Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II

V

Vilmari

Vieras
Vs: Sanyo Co2 ECO ja sen parhaat asetukset vol. II

wattis sanoi:
Olen tässä ihmetellyt sanyon toimintaa ja väkisillä tulee mieleen kysymys että miten huono varaaja voi pahimmillaan olla?

Puhun nyt tuosta Sanyon uudesta varaajasta.

Fysiikan lakien mukaan jos tuohon pönttöön tuodaan enemmän energiaa kuin mitä siitä otetaan niin tottakai se alkaa kuumeta sekä ylhäältä että alhaalta.

Nyt vaan näyttää siltä että tässä on onnistuttu saamaan optimaalinen toiminta, siten että pönttöä pitää lämmittää maksimaalisen kauan että tavoite lämpötila saavutetaan (tavoitelämpötilaa mitataan pisteestä johon patterikierron kylmävirtaus tulee). Tästä seuraa se, että pumpun pitää käydä mahdollisimman kauan, ja siinä samalla maksimoidaan pumpun sulatusten määrä/aikayksikkö.

Keksiikö joku vielä huonomman varaajan rakenteen?

Laitoin eilen illalla meidän 9 kW Sanyon uudemman mallin varaajaan samat asetukset (tämä topic, vol I, sivu 3:cool:, joilla V70-TDI:n 4,5 kW Sanyo vanhemmalla varaajalla kulutti -4 asteessa vain 35 kWh/110m2/vrk (0,32 kWh/m2/vrk). Kuluneen vuorokauden aikana meidän sähkönkulutus oli 162 kWh/250m2/vrk (0,65 kWh/m2/vrk). Ulkolämpötilakin sattui olemaan sama eli -4 astetta. Aikaisemmilla asetuksilla, kun varaaja max oli 53-54 astetta ja muut asetukset lähes samat, kulutus oli tässä ulkolämpötilassa noin 20 kWh pienempi vuorokaudessa. Kyllä tämäkin osoittaa sen, että uuteen varaajaan on tehty jokin rakenteellinen muutos, joka tekee siitä sähkösyöpön. Asetuksia räpläämällä asia ei korjaannu. Vastuu virheellisestä tuotteesta kuuluu myyjälle, maahantuojalle ja tehtaalle. Ketkä ovat halukkaita lähtemään taisteluun ongelman ratkaisemiseksi?

J

Japp78

Vieras

Vilmari sanoi:
wattis sanoi:
Olen tässä ihmetellyt sanyon toimintaa ja väkisillä tulee mieleen kysymys että miten huono varaaja voi pahimmillaan olla?

Puhun nyt tuosta Sanyon uudesta varaajasta.

Fysiikan lakien mukaan jos tuohon pönttöön tuodaan enemmän energiaa kuin mitä siitä otetaan niin tottakai se alkaa kuumeta sekä ylhäältä että alhaalta.

Nyt vaan näyttää siltä että tässä on onnistuttu saamaan optimaalinen toiminta, siten että pönttöä pitää lämmittää maksimaalisen kauan että tavoite lämpötila saavutetaan (tavoitelämpötilaa mitataan pisteestä johon patterikierron kylmävirtaus tulee). Tästä seuraa se, että pumpun pitää käydä mahdollisimman kauan, ja siinä samalla maksimoidaan pumpun sulatusten määrä/aikayksikkö.

Keksiikö joku vielä huonomman varaajan rakenteen?

Laitoin eilen illalla meidän 9 kW Sanyon uudemman mallin varaajaan samat asetukset (tämä topic, vol I, sivu 3:cool:, joilla V70-TDI:n 4,5 kW Sanyo vanhemmalla varaajalla kulutti -4 asteessa vain 35 kWh/110m2/vrk (0,32 kWh/m2/vrk). Kuluneen vuorokauden aikana meidän sähkönkulutus oli 162 kWh/250m2/vrk (0,65 kWh/m2/vrk). Ulkolämpötilakin sattui olemaan sama eli -4 astetta. Aikaisemmilla asetuksilla, kun varaaja max oli 53-54 astetta ja muut asetukset lähes samat, kulutus oli tässä ulkolämpötilassa noin 20 kWh pienempi vuorokaudessa. Kyllä tämäkin osoittaa sen, että uuteen varaajaan on tehty jokin rakenteellinen muutos, joka tekee siitä sähkösyöpön. Asetuksia räpläämällä asia ei korjaannu. Vastuu virheellisestä tuotteesta kuuluu myyjälle, maahantuojalle ja tehtaalle. Ketkä ovat halukkaita lähtemään taisteluun ongelman ratkaisemiseksi?
kuten olen sanonut asetuksilla ei ole mitään merkitystä.

J

Japp78

Vieras

ei kai solarshop vaan myy enään tätä sanyota kenellekään?

P

pellepeloton

Vieras

Voi hyvät ihmiset!!!!
Olen tutustunut kyseiseen tuotteeseen kaverin talossa ja vielä kun olen lukenut täällä näitä vuodatuksia, niin ihmettelen suuresti miten pitkäpinnaisia suomalaiset ovat kun kestävät tällaista touhua kohtuulsen luotettavaksikin aiemmin uskotun maahantuojan suunnalta. Jos kyseessä olisi vaikka jokin pesukone jonka luvattaisiin pesevän pyykit 1,5h ja pesuaika olisikin 3h niin kuluttajaasiamiehen ovalla olisi jonoon asti valittajia. Jotenkin tämä lämpöpumppuasia on vielä niin tuntemato, että näitä voi mainostaa ihan miten vaan ja kukaan ei älähdä kuluttaja viraston suunnalla.

J

Japp78

Vieras

pellepeloton sanoi:
Voi hyvät ihmiset!!!!
Olen tutustunut kyseiseen tuotteeseen kaverin talossa ja vielä kun olen lukenut täällä näitä vuodatuksia, niin ihmettelen suuresti miten pitkäpinnaisia suomalaiset ovat kun kestävät tällaista touhua kohtuulsen luotettavaksikin aiemmin uskotun maahantuojan suunnalta. Jos kyseessä olisi vaikka jokin pesukone jonka luvattaisiin pesevän pyykit 1,5h ja pesuaika olisikin 3h niin kuluttajaasiamiehen ovalla olisi jonoon asti valittajia. Jotenkin tämä lämpöpumppuasia on vielä niin tuntemato, että näitä voi mainostaa ihan miten vaan ja kukaan ei älähdä kuluttaja viraston suunnalla.

Uskokaa jo että tämä 9kw:n laite uudella varaajalla ei toimi sinnepäinkään mitä on luvattu, vaan päinvastoin se on ainakin talvisaikaan täysin suorasähkölaitetta vastaava kapistus.
Täällä palstalla on eräs suurimmista Sanyon myyjistä vakuutellut, että "elekee hötkyillä, vaan vasta vuoden coppikerroin ratkaisee kokonaishyödyn"
Uskomatonta, siis talvi ajetaan suoralla sähköllä ja odotetaan kesää jospa se sitten tuottaisi käyttöveden paremmalla kuin 1/1 kertoimella???
Eipä ole viimepäivinä enää sekään suuri myyjä retostanut täällä laitteen hyvyyttä ja vuosi coppia!

Tässä on jo monet kertoneet mistä homma kiikastaa ja suurimpia ongelmia on kun kukaan suomessa ei tiedä mitä tuo pönttö todella sisältää vai onko siellä yhtään mitään sisällä?

Nyt olis välittömästi kokeiltava laitetta vanhemman varaajan kanssa jollakin lattialämmittäjällä ja jos homma korjaantuu niin kaikki vaihtoon. Jos tässä venytellään kesää, niin mitekäs sitten asiaa testataan? Tietysti Ahlselli saisi lisäaikaa jotta kansa unohtaisi ja nuolisi haavojaan hiljaisuudessa.
Jos tää ei onnistu niin koneet takaisin maahantuojalle ja korvausvaatimukset suurista kuluista perään!
Vai onko joku alan asiantuntija erimieltä?
täysin samaa mieltä! luulis tämän meidän "myyjänki" jo tekevän asialle jotain!

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

Japp78 sanoi:
ei kai solarshop vaan myy enään tätä sanyota kenellekään?

Moi!

Taitaa herra Bergmankin olla aidosti pettynyt laitteeseen ( 9kW ) ja uuden pikkupumpun toimintaan ja ottaa selkoa asioista, näin toivon.

'Viimeinen viittaus' vanhoihin hyviin aikoihin (wakawanhan varaajan kanssa 4.5kW) : " http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5562.msg68798#msg68798 ".

Se 9kW laite ei kertakaikkiaan voi toimia oikein ja uusi 4.5kW:aan ei toimi laisinkaan niinkuin lupaa, jos yläosa ei pumpulla lämpiä niin kesällä teillä on 7000 - 9000 euron sähköboileri...

Eli reklamoikaa ihmeessä. Pelkällä varaajalla (mikäli kuten vanha tai uusi) ette laitetta 9kW laitetta saa ojennukseen, 4,5kW laitteen ongelmiin tuo vanhan mallin varaaja auttaa.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

-5 astetta ulkona...

VARAAJA LT (47) 43

pumpulle menevä vesi = 41 astetta
pumpulta tuleva vesi = 47 astetta

Pumppu kävi 78 Hz, latauspumppu 99%

meinaakohan tuo softa että 3 asteen lämpöerolla lämmitetään tuota pönttöä... tai että dT 6 astetta on hyvä asia???

VARAAJA ALA LT (eli keskiosahan tää oikeesti) = 46 astetta

rok rok ;D

(asetuksina: tank MAX 52, min B 38, s/t ero 4)
tai sit se vaan noista mun min B ja tank MAX arvoista päätteli että noin kun se ajaa on hjuva...

Toimiskohan jos kääntäis anturit JA sais tota softaa modattua niin että kun se ulkoyksikkö pysähtyy niin latauspumppu menee HETI sille minimille eikä vatkaa sillä 99% sitä kylmää sinne ylös... esim. tank MAX 65 ja s/t ero 15, min B 50... tällöin keskiosa ois siis aina tuon 50... tietty kun sulatus tulee sopivasti niin laskeehan se, mut periaattees...

en tiijä, kummenisko tuo voissa paistamallakaan :p

R

Rassaaja

Vieras

Jokos näitä "suorasähkö"-Sanyo-koptereita alkaa irrota ropellirojekteihin parilla tonnilla?

W

wattis

Vieras

Tyrkkölän mies, ja muut vanhan varaajan omistajat. Sulatteleeko teillä 4,5kW pumppu lämpötiloissa +4 - -8 n. 20min/h, eli 8h/vrk?

Tuossa se perusongelma on.

Sain Ahlselliltä jonkun hyvän tietäjän kiinni mutta hänkään ei ollut paras tietäjä, siitä kertonee kommentti, että laite tuottaa lämpöä samalla kun sulattelee. Voihan se vähän tuottaakin mutta 0 litraa/s ilmamäärällä voi tuotto olla aika pientä.

Itse aion vaatia osoituksen että laite oikeasti tuottaa luvatun jatkuvan 4,5kW tehon.

J

Japp78

Vieras

Rassaaja sanoi:
Jokos näitä "suorasähkö"-Sanyo-koptereita alkaa irrota ropellirojekteihin parilla tonnilla?
hehe hintahan on kallistunu.....multa saa 15 tonnilla et saan sen maailman parhaan kopterin tilalle :)

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

wattis sanoi:
Tyrkkölän mies, ja muut vanhan varaajan omistajat. Sulatteleeko teillä 4,5kW pumppu lämpötiloissa +4 - -8 n. 20min/h, eli 8h/vrk?

Minulla käsittääkseni ei sulattele nykyasetuksilla, perustuu vaan ihan siihen että laite kuulostaa hyrisevän tuolla tasaisen tyytyväisesti suurimman aikaa (ei pidä sitä 'sulatusälämölöä'). Jos sen 'täyden tehon' ottaa irti niin sitten tuo sulatusrumbakin lisääntyi, eli tekee kuumaa kylmään eikä kuumaa kuumaan niinkuin minulla nyt.

W

wattis

Vieras

Siinä se sitten tuli, vois sanoa summa summarumina että Sanyon vanhalla varaajalla patteritalossa saattaa täyttää lupaukset jotensakin, mutta jos on lattialämmitys niin homma kusasee saman tien jatkuviin sulatuksiin.

Uudella varaajalla Sanyo ei vaan toimi, olipa patterit tai lattialämmitys.

J

Japp78

Vieras

mulla nyt kun olen ilpillä auttanut niin on toiminut kohtuu hyvin, nousee lämpö jopa ylätilaan. eli tarkoittanee et on aivan liian mopo tämä pikku pumppu minun taloon. ainoa vitutus tällä hetkellä tuo sulatusten määrä.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

Japp78 sanoi:
mulla nyt kun olen ilpillä auttanut niin on toiminut kohtuu hyvin, nousee lämpö jopa ylätilaan. eli tarkoittanee et on aivan liian mopo tämä pikku pumppu minun taloon. ainoa vitutus tällä hetkellä tuo sulatusten määrä.

ja varmaan tuo pöpösyklaus kans ja se että käyttövesi tehdään suurimmaks osaks vastuksilla? :p

mullakin pelais kohtuudella alle -10 asteen pakkasilla, mutta... tuo tajuton jurraaminen ja viimeistään tajuton pöpösyklaaminen + sulatukset tappaa copit

V

Vilmari

Vieras

Kaikille Sanyo CO2-käyttäjille (ei koske lämpöpumppukauppiaita)
Laittakaapa tietoa Sanyo CO2:estanne (kW, uudempi vai vanhempi sisäyksikkö), talostanne (m2, m3), lämmönjakojärjestelmästänne (lattialämmitys/patterit), lämpöpumpun toiminta-arvoja pumpun käydessä, sulatusten kestosta (h/vrk), lämpöpumpun asetuksista ja kokonaissähkönkulutuksesta eri ulkolämpötiloissa liitteenä olevaan exel-taulukkoon ja lähettäkää se minulle privaattiviestinä. Laita viestiin myös tieto saako tiedot liittää koosteeseen. Lähetän parin viikon sisällä koosteen privaattiviestinä tietoja lähettäneille. Tässä joutuu näkemään hieman vaivaa, mutta kertyvän tilaston avulla saamme todistettua ainakin itsellemme, onko uusi sisäyksikkö huonompi kuin vanha. Tilastosta saattaa olla apua myös reklamaatiotapauksissa.

V

V70-TDI

Vieras

wattis sanoi:

Tuossa se perusongelma on.

Sain Ahlselliltä jonkun hyvän tietäjän kiinni mutta hänkään ei ollut paras tietäjä, siitä kertonee kommentti, että laite tuottaa lämpöä samalla kun sulattelee. Voihan se vähän tuottaakin mutta 0 litraa/s ilmamäärällä voi tuotto olla aika pientä.

Itse aion vaatia osoituksen että laite oikeasti tuottaa luvatun jatkuvan 4,5kW tehon.
Tosta kattelin 12 tunnin trendin +-0 ulkolämpötilassa ohjekirja-asetuksilla. Näyttäis sulattavan vähän alta 2 tunnin välein. Sulatuksen kesto noin 8-10 min.
Laite on huilannut 4 kertaa pienen pätkän.

A-P.K

Vakionaama

Näyttää, että kun vanhassa varaajassa menee sisään yli 40°C vettä, niin ulkoa ei sitten haukata lämpöä talteen niin nopsaan - kenno ei huurru välittömästi. Nostakee, niitä tank_min_b arvoja, niin homma toimii hiukka paremmin ;D

Benzona

Aktiivinen jäsen

Mäkin viilasin viimeksi TankminB:n takas 50C ja nostin Tankmaxin 60C (ennen 55C). Nyt ei napsu ylävastukset niin herkästi päälle suihkun jälkeen. Kunnon Tankmax-lämpö antaa Sanikalle woimaa. ;)

A-P.K

Vakionaama

Benzona sanoi:
Mäkin viilasin viimeksi TankminB:n takas 50C ja nostin Tankmaxin 60C (ennen 55C). Nyt ei napsu ylävastukset niin herkästi päälle suihkun jälkeen. Kunnon Tankmax-lämpö antaa Sanikalle woimaa. ;)

Katsokee tuota käyrää - jos halutte kuumaa myös, on oltava tankissa riittävä pohjalämpö, jotta pumpu jaksaa nostaa ulostulon riittävän kuumaksi. Minulla se tarkoittaa sellaista 42°C.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5562.msg69812#msg69812

A-P.K

Vakionaama

Laskin vuoden 2008 perusteella vuoden keskilämpötilan ja sen pohjalta ennusteen koneen sähkönkulutukselle. Toteutuneita kulutuksia en nyt ihan tarkkaan muistanut - päivitän illalla vielä. Huhtikuussa olisi odotettavissa suurin säästö kevätauringossa. Näillä näkymin kone säästäisi läpivuoden tasaisesti sen 500 kWh eli noin 6000 kWh. Arvio lämmitysenergialle on 18 000 kWh eli säästöä tulisi 34% (Sanyon kanssa 12 000 kWh). Tämä on linjassa Esson baari puheitten kanssa. Taisinkin jo aikaisemmin sanoa, että semmoinen kolmannes voisi tulla tuota säästöä eli euroissa noin (0,1 €/kWh) 600 €. Takaisinmaksuaika karkeasti 10 000 / 600 = 16,7 a eli aika rankka ;D Maalämmön mitoissa ;D

Kuvista lisäselkoa - seuranta ja viilaus jatkuvat ;)

P.S. säästöt alkavat tippua, kun alitetaan 4 °C - olisiko se huurtuminen ja sulatukset siellä taustalla ;D Vuoden keskilämpötila oli jopa noin 6,9 °C täällä Loviisassa meren rannalla ::) Mainoksessahan taidettiin mainita jopa alempia lukuja vuoden keskilämpötilalle ja suurempia säästöjä ;D Nythän vuosi Coppeliksi tulisi 1,52 :eek: Esitteen mukaan saataisiin noin 2,27 tuolla keskilämpötilalla. Ero ilmoitetun ja toteutuneen välillä noin 33%.

Jos laittaisi, että menee 22380 kWh, niin säästö olisi 17620 kWh ja cop 1,78. Siten ero olisi enää 15 %. Olisiko tullut nyt numerokämmi - säästö onkin toteutunut kulutus esitteessä ;D

W

wattis

Vieras

Kun heilutaan lähellä pumpun max antotehoa niin tankin lämmön nostaminen ei olekaan enää helpoa, vaan se pitää hoitaa kokoajan vastuksilla. Pönttö ei kuitenkaan vastuksia näytä siihen käyttävän, joten se ei ole edes mahdollista. Näin ollen noista sulatuksista on minulla mahdotonta päästä eroon.

Tästä seuraa se, että meilläkin todellinen (empiirisesti todistettu) COP on esim. 0 - -8 asteessa n. 1,1 - 1,2. Aika kaukana esitteen jopa 3 luvuista.

W

wattis

Vieras

A-P.K, sinäkin alat kuulostamaan ihan myyjältä. ;D Meinaan, että ilkut että mitäs uskoit esitteisiin, oma vika! ;D

A-P.K

Vakionaama

wattis sanoi:
A-P.K, sinäkin alat kuulostamaan ihan myyjältä. ;D Meinaan, että ilkut että mitäs uskoit esitteisiin, oma vika! ;D

Esitteissä on vaan kulutukset ja säästöt mennyt sekaisin ;D Kaikkihan me vähän pöljiä ollaan, kun moisia mennään uskomaan ;D Koulutuksesta huolimatta :eek: Pyristellään sitten, vaikka skeidat on jo housussa ;D

R

rakentaja2

Vieras

Ilmoittaudutaan mukaan talkoisiin. Itellä uusi 4,5kw käytössä, ja jotain pahasti pielessä. Ulkoyksikkö asennettiin käyttöön uudenvuoden aattona, ja sen jälkeenpä se ei ole pahemmin sammahellutkaan... illalla katoin että oli pyörinyt 530h, ja käytöpäiviä 26kpl. Vastuksia pitää päällä välillä, lämmitä alaa 133m2 (350m3).
Että silleen, ja sähköä menee tätä tahtia kuukaudessa 3600 kwh/kk. Loppusuoralla oleva uuden talon rakennus, lämmintä käyttövettä ei ole tarvittu, eikä talossa lisälämmittimiä.
Että millä me saadaan Ahlsell ymmärtämään mistä tässä on kysymys. Olen soitellut maahantuojalle, vaan asennusvirheestä puhuvat, viimeksi epäilivät jo "järjestelmävirhettä". Minulle riittää se, että koneen ympärille tulee niin monta viisasta miestä, että vehe alkaa toimimaan normaalisti. Ei ole olennaista mikä on vikana, vaan se että koneen pitää alkaa toimimaan mahdollisimman pian niin kuin pitääkin. Mutta kun ei ole viisaita miehiä näkynyt, mitähän tässä keksisi seuraavaksi?

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

rakentaja2 sanoi:
Ilmoittaudutaan mukaan talkoisiin. Itellä uusi 4,5kw käytössä, ja jotain pahasti pielessä. Ulkoyksikkö asennettiin käyttöön uudenvuoden aattona, ja sen jälkeenpä se ei ole pahemmin sammahellutkaan... illalla katoin että oli pyörinyt 530h, ja käytöpäiviä 26kpl. Vastuksia pitää päällä välillä, lämmitä alaa 133m2 (350m3).
Että silleen, ja sähköä menee tätä tahtia kuukaudessa 3600 kwh/kk. Loppusuoralla oleva uuden talon rakennus, lämmintä käyttövettä ei ole tarvittu, eikä talossa lisälämmittimiä. Ulkona asuntovaunu lämpenee sähköllä, mutta ei sekään kaikkea selitä. Jollakin tuo vehje pitäisi saada toimimaan paremmin, olen itse koittanut säädellä eri arvoja, mutta eipä ole paljon vaikutusta.
Että millä helvetillä me saadaan Ahlsell ymmärtämään mistä tässä on kysymys. Olen soitellut Laineelle ja Hagströmille, vaan asennusvirheestä puhuvat, viimeksi epäilivät jo "järjestelmävirhettä". Minulle riittää se, että koneen ympärille tulee niin monta viisasta miestä, että vehe alkaa toimimaan normaalisti. Ei ole olennaista mikä on vikana, vaan se että koneen pitää alkaa toimimaan mahdollisimman pian niin kuin pitääkin. Mutta kun ei ole viisaita miehiä näkynyt, mitähän tässä keksisi seuraavaksi?

Moi!

Itselläni kun on ollut hankaluuksia (toisessa yhteydessä), olen bongannut ensin asianomaiselta maahantuojalta jonkun 'johtajan', toimittajalta samoin, sitten lisännyt listaan kuluttajaasiamiehen, kuningaskuluttajaohjelman ja soittanut kuluttajaneuvontaan perään. Jokin valta tuolla kuluttajavirastolla ilmeisesti on ainakin omaa mainettaan varjeleville yrityksille, sillä olen aina saanut ao. toimilla liikettä aikaiseksi eli asian korjattua tai hyvitystä kokemastani 'vääryydestä' :-[.

Jotta jos laite on valtuutetun toimittajan (vai mikä helvatti se oli) asentama laitos ei toimi sitten millään kirveellä, niinkuin nyt nämä uudet Sanyot osin kuulostavat toimivan, niin kunnon reklamaatiota kehiin ja näkyvästi. Itse asiassa koko tämä VILP maailma vaikuttaa niin kompleksiselta ihmisten ymmärrettäväksi että sitä olisi hyvä tuoda hieman julkisuuteen.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

rakentaja2 sanoi:
Että silleen, ja sähköä menee tätä tahtia kuukaudessa 3600 kwh/kk. Loppusuoralla oleva uuden talon rakennus, lämmintä käyttövettä ei ole tarvittu, eikä talossa lisälämmittimiä. Ulkona asuntovaunu lämpenee sähköllä, mutta ei sekään kaikkea selitä. Jollakin tuo vehje pitäisi saada toimimaan paremmin, olen itse koittanut säädellä eri arvoja, mutta eipä ole paljon vaikutusta.
Että millä helvetillä me saadaan Ahlsell ymmärtämään mistä tässä on kysymys. Olen soitellut Laineelle ja Hagströmille, vaan asennusvirheestä puhuvat, viimeksi epäilivät jo "järjestelmävirhettä". Minulle riittää se, että koneen ympärille tulee niin monta viisasta miestä, että vehe alkaa toimimaan normaalisti. Ei ole olennaista mikä on vikana, vaan se että koneen pitää alkaa toimimaan mahdollisimman pian niin kuin pitääkin. Mutta kun ei ole viisaita miehiä näkynyt, mitähän tässä keksisi seuraavaksi?

siinä mitään järjästelmävirhettä ole
toimiin juuri niinkuin se pystyy, huonosti

minulla 120 m2 ja kulutus luokkaa roisia...

sama mitö arvoja tonne tukkii, ei se kummene...
mulla taitaa olla 1700 h kokonaisaika ja 1500 h käyntiaika tms... tarkistan kohta kun käyn pannuhuonees...

*edit*
1776h kokonaisaika ja 1449 kompuran käyntiaika... säästöä tulee ;D
(köh)

TDI-70:sen käyristä:
huh huh, vesi sisään 40 ja ulos 65 asteista... ei taida tällä mun kopterilla onnistua :p

Eilen havaitsin muuten yhden hassun asian.
Oli tavoittelu 52, latauspumppu 99%... pumpulle meni 37 asteinen vesi ja sieltä tuli 54 asteista... no ajattelin että testaampa start-stop eron muutosta miten se vaikuttaa (tais olla 6). Ulkona -9 ja pumppu pyöri 91Hz. Nostin s/t eron 6 --> 8... seurauksena: pumppu 100 Hz ja... tadaa, pumpulta TULEVAN veden lämpö TIPAHTI 54 --> 48 asteeseen!! mitä helv? Vehje samaan aikaan ajatteli myös pienentää latauspumppua, jonka ajattelin tietenkin nostavan tulevan veden lämpö... ei noussu, päinvastoin. Lämpö tippu 48 --> 44 (latauspumppu 99 --> 19). (Tais olla varaaja max 56 ja min B 42)

*raapii päätä*

Sinne se jäi huriseen, en oikein hoksannut miksi se noin teki. Ainiin, kompuran lämmöt tippui samalla kun se nosti kierroksia tuonne 100 Hz niin 72 asteeseen jostain 88 asteesta...

???

V

Vilmari

Vieras

Sanotaan, että harrastukset maksavat. Sanyo CO2 vilpistä on viime aikoina tullut aika monelle meistä harrastus ja vieläpä kallis sellainen. Olisiko jo aika perustaa oma yhdistys puolustamaan etujamme? Yhdistyksen nimeksi voisi ottaa jonkun neutraalin nimen esim. Lämpöpumpunkäyttäjät ry, jossa voisi olla jaostoja yleistä neuvontapalvelua, merkkikohtaista palvelua ja ongelmanratkaisua varten. Jaostojen nimiksi sopisivat esim. VILPIT eli vesi-ilmalämpöpumpunkäyttäjät ihan taivasalla-jaosto ja Sanyo CO2-säätäjät-jaosto etc. Milloin ja missä pidetään perustava kokous?

Benzona

Aktiivinen jäsen

Rakentaja2: Kyllä tommonen kulutustaso on viitannut yleensä asennusvirheeseen. Näiden foorumin juttujen perusteella sanoisin. Meno/paluuputki pumpulle väärinpäin tms.

Toisaalta täällä ratkotut ongelmat on joskus johtuneet säätäjien innokkuudesta. Kun ei kukaan tiedä mitä säädetään ja miksi.
Sanyoa harkitseva voi hämääntyä. ;)

Olisi muuten mielenkiintoista kuulla valmistajan tms. kommentit että miksi varaajaan on tehty muutoksia?
Parannukset ilmeisesti ollut tavoitteena...?

R

rakentaja2

Vieras

Sitä asennusvirhettä on kyllä koetettu etsiä. Putkiakin pyöritelty, ne kun menee nyt osittain näkymättömissä niin vaikea seurata mikä menee mihinkin. Mutta sisäyksikölle tuleva kuuma putki on kytketty juuri siihen, mihin ohjeissa sanotaankin, eli edestä katsottuna lähemmäksi. Toinen putki taas on selvästi haaleampi, joka palaa ylkoyksikölle. Jos ne olisi väärin päin, niin kai se toinen olisi kuumempi, vai mitä olette mieltä?

Espejot

Hyperaktiivi

rakentaja2 sanoi:
Sitä asennusvirhettä on kyllä koetettu etsiä.

Asennusvirheen toteen näyttäminen kuuluu maahantuojalle/takuusta vastaavalle - heillä on velvollisuus näyttää että laite toimii luvatun kaltaisesti.

A-P.K

Vakionaama

Benzona sanoi:
Rakentaja2: Kyllä tommonen kulutustaso on viitannut yleensä asennusvirheeseen. Näiden foorumin juttujen perusteella sanoisin. Meno/paluuputki pumpulle väärinpäin tms.

Toisaalta täällä ratkotut ongelmat on joskus johtuneet säätäjien innokkuudesta. Kun ei kukaan tiedä mitä säädetään ja miksi.
Sanyoa harkitseva voi hämääntyä. ;)

Olisi muuten mielenkiintoista kuulla valmistajan tms. kommentit että miksi varaajaan on tehty muutoksia?
Parannukset ilmeisesti ollut tavoitteena...?

Tavoitteena on ollut saada lasketuksi menevän veden lämpötilaa pumpulle. Kun lämpötila on alempi, kenno huurtuu nopeammin, koska ulkoa saadaan lämpöä parenmmin ja toisaalta ulos tuleva vesi on viileämpää. Tavoitteena on ollut copin parantaminen ja saada samalla aikaan edullisemmat olosuhteet lämpöpumpun kannalta. Haittana tullut toi huurtuminen ja että kuumaa ei saada ulos ;D

M

marko

Vieras

tein pikku testin, otin yön aikaiset kulutus lukemat. 27.1-28.1 toiminto normaalisti pumpulla. yön aikainen kulutus 25 kwh.
28.1-29.1 pelkillä vastuksilla, eli pumppu pois toiminnasta ja alavastus 6 kw, veden kierto kumminkin päällä ulkoyksikköön ettei jäädy. yön aikainen kulutus sama 25 kwh. ulkolämpötila suunnilleen sama. -4c mittaus ajassa saattaa olla pieni ero jomman kumman hyväksi, muttei suurta. pitäisi kokeilla vähän pidemmällä aikavälillä ja tarkemmin.
TANK MIN b arvona 44c TANK MAX 49c näitä arvoja normaalisti käytän
Vastukselle laitoin 45c eli lämpötilatkin samoissa

Espeliini

Aktiivinen jäsen

just just
puuh

eikö tuo nyt ole jo aika selvä osoitus siitä, ettei tuo roska toimi ollenkaan niinku pitäis

M

marko

Vieras

Soitin kuluttaja asiamiehelle tästä sanyosta. oli erittäin kiinnostunut. näin aluksi kysyin vain neuvoa kuinka pitäis edetä.
soitin maahantuojalle sitä ennen, siellä ei ollut minkäänlaista kiinnostusta tai apuja laiteelle. työkseni korjaan teollisuudessa
joka päivä kaikenlaisia ja kokoisia laitteita. jos ongelma on niin suuri ettei oma tieto riitä, maahantuojasta on aina apua. jos ei heillä ole tietoa he ottavat siitä selvän laitteen valmistajalta.

Mika_Oulu

Ihminen se on insinöörikin...

marko sanoi:
Soitin kuluttaja asiamiehelle tästä sanyosta. oli erittäin kiinnostunut. näin aluksi kysyin vain neuvoa kuinka pitäis edetä.
soitin maahantuojalle sitä ennen, siellä ei ollut minkäänlaista kiinnostusta tai apuja laiteelle. työkseni korjaan teollisuudessa
joka päivä kaikenlaisia ja kokoisia laitteita. jos ongelma on niin suuri ettei oma tieto riitä, maahantuojasta on aina apua. jos ei heillä ole tietoa he ottavat siitä selvän laitteen valmistajalta.

Mites tässä kuluttaja-asiamies aikoi edetä vai jäikö pallo sulle?

M

marko

Vieras

itse tehdä valitus kirjallisena myyjälle, joka välittää sen eteenpäin. perustuen esim. mainoksiin mitä laitteesta luvataan. ellei vaikutusta, kuluttaja asiamies vie asian eteenpäin.
eli saatava tilalle laite joka vastaa näitä lupauksia tai kaupan purku

C

CO22

Vieras

Mulla oli ulkoyksikkö poissa pelistä joulukuun kun sitä korjailtiin http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5292.0

Uusi asennettiin 5.1.09 ja nyt kun se on pyörinyt pysähtymättä, lukuunottamatta sulatteluja, 24 vuorokautta ja on saavuttanut lattialämmityspyynnin 30 astetta. Lattialämmityksen lähtölämpötila 5.1.09 oli 25 astetta. 24:n vuorokauden aikana sulatteluja on ollut 20-30 minuutin välein, kestää keskimäärin 10 minuuttia ja laskee ulkoyksikön keskimääräisen antotehon noin 3kW:hen http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5669.0 , laitan tarkemmat tiedot Vilmarin Exceliin.

Nyt kun se on saanut lattian lämpimäksi ja ryhtyi välillä lämmittelemään käyttövettä, sulatukset vähenivät merkittävästi. Jos pumpulle menevä vesi on siinä 40C niin sulatuksia tulee enää tunnin välein ja veikkaisin että 50C paikkaille enää pari kertaa vuorokaudessa. Pitää yrittää seurailla ja raportoin takaisin. Ongelmana tietenkin, ettei lattialämmitykseen voi laittaa 40C -asteista vettä ellei halua sisälämpötilaksi yli 30C ja siihen pääsemiseen kestäisi monta kuukautta kun 25:stä 30:een kesti 24 vuorokautta.

Ratkaisu olisi, että lämpöpumppu lämmittelee vaan käyttövesipuolta, pitää menona pumpulle 50C (tulo olisi jotain 65C) ja shuntti laskisi vettä pöntössä alaspäin pitäen sen siinä 30C asteessa. Tällaiseen ei vaan saa asetuksia, pitäisi mennä manuaalilla eli laskee lattialämmityspyynnön alemmas (takaisin 25C), jollain pumppu lämmittelee käyttövettä ja manuaalisesti päästelisi shuntilta käyttövettä alaspäin että saa pidettyä todellisen lattialämmityksen lämpötilan 30C:ssa. Pitäisi Korkeasaaresta hankkia apina ja kouluttaa se tähän rutiiniin niin eipä sulattelu haittaisi. Käyttöveden lämmittely on muuten Sanyon ohjeiden vastaista; niissä pyydetään pitämään meno pumpulle alle 40C:ssä jotta hyötysuhde on korkea.

Vanha varaaja toimii jos on patterilämmitys ja saa pidettyä veden pumpulle ~50C:ssa - TDI:n kokemukset todistanee tämän aika hyvin. Ei toimi jos on lattialämmitys.

Puutteisiin liittyen tässä mun listaa:

1. Harhaanjohtava ja väärä mainonta & markkinointi:
A) COP:it väärin, ristiriitaisia lupauksia eri materiaaleissa kts Excel http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5669.0
B) Sulatuksesta ei mitään mainintoja vaikka tämä laskee tehoja noin 30% puolet vuodesta (materiaaleissa luvattu jatkuvaa 4,5kW tehoa ja hehkutetaan miten on suunniteltu Pohjolan oloihin)
C) Äänentasoksi mainostetaan 45dB, mikä myös kaukana totuudesta. Sulatussyklin aikana ääni ainakin 70dB, mittaustuloksia löytyy foorumilta.
D) Uusissa sisäyksiköissä suunnitteluvirhe mikä lisää sähkövastusten käyttöä entisestään ja alentaa COP:ia vielä lisää. Joku voisi laittaa tähän kohtaan tarkempaa kuvausta.

2. Puutteet tuotteissa ja tuotemateriaaleissa
A) Laite ei puhunut Suomea alkuunkaan ja putkiurakoitsija ei puhunut laitteen kieliä, joten ei osannut tehdä sille mitään. Kesti 8 kk saada Suomi mukaan laitteeseen.
B) Suomenkielisten käyttöohjeiden saaminen kesti myös 8 kk, niissä tosin niin paljon virheitä, ettei niitä kannata käyttää.
C) Mitään käytöohjeissa mainittuja takuutodistuksia ei ole näkynyt edelleenkään
D) Riittämättömät ja ristiriitaiset asennusohjeet. Ahlsell nakittunut vastuun vääristä asennuksista kuluttajalle, mutta ei kerro miten asennukset pitäisi tehdä eikä anna tukea.

3. Ei tukea
A) Ei teknistä tukea
B) Ei asetuksista tietoa
C) Ei kuvausta miten takuukorjaukset pitäisi hoitaa, putkiurakoitsijoita ei koulutettu. Takuukorjaukset kiven alla ja kestävät viikkoja.

Kuluttajariitoihin pätevöitynyt lakiasiaintoimisto lupasi ylläolevan ja tämän foorumin tietojen perusteella ryhtyä ajamaan korvauskannetta Sanyota/ Ahlsellia vastaan. Lupasivat ilmoitella miten kanteeseen pystyy liittymään.

Back
Ylös Bottom