohjalla, ei mene tarpeeksi syvälle lukittuakseen. Vilkuttaa keltaista ja lukee "Latausportin salpa ei kytketty", lataa silti 3x16A, 10kW. Pikalataus tuskin onnistuisi.
 
K

korsteeni

Vieras
jotain olen käpälöinyt pieleen kun ei tuo volkkari aiemmin seisoessaan ole kuluttanut, vai enköhän ole huomannut
vuorokaudessa hupenee pari kilovattia, vai lämmittääköhän se niitä akkuja
ihan tiedoksi vain
olin ilmeisesti käpälöinyt 3 lähtöaikaa sinne ja se lämmitti mitä ilmeisimmin konttorin ja tuolin valmiiksi ko aikoina
nyt se nimittäin ei kuluta sähköä seisoskellessaan

ei tuo minusta, kun en moisiin herkkuihin ole tottunut, tarvitse mitään esilämmityksiä, ratti penkki ja konttorikin sanoisinko kuumenevat hetkessä vs edellinen kokemus missä ei siinäkään ollut valittamista
sähkönkulutuskin on ollut peloteltua huomattavasti maltillisempaa
 

repomies

Hyperaktiivi
Latausasemien hinnat ovat näemmä tippuneet taas normaaleiksi.

Schneider electricin ihan pätevän oloista 11kW laturia markkinoidaan noin 430€ hintaan. Dynaamisen kuormanhallinnan pulikka sähkökaappiin vielä noin 160€ siihen päälle.
 

Ton1A

Vakionaama
Jaahans, Suomen ensimmäinen Tesla Supercharger V.4 on avattu Porissa
  • avoin kaikille automerkeille
  • 8x 250 kW CCS, 400 V, muille automerkeille teho ilmeisesti rajautuu noin 200 kW tasolle?
  • 3m pitkä johto, eli toimii hyvin niidenkin autojen kanssa joissa latausportti on eri paikassa kuin Teslassa
  • Tuohon tulee lähimaksu, ei ole vielä käytössä
 

fraatti

Hyperaktiivi
Artikkelissa mainitaan että jollain on induktioliesi alkanut kiukuttelemaan kun lähistölle on ilmaantunut s.autojen latauspiste. Voikohan jännite kyykätä niin paljon että moinen olisi mahdollista?

 

Skata

Vakionaama
Valitettavasti maksumuurin takana mutta jutun alku … :confused:

”Lakkasiko liesi toimimasta, kun Nelostien varteen tuli sähköautojen latausasema? Liikenteen sähköistyminen laittaa sähköverkon koville​

Verkkoyhtiöt varautuvat sähköautoilun kasvuun ja investoivat isosti verkon vahvistamiseen.”​

 

pamppu

Vakionaama
Silloin kun meilläpäin kaatui saareen johtava korkeajännitelinja, jännitteet tipahti toviksi aikaa alle speksin, ennenkuin saareen tuotiin joku konttivoimalaitos tukemaan vanhaa linjaa, joka toimi varayhteytenä. Jotain 197V tais olla pidempiä aikoja. Ei silti mikään laite osoittanut mieltään, enkä muista mistään kuulleeni/lukeneeni mistään ongelmista. En oikein jaksa uskoa että siitä olisi kyse tuossakaan.

Mutta jännitteen loggaaminen on helppoa, meilläkin sitä tekee moni laite…
 

tet

Hyperaktiivi
Silloin kun meilläpäin kaatui saareen johtava korkeajännitelinja, jännitteet tipahti toviksi aikaa alle speksin, ennenkuin saareen tuotiin joku konttivoimalaitos tukemaan vanhaa linjaa, joka toimi varayhteytenä. Jotain 197V tais olla pidempiä aikoja. Ei silti mikään laite osoittanut mieltään, enkä muista mistään kuulleeni/lukeneeni mistään ongelmista. En oikein jaksa uskoa että siitä olisi kyse tuossakaan.

Mutta jännitteen loggaaminen on helppoa, meilläkin sitä tekee moni laite…

Ongelman syynä lienee jokin muu kuin jännitteen alenema. Laadukas vaihtosähkö vaatii muutakin kuin vain sopivan jännitteen, vaaditaan myös riittävän vähän loistehoa ja yliaaltoja.
 

pamppu

Vakionaama
Nonniin, vaikuttaa lupaavalta, Dala esitteli YouTube kanavallaan Chademo-CCS adapteria, odotellan, ainakin testilataus lähti käyntiin ja laitteen koko oli ihan kohtuullinen.

Aikamoinen jööti oli, Kun johto vääntää jo sellaisenaan, niin ennustan kyllä että tuo makkara hajoaa jostain, kun se vääntö tulee pitkällä vivulla. Todennäköisesti se auton liitin, joka ratkeaa väännössä. Ja sitten tuli kallista lataamista.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuosta tuli mieleen, että Euroopassa Teslan Model S ja Model X saivat CCS-latauksen vakio tehdasvarusteeksi vasta toukokuussa 2019. Kaikki vanhat S/X autot voi jälkikäteen päivittää hintaan 314€, sisältää huoltokäynnin vaikka kotipihassa, CCS-modeemin asennuksen autoon sekä CCS-adapterin. Vasta 2022 alkaen näissä on natiivi CCS-portti, kaikissa sitä vanhemmissa pitää käyttää adapteria CCS-latauksessa.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen

HelaKammo

Vakionaama
Olen itsekin kyselyt Nissanin kantaa, kuulemma tukevat Chademo-verkostoa ja se kehittyy... kaikkia puhuvat.

Järestään kaikki on vain CCS ja joissain harvoissa uusissa on Chademo. Lisäksi paljon omia Chademollisia ruutuja on kadonnut, ja ne harvat alkaa olla jaettuja. Siinäpä yrität päästä siihen yhteen kun muitakin jonossa, ja jos 1/4 tai pahimmillaan 1/8 on ruuduista näitä... Mikä on odotteluaika ko. paikan saamiseksi? On sitä joskus vekslailtu autoja ja vaihdettu ruutuja ristiin, kun kanssa-autoilija on ollut suopealla asenteella. Vieressä bensavehkeissä nauretaan!

Lisäksi suomessa ei taida olla edelleenkään yhtään 100 kW Chademoa, jota oma pirssi tulee. Joskus oli yksi, mielestäni se on purettu pois.
 

tet

Hyperaktiivi
Tonni ei tuosta ilosta ole enää paha, ostan ja samalla nousee autonkin arvo. Odotellaan nyt, josko tuosta tulee myyntituote ja saa hyväksynnät.

Tuolta:


Jos meinaat Suomesta joskus ostaa, niin tuskin tuolla hinnalla... :hmm:Mitään hyväksyntäähän ei EU:ssa tarvita, riittää kun siinä on se "China Export"-merkki eli CE. Eli hommahan on aina valmistajan ilmoituksen varassa, että juujuu, kaikki direktiivit täytetään.
 

HelaKammo

Vakionaama
Tuo linkki yrittää väkisin asentaa jotain sovellusta, vaikka kuinka hakkaa takaisin. Sivu vaan vilahtaa esissä. Ilmeisesti sama masiina, mutta odotellaan nyt ensin käyttökokemuksia...
 

Lurkus

Vakionaama
Tanieli teki melkein valmiiksi, ja lopetti, kun kiinalaiset toivat omansa myyntiin. Totesi ettei pysty kilpailemaan hinnalla.
Niin minäkin ymmärsin että kiinalaiset teki täysin omansa ja toivat sen myyntiin ennen tätä ropelihattua. Ropelihattu on sitten auttanut tuotteen kehittelyssä myöhemmin. Saatan olla kyllä väärässä.
 

Lurkus

Vakionaama
Tuolta:


Jos meinaat Suomesta joskus ostaa, niin tuskin tuolla hinnalla... :hmm:Mitään hyväksyntäähän ei EU:ssa tarvita, riittää kun siinä on se "China Export"-merkki eli CE. Eli hommahan on aina valmistajan ilmoituksen varassa, että juujuu, kaikki direktiivit täytetään.
Nii toi maksaa tuolta linkin takaa reipas 2000e?
 

Jule

Vakionaama
Tuosta tuli mieleen, että Euroopassa Teslan Model S ja Model X saivat CCS-latauksen vakio tehdasvarusteeksi vasta toukokuussa 2019. Kaikki vanhat S/X autot voi jälkikäteen päivittää hintaan 314€, sisältää huoltokäynnin vaikka kotipihassa, CCS-modeemin asennuksen autoon sekä CCS-adapterin. Vasta 2022 alkaen näissä on natiivi CCS-portti, kaikissa sitä vanhemmissa pitää käyttää adapteria CCS-latauksessa.
Teslassa tosin se ero että se teslan systeemi oli/on sähköisesti jokseenkin vastaava kuin CSS, vain fyysinen plugi edellytti adapteria, kun tuo chademo on taas sähköisesti päinvastoin toimiva, eikä pelkkä simppeli mekaaninen adapteri riitä.
 

HelaKammo

Vakionaama
Eiköhän tuo hinta asetu alemmas, kun kauppa alkaa käymään ja saadaan tuotanto kiinan malliin vetämään. Kohta tulee varmasti kilpailevia?

Luotan, että Dala tämän testauksen hallitsee, en osta ensimmäisiä. Yleensä aina on saanut 22 kW tolpan yöksi ja auton ladattua ilman Chademoa matkoilla, tällaiselle olisi ehkä 10x vuodessa tarve, joten kalliiksi kävisi per kerta.
 

Ton1A

Vakionaama
Teslassa tosin se ero että se teslan systeemi oli/on sähköisesti jokseenkin vastaava kuin CSS, vain fyysinen plugi edellytti adapteria, kun tuo chademo on taas sähköisesti päinvastoin toimiva, eikä pelkkä simppeli mekaaninen adapteri riitä.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Latausportti on sentään sellainen, että hyvin yksinkertaisella adapterilla saadaan syötettyä latausvirta autoon, vanha S/X käyttää Type2-portin pinnejä myös tasavirran syöttöön. Eli tuo CCS Combo 2 adapter ei ole mitään muuta kuin adapteri kahden eri muotoisen liittimen välillä ja niiden välinen johdotus, ei sisällä elektroniikkaa.

Autosta puuttuu myös CCS-protokollan tuki. Se lisätään tuolla vaaleanharmaalla purkilla ja sen johtosarjalla.

Kuvassa on kaikki CCS2-päivityksen vaatimat osat. Hintaa tuolla on nyt 314€, sisältäen asennuksen vaikkapa kotipihassa (Teslan liikkuva huolto eli ranger voi tehdä).

1706956810636.png
 

Jule

Vakionaama
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Latausportti on sentään sellainen, että hyvin yksinkertaisella adapterilla saadaan syötettyä latausvirta autoon, vanha S/X käyttää Type2-portin pinnejä myös tasavirran syöttöön. Eli tuo CCS Combo 2 adapter ei ole mitään muuta kuin adapteri kahden eri muotoisen liittimen välillä ja niiden välinen johdotus, ei sisällä elektroniikkaa.

Autosta puuttuu myös CCS-protokollan tuki. Se lisätään tuolla vaaleanharmaalla purkilla ja sen johtosarjalla.

Kuvassa on kaikki CCS2-päivityksen vaatimat osat. Hintaa tuolla on nyt 314€, sisältäen asennuksen vaikkapa kotipihassa (Teslan liikkuva huolto eli ranger voi tehdä).

katso liitettä 94552
No vähän oikoin, mutta CCS ja Chademo suurin ero on se että chademossa on se latauslaite se aktiivinen osapuoli joka aloittaa keskustelun auton kanssa ja hoitaa kahvan lukituksen jne... kun taas CCS:ssä (ja teslassa) auto on se aktiivinen osapuoli, josta seuraa se että vaikka tuohon laittaa väliin mekaanisesti yhdeensovittavan adapterin ja vaikka jonkun laitteen tulkkaamaan protokollaerojakin, chademo auto css laturissa ovat kumpikin hiljaa ja odottelevat että toinen osapuoli tekee aloitteen.

Tuossa nyt markkinoille tulleessa adapterissa pitää mun nähdäkseni olla jonkinlainen akku/patteri sisällä jotta laite pystyy aloittamaan kommunikoinnin kummankin osapuolen kanssa ennen kuin sähköt on kytketty päälle.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Järestään kaikki on vain CCS ja joissain harvoissa uusissa on Chademo. Lisäksi paljon omia Chademollisia ruutuja on kadonnut, ja ne harvat alkaa olla jaettuja. Siinäpä yrität päästä siihen yhteen kun muitakin jonossa, ja jos 1/4 tai pahimmillaan 1/8 on ruuduista näitä... Mikä on odotteluaika ko. paikan saamiseksi?
Oma vähäinen kokemus on päinvastaista. Eli lähi-Prisman ABC:n 8:sta "pikalatauspisteestä" 2 on Chademoa. Ne eivät tunnu koskaan olevan molemmat varattuja, mutta vähän väliä, joku CCS-auto ajaa niihin ja joutuu siirtymään sekä usein jonottamaan. Tuolla on 80 kW CCS ja 50 kW Chademo, mutta eihän noita juuri koskaan saa, kun yhteisteho on vain 200 kW 8:lle.

Samoin Lidlin latureissa on usein molemmat CCS:t varattuja.
 
Back
Ylös Bottom